eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ با همه 💠وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً (۵۳/إسراء) 🌱‏وبه بندگانم بگو: سخنی گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد می‌كند. همانا شيطان همواره برای انسان، دشمنی آشكار بوده است. 🔷از آنجا که در آیات پیشین سخن از مبدأ و معاد و دلائلی بر این دو مسأله مهم اعتقادی در میان بود، در اینجا روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشرکان را می‌آموزد چرا که مکتب هر قدر عالی باشد و منطق قوی و نیرومند ولی اگر با روش صحیح بحث و مجادله توأم نگردد و به جای لطف و محبت، خشونت بر آن حاکم گردد، بی‌اثر خواهد بود. لذا آیه می‌گوید: «و به بندگان من بگو: سخنی را بگویند که بهترین باشد» (وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ). 👈بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان، و بهترین از جهت توأم بودن با فضائل اخلاقی و روشهای انسانی. «چرا که (اگر قول احسن را ترک گویند و به خشونت در کلام و مخاصمه و لجاج برخیزند) شیطان در میان آنها فساد و فتنه می‌کند» (إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ). و فراموش نکنید شیطان در کمین نشسته و بیکار نیست «زیرا شیطان از آغاز دشمن آشکاری برای انسان بوده است» (إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِیناً). 🔷گاهی مؤمنان تازه کار طبق روشی که از پیش داشتند با هر کس که در عقیده با آنها مخالف بود به خشونت می‌پرداختند. از این گذشته تعبیرات توهین آمیز مخالفان نسبت به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بعضی از آنها در آیات پیشین گذشت مانند مسحور، مجنون، کاهن، شاعر، گاهی سبب می‌شد که مؤمنان عنان اختیار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در یک مشاجره لفظی خشن برخیزند و هرچه می‌خواهند بگویند. «قرآن» مؤمنان را از این کار باز می‌دارد و دعوت به نرمش و لطافت در بیان و انتخاب بهترین کلمات را می‌کند تا از فساد شیطان بپرهیزند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً (۵۷/إسراء) 🌱‏آنان را كه (مشركان به جای خدا) می‌خوانند (مانند عيسی و فرشتگان) خودشان وسيله‌ای برای تقرّب به پروردگارشان می‌جويند، وسيله‌ای هر چه نزديك‌تر، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش بيمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهيز و وحشت است. 👌‏آيه را چنين نيز ترجمه كرده‌اند: پيامبرانی كه مردم رابه حقّ دعوت می‌كنند، خودشان نيز (در حركت معنوی) به سوی پروردگارشان، به سراغ وسيله می‌روند، آن هم وسيله‌ای كه بيشتر و سريعتر آنان را به خدا نزديك كند. يا هر پيامبری مقرّب‌تر است، بيشتر سراغ خداوند می‌رود. ‏در روايات بسياری ذيل اين آيه آمده است كه دو كفّه‌ی بيم و اميد در انسان بايد يكسان باشد، وگرنه يا مأيوس می‌شود، يا مغرور. 🔹بيم و اميد، نشان وابستگی و ضعف است، پس كسی كه خود در پی وسيله می‌رود، چگونه او را وسيله قرار می‌دهيد؟ «يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ» 🔹برای قرب به خدا، راهها و وسائلی وجود دارد. «يَبْتَغُونَ إِلی‌ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ» 🔹سراغ وسيله رفتن و شفاعت‌طلبی، نبايد انسان را از عذاب غافل كند. ‏يَبْتَغُونَ‌ ... يَخافُونَ عَذابَهُ‌ 🔹در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر كه به خدا نزديك‌تر است، تلاشش برای توسّل بيشتر است.) ‏🔹بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديك‌تر كند. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» ‏🔹رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. (اميد به رحمت، پيش از خوف از عذاب آمده است.) يَرْجُونَ‌ ... يَخافُونَ‌ 🔹عذاب، از شئون ربوبيّت خداوند است، آن را شوخی نگيريم. عَذابَ رَبِّكَ‌ ... مَحْذُوراً ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۰-۴۷ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- گردش شب و روز تصادف نیست،اهداف و برنامه های حکیمانه ای در آن نهفته است. «جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» ۲- خواب و بیداری خود را با طبیعت هماهنگ کنیم. «اللَّیْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» تاریکی و سکوت،در ایجاد آرامش مؤثّرند،چنانکه وجود نور در تلاش و جنب و جوش انسان،مؤثّر است. ۳- شب،حافظ جسم وسلامتی است،چنانکه لباس،حافظ بدن است. «اللَّیْلَ لِباساً» ۴- نزول باران از ابر با اراده ی خداوند است. «أَنْزَلْنا» ۵- آب هم پاک است و هم پاک کننده،جسم آدمی و اشیای دیگر را پاک می کند و در وضو و غسل نیز مایه ی پاکی روح انسان است. «طَهُوراً» ۶- کارهای خدا از طریق اسباب طبیعی صورت می گیرد. «أَرْسَلَ الرِّیاحَ - أَنْزَلْنا - لِنُحْیِیَ» ۷- یادآوری باید مکرر و متنوّع باشد. «صَرَّفْناهُ» ۸- قرآن،کتاب هدایت است وتکرار و تذکّر لازمه ی هدایت. صَرَّفْناهُ ... لِیَذَّکَّرُوا ۹- یادآوری نعمت ها،شکر نعمت هاست و غفلت از آنها،کفران آنهاست. لِیَذَّکَّرُوا ... کُفُوراً کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
از دو منظر 🛑قسمت اول: 🚩🌴قیام حسینی مؤثرترین مؤلفه‌ی هویت شیعی از ابتدا تا کنون بوده است. شیعیان با بزرگداشت یاد و نام (ع) در کربلا در محرم هر سال معارف و عواطف خود را با سرور آزادگان همسو میکنند. 📚قدیمی ترین و معتبرترین مقتلهای سیدالشهداء (ع) توسط دو نفر از شاگردان باسواد امام صادق (ع) به نامهای لوط بن یحیی ابومخنف و هشام بن محمد کلبی نوشته شد. 🖋محمد بن جریر طبری (۳۱۰-۲۲۴) در کتاب «تاریخ الامم والرسل والملوک» (تاریخ طبری) وقایع سال ۶۰ و ۶۱ هجری را به نقل از این دو نفر تدوین کرده که اکنون در اختیار ماست. 🖋شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی نیز در آثار مختلف خود ابعادی از واقعه‌ی کربلا را گزارش کرده‌اند. این چهار منبع (طبری، مفید، مرتضی و طوسی) در مجموع معتبرترین گزارش از قیام عاشوراست. 👈علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسینی (م ۶۶۴) در مقتل خود با عنوان «اللُهوُف فی قتلى الطفوف» بحث از قیام حسینی را به مسیری انداخت که در آن امام از آغاز با اطلاع کامل از سرانجام کار، به قصد انجام مأموریت شخصی و شهادت روانه‌ی کربلا می‌شود. 🖋خط سید بن طاووس در کتابهای روضة الشهداء، اسرار الشهادة، نفَس المهموم و غیره به تفکر غالب در اندیشه‌ی شیعی بدل می‌شود: حرکت کرد که خود و یارانش کشته شوند و زن و فرزندش به اسارت بروند. 🌴علم امام غیرمتناهی است. برنامه کار و دستور العمل دوران امامت هر یک از امامان قبلا تعیین شده، و توسط پیغمبر(ص) به آنها سپرده شده، و هر کدام در عصر خود مکلف بوظایفی بودند، و تعهداتی داشتند که طبق آن رفتار کردند، و امروز هم حضرت ولی عصر (عج) بر حسب همان وظیفه در پشت پرده غیبت غائب می‎باشد و تکلیف این بزرگواران علی التحقیق غیر از روش و تکلیف مردم عادی است. 🌴💢بر اساس روایت کافی امامی که نداند چه بر سرش می‌آید و سرنوشتش چیست حجت خدا نخواهد بود. بر اساس نقل «ان الله شاء أن یراک قتیلا» تعبد به شهادت و کشته شدن است. 🚩🏴عزاداری برای مظلومیت اهل بیت (ع) بزرگداشت به عنوان یک مأموریت الهی و دارای سِرّ و رمز ملکوتی و برای کسب اجر و مغفرت گناهان است. 👈تصویر فوق را می توان اندیشه‌ی سنتی تشیع از قیام حسینی دانست. این یکی از دو منظر شیعیان به قیام سیدالشهداء است. 🎙دکتر محسن کدیور، سخنرانی تاسوعای ۱۴۳۶، ۱۰ آبان ۱۳۹۳ بنیاد اسلامی و فرهنگی ایرانیان، کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫خدایا؛ ایمانم را به کامل‌ترین درجه ایمان برسان و یقینم را بهترین یقین قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 66 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ قالَ أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً (۶۱/إسراء) 🌱‏وبه يادآور زمانی كه به‌فرشتگان گفتيم: برای آدم سجده كنيد. پس سجده كردند، مگر ابليس كه گفت: آيا برای كسی سجده كنم كه از گل آفريده‌ای؟! 🔹‏در قرآن بارها به مسأله‌ی سجود فرشتگان و سرپيچی ابليس اشاره شده است. ‏ابليس، از جنّ است، «كانَ مِنَ الْجِنِّ»ولشكريانی دارد، «وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ»و سپاه او پياده و سواره، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»و عامل انحراف و سجده نكردنش نيز قياس خاك و آتش بود. خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ* ‏🔹سجده برای غير خدا، اما به فرمان خداوند، مانعی ندارد. قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ‌ 🔹انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» 🔹فرشتگان، تسليم فرمان خدايند. اسْجُدُوا ... فَسَجَدُوا 🔹اعتقاد به برتری‌های موهوم، شيطانی است، زيرا شيطان، به برتری نوع خود عقيده داشت. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. أَ أَسْجُدُ ... 🔹ابليس موجودی سنجش‌گر و دارای اختيار است. إِلَّا إِبْلِيسَ‌ أَ أَسْجُدُ ... 🔹اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابليس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) قُلْنا ... اسْجُدُوا ... أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً 🔹ريشه‌ی معصيت گاهی خودبرتربينی است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً» 🔹حسد ابليس، چشم حقيقت بين او را بست، خاك و گل بودن آدم را ديد، ولی روح الهی‌ «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»او را نديد. أَ أَسْجُدُ ... طِيناً 🔹ابليس ملاك ارزش را عناصر مادّی می‌پندارد. «طِيناً» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً (۶۴/إسراء) 🌱‏و (ای شيطان!) هر كس از مردم را می‌توانی با صدای خود بلغزان و نيروهای سواره و پياده‌ات را بر ضدّ آنان گسيل‌دار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعده‌ای به آنان نمی‌دهد. 🔷در این آیه طرق نفوذ شیطان و اسباب و وسائلى را که در وسوسه‏هاى خود به آن متوسل مى‏شود به شکل جالب و گویایى چنین شرح مى‏دهد: «و هر کدام از آنها را مى‏توانى با صدایت تحریک کن» (وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ). «و لشکر سواره و پیاده‏ات را بر آنها گسیل دار»! (وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ). 🔷شیطان دستیاران فراوانى از جنس خود و از جنس آدمیان دارد که براى اغواى مردم به او کمک مى‏دهند، بعضى سریعتر و نیرومندتر همچون لشکر سواره‏اند، و بعضى آرامتر و ضعیفتر همچون لشکر پیاده! «و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوى»! (وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ). «و آنها را با وعده‏ها سرگرم کن»! (وَ عِدْهُمْ). سپس هشدار مى‏دهد که: «ولى شیطان جز فریب و دروغ وعده‏اى به آنها نمى‏دهد» (وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پرسش ها و نكات مهم تفسيري سوره الفرقان ❓«خواسته دل خویش (هوا)را خدای خویش بگیرد» یعنی چه؟ در رابطه با آیه ۴۳ «خواسته دل خویش را خدای خویش بگیرد» یعنی چه؟ چنانکه در سوره ناس دیدیم، خداوند 3 نقش اصلی برای خویش تعریف کرده: ۱- ربوبیت، ۲- مُلک، ۳- الوهیت. ▪️«ربّ» به جنبه های مدیریتی و تدارکاتی و تهیه و برنامه ریزی و مربیگری و این نوع مطالب نظر دارد. ▪️«مَلِک» به جنبه های «قدرت» و امر و نهی اشاره می کند . ▪️«اِلاه» به جنبه های عاطفی و پرستش و راز و نیاز توجه دارد. در آیه ۴۳ اشاره به «اِلاه» دارد و اینکه کسی خواسته اش را «اِلاه» گرفته باشد. آنچه که در رابطه با «اِلاه» مطرح است قوی ترین رابطه عاطفی است. ❤️ عشق و پرستش! نتیجه عشق و پرستش اطاعت بی چون و چراست. و کسی که «خواسته دلش را الاه خویش» گرفته یعنی اینکه از خواسته های دلش اطاعت بی چون و چرا می کند، یعنی خواسته های دلش را بجای خداوند نشانده است. 🖌از تفسیر مرحوم مهندس گنجه ای https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
از دو منظر 🛑قسمت دوم: 1⃣منظر نخست به قیام حسینی از قرن هفتم یعنی از «لُهُوف» سید بن طاووس به بعد: (ع) از آغاز با اطلاع کامل از سرانجام کار، به قصد انجام مأموریت شخصی و شهادت روانه‌ی کربلا شد. عزاداری برای مظلومیت اهل بیت (ع) بزرگداشت قیام حسینی به عنوان یک مأموریت الهی و دارای سِرّ و رمز ملکوتی و برای کسب اجر و مغفرت گناهان است. ↩️ اما منظر دیگر: نعمتالله صالحی نجف آبادی (۸۳-۱۳۰۲) در سال ۱۳۴۰ کتابی با عنوان «شهید جاوید» منتشر کرد. 👈صالحی با تعقل، به کارگیری روش تاریخی و تفکر انتقادی به اجتهاد در واقعه‌ی کربلا پرداخت. او در نهایت با اقتدا به طبری، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی قیام حسینی را به چند مرحله تقسیم کرد: ↩️مرحله اول: از مدینه تا مکه (از ۲۸ رجب تا ۸ ذیحجه: ۴ ماه و ده روز) ↩️مرحله دوم: تصمیم به خروج از مکه به کوفه تا برخورد با حرّ ↩️مرحله سوم: برخورد با حرّ تا شروع جنگ ↩️مرحله چهارم: جنگ 💢به نظر صالحی استراتژی امام در مراحل اول، سوم و چهارم کاملا دفاعی بوده و در مرحله‌ی دوم علاوه بر دفاع در اندیشه‌ی خروج بر والی جائر و تشکیل حکومت حق بوده است. با تحلیل دقیق اوضاع همانند یک انسان زیرک در شرائط خاص زمانی مکانی تصمیم گرفته است. از آنجا که تصمیمش از جنس بشری بوده قابل اقتدا و تأسی است. ایشان اگرچه بر اساس نقل از این که پایان زندگی وی شهادت در راه خداست مطلع بوده اما زمان و مکان شهادت را نمی دانسته و به قصد شهادت از مکه خارج نشده است. 👌بله به قصد عدم بیعت با حاکم جائر از مدینه به مکه رفته است و به قصد إخبار از درخواست کوفیان مسلم بن عقیل را روانه کوفه کرده و بعد از تایید وضعیت مناسب برای قیام در کوفه از جانب مسلم از مکه به سوی کوفه حرکت کرده، 👈و در راه پس از اطلاع از سقوط کوفه و شهادت مسلم دوباره به وضعیت دفاعی بازمی گردد و پس از مواجهه با سپاه کوفه به فرماندهی حرّ می کوشد به سرزمینی که تحت سلطه‌ی امویان نیست برود، لشکر کوفه ممانعت میکند. 💢سپاه جدید به سرکردگی عمربن سعد فرا میرسد. امام حداقل پنج بار با وی مذاکره می کند تا جنگ و خونریزی اتفاق نیفتد. زمانی که مثلث شمر، عبیدالله و عمربن سعد بالاخره امام را بین بیعت و جنگ مخیر می‌کنند، با شهامت مرگ با عزت را بر بیعت ذلیلانه برمی گزیند. قیام امام حرکتی منطبق بر سنن عقلی و قوانین اجتماعی و قابل تأسی (لقد لکم فی رسول الله اسوه حسنه/ لکم فیّ اسوه) بوده است و اینکه «ایشان مطلع بود، اما این علم غیب برایش ایجاد وظیفه نمی کرد» پذیرفته نیست. علم غیب ائمه محدود بوده است و روایاتی که خلاف این اصل است ساخته‌ی غلات و فاقد اعتبار سندی و مخالف قران آست. 💢شهید جاوید موجی در حوزه‌ی قم ایجاد می کند. حدود ۱۹ نقد بر آن نوشته می‌شود از ان جمله «شهید آگاه» نوشته‌ی لطف‌الله صافی گلپایگانی. صالحی در سال ۱۳۸۰ پاسخ خود به نقدها را منتشر میکند: «عصای موسی یا درمان بیماری غلو: نقدی بر نقدها». 👈قیام حسینی از دو منظر تحلیل انتقادی منظر سنتی و منظر اسلام سیاسی از این واقعه‌ی محوری تشیع است. 🎙دکتر محسن کدیور، سخنرانی عاشورا ۱۴۳۶، ۱۱ آبان ۱۳۹۳ بنیاد اسلامی و فرهنگی ایرانیان، کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم ‌ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ اى انسان ، تو در راه پروردگارت تلاش می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد 🔸️ سوره انشقاق ، آیه ۶ کـانال قـرآن پویان   🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 67 تا 75 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan