✅گزيدهايي از نظرات #علامه_طباطبايي در تفسير الميزان
🛑قسمت دوم
🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... ميگويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با #امرايي که بر ما حکومت ميکنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند ميتوانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد .
مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح #احياي-حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نميدهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه #سکوت و #تحمل_ظلم را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نميدهد .
در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که #استبداد_واليان_ديکتاتور ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و #زورگوييشان بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن #فتنهها و #آشوبها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند"
ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220
🔷 جامعه اسلامی، جامعه ای نیست که شهروندان در آن مدیریت می شوند، بلکه جامعه ای است که #شهروندان آن را، مدیریت می کنند! جامعه اسلامی جامعه ای نیست که یکی بر همه، #سلطه دارد، بلکه جامعه ای است که چون قدرت از مردم نشأت می گیرد، همه بر همه تسلط دارند و به تعبیر علامه «تسلیط الکل علی الکل» است
(المیزان، ج 1، ص 186).
🔶 "خداوند هرچند از ما اطاعت مطلق و بدون قید و شرط می خواهد، ولی رضایت ندارد که "احکام" و "معارف" که به ما ارائه می کند چشم بسته و کورکورانه و بدون تفکّر، اخذ کنیم، او می خواهد که "علل" احکام و قوانین برای ما روشن شود." (المیزان، ج2، ص197)
https://b2n.ir/r85062
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فرقان آیات 44 تا 55
📄#صفحه_364
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_364
❇️حركت #سايهها!
💠أَ لَمْ تَرَ إِلى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً
🌱آیا به (آفرینش) پروردگارت نگاه نکردی که چگونه (در ابتدای روز) سایه را میگستراند؟؛ و (البته) اگر میخواست، قطعاً سایه را بیحرکت قرار میداد. و خورشید را، نشاندهندهی سایه قرار دادیم (، و باوجود آن، سایه معنا پیدا میکند).
فرقان - ۴۵
🔷بدون شك اين قسمت از آيه اشارهای است به اهميت نعمت سايههای گسترده و متحرك، سايههايی كه يك نواخت باقی نمیماند بلكه در حركت است و نقل مكان میدهد، ولی در اينكه منظور از اين سايه كدام يك از سايهها است در ميان مفسران گفتگو است: جمعی میگويند اين سايه كشيده و گسترده همان سايهای است كه بعد از طلوع فجر و قبل از طلوع آفتاب بر زمين حكمفرما است و لذتبخشترين سايهها و ساعات همان است، اين نور كم رنگ و سايهگستر، از لحظه طلوع فجر شروع میشود و به هنگام طلوع آفتاب روشنايی جايگزين آن میگردد.
🔷بعضی ديگر گفتهاند منظور تمام سايه شب است كه از لحظه غروب شروع میشود و به لحظه طلوع آفتاب منتهی میگردد، زيرا میدانيم شب در حقيقت سايه نيمكره زمين است كه در برابر آفتاب قرار گرفته، سايهای است مخروطی كه در طرف مقابل در فضا گسترده میشود و اين سايه مخروطی دائما در حركت است و با طلوع آفتاب در يك منطقه پايان میگيرد و در منطقه ديگر تشكيل میشود.
🔷بعضی نيز گفتهاند منظور سايهای است كه بعد از ظهر برای اجسام پيدا میشود و تدريجا كشيدهتر و گستردهتر میگردد.
البته اگر جملههای بعد نبود ما از اين جمله معنی وسيعی میفهميديم كه تمام سايههای گسترده را در برمیگرفت ولی ساير قرائنی كه به دنبال آن آمده نشان میدهد كه تفسير اول از همه مناسبتر است.
🔷گستردگی و طولانی شدن مدّت سايه به خاطر پرورش و رشد و شكوفايی است. رَبِّكَ ... مَدَّ الظِّلَ (اگر نور، مستقيم و يا سايه دائمیبود، يا همگی میسوختند و يا منجمد میشدند.)
🔷شناخت سايه با وجود خورشيد و نور ممكن است، زيرا هر چيزی با وجود ضدش شناخته میشود. «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا»
📚تفاسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_364
❇️#آیه52فرقان
💠فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً (۵۲/فرقان)
🌱پس، از كافران پيروی نكن و به وسيلهی قرآن (يا ترك پيروی از آنان) با آنان به جهادی بزرگ بپرداز.
🔹برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد:
✔️اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ»
✔️دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ»
👈جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: جهاد با شمشير كه جهاد اصغر است، جهاد علمی با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبير است.
🔹سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ» (هرگونه تقاضای انحرافی كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد)
🔹زمانی میتوانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ» يعنی اكنون كه رهبری در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد.
🔹پيروی نكردن از كفّار كافی نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادی بزرگ و همهجانبه. فَلا تُطِعِ ... وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً
🔹مبارزهی منفی، يكی از شيوههای مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ ... وَ جاهِدْهُمْ
🔹قرآن بهترين ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نيرومندترين وسيلهی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ»
🔹دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فكری تلاشها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ» طرفينی است.
🔹جهاد علمی و منطقی عليه كفر و شرك، بزرگترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِينَ، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْمَالِكُ وَأَنَا الْمَمْلُوكُ، وَأَنْتَ الرَّبُّ وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الرَّازِقُ وَأَنَا الْمَرْزُوقُ؛ وَأَنْتَ الْمُعْطِى وَأَنَا السَّائِلُ، وَأَنْتَ الْجَوادُ وَأَنَا الْبَخِيلُ، وَأَنْتَ الْقَوِىُّ وَأَنَا الضَّعِيفُ.
💞تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده و تویی مالک و من مملوک و تویی پروردگار و من بنده و تویی روزیدهنده و من روزیخوار؛ و تویی بخشنده و من گدا و تویی دارای سَخا و من بخیل و تویی توانمند و من ناتوان و تویی قدرتمند
💫فرازی از دعای یستشیر
🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۳۲
وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا
برای آنها [که شیفتة متاع دنیایی شدهاند، داستان] دو مرد را مَثَل بزن که برای یکی از آنها دو باغ انگور قرار داده و پیرامون آن دو باغ را با نخل پوشانده بودیم و در فاصله دو باغ نیز کشتزاری نهاده بودیم. ۴۶
۴۶- کلام خدا بيحکمت نیست و ذکر ويژگيهاي آن دو باغ، با جزئیات و به تفصیل، مسلماً دلیلی دارد؛ در ادامه داستان معلوم ميشود یکی از آن دو نفر، ثروتمند و دیگری نیازمند بود. آنکه ثروتی اندوخته بود، از هر آنچه [در حرفة باغداری و کشاورزی] ممکن بود، دو نمونه کامل داشت؛ دو باغستان انگور [میوهجات بوتهای]، هر دو احاطه شده با درخت خرما [میوه درختی] و در میان این دو باغ کشتزاری از انواع سبزیجات و حبوبات. اگر کشتزاری میان این دو باغ واقع نشده بود، یکی تلقی ميشدند، اما ذکر این ویژگیها نشان ميدهد که یک نفر از هر چیزی دو واحد، و دیگری هیچ نداشت.
کهف : ۳۳
كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا
هر دو باغ بيهيچ کم و کاست [=بی نقص و آفتی، کاملا] میوه ميدادند ۴۷
و میان آن دو نهری جاری ساخته بودیم. ۴۸
۴۷- در این آیه، کلمة «ظلم» معنای عمیق خود را آشکار ميسازد؛ درختی که مصرف کننده آب و خاک و کود و نور و حرارت خورشید است، باید نقش خود را در عرضه «میوه» به موجودات دیگر ایفا کند و اگر محصولی ندهد ظلم کرده است. آدمی نیز که خود مصرفکننده گیاهان و گوشت انواعی از حیوانات است، اگر نقشی در هستی از خود به جای نگذارد، به خود و به هستی ظلم کرده است.
۴۸- اگر فقط یکی از دو باغ میوه ميداد، و دومی باغی کهنه و فرسوده بود، ممکن بود ادعا کند فقط یک باغ قابل استفاده دارد و اگر نهر آب فقط از میان یکی از دو باغ جاری بود، باز هم ادعا ميکرد باغ بدون آب که باغ نميشود! ذکر این نکات تصریح کننده این پیام است که فرد ثروتمند هیچ نیاز واقعی به داشتن دو نمونه از هر چیز نداشته است.
کهف : ۳۴
وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا
و ثمراتی [از آن دو باغ] در اختیارش بود، ۴۹
پس در حال گفتگو با دوستش [با احساسی از غرور] به او گفت: من [به راستی] از تو ثروتمندتر و به داشتن نفرات [=خدَم و حَشم] برترم. ۵۰
__
۴۹- این آیه نشان ميدهد که فصل برداشت محصول بوده و میوهها در اختیار صاحب باغ قرار داشته است و دارائی او «نقد» محسوب ميشده است، در حالی که اگر فصل پاییز یا زمستان بود، چنین احساسی کمتر دست ميداد.
۵۰- لُب کلام و جان سخن در همین نکته است که دست اندرکاری هزاران عوامل طبیعی را در به میوه نشستن درخت ندیدن و به حساب هنر و همّت خود گذاشتن، نهایت غفلت و خودبینی است.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با #تخفيف، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد #تخفيف به مبلغ 45هزار تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
2-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد #تخفيف به مبلغ 36 هزار تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #15درصد #تخفيف به مبلغ 76 هزارتومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
✅ علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب ها و فصل اول آنها میتوانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://t.me/raftarequrani
https://t.me/fahmequran
https://eitaa.com/raftarequrani
https://b2n.ir/e96701
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت چهل ونهم:
#مدارا و #خشونت بجا.
🔶إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً كَانَ الْخُرْقُ رِفْقاً، رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً، وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ، وَ إِيَّاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَى الْمُنَى فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَى،
آنجا كه نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد، و درد درمان است.
چه بسا خير خواهى كند آنكه خير خواه نيست، و خيانت ورزد كسى كه از او نصيحت خواسته شده.
از اعتماد به آرزوها بپرهيز كه سرمايه احمقان است.
🖋ترجمه انصاریان
↩امام در دوازدهمين توصيه مى فرمايد: «در آنجا که رفق و# مدارا سبب خشونت مى شود، #خشونت، مدارا محسوب خواهد شد; چه بسا داروهايى که سبب بيمارى گردد و بيمارى هايى که داروى انسان است»
اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى شود که دوا، درد را فزون تر مى سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى شود
همواره توصيه خيرخواهان و غير انها را با#عقلت بسنج
🌴در سيزدهمين توصيه مى فرمايد: «و گاه کسانى که خيرخواه ما نيستند اندرزى مى دهند و آن کس که (اهل اندرز است و) از او نصيحت خواسته شده خيانت مى کند».
👈اشاره به اينکه هميشه نبايد به سخنان کسانى که اهل نصيحت نيستند بدبين بود; گاه مى شود از آنها سخن حکمت آميز و ناصحانه اى صادر مى گردد و به عکس، خيرخواهان نصيحت گو، گاه از روى خطا و حسادت و عوامل ديگر در نصيحت خود خيانت مى کنند، بنابراين هميشه نبايد به آنها خوش بين بود و در هر دو صورت حکم عقل را بايد به کار گرفت و از قراين به درستى و نادرستى اندرز اندرزگويان پى برد.
🖋مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار حديث معروف جالبى در اين زمينه نقل مى کند که پس از پايان طوفان نوح، شيطان در برابر حضرت نوح(عليه السلام) ظاهر شد و گفت: خدمت بزرگى به من کردى و حقى بر من دارى مى خواهم جبران کنم. نوح(عليه السلام) به او گفت: من بسيار ناراحت مى شوم که من خدمتى به تو کرده باشم بگو چيست؟ گفت: آرى تو نفرين کردى و قومت را غرق نمودى اکنون کسى باقى نمانده که من او را گمراه کنم و مدتى استراحت مى کنم تا جمع ديگرى به وجود آيند و به گمراه ساختن آنها بپردازم. نوح گفت: چه خدمتى به من مى خواهى بکنى (در بعضى از روايات ديگر آمده است که نوح حاضر به پذيرش از او نبود ولى از سوى خداوند خطاب آمد: گرچه کار او شيطنت است ولى در اينجا راست مى گويد، بپذير)
#شيطان گفت: در سه جا مراقب من باش که من در اين سه مورد به بندگان خدا از هميشه نزديک ترم: هنگامى که خشمگين شوى مراقب من باش و هنگامى که در ميان دو نفر قضاوت مى کنى (باز هم) مراقب من باش و هنگامى که با زنى در خلوتگاهى که شخص ديگرى در آنجا نباشد همراه شوى در آنجا نيز مراقب من باش». اين در واقع يکى از مصاديق روشن کلام مولا اميرمؤمنان است.
↩در چهاردهمين توصيه مى فرمايد: «از تکيه کردن بر #آرزوها برحذر باش که سرمايه احمق هاست»;
منظور از «مُنى; آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است که به خيالات شبيه تر است و آنها که گرفتار اين گونه آرزوها مى شوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مى دهند و سرانجام به جايى نمى رسند. از سوى ديگر تکيه بر اين گونه آرزوها تمام فکر و عمر انسان را به خود مشغول مى دارد و از پرداختن به معاد باز مى دارد.
👈اين همان چيزى است که در حديث معروفى که هم از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده و هم از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه، فرمودند: « اى مردم چيزى که بر شما مى ترسم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز، چرا که پيروى از هواى نفس شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز آخرت را به فراموشى مى سپارد».
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده
🆔 @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5960589127018614252.mp3
15.5M
⭕️ #اختیارات_بدون_مسئولیت در
#حکومت_مطلقه
علی ع :" حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)، و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود، و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش،"
خطبه 216 نهج البلاغه
✅قانون اساسی اختیارات زیادی برای #رهبری قایل شده اما فاقد نظارت و پاسخگویی است.
از سوی دیگر بسیاری امور دیگر هم که در
قانون اساسی ذکر نشده، توسط رهبری انجام یا مداخله میشود( با ذکر مواردی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی) که نسبت به اینها هم پاسخگویی وجود ندارد و گاها تبعات آن هم به گردن دیگر نهادها و اشخاص گذاشته میشود.
شرط اصلی اصلاح نظام، تناسب همین اختیارات و مسولیت است. مسولیت کلیه اعمال رسمی و غیررسمی و تصمیمات، باید پذیرفته شود نه اینکه اختیار مطلقه بدون مسولیت باشد.
🔸۲ آبان ۱۴۰۱
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی #کتاب باورها و رفتارهای قرآنی،
280 نکته از 30 جزو قران، توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح #شبکه-قرآن-سیما
اطلاعات بيشتر در
https://t.me/raftarequrani
🔷 علاقمندان ميتوانند در حین قرایت قران ، بامهم ترین نکات تفسیری هر جزو نیز اشنا شوند.