#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_431
❇️#آیه24سباء
💠قل من یرزقکم من السموات و الارض قل الله و انا اوایاکم لعلی هدی او فی ضلال مبین 24/سباء
🌱بگو چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می دهد،بگو: خدا و بگو ما و یا شما کدامیک برطریق هدایت و یا در گمراهی آشکاریم.
🔷این آیه استدلال دیگری است بر علیه مشرکین از جهت رزق که ملاک عمده بت پرستی آنهاست ، چون آنها معتقد بودند که اگر ما بت ها را عبادت کنیم ، آنها از ماخشنود می شوند و رزق ما را توسعه می دهند.
🔷در اینجا خداوند به پیامبر فرمان می دهدتا از ایشان بپرسد چه کسی از آسمان و زمین رزق شما را فراهم می کند؟ و خود درجواب بفرماید: خدای سبحان است که روزی می دهد، چون رزق ، خودش یکی ازمخلوقات خداست و مشرکین خودشان معترف هستند که تنها خالق هستی خداست ،منتها چون مشرکان در دل این اعتقاد را داشتند، اما از اعتراف به آن خودداری می کردند، لذا خداوند به پیامبر فرمان می دهد، تا آنحضرت خود پاسخ این پرسش رابدهد و در آخر برای القاء حجت و وضوح حق از خود آنها انصاف بخواهد، یعنی آنها را به تفکر در حالت نفسانی خویش وادارد و بدون پافشاری بر باطل از آنهابخواهد که به دیده انصاف بنگرند و ببینند، آیاسخن و اعتقاد مسلمین بر پایه هدایت است و یا ضلالت ؟
و به این ترتیب حق را از باطل تشخیص دهند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_431
❇️#آیه31سباء
💠وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ نُؤْمِنَ بِهذَا الْقُرْآنِ وَ لا بِالَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لَوْ تَری إِذِ الظَّالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ يَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ الْقَوْلَ يَقُولُ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ (۳۱/سباء)
🌱و كسانی كه كافر شدند گفتند: ما نه به اين قرآن و نه به آن (كتابی) كه پيش از آن بوده است، هرگز ايمان نخواهيم آورد. (و تعجب میكنی) اگر ببينی وقتی كه ستمگران (مشرك) در پيشگاه پروردگارشان بازداشت شدهاند در حالی كه بعضی با بعض ديگر جدل و گفتگو میكنند (و گناه خود را به گردن يكديگر میاندازند.) كسانی كه ضعيف نگاه داشته شدهاند (زير دستان) به مستكبران میگويند: اگر شما نبوديد، حتماً ما مؤمن بوديم.
🔹كفّار به خاطر لجاجت، هرگز حاضر به ايمان آوردن نيستند. «وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ نُؤْمِنَ»
🔹كفّار در واقع هيچ يك از كتب آسمانی را قبول نداشتند. «لَنْ نُؤْمِنَ بِهذَا الْقُرْآنِ وَ لا بِالَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ»
🔹ايمان به كتب آسمانیِ قبل از قرآن نيز مورد سفارش پيامبر اسلام بود و كفّار اين سفارش را ناديده میگرفتند. «وَ لا بِالَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ»
🔹دادگاه قيامت بسيار سخت است. «وَ لَوْ تَری»
🔹مشركان به خود ستم میكنند. «إِذِ الظَّالِمُونَ»
🔹سروكار مشركان با خداست. «مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
🔹ترسيم صحنههای سخت قيامت، بهترين وسيلهی تربيت است. «مَوْقُوفُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
🔹مستضعفانی كه پيرو مستكبرانند نيز مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت. «يَقُولُ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا»
🔹صحنهی قيامت، صحنهی گفتگو و جدال است. يَقُولُ الَّذِينَ ...
🔹در قيامت، مجرمان در پی توجيه گناه خود، به بزرگان خود میگويند: اگر شما نبوديد ما اين همه گناه نمیكرديم. «لَوْ لا أَنْتُمْ»
🔹در قيامت، ايمان عامل نجات است. «لَكُنَّا مُؤْمِنِين
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
❤️🍃سالروز ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین، علیبنابیطالب علیهماالسلام را به محضر حضرت صاحب الزمان (عج) و شما خوبان تبریک و شادباش عرض میکنیم😍🙏
❤️🍃عید قشنگمون خیلی خیلی مباااارک🍃❤️
🆔️ @quranpuyan
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ بردباری امیرالمؤمنین(ع) در برابر مخالفان
🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇
eitaa.com/motahari_ir
فهم سوره هاي مرحله اول تاپنجم نزول.pdf
3.08M
🌹💐تقديم فايل #تدبر و فهم سوره هاي مرحله #اول تا #پنجم نزول،به علاقمندان تدبر در قران، بمناسبت سالروز میلاد حضرت علی ع ،
🌷🌷فايل مشتمل بر متن، ترجمه، فرازبندي، ارتباط فرازها و درس سوره ها، نكات و سئوالات مهم تفسيري 50 سوره اول نزول، تهيه شده توسط اقاي سيدكاظم فرهنگ ميباشد.
لینک مطالعه مشروح نظرات و سئوالات تفسیری سوره ها به ترتیب نزول
http://quranpuyan.com/yaf_topics34_tfsyr-w-tdbr-dr-swrh-hy-qrn-krym.aspx
@quranpuyan
✅جایگاه #علی ع با توجه به #حدیث_منزلت و آیات قران
🛑قسمت اول
🌴حدیث منزلت یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.ابن ابیالحدیدآن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی، و ابن عبدالبرّ آن را از درستترین و استوارترین روایات دانسته است.
از مشهورترین نقلهای این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیهالسلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی»
نقلهایمختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمونمشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیهالسلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه #هارون نسبت به #موسی است.
✅بايد ديد مناصب و مقامات هارون به حكم قرآن چه بوده كه علي(ع) همة آنها را دارا بود.
1ـ مقام #وزارت: وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيرًا : و به يقين [ما] به موسي كتاب [آسماني] عطا كرديم و برادرش هارون را همراه او دستيار[ش] گردانيديم {35 فرقان
موسي بن عمران از خداوند خواست كه هارون را وزير او قرار دهد:«وَاجْعَل لي وَزيراٌ مِن اَهلي هارون أَخي»؛ پروردگارا از اهل بيت من هارون برادرم را براي من وزير معيًن بفرما.
2ـ #یاور و #پشتیبان : وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءًا يُصَدِّقُنِي ۖ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ
: و برادرم هارون از من زبان آورتر است ، پس او را با من به عنوان پشتیبان وتکیه گاه گسیل دار تا مرا تصدیق کند ، زیرا می ترسم مرا تکذیب کنند.( 34 القصص)
قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا فَلَا يَصِلُونَ إِلَيْكُمَا ۚ بِآيَاتِنَا أَنْتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغَالِبُونَ
: فرمود: «به زودی بازویت را به [ وسیله ] برادرت نیرومند خواهیم کرد و برای شما هر دو ، تسلّطی قرار خواهیم داد که با [ وجود ] آیات ما ، به شما دست نخواهند یافت شما و هر که شما دو تا را پیروی کند چیره خواهید بود.( 35 قصص )
و یا درخواست موسی از خداوند که در آغاز رسالتتش در سوره طه بیان شده است: أُشدد به أَزري»؛ مرا به وسيلة او نيرومند ساز.
✅همانگونه که مشاهده میشود این دو مقام یعنی وزارت و پشتیبانی تصدیق کننده، از ابتدای رسالت حضرت موسی، به هارون اختصاص یافت و تا اخر عمرش نیز انرا حفظ کرد.
3- #جانشینی موسي: قران از زبان موسی در زمانیکه عازم ماموریت 40روزه به کوه طور بود این چنین نقل کرده است: «و قال موسي لِأخيه هارون اخْلُفني في قومي»؛ موسي به هارون گفت: جانشين من ميان قوم باش.(اعراف 142) برخی بر این باورند که این جانشینی فقط منحصر به همین دوره و همین سفر موسی بوده است اما ایه قران صراحتی در انحصار ندارد بلکه میتوان انرا تاکیدی همراه با بیان توصیه های لازم دانست که موسی در هنگام این سفر و غیبت نسبتا طولانی خود به وزیر و پشتیبان همیشگی خود بیان نموده است.
✅از مراجعه به آيات ياد شده مقامات و مناصب هارون در ارتباط با موسی ع بهدست ميآيد. به حكم حديث منزلت تمام اين مناصب ومقامات بايد براي علي(ع) ثابت باشد. در اين صورت امام، وزير و يار و پشتیبان و جانشین رسول خدا در ميان مردم بوده است.
شبهات و سئوالاتی در خصوص این حدیث مطرح شده است که در ادامه خواهد آمد.
🖌سیدکاظم فرهنگ
http://quranpuyan.com/yaf_postst452_brrsy-jygh-ly--b-twjh-bh-Hdyth-mnzlt--zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx
@quranpuyan
#آیههاینور
وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ
پروردگار شما بخشنده و دارای رحمت است.
کهف/۵۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_سباء آیات 32 تا 39
📄#صفحه_432
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_432
❇️#مال و #فرزند دليل قرب به خدا نيست!
💠وَ قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ (۳۵) قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۳۶)
🌱گفتند: «اموال و فرزندان ما بیشتر است، و ما عذاب نخواهیم شد.» (۳۵) بگو: مالک و صاحباختیار من، برای هر کس که بخواهد، رزق و روزی را گشایش میدهد یا (آن را) تنگ میکند؛ ولی بیشتر مردم نمیدانند. (۳۶) سبأ [۳۵-۳۶]
🔷در اینجا به منطق پوشالی آنها كه در هر زمانی برای اثبات برتری خود متوسل میشدند و به اغفال عوام میپرداختند اشاره كرده، میگويد:" و آنها گفتند ما از همه ثروتمندتر و پراولادتريم" (وَ قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً).
خداوند به ما محبت دارد هم اموال فراوان در اختيار ما نهاده، و هم نيروی انسانی بسيار، و اين دليل بر لطف او در حق ما و نشانه مقام و موقعيت ما در نزد او است" و ما (نور چشمیها) هرگز مجازات نخواهيم شد"! (وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ).
⁉️مگر خداوند عزيز كردههای خود را هم مجازات میكند؟! اگر ما مطرود درگاه او بوديم اين همه نعمت چرا به ما میداد؟! خلاصه آبادی دنيای ما دليل روشنی بر آبادی آخرت ماست!
🔷بعضی از مفسران احتمال دادهاند كه جمله" و ما نحن بمعذبين" دليل بر آن است كه آنها بطور كلی منكر قيامت و عذاب بودند. ولی آيات بعد نشان میدهد كه اين جمله ناظر به اين معنا نيست، بلكه منظورشان اين بوده كه آنها به دليل ثروتشان مقرب درگاه خدايند
🔷آيه بعد اين منطق پوشالی و عوامفريبانه را به عاليترين وجهی پاسخ میدهد و در هم میكوبد، روی سخن را به پيامبر ص كرده، میفرمايد:" به آنها بگو پروردگار من روزی را برای هر كس بخواهد گسترش میدهد، و برای هر كس بخواهد سخت میگيرد" (و اينها همه طبق مصالحی است كه برای آزمون خلق و نظام زندگی انسان لازم میداند و ربطی به قدر و مقام در درگاه خدا ندارد (قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ).
👌بنا بر اين هرگز نبايد وسعت روزی را دليل بر سعادت، و تنگی روزی را دليل بر شقاوت شمرد" اما اكثر مردم از اين واقعيت بیخبرند" (وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ).
البته اكثريت ناآگاه و بيخبر چنين هستند و گرنه اين مساله برای آگاهان واضح و روشن است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_432
❇️#آیه39سباء
💠قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (۳۹/سباء)
🌱بگو: بدون شك، پروردگارم برای هر كس از بندگانش كه بخواهد روزی را گشايش میدهد، و يا برای او تنگ (و محدود) میگرداند و هر چه را (در راه او) انفاق كرديد پس او (عوضش را) جايگزين میكند و او بهترين روزیدهندگان است.
🔹تفاوت رزق بدست او و سبب تربيت و تكامل انسان است. (مقتضای ربوبيّت خداوند قبض و بسط رزقها است.) رَبِّي يَبْسُطُ ... وَ يَقْدِرُ
🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده میتوان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ
🔹يكی از دلايل اختلاف رزق، امتحان افراد است. «يَبْسُطُ، يَقْدِرُ، ما أَنْفَقْتُمْ»
🔹انفاقها جبران میشود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ»
🔹انفاقها به بهترين صورت جبران میشود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۲۱
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ
آن شخص مصري که او را خريد، ۲۴ [آنگاه که در سيمايش آثار نجابت و نيکوئي يافت] به همسرش گفت: مقام او را گرامي دار، چه بسا نفعي به ما برساند، يا او را به فرزندي بگيريم. و بدينسان يوسف را در آن سرزمين امکانات [=رشد و تعالي شخصيتي] بخشيديم ۲۵ تا [در تجربة روزگاران] تأویل رویاها [=پيشبيني حوادث آينده] را به او بیاموزیم و خدا بر کار خويش [به رغم غلبه ظاهري ظالمان] مسلط است، ولي بيشتر مردم نميدانند ۲۶ [که در پس ظواهر، چه حقايقي نهفته است].
۲۴- در تورات، کتاب پيدايش، از باب ۳۷ تا ۵۰ که يکسره درباره يوسف است. در باب ۳۷ آمده است بوطيفار که يوسف را خريد، يکي از افسران فرعون و رئيس محافظان دربار بود.
۲۵- باز به نقل تورات [باب ۳۹] يوسف که مورد لطف اربابش قرار گرفته بود، طولي نکشيد که بوطيفار او را بر خانه و کليه امور تجاري خويش ناظر ساخت، شگفت آنکه يوسف از عمق چاهِ تاريک و تنهائي، به امکانات گستردهاي در سرزمين مصر، به لطف الهي دست يافت.
۲۶- در قرآن ۴۵ بار «اکثرهم» تکرار شده که بيش از همه [۱۵ بار] اکثرهم لا يعلمون آمده است، پس از آن [۱۱ بار] اکثرهم لا يؤمنون و به ترتيب: لا يعقلون، يفسقون، لايشکرون، يجهلون، کاذبون، کارهون، لا يسمعون و مشرکين آمده است.
یوسف : ۲۲
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
و چون يوسف به رشد [جسمي و عقلي] رسيد، به او حکمت و دانش بخشيديم ۲۷ و بدين سان نيکوکاران را پاداش ميدهيم.
۲۷- چنين موهبتي به موسي(ع) نيز پس از رسيدن به سن بلوغ تعلق گرفته است. همچنين براي لوط [انبياء ۷۴ (۲۱:۷۴) ] و داوود و سليمان [انبياء ۷۹ (۲۱:۷۹) ] . منظور از تعليم حکمت، آموزش فلسفه و ذهنگرائي نيست، معناي حکمت در قرآن، عمدتاً جنبه عملي [نه نظري] دارد و دلالت بر «رفتار و منش» خردمندانه و خداپسندانه ميكند. آدمي ممکن است علم و دانش نداشته باشد، ولي رفتار و مناسبات اخلاقياش با دوست و دشمن «حکيمانه» باشد، معناي حکمت متأسفانه در همان دوران آشنائي متفکران اوليه مسلمان با فلسفه يونان، از معناي اصيل و عملي و قرآني خود منحرف شد و جنبه نظري يافت.
واژة «حکمه» ۲۰ بار در قرآن تکرار شده که ۱۰ مورد آن همراه کتاب آمده است [يعلمهم الکتاب و الحکمه] و اين دو، دو بال پروازند. تعليم کتاب، آموزش قوانين و نظامات [در تشريع و تکوين] است و تعليم حکمت، آموزش اخلاقيات در ارتباط با خدا و خلق و رفتار و عملکرد آدمي. توصيههاي لقمان به فرزندش دقيقاً بر همين اخلاقيات تکيه دارد. آيات ۲۲ (۱۷:۲۲) تا ۳۸ سوره اسراء نيز که ده توصيه اخلاقي بسيار مهم را مطرح ميسازد [و گويا اشاره به همان ده فرمان حضرت موسي دارد] با اين جمله ختم ميشود: «ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَهِ» [اينها از جمله حکمتهائي است که پروردگارت بر تو وحي کرده].
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅جایگاه #علی ع با توجه به #حدیث_منزلت و آیات قران
🛑قسمت دوم
🌱حدیث منزلت یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.
از مشهورترین نقلهای این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیهالسلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی»
نقلهایمختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمونمشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیهالسلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه #هارون نسبت به #موسی است.
⁉سئوال:
🔻برخی از دانشمندان بیان و صدور حدیث منزلت را صرفاً به قضیه جنگ تبوک منحصر می کنند . و با بیان اینکه رسول خدا(ص) در سفرهای دیگر خود به خارج از مدینه افراد دیگری را نیز به عنوان جانشین خود در مدینه مشخص کرده اند نتیجه می گیرند که این حدیث به هیچ وجه جانشینی امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر را نمی رساند ، در حالی که هیچ کس رهبری آنها را ادعا نکرده است. از جمله استاد فقه و اصول در دانشکده شریعت کشور قطر، دکتر علی احمد السالوس می گوید:
"حدیث [مربوط به قضیه تبوک و حدیث منزلت] توسط بخاری، مسلم و دیگران نقل شده است و بدون شک این حدیث دلالت بر فضل امام [علی] ـ کرم الله ـ وجهه می کند. اما پیامبر اکرم(ص) دیگران [هنگام جنگ بنی النضیر، ابن ام مکتوم و در جنگ خندق نیز ابن ام مکتوم، در جنگ ذات الرقاع، عثمان بن عفان و در جنگ بدر، ابولبابه بن عبدالمنذر] را در مدینه به عنوان جانشین خود قرار داده است. بنابراین، جانشین قرار دادن، مخصوص [امام علی(ع)] نبوده است و این جانشینی به معنای خلافت و رهبری [امام علی(ع)] برای امت اسلامی پس از وفات پیامبر اسلام(ص) نیست. وی در ادامه سخنان خود می گوید: «[اصلاً] هارون(ع) بعد از موسی(ع) به رهبری قوم اسرائیل نرسید، بلکه پس از حضرت موسی(ع) یوشع بن نون خلافت و رهبری بنی اسرائیل را عهده دار شده است.»"
✅پاسخ:
در پاسخ به این شبهه، ذکر نکات زیر ضروری است:
1⃣. حدیث منزلت تنها در هنگام جنگ تبوک توسط رسول خدا(ص) بیان نشده است بلکه در فرصتهای دیگر نیز در بیش از ده مورد نقل شده است.
2⃣. اینکه رسول خدا (ص) در جنگهای مختلف افراد مختلفی را در شهر مدینه قرار داده است.درست است اما رسول گرامی اسلام(ص) به هیچ کدام از افراد مذکور (به استثنای علی بن ابیطالب(ع)) چنین سخنی را نگفته و نسبت هیچ کسی را به خود، مانند نسبت هارون(ع) به حضرت موسی(ع) بیان نکرده است. که نشان میدهد بیان این حدیث و منزلت علی ع تنها برای جانشینی چند روزه در ایام غیبت پیامبر همانند جنگهای دیگر نبوده است. در واقع چنانچه مقصود از اين جمله و تشبيه امام به هارون فقط جانشيني امام در طول غيبت پيامبر از مدينه بود، چرا اين جمله را در بارة ديگر جانشيان خود نگفت؟ همچنين جانشيني علي(ع) از پيامبر(ص) آن هم در يك مدت كوتاه، به اين طول و تفصيل نياز نداشت كه چنين جملهاي را بگويد، سپس مقام نبوت را استثنا كند.
3⃣-جمله انتهای حدیث یعنی اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی هم نشان میدهد که این تشبیه و بیان جایگاه، منحصر به دوران حیات پیامبر نبوده زیرا در اینصورت بیان این جمله که جز انکه بعد از من رسولی نیست، لزوم وجایگاهی نداشت. اگر جانشینی منحصر به ایام حیات پیامبر است، چرا ایشان به دوران بعد از خود اشاره کرده اند. ممکن است برخی بگویند که چون هارون، نبی هم بوده است پیامبر با این جمله خواسته است مقام نبوت را از علی استثنا کند و حال انکه در این صورت پیامبر می توانست بفرماید جزاینکه علی نبی نیست نه اینکه بفرماید جزاینکه بعد از من رسولی نیست.
4⃣-پیامبر میدانستند که بعد از فوت موسی ،چون هارون زودتر وفات یافته؛ نبی بعد از موسی نمیتوانسته هارون باشد و لذا یوشع به مقام نبوت رسیده است لذا با بیان جمله اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی این نکته را میرسانند که بعد از من رسول و نبی دیگری نخواهد بود و چون علی ع هم زنده می ماند، پس از من متولی تمامی مسئولیتهای من بجز نبوت و رسالت خواهد بود.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://quranpuyan.com/yaf_postst452_brrsy-jygh-ly--b-twjh-bh-Hdyth-mnzlt--zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx
@quranpuyan