eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
با سلام به مخاطبان عزیزکانال با توجه به نظرسنجی انجام شده،تغییراتی در برنامه کانال ایجاد شده که امیدواریم مورد رضایت مخاطبان عزیز قرار گیرد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ 3️⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 5️⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com شناسه كانال قران‌پويان در ايتا،تلگرام،گپ : @quranpuyan لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش🍂🍃🍂🍃 آینه روزی که بگیری به دست خودشکن آن روز مشو خودپرست🍂🍃🍂🍃 گروه https://eitaa.com/quranpuyan
✳ تابش نور محمدی در فاران(حری) به لطف خداوند و همکاری خانم ها شجاعت حسینی و پرمایه پستهای مربوط به پیامبر اسلام در قران وعهدین به اتمام رسید. علاقه مندان میتوانند کلیه پستهای ارسال شده در این زمینه را در لینک زیر مطالعه نمایند. http://yon.ir/Qp8719
"ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ"..... ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺯﻧﺪگیمان ﺭﺍ... ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯿﺪهیم... ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ" ﺗﻮﮐﻞ" میکنیم ... ﮐﻪ ﭼﺮﺍﻍ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺭﺍهمان ﺑﺎﺷﯽ!!! ✨ سلام روزتان پرخیر و برکت✨ https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ هیچ پیامبری مردم را به بندگی و پرستش خود و علمای دین دعوت نکرده است 🔸✨ نكوهش رفتار يهوديان ومسيحيان در مواجهه با : اطاعت بی چون وچرا از علمای دينی خداوند در سوره آل عمران و درحین رد عقاید نادرست اهل کتاب و مسیحیان راجع به حضرت عیسی ، در آیه ۷۹ و ۸۰ اینگونه میفرماید: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿۷۹﴾ فولادوند: هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد. وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿۸۰﴾ فولادوند: و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد. http://yon.ir/Qp5148 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز شنبه ۱۰۰ مرتبه 🍃🌺🍃🌺🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول فهم قسم های سوره : مراد از مرسلات چيست؟ ✅ نظری متفاوت از فخررازی و شهيد مطهری 🍃آیات قرآن در اینجا من به یك روایت و یك بیان برخورد كردم كه اتفاقا این بیان از یك مفسر سنّی (فخر رازی) است و عجیب است كه [آن روایت ] به طور اجمال در روایت شیعه آمده است ولی گویا مفسرین مفهوم این روایت را درست توجه نكرده اند. فخر رازی به صورت یك احتمال- ولی معلوم می شود ریشه این احتمال از قبل هم بوده است- ذكر كرده است و آنچه كه فخر رازی جزو احتمالات ذكر كرده بر همه اینها می چربد و علاوه بر این، روایتی كه در تفسیر علیّ بن ابراهیم قمی هست همین معنا را توجیه می كند و آن این است: اصلاً مقصود از همه اینها خود آیات قرآن است. در روایت است كه وَ اَلْمُرْسَلات یعنی خود این آیات. وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً [سوگند به این آیاتِ ] فرستاده شده به معروف، اینهایی كه پیامی كه برای انسان آورده اند معروفها، خیرها، نیكیهاست. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاًاین آیاتی كه با سرعت عجیبی حركت می كنند، مانعها را از سر راهشان برمی كنند.  👈فخرالدین رازی حرف خوبی می زند، می گوید: تاریخ گواه این مطلب است. پیغمبراسلام چه داشت جز همین آیات؟ و همین آیات بود كه كاخهای عظیم ظلم را از بیخ و بن كند، مثل یك باد بسیار سریع آمد و آنچه كه باید كَنده بشود از جای خودش كَند و دور ریخت. وَ النّاشِراتِ نَشْرا. سوگند به این آیاتی كه ناشر و نشركننده هستند نشر كردنی، پخش كننده هستند پخش كردنی، پخش كننده حقایق اند، باز كننده حقایق اند.  👈فَالْفارِقاتِ فَرْقا. فارقند، فاروقند، حق را از باطل جدا می كنند، حقیقت را از خطا جدا می كنند، صحیح و نادرست را از یكدیگر جدا می كنند، كه گفتیم «فرقان» اسم قرآن است. 👈فَالْمُلْقِیاتِ ذِكْراً. این آیات هستند كه در دلها ذكر (بیداری، تنبّه، آگاهی) را تلقین و القاء می كنند. عُذْراً أَوْ نُذْراً. یا به صورت اِعذار یا به صورت اِنذار. در حقیقت هر دو یك معنی دارد؛ یعنی بیم دادن، اعذار یعنی اتمام حجت كردن . اتفاقا این معنی با جمله های بعد هم تناسب بیشتری دارد، چون این سوره مثل سوره الرحمن جمله ای دارد كه بند بند مكرر می شود.👌 👈در سوره الرحمن می گوییم:« فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ». آنجا پی درپی عرضه داشتن نعمتهاست، نعمت و نعمت ذكر می كند، بعد می گوید: ای جن و انس! كدام یك از این نعمتها را می توانید تكذیب كنید؟ ولی اینجا برعكس، جنبه انذار و اعذار دارد، ده بار جمله «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »(وای به تكذیب كنندگان! ) تكرار می شود. اگر ما وَ الْمُرْسَلات را آیات بدانیم تكذیب، تكذیب همان آیات است و اینكه بعد تكرار می شود:« وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ »، یعنی وای به كسانی كه محتوای این آیات را تكذیب كنند! محتوای این آیات چیست؟ ، . 👌قرآن ركن اساسی دعوتش كه همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأ شناسی و معاد شناسی است. هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است. ركن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما می بینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است كه با این همه توجهی كه قرآن ما را به مبدأ و معاد می دهد باز ما كوشش می كنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج كنیم و به مسیر دیگری بیندازیم! این احتمال فی حد ذاته چسبنده تر از احتمالات دیگر است و بعلاوه روایتی در تفسیر علی بن ابراهیم این مطلب را تأیید می كند. تقریبا جای تردید برای ما باقی نمی ماند كه وَ الْ- مُرْسَلات را این طور باید معنی كنیم، و اگر این گونه معنی كنیم مؤیّدهایی هم از جای دیگر دارد، 👈مخصوصا «وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» كه اثر اجتماعی بزرگ آیات قرآن را ذكر می كند كه مثل باد به سرعت حركت می كند و از جایی به جایی منتقل می شود. اگر یادتان باشد، در سوره مباركه مدّثّر جمله ای داشتیم كه در آنجا تفسیر المیزان به این نكته توجه كرده بود. آن جمله این بود: وَ ما هِیَ إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ . نیست این (هِیَ به قرآن و آیات قرآن برمی گردد) مگر مایه تذكر و تنبّه و بیداری برای بشر، «برای بشر» نه برای یك قوم معیّن. این نكته را هم توجه داشته باشید. پس این آیات همه به یكدیگر وابستگی و پیوستگی دارد. ادامه دارد. ... http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 :پرهیز از چیست ؟ هر قول و فعلی خلاف حقیقت ، که ممکن است با لفظ باشد یا با شیوه های دیگر مانند اشاره کردن با سر ، دست ،چشم و..یا نوشتن و نقش کردن مطالب غیر واقعی صورت پذیرد. :🔴 دروغ درهمه ادیان و فرهنگ ها رذیله اخلاقی محسوب می شود. ◀ هرجه مفسده و زیانش بیشتر باشد گناهش بیشتر است.مانند بستن بر خداوند و پیامبر خداوند، شهادت ،تهمت و... ◀بعضی موارد که ممکن است به بودن ان توجه نداشته باشیم .(اختلاف انچه قصد داریم با انچه می گوییم)مانند 🚫انواع تعارفات ، دعوت ظاهری از دوستی برای صرف نهارو..یا مهمانی 🚫وعده به کودکان برای خرید کالا یا تفریح و...(در صورتیکه قصد انجام ان را نداریم ) انشاالله در طی هفته احادیث و مطالب مرتبط با این رذیله اخلاقی بیان خواهد شد 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه در پیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با کینک زیر به گروه ملحق شوید🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدوسی و چهار ✅محاسبه ی نفس ✴️کتاب حکمتها و اندرزها ج۲۲،ص۱۱۵_۱۱۴ قرآن كریم می فرماید:👇👇 ای صاحبان ایمان و دلهای بیدار، داشته باشید و مراقب خویش باشید كه چه پیش می فرستید. باز هم تقوای الهی داشته باشید و بدانید كه خدا از همه ی كارهای شما آگاه است . اعمال انسان به منزله ی كالا و متاعی در نظر گرفته شده كه پیش فرستاده می شود و آدمی خود بعداً به آن متاع ملحق می گردد، مانند كسی كه قبل از آنكه به سفری برود كالاها و متاعهایی می فرستد و بعد خودش می رود. 🍃آدمی كمتر توجه دارد كه سعادت جز عمل چیزی نیست، سرمایه ی خوشبختی در دنیا و آخرت جز عمل نیك چیزی نیست؛ و چون توجهی به این اصل ندارد خیلی عمل خود را ساده می گیرد، در صورتی كه اگر ایمان به آخرت داشته باشیم باید بدانیم كه آخرت صرفاً خانه ی عمل است، خشت و گل و در و دیوار و سقف و ساختمان آن خانه جز عمل چیزی نیست؛ یعنی همان اعمالی كه در دنیا انجام می دهیم اگر نیك باشد در آن جهان به صورت مصالح ساختمان خانه ی سعادت و به صورت درخت و باغ و نهر جاری تجسم می یابد و اگر خدای ناخواسته ایمان ما به جهان آخرت ضعیف است باز صورت مسئله فرق نمی كند.🍃🍃 🌺یعنی باز هم باید بدانیم كه مهمترین چیزی كه ما در گرو اوست عمل ماست، متاع اصلی سعادت و شقاوت ما طرز كار و فكر و نیت و اخلاق ماست. 💫💫💥💫💥💥💫💫💥💥 در قدیم علمای اخلاق و مربیان، دستور ی می دادند. محاسبه ی نفس یعنی از نفس حساب كشیدن كه چكار كردی و چكار نكردی، چرا فلان جا این طور كردی و چرا فلان وقت این طور نكردی؟ ممكن است كسی چنین تصور كند كه محاسبه ی نفس كار ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك است و اما مردم عادی معنی ندارد كه برای خود محاسبه ی نفس داشته باشند. عرض می كنم این طور تفكر اشتباه است. اولاً قرآن كریم كه ابتكار این دستور را كرده و همچنین اولیای دین، این دستور را مخصوص یك دسته ی معین نكرده اند. 👇👇 ✨اگر كسی ایمان دارد به حساب و كتابی در جهان و به اینكه عمل گم نمی شود، باید محاسبه ی نفس داشته باشد. 👆👆 ✳️ علی علیه السلام می فرماید: «از نفس خود حساب بكشید قبل از آنكه از نفس شما حساب بكشند. » مگر در جهان دیگر تنها از ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك حساب می كشند؟ ! نه، از همه ی مردم حساب می كشند. 👈پس هركس كه ذره ای ایمان به عدالت حق و روز جزا و تأثیر اعمال در سرنوشت و سرانجام دارد باید از نفس خود مراقبت كند و آن را وا نگذارد و از آن حساب بكشد. یكی از بزرگترین علمای اخلاق اسلامی می گوید: ⬅️بزرگان و گذشتگان صالح ما را عقیده بر آن بود كه هركس اهل محاسبه ی نفس نیست، یا اصلاً به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنكه عقل سلیم ندارد و الاّ چگونه می شود كسی ایمان و اعتقاد داشته باشد به اصلی كه قرآن می گوید: «اگر به وزن ذره ای انسان عمل نیك یا عمل بد داشته باشد، در آن جهان آن عمل را می بیند و به آن ملحق می شود» و در عین حال بی حساب كالای عمل را پیش بفرستد و نفهمد چه كرده و چه می كند؟ . ✨⚡️✨⚡️✨⚡️⚡️✨ 👈پس ما اگر از نظر شرع و دین به این دستور بنگریم می بینیم كه عمل مراقبت و محاسبه ی نفس اختصاص به اشخاص معین و طبقه ی معین ندارد، و اگر هم تنها از نظر عقل بنگریم باز می بینیم چنین است، یعنی می بینیم وظیفه ی محاسبه ی نفس یك وظیفه ی عمومی است. ✴️اساساً عمل حساب كشیدن از خود قبل از آنكه یك وظیفه ی شرعی و دینی باشد یك وظیفه ی عقلانی و همگانی است. فرق مؤمن و غیر مؤمن در این نیست كه این خطا می كند و آن خطا نمی كند؛ فرق آنها در این است كه مؤمن خطای خود را تكرار نمی كند، بیش از یك بار خطا نمی كند، اما غیر مؤمن چندین بار صدمه ی كاری را می خورد و باز آنقدر بصیرت ندارد كه بار دیگر تكرار نكند. 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸. https://eitaa.com/quranpuyan
پروردگارا من به تو پناه مى برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ آشکار, لعنت خدا را به دنبال دارد  در آیه ی ۸۹سوره بقره میخوانیم: وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ الهی قمشه ای: ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﻛﺘﺎﺑﻰ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻮﺭﺍﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ] ﻣﮋﺩﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻒ ] ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﮕﻮﻳﻰ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ ] ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ؛ ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(۸۹). 👈ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺻﺤﻨﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻮﺍﭘﺮﺳﺘﻰ ﻫﺎﻯ ﻳﻬﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺘّﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻧﻮﻳﺪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ، ﻣﺤﻞّ ﻫﺠﺮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻭﻯ ﺭﺍ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻮﺩ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ، ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ.)  ۱- ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺼﺪّﻗﺎً  ۲- ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻟﻰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩ. ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻯ ﻋﻤﻞ، ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻮﺽ ﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻯ ﻧﺎﻛﺮﺩﻩ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻋﺎﻯ ﻧﺪﺑﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻓﺮﺩﺍ...) ﻛﺎﻧﻮﺍﻣﻦ ﻗﺒﻞ... ﻛﻔﺮﻭﺍ ﺑﻪ  ۳- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴ.ﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﻯ ﻛﻪ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ. ﻓﻠﻤّﺎ ﺟﺎﺋﻬﻢ ﻣﺎﻋﺮﻓﻮﺍ ﻛﻔﺮﻭا  تفسیر نور http://yon.ir/Qp4981 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول فهم قسم های سوره : مراد از مرسلات چيست؟ ✅ نظری متفاوت از فخررازی و شهيد مطهری (ادامه مبحث روز گذشته) 👈حال [مفاد] آیاتِ «وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً. وَ اَلنّاشِراتِ نَشْراً. فَالْفارِقاتِ فَرْقاً» به همین دلیلی كه عرض كردم به «آیات قرآن» خوب می خورد. «فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» همان معنایی را می گوید كه «سَیُهْزَمُ اَلْجَمْعُ وَ یُوَلُّونَ اَلدُّبُرَ». آن كاری كه عصای موسی می كرد، آن كاری كه مثلاً بادها می كردند، آبها و دریاها می كردند، آن كاری كه معجزات پیغمبران دیگر می كردند، بالاتر از آن كارها را این معجزه كه از نوع سخن و از نوع فكر و اندیشه است می كند.  همین آیات پی درپی،همین سخنان، همین فكرها و اندیشه ها، همین معارف بنیانهایی را از بیخ و بن بر خواهند كَند. همینها حقایق را در عالم نشر خواهند داد. همینها می آیند مَیْز حق و باطل و معیار ارزشها می شوند. همینها، ذكرها و بیداریها را در دلها به وجود می آورند. همینها اتمام حجت می كنند. همینها اِنذار و اعلام خطر می كنند. سوگند به همین آیات كه «إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ» . به خود این آیات سوگند كه آنچه این آیات می گویند حقیقت است. یعنی وقتی ما می خواهیم سوگند بخوریم برای اینكه این آیات حقیقت است هیچ چیزی از خود این آیات بهتر نیست برای اینكه سوگند بخوریم. به خود این آیات سوگند كه آنچه به شما وعده داده شده است واقع و حقیقت است. «گواه شاهد صادق در آستین باشد» . مولوی می گوید: آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رو متاب یك چیز، خودش دلیل خودش است. سایه گر از وی نشانی می دهدشمس هر دم نور جانی می دهد انسان كه نباید وجود خورشید را از سایه كشف كند. این هم یك راهی است. آدمی كه مواجه با خورشید نیست، سایه را كه نگاه می كند از وجود سایه وجود آفتاب را كشف می كند، یعنی وقتی كه می بیند اینجا دو قسمت شده است، یك قسمت تاریك تر یك قسمت روشن تر و سایه هم در این جهت افتاده، می گوید اكنون خورشید فلان مقدار بالا آمده. فرض كنید بعد از نماز صبح در اتاق خوابیده و نمی داند چقدر از طلوع آفتاب گذشته، نگاهی به سایه می كند و می گوید آفتاب خیلی بالا آمده. اما این، آدمی است كه به خود آفتاب نگاه نمی كند. اگر انسان به آفتاب نگاه كند، دیگر به سایه احتیاج ندارد كه از سایه دلیل بیاورد. 👈می فرماید: به خود این آیات سوگند كه محتوای این آیات واقع است و حقیقت دارد. پس (در آیات بعد می گوییم) : وای به حال كسی كه چنین حقیقت هایی را انكار كند! قرآن معجزه بودن خودش را در عمل نشان داد و ثابت كرد. آیا كسی می توانست آن روز باور كند كه همه این آیاتی كه خواندم و استشهاد كردم، در مكه و در زمانی نازل شده كه پیغمبر با یك جماعت معدودی بوده است به طوری كه تا آخر دوره مكه شاید عددشان به سیصد نفر مجموع زن و مرد و بچه نرسیده بود و سیصد نفر بیشتر نبودند؛ حال نمی دانیم كه در زمان نزول این آیات چقدر بوده اند.  مجموعه آثار شهید مطهری . ج28، ص: ۲۵۳ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از حدیث روز یکشنبه در ارتباط با پرهیز از و دروغگو: امام علی ( ع ) می فرمایند : " از دوستی با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور میسازد" حضرت رسول(ص) فرمودند:« چه خیانت بزرگی است که به برادرت چیزی بگویی که تو را تصدیق کند و تو به او گفته باشی» 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ در سوره نساء آیه 24 آمده اگر زنان کفار به اسارت مسلمانان درآیند بر مسلمانان حلال است و زناشویی با آنها اشکال ندارد . چون با اسارت آنها عقدشان باطل می شود . شبهه این است به چه دلیل اسرای زن کفار را می توانند به نکاح خود در آورند ؟ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ  فولادوند: و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است  🌸 پاسخها و نظرات مختلف در روزهاي اينده ارايه ميشود🌸 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
به هستی بخش و مستی بخش بگرو منال از نیست و اندر هست منگر مولانا سلام و درود صبحتان دل انگیز @quranpuyan
📖 ؟ ✅ پاداش مومنین در برابر تمسخر کافرین بنام خدا  در سوره مومنون آیات ۱۱۰ و ۱۱۱ پاسخ خدا در قیامت خطاب به کافرانی که در دنیا مومنین را استهزا میکردند،بیان شده است: فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنتُم مِّنْهُمْ تَضْحَكُونَ ﴿۱۱۰﴾ خرمشاهی: آنگاه شما ايشان(مومنان) را به ريشخند مىذگرفتيد، تا آنجا كه ياد مرا [از بس به آنها پرداختيد] از خاطر شما بردند، و به آنان مى خنديديد. إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ﴿۱۱۱﴾ خرمشاهی: امروز به خاطر صبرى كه پيشه كرده بودند، پاداششان مى دهم، ايشانند كه كامروا هستند. http://yon.ir/Qp1017 https://eitaa.com/quranpuyan
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
جهت سفارش كتاب روش فهم ساده قرآن از لينك زير ميتوانيد اقدام نماييد:👇👇👇👇 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسي نظرات عمده در قسم هاي ابتداي سوره در اینجا سه تفسیرمعروف وجود دارد: ۱ )تمام این قَسَم هاى پنجگانه اشاره به «بادها و طوفان ها» است که نقش موثرى در بسیارى از مسائل جهان طبیعت دارند، بنابراین مفهوم آیات چنین مى شود: سوگند به بادهائى که پشت سر هم مى وزند. و سوگند به طوفان هائى که شدیداً حرکت مى کنند. و قسم به آنها که ابرها را مى گسترانند و قطرات حیات بخش باران را از لابلاى آنها روانه سرزمین هاى خشک مى کنند. و سوگند به آنها که ابرها را بعد از ریزش باران پراکنده مى سازند. و قسم به این بادها که با این برنامه، انسان ها را به یاد خدامى اندازند. بعضى نیز«فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» را اشاره به طوفان هاى عذاب که نقطه مقابل بادهاى حیات بخش است دانسته اند که آن هم به نوبه خود مایه تذکر و بیدارى است. ۲ ) تمام این سوگندها اشاره به «فرشتگان آسمان» است، یعنى قسم به فرشتگانى که پى در پى به سوى انبیاء فرستاده مى شوند (یا فرشتگانى که با برنامه هاى شناخته شده و معروف فرستاده مى شوند). و قسم به آنها که همچون طوفان با سرعت تمام به دنبال ماموریت خود مى روند. و به آنها که آیات کتب آسمانى را در برابر پیامبران مى گسترانند و نشر مى دهند. و آنها که با این عمل حق را از باطل جدا مى سازند. و آنها که ذکر حق و دستورات او را به انبیاء القاء مى کنند. ۳ ) سوگند اول و دوم، ناظر به مساله «بادها و طوفان ها» است و سوگند سوم و چهارم و پنجم را ناظر به نشر آیات حق به وسیله «فرشتگان» و سپس جدا کردن حق از باطل و بعد القاء ذکر و دستورهاى الهى به پیامبران به منظور اتمام حجت و انذار است. 💢چیزى که مى تواند شاهد بر تفسیرسوم باشد: 👈اولاً )جداسازى این دو دسته از سوگندها در آیات، به وسیله «واو» است، در حالى که بقیه به وسیله «فاء» عطف شده که نشانه ارتباط و پیوند آنها است. 👈ثانیاً ) همه این سوگندها براى مطلبى است که در آیه هفتم آمده، یعنى حقانیت و واقعیت رستاخیز و معادو مى دانیم در آستانه رستاخیز دگرگونى عظیمى در عالم پیدا مى شود، طوفان هاى شدید زلزله ها و حوادث تکان دهنده از یک سو و سپس تشکیل دادگاه عدل الهى از سوى دیگر که در آنجا فرشتگان نامه هاى اعمال را نشر مى دهند و میان صفوف مومنان و کافران جدائى مى افکنند و حکم الهى را در این زمینه القا مى کنند. اگر قَسَم هاى پنجگانه فوق طبق این تفسیربیان شود تناسبى با مُقسمٌ به یعنى چیزى که براى آن سوگند یاد شده است خواهد داشت و تفسیراخیر از این نظر برترى دارد.👌 تفسير نمونه http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan