eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيا سَيِّدَها لَدَی الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۲۵/یوسف) 🌱‏و هر دو بسوی در سبقت گرفتند و آن زن پيراهن او را از پشت دريد. ‏ناگهان شوهرش را نزد در يافتند. زن (برای انتقام از يوسف يا تبرئه خود با چهره حقّ به جانبی) گفت: كيفر كسی كه به همسرت قصد بد داشته جز زندان ويا شكنجه دردناك چيست؟ 🔹گفتن‌ «مَعاذَ اللَّـهِ» به تنهايی كفايت نمی‌كند، بايد از گناه فرار كرد. «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹گاهی ظاهر عمل يكی است، ولی هدف‌ها مختلف است. (يكی می‌دود تا به گناه آلوده نشود، ديگری می‌دود تا آلوده بكند.) «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹هجرت و فرار از گناه، لازم است. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹بهانه‌ی بسته بودن در برای تسليم شدن در برابر گناه كافی نيست، بايد به سوی درهای بسته حركت كرد شايد باز شود. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹مجرم معمولًا از خود جای پا باقی می‌گذارد. «قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ» ‏ 🔹گاه بايستی سرزده به منازل و محل كار سركشی كرد. «أَلْفَيا» ‏ 🔹گاهی شاكی، خود مُجرم است. قالَتْ ما جَزاءُ ... ‏ 🔹گنهكار برای تبرئه خود، از عواطف واحساسات بستگان خود استمداد می‌كند. «بِأَهْلِكَ» ‏ 🔹صاحبان قدرت معمولًا اگر مقصّر باشند، ديگران را متّهم می‌كنند. «مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹مجرم برای تبرئه خود، به ديگران اتهام می‌بندد. «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹چه بسا سخن حقّی كه از آن باطل طلب شود. (كيفر برای كسی كه سوء قصد به زن شوهردار دارد، حرف حقّی است، امّا چه فردی سوء قصد داشته بايد بررسی شود) «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ» ‏ 🔹زليخا عاشق نبود، بلكه هوس‌باز بود؛ چرا كه عاشق حاضراست جانش را فدای معشوق كند، نه اين كه او را متهم و به زندان افكند. أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً ... ‏ 🔹زندان و زندانی نمودن مجرمان، سابقه تاريخی دارد. «يُسْجَنَ» ‏ 🔹اعلام كيفر، نشانه‌ی قدرت همسر عزيز بود. «يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹عشق هوس‌آلود، گاهی عاشق را قاتل می‌كند. «أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹زليخا دارای نفوذ در دستگاه حكومتی و خط دهنده بوده است. «إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۳۰/یوسف) 🌱‏زنانی در شهر (زبان به ملامت گشودند و) گفتند: همسر عزيز با غلامش مراوده داشته و از او كام خواسته است. همانا يك غلام او را شيفته خود كرده است. به راستی ما او را در گمراهی آشكار می‌بينيم. 🔷✨توطئه دیگر همسر عزیز مصر هر چند مساله اظهار عشق همسر عزیز، با آن داستانى که گذشت یک مساله خصوصى بود که عزیز هم تاکید بر کتمانش داشت، اما از آنجا که اینگونه رازها نهفته نمى ماند، مخصوصا در قصر شاهان و صاحبان زر و زور، که دیوارهاى آنها گوشهاى شنوایى دارد، سرانجام این راز از درون قصر به بیرون افتاد، و چنان که قرآن گوید: گروهى از زنان شهر، این سخن را در میان خود گفتگو مى کردند و نشر مى دادند که همسر عزیز با غلامش سر و سرى پیدا کرده و او را به سوى خود دعوت مى کند ( وَ قٰالَ نِسْوَةٌ فِی اَلْمَدِینَةِ اِمْرَأَتُ اَلْعَزِیزِ تُرٰاوِدُ فَتٰاهٰا عَنْ نَفْسِهِ ) و آن چنان عشق غلام بر او چیره شده که اعماق قلبش را تسخیر کرده است ( قَدْ شَغَفَهٰا حُبًّا ) و سپس او را با این جمله مورد سرزنش قرار دادند ما او را در گمراهى آشکار مى بینیم ! ( إِنّٰا لَنَرٰاهٰا فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ ) 🔷✨روشن است آنها که این سخن را مى گفتند، زنان اشرافى مصر بودند که اخبار قصرهاى پر از فساد فرعونیان و مستکبرین براى آنها جالب بود و همواره در جستجوى آن بودند این دسته از زنان اشرافى که در هوسرانى چیزى از همسر عزیز کم نداشتند، چون دستشان به یوسف نرسیده بود به اصطلاح جانماز آب مى کشیدند و همسر عزیز را به خاطر این عشق در گمراهى آشکار مى دیدند! حتى بعضى از مفسران احتمال داده اند، که پخش این راز بوسیله این گروه از زنان مصر، نقشه اى بود براى تحریک همسر عزیز، تا براى تبرئه خود، آنها را به کاخ دعوت کند و یوسف را در آنجا ببینند!، آنها شاید فکر مى کردند اگر به حضور یوسف برسند چه بسا بتوانند نظر او را به سوى خویشتن! جلب کنند که هم از همسر عزیز شاید زیباتر بودند، و هم جمالشان براى یوسف تازگى داشت، و هم آن نظر احترام آمیز 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓نماز را بايد بلند خواند يا آهسته؟ ولاتجهر بصلاتك ولا تخافت بها معناى آيه اين مى شود كه : در نماز صدايت را خيلى بلند مكن وخيلى هم آهسته مخوان ، حد وسط را رعايت نما. واگر اين حد وسط را سبيل خوانده از اين روبوده كه مى خواسته اينطور نماز خواندن در ميان همه مسلمين رسم وسنت شود تا همه گروندگان به دين اسلام اين گونه نماز بخوانند. البته اين در صورتى است كه مراد از ((بصلاتك )) تك تك نمازها بطور استغراق باشد واما اگر مراد از آن مجموع نمازها (وشايد هم اين ظاهرتر است ) باشد در اين صورت معناى آيه اين خواهد شد كه در همه نمازها جهر مخوان ودر همه آنها اخفات مكن ، بلكه راه ميانه را اتخاذ كن ، كه در بعضى جهر ودر بعضى اخفات كنى . واين احتمال با آنچه در سنت اثبات شده ، كه نماز صبح ومغرب وعشاء بلند وظهر وعصر آهسته خوانده شود، مناسب تر است . وبعيد نيست كه اين وجه با در نظر گرفتن اتصال ذيل آيه به صدر آن وجه موافق ترى باشد، چون در صدر آيه مى فرمود: به هر اسمى مى توانى خدا را بخوانى ودر اين ذيل مى فرمايد بلند كردن صدا در نماز معنايش متعالى بودن وبالابودن خدا است وآهسته خواندن آن معنايش نزديك بودن اواست ، حتى نزديك تر از رگ قلب ، پس به هر دوقسم ، نماز خواندن ، اداء حق همه اسماء خدا است ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓ چرا خداوند در قرآن براي افعال خودش گاها از "ما" استفاده كرده است؟ مثلا فرمود: زمین و ستارگان را آفریدیم؟ :انا خلقناکم... یا انا نحن نزلنا ...انا انزلنا...مگر خدا چندتاست؟ 🛑قسمت سوم 🔺🌐نمونه‌هايي از آياتي كه براي خداوند ضماير مختلف غايب، متكلم وحده و متكلم مع الغير استفاده شده است:. 1⃣-فرقان:45 ❓آيا به [تدبير و تقدير] پروردگارت توجه نکرده‌ای که چگونه سايه را گسترد [=امتداد داد] و اگر مي‌خواست [و مشیّت و نظامش به گونه‌ای ديگر بود] آن را ساکن مي‌کرد، سپس خورشيد را دليل [=نشان دهنده و عامل پيدايش آن] گردانديم. در مرحله اول، غائبانه از خدا سخن گفته [أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ...] سپس خداوند با صيغه جمع [ما] حضور خود را در طبيعت و همه فعل و انفعالات جهان هستی نشان داده است [ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ...] چنين شيوه‌ای را از نظر ادبی صنعت «التفات» مي‌گويند. 2⃣-حج:25 🌐إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ 👈آنهائی که کفر ورزیدند [=حقایق را نادیده گرفته و انکار کردند] و مردم را از راه خدا [در گرایش به اسلام] و مسجدالحرام که آن را برای همه مردم، چه مقیم، چه مسافر، [دارای حقوقی] مساوی قرار داده‌ایم- باز مي‌دارند، و [نیز] هر کس در آنجا ستمی منحرف از حق مرتکب شود، [همه را] از عذابی دردآور مي‌چشانيم. [متکلم مع الغیر] در «نُذِقْهُ»، دلالت بر عوامل متعددی در نظامات الهی [از جمله بازتاب اعمال سوء فرد و نقش فرشتگان] مي‌کند که موجب نابساماني‌هائی در جامعه مي‌شود. 3⃣-اسراء:2 وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا و به موسي کتاب [=تورات] بخشيديم و آن را وسيله هدايت بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب] قرار داديم [و با معارف توحيدي هشدارشان داديم] که هرگز سواي من 4 وکيلي [=کارگزار و تکيه‌گاهي] نگيريد. _ 4⃣- دو آية نخست اين سوره، از روشن‌ترين مواردي است در قرآن که ضمائر من، ما و او، در مورد خدا در کنار هم آمده است؛ در آية نخست «او» را با موصول «الذي» غائب فرض کرده است، گوئي گوينده‌اي خدا را معرفي مي‌کند، در وسط آيه خداوند با ضمير «ما» خود را نشان مي‌دهد [لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا] تا دست اندرکاري همه نيروهاي جهان را براي رشد و تعالي بخشيدن به بنده‌اش نشان دهد. آية دوم با ضمير «ما» آغاز مي‌شود [وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ]، اما در انتها به ضمير «من» [مِنْ دُونِي] ختم مي‌گردد تا نشان دهد تنها خدا وکيل است و تکيه و توکل بايد به او باشد. 💫تفسير عبدالعلي بازرگان. http://quranpuyan.com/yaf_postst5396_chr-khdwnd-dr-qrn-bry-brkhy-fl-khwdsh-fl-jm-stfdh-krdh-st--n-khlqn--nzln-w.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 💞السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛ سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ 💫فرازی از زیارت امام زمان روز جمعه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5985524641987300574.mp3
17.77M
✔️شب بیستم ماه رمضان . سال ۱۴۰۱ 🟢موضوع : فقیه شهر در (نگاه فقیهان علوی واموی به شهر فقیران ▪️در تاریخ، علت درگیری ابوذر و معاویه همین ذکر شده که ابوذر می گفت حرف معاویه غلط است، بیت المال مال مردم است و مردم باید بدانند چه می شود؟ ابوذر می گفت بیت المال مسلمین، اما معاویه می گفت مال الله. ▪️مساله امروز جامعه ما هم همین است که معلوم نیست بر سر بیت المال چه می آید و حاکمان می گویند در قیامت جواب خدا را می دهیم. ▫️ و دین معاویه در خدمت توجیه عملکرد معاویه است ▪️اینکه برخی ائمه جمعه می گویند: فقر الهی است، چرا نمی گویید امتحانهای الهی دیگری هم هست، قرآن اولین امتحان را ترس و ناامنی معرفی می کند. اما آیا شما اعتراض و ناامنی را تحمل می کنید یا با شدیدترین وجه آن را سرکوب می کنید! ▪️حضرت امیر در عهدنامه مالک مهمترین و سخت ترین کار حکومت را مساله فقر می داند و سخت ترین کار را برای حاکمان مبارزه با فقر در جامعه عنوان می کند. 🔻▫️متاسفانه امروز طبق آمار رسمی در جامعه بیش از ۳۵ درصد در فقر مطلق هستند و براساس حقایق وضعیت فقر بسیار از این بدتر است استاد سروش محلاتی @quranpuyan
4_5863838864052850751.mp3
2.1M
🌹كيمياى شكوفاگر جان انسان 📖سوره مباركه عنكبوت,جلسه ١٨ آيه ٥٢ 🎙محمدعلى انصارى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ و خدا به خيانت چشم خلق و انديشه هاى نهانى دلهاى مردم آگاه است. 🌿 سوره غافر ، آیه ۱۹ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّي أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (۳۶) 🌱‏و با يوسف، دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكی از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه (انگور را) برای شراب می‌فشارم و ديگری گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانی می‌برم و پرندگان از آن می‌خورند، ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز! همانا ما تو را از نيكوكاران می‌بينيم. ‏۱- زندان يوسف، عمومی بوده است. «مَعَهُ السِّجْنَ» ‏۲- خواب‌ها را ساده نگيريم، در بعضی از آنها اسراری نهفته است. «أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً» (ممكن است انسان‌های عادّی نيز خواب‌های مهمی ببينند.) ‏۳- انسان همه جا می‌تواند مثمر ثمر باشد، حتّی در زندان. «نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ»* ‏۴- نيكوكاران با صفای دل چيزهايی درك می‌كنند كه ديگران آن را نمی‌يابند. ‏«نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۵- اگر مردم اعتماد به كسی پيدا كنند، تمام رازهای خود را با او در ميان می‌گذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۶- انسان‌های وارسته، در زندان نيز روی افراد تأثير می‌گذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۷- حتّی مجرمان و گناهكاران نيز برای نيكوكاران، جايگاه شايسته‌ای قايلند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ» ‏۸- نيكوكاران همه جا حتّی در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۹- نيكوكاری يوسف عليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمت‌رسانی به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد)* ‏۱۰- بدون تمكن مالی و آزادی هم می‌توان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادی) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏۱۱- اوّل نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانی، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستی دعوت نمود)* ‏۱۲- دادن آگاهی‌های صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابی كه ديده‌ايم آگاه ساز) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»* 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از مسجدالاقصی چيست؟ تعبيری متفاوت از اقصی "من المسجد الحرام" جايگاه اين معراج را خود مسجد الحرام معرفى كرده كه والاترين مساجد است و "الى المسجد الاقصى" نيز بالاترين مساجد آسمانى را كه در سدرة المنتهى است معرفى نموده و "باركنا حوله" كه تمامى اطراف اين مسجد ِ معراجى را شامل است، كل جهان هستى را در بر دارد، گرچه اين بركت ها بر حسب درجات اين مكانهاى حول مسجد الاقصى داراى درجاتى است. «الاقصى» كه صفت اين مسجد است ـ و به اصطلاح افعل تفضيل مطلق مى باشد ـ آنرا دورترين مساجد كونى زمينى و آسمانى نسبت به مسجد الحرام خوانده، و روى اين اصل مسجد الاقصى زمينى نيست، اگرچه سير نخستين معراجى حضرتش از همين مسجد الاقصاى زمينى بوده است و سپس به اقصاى آسمانى صعود فرمود، و اينكه اينجا نيز مسجد اقصى ناميده شده است، بر مبناى دورتر بودن اين مسجد است كه پايان سير حضرتش از مسجد الحرام و قدس همان مسجد اقصاى آسمانى بوده است. دورترين مساجد زمينى به المساجد الحرام مسجد كوفه است و بر حسب رواياتى در زمان حضرت نوح نيز وجود داشته كه "فار التنور" نيز به حساب بعضى از معانيش از همانجا بوده است. در هر صورت "المسجد الاقصى" كه پايان سير معراجى آن حضرت است همان دورترين مساجد كونى است كه در "سدرة المنتهى" جاى دارد و اين هم به معناى منتهاى كون تكليفى است كه فوِ آن بخش دومين آسمان هفتمين است كه "عندها جنة المأوى" و بر حَسَب دو آيه قرآنى وسعت جنت المأوى به اندازه كل آسمانها و زمين است. تفسير فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛