eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🤲 رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ(7 غافر) 💞اى پروردگار ما، رحمت و علم تو همه چيز را فراگرفته است. پس آنان را كه توبه كرده‏ اند و به راه تو آمده‏ اند بيامرز و از عذاب جهنم نگه دار. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 112 تا 136 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ 🌱(پس شکرش را به‌جا بیاورید؛) زیرا من از عذاب روزی بزرگ بر شما بیم دارم.» شعراء - ۱۳۵ 🔹معمولا" يَوْمٍ عَظِيمٍ‌" (روز بزرگ) در قرآن به قيامت اطلاق می‌شود كه از هر نظر عظمت دارد، ولی گاه در آيات قرآن به روزهای سخت و وحشتناكی كه بر امتها گذشته، نيز اطلاق شده است. 🔹آن چنان كه در همين سوره در داستان شعيب می‌خوانيم كه پس از سرسختی و لجاجت در مقابل حق، خداوند آنها را با مجازات دردناكی (صاعقه‌ای كه از قطعه ابری فرود آمد) كيفر داد، و سپس از اين روز به عنوان" يوم عظيم" ياد می‌كند: فَأَخَذَهُمْ عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كانَ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ‌. بنا بر اين در آيه مورد بحث، نيز ممكن است" يوم عظيم" اشاره به روزی باشد كه گردنكشان قوم عاد، گرفتار مجازات دردناك طوفان درهم كوبنده گشتند گواه اين معنی بيان كيفر آنها در چند آيه بعد از اين است. 🔹‏و نيز ممكن است اشاره به كيفر روز قيامت و يا هر دو كيفر باشد كه تاريخ هر دو روز عظيم است. 📚تفسیر نمونه 💫گروه تقرب http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ࿐ 🍃═🌸━━┓    @taqarrob99   ┗━━🌸═🍃࿐
❇️ 💠وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۱۴) إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۱۱۵) قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ (۱۱۶/شعراء) 🌱(امروز كه آنان ايمان آورده‌اند،) من طرد كننده‌ی مؤمنان نيستم. من جز هشدار دهنده‌ای روشنگر نيستم. مردم به نوح گفتند: ای نوح! اگر (از دعوت خود) دست برنداری قطعاً از سنگسار شدگان خواهی شد. 🔹با پيشنهادات و توقّعات نابجای متكبّران، قاطعانه برخورد كنيد. (طرد فقرای با ايمان جايز نيست، حتّی اگر به قيمت ايمان‌آوردن گروهی ديگر باشد) وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹ملاك ارزش، ايمان است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹جاذبه بايد در حدّ اعلی باشد، ولی دافعه تنها در موقع ضرورت لازم است. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹بيم وهشدار و انذار انبيا، بيش از بشارت آنان است. در قرآن جمله‌ی‌ «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» آمده، ولی جمله‌ی «ان انا الا بشير» نيامده است. ‏ 🔹ترساندن غافل از خطرها، بهترين شيوه‌ی ارشادی است. «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» ‏ 🔹يكی از مهم‌ترين حربه‌های مخالفان انبيا تهديد است. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» ‏ 🔹سنگسار كردن، يكی از قديمی‌ترين انواع شكنجه‌هاست. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نكات و پرسش های تفسيری سوره كهف ❓منظور از كتاب در آيه ۴۹ سوره كهف و وضع الكتاب چيست؟ ▪️پاسخ ۱: از ظاهر سياق استفاده مى شود كه ((كتاب )) در جمله ((ووضع الكتاب )) كتاب واحدى است كه اعمال تمامى خلايق در آن ضبط شده ، و آن را براى حساب نصب مى كنند، نه اينكه هر يك نفر يك كتاب جداگانه اى داشته باشد، و اين با آياتى كه براى هر انسانى و هر امتى كتابى جداگانه اى سراغ مى دهد منافات ندارد، مانند آيه ((كل انسان الزمناه طائره فى عنقه ونخرج له يوم القيمة كتابا...)) كه در محل خودش تفسيرش گذشت . و نيز مانند آيه ((كل امة تدعى الى كتابها و آيه هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق )) به زودى تفسير اين دو آيه خواهد آمد - ان شاء الله تعالى . بعضى گفته اند: مراد از ((كتاب )) نامه هاى اعمال است ، و الف و لام در ((الكتاب )) براى استغراق است (يعنى تمامى كتابها) وليكن سياق آيه مساعد آن نيست . ((فترى المجرمين مشفقين مما فيه )) - اين جمله تفريع بر وضع كتاب ونصب آن است ، و اين تفريع و همچنين ذكر اشفاق آنان خود دليل بر اين است كه مقصود از كتاب ، كتاب اعمال است ، و يا كتابى است كه اعمال در آن است . و اگر از آنان به ((مجرم )) تعبير كرده براى اشاره به علت حكم است ، و اينكه اشفاقشان از آن حالى كه به خود گرفته اند به خاطر اين است كه مجرم بودند. پس اين حال و روزگار مخصوص به آنان نيست ، هر كس در هر زمانى مجرم باشد هر چند كه مشرك نباشد چنين روزگارى خواهد داشت . تفسير الميزان https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟ 🛑قسمت هفتم: . ❓آيا آيه 9 سوره حجرات، بر اين شرايط قابل انطباق است؟ ✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، اولين وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) است. برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند 🔶وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ «9» حجرات و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد پرسش1⃣ آيا اين ايه فقط مربوط به تجاوز به و جنگ دو كشور نيست؟ و ايا براي منازعات سياسي فعلي كه بين حاكميت و بخشي از مردم است، نيز معتبر است؟ 👈پاسخ: مرحوم محمدجواد مغنيه در تفسير كاشف در ذيل اين ايه چنين نگاشته است: "اسلام براى ساختن و اصلاح جامعه، راهنمايى‌هايى دارد؛ يكى از آنها ⬅ وجوب حمايت از خون، مال، ، و انسان در گفتار و كردار است و جز حق، هيچ‌كس و هيچ‌چيزى بر او حكومت ندارد. اگر كسى پايش را از دايرۀ حق بيرون نهد و با تجاوز به ديگران حرمتش را بشكند، او خود مصونيت را از خودش برداشته است. خداوند مى‌فرمايد: «ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم» . او خطاب به پيامبرش فرمود: «تو بر آنان فرمانروا نيستى». نيز فرمود: «ملامت درخور كسانى است كه بر مى‌كنند و به ناحق در روى زمين سركشى مى‌كنند». ↩️يكى ديگر از آموزه‌هاى اسلام، مهربانى و همكارى با يكديگر در چيزى است كه خير و صلاحش به همۀ افراد جامعه برمى‌گردد. به عنوان نمونه، هرگاه ميان دو گروه از مؤمنان درگيرى و خصومت رخ دهد، بر ديگر مؤمنان است كه آن را حلّ و فصل كنند و براساس و ميان اين دو اصلاح نمايند، تا وحدت و يكپارچگى مسلمانان حفظ شود. در حديث آمده است: «آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه از روزه و نماز و صدقه بهتر است‌؟ گفتند: بله، اى پيامبر خدا! فرمود: اصلاح ذات البين 🔸فَإِنْ بَغَتْ إِحْدٰاهُمٰا عَلَى اَلْأُخْرىٰ فَقٰاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ أَمْرِ اَللّٰهِ‌. هرگاه يكى از دو گروه درگير در برابر حق تسليم نشد و همچنان بر تجاوز خويش پافشارى كرد، بر ديگر مؤمنان است كه از راه حكمت و اندرز نيكو، گروه ستمديده را حمايت كنند و اگر گروه ستمگر، اندرز را نپذيرفت، بايد مؤمنان با اين گروه، تا اندازۀ تنبيه كردن و دفاع مشروع، پيكار كنند، تا امنيّت عمومى تأمين شود." کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ و ما تو را از اندوه نجات دادیم 🌸 سوره طه ، آیه ۴۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 137 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ (۱۵۱) الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ (۱۵۲/شعراء) 🌱و از فرمان کسانی که از حد می‌گذرند، اطاعت نکنید؛ (۱۵۱) هم‌آنان که در زمین فساد می‌کنند و اصلاح نمی‌کنند.» (۱۵۲) شعراء [۱۵۱-۱۵۲] 🔷‏می‌دانيم اسراف همان تجاوز از حد قانون آفرينش و قانون تشريع است، اين نيز روشن است كه در يك نظام صحيح هر گونه تجاوز از حد موجب فساد و از هم گسيختگی می‌شود، و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است و نتيجه اسراف فساد. ‏البته بايد توجه داشت كه اسراف معنی گسترده‌ای دارد. 🔹گاه در مسائل ساده‌ای مانند خوردن و آشاميدن است (چنان كه در آيه ۳۱ سوره اعراف آمده). 🔹‏و گاه در انتقام‌گيری و قصاص بيش از حد (چنان كه در آيه ۳۳ سوره اسراء آمده است). 🔹‏و گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه (چنان كه در آيه ۶۷ سوره فرقان آمده). 🔹‏و گاه در داوری كردن و قضاوت نمودنی كه منجر به كذب و دروغ می‌شود، (چنان كه در آيه ۲۸ سوره غافر،" مسرف و كذاب" در رديف هم قرار گرفته). 🔹‏و گاه در اعتقادات است كه منتهی به شك و ترديد می‌شود (همانگونه كه در آيه ۳۴ سوره غافر" مسرف و مرتاب" با هم آمده است). 🔹‏و گاه به معنی برتری جويی و استكبار و استثمار آمده (چنان كه درباره فرعون در آيه ۳۱ سوره دخان می‌خوانيم: إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ‌:" او برتری‌جوی و مسرف بود"). و 🔹بالآخره گاه به معنی هر گونه گناه می‌آيد (چنان كه در آيه ۵۳ زمر می‌خوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را می‌بخشد" ). ‏با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبی آشكار می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan