༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_قصص
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نملوقصص
📄#صفحه_385
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_385
❇️#آیه92نمل
💠وَ أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ (۹۲/نمل)
🌱و (همچنين مأمورم) قرآن (را بر مردم) تلاوت كنم. پس هر كس هدايت را بپذيرد تنها به سود خود پذيرفته وهركس گمراه شود، پس بگو: (من مسئول نيستم، زيرا) من فقط هشداردهندهام.
🔹آغاز اين سوره دربارهی اهميّت قرآن بود؛ پايان آن نيز از قرآن كريم بحث میكند.
🔹قرآن دربارهی تلاوت خودش میفرمايد: «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً»۱ ای پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم:
🔸بر تمام كارهای تو.
🔸بر تلاوت قرآن تو.
🔸بر تمام كارهايی كه شما مردم انجام میدهيد.
يعنی تمام شئون و كارهای پيامبر و تمام كارهای مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی ديگر قرار گرفته و اين نشانهی اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است.
🔹آورندهی قرآن، بايد خود نيز اهل تلاوت باشد. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
🔹مهمترين مأموريّت پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بعد از توحيد، تلاوت آيات الهی بر مردم است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
🔹محور تبليغ بايد قرآن باشد. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ...
🔹وظيفهی مبلّغ، رساندن حقايق به مردم است، پذيرش يا عدم پذيرش، مربوط به خود آنهاست. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ... وَ مَنْ ضَلَ
🔹تلاوت قرآن، مقدّمهی هدايت است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی»
🔹سود و زيان ايمان يا كفر مردم، به خود آنها برمی گردد. «لِنَفْسِهِ»
🔹پيامبر مسئول گمراه شدگان نيست. «فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_385
❇️مصادیقی از #مستضعفانی که وارث زمین هستند.
💠«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین ;5/قصص
🌱 ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.»
🔹آیه قبل از شکنجه شدن و کشته شدن و به ذلّت کشیده شدن گروهی از بنی اسرائیل از سوی فرعون سخن می گوید.
🔹این گروه در زمان فرعون مستضعف بودند. خداوند اراده نمود، این گروه مستضعف جانشین فرعون و اطرافیان او گردند.
بنابراین منظور از وارثان زمین در آیه ۵، مستضعفان از بنی اسرائیل در زمان فرعون هستند که پس از غرق شدن فرعون و لشگرش در رود نیل، حکومت مصر و تخت و تاج به آنان ارث رسید.
🔹مستضعفان بنی اسرائیل یکی از مصادیق این آیه است نه این که آیه مختص به آنان باشد; زیرا خداوند به صورت یک قانون کلی و در شکل فعل مضارع ـ که برای بیان استمرار است ـ می فرماید:
👈 ما می خواهیم چنین کنیم... پس این اراده الهی برای همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیت ها است.
🔹یک مصداق آن مستضعفان بنی اسرائیل بود، مصداق دیگرش حکومت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) و یارانش پس از ظهور اسلام است.
👌پس منظور از وارثین روی زمین، مستضعفان ـ کسانی که نیروهای بالفعل و بالقوه دارند، ولی از سوی ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته اند ـ هستند که در هر عصری مصداق خاصی دارد.¹
📚 برگرفته از ڪانال قرآن پویان
1)تفسیر المیزان، ج ۱۶، ص ۹ و ۱۰
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #کهف
❓مراد از ولايت شيطان در جمله : ((افتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)) چيست؟
بخش اول
((ا فتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)) - اين جمله تقرير بر ما حصل واقعه ابليس و آدم است كه به استفهام انكارى تعبير شده است ، و معنايش اين است : نتيجه اى كه مى توانيد از داستان آدم و ابليس بگيريد اين است كه نبايد ابليس و ذريه او را اولياى خود بگيريد، چون آنها دشمنان شما بنى نوع بشرند. و بنابراين ، پس مراد از ولايت ، ولايت اطاعت خواهد بود، چون كفار شيطانها را در آنچه كه به سويش دعوت مى كنند اطاعت مى كنند، و خدا را در آنچه به سويش مى خواند اطاعت نمى كنند. همه مفسرين نيز آيه را اينطور تفسير كرده اند.
و بعيد هم نيست كه مراد از ولايت ، ولايت ملك و تدبير باشد كه عبارت ديگر ربوبيت است ، زيرا بت پرستان همانطور كه ملائكه را به طمع خيرشان مى پرستيدند، جن را نيز به خاطر ترس از شرشان مى پرستيدند، و خدا هم كه تصريح كرده كه ابليس از جن است ، و داراى ذريه اى است ، و ضلالت آدمى در راه سعادتش و همچنين همه بدبختيهاى ديگرش همه به اغواى شيطان است .
پس با در نظر گرفتن اين جهات ، معناى آيه چنين مى شود: آيا باز هم او و ذريه او را اولياء و آلهه و ارباب خود مى گيريد وبه جاى من آنها را مى پرستيد و به سويشان تقرب مى جوييد، با اينكه دشمنان شمايند ؟.
مؤيد اين معنا آيه بعدى است ، زيرا شاهد اينكه خدا در خلقت ، شيطانها را شاهد نگرفت مناسب با نداشتن ولايت تدبيرست ، نه ، نداشتن ولايت اطاعت ، و اين پر واضح است .
تفسیر المیزان
ادامه دارد...
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 آيا طبق آيه 33 سوره مائده، قصد ايجاد #ترس براي مردم موضوعيت دارد يا صرف چاقو كشيدن ميتواند باعث اعدام شود؟ با فرض صدق عنوان #محارب بر فردی، آیا مجازاتِ #محاربی که مرتکب #قتل نشده ، #اعدام است؟!
🛑قسمت چهارم:
إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾
مكارم: كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر ميخيزند و در روي زمين دست به فساد ميزنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله ميبرند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاي چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوائي آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگي دارند.
"با توجه به روایات ائمه معصومین (ع) و نیز کلمات فقها ، که ناظر به آیه شریفه مذکور (مائده، 33) در سؤال و شارح آن است، مراد از "محارب" که موضوع برای یکی از احکام ذکر شده در آیه میباشد، کسی است که:
↩️اولا: سلاح بر کشیده باشد ، بویژه اینکه کلمه "محاربه" مأخوذ از حرب است که معمولا با سلاح انجام می گرفته و میگیرد. البته عنوان "سلاح" فی نفسه موضوعیت ندارد ، بلکه شامل هر گونه ابزار و روشی است که بتوان با آن مردم را به قصد بر هم زدن وضع مورد پذیرش آنان ترساند یا غیر آن و حتی آتش زدن خانه و کاشانه مردم.
↩️ثانیا:شخص مسلح علاوه برکشیدن #سلاح #قصد_ترساندن_مردم وسلب آرامش و امنیت عمومی و ایجاد فساد را داشته باشد ؛ و گویا شرط بودن این ویژگی که از روایات و کلمات فقها استفاده میشود از جمله: (ویسعون فی الارض فسادا) ؛"و درزمین به فتنه و فساد میکوشند" فهمیده میشود درحقیقت جزء موضوع برای احکام مذکور در آیه است.
👈بدیهی است درمقام قضاوت،احرازموضوع حکم شرط صحت آن میباشد . بنابراین دراین مقام بایدسلاح برکشیدن و نیز قصد اخافه و ترساندن احراز گردد؛بخصوص این که 👈در مسائل #دماء، #رعایت_احتیاط عقلا و شرعا مطلوب، بلکه واجب میباشد. از این رو اگر سلاح کشیدن یا قصد اخافه احراز نگردد، گرچه خوف محقق شده باشد نمی توان حکم به محارب بودن نمود..."
🖊ايت الله منتظري
"ﺩﺭ تفسير ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ:
ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: 👈ﻛﻴﻔﺮ ﻣﺤﺎﺭﺏ ﺑﻘﺪﺭ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺁﺩﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ ﻛﺸﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺩﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺑﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ ﻛﺸﺘﻦ ﻭ ﺑﺪﺍﺭ ﺯﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﺑﺮﺩﻩ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﺎﺍﻣﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺗﺒﻌﻴﺪ ﺍﺳﺖ."
📚تفسير احسن الحديث
👈برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/593147
@quranpuyan
#آیههاینور
#شکر_الهی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
و به راستى، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها براى خود سپاس مىگزارد؛ و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بىنیاز ستوده است.
سوره لقمان ،آیه ۱۲
شکر نعمتهاى خداوند، به سود خود انسان است، شکرگزاری هم همانند همه نعمات خداوند از رحمت و لطف خداست، پروردگار مهربان دوست دارد که بنده اش شکرگزاری کند و او بیشتر ببخشد، خداوند بدنبال بهانه است تا بر نعمت همگان بیفزاید، و هرکس شاکر باشد نعمتش افزون و هرکس کفر کند نعمتش را از دست خواهد داد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص آیات 6 تا 13
📄#صفحه_386
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_386
❇️#برنامه_عجيب_الهی
💠وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ
🌱به مادر موسی وحی کردیم که به کودک شیر ده، و زمانی که بر (جان) او ترسیدی، او را در دریا بینداز و غم و ترس به خودت راه نده؛ زیرا ما او را به تو بازمیگردانیم، و وی را از پیامبران قرار خواهیم داد.
قصص - ۷
🔷قدرتنمايی اين نيست كه اگر خدا بخواهد قوم نيرومند و جباری را نابود كند لشكريان آسمان و زمين را برای نابودی آنها بسيج نمايد.
قدرتنمايی اين است كه خود آن جباران مستكبر را مامور نابودی خودشان سازد و آن چنان در قلب و افكار آنها اثر بگذارد كه مشتاقانه هيزمی را جمع كنند كه بايد با آتشش بسوزند، زندانی را بسازند كه بايد در آن بميرند، چوبه داری را بر پا كنند كه بايد بر آن اعدام شوند!.
🔷و در مورد فرعونيان زورمند گردنكش نيز چنان شد، و پرورش و نجات موسی در تمام مراحل به دست خود آنها صورت گرفت:
قابله موسی از قبطيان بود! سازنده صندوق نجات موسی يك نجار قبطی بود! گيرندگان صندوق نجات از امواج نيل" آل فرعون" بودند! بازكننده در صندوق شخص فرعون يا همسرش آسيه بود! و سرانجام كانون امن و آرامش و پرورش موسای قهرمان و فرعونشكن همان كاخ فرعون بود! و اين است قدرتنمايی پروردگار.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_386
❇️#آیه13قصص
💠فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۱۳/قصص)
🌱پس ما (اينگونه) او را به مادرش باز گردانيديم تا روشنی چشم او باشد و غم نخورد و بداند كه همانا وعده الهی حقّ است، ولی بيشتر مردم نمیدانند.
🔹وعدههای الهی تخلّف ندارد. در آيهی هفتم خداوند وعده داد كه نوزاد را به مادر برگرداند و در اين آيه میخوانيم كه او را برگرداند. «إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ- فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ»
🔹نوزاد، نور چشم مادر است. «كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها»
🔹برای اهل حقّ، اهداف مهم است، نه عناوين. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ» سرانجام، فرزند به آغوش مادر بازگشت گرچه اين بار، مادر به عنوان دايه استخدام شد؛ ولی عنوان مهم نيست، برگشتن نوزاد مهم است.
🔹مادر به واسطهی ارتباط عميق با فرزند، بيشترين نقش را در زندگی او دارد.
«إِلی أُمِّهِ» (در اينجا نامی از پدر موسی به ميان نيامده است.)
🔹عاقبت، سختیها بسر آمده و فراق به وصال خواهد انجاميد. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها» (پس از مدّتها نگرانی و غم، سرانجام خداوند، موسی را به مادر بازگرداند. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»)
🔹اگر خداوند بخواهد، يك فرد، مايهی اميد و نور چشم دو گروه مخالف (خاندان فرعون و خاندان موسی) میشود. «قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَ لَكَ- تَقَرَّ عَيْنُها»
🔹انبساط و شادی، حزن و اندوه، در بينايی انسان تأثير دارد. «تَقَرَّ عَيْنُها» چنانكه در آيهی ۸۴ سورهی يوسف، میخوانيم: دوری حضرت يوسف، باعث نابينايی حضرت يعقوب گرديد. «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ»
🔹ايمان به خداوند دارای مراحل و درجاتی است. مادر موسی بانويی مؤمنه بود، «رَبَطْنا عَلی قَلْبِها لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» امّا يك مؤمن نيز بايد به مرحلهی يقين و علم عميق برسد. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ»
🔹فلسفه و دليل بعضی حوادث، درك حقّانيّت وعدههای الهی است. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ»
🔹اكثر مردم ظاهربين هستند و دركی از اسرار حكيمانه ونقشههای مدبّرانهی خداوند ندارند. «أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan