eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 65 تا 76 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَ لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقی‌ (۷۱) 🌱‏(فرعون كه تمام نقشه‌های خود را بر آب ديد به ساحران) گفت: آيا قبل از آنكه به شما اجازه دهم، به او ايمان آورديد؟! بی‌گمان او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس قطعاً دست‌ها وپاهای شما را بر خلاف (يكديگر، يعنی دست راست وپای چپ يا به عكس) قطع خواهم كرد و شما را بر شاخه‌های درخت خرما به دار خواهم آويخت و به زودی خواهيد دانست كه شكنجه و مجازات كدام يك از ما سخت‌تر و پايدارتر است. کلمه (کبیر) در اینجا به معناى رئیس است، و بریدن دستها و پاها از خلاف به این معنا است که دست راست و پاى چپ را ببرند، و کلمه (اصلب ) از تصلیب به معناى بسیار دار زدن و به سختى دار زدن است، مانند کلمه (تقطیع ) که به معناى بسیار بریدن و به سختى بریدن است، و کلمه (جذوع ) جمع (جذع ) است، که به معناى تنه درخت خرما است. 🔷جمله (آمنتم له قبل ان آذن لکم ) تهدیدى است از فرعون به ساحران که چرا بدون اجازه من به موسى ایمان آوردید و در حقیقت جمله مزبور استفهامیه است ولى حرف استفهامش حذف شده و استفهام آن انکارى و یا خبرى به منظور تقریر جرم است. 🔷و اینکه گفت : (انه لکبیرکم الذى علمکم السحر) تهمتى است که فرعون به ایشان زده که شما یک توطئه سیاسى علیه مجتمع قبطى در سرزمین مصر کرده اید و قبلا با رئیس خود، موسى قرار گذاشته اید که او ادعاى نبوت کرده و اهل مصر را به سوى خدا دعوت نماید، سپس به منظور اثبات و استقرار دعوتش سحرى بیاورد و مردم مصر مجبور شوند از سحر شما ساحران کمک بگیرند، آنگاه همین که در برابر او اجتماع کردید که سحر او را باطل کنید سحر او سحر شما را باطل کند و شما مغلوب شوید و ایمان بیاورید، تا به دنبال شما عوام مردم هم ایمان آورده، طریقه مثلاى خود را رها کنند، آن وقت هر کس که ایمان نیاورد از مصر بیرونش کنید. 🔷خداى تعالى در همین باره در جاى دیگر فرموده : (ان هذا لمکر مکرتموه فى المدینه لتخرجوا منها اهلها) و منظور او از این تهمت این بوده که عموم مردم را علیه ساحران بشوراند، همانطور که در روز اول علیه موسى شورانید. 🔷و جمله (فلاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف...) خط و نشانى است که فرعون براى آنان کشیده که به عذاب سختى شکنجه شان خواهد کرد، ولى قرآن کریم دیگر بیان نکرده که وى این خط و نشان را عملى هم کرد یا نه ؟. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلی‌ ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذِي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا (۷۲) إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَنا خَطايانا وَ ما أَكْرَهْتَنا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقی‌ (۷۳/طه) 🌱‏(ساحرانی كه ايمان آورده بودند به فرعون) گفتند: ما هرگز تو را بر كسی كه ما را آفريده وبر آن معجزاتی‌كه برای ما آمده، ترجيح‌نخواهيم داد. پس تو هر حكم وقضاوتی كه می‌خواهی بكن، تو فقط در اين زندگانی دنيا حكم می‌كنی. ‏همانا ما به پروردگارمان ايمان آورده‌ايم تا خطاهای ما و آنچه را از سحر كه بر آن وادارمان كردی بر ما ببخشد، و خداوند بهتر و پاينده‌تر است. 🔹انسان‌ها در عقيده و ايمان، آزاد و انتخابگرند و با تهديد و تطميع نمی‌توان باورهای آنان را عوض كرد. فَلَأُقَطِّعَنَ‌ لاصلبن ... لَنْ نُؤْثِرَكَ‌ 🔹دشمنان را از خود مأيوس كنيد. «لَنْ نُؤْثِرَكَ» 🔹ايمان، به انسان قدرت و جرأت می‌بخشد. آنان پس از ايمان آوردن گفتند: ‏«لَنْ نُؤْثِرَكَ» 🔹ايمان، زمانی ارزش دارد كه بر اساس منطق و بصيرت باشد. «لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلی‌ ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ» 🔹ابرقدرت‌ها در ديد مؤمنين واقعی، حقير و بی‌ارزشند. «لَنْ نُؤْثِرَكَ» 🔹نشانه‌ی ايمان واقعی، آمادگی برای فدا كردن تمام هستی در راه دفاع از ارزشهای الهی است. ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ‌ ... فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ‌ 🔹كسی كه ايمان ندارد، جذب هديه طاغوت می‌شود، «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» ولی مؤمن، همه چيز غير از خدا را كوچك و بی‌ارزش می‌داند. «إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا» 🔹اوّلين گام در عفو و بخشش الهی، ايمان به اوست. «آمَنَّا بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَنا» ‏ 🔹سحر، گناه است و بايد از آن توبه كرد. لِيَغْفِرَ لَنا خَطايانا ... مِنَ السِّحْرِ 🔹طاغوت‌ها از تخصّص مردم سوء استفاده می‌كنند. «ما أَكْرَهْتَنا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ» 🔹با دشمنان مقابله به مثل كنيد. فرعون گفت: «لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقی‌»، ساحرانی كه ايمان آورده بودند گفتند: «وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقی‌» ‏📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحيم اِنَّمَا اَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی اِلَى اللهِ من غم و اندوهم را تنها به خدا می گويم  🌸 سوره یوسف ، آیه ۸۶ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان فرقان : ۷۵ أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا چنين کسانی هستند که به پاس پايداري‌شان [در برابر جاذبه‌های فريبندة دنيا] غرفه بهشت [=دستاوردهای بهشتی] پاداش مي‌گيرند 80 و در آنجا با تحیّت و سلامت استقبال مي‌شوند. 81 80- مترجمان قرآن، تا جائی که اين قلم ديده است، «غرفه» را قسمت بلند مهمان‌خانه و مکان‌های ممتاز گرفته و چنين تعبير کرده‌اند که گويا غرفه‌های بهشت، مکان‌های بلندتر آن برای مهمانان ويژه است. اما غرفه از ريشه «غَرْف»، اخذ کردن و برداشتن با دست است که ما در اين جا «دستاورد» ترجمه کرده‌ايم. و اتفاقا آيه 249 سوره بقره (2:249) نيز همين معنا را تبيين کرده است. اين آيه مربوط به آزمايشی است که طالوت برای سپاهيانش معين کرده و گفته بود: «هر کس از آن آب بنوشد از من نيست، مگر کسی که با دست خود مقداری بنوشد» [إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ]. با اين توضيح، غرفه‌های ساخته شده بهشت [غرف مبنية] دستاوردهای نيکوی دنیایی است که در آخرت در مقاماتی متعالی تحقق پيدا مي‌کند. در قرآن، هم وصف غرفات و غُرَف به صورت جمع يا غرفا [نکره] آمده است و هم، الغرف [معرفه] که دلالت بر جايگاه ممتاز صابران مي‌کند [فرقان 75 (25:75) ]. 81- «سلام» ماهيت تحيتی است که به بهشتيان تقديم مي‌گردد. اگر معنای تحيت «زنده باد» و دعای طول عمر باشد، هر زندگی و طول عمری ارزش ندارد؛ سلامت بودن از هر عيب و نقص است که به آن ارزش مي‌دهد.   فرقان : ۷۷ قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَـوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا  بگو: اگر دعای شما [خواسته‌هایی متعالی و فراتر از غرائز شما] نبود، پروردگارم چه ارزشی برای شما قائل بود؟ 83 و شما [امکان ارتباط بي‌واسطه بنده با خالق را] تکذيب کرديد، پس به زودی [عواقب تکذيب] دامنگير [تان] خواهد شد. 84  __ 83- جملة «من فکر مي‌کنم، پس هستم» از رنه دکارت فيلسوف فرانسوی عنوان مناسبی است برای فهم بهتر اين آيه که بودن آدمی و ارزش او را نزد خدا در خواسته‌ها، آرزوها و آرمان‌هائی [معنای دعا] که طلب مي‌کند مي‌شمارد، يعنی سقف خواسته‌های هر کس ارتفاع شخصيت او را نشان مي‌دهد. کلمه «یَعْبَأُ» که فقط يکبار در قرآن آمده، از ريشه «عِبأ» معنای ثقل و سنگينی مي‌دهد. گوئی پروردگار عالم در کفة ترازوی سنجش انسانها، بر حسب سقف دعاهایشان [بلندای ارزش‌ها و آرمان‌شان] سنگ سرنوشت مي‌گذارد. 84- منکران توحيد، خواندن مستقيم و بدون واسطه خدا را، جز از طريق شفاعت بُت‌ها و توسل به آن‌ها، غيرممکن مي‌شمردند و تکذيب مي‌کردند. از آنجائی که خواندن و خواستن غير خدا سرابی بيش نيست [رعد 14 (13:14) ] چنين انحرافي، آثار و عوارض عذاب‌آوری دارد که «ملازم» و پيوسته با هر خواسته‌ای است [یَكُونُ لِزَامًا]. https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است 🛑قسمت يازدهم: 🔻بند 8: از   نترس . در دين تفقه كن و صبور باش (بخش دوم) 8) به کار نیک فرمان ده تا از نیکوکاران باشی، و از کار زشت با دست و زبانت بازدار، و با کوشش تمام از بدکاران دوری گزین، و در راه خدا آنگونه که شاید و باید جهاد کن، و چنان باش که در راه خدا سرزنش هیچ سرزنش کننده ای در تو اثر نگذارد. به خاطر حق هرجا که بود در گردابها فرو رو ، و در دین ژرف  بیندیش، و خود را به تحمل ناگواریها عادت ده، و صبر در راه حق خوب خلق و خویی است! ✅ اما جمله «وَلاَ تَأْخُذْکَ فِي اللهِ لَوْمَةُ لاَئِم» اشاره به اين است که گاهى افراد آلوده، اطراف انسان هاى مجاهد و مبارز را مى گيرند و با ملامت و سرزنش مى خواهند سدى بر سر راه آنها ايجاد کنند. امام(عليه السلام) مى فرمايد: هرگز اين سرزنش ها مانع راه تو نشود; هنگامى که راه را تشخيص دادى با توکل بر خدا و عزم راسخ و بدون اعتنا به سرزنش گران به پيش تاز. از آنجا که در راه حق مشکلات فراوانى وجود دارد و حق جويان بدون پيکار با آنها، راه به جايى نمى برند، امام(عليه السلام) اين مشکلات را به امواج خروشان دريا تشبيه کرده و دستور مى دهد براى به دست آوردن گوهر حق، در اين امواج فرو شو تا به گوهر مطلوب برسى. سخن امام(عليه السلام) در اين جمله ها برگرفته از آياتى از قرآن مجيد است; در آيه 78 سوره حج مى خوانيم: (وَجاهِدُوا فِى اللهِ حَقَّ جِهادِه) و در آيه 54 سوره مائده مى خوانيم: (يُجاهِدُونَ فِى سَبيلِ اللهِ وَلا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم). ✅ امام(عليه السلام) در پايان اين بخش دو اندرز مهم ديگر به فرزندش مى دهد مى فرمايد: «در دين خود کن (و حقايق دين را به طور کامل فرا گير) و خويشتن را بر در برابر مشکلات عادت ده که استقامت و شکيبايى در راه حق، اخلاق بسيار نيکويى است»; با توجّه به اينکه «تفقّه» از ريشه «فقه» به معناى فهم و درک است، منظور امام(عليه السلام)از جمله «وَتَفَقَّهْ فِي الدِّينِ» اين است که حقايق دينى را اعم از اصول و فروع به طور کامل درک کن و تنها به صورت قناعت نکن، بلکه به عمق آنها آشنا شو. ✅ جمله «عَوِّدْ نَفْسَکَ ...» اشاره به اين است که صبر و استقامت در مقابل مشکلات چيزى است که با تمرين به دست مى آيد. بايد آنقدر تمرين کنى و خويشتن را عادت دهى تا خلق و خوى تو گردد. فقره «نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِي الْحَقِّ» اشاره به اين است که هر کار مثبتى با مشکلات و موانعى روبه روست. هرگاه انسان و استقامت بر حق نداشته باشد، هرگز نمى تواند به آن دست يابد. جمله «وَعَوِّدْ نَفْسَکَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَکْرُوهِ» اشاره به يک اصل مهم اخلاقى است و آن اينکه انسان هايى که تربيت اخلاقى نشده اند در آغاز کار پذيرش اصول اخلاق براى آنها آسان نيست و بايد آن را بر نفس خود تحميل کنند و پيوسته تکرار نمايند. اين فعل مکرر سبب مى شود که آن امر اخلاقى به صورت عادت در آيد و ادامه اين عادت سبب مى شود که به صورت ملکه نفسانى ظاهر گردد; يعنى تدريجاً در درون عمق جان انسان نفوذ کند و روح را به رنگ خود در آورد. حديث «الخَيْرُ عَادَةٌ» و حديث «العَادَةُ طَبْعٌ ثَان» که در غررالحکم در لا به لاى کلام امير  مؤمنان على(عليه السلام) آمده، اشاره به همين معناست. تفاوت با صبر اين است که شخص صبور واقعاً اهل صبر است; اما تصبر در مورد کسى است که هنوز اهل صبر نشده و خود را به آن وادار مى کند. 📚شرح آیت اله مكارم شیرازی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 022.m4a
48.06M
🎧سخنرانی ظهر اربعین ۹۸/۷/۲۷ 🔻موضوع : استحاله به سلطنت 🎙استاد سروش محلاتی @quranpuyan
با سلام و احترام شما میتوانید اپلیکیشن "چلّه قرآنی" را به صورت رایگان از کافه بازار دانلود کنید. لینک دانلود: https://cafebazaar.ir/app/com.chelleh.qurani اپ چلّه قرآنی یک نوع چالش و بستری ساده برای انس روزانه با قرآن کریم میباشد.با استفاده از این اپ شما سعی میکنید که به مدت چهل روز متوالی به سوالهای روزانه ی قرآنی پاسخ صحیح دهید و چالش "چلّه قرآنی" را به سرانجام برسانید. توجه فرمایید که در صورت پاسخ اشتباه و یا جواب ندادن به سوال قرآنی روز چالش از اول شروع میشود! حتی اگر ۳۹ روز از چالش را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید! پس تمرکز و حوصله کنید و با تدبر و تفکر در آیات قرآن به سوالها پاسخ دهید. این اپ بهانه ای است برای تدبر، تفکر و انس هر چه بیشتر با قرآن. توجه: ۱. سوالهای قرآنی شامل آیاتی که سجده واجب دارند نمیباشد. ۲. حتما قسمت اعلان ها را در گوشی خود فعال کنید تا یادآوری سوال قرآنی روز برای شما فرستاده شود! ۳. این اپ قطعا نواقص خود را دارد، پس ما را در بهتر شدن یاری فرمایید. لطفا با ما در ارتباط باشید و نظرات، پیشنهادات و انتقادهای خود را با ما در میان بگذارید. التماس دعا🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️حرف با فقر مبارزه کردن است، نه به فقیر کمک کردن ▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) که قرآن متحرّک و قرآن ناطق است، هم با اصحاب خاص خود و وحی و نبوت ولوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ‌ها و غیر مسیحی ‌ها را راهنمایی کرده است و هم یک تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه ظلم بکند و نه زیر بار ظلم برود. این ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾، یک پیام جهانی انسانی است. ▪️ مبارزه با ستم، محبوب هر انسانی است؛ چه ملحد چه مشرک و چه موحّد. زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، است، لذا اگر در ظهر عاشورا نماز خواند و عده ‌ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده ‌اش در قتلگاه این پیام را به جهان انسانیت داد ولو به مشرکان ولو به کمونیست ها که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛ این پیام آخرین لحظات حسین بن علی است! اگر این چند میلیارد انسانی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین پیام را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جامعه گرفتار این جنگ ‌ها نمی ‌شود. این سخن معصوم است که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ». ▪️ حرف با فقر مبارزه کردن است، نه به فقیر کمک کردن؛ به فقیر کمک کردن کار عاطفی است، فقر را از بین بردن است؛ به مظلوم کمک کردن کار عاطفی است، ظلم نکردن کار عقلانی است. سالار شهیدان پیامش این است که حتی اگر دین ندارید اگر کافر هستید کمونیست هستید مشرک هستید ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید؛ فرمود با فقر مبارزه کنید، با بردگی مبارزه کنید، با ستم مبارزه کنید، با بدعهدی مبارزه کنید، با اختلاف مبارزه کنید، با نفاق مبارزه کنید؛ اینها است. 📚آیت الله جوادی آملی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اَلسلامُ علی الحُسین وعلی علی بن الحُسین وَعلی اُولاد الـحسین وعَلی اصحاب الحسین 🏴اربعین حسینی رابه شما عزیزان تسلیت میگوییم عاقبت تان بخیر حاجات دلتان روا @quranpuyan
💫خدايا به حق حسين مرا نزد خود در دنيا و آخرت آبرومند قرار ده💫 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 77 تا 87 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan