eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 72 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَرَجَعُوا إِلی‌ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ (۶۴) ثُمَّ نُكِسُوا عَلی‌ رُؤُسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ ما هؤُلاءِ يَنْطِقُونَ (۶۵/انبیاء) 🌱‏پس به (وجدان‌های) خود بازگشتند، پس (به يكديگر يا به خويش) گفتند:‏هر آينه شما خودتان ستمگر و ظالميد. ‏سپس سرهايشان را به زير انداختند (و با شرمندگی گفتند: ای ابراهيم!) براستی تو خود می‌دانی كه اينها (حرف نمی‌زنند و) اهل‌سخن گفتن نيستند. ‏🔹بيدار كردن وجدان‌ها، خوديابی، بازگشت به خويشتن و توجّه به فطرت، از اهداف عمده انبياست. بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ‌ ... فَرَجَعُوا إِلی‌ أَنْفُسِهِمْ‌ ‏🔹شرك، ازخود بيگانگی و توحيد، خوديابی است. «فَرَجَعُوا إِلی‌ أَنْفُسِهِمْ» ‏🔹در وقت بيداری افكار، هر خلافكاری تقصير را به گردن ديگران می‌اندازد. ‏«إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ» چنانكه در قيامت نيز گناهكاران و مجرمين به يكديگر می‌گويند: «لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ» ‏🔹تاريخ، فطرت و وجدان، از جمله عوامل روشن كننده‌ی حقايق‌اند. «فَرَجَعُوا إِلی‌ أَنْفُسِهِمْ‌- أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ» كسانی كه تا ديروز، ابراهيم را ظالم می‌دانستند، «مَنْ فَعَلَ هذا بِآلِهَتِنا إِنَّهُ لَمِنَ الظَّالِمِينَ» امروز با مراجعه به وجدان‌های خود، خويشتن راظالم می‌دانند. «إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هجرت از سرزمین بت پرستان 💠وَ نَجَّيْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بارَكْنا فِيها لِلْعالَمِينَ 🌱و او و لوط را نجات دادیم و به سرزمینی که در آن خیر و برکت (فراوان) برای جهانیان قرار داده بودیم، رساندیم. أنبیاء - ۷۱ 🔹داستان آتش سوزى ابراهیم و نجات اعجاز آمیزش از این مرحله خطرناک، لرزه بر ارکان حکومت نمرود افکند او اگر با این حال در آن شهر و کشور باقى مى‏ماند، با آن زبان گویا و منطق نیرومند و شهامت بى‏نظیرش مسلما کانون خطرى براى آن حکومت جبار و خودکامه بود. از سوى دیگر ابراهیم در واقع رسالت خود را در آن سر زمین انجام داده، و بذر ایمان و آگاهى را در آن سر زمین پاشیده بود. او باید از اینجا به سر زمین دیگرى برود و رسالت خود را در آنجا نیز پیاده کند، لذا تصمیم گرفت تا به اتفاق «لوط»- برادر زاده‏اش- و همسرش «ساره» و احتمالا گروه اندکى از مؤمنان از آن سر زمین به سوى شام هجرت کند. 🔹آنچنانکه قرآن مى‏گوید: «و ما ابراهیم و لوط را به سوى سر زمینى که براى جهانیان پر برکت ساخته بودیم نجات و رهایى بخشیدیم» (وَ نَجَّیْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتِی بارَکْنا فِیها لِلْعالَمِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔹⏪رُوِیَ عَنِ الحَسنَ اِبنِ عَلِیٍّ العَسکَری صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِما قالَ: «خَيْرُ إِخْوَانِكَ‌ مَنْ‌ نَسِيَ‌ ذَنْبَكَ‌ وَ ذَكَرَ إِحْسَانَكَ‌ إِلَيْهِ»1️⃣ ترجمه: بهترین برادران تو کسی است که اگر نسبت به او خطایی انجام دادی، او بدی و خطای تو را فراموش کند و اگر نسبت به او خدمت و خوبی کردی، او همیشه یادآور خوبی‌های تو باشد. شرح: روایت از امام حسن عسکری (ع)منقول است که حضرت فرمودند: بهترین براداران تو، این تعبیر اخوانی که دارد، مراد، برادر به اصطلاح نسبی نیست، این به تعبیر قرآن، اخوّت ایمانی است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛2️⃣ یعنی در روابط اجتماعی، شما با برادران ایمانی تان که رابطه دارید، بهترین آن‌ها کسی است که این دو مشخّصه درش باشد. یک: اگر نعوذبالله، نسبت به او خطایی انجام دادی، بد عمل کردی. حالا در هر رابطه ای، او نسبت به تو یک چنین حالتی داشته باشد که فراموش کند بدی را که تو نسبت به او انجام دادی. حالا من می‌گویم اصلاً این روایت، خودش یک آموزندگی است. از این کسانی نباشد که هر دفعه باهات برخورد کند به رخت بکشد که تو، همین آدمی بودی که با من این کار را کردی. دیگر من بهتر از این نمی توانستم بگویم. «خَيْرُ إِخْوَانِكَ‌» بهترین برادران دینی‌ات، آن کسی است؛ «مَنْ‌ نَسِيَ‌ ذَنْبَكَ‌»حالا می‌گویم، بدی نسبت به اوست؛ چون جمله بعد این را توضیحش می‌دهد، روشنش می‌کند. یک وقت می‌گوییم: بد عمل کردی، نه نسبت به او؛ نه، یک کار بدی ازت سر زده، دید او، فهمید او؛ حالا یادش رفت. چیزی، کسی نیست به این که فرض کنید رژه برود توی ذهنش. توجّه کنید! یک وقت نه، بدی نسبت به اوست. این روایت بدی نسبت به اوست، جملۀ بعدی این را توضیح می‌دهد توی‌اش ، حالا عرض می‌کنم. این مشخّصه اوّل است. ↩️دوّم: «وَ ذَكَرَ إِحْسَانَكَ‌ إِلَيْهِ»؛ اگر تو نسبت به او خدمتی کردی، نیکی کردی، گوش می‌کنی؟ او یادآور بشود خوبی‌هایی را که به او کردی. نسبت به بدی‌هایت، گوش کنید! به رخت نکشد، حتّی داریم؛ «نَسِيَ‌» فراموش کند، حالا من می‌گویم. دوّمی: و آن این است که نه، همیشه خوبی‌های تو، یادآور او باشد. این دو مشخّصه توی برادران ایمانی، بهترین فرد، یک همچین آدمی است؛ بدی‌های تو را فراموش کند و نیکی‌های تو را یادآور باشد. خلاصه کردم. حالا می‌خواسته امام حسن عسکری (ع)، یک به قول ما، معیار بدهد به دست من و تو که برویم رفقایمان را شناسایی کنیم؟! آره؟ چون عبارت این بود دیگر، هان! بهترین برادرانت؛ آره، ما بیاییم ببینیم توی رفقا‌یمان کی هست به این که مثلاً یک همچین حالتی دارد، خوب‌هایش را از بدهایش جدا کنیم، مثلاً فرض کن. نه نخواسته حضرت، این را بفرماید که من می‌خواهم یک معیار بدهم برای شناسایی دیگران، نه! خواسته به من و تو بفهماند؛ فهمیدی؟ من و تو را خواسته بگوید، بگوید تو باید یک چنین آدمی باشی نسبت به برادران دینی‌ات، بدی‌هایشان را به فراموشی بسپاری و خوبی‌هایشان را یادآور باشی. 👈گاهی ما می گوییم به در بگو دیوار چیه؟! بشنود. تعبیر ساده کردم، ظرافت در کلام. به در بگو، دیوار بشنود. این تعبیر را می‌کند امّا می‌گوید این جور آدم باش تو. گوش کنید! از آن کسانی باشید که زشتی‌ها را به فراموشی بسپارید، نسبت به دیگران،ها! نه خودت، فهمیدی؟ و خوبی ها را یادآور باشید؛ این از صفات الهیّه است. همان طور که خداوند چشم پوشی می‌کند از بدی من و تو، تو هم چشم پوشی کن از بدی چی؟ کسانی را که برادر ایمانیت هستند. همان طور که خداوند نیکی‌ها را هیچ گاه چیه؟ به فراموشی نمی‌سپارد. درست است؟! همه نیکی‌هایی را که انجام می‌دهید بلکه چندین برابر جلوه می‌کند نزد حق تعالی، شما هم یک همچین آدم‌هایی باشید. به تعبیر دیگر، بیایید خودتان را ملوّن به لون الهی بکنید، رنگ خدایی به خود بدهید، در روابط اجتماعی‌تان. 1️⃣بحار جلد 75 ، صفحه 379 2️⃣ سورۀ مبارکۀ حجرات، آیۀ 10 قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيُّ (ع)خَيْرُ إِخْوَانِكَ‌ مَنْ‌ نَسِيَ‌ ذَنْبَكَ‌ وَ ذَكَرَ إِحْسَانَكَ‌ إِلَيْهِ‌.ی 〰〰〰〰〰 🎙ایت الله مجتبی تهرانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━‌‌ 🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴📩نامه حضرت (صلوات الله علیه) به علی ابن الحسين ابن بابویه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🔸 «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ و العاقبة للمتّقین و الجنّة للموحّدین و النّار للملحدین و لا عدوان الّا علی الظّالمین و لا اله الّا اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ و الصّلوة علی خیر خلقه محمّد و عترته الطّاهرین. امّا بعد اوصیک یا شیخی و معتمدی و فقیهی ابا الحسن علی بن الحسین بن بابویه القمی- وفّقک اللَّه لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته- بتقوی اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ فانّه لا تقبل الصّلاة من مانع الزّکاة . و اوصیک بمغفرة الذّنب و کظم الغیظ و صلة الرّحم و مواساة الاخوان و السّعی فی حوائجهم فی العسر و الیسر و الحلم و التّفقّه فی الدّین و التّثبّت فی الامر و التّعاهد للقرآن و حسن الخلق و الامر بالمعروف و النّهی عن المنکر، فانّ اللَّه عزّ و جلّ قال: لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاسِ و اجتناب الفواحش کلّها . و علیک بصلاة اللّیل فانّ النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اوصی علیا علیه السّلام فقال: یا علی علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل علیک بصلاة اللّیل و من استخفّ بصلاة اللّیل فلیس منّا. فاعمل بوصیتی و أمر شیعتی حتّی یعملوا علیه و علیک بالصّبر و انتظار الفرج فانّ النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم قال: افضل اعمال امّتی انتظار الفرج، و لا تزال شیعتنا فی حزن حتّی یظهر ولدی الّذی بشّر به النّبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بملاء الارض قسط و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. فاصبر یا شیخی یا ابا الحسن علی و أمر جمیع شیعتی بالصّبر فانّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یورِثُها مَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ و السّلام علیک و علی جمیع شیعتنا و رحمة اللَّه و برکاته و صلّی اللَّه علی محمّد و آله» ✅ای فقیه مورد اعتماد من، علی بن الحسین بن بابویه القمی، خداوند تو را به کارهای مورد رضایتش توفیق دهد و از نسل تو، اولاد صالح بیافریند. تو را به رعایت تقوی و برپا داشتن نماز و ادای زکات وصیت می کنم، به رعایت تقوی و بر پا داشتن نماز و ادای زکات زیرا کسی که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد. و نیز تو را سفارش می کنم به 🌱 گناه دیگران، و خویشتن داری به هنگام خشم و غضب، ارتباط با خویشاوندان، 🌱 تعاون و با برادران دینی و کوشش در رفع نیازهای آنها در تنگدستی و گشاده دستی، بردباری و کسب آگاهی و معرفت در دین. در کارها ثابت قدم و با هم پیمان باش، 🌱 خود را نیکو گردان و دیگران را به کارهای شایسته امر کن و از پلیدی ها باز دار، زیرا خداوند فرموده است: «در بسیاری از سخنان آهسته و در گوشی آنها، هیچ خیری نیست مگر اینکه ضمن آن، به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم امر نمایند» [و بطور کلّی ] تو را سفارش می کنم به خودداری از تمام معاصی و گناهان. نماز شب را ترک مکن، زیرا پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در وصیت خود به علی علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: «بر نماز شب مواظبت نما. و [آگاه باش ] هر کس نسبت به نماز شب بی اعتنا باشد، از ما نیست» پس ای علی بن الحسین، تو خود به سفارشات من عمل کن و شیعیان مرا نیز دستور ده تا عمل کنند. نیز تو را به صبر و پایداری و انتظار فرج توصیه می کنم، زیرا پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: «بهترین کارهای امت من، انتظار فرج است». شیعیان ما همواره در غم و اندوه به سر می برند تا فرزندم ظهور کند، همان کسی که پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلّم بشارت آمدنش را داده است. او زمین را از عدل و داد پر می کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است. 👈پس بار دیگر ای علی بن بابویه، تو را به صبر و استقامت توصیه می کنم و تو نیز به همه شیعیان و پیروان مرا به و استقامت فرمان بده. «به راستی زمین از آن خداست و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد به ارث می دهد و عاقبت از آن پرهیزگاران است». 📚 مقدمه علل / صفات الشیعة  / مکاتب الائمه @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا  إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ و تو هرگز درباره چیزی مگو که من این کار را فردا خواهم کرد   مگر آنکه بگویی (ان شاء الله) اگر خدا بخواهد. 🌱 کهف : آیه ۲۳ ، ۲۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 73 تا 81 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ (۷۴) وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ (۷۵/انبیاء) 🌱‏و به لوط، حكمت و دانش عطا كرديم و او را از قريه‌ای كه كارهای زشت انجام می‌دادند رهانيديم، براستی آنان مردمی بد و منحرف بودند.‏و او را در رحمت خويش وارد نموديم، همانا او از شايستگان بود. 🔹خداوند، اوليای خودش را نجات می‌دهد. «نَجَّيْناهُ» ‏ 🔹در منطقه گناه‌خيز نمانيد. «نَجَّيْناهُ» 🔹گاهی انجام يك گناه، سبب ارتكاب گناهان ديگری می‌شود. «الْخَبائِثَ» 🔹بدتر از گناه، اصرار بر گناه واستمرار آن است. «كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ» 🔹استمرار در گناه، ثمره‌ی كفر و سبب بد عاقبتی است. «تَعْمَلُ الْخَبائِثَ‌ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ» 🔹محيط و جامعه، جبر آفرين نيست. «كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ‌ وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا» 🔹اگر ما صالح باشيم، خداوند ما را از رحمت خويش سرشار می‌سازد. «أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ كُنَّا لِحُكْمِهِمْ شاهِدِينَ 🌱و داوود و سلیمان را (یاد کن)؛ هنگامی که درباره‌ی آن کشتزار که شبانه گوسفندان مردم بدون چوپان در آن چریده و آن را تباه کرده بودند، داوری کردند، و ما شاهد داوری آنان بودیم. أنبیاء - ۷۸ 🔷مساله اجتهاد نظری به معنی اصطلاحيش، يعنی همان اجتهاد ظنی، در حكم آنها راه ندارد، ولی مانعی ندارد كه در پياده كردن يك ضابطه كلی دو راه وجود داشته باشد، و دو پيامبر، هر كدام يكی از اين دو راه را پيشنهاد كند كه هر دو در واقع صحيح است، و اتفاقا در مورد بحث ما نيز مطلب همين گونه بوده است، چنان كه شرحش سابقا گذشت، ولی همانطور كه قرآن اشاره می‌كند راهی را كه سليمان پيشنهاد كرد (از نظر اجرايی) نزديكتر بود، و جمله‌ وَ كُلًّا آتَيْنا حُكْماً وَ عِلْماً (ما به هر يك از اين دو حكم و علم داديم) كه در آيه‌ بعد خواهد آمد گواهی بر صحت هر دو قضاوت است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره ❓ ارتباط مثال افرينش سايه و گسترش آن و دلالتش بر خورشيد،با مباحث سوره چيست؟ ارتباط مثال جعل حجاب بين آب شور و شيرين با مطالب سوره فرقان چيست؟ ألَمْ تَرَ إِلى رَبِّك كَيْف مَدَّ الظلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشمْس عَلَيْهِ دَلِيلاً ثُمَّ قَبَضنَهُ إِلَيْنَا قَبْضاً يَسِيراً اين دو آيه و آيات بعد از اينها - تا نه آيه - نظير تنظير و تشبيهى است براى مضمون دو آيه قبل ، بلكه چهار آيه قبل كه مى فرمود: خداى سبحان رسول را به منظور هدايت مردم به سوى راه رشد و نجاتشان از ضلالت فرستاد، تا بعضى از آنان كه خدا مى خواهد هدايت يابند و بعضى ديگر كه هواى نفس خود را معبود خود گرفته اند كارشان به جايى برسد كه نه بشنوند، و نه بفهمند، پس بعد از آنكه خدا اين طايفه را گمراه كرد كسى نمى تواند هدايتشان كند. و آيات مورد بحث ، تا نه آيه ، مى فرمايد: اين داستان چيز نو ظهورى از ناحيه خداى سبحان نيست ، زيرا در عجائب صنع او و آيات بيناتش ‍ نظائر زيادى دارد، پس كسى سر از كار او در نمى آورد و او بر صراط مستقيم است (شيوه اش در همه عالم يكسان است )، مثلا سايه را گسترده تر و آنگاه آفتاب را دليل آن قرار داده تا آن را نسخ كند و از بين ببرد و نيز شب را پوشش ، و خواب را براى آرامش ، و روز را براى حركت قرار داده و نيز بادها را مژده آور باران كرده ، زمين مرده را زنده ، چارپايان و انسانها را سيراب ساخته است . پس ، مثل مؤمن و كافر، كه آن يكى راه مى يابد و اين يكى گمراه مى شود - با اينكه هر دو بندگان خدايند و در يك كره خاكى زندگى مى كنند - مثل دو تا آب است كه يكى شيرين و گوارا و ديگرى شور و تلخ است و خدا هر دو را پهلوى هم قرار داده ، ولى بين آن دو فاصله و برزخى قرار داده است و نيز، مثل همان آبى است كه خدا بشر را از آن آفريده و آنگاه خانمانها و فاميلها از آن پديد آورده و از همين راه زن دادن و زن خواستن ، مواليد را مختلف كرده و پروردگار تو قدير است . اين معنا، آن چيزى است كه دقت در مضامين آيات و خصوصيات نظم آنها، آن را به دست مى دهد و با همين معنا وجه اتصال آنها به آيات قبلى نيز روشن مى شود. https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا