eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلاَّ الْكَفُورَ (۱۷/سباء) 🌱‏اين (كيفر) را به خاطر كفرانشان به آنان جزا داديم و آيا جز ناسپاسان را كيفر می‌دهيم؟ ‏ 🔹سرچشمه‌ی بدبختی‌ها، عملكرد منفی خود ماست. «ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا» ‏ 🔹كيفرهای الهی، يك سنّت و قانون برای تبهكاران است و به قوم سبأ اختصاص ندارد. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ» ‏ 🔹آن چه قهر الهی را به دنبال دارد، اصرار در كفر و استمرار آن است. «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچ كس مجبور به پيروی وسوسه‌های نيست! وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ (۲۱) ‏و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبه‌ای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت. ‏(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسه‌های او مقاومت می‌كند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است. نخست می‌گويد:" شيطان سلطه‌ای بر آنها نداشت" و كسی را به پيروی خود مجبور نمی‌كند" (وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ‌). ‏اين ما هستيم كه اجازه ورود به او می‌دهيم و پروانه عبورش را از مرزهای كشور تن به درون قلبمان صادر می‌كنيم! اين همان است كه قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل می‌كند: وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي‌:" من سلطه‌ای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲). ‏ولی پيدا است بعد از اجابت دعوت او از ناحيه افراد بی ايمان و هواپرست او آرام نمی‌نشيند و پايه‌های سلطه خود را بر وجود آنان مستحكم می‌كند. ‏لذا در دنباله آيه می‌افزايد:" هدف از آزادی ابليس در وسوسه‌هايش اين بود، كه مؤمنان به آخرت از افراد بی ايمان و كسانی كه در شكند شناخته شوند" (إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍ‌)۳. ‏بديهی است خداوند از ازل به همه چيز كه در اين جهان تا ابد واقع می‌شود آگاه است، بنا بر اين جمله" لِنَعْلَمَ‌" مفهومش اين نيست كه ما مؤمنان را به آخرت را از آنها كه در شك و ترديدند نمی‌شناسيم، بايد وسوسه‌های شيطان به ميان آيد تا شناخته شوند، بلكه منظور از اين جمله تحقق عينی علم خداوند است، چرا كه خداوند هرگز به علمش از باطن اشخاص و اعمال بالقوه آنها كسی را مجازات نمی‌كند، بلكه بايد ميدان امتحان فراهم گردد، وسوسه‌های شياطين و هوای نفس شروع شود تا هر كس آنچه در درون دارد با كمال آزادی اراده و اختيار بيرون ريزد، و علم خدا تحقق عينی يابد، زيرا تا در خارج عملی انجام نشود استحقاق ثواب و عقاب حاصل نمی‌شود. ‏به تعبير ديگر: تا آنچه بالقوه است فعليت نيابد تنها به حسن باطن يا سوء باطن، كسی را پاداش نمی‌دهند و مجازات نمی‌كنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۲-۱۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- دروغ،دروغ می آورد.برادران برای توجیه خطای خود،سه دروغ پی درپی گفتند:مسابقه رفته بودیم،یوسف را نزد وسایل گذاشتیم،گرگ او را خورد. «نَسْتَبِقُ،تَرَکْنا،فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ» ۲- دروغگو فراموش کار است.با وجود این که برادران،یوسف را برای بازی بردند؛ولی در گزارش خود به پدر وی را مراقب اثاث خود اعلام کردند. «تَرَکْنا یُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا» ۳- دروغگو اصرار دارد که مردم او را صادق بپندارند. «وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ کُنّا صادِقِینَ» ۴- مراقب جوسازی ها باشید. «بِدَمٍ کَذِبٍ» ۵- فریب مظلوم نمایی ها را نخورید.(یعقوب،فریب پیراهن خون آلود و اشک ها را نخورد بلکه گفت:امان از نفس شما.) «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» ۶- شیطان و نفس،گناه را نزد انسان زیبا جلوه می دهند و انجام آن را توجیه می کنند. «سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» ۷- یعقوب علیه السلام می دانست یوسف را گرگ نخورده،لذا از برادران استخوان ویا بقایای جسد را مطالبه نکرد. «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ» ۸- انبیای الهی در برابر حوادث سخت،زیباترین عکس العمل را نشان می دهند. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» ۹- در حوادث باید علاوه بر صبر وتوانایی درونی،از امدادهای الهی استمداد جست. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ» ۱۰- بهترین نوع صبر آن است که علیرغم آنکه دل می سوزد و اشک جاری می شود،خدا فراموش نشود. «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ» ۱۱- حضرت یعقوب با جمله ی «وَ اللّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی ما تَصِفُونَ» به جای «عَلی ما فَعَلْتُمْ» ،به برادران فهماند که مدّعای آنان باور کردنی نیست. ۱۲- گاهی خودی ها انسان را در چاه می اندازند،ولی خداوند از طریق بیگانگان، انسان را نجات می دهد. «جاءَتْ سَیّارَهٌ» ۱۳- کتمان حقیقت،در برابر مردم امکان دارد،با خدا چه می کنیم که به همه چیز آگاه است. أَسَرُّوهُ ... وَ اللّهُ عَلِیمٌ ۱۴- مالی که آسان به دست آید،آسان از دست می رود. «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ» ۱۵- بی رغبتی به یوسف در مقطعی،به نفع آینده ی او شد. وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ ... ۱۶- هر کس ارزش چیزی را نداند،آنرا ارزان از دست می دهد. «بِثَمَنٍ بَخْسٍ» (کاروانیان،ارزش یوسف را نمی شناختند.) ۱۷- مردان ناآگاه و غافل،یوسف را به بهای کم فروختند،ولی زنان آگاه و عاشق،او را به فرشته ای کریم توصیف نمودند. «شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ - إِنْ هذا إِلاّ مَلَکٌ کَرِیمٌ» امام صادق علیه السلام فرمودند: «رُبّ امرئه أفقه من رجل»چه بسا زنی که از مرد فهیم تر باشد. ۱۸- بزرگواری در سیمای یوسف نمایان بود.تا آنجا که عزیز مصر سفارش او را به همسرش می کند. «أَکْرِمِی مَثْواهُ» ۱۹- زن در خانه،نقش محوری دارد. «أَکْرِمِی مَثْواهُ» ۲۰- در معاملات آینده نگر باشید. اِشْتَراهُ ... عَسی أَنْ یَنْفَعَنا ۲۱- با احترام به مردم،می توان انتظار کمک ویاری از آنان داشت. أَکْرِمِی ... یَنْفَعَنا ۲۲- دلها به دست خداوند است.مهر یوسف،در دل خریدار نشست. «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً» ۲۳- تصمیم های مهم را پس از ارزیابی و آزمایش و مرحله ای اتّخاذ کنید.(اوّل یوسف را به عنوان کمک کار در خانه، «عَسی أَنْ یَنْفَعَنا» کم کم به عنوان فرزند قرار دهیم) «أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً» ۲۴- عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.(برادران او را در چاه انداختند و او امروز در کاخ مستقر شد) «کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ» ۲۵- زیردستان را دست کم نگیرید،چه بسا قدرتمندان و حاکمان آینده باشند. «مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ» ۲۶- آنچه را ما حادثه می پنداریم،در حقیقت طراحی الهی برای انجام یافتن اراده ی اوست. «وَ اللّهُ غالِبٌ عَلی أَمْرِهِ» ۲۷- چه بسا حوادث ناگوار که چهره واقعی آن خیر است.(یوسف در ظاهر به چاه افتاد،ولی در واقع طرح چیز دیگری است) کَذلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ ... أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ ۲۸- مردم،ظاهر حوادث را می بینند،ولی از اهداف و برنامه های الهی بی خبرند. «لا یَعْلَمُونَ» ۳۰- علم وحکمت،ظرفیّت وآمادگی می خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ» ۳۱- حکمت،غیر از علم است.(علم،دانش است،ولی حکمت،بینش و بصیرتی است که انسان را به حقّ می رساند) «آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً» ۳۲- دلیلِ عزل و نصب ها را برای مردم بیان کنید. آتَیْناهُ حُکْماً ... کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ۳۳- باید احسان کنیم تا لایق دریافت پاداش خاصّ الهی باشیم. «نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» ۳۴- نیکوکاران،در همین دنیا نیز کامیاب می شوند. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 44 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ قسمت سیزدهم: در نظارت،انتقاد و شکایت از و مسئولین، وزمامداران ✳هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، _مسلمین را کند و به او انتقاد کند و او باید بدهد مصاحبه با روزنامه «لوتاکونتینوا» درباره ویژگیهای حکومت اسلامی‌ 19 دی 1357 جلد ۵ صحیفه امام (ره)، از صفحه ۴۰۷ تا صفحه ۴۱۱ ✳آقایان توجه کنند همه و همۀ ملت که کنند بر‏‎ ‎‏این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، گذاشتم، ملت موظف است‏‎ ‎‏که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلۀ مهم است. همۀ ملت‏‎ ‎‏موظفند به اینکه نظارت داشته باشند . اگر‏‎ ‎‏دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می کند، بازاری‏‎ ‎‏باید اعتراض کند؛ کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید‏‎ ‎‏اعتراض کنند. کنند تا این را کنند صحیفه امام، جلد8، ص 5 ✳«حتی اگر خدای نخواسته انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد که موجب است، باید در مورد او اجرا شود.» صحیفه امام، جلد9 ، ص 213 ✅"ما دنبال یک حاکم تقوادار، تقوای سیاسی لااقل داشته باشد، نخورد مال این ملت را، هدر ندهد مال این ملت را، ما دنبال این می‌گردیم. ما [که‌] می‌گوییم حکومت اسلامی، می‌خواهیم یک حکومتی باشد که یک قدری شبیه باشد به این حاکمهای ما. اینها کجای حکومت اسلام دیکتاتوری بوده است که آقایان سخت از این می‌ترسند! " چیست؟ حکومت اسلامْ است. ❌اگر شخص اول مملکت ما در حکومت اسلامی یک خلاف بکند، اسلام او را کرده. یک بکند، یک سیلی به یک کسی بزند- ظلماً- اسلام او را عزلش کرده، او دیگر قابلیت از برای حکومت ندارد. این دیکتاتوری است؟ ✳حکومت قانون است، یعنی حاکم، یعنی مملکت، اگر یک کسی یک چیزی داشته باشد، داشته باشد از او، پیش می‌رود و او را می‌کند و او هم حاضر می‌شود. چنانکه شد، حضرت امیر این کار را کرد. ما هم یک همچو حکومتی می‌خواهیم: حکومت قانون. قانون، آن هم آن ؛ آن هم قانون مترقی اسلام." صحیفه امام خمینی » جلد 4 » صفحه 397 ⁉ایا اینگونه شد؟!!! شکایت و انتقاد از رهبری که بماند، ایا از منصوبان رهبری و مسئولین درجه دو و سه هم میتوان انتقاد و شکایت کرد و به نتیجه رسید؟!! @quranpuyan
. 💞 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛ سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ 💫فرازی از زیارت امام زمان  روز جمعه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنرانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی .  با موضوع : 🔹انقلاب اسلامی ،                      چرا در ؟                        چرا در ؟ ▪️ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚛💮با تبریک سالروز میلاد امیر المومنین ع را بهتر بشناسيم 🔷✨نمونه ای از نحوه ی برخورد مولا امیرالمومنین علیه السلام با و مسئولان در زمان حکومتشان : عزل ابوالاسود دئلی از مقام قضاوت حضرت امیرالمومنین علیه السلام او را قاضی کردند؛ ولی در پایان همان روز، او را به خاطر اخلاق خشن و تندخویی، عزل نمودند و به همین علّت، او به قاضی یک روزه مشهور شد ( احقاق الحق ، سید نورالله مرعشی التستری ، ج 8 ) 🔷✨ در حکومت مولا : الف) آزادی مردم همه مردم - چه طرفدار و چه مخالف - در حکومت امیرالمومنین علیه السلام آزاد بودند و حقوقشان رعایت می شد و کسی را به سکونت یا کار اجباری وادار نمی نمود و حتی گروهی از مردم مدینه به نزد معاویه فرار نمودند، امام آنها را آزاد گذاشت و به فرماندار مدینه نامه نوشت...آنها از حقّ و هدایت گریختند و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند. ( نهج البلاغه، نامه 70) ب) آزادی در بیعت سعد بن ابی وقّاص، عبدالله بن عمر، اسامة بن زید، ولید بن عقبه و مروان با امیرالمومنین علیه السلام بیعت ننمودند و ایشان آنها را آزاد گذاشت. حتی بعد از شورش طلحه و زبیر در «ذی قار» عراق، فردی به نام «کلیب» خدمت امام رسید. همراهان او با امام بیعت کردند و آنها از کلیب خواستند بیعت کند، امام فرمود: رهایش کنید تا خود تصمیم بگیرد.(  الجمل ، محمد بن محمد بن نعمان " شیخ مفید" )   🔷✨ نحوه ی برخورد با و دشمنان و پاسخ دادن به انتقادات آن ها : الف) روزی مولا بر بالای منبر رفت و به مخالفان فرمودند تا اعتراضات و اشکالات را بیان کنند و سپس به تک تک تهمت ها و شایعات پاسخ داد و حتی ابوبردة بن عوف ازدی - از دوستان عثمان - پاسخ اشکالات و شایعات خود را شنید و گفت: ای امیرمؤمنان! تاکنون دچار شک بودم، اما اکنون هدایت گردیدم. ( ناسخ التواریخ ، امیرالمومنین ، ج 1) ب ) بعد از اصرار زیاد اصحاب جمل به جنگ و قتل چند نفر از یاران مولا علیه السلام، امیرالمومنین علیه السلام فرمان صف آرائی دادند و سپس به یارانشان گوشزد نمودند که: مبادا جنگ را آغاز کنید، زخمی را بکشید، یا فراری را تعقیب کرده و اموالی را غارت کنید. ( مروج الذهب ، ج 2 ) ج ) روزی یکی از خوارج قبل از جنگ نهروان وارد مسجد شد و در مقابل مولا ایستاد و گفت: از تو اطاعت نمی کنم و در نماز به تو اقتدا نمی کنم و تو را دشمن می دارم. امیرالمومنین علیه السلام به حرف های او گوش دادند و فرمودند: با این روش، بر خلاف دین عمل می کنی و به خود ضرر می زنی. آن مرد با تندی از مسجد خارج شد. یاران امام گفتند: او می رود و فتنه به پا می کند. تا دست به حرکتی نزده، او را دستگیر کنیم. حضرت فرمودند: تا عمل خلافی از وی صادر نگردد، نمی توانیم آزادی او را محدود سازیم(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 7، به نقل از امام علی(ع) و مسائل سیاسی، ص 158، محمّد دشتی، ص 158، )   👈 این ها فقط نمونه هایی از برخورد های کریمانه و سرشار از عدالت و انصاف خلیفه ی بلا فصل  رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، مولا امیرالمومنین علیه السلام میباشد و از این دست موارد در سیره ی ایشان فراوان میباشد که ما در این متن مختصر به ذکر همین موارد اکتفا نمودیم ( به خوانندگان این متن مطالعه ی عهد نامه ی مالک اشتر توصیه میشود) 📚نقل از كانال علامه جعفری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣✨يا علي ذاتت ثبوت قل هو الله احد ✨نام تو نقش نگين امرِ اَلله الصّمد ✨لم يلِد از مادر گيتي و لم يولَد چو تو ✨در جهان بعد از نبي، مِثلت لهُ كُفواً احد ⚜میلاد مسعود مولود کعبه امیر مؤمنان علی علیهم السلام بر تمام شیعیان و عاشقان آنحضرت مبارک باد⚜ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
از نیایش های امام علی (ع): ☆ خدای من! مرا این ارجمندی بس که بنده ی تو باشم و این سرافرازی بس که پروردگار من تو باشی تو همانگونه هستی که من دوست دارم پس مرا آنگونه ساز که تو دوست می داری بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan