eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 4 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و   نسبت به مردم 💠أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ 8/فاطر  🌱 آيا کسی که رفتار زشتش در نظرش آراسته شده و آن را پسنديده مي‌بيند 11 [همچون فرد واقع ‌نگر است،] مسلماً خدا هر که را بخواهد [مطابق نظاماتش و عملکرد او] گمراه مي‌کند و هر که را خواهد [به سوی سعادت] رهبری مي‌کند. پس [ای پيامبر] مبادا جانت را از حسرت [ايمان نياوردن‌شان] از دست بدهي. 12 خدا به آنچه [به خيال خود با زرنگی] مي‌کنند، بس داناست. 🔷از خود راضی بودن نوعی خودفريبی است که معيارهای ارزشی را به جای حق، تابع نفس مي‌کند، در اين صورت هر آنچه خود بپسندد، نيکو مي‌شمارد، تا جائی که زشت‌کاري‌هايش را زيبا و افسادش را اصلاح مي‌بيند. نگاه کنيد به: محمد 14 (47:14) ، غافر 37 (50:37) ، رعد 33 (13:33) ، يونس 12 (10:12) ، انعام 122 (6:122) ، بقره 11 (2:11) و... 🔷 از شگفتي‌های شخصيت پيامبر مکرم اسلام(ص) يکی هم «دردمندی» نسبت به مسائل و مشکلات مردم و غم و غصه جانکاهی بود که برای سرنوشت ابدی آنان داشت. قرآن در وصف اين خصلت آن پيامبر مهربان آورده است: «رسولی از ميان خودتان برخاسته است که تحمل رنجهای شما برای او گران مي‌آيد. حريص [سعادت] شما و نسبت به مؤمنين مهربان است» [توبه 128 (9:128) ] 👈در اين کتاب 9 بار سخن از محزون بودنش به خاطر مردم رفته است [حجر 87 (15:87) ، نحل 127 (16:127) ، نمل 70 (27:70) ، آل‌عمران 176 (3:176) ، مائده 41 (5:41) ، انعام 33 (6:33) ، يونس 65 (10:65) ، لقمان 23 (31:23) ، و يس 76 (36:76) ] که اهميت اين مطلب را نشان مي‌دهد. اين احساس عميق قلبی و دردمندی تا آستانه مرگ را قرآن علاوه بر آيه 8 اين سوره در آيات زير نيز يادآور شده است: شعراء 3 (26:3) : [لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا یَكُونُوا مُؤْمِنِينَ] تو نزديک است جان خود را از اينکه منکران ايمان نمي‌آورند از دست بدهي.کهف 6 (18:6) : [فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا] تو از تأسف نسبت به نتايج ايمان نياوردن آنان به اين پيام نو [قرآن] نزديک است جان خود را به هلاکت اندازي. 🔷ميان فعل «يصنعون» با يعلمون و يفعلون تفاوت ظريفی است؛ يصنعون که با تصنع هنرمندانه توأم است، به رفتاری گفته مي‌شود که برای فريب مردم با ظاهری حق به جانب و هنرمندانه انجام مي‌شود. همچون ريا کاري، تصنع و تقدس ظاهری دکان داران دين [مائده 63 (5:63) ]. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تمام" " از آن خدا است! 💠مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّـهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ يَبُورُ (۱۰/فاطر) 🌱‏هر كس خواهان عزّت است، پس عزّت، همه از آن اوست (و به هر كه بخواهد می‌دهد.) تنها سخن (و عقيده‌ی) پاك به سوی او بالا می‌رود، و كار شايسته آن را بالا می‌برد، و كسانی كه برای انجام بدی‌ها نقشه می‌كشند، برايشان عذاب سختی است و نيرنگ آنان است كه تباه می‌شود 🔷‏حقيقت عزت چيست؟ آيا چيزی جز رسيدن به مرحله شكست‌ناپذيری می‌باشد،؟ اگر چنين است عزت را در كجا بايد جستجو كرد و چه چيز می‌تواند به انسان عزت دهد؟ ‏در يك تحليل روشن به اينجا می‌رسيم كه حقيقت عزت در درجه نخست قدرتی است كه در دل و جان انسان ظاهر می‌شود، و او را از خضوع و تسليم و سازش در برابر طاغيان و ياغيان باز می‌دارد. ‏قدرتی كه با داشتن آن هرگز اسير شهوات نمی‌شود، و در برابر هوا و هوس سر فرود نمی‌آورد. ‏قدرتی كه او را به مرحله نفوذناپذيری در برابر" زر" و" زور" ارتقا می‌دهد. 🔷‏آيا اين قدرت جز از ايمان به خدا، يعنی ارتباط با منبع اصلی قدرت و عزت سرچشمه می‌گيرد؟ ‏اين در مرحله فكر و عقيده و روح و جان، و اما در مرحله عمل عزت از اعمالی سرچشمه می‌گيرد كه دارای ريشه صحيح و برنامه و روش حساب شده باشد و به تعبير ديگر آن را در عمل صالح می‌توان خلاصه كرد، اين دو است كه به انسان سر بلندی و عظمت می‌دهد و به او عزت و شكست‌ناپذيری می‌بخشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۲۳ وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُو آن زني که يوسف در خانه‌اش بود، ۲۸ از او کام دل خواست و [به اين منظور] درها را بست و گفت: هان، بشتاب که در اختيار توام! يوسف گفت: پناه بر خدا، او [=همسر تو] که ارباب من است، مقام و موقعيت مرا نيکو داشته است ۲۹ [و اين خلاف مروّت است به او خيانت کنم]، بي‌گمان ستمگران به سعادت نمي‌رسند.۳۰  __ ۲۸- «مراوده» همچون مريد و اراده، از ريشة «رَوَدَ» مي‌باشد که در باب مفاعله [مراوده]، دلالت بر قصد و اراده‌اي براي تغيير اراده ديگر مي‌کند. چنين طلب و تلاشي معمولا با لطائف ‌الحِيل، يعني شيوه‌هاي لطيف و ظريف براي تصرّف دل طرف مقابل يا با تحکم و تجاوز انجام مي‌شود. از هشت باري که واژة مراوده در قرآن آمده، هفت مورد آن [آيات ۲۳، ۲۶، ۳۰، ۳۲، ۵۱ و ۶۱ از سوره يوسف] در ارتباط با قصد همسر فرعون در کامجویی از يوسف، يا قصد برادران يوسف براي جلب رضايت و فريب پدرشان مي‌باشد. مورد ديگر به قصد قوم لوط براي زشتکاري نسبت به مهمانان پيامبرشان نسبت داده شده است [قمر ۳۷ (۵۴:۳۷) ]. جالب آنکه قرآن غلبه بر قلوب منکران و جذب دل آنان را «رُويدا» ناميده [طارق ۱۷ (۸۶:۱۷) - فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا] که از ريشه اراده و نوعي حکمت و هنرمندي در تغيير دل‌هاي مخالف مي‌باشد. ۲۹- در آية ۲۱ خوانديم (۱۲:۲۱) که عزيز مصر وقتي يوسف را خريد و به خانه برد، به همسرش سفارش کرد: «أَكْرِمِي مَثْوَاهُ» [مقام او را گرامي دار]. ۳۰- «فِلاح» را رستگاري، موفقيت و به نجات و پيروزي رسيدن ترجمه کرده‌اند. ريشة اين کلمه «فَلَحَ»، تداعي کنندة شکافتن موانع براي انجام کار و پيشروي در مسير است. در زبان عربي کشاورز را به خاطر شکافتن و شخم زدن زمين «فلاّح»، و کشاورزي را «فلاّحت» مي‌گويند. به همين نحو دريانورد را نيز که دريا را مي‌شکافد و پيش مي‌رود فلاّح مي‌نامند. کشاورز با شخم زدن زمين، امکان تنفس به زمين مي‌دهد تا دانه نهاده شده در آن، از دل خاک به افلاک سر کشد و در پرتو نور خورشيد بالنده و بارور گردد. دانه قدسي آدمي نيز اگر از بار سنگين وابستگي‌هاي مادّي، به مدد تزکيه نفس آزاد گردد، در هواي ايمان و معنويت، به رشد و تعالي مي‌رسد. قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا [سوره شمس آيه ۹ و ۱۰ (۹۱:۹) ]. تأکيد «إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ» هفت بار در سوره تکرار شده است؛ به ترتيب، درباره ظالمون [۴ بار]، کافرون [۲ بار]، و مجرمون [۱ بار]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉در اين 44 سال، چقدر به ، ، و نزديك شديم؟ 🛑قسمت شانزدهم: ملت، است. اقل خواسته مردم اين است كه حكومت، نباشد. ❇"مردم دارند فریاد می زنند آقا، ما می خواهیم، ما ‎ ‌‏می خواهیم، ما حکومت اسلام می خواهیم، ما می خواهیم، ما می خواهیم‌‎ ‌‏یک کسی، یک حکومتی، سر کار بیاید که نباشد؛ اقلّ مطلب! 👈اقلّ مطلب اینکه این‌‎ ‌‏حکومت دزد نباشد، المال_مسلمین را نبرند در ، چیز بخرند برای خودشان و‌‎ ‌‏برای ؛ در ممالک دیگر آنقدر چیزها نخرند؛ در بانکهای خارجه نگذارند این‌‎ ‌‏مال ملت را به اسم خودشان. ما یک همچو چیزی می خواهیم. این ملت دارد داد می زند‌‎ ‌‏ما آزادی می خواهیم، 👈این آقا می گوید ما آزادی داده ایم! اگر دادید، چه را می خواهند؟‌‎ ‌‏چه چیز را می خواهند دیگر؟ اگر شما آزادی دادید این همه ، آزادی است؟ این‌‎ ‌‏حکومت است که شما درست کردید که ایران را به خون کشیدید؟! این آشتی تان‌‎ ‌‏است، جنگتان چه خواهد بود؟‏⁉ سخنرانی امام خميني در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 28 مهر 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو ‏ ❇ "صدای مردم و فریاد مردم این است که ما نداشتیم در زمان سلطنت این ‌‏[‌‏شاه‌‏]‌‎ ‌‏و پدرش. از اول تا حالا آزادی را به چشم خودشان جوانهای ما ندیدند؛ نمی دانند مزۀ‌‎ ‌‏آزادی چیست. هر جا چشمشان را باز کردند، یک بالای سرشان بوده؛ و یک‌‎ ‌‏نظامی بالا سرشان بوده و یک مأمور دولت بالا سرشان بوده و یک چپاولگر بالا سرشان‌‎ ‌‏بوده؛ اصلاً ندیدند اینها‌‏[‌‏آزادی را‌‏]‌‏؛ یک روزِ آزاد ندیدند؛ ما هم ندیدیم. یک داد مردم این است که‏ ما آزادی می خواهیم. های کوچولو داد می زنند «آزادی»، مردهای بزرگ هم داد‌‎ ‌‏می زنند «آزادی»، دانشگاهی هم فریاد می زند، غیردانشگاهی هم فریاد می زند، ‎_‌‏آزادی_ میخواهند. 👈ایشان یک ملت را کرده. کسی که سلب آزادی ملت را‌‎ ‌‏کرده، نیست از برای سلطنت، و بر فرض اینکه سلطنت این قانونی بوده، الآن دیگر‌‎ ‌‏سلطان نیست ایشان. علاوه بر این، ما همۀ اینها را فرض می کنیم که واقعیتی داشته و ایشان‌‎ ‌‏هم سلطان بودند، ایشان هم ‌‏[‌‏قانونی بودند‌‏]‌‏، الآن تمام ملت می گویند «ما نمی خواهیم»؛‌‎ ‌‏ نمی خواهند او را؛ و‌‎ ‌‏بسا این شاه به حَسَب قانون اساسی، به حَسَب رأی ملت، شاه هست؛ اگر ملت بر شاه‌‎ ‌‏ندهد، شاه نیست. الآن ملت ما می گوید که ما نمی خواهیم این را. یک جهتش هم این‌‎ ‌‏است که سلب آزادی ما را کرده است. وقتی که او برود یک آرامشی هست. وقتی‌‎ ‌‏آنهایی که پشتوانۀ او بودند، آنها هم قدرتهایشان را جمع‌‎ ‌‏کردند رفتند، مملکت آرام می شود. 👈مملکت ایران چرا آرام نباشد؟ مردم ایران مردم‌‎ #‌‏آرامی هستند، لکن وقتی اینقدر به آنها می آید، آن وقت صدایشان درمی آید؛ والاّ‌‎ ‌‏مردم آرامی هستند. الآن از نجابتشان است که این داد را دارند می زنند؛ از اصالت‌‎ ‌‏ایران است که دارند این داد را می زنند.‏" سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج ،‌‏زمان: 7 آبان 1357 ‌‏مکان: پاریس، نوفل لوشاتو‏ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ هر كس كار نيكی بياورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر كس كار بدی بياورد جز به مقدار آن كيفر نخواهد ديد و ستمی بر آنها نخواهد شد. 🌹 سوره انعام ، آیه ۱۶۰ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان  🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّی ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ ما يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ (۱۳/فاطر) 🌱‏شب را در روز فرو می‌برد و روز را در شب داخل می‌كند. (از يكی می‌كاهد و به ديگری می‌افزايد.) و خورشيد و ماه را رام و مسخّر نمود، هر يك از آنها برای مدّتی معين در حركتند. اين است خداوند پروردگار شما، فرمانروايی مخصوص اوست. و كسانی كه به جای او می‌خوانيد مالكِ پوست هسته‌ی خرمائی نيستند. 🔹كوتاه و بلند شدن شب و روز و يا انتقال تدريجی هر يك به ديگری تصادفی نيست. «يُولِجُ» ‏ 🔹طبيعت مسخّر خداست. سَخَّرَ الشَّمْسَ‌ ... ‏ 🔹حركات ماه و خورشيد، زمان بندی و پايانی دارد. «يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّی» ‏ 🔹از توجّه به آفرينش منظّم و هدفدار و زمان بندی شده، توحيد خود را تقويت كنيد. «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ» ‏ 🔹در شيوه‌ی تبليغ، ابتدا چهره‌ی حقّ را تبيين كنيد، بعد با چهره باطل مقايسه نماييد. «ذلِكُمُ اللَّهُ‌- وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ» ‏ 🔹دعا و طلب بايد از مقام برتر باشد؛ بت‌ها نه برتر از شما هستند و نه مالك سود و زيانی. «ما يَمْلِكُونَ» ‏ 🔹انسان، به كجا می‌رود؟ قدرت مطلقه الهی‌ «لَهُ الْمُلْكُ» را رها كرده، به سراغ موجوداتی می‌رود كه هيچ قدرتی ندارند. «ما يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ» ‏ 🔹در شيوه‌ی تبليغ، از مثال‌هايی استفاده كنيد كه همه‌ی مردم در همه‌ی زمان‌ها و مكان‌ها آن را بفهمند. «قِطْمِيرٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هيچكس بار ديگری را بر دوش نخواهد كشيد 💠وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌ وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلی‌ حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْ‌ءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌ إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ مَنْ تَزَكَّی فَإِنَّما يَتَزَكَّی لِنَفْسِهِ وَ إِلَی اللَّـهِ الْمَصِيرُ (۱۸/فاطر) 🌱‏و هيچ فردی بار (گناه) ديگری را بر دوش نكشد، و اگر سنگين باری برای حمل بارش، حتّی از نزديكان خود دعوتی كند، چيزی از بارش حمل نشود (و كسی به او رحم نكند.) تو تنها كسانی را كه در نهان از پروردگارشان می‌ترسند و نماز به پا می‌دارند هشدار می‌دهی، و هر كس (از گناه) پاك شود، پس اين پاكی به نفع خود اوست و بازگشت (همه) تنها به سوی خداوند است. 🔷وزر" به معنی سنگين است و از" وزر" (بر وزن نظر) گرفته شده كه به معنی پناهگاه كوه‌هاست، و گاه به معنی مسئوليت نيز آمده است، چنان كه" وزير" را از اين نظر وزير می‌گويند كه بار مسئوليت سنگينی بر دوش می‌كشد،" موازره" نيز به معنی معاونت است چرا كه هر كسی به هنگام معاونت قسمتی از بار ديگری را بر دوش می‌كشد. ‏اين جمله كه يكی از پايه‌های اساسی در اعتقادات اسلامی است در حقيقت از يك سو ارتباط به عدل خداوند دارد كه هر كس را در گرو كار خود می‌شمرد، به سعی‌ها و تلاشهای او پاداش می‌دهد و به گناهان او كيفر. 🔷‏و از سوی ديگر به شدت مجازات روز رستاخيز اشاره دارد كه احدی حاضر نمی‌شود بار گناه ديگری را بر دوش گيرد هر چند فوق العاده به او علاقه داشته باشد. ‏توجه به اين معنی تاثير زيادی در خودسازی انسانها دارد كه هر كس مراقب خويش باشد، هرگز به بهانه اينكه اطرافيان او يا جامعه او فاسد است تن به فساد ندهد، و آلودگی محيط را مجوزی بر آلودگی خويش نشمرد چرا كه هر كس بار گناه خود را بر دوش می‌كشد. 🔷‏و از سوی ديگر اين درك و ديد را به انسانها می‌دهد كه حساب خداوند با جامعه‌ها حساب مجموع و يكپارچه نيست، بلكه هر كسی مستقلا مورد محاسبه قرار می‌گيرد، يعنی اگر هم در رابطه با پاكسازی خويشتن و هم مبارزه با فساد انجام وظيفه كرده باشد هيچ ترس و وحشتی بر او نيست هر چند تمام جهانيان غير از او آلوده كفر و شرك و ظلم و گناه باشد. ‏اصولا هيچ برنامه تربيتی بدون توجه دادن به اين اصل اساسی مؤثر نخواهد افتاد (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا