eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : بسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا {1} سوگند به فرستادگان پی درپى  فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا {2} پس طوفانهایی توفنده  وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا {3} و سوگند به زنده کنندگان مردگان  فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا {4} پس جداکننده آنها یند فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا {5} پس یادآورنده(رفتاروگفتارانها در دنیا ) هستند عُذْرًا أَوْ نُذْرًا {6} (رفتار آنها در برابر) حجت ها یا بیم ها(یی که به انها در دنیا عرضه شد) إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ {7} كه آنچه وعده يافته ايد قطعا رخ خواهد داد  💠عصاره فراز آیات(7-1) قطعا وعده قیامت و حسابرسی انسانها و عذاب محقق خواهد شد. فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ {8} پس وقتى كه ستارگان محو شوند  وَإِذَا السَّمَاء فُرِجَتْ {9} و آنگاه كه آسمان بشكافد  وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ {10} و آنگاه كه كوهها از جا كنده شوند  وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ {11} و آنگاه كه پيمبران به ميقات آيند لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ {12} (این پدیده ها)تا چه روزى به تاخیر انداخته شده است  لِيَوْمِ الْفَصْلِ {13} براى روز داورى  وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ {14} و تو چه دانى كه روز داورى چيست  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {15} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره فراز آیات (15-8) آن وعده قیامت و حسابرسی که همراه با وقایعی خاص در جهان است،تا زمانی معین به تاخیر افتاده است .اماپس از وقوع، وای بر مکذبان.😔 ♻️نکات: 1)اولین استعمال عبارت"یوم الفصل" برای روز قیامت. در کل قرآن ،مجموعا 6 بار یوم الفصل استفاده شده که سه بار آن در سوره مرسلات، بکاررفته است.لذا داوری و حسابرسی در قیامت یکی از نکات و محورهای اصلی سوره است. 2)آیه 11،رسل نیز مانند رسول و مرسلات می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد لکن از انجا که در آیه اول،مرسلات بکاررفته و اینجا ،رسل (لذا تفوت مصداق،می تواند مورد انتظار باشد) و نیز مشهود بودن هر سه پدیده ذکر شده در سه آیه قبل،این ایه نیز باید بر پدیده ای مشهود در قیامت دلالت کند لذا انتخاب معنای پیامبران در این آیه،مناسب تر بنظر میرسد.👌 🖌آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز سه شنبه ۱۰۰ مرتبه🌺🍃🌺 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃 از فراز های دعا : خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨ https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از احادیث روز سه شنبه از رسول اکرم (ص) در ارتباط با پرهیز از : ◀️ رسول اكرم صلى الله عليه و آله ؛ 💢اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آينده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آينده به ضرر توست. 🌱مردی به رسول اکرم (ص)عرض کرد .به من چیزی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد . حضرت فرمودند. "دروغ نگو " ◀️رسول اکرم (ص ) فرمودند: بزرگترین گناهان زبان دروغگویی است. 🍃🌸🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺 🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ دوم با اهداى سلام اين امر را در فرهنگ زمان خودش بايد فهميد . در آن عصر زنان و مردانى كه در جنگ حضور مى يافتند خود را منقطع مى نمودند و اگر اسير مى شدند ديگر حر محسوب نمى شدند و انسان غير حر مالكيتى بر خود نداشت . بناى اسلام از ميان بردن برده دارى بود ولى به دليل شرايط اجتماعى سياسى فرهنگى ، به تدريج ، همراه با چهار كار كه در قرآن آمده و در مصاحبه با حديث انديشه توضيح داده ام ؛ گرفتن اسير جنكى و آزاد كردنش با لوازمى اصل بود و اگر نمى شد ايجاد زمينه تربيت ، پاسداشت حقوق ، جلوگيرى از تجاوز مجدد دشمن ، و سپس آزاد سازى به بهانه هاى مختلف پس از مدتى كه با فرهنگ اخلاق انسانى ايمانى آشنا شده يا خو گرفته بودند . ✨✨نظر آقای دکتر دلشاد تهرانی در مورد آیه ۲۴ سوره نساء✨ 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا شروع ســـخن نامِ توست وجودم به هر لحظه آرامِ توست دل از نام و یادت بگــــیرد قرار خوشم چونکه باشی مرا در کنار ✨سلام روزتان سرشار از عشق الهی @quranpuyan
📖 ؟ ✴️حرکت ، سرعت ، سبقت فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس .  👈حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. 👈سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود.  امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. 👈سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛  به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.  قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ» http://yon.ir/Qp192 https://eitaa.com/quranpuyan
امام هادی (ع) : اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت کنی ، چنان است كه گویی امام حسين عليه السلام را زيارت كرده ای. كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ سالروز میلاد #عبدالعظیم حسني گرامي باد. @quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : 👈فراز سوم آیات ۱۹_۱۶ أَلَمْ نُهْلِکِ الأوَّلِینَ ﴿١٦﴾ آیا هلاک نکردیم پیشینیان را  ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ ﴿١٧﴾  سپس از پی ایشان(هلاک می کنیم) دیگران را  کَذَلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ﴿١٨﴾ اینچنین انجام می دهیم با گنهکاران  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿١٩﴾ وای در چنین روزی بر تکذیب کنندگان 🔸درب فراز سوم: مکذبان معاد علاوه بر کیفر هلاکت دنیایشان روزگاری سخت در قیامت خواهند داشت  👈فراز چهارم آیات ۲۴_۲۰ أَلَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ ﴿٢٠﴾  آیا نیافریدیم شمارا از ابی بی مقدار  فَجَعَلْنَاهُ فِی قَرَارٍ مَکِینٍ ﴿٢١﴾ پس قرار دادیم آن را در جایگاهی استوار إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿٢٢﴾ تا اندازه ای مشخص شده  فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ﴿٢٣﴾ پس توانستیم پس چه نیکو توانمندانیم  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿٢٤﴾  وای درچنین روزی بر تکذیب کنندگان  🔸درب فراز چهارم: ( سیر انفسی) قدرت خداوند در آفرینش اولین انسان دلیل بر قدرت افرینش مجددش در قیامت ودلیلی برای اثبات معاد 👈فراز پنجم آیات ۲۸_۲۵ أَلَمْ نَجْعَلِ الأرْضَ کِفَاتًا ﴿٢٥﴾ آیا قرار ندادیم زمین را جمع کننده ی  أَحْیَاءً وَأَمْوَاتًا ﴿٢٦﴾ زندگان ومردگان  وَجَعَلْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَیْنَاکُمْ مَاءً فُرَاتًا﴿٢٧﴾ وقرار دادیم در آن کوههای استوار مرتفع راو نوشاندیم شما را از ابی گوارا(که از ان کوهها سرچشمه می گیرند)  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿٢٨﴾ وای در چنین روزی بر تکذیب کنندگان  🔸درب فراز پنجم: (سیر افاقی) قدرت خداوند در افرینش شگفتیهای زمین دلیلی بر قدرت خدا در ایجاد معاد  🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم انصاری http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
: 🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع om:🍃 قال علي ٌ"عليه السلام'': 🍁لایَصْلَحُ الْكِذْبُ جِدٌّ وَ لاهَزْلٌ وَ لا اَنْ یَعِدَ اَحَدُكُمْ صَبِیَّهُ ثُمَّ لایَفِیَ لَهُ. 🌿 امیرالمومنین امام علی - علیه السلام - فرمودند: شایسته نیست آدمی به جد یا به شوخی دروغ بگوید و شایسته نیست كسی به فرزند خود وعده‌ای بدهد و به‌ آن وفا ننماید.🌿 📚«وسائل الشیعه، ج3، ص 232» تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d @quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶قسمت سوم وقتی (طبق رسم آن زمان) همه در جنگها از طرف مقابل اسیر میگرفتند و آن اسیر را برده محسوب میکردند، مسلمانان هم نمی توانستند بگویند نه ما اسیر نمیگیریم؟ ظلم به خودشان بود و منطقی بود که برای محافظت از خودشان آنها هم اسیر بگیرند ولی خوشرفتار باشند و بعد به بهانه های مختلف آزادشان کنند ولی الان که در دنیا مرسوم است با اسیر جنگی محترمانه برخورد شود و شهروندان عادی اصلا اسیر محسوب نمیشوند، آیا مسلمانان باید به سنت اعراب دوران جاهلی عمل کنند و اسیر را برده محسوب نمایند آنهم شهروندان را؟ یک اشکال در اینجاست که گاهی سنتهای اعراب آن زمان را سنتهای اسلامی میدانیم، در صورتیکه بسیاری موارد فقط برای بقا در جامعه آن دوران بوده در اینجور موارد اگر مراقب باشیم معیارهای مهم دینی را به خاطر یک حکم موقت اجتماعی زیر پا نگذاریم مثل اینکه خداوند ظلم و تعدی را نمی پسندد، دین قیم بر اساس فطرت است و .... راحت تر میشود تحلیل کرد (البته با مطالعه و رعایت اعتدال و انصاف و...) 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ تقوی در عدالت است آيه ۹۰ سوره نحل- «ان‌الله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن‌الفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون» همانا خداوند امر به كرده و و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه مي‌كند اميد است كه متذكر شويد. در اين آيه ۶ اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماع‌التقوي في قوله تعالي ان‌الله يامربالعدل…» همه در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است.  👈اول را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانون‌گذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت مي‌شود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند.  👈عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين مي‌شود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) مي‌باشد. البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است  👈احسان بالاتر از عدالت است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان مي‌تواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد سه مورد فوق همان قاعده كلي است و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر مي‌گيرد. در پايان مي‌گويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست.👌 دکتر حمید مغربی http://yon.ir/Qp759 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : 💢احتجاج و بیان شواهد و قراینی دال بر امکان پذیر بودن وقوع قیامت و بطلان حرف أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ {16} مگر پيشينيان را هلاك نكرديم  ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ {17} سپس از پى آنان پسينيان را مىبريم  كَذَلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ {18} با مجرمان چنين مىكنيم  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {19} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته آیات(19_16) همانگونه که توانستیم مجرمین امتهای قبل را هلاک و عذاب کنیم،مجرمین امتهای بعد را نیز هلاک میکنیم. پس از تکذیب دست بردارید در سوره واقعه،نیز لفظ اولین و آخرین استفاده شده بود. أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ {20} مگر شما را از آبى بی مقدار نيافريديم فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ {21} پس آن را در جايگاهى استوار نهاديم  إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُومٍ {22} تا مدتى معين  فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ {23} پس توانستیم و چه نيك تواناييم  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {24} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته آیات( 24_20) همانطور که در دوران محدود جنینی شما را بخوبی نگهداری و سپس به این دنیا وارد کردیم،میتوانیم از این دنیا هم به دنیای بعدی وارد کنیم. پس از تکذیب قیامت دست بردارید أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا {25} مگر زمين را محل اجتماع نگردانيديم  أَحْيَاء وَأَمْوَاتًا {26} چه براى مردگان چه زندگان  وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُم مَّاء فُرَاتًا {27} و كوههاى بلند در آن نهاديم و به شما آبى گوارا نوشانيديم وَيْلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {28} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته ایات( 28_25) همانگونه که در زمین همه وسایل حیات شما را فراهم کردیم،میتوانیم همه انها را قطع و منهدم کنیم. پس از تکذیب قیامت دست بردارید ✅این ایات با استدلالهای مطرح شده در سوره واقعه مشابهت دارد 💠عصاره فراز آیات(28_16)با توجه به سرنوشت امتهای قبل،پرورش شما در دنیای جنین و ورودتان به این دنیا و خلق عوامل لازم برای حیات شما در زمین،خدا قادر بر زنده کردن شما در قیامت و برپایی حساب است. از تکذیب دست بردارید.      🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع ◀️پیامبر اکرم(ص) فرمودند:« هر کس سوگندی به خدا یاد کند که به اندازه بال پشه ای دروغ در آن باشد نقطه ای سیاه در قلبش پدید می آید و تا روز قیامت باقی می ماند» ◀️پیامبر اکرم (ص) فرمودند:« آیا شما را از بزرگترین گناهان خبر ندهم ؟بزرگترین گناه شرک بخدا وبد رفتاری نسبت به پدر و مادر و دروغ گفتن است. 🍃🌸🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِه پروردگارااو را جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
در راه است مژده به قران دوستان و علاقه مندان به فهم قران در سالروز میلاد امام حسن عسگری( ع) https://eitaa.com/quranpuyan
🌹 امام علی علیه السلام: ِ وَ لاَ تُحَدِّثِ اَلنَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً 💠 هرچه را شنیدی، بدون برسی باز گو مکن که همین برای دروغگویی تو کافی است. 📒 #نهج_البلاغه #نامه69 تهیه شده توسط گروه #عمل‌‌به‌قرآن در پیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ چهارم تفسیر المیزان در این ایه،ما ملکت ایمانکم را به کل کنیزان تفسیر کرده است . "راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل :(۱ - نکاح ،(۲ - خزیدن کنیز،(۳ - زنا،بی عفتی بود،  در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه (۱ - نکاح ،(۲ -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست ،" جمله : (الا ما ملكت ايمانكم ) در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه در محصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است. 👈تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند، (و آيه شريفه مى خواهد بفرمايد بطور كلى زن شوهردار حرام است، الا چنين زنى كه با اينكه شوهر دارد، از آنجا كه جزء غنائم جنگى مسلمين شده براى مسلمان تمتع از او حلال است )، و اين تفسير را با روايت زير تاءييد كرده اند كه ابى سعيد خدرى گفته : اين آيه درباره اسير شدن اوطاس نازل شد، كه مسلمانان زنان مشركين را اسير گرفتند و با اينكه در دارالحرب شوهرانى مشرك داشتند با اين همه به حكم اين آيه حلال شدند و منادى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ندا درداد كه هر كس كنيزى از اين زنان نصيبش شده، اگر كنيزش حامله است با او همخوابگى نكند، تا وضع حمل كند و آنها هم كه كنيزشان حامله نيست صبر كنند تا مدت استبرا تمام شود. 👈وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند" مؤ لف قدس سره : در اين تفسير مكرر خاطرنشان كرديم كه امثال اين حوادث كه در روايات به عنوان شان نزول نقل شده، و مخصوصا حوادثى كه مربوط به بعضى از جملات يك آيه و به اجزاى آن مى باشد، صرف تطبيق هايى است كه راويان كرده، حوادث را با آيات تطبيق نموده اند نه اينكه سبب حقيقى نزول آيه اى باشد. رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم) و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود: (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد. و در تفسير عياشى از ابن مسكان از ابى بصير از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهما السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه : (و المحصنات من النساء الا ما ملكت ) فرموده : منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم : حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدائى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آنگاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشوئى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدائى اندازد. ✨✨تفسیر المیزان✨✨ 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan