💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 39 تا 46
📄#صفحـہ_337
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_337
❇️نخستین فرمان #جهاد
💠أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (۳۹/حج)
🌱به كسانی كه همواره و مظلومانه مورد تهاجم و قتل عام قرار گرفتهاند، اجازه دفاع وجهاد داده شده است والبتّه خداوند بر ياری آنان قادر است.
🔹در بعضى از روایات مى خوانیم هنگامى که مسلمانان در مکه بودند مشرکان پیوسته آنها را آزار مى دادند، و مرتبا مسلمانان کتک خورده با سرهاى شکسته خدمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى رسیدند و شکایت مى کردند (و تقاضاى اذن جهاد داشتند) اما پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها مى فرمود: صبر کنید، هنوز دستور جهاد به من داده نشده تا اینکه هجرت شروع شد و مسلمین از مکه به مدینه آمدند، خداوند آیه فوق را که متضمن اذن جهاد است نازل کرد و این نخستین آیه اى است که در باره جهاد نازل شده .
🔹گر چه در میان مفسران در اینکه این آیه آغاز دستور جهاد بوده باشد گفتگو است ، بعضى آن را نخستین آیه جهاد مى دانند در حالى که بعضى دیگر آیه قاتلوا فى سبیل الله الذین یقاتلونکم ... (بقره - 190) را نخستین آیه مى دانند و بعضى دیگر ان الله اشترى من المؤ منین انفسهم و اموالهم ... (توبه - 111) را نخستین مى شمرند.
ولى لحن آیه ، تناسب بیشترى براى این موضوع دارد، چرا که تعبیر ((اذن )) صریحا در آن آمده ، و در آن دو آیه دیگر نیامده است و به عبارت دیگر تعبیر این آیه منحصر به فرد است .
🔹به هر حال با توجه به آنچه در آخرین آیات گذشته ذکر شد که خداوند وعده دفاع از مؤ منان را داده ، پیوند آیات مورد بحث با آن روشن مى شود.
در این آیات نخست مى گوید: ((خداوند به کسانى که جنگ از طرف دشمنان بر آنها تحمیل شده اجازه جهاد داده است ، چرا که آنها مورد ستم قرار گرفته اند)) (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا).
سپس این اجازه را با وعده پیروزى از سوى خداوند قادر متعال تکمیل کرده مى فرماید: ((و خدا قدرت بر یارى کردن آنها دارد)) (و ان الله على نصرهم لقدیر).
🔹این عبارت که متضمن وعده کمک الهى است با تعبیر به ((توانائى خدا)) ممکن است اشاره به این نکته باشد که این قدرت الهى وقتى به یارى شما مى آید که خود نیز به مقدار توانائیتان کسب قدرت و آمادگى دفاع کنید تا گمان نکنند که آنها مى توانند در خانه هاى خود بنشینند و منتظر یارى پروردگار باشند.
🔹به تعبیر دیگر شما باید آنچه در توان دارید در این عالم اسباب به کار گیرید و در آنجا که قدرت شما پایان مى گیرد در انتظار یارى خدا باشید، و این همان برنامه اى بود که پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در تمام مبارزاتش به کار مى گرفت و پیروز مى شد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_337
❇️#آیه41حج
💠الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (۴۱/حج)
🌱كسانی كه اگر آنان را در زمين به قدرت رسانيم، نماز بر پا میدارند و زكات میدهند و (ديگران را) به خوبیها دعوت میكنند و از بدیها باز میدارند؛ و پايان همهی امور برای خداست.
🔷اگر قدرت و امكانات، در دست افراد صالح باشد، بهرهبرداری صحيح میكنند و اگر در اختيار نااهلان قرار گيرد سوء استفاده میكنند. بنابراين دنيا و قدرت، برای گروهی نعمت و برای گروهی وسيلهی بدبختی است و قرآن از هر دو نمونه ياد كرده است: اگر مؤمنان به قدرت برسند، به سراغ نماز و زكات و امر به معروف میروند ولی انسانهای منحرف و نااهل، اگر قدرتمند شوند كارشان طغيان است، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغی» و در راه نابودی منابع اقتصادی و نسل بشر گام بر میدارند، «وَ إِذا تَوَلَّی سَعی فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ» و عاقبت، مردم را به دوزخ میكشانند. «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَی النَّارِ»
۱- ياری خداوند از طريق احيای دين اوست. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ...
۲- امر به معروف و نهی از منكر، به قدرت نياز دارد. «مَكَّنَّاهُمْ»
۳- پيروزی مؤمنان، زمينهی بندگی و تعاون مالی و فرهنگی را فراهم میكند و غفلت و غرور را از بين میبرد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ...
۴- برای مؤمنان، تمام زمين يكسان است، آنان هر كجا كه توان دارند هدف مقدّس خود را پياده میكنند. «فِي الْأَرْضِ»
۵- همهی قدرتها را از خدا بدانيم. «مكنا»
۶- اوّلين ثمرهی حكومت صالحان، نماز و زكات و امر به معروف و نهی از منكر است. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ ...
۷- رابطه با خدا و دستگيری از محرومان و آگاهی دادن به جامعه و جلوگيری از مفاسد، از هم جدا نيست. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ ...
۸- اقامهی نماز و ادای زكات و امر به معروف و نهی از منكر از وظايف و كارهای قطعی مسئولان حكومت اسلامی است. «أَقامُوا» نه «يقيمون»
۹- حاكمان مؤمن، هم در فكر ارتقای روحی و رشد امور معنوی هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشكلات اقتصادی و فقرزدايی و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ ... ۱۰- جامعهای تحت حمايت خداوند است كه اين چهار ارزش محوری را داشته باشد: نماز، زكات، امر به معروف و نهی از منكر. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»، «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ»
۱۱- امر و نهی شما، زمانی در جامعه موثّر است كه اوّل به وظايف فردی خود عمل كنيد. أَقامُوا الصَّلاةَ ... أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ
۱۲- اقامهی نماز، به قدرت و امكانات نياز دارد. إِنْ مَكَّنَّاهُمْ ... أَقامُوا الصَّلاةَ
۱۳- زكات، همتای ناگسستنی نماز است. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»* (در ۲۸ آيهی قرآن، زكات در كنار نماز آمده است).
۱۴- با انجام همهی وظايف، باز هم به حسن عاقبت خود و نتيجهی نهايی كارتان مطمئن نشويد و بر خداوند اميد و توكل داشته باشيد. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
۱۵- امكانات، بيش از چند روزی در دست شما نيست. «وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
🔹قرآن را بفهميم و معارف انرا در ظرف علوم بريزيم.
قرآن كريم ما را به تطوّر, تفكّر, تعقّل دعوت كرده است
خطوط كلي بعضي از مسائل را ذكر كرد بعد به ما فرمود شما تدبّر كنيد بهره ي صحيح ببريد ما چندتا كار را بايد بكنيم اول اينكه خود مطالب قرآن را خوب بفهميم دوم اينكه از رهنمود قرآن كمك بگيريم به سراغ پي بردن اسرار خلقت برويم سوم اينكه هر چه فهميديم اين را ظرف قرار بدهيم نه مظروف و معارف قرآن را در ظرفِ علوم بريزيم نه علومِ خود را در قرآن بريزيم و بر قرآن تحميل كنيم و از زبان قرآن حرفِ خودمان را در بياوريم.
ما هر چه ياد گرفتيم بايد اين را در ظرف استماع و ظرفيّت مخاطب قرار بدهيم يعني اين بيان نوراني كه فرمود: ﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾ براي همه در همه ي سطوح است هر كسي هر علمي دارد بايد با اِنصات و با استماع به حضور قرآن برود نه با تكلّم كه حرفِ خودش را از زبان قرآن بزند علم خودش را بر قرآن تحميل بكند اينچنين نيست هر كس هر چيزي بلد است بايد بداند كه ﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾ منتها وقتي قرآن قرائت شد آن كه عالِمتر است بهره ي بيشتري ميبرد آنكه متوسّط است بهره ي مياني ميبرد آن كه كمتر است بهره ي كمتري ميبرد.
دانشمندي كه فضاشناس است ساليان متمادي در جريان كيهاني كار كرده او وقتي آيه ي سوره ي مباركه ي «مُلك» را ميخواند خب يقيناً از ما بهتر استفاده ميكند آيه ي سوره ي «ملك» اين است كه آيه ي سوم سوره ي «ملك» ﴿الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماوَاتٍ طِبَاقاً مَا تَرَي فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَي مِن فُطُورٍ ٭ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئاً وَهُوَ حَسِيرٌ﴾ ميفرمايد اين طبقات هفتگانه ي آسمان را ما خلق كرديم هيچ شكاف و بينظمي در صدر و ساقه ي سپهر نيست شما دو بار, سه بار, چهار بار, صدها بار هم كه مراجعه كنيد بينظمي نميبينيد ما كه درسخوانده ي علم سماوات نيستيم از اين آيه بهره ي ضعيف ميبريم
آن كه رصدخانه دارد وقتي اين آيه را ميبيند صدها بهره ي علمي از اين آيه استفاده ميكند ميگويد بله فاصله ي فلان ستاره تا فلان ستاره چند سال نوري است هميشه همين طور است فاصله ي فلان ستاره تا زمين چند سال نوري است هميشه همين طور است هيچ بينظمي نه بين خود كواكب هست نه بين كواكب و زمين و مانند آن, بهرهاي كه او از اين آيه ميبرد خيلي بيشتر از آن است كه ما ميبريم.
بنابراين هر چه بشر ياد گرفت اين را بايد در حوزه ي ظرفيّت خود قرار بدهد و مستمِع باشد نه متكلّم كه حرفِ خودش را از زبان قرآن در بياورد كه يك وقت حرفِ او عوض شد مثلاً بگوييم قرآن عوض شد اين طور نيست, پس بنابراين اين دو مطلب بايد از هم جدا بشود به ما گفتند تا زندهاي بايد بفهمي فراغت و فارغالتحصيلي و خارج شدن و دوران تعطيلي نيست آنها كه به جايي رسيدند گفتند اوّلين روزِ جهلِ يك حوزوي يا دانشگاهي آن وقتي است كه بگويد من فارغالتحصيل شدم همين كه گفت فارغالتحصيل شدم جهلِ او شروع ميشود براي اينكه آنچه را كه قبلاً خوانده آنها هم از يادش ميرود بعدي هم كه چيزي افزوده نميكند, اما تا نفس ميكِشد به سراغ علم برود اين معلوم ميشود به جايي ميرسد اين يك وظيفه ي اول كه گفتند تدبّر, تفكّر, تعقّل. مطلب دوم اين است كه هر چه فهميديم ساكتتر باشيم براي اينكه بيشتر استفاده ميكنيم ﴿إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾ تنها براي مجلس تجويد كه نيست براي علما, حكما, براي همه است كه در برابر قرآن حرف نزنيد هر چه او گفت شما بهره بگيريد منتها شما كه كيهانشناسيد صد مطلب از آيه ي سوره ي «ملك» استفاده كنيد ديگران كه كيهانشناس نيستند يكي دو مطلب استفاده ميكنند شما چون ظرفيتتان زياد است بيشتر استفاده ميكنيد ديگران كه ظرفيتشان كمتر است كمتر.
📚تفسير تسنيم آيت اله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره شعرا و فرقان از مرحله ششم ارائه شدند.
ان شاء الله از فردا
سوره #کهف چهارمین سوره از سوره های مرحله #ششم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.