eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما يُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما يُعِيدُ (۴۹) قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی‌ نَفْسِي وَ إِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِما يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ (۵۰/سباء) 🌱‏بگو: حقّ آمد و باطل (كاری از آن ساخته نيست) نمی‌تواند آغازگر چيزی باشد و نه تجديد كننده آن. ‏بگو: اگر من گمراه شده باشم به زيان خود گمراه شده‌ام، و اگر هدايت يافته باشم پس به (بركت) چيزی است كه پروردگارم به من وحی می‌كند، همانا اوست شنوای نزديك. 🔹حقّ بر باطل پيروز است. «جاءَ الْحَقُّ وَ ما يُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما يُعِيدُ» ‏ 🔹قرآن از غيب و آينده خبر می‌دهد. «وَ ما يُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما يُعِيدُ» ‏ 🔹بدون وحی الهی، حتّی پيامبر نيز در معرض انحراف است. «إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی‌ نَفْسِي وَ إِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِما يُوحِي» ‏ 🔹خطرات و آثار شوم انحراف، به خود انسان باز می‌گردد. «أَضِلُّ عَلی‌ نَفْسِي» ‏ 🔹خداوند، هم وحی می‌فرستد و هم بر ابلاغ آن نظارت دارد. «فَبِما يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه چيز دست .  كسي نميتواند مانع رسيدن به شما شود. 💠ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ «2» فاطر 🌱هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشايد، بازدارنده‌اى براى آن نيست، و هر چه را خداوند دريغ دارد، پس غير او فرستنده‌اى براى آن نيست، و اوست عزيز و حكيم. 🔹می‌فرماید: «آنچه را خداوند از رحمت برای مردم بگشاید کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد» (ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها). «و آنچه را باز دارد و امساک کند کسی بعد از او قادر به فرستادن آن نیست» (وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ). 👈«چرا که او قدرتمندی است شکست ناپذیر و در عین حال حکیم و آگاه» (وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ). 🔹 چشم داشت به غير خدا بيهوده است، اگر او نخواهد هيچ قدرتى كارائى ندارد. «فَلا مُمْسِكَ‌- فَلا مُرْسِلَ» 📚تفاسیر نور ونمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهرست و لينك رسانه‌هاي ديجيتال ، سيزدهمين نمایشگاه رسانه هاي ديجيتال CTEX شبستان مصلای تهران ستون 92 17تا 20 بهمن ساعت 10 تا 20
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣تدبر در سوره ♻️عصاره فراز آیات ۳۴-۲۳ : یوسف با توکل بر خدا و برخورداری از توجه خدا،از کید زن عزیز مصر و دوستانش نجات یافت و دامان خود را نیالود.چرا که از مخلصین بود. 🔹نکات فراز آیات ۳۴-۲۳ سوره یوسف ۱- مکنا در قران سه بار برای شخص استفاده شده است یکی سوره کهف برای ذوالقرنین .دو بار هم سوره یوسف ۲- در این سوره عبارت ضلال مبین که معمولا در امور معنوی و هدایتی در قران استفاده شده،ع برای اشتباهات دنیوی هم استفاده شده است.دو بار از قول برادران یوسف خطاب به یعقوب که او را در حب زیاد به یوسف و گریه فراوان برای او سرزنش کردند. یکی هم زنان اشراف مصر که عشق زلیخا به یوسف را سرزنش کردند و گفتند او را در اشتباه و گمراهی می بیینیم. ۳- داستان یوسف و زلیخا نشان میدهد که دوری و اجتناب از گناه نیز نیازمند تایید و یاری خداوند است که در صورت دعا و خواست فرد ،اجابت میشود. ۴- واکنش و جملات سایر زنان مصر نشان میدهد که اقدام زلیخا در عاشق یوسف شدن و کام خواستن از او، در آیین و فرهنگ انها نیز مذموم و مورد نکوهش بوده است. ۵- استفاده از عبارت حاش لله توسط زنان اشراف در آیات ۳۱ و ۵۱ نشان میدهد که مردم مصر آن زمان،الله و خدای خالق را میشناختند اما باو بعنوان موثر و رب جهان ایمان نداشته، بتها و معبودان دیگر هم داشته اند.(طبق ایات ۳۹ و ۴۰) 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉در اين 44 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ قسمت پانزدهم:حذف تخلفات در و جنايت و بدرفتاري با و 🔻👈"من یک کلمه به برادران دادگاه و کسانى که هستند و اشخاصى که هستند، مى‏گویم و آن اینکه - خداى نخواسته- با زندانیانى که الآن هستند- و لو این زندانیان از همین گروههاى باشند- با خشونت عمل کنند. با آرامش و با عمل کنند. 🔻 لکن این طور نباشد که ما در با اشخاصى که محبوس هستند- خداى نخواسته- به خلاف موازین اسلام عمل کنیم ." (صحیفه امام،ج14،ص528) ♦"به تمام اعضاى کمیته‏ ها و حکم مىکنم که با زندانیان - 👈هر که باشد- به طور و اسلامیت رفتار کنند و از آزار و مضیقه و و گفتار ناهنجار خوددارى کنند که در اسلام و حکومت عدل اسلامى این امور و محکوم است ". (صحیفه امام، ج‏6، ص 263 ) ♦"از امورى که هر چه بیشتر باید به آن توجه شود رفاه حال زندانیان است. چه گروههایى که بر ضد جمهورى اسلامى نموده و مردم بیگناه کوچه و بازار را به خاک و خون کشیده‏اند؛ و چه کسانى که با فروش و توزیع مواد مخدره فرزندان کشور را به فساد کشانده‏اند؛ و چه سایر گناهکاران. با اينان رئوف و مهربان باشید و رفتار کنید." (صحیفه امام،ج18‏، ص 343) 🔰جدیت و سرعت در برخورد با ‏ شما در این کاری که دارید انجام می دهید که رسیدگی به امر است، چه در سطح و و اینها یک امری است که الزام شرعی الآن دارد و با کمال جدیت و قاطعیت این باید عمل بشود. یا فرض کنید یک دادستانی در یک جایی کارهای خلاف شرع بیّن کرده است، باز هم باید ما بنشینیم و سکوت بکنیم. از حالا به بعد اصلاً سکوت معنا ندارد. باید آقایان به طور جدی ای تشکیل بدهند برای رسیدگی به امر ، متخلف و کسان دیگری که در هر جا هستند و متخلفند و مسامحه در هیچ امری ابداً نباید بشود. ما باید این بارِ ظلم را که الآن در سر تا سر کشور گاهی می شود به اشخاص، این بار را دیگر باید سبک کنیم و از بین ببریم. 7 / 10 / 61‏ ⁉اما آيا معضل بدرفتاري و تخلف در دادگاهها و زندانها، متوقف شده است؟!! ♦«آیا می‌دانید در زندان‌های جمهوری اسلامی به نام اسلام جنایاتی شده كه هرگز نظیر آن در رژیم منحوس شاه نشده است؟! آیا می‌دانید هنگام بازجوئی دختران استعمال الفاظ ركیك ناموسی رائج است؟ آیا می‌دانید دزدی‌های كلان با رشوه و سفارش و تلفن حل می‌شود ولی دزدی‌های كوچك تعقیب می‌شود؟ آیا می‌دانید در جمهوری اسلامی بر خلاف آنچه در فقه خواندیم نه جان مسلمان محترم است و نه مال او، قاضی حكم می‌كند مال او را بدهید خانه او را بدهید كسی گوش نمی‌كند مخصوصا اگر در تصرف بنیادهای انقلاب باشد؟! » بخشهايي از نامه قائم مقام رهبري به رهبرانقلاب در دهه 60 🔰 در سال 88 نام بازداشتگاهی بود که نامش با شکنجه و قتل پنج نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، به نام‌های محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، رامین قهرمانی و امیر نجاتی‌کارگر گره خورد. قتل این افراد و انتشار فجایعی که در این بازداشتگاه رخ داد، باعث شد رهبري از بازداشتگاه کهریزک به‌عنوان جایی که در آن « » روی داده و آبروی نظام را در جهان برده است، یاد کند و خواستار بسته‌شدن این بازداشتگاه شود. ❇سال 1400،رئیس سازمان‌ زندان‌ها:درخصوص تصاویر زندان مسوولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، عذرخواهم.»3/6/1400 سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس پس از بازید از زندان اوین به دنبال انتشار تصاویری از این زندان : برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با برخورد شود. 8/61400 ♦در سال 1401 هم بعد از اعتراضات ماههاي اخير، مرتبا اخباري مبني بر بدرفتاري، خشونت ،اهانت و....با بازداشت شدگان و زندانيان منتشر و شنيده ميشود . اين معضل ايا بالاخره حل ميشود؟!! ♦حذف "اسلام برای آزادی مردم آمده است و ما در اسلام از این چیز‌ها (شکنجه و سلول انفرادی) نداریم." ايت الله طالقاني "حبس در ، است. گذران یک ماه در سلول انفرادی مساوی با یک سال در زندان عمومی است." ايت الله خامنه اي 🔰 توسعه سلولهاي انفرادي!!!! در سال 80 نماینده مجلس پس از بازديد از زندان اوين: "با توجه به این که ما در بند240 ، چهار طبقه زندان انفرادی داریم و بند 209 انفرادی نیز هست ، معلوم نیست چه نیازی به ساختن سلولهای جديد است ؟ این بیم وجود دارد که با بودجه بیت المال ساخته شود که احتمالا شهروندان در آنجا، خارج از روال قانونی، قرار بگیرند. اگر بازداشتگاهی ساخته شود که زندانی مستقیم یا غیرمستقیم تحت فشار قرار گیرد ، نباید به آن مجوز قانونی داد. در اکثر کشورهای دنیا ، سازمان زندانها،در اختیار قوه قضاییه نیست . ما معتقدیم این سازمان باید تحت نظر وزارت دادگستری یا هر نهاد دیگری قرار گیرد که در مقابل مجلس است." 22/3/1380 @quranpuyan
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 4 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و   نسبت به مردم 💠أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ 8/فاطر  🌱 آيا کسی که رفتار زشتش در نظرش آراسته شده و آن را پسنديده مي‌بيند 11 [همچون فرد واقع ‌نگر است،] مسلماً خدا هر که را بخواهد [مطابق نظاماتش و عملکرد او] گمراه مي‌کند و هر که را خواهد [به سوی سعادت] رهبری مي‌کند. پس [ای پيامبر] مبادا جانت را از حسرت [ايمان نياوردن‌شان] از دست بدهي. 12 خدا به آنچه [به خيال خود با زرنگی] مي‌کنند، بس داناست. 🔷از خود راضی بودن نوعی خودفريبی است که معيارهای ارزشی را به جای حق، تابع نفس مي‌کند، در اين صورت هر آنچه خود بپسندد، نيکو مي‌شمارد، تا جائی که زشت‌کاري‌هايش را زيبا و افسادش را اصلاح مي‌بيند. نگاه کنيد به: محمد 14 (47:14) ، غافر 37 (50:37) ، رعد 33 (13:33) ، يونس 12 (10:12) ، انعام 122 (6:122) ، بقره 11 (2:11) و... 🔷 از شگفتي‌های شخصيت پيامبر مکرم اسلام(ص) يکی هم «دردمندی» نسبت به مسائل و مشکلات مردم و غم و غصه جانکاهی بود که برای سرنوشت ابدی آنان داشت. قرآن در وصف اين خصلت آن پيامبر مهربان آورده است: «رسولی از ميان خودتان برخاسته است که تحمل رنجهای شما برای او گران مي‌آيد. حريص [سعادت] شما و نسبت به مؤمنين مهربان است» [توبه 128 (9:128) ] 👈در اين کتاب 9 بار سخن از محزون بودنش به خاطر مردم رفته است [حجر 87 (15:87) ، نحل 127 (16:127) ، نمل 70 (27:70) ، آل‌عمران 176 (3:176) ، مائده 41 (5:41) ، انعام 33 (6:33) ، يونس 65 (10:65) ، لقمان 23 (31:23) ، و يس 76 (36:76) ] که اهميت اين مطلب را نشان مي‌دهد. اين احساس عميق قلبی و دردمندی تا آستانه مرگ را قرآن علاوه بر آيه 8 اين سوره در آيات زير نيز يادآور شده است: شعراء 3 (26:3) : [لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا یَكُونُوا مُؤْمِنِينَ] تو نزديک است جان خود را از اينکه منکران ايمان نمي‌آورند از دست بدهي.کهف 6 (18:6) : [فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا] تو از تأسف نسبت به نتايج ايمان نياوردن آنان به اين پيام نو [قرآن] نزديک است جان خود را به هلاکت اندازي. 🔷ميان فعل «يصنعون» با يعلمون و يفعلون تفاوت ظريفی است؛ يصنعون که با تصنع هنرمندانه توأم است، به رفتاری گفته مي‌شود که برای فريب مردم با ظاهری حق به جانب و هنرمندانه انجام مي‌شود. همچون ريا کاري، تصنع و تقدس ظاهری دکان داران دين [مائده 63 (5:63) ]. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تمام" " از آن خدا است! 💠مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّـهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ يَبُورُ (۱۰/فاطر) 🌱‏هر كس خواهان عزّت است، پس عزّت، همه از آن اوست (و به هر كه بخواهد می‌دهد.) تنها سخن (و عقيده‌ی) پاك به سوی او بالا می‌رود، و كار شايسته آن را بالا می‌برد، و كسانی كه برای انجام بدی‌ها نقشه می‌كشند، برايشان عذاب سختی است و نيرنگ آنان است كه تباه می‌شود 🔷‏حقيقت عزت چيست؟ آيا چيزی جز رسيدن به مرحله شكست‌ناپذيری می‌باشد،؟ اگر چنين است عزت را در كجا بايد جستجو كرد و چه چيز می‌تواند به انسان عزت دهد؟ ‏در يك تحليل روشن به اينجا می‌رسيم كه حقيقت عزت در درجه نخست قدرتی است كه در دل و جان انسان ظاهر می‌شود، و او را از خضوع و تسليم و سازش در برابر طاغيان و ياغيان باز می‌دارد. ‏قدرتی كه با داشتن آن هرگز اسير شهوات نمی‌شود، و در برابر هوا و هوس سر فرود نمی‌آورد. ‏قدرتی كه او را به مرحله نفوذناپذيری در برابر" زر" و" زور" ارتقا می‌دهد. 🔷‏آيا اين قدرت جز از ايمان به خدا، يعنی ارتباط با منبع اصلی قدرت و عزت سرچشمه می‌گيرد؟ ‏اين در مرحله فكر و عقيده و روح و جان، و اما در مرحله عمل عزت از اعمالی سرچشمه می‌گيرد كه دارای ريشه صحيح و برنامه و روش حساب شده باشد و به تعبير ديگر آن را در عمل صالح می‌توان خلاصه كرد، اين دو است كه به انسان سر بلندی و عظمت می‌دهد و به او عزت و شكست‌ناپذيری می‌بخشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۲۳ وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُو آن زني که يوسف در خانه‌اش بود، ۲۸ از او کام دل خواست و [به اين منظور] درها را بست و گفت: هان، بشتاب که در اختيار توام! يوسف گفت: پناه بر خدا، او [=همسر تو] که ارباب من است، مقام و موقعيت مرا نيکو داشته است ۲۹ [و اين خلاف مروّت است به او خيانت کنم]، بي‌گمان ستمگران به سعادت نمي‌رسند.۳۰  __ ۲۸- «مراوده» همچون مريد و اراده، از ريشة «رَوَدَ» مي‌باشد که در باب مفاعله [مراوده]، دلالت بر قصد و اراده‌اي براي تغيير اراده ديگر مي‌کند. چنين طلب و تلاشي معمولا با لطائف ‌الحِيل، يعني شيوه‌هاي لطيف و ظريف براي تصرّف دل طرف مقابل يا با تحکم و تجاوز انجام مي‌شود. از هشت باري که واژة مراوده در قرآن آمده، هفت مورد آن [آيات ۲۳، ۲۶، ۳۰، ۳۲، ۵۱ و ۶۱ از سوره يوسف] در ارتباط با قصد همسر فرعون در کامجویی از يوسف، يا قصد برادران يوسف براي جلب رضايت و فريب پدرشان مي‌باشد. مورد ديگر به قصد قوم لوط براي زشتکاري نسبت به مهمانان پيامبرشان نسبت داده شده است [قمر ۳۷ (۵۴:۳۷) ]. جالب آنکه قرآن غلبه بر قلوب منکران و جذب دل آنان را «رُويدا» ناميده [طارق ۱۷ (۸۶:۱۷) - فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا] که از ريشه اراده و نوعي حکمت و هنرمندي در تغيير دل‌هاي مخالف مي‌باشد. ۲۹- در آية ۲۱ خوانديم (۱۲:۲۱) که عزيز مصر وقتي يوسف را خريد و به خانه برد، به همسرش سفارش کرد: «أَكْرِمِي مَثْوَاهُ» [مقام او را گرامي دار]. ۳۰- «فِلاح» را رستگاري، موفقيت و به نجات و پيروزي رسيدن ترجمه کرده‌اند. ريشة اين کلمه «فَلَحَ»، تداعي کنندة شکافتن موانع براي انجام کار و پيشروي در مسير است. در زبان عربي کشاورز را به خاطر شکافتن و شخم زدن زمين «فلاّح»، و کشاورزي را «فلاّحت» مي‌گويند. به همين نحو دريانورد را نيز که دريا را مي‌شکافد و پيش مي‌رود فلاّح مي‌نامند. کشاورز با شخم زدن زمين، امکان تنفس به زمين مي‌دهد تا دانه نهاده شده در آن، از دل خاک به افلاک سر کشد و در پرتو نور خورشيد بالنده و بارور گردد. دانه قدسي آدمي نيز اگر از بار سنگين وابستگي‌هاي مادّي، به مدد تزکيه نفس آزاد گردد، در هواي ايمان و معنويت، به رشد و تعالي مي‌رسد. قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا [سوره شمس آيه ۹ و ۱۰ (۹۱:۹) ]. تأکيد «إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ» هفت بار در سوره تکرار شده است؛ به ترتيب، درباره ظالمون [۴ بار]، کافرون [۲ بار]، و مجرمون [۱ بار]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉در اين 44 سال، چقدر به ، ، و نزديك شديم؟ 🛑قسمت شانزدهم: ملت، است. اقل خواسته مردم اين است كه حكومت، نباشد. ❇"مردم دارند فریاد می زنند آقا، ما می خواهیم، ما ‎ ‌‏می خواهیم، ما حکومت اسلام می خواهیم، ما می خواهیم، ما می خواهیم‌‎ ‌‏یک کسی، یک حکومتی، سر کار بیاید که نباشد؛ اقلّ مطلب! 👈اقلّ مطلب اینکه این‌‎ ‌‏حکومت دزد نباشد، المال_مسلمین را نبرند در ، چیز بخرند برای خودشان و‌‎ ‌‏برای ؛ در ممالک دیگر آنقدر چیزها نخرند؛ در بانکهای خارجه نگذارند این‌‎ ‌‏مال ملت را به اسم خودشان. ما یک همچو چیزی می خواهیم. این ملت دارد داد می زند‌‎ ‌‏ما آزادی می خواهیم، 👈این آقا می گوید ما آزادی داده ایم! اگر دادید، چه را می خواهند؟‌‎ ‌‏چه چیز را می خواهند دیگر؟ اگر شما آزادی دادید این همه ، آزادی است؟ این‌‎ ‌‏حکومت است که شما درست کردید که ایران را به خون کشیدید؟! این آشتی تان‌‎ ‌‏است، جنگتان چه خواهد بود؟‏⁉ سخنرانی امام خميني در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 28 مهر 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو ‏ ❇ "صدای مردم و فریاد مردم این است که ما نداشتیم در زمان سلطنت این ‌‏[‌‏شاه‌‏]‌‎ ‌‏و پدرش. از اول تا حالا آزادی را به چشم خودشان جوانهای ما ندیدند؛ نمی دانند مزۀ‌‎ ‌‏آزادی چیست. هر جا چشمشان را باز کردند، یک بالای سرشان بوده؛ و یک‌‎ ‌‏نظامی بالا سرشان بوده و یک مأمور دولت بالا سرشان بوده و یک چپاولگر بالا سرشان‌‎ ‌‏بوده؛ اصلاً ندیدند اینها‌‏[‌‏آزادی را‌‏]‌‏؛ یک روزِ آزاد ندیدند؛ ما هم ندیدیم. یک داد مردم این است که‏ ما آزادی می خواهیم. های کوچولو داد می زنند «آزادی»، مردهای بزرگ هم داد‌‎ ‌‏می زنند «آزادی»، دانشگاهی هم فریاد می زند، غیردانشگاهی هم فریاد می زند، ‎_‌‏آزادی_ میخواهند. 👈ایشان یک ملت را کرده. کسی که سلب آزادی ملت را‌‎ ‌‏کرده، نیست از برای سلطنت، و بر فرض اینکه سلطنت این قانونی بوده، الآن دیگر‌‎ ‌‏سلطان نیست ایشان. علاوه بر این، ما همۀ اینها را فرض می کنیم که واقعیتی داشته و ایشان‌‎ ‌‏هم سلطان بودند، ایشان هم ‌‏[‌‏قانونی بودند‌‏]‌‏، الآن تمام ملت می گویند «ما نمی خواهیم»؛‌‎ ‌‏ نمی خواهند او را؛ و‌‎ ‌‏بسا این شاه به حَسَب قانون اساسی، به حَسَب رأی ملت، شاه هست؛ اگر ملت بر شاه‌‎ ‌‏ندهد، شاه نیست. الآن ملت ما می گوید که ما نمی خواهیم این را. یک جهتش هم این‌‎ ‌‏است که سلب آزادی ما را کرده است. وقتی که او برود یک آرامشی هست. وقتی‌‎ ‌‏آنهایی که پشتوانۀ او بودند، آنها هم قدرتهایشان را جمع‌‎ ‌‏کردند رفتند، مملکت آرام می شود. 👈مملکت ایران چرا آرام نباشد؟ مردم ایران مردم‌‎ #‌‏آرامی هستند، لکن وقتی اینقدر به آنها می آید، آن وقت صدایشان درمی آید؛ والاّ‌‎ ‌‏مردم آرامی هستند. الآن از نجابتشان است که این داد را دارند می زنند؛ از اصالت‌‎ ‌‏ایران است که دارند این داد را می زنند.‏" سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 7 آبان 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو‏ @quranpuyan