eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و پذيرش 💠لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۴۶/نور) 🌱‏به راستی كه آياتی روشنگر نازل كرديم و خداوند هر كه را بخواهد به راه مستقيم هدايت می‌كند. ‏ 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از ايمان به خدا و دلائل توحيد و نشانه‌های او در جهان تكوين بود، در آيات مورد بحث سخن از آثار ايمان و بازتابهای توحيد در زندگی انسان و تسليم او در برابر حق و حقيقت است. ‏نخست می‌گويد:" ما آيات روشن و روشنگری نازل كرديم" (لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ‌). 🔷‏آياتی كه دلها را به نور ايمان و توحيد روشن می‌كند، افكار انسانها را نور و صفا می‌بخشد و محيط تاريك زندگيشان را عوض می‌كند. ‏البته وجود اين" آيات مبينات" زمينه را برای ايمان فراهم می‌سازد، ولی نقش اصلی را هدايت الهی دارد، چرا كه" خدا هر كس را بخواهد به صراط مستقيم هدايت می‌كند" (وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌). 🔷‏و می‌دانيم كه اراده خداوند و مشيت او بی حساب نيست، او نور هدايت را به دلهايی می‌افكند كه آماده پذيرش آن هستند، يعنی مجاهده را آغاز كرده‌اند و گامهايی به سوی او برداشته‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذا دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵۱/نور) 🌱‏(ولی) هنگامی كه مؤمنان را به خدا وپيامبرش فراخوانند، تا ميانشان داوری كند، سخنشان جز اين نيست كه می‌گويند: شنيديم واطاعت كرديم، اينان همان رستگارانند. 🔹‏چهار آيه‌ی قبل، برخورد منافقان نسبت به داوری پيامبر اسلام را ترسيم كرد و اين آيه برخورد مؤمنان واقعی را مطرح می‌كند، تا مردم در خود بنگرند كه در برابر حكم خداوند از كدام دسته هستند. ‏🔹حرف و راه مؤمن در برابر حكم خدا و رسول، هميشه يكی است. «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹تسليم در برابر حقّ، شيوه دائمی مؤمنان است. كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ‌ ... سَمِعْنا وَ أَطَعْنا 🔹توجّه مؤمن به راهی است كه دعوت می‌شود، نه شخصيت دعوت كننده. ‏«دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 🔹آنچه برای مؤمن مهم است، عمل به وظيفه‌ی الهی و پذيرش حكم خدا و رسول است. (خواه به نفع او باشد يا به ضررش). «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ» ‏🔹داوری از شئون انبيا است. «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ» ‏🔹آنچه مهم است، شنيدن و عمل كردن است، نه شنيدن تنها. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» ‏🔹اطاعت مؤمنان از پيامبر، براساس تعبد به سخنان و دستورات اوست. (تقديم‌ «سَمِعْنا» بر «أَطَعْنا») ‏🔹رسيدن به رستگاری، در سايه‌ی تسليم بودن در برابر فرمان خدا و اطاعت از اوست. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ‏🔹دينداری، به هنگام اختلافات و قبول يا ردّ قضاوت‌های حقّ، معلوم می‌شود. ‏«سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسشهای تفسيری سوره كهف از تفسیر الميزان ۱- معناى آيه : ((واذكر ربك اذا نسيت ...)) و وجوهى كه در معناى آن گفته شده است ومعناى آيه اين است كه : هر وقت در اثر غفلت از مقام پروردگارت فراموش كردى كه در كلام خود استثناء مذكور را به كار برى به محضى كه يادت آمد مجددا به ياد پروردگارت باش ، آنگاه ملك و قدرت خود را تسليم او بدار و از او بدان و افعال خويش را مقيد به اذن ومشيت او كن . و از آنجائى كه امر به يا آورى مطلق آمده ، و معلوم نكرده كه چه نحو و با چه عبارتى به ياد خدا بيفتيد، لذا استفاده مى شود كه منظور ذكر خداى تعالى است به شأن مخصوص به او، حال چه اينكه به لفظ باشد و چه به ياد قلبى ، و لفظهم چه ان شاء اللّه باشد و يا استغفار از آنچه گذشت اين معنا روشن گرديد كه گفتار بعضى از مفسرين كه گفته اند آيه مستقل از آيات قبل است ، و مراد از فراموشى ، فراموشى خدا و يا مطلق فراموشى است ، و معنايش اين است كه ((هر وقت خدا را فراموش كردى و يا هر چيز ديگرى را فراموش كردى سپس يادت آمد به ياد خدا، بيفت )) گفتار صحيحى نيست. ۲- منظور از جمله ((و لا تقولن لشى ء انى فاعل ذلك غدا)) چيست؟ منظور اين نيست كه شما كارهاى خودتان را به خود نسبت ندهيد، واين كارها مال شما نيست ، قطعا منظور اين نيست ، براى اينكه ما مى بينيم بسيارى از موارد خدا كارهاى پيغمبرش و غير پيغمبرش را به خود آنان نسبت داده ، و اصلا امر مى كند كه كارهايى را به خودش ‍ نسبت دهد: ((فقل لى عملى ولكم عملكم )) ويا ((لنا اعمالنا و لكم اعمالكم )) پس قرآن كريم اصل نسبت دادن افعال به فاعل را انكار نمى كند آن چيزى را كه انكار كرده اين است كه كسى براى خود و يا براى كسى و يا چيزى ادعاى استقلال در عمل و بى نيازى از مشيت خدا و اذن او كند، اين است آن نكته اى كه جمله استثنائى : ((الاان يشاء اللّه )) در مقام افاده آن است . https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل وسوم؛ 💢 ديگري مباش چرا كه خدا ترا افريده 🔶وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّاً؛ بنده ديگرى مباش كه خداوند آزادت قرار داده. 🌴امام(عليه السلام) در ادامه سخن سومين توصيه مهم خود را مى فرمايد و مى گويد: «برده ديگرى مباش، خداوند تو را آزاد آفريده است»; 👈اين جمله از مهم ترين و درخشنده ترين وصاياى امام(عليه السلام) است که سزاوار است با آب طلا نوشته شود و همواره نصب العين باشد. آرى خداوند انسان را آفريده و نبايد اين آزادى و آزادگى را با هيچ بهاى مادى معاوضه کند. حتى گاه بايد با زندگى محدود و مشقت بار مادى بسازد و تن به بردگى اين و آن ندهد. اين سخن هم درباره افراد صادق است و هم درباره ملت ها; چه بسيارند ملت هاى ضعيف و ناتوانى که آزادى خود را براى مختصر درآمدى از دست مى دهند و استثمارگران دنيا نيز از اين نقطه ضعف بهره گرفته آنها را برده خويش مى سازند و حتى در کنار کمک هاى مختصر اقتصادى فرهنگ غلط خود را بر آنها تحميل مى کنند و گاه دين و ايمانشان را نيز از آنها مى گيرند. 👈افراد با شخصيت و ملت هاى آزاده ترجيح مى دهند از جان خود بگذرند و برده ديگران نشوند. اين توصيه در حقيقت از آثار و لوازم توصيه گذشته است که مى فرمود: «شخصيت خود را براى رسيدن به مواهب مادى فدا مکن». يکى از نمونه هاى روشن اين مطلب همان است که امام حسين(عليه السلام) و يارانش در کربلا نشان دادند; امام(ع) در اين واقعه مهم تاريخى فرمود: «ألا وَإنَّ الدعىّ بْنَ الدَّعى قَدْ رَکَز بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِلّةِوَالذِّلَّةِ وَهَيْهاتَ مِنَّاالذِّلَّةِ;ناپاک زادگان مرا در ميان شمشير و تن دادن به ذلت مخير ساخته اند وهيهات که من تن به ذلت بدهم». 🌴امام صادق(عليه السلام) مطلب را در اينجا در حد کمال بيان فرموده و حريت را جامع صفات برجسته دانسته است مى فرمايد: پنج صفت است که اگر کسى لااقل يکى از آنها را نداشته باشد خير قابل توجهى در او نيست: اوّل وفاست دوم تدبير سوم حيا چهارم حسن خلق پنجم که جامع همه اين صفات است، و آزادگى است». 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
📖 بسم الله الرحمن الرحیم أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَهٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ مگر آدمى ندانسته است که ما او را از نطفه‌اى آفریده‌ایم، پس بناگاه وى ستیزه‌جویى آشکار شده است. سوره یس ، آیه ۷۷ قطعا اگر انسان بیاندیشد که از عدم و از پست ترین چیزها خلق شده هرگز بخودش اجازه نمی‌دهد که مغرور شود، همه از خاکیم و به خاک برمیگردیم، از نطفه ای ناچیز خلق شده ایم و در مقابل کوچک ترین چیزها جان ما در خطر است، اگر خداوند لحظه ای ما را به حال خود رها کند توانایی دفاع کردن از خویش را نخواهیم داشت، جان ما نیز به سادگی می‌تواند از ما گرفته شود، آیا صاحب چنین ویژگی هایی سزاوار است که مغرور باشد؟ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 54 تا 58 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فرار از چنگال او ممكن نيست! 💠وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۵۶) لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ (۵۷/نور) ‏ 🌱‏۵۶- و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و رسول (خدا) را اطاعت كنيد تا مشمول رحمت (او) شويد. ‏۵۷- گمان نبر كافران می‌توانند از چنگال مجازات الهی، در زمين فرار كنند، جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهی است؟! 🔹در آيه گذشته وعده خلافت روی زمين به مؤمنان صالح داده شده بود و اين دو آيه، مردم را برای فراهم كردن مقدمات اين حكومت بسيج می‌كند، در ضمن نفی موانع بزرگ را نيز خودش تضمين می‌نمايد، در حقيقت يكی از اين دو آيه در صدد بيان مقتضی است و آيه دوم نفی موانع. ‏نخست می‌گويد:" نماز را بر پا داريد" (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ). ‏همان نمازی كه رمز پيوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمين می‌كند، و ميان آنها فحشاء و منكر حائل می‌شود. ‏" و زكات را ادا كنيد" (وَ آتُوا الزَّكاةَ). همان زكاتی كه نشانه پيوند با" خلق خدا" است، و وسيله مؤثری برای كم كردن فاصله‌ها، و سبب استحكام پيوندهای عاطفی است. 🔹‏و به طور كلی" در همه چيز مطيع فرمان رسول باشيد" (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌). ‏اطاعتی كه شما را در خط مؤمنان صالح كه شايسته حكومت بر زمينند قرار می‌دهد. ‏" تا در پرتو انجام اين دستورات مشمول رحمت خدا شويد" (لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌). ‏و شايسته پرچمداری حكومت حق و عدالت. ‏ 🔹و اگر فكر می‌كنيد ممكن است دشمنان نيرومند لجوج در اين راه سنگ بيندازند و مانع تحقق وعده الهی شوند، چنين امری امكان پذير نيست، چرا كه قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچيز است، بنا بر اين" گمان نبر كه افراد كافر می‌توانند از چنگال مجازات الهی در پهنه زمين فرار كنند" (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ‌). 🔹‏نه تنها در اين دنيا از مجازات خدا مصون نيستند" بلكه در آخرت جايگاهشان آتش است و چه بد جايگاهی است" (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلی‌ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۸/نور) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! غلامان و فرزندانی كه به سنّ بلوغ و احتلام نرسيده‌اند، در سه وقت (برای ورود به اتاق) از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح و هنگام نيمروز، كه لباس از تن بيرون می‌كنيد، و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، هنگام خلوت شماست، اما در غير اين سه وقت، بر شما و بر آنان گناهی نيست كه بدون اذن وارد شوند، زيرا آنان پيوسته با شما در رفت و آمد هستند و بعضی بر بعضی وارد می‌شوند. خداوند آيات خود را اين گونه برای شما بيان می‌كند و خداوند دانا و حكيم است. 🔹مسئول آموزش احكام دين به فرزندان، والدين مؤمن هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹محل خواب والدين، اگر جدا از فرزندان باشد، نياز به اذن دارد. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹كودكی و بردگی، بهانه‌ای برای شكست حريم ديگران نيست. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹مرد بايد در طول شبانه روز، اوقاتی را به همسر خود اختصاص دهد. «ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ» ‏ 🔹حتی فرزندان نابالغ بايد احكام خانواده را بدانند و مراعات كنند. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... ‏الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ ‏ 🔹اسلام دين زندگی است و از جامعيّت كاملی برخوردار است. هم برای مسايل مهم مانند تشكيل حكومت جهانی (كه در آيه ۵۵ آمده است) طرح و برنامه‌ دارد. و هم برای مسائل جزئی مانند ورود كودك به اتاق والدين. لِيَسْتَأْذِنْكُمُ‌ ... ‏الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ‌ ‏ 🔹كودكان بايد پاكدامنی را از محيط خانه بياموزند. «لِيَسْتَأْذِنْكُمُ» ‏ 🔹تربيت و آموختن آداب اسلامی را قبل از بلوغ كودكان شروع كنيم. «الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ» ‏ 🔹لباس كار و لباس بيرون را بايد در خانه كنار گذاشت. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ» ‏ 🔹استراحت بعد از ظهر و در ميان ساعات كار، مفيد و مناسب است. «تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ» ‏ 🔹تنظيم وقت، در زندگی مسلمانان بايد بر اساس اوقات نماز صورت گيرد. ‏«قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ- بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ» ‏ 🔹تمام احكام الهی بر اساس علم و حكمت است. «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسشهای تفسيری سوره كهف از الميزان ۳- چرا اصحاب كهف تقيه نكردند؟ با اينكه تقيه و تظاهر به كفر از روى اضطرار جايز است سبب نگرانى و بيم اصحاب كهف چه بوده است ؟ البته هيچ يك از اينها نسبت به كسى كه در زير فشار كفار قرار گرفته و از هر سو او را محصور خود نموده مانند يك اسير زير دست و مستضعف در ميان آنان زندگى مى كند مانعى ندارد، هم عقل آن را تجويز مى كند، و هم نقل ، حتى قرآن كريم صريحا تجويز نموده و فرموده : ((الامن اكره و قلبه مطمئن بالايمان )) و نيز فرموده : ((الاان تتقوا منهم تقاة )) كه چنين كسانى مى توانند به زبان انكار حق نموده ودر دل ايمان داشته باشند، ليكن همه اينها براى كسى است كه گفتيم در زير فشار كفار و زير نظر آنان ودر چنگالشان قرار گرفته باشد، نه مانند اصحاب كهف كه از ميان كفار نجات يافتند، و آزادى در عمل و اعتقاد به دست آوردند، براى آنان ديگر جائز نيست خود را در مهلكه ضلالت افكنده و دست بسته تحويل اجتماع كفر شوند آن وقت نتوانند به كلمه حق لب بگشايند، و خود را از انجام وظائف دينى و انسانى محروم كنند، كه اگر چنين كنند سعادت را بر خود حرام نموده ديگر هرگز روى رستگارى را نمى بينند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((ان الّذين توفيهم الملائكة ظالمى انفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين فى الارض قالوا الم تكن ارض اللّه واسعة فتهاجروا فيها فاولئك ماوهم جهنم و ساءت مصيرا)) و با همين بيان وجه ترتب جمله ((و لن تفلحوا اذا ابدا(( بر جمله ))او يعيدوكم فى ملتهم )) كاملا روشن مى گردد، و نيز اشكالى كه در اينجا به نظر مى رسد رفع مى شود، وآن اشكال اين است كه اظهار كفر از روى اكراه و پنهان داشتن ايمان در قلب و بين خود و خدا هميشه بخشوده است ، و منحصر به زمانى معين نيست ، پس چرا فرموده : ((و هرگز تا ابد رستگار نمى شوند)) و با اينكه مجبور بودن اصحاب كهف از حالشان هويدا بوده چرا برگشتن به كفر ملتشان را هلاكت ابدى خوانده ؟ جوابى كه گفتيم از كلام ما به دست مى آيد اين است كه اگر خود را بر مردم عرضه مى كردند ويا ايشان را به نحوى به مخفى گاه خود راهنمائى مى نمودند خود را به اختيار گرفتار كفر و شرك نموده و عذرشان موجه نمى شد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۶۵ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل و چهارم:: 💢 ، را توجيه نمي كند. كار كه از طريق انجام شود، خير نيست. 🔶 وَ مَا خَيْرُ خَيْرٍ لَا يُنَالُ إِلَّا بِشَرٍّ، وَ يُسْرٍ لَا يُنَالُ إِلَّا بِعُسْرٍ؛ چه خيرى است در خيرى كه جز با شرّ به دست نيايد، و در آسايشى كه جز با سختى حاصل نگردد. 🖋ترجمه انصاریان. 🌴حضرت در چهارمين توصيه مى فرمايد: «آن نيکى که جز از طريق بدى به دست نيايد نيکى نيست و نه آن آسايش و راحتى که جز با مشقت زياد (و بيش از حد) فراهم نشود»; اشاره به اينکه بعضى براى رسيدن به خود از هر اى استفاده مى کنند در حالى که دستور اسلام اين است که تنها از طريق مشروع و صحيح بايد به اهداف رسيد. به بيان ديگر، هدف وسيله را توجيه نمى کند. همچنين نبايد براى رسيدن به راحتى ها به سراغ مقدماتى رفت که بيش از حد انسان را در فشار قرار مى دهد. 🌱دو جمله بالا را که به صورت جمله هاى خبريه تفسير کرديم، بعضى به صورت جمله استفهاميه تفسير کرده اند و مطابق اين تفسير معناى جمله چنين مى شود: چه سودى دارد آن خيرى که جز از طريق شر به دست نمى آيد و چه فايده اى دارد آن راحتى که جز از طريق ناراحتى حاصل نمى شود. روشن است که نتيجه هر دو تفسير يکى است، هرچند لحن و بيان متفاوت است. شبيه همين معنا در کلمات قصار امام(عليه السلام) نيز آمده است; مى فرمايد: «مَا خَيْرٌ بِخَيْر بَعْدَهُ النَّارُ وَمَا شَرٌّ بِشَرّ بَعْدَهُ الْجَنَّةُ; آن خوبى و نيکى که جهنم را به دنبال داشته باشد خوبى نيست و نه آن ناراحتى و مشکلى که بهشت در پى آن باشد ناراحتى و مشکل است». 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی 👈مقصود امام (ع) از آن خير و آسايش، چيزى است كه با تن دادن به پستيها در پى آن است، و انسان بدان وسيله -مثل ثروت و مانند آن- برده ديگرى شود. و مقصود از شرّ و دشوارى مقرون به شرّ، حالاتى مانند ريختن آبرو، در مقام درخواست از ديگران، و تن به ذلّت دادن و از اين قبيل پستيهاست. اين عبارت نيز به منزله صغراى قياس است و كبراى مقدّر آن چنين است: و هر چيزى كه خيرى نداشته باشد، سزاوار نيست كه انسان در پى آن رود و به خاطر آن طوق بردگى ديگران را به گردن اندازد. شرح ابن میثم بحرانی ( ترجمه محمدی مقدم ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراز هایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براورکه جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 59 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan