💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شوری آیات 1 تا 10
📄#صفحه_483
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_483
❇️هدف نهایی#وحی
💠وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (۷/شوری)
🌱و بدين سان قرآنی عربی را به تو وحی كرديم تا مردم مكّه و كسانی را كه اطراف آن هستند هشدار دهی و از روز جمع (قيامت) كه شكی در آن نيست بيم دهی گروهی در بهشت و گروهی در آتش سوزانند.
🔹همان گونه كه انبيای پيشين به زبان قوم خود سخن میگفتند، قرآن نيز به زبان عربی وحی شده است. وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا ... قُرْآناً عَرَبِيًّا
🔹الفاظ قرآن به همين صورت كه هست بر پيامبر نازل شده است. «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا»
🔹قرآن، به زبان عربی است و ترجمه آن به هر زبانی كه باشد حكم قرآن را ندارد. «قُرْآناً عَرَبِيًّا» (چون فهم بشر نمیتواند حقايق عبارات و الفاظ قرآن را به صورت كامل درك كند و ترجمه بر اساس فهم شخص مترجم است.)
🔹هدف اصلی از دريافتهای الهی بازدهی آن است. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ
🔹كسی كه ديگران را هشدار میدهد، بايد خود آگاهی و بينش لازم را داشته باشد. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ
🔹در شيوهی تبليغ ابتدا مخاطبين و نيازهای آنان را بشناسيم. (اولين نياز جامعه جاهلی، هشدار بود). «لِتُنْذِرَ»
🔹در تبليغ به اولويّتهای منطقهای، مكانی و استراتژی توجّه شود. (به نقاط مركزی و محوری اولويّت دهيد.) «أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها»
🔹تبليغ بايد از خود و اطرافيان خود آغاز شود. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری»
🔹دعوت پيامبر اسلام تدريجی و دارای مراحل متعدّد بوده است. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری وَ مَنْ حَوْلَها»
۱۰- در ميان موارد انذار، مسأله معاد نقش ويژهای دارد. «وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ»
🔹فصاحت قرآن در انذار مردم نقش مهمی دارد. «عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ» (بنا بر اينكه مراد از كلمه «عربی» فصاحت باشد)
🔹قيامت با آنكه روز جمع است، روز فصل و تفكيك نيز هست. «فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_483
#ولی_مطلق ، خدا است
💠أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتى وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۹) وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّـهِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ (۱۰)
🌱آیا بهجای او، سرپرستانی برگزیدهاند؟؛ در حالی که سرپرست حقیقی، تنها خداست، و او مردگان را زنده میکند، و او بر هر کاری تواناست. (۹) در مورد هر چیزی که اختلاف پیدا کنید، قضاوت (دربارهی) آن، با خداست. این است «الله»؛ مالک و صاحباختیار من. تنها بر او توکّل میکنم و فقط به پیشگاه او باز میگردم. (۱۰)
شورى [۹-۱۰]
🔹از آنجا كه در آخرين آيه بحث گذشته اين واقعيت بيان شده كه هيچ ولی و ياوری جز خداوند نيست، در آيات مورد بحث برای تاييد اين واقعيت و نفی ولايت غير خدا دلائل زندهای مطرح میكند.
نخست در لباس تعجب و انكار میفرمايد:" آيا آنها غير خدا را ولی خود قرار دادند"؟ (أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ).
با اينكه" ولی تنها اوست" (فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُ).
پس اگر میخواهند برای خود ولی و سرپرستی برگزينند بايد خدا را برگزينند.
چرا كه دلائل ولايت او با بيان اوصاف كماليهاش در آيات پيشين روشن شد، خداوندی كه عزيز و حكيم است، خداوندی كه مالك و علی و عظيم است، پروردگاری كه غفور و رحيم میباشد اين اوصاف هفتگانهای كه گذشت خود بهترين دليل برای انحصار ولايت در او است.
🔹سپس به دليل ديگری پرداخته میگويد:" او است كه مردگان را حيات میبخشد" (و هو يحيی الموتی).
و چون معاد و رستاخيز به دست او است، و بزرگترين نگرانی انسان چگونگی زندگی او بعد از مرگ است، بنا بر اين بايد دست به دامن والای او زد و نه غير او.
🔹سپس به ذكر دليل سومی پرداخته، میگويد:" او است كه بر هر چيزی قادر و توانا است" (وَ هُوَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
اشاره به اينكه شرط اصلی" ولی" دارا بودن قدرت است و قادر حقيقی او است.
🔹و در آيه بعد چهارمين دليل ولايت او را به اين صورت شرح میدهد:
" در هر چيز اختلاف كنيد داوری و حكمش با خدا است" و تنها او است كه میتواند به اختلافات شما پايان دهد (وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَی اللَّـهِ).
آری يكی از شؤون ولايت آن است كه بتواند به اختلافات كسانی كه تحت ولايت او هستند با داوری صحيحش پايان دهد، آيا بتها و شياطينی كه معبود واقع شدهاند توانايی بر چنين كاری دارند؟ يا اين كار مخصوص خداوندی است كه هم حكيم و آگاه به طرق حل هر گونه اختلاف است، و هم قادر است حكم و داوری خود را اجرا كند، پس خداوند عزيز و حكيم بايد حاكم باشد نه غير او.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹فراز آیات ۱۰۲-۹۳ سوره یوسف
اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَـذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ {93}
اين پيراهن مرا ببريد و آن را بر چهره پدرم بيفكنيد [تا] بينا شود و همه كسان خود را نزد من آوريد {93}
وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ {94}
و چون كاروان رهسپار شد پدرشان گفت اگر مرا به كمخردى نسبت ندهيد بوى يوسف را مىشنوم {94}
قَالُواْ تَاللّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلاَلِكَ الْقَدِيمِ {95}
گفتند به خدا سوگند كه تو سخت در گمراهى ديرين خود هستى {95}
فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ {96}
پس چون مژدهرسان آمد آن [پيراهن] را بر چهره او انداخت پس بينا گرديد گفت آيا به شما نگفتم كه بىشك من از [عنايت] خدا چيزهايى مىدانم كه شما نمىدانيد {96}
قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ {97}
گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم {97}
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ {98}
گفت به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مىخواهم كه او همانا آمرزنده مهربان است {98}
فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِينَ {99}
پس چون بر يوسف وارد شدند پدر و مادر خود را در كنار خويش گرفت و گفت ان شاء الله با [امن و] امان داخل مصر شويد {99}
وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاء إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ {100}
و پدر و مادرش را به تخت برنشانيد و [همه آنان] پيش او به سجده درافتادند و [يوسف] گفت اى پدر اين است تعبير خواب پيشين من به يقين پروردگارم آن را راست گردانيد و به من احسان كرد آنگاه كه مرا از زندان خارج ساخت و شما را از بيابان [كنعان به مصر] باز آورد پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم القائات شر نمود.بى گمان پروردگار من نسبت به آنچه بخواهد صاحب لطف است زيرا كه او داناى حكيم است {100}
رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ {101}
پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا تا لحظه مرگ،در تسلیم کامل خود نگهدار و مرا به شايستگان ملحق فرما {101}
ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ {102}
اين [ماجرا] از خبرهاى غيب است كه به تو (پیامبر)وحى مىكنيم و تو هنگامى كه آنان همداستان شدند و نيرنگ مىكردند نزدشان نبودى {102}
♻️عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۳ : اعمال ولایت مستمر خدا برای تحقق اراده اش در لطف و احسان به یوسف:رساندن یوسف و ابوین و برادرانش به همدیگر پس از مدت طولانی و حوادث متعدد، تحقق رویای خضوع انها در برابر یوسف،اعطای ملک و حکمت به یوسف
نکات
-کاربرد اولین صفت لطیف برای خداوند در سوره یوسف
-آیات ۹۷ و ۹۸ نشان میدهد اینکه فرد گناهکار از دیگران بخواهد برای او استغفار و طلب امرزش از خدا نماید، مجاز است. برادران یوسف که خود را خطاکار میدانستند از یعقوب بعنوان پدر(که در این مدت رنج زیادی از فقدان یوسف کشیده بود) تقاضای استغفار کردند
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت پنجم :
#منطق_قرآن کریم در نفی اکراه و #اجبار ، و #زور و فشار در دین و دینداری
🔸"منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی #اکراه و اجبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است .
♻خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مىآموزد:
(أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ) هود / ۲۸
آيا ما شما را در حالى كه بدان #اكراه داريد، به آن #وادار كنيم؟
نوح (ع) خطاب به قوم خود مىفرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست.
👈به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه #اجبار و اكراه در دين را نفى مىكنند و بر اين حقيقت دلالت مىنمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمىترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بىآنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. ( نک : المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰)
♻راه تربيت انسان از خود او مىگذرد و نمىتوان كسى را با #اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچگونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد:
🔸(فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ) غاشیه / ۲۲-۲۱
پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهندهاى و بر آنان تسلّطى ندارى.
🔸(وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ) ق / ۴۵
و تو به #زور وادارنده آنان نيستى.
👈در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سختترين مانع فردى در تربيت ظهور مىنمايد و باب تربيت فطرى بسته مىشود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است :
(وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ ) انعام / ۱۰۷
و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم، و تو #وكيل آنان نيستى."
✍️ دكتر مصطفی دلشاد تهرانی
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸🤲سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
🌸منزّه است آن پایندهی بیغفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنیها و نادیدنیها، منزّه است آنکه دیدهها را دریابد و دیدهها او را درنیابند و اوست دقیقنگرِ آگاه
💫دعای عشرات.
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شوری آیات 11 تا 15
📄#صفحه_484
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_484
❇️معيار گستردگی و تنگی #روزی
💠لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (۱۲/شوری)
🌱كليدهای آسمانها و زمين برای اوست، برای هر كه بخواهد رزق را توسعه میدهد و يا تنگ میگيرد، همانا او به هر چيز آگاه است (و توسعه و تضييق او بر اساس علم و حكمت است).
🔷هرگز نبايد تصور كرد كه وسعت رزق دليل بر محبت خداوند، و يا تنگی معيشت دليل بر خشم و غضب او است، زيرا خداوند گاه انسان را به وسعت روزی آزمايش میكند، و اموال سرشاری در اختيار او قرار میدهد، و گاه با تنگی معيشت ميزان مقاومت و پايمردی او را روشن میسازد، و آنها را از اين طريق پرورش میدهد.
🔷نبايد از آياتی كه در زمينه تقدير و اندازهگيری روزی به وسيله پروردگار آمده چنين استنباط كرد كه تلاشها و كوششها نقشی در اين زمينه ندارد، و اينها را بهانه تنبلی و فرار از زير بار مسئوليتها و مجاهدتها در مقياس فرد و اجتماع قرار داد، كه اين پندار بر ضد آيات فراوانی از قرآن مجيد است كه سعی و كوشش و تلاش را معيار موفقيتها شمرده است.
👈هدف اين است كه با تمام تلاشها و كوششها باز به روشنی میبينيم دست ديگری نيز در كار است كه گاه نتيجه تلاشها بر باد میرود و گاه به عكس، تا مردم فراموش نكنند در پشت عالم اسباب دست قدرت" مسبب الاسباب" كار میكند و در هر حال محروميتهای ناشی از تنبلی و سستی را هرگز نبايد به حساب تقسيم روزی از ناحيه خداوند گذارد، چرا كه خود فرموده روزی را به تناسب تلاشها وسعت میدهم.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_484
❇️اصول كلی #عقائد و قوانين و وظايف در همه #اديان يكسان بوده است
💠شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسی أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ (۱۳/شوری)
🌱از (احكام) دين آنچه را به نوح سفارش كرد، برای شما (نيز) مقرّر داشت و آنچه به سوی تو وحی كرديم و آنچه ابراهيم و موسی و عيسی را بدان سفارش نموديم آن بود كه دين را به پا داريد و در آن دچار تفرقه نشويد، آنچه مردم را بدان دعوت میكنی بر مشركان سنگين است. خداوند هر كه را بخواهد به سوی خويش بر میگزيند و هر كه را به درگاه او رو آورد به سوی خويش هدايت میكند.
👈محور دعوت انبيا يكی بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحيد و معاد، تقوی و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدين و رسيدگی به محرومان دعوت میكردند.
🔹خداوند براساس علم بیپايان خود، شريعتها را برای مردم قرار داد. إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ شَرَعَ لَكُمْ ...
🔹دين و شريعت در راستای منافع انسان است. «شَرَعَ لَكُمْ»
🔹نوح، اولين پيامبری است كه دارای شريعت جامع بوده است. «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً»
🔹اسلام دين جامع است و تعاليم همهی پيامبران پيشين را در بردارد. ما وَصَّی بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسی
🔹وحدت واقعی در سايه دين الهی امكان دارد. «أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»
🔹مانع اقامه دين و اجرای احكام آن اختلافات دينی است. «أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»
🔹وحدت مؤمنان برای مشركان سخت است. لا تَتَفَرَّقُوا ... كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ
🔹مشركان را به حقّ دعوت كنيد گرچه بر ايشان سنگين است. «كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ»
🔹نبوّت، منصبی الهی است و خداوند افرادی را كه لايق میداند برمیگزيند.
«يَجْتَبِي إِلَيْهِ»
🔹خداوند، انبيا را قبل از آنكه رهبر مردم شوند برای بندگی خويش بر میگزيند. «اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ»
🔹انسان با اعمال خويش زمينه دريافت الطاف الهی را به وجود میآورد.
«يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓چگونه خدا امر خود را بر همه عوامل مخالف يوسف، غلبه داد؟
تتمه كلام يوسف است كه به برادران دستور مى دهد پيراهنش را نزد پدر ببرند، و به روى پدر بيندازند، تا خداوند ديدگانش را بعد از آنكه از شدت اندوه نابينا شده بود شفا دهد.
و اين آخرين عنايت بى سابقه ايست كه خداوند در حق يوسف (عليه السّلام ) اظهار فرمود، و مانند ساير اسبابى كه در اين سوره و اين داستان بود و بر خلاف جهتى كه طبعا جريان مى يافت جريانش داد،
ايشان مى خواستند با آن اسباب و وسايل او را ذليل كنند، خداوند هم با همان اسباب او را عزيز كرد، مى خواستند از آغوش پدر به ديار غريبش بيندازند و بدين جهت در چاهش انداختند، خداوند نيز همين سبب را سبب راه يافتنش به خانه عزيز و آبرومندترين زندگى قرار داد و در آخر بر اريكه عزّت و سلطنتش نشانيد، و برادرانش را در برابر تخت سلطنتى او ذليل و خوار نموده به التماس و تضرع درآورد، تضرعى كه آيه ((يا ايها العزيز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعه مزجاه فاوف لنا الكيل و تصدق علينا ان اللّه يجزى المتصدقين )) آنرا حكايت مى كند.
و همچنين همسر عزيز و زنان مصر عاشق او شدند، و با او بناى مراوده گذاشتند، تا بدين وسيله او را در مهلكه فجور بيفكنند، ولى خداوند همين عشق ايشان را سبب ظهور و بروز پاكى دامن و برائت ساحت و كمال عفت او قرار داد، دربار مصر او را به زندان افكند، و خداوند همين زندان را وسيله عزّت و سلطنت او قرار داد.
برادران آنروز كه وى را به چاه انداختند پيراهن به خون آلوده اش را براى پدرش آورده به دروغ گفتند مرده ، خداوند بوسيله همين پيراهن خون آلودى كه باعث اندوه و گريه و در آخر كورى او شد چشم وى را شفا داد و روشن كرد كوتاه سخن اينكه تمامى اسباب دست به دست هم دادند تا او را بى مقدار و خوار سازند، ولى چون خدا نخواست ، روز بروز بزرگتر شد، آرى آنچه خدا مى خواست غير آن چيزى بود كه اسباب طبيعى بسوى آن جريان مى يافت ، و خدا بر كار خود غالب است
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت ششم :
ناروابودن #فشار برمردم در سنت و گفتار پیامبر
در کرانه نبوت پیامبر گزاره هایی دیده میشود که کمتر مورد گفتگو بوده و درنتیجه مورد گفتمان هم بطور شایسته قرار نگرفته!
یکی از آن دسته موضوعات "ناروابودن فشار برمردم" است که در این مورد مطالب ذیل را ملاحظه فرمایید؛
✅ به عنوان یک #معلم مبعوث شدم ..
پیامبر رحمت به عنوان یک معلم مبعوث میشود . معلم کارش تعلیم است و تعلیم با قدرت نمایی ، زور و ریاست خواهی هیچ سنخیتی ندارد.
👈فرمود : «خداوند من را نفرستاده که بر خود #سختگیری نمایم و یا دیگران را در تنگنا قرار دهم، بلکه من را بعنوان یک #معلم_آسانگیر فرستاده است. / إِنَّ اللهَ لمْ یبعثنی معنّتاً ولا متعنّتاً ولکنْ بعثنی معلّماً میسّراً». (نهج الفصاحه ، ص ۴۰۲ از صحیح مسلم حدیث ۱۴۷۸)
✅ وظیفه؛ #رساندن_پیام است و نه بیشتر
↩️در چهار مورد قرآن تاکید نموده ؛
🔸«فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»؛
پس آیا بر پیامبران جز رساندن پیام روشن و آشکار تکلیفی هست
(مائده / ۹۹ و نحل/ ۳۵ و نور / ۵۴ و عنکبوت ۱۸ )
👈و در سه مورد هم تاکید میکند اگر مردم شما را نپذیرفتند شما مسئولیتی نداری ؛
🔸"فإن توليتم فإنما على رسولنا البلاغ المبين".
(مائده / ۹۲ و نحل /۸۲ و تغابن /۱۲)
♦راز مطلب این است که علامه طباطبایی میگوید :
👈 وظیفه انبیاء این نیست که مردم را #تحت_فشار قرار دهند تا انان را بپذیرند .. رسالت انبیاء حاوی مجموعه قوانینی است که برای اصلاح جامعه است.(المیزان ج ۱۲ص۲۴۱)
✅ پیامبر رحمت و بیگانگی از زور و #اجبار به مردم
♦️اجبار و اکراه و #فشار_به_جامعه از حریم پیامبر و دین او بیگانه است . این مهم در آیات متعدد قرآن آمده ، مانند؛
🔹"وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّار: - ای پیامبر - تو بر مردم جبار و خودکامه نیستی." ( ق /۴۵)
🔹"لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ : تو بر مردم استیلا و سیطره نداری." (غاشیه/۲۲)
🔹وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: تو را نگهبان و وکیل آنها تعیین نکرده ایم (انعام /۱۰۷)
👈امام علی (ع) پروش یافته آن پیامبر بزرگ خدا چنین مشی و مرام خود را نسبت به جامعه معرفی میکند : وَ لَيْسَ لِي أَنْ أَحْمِلَكُمْ عَلَى مَا تَكْرَهُون؛ مرا نشاید که شما را به کاری #وادار سازم که به آن تمایل ندارید.
📚(نهجالبلاغه، خ/۲۰۸)
با این تحلیل "اِعمال قدرت و حتی اقتدارطلبی" از حریم رسول الله دور است
✅قدرت داشتن دلیلِ #زورگوئی نیست
در صدر اسلام، تعدادی از مسلمانان به حضرت محمد ص گفتند: يا رسول الله! اگر كسانى را كه بر آنها قدرت داشتى، مجبور مىكردى مسلمان شوند، تعداد ما زياد مىشد و در مقابل دشمنان نيرومند مىشديم.
👈رسول الله در پاسخ آنها فرمودند: من نمىخواهم با بدعتى كه خداوند در مورد آن، دستورى به من نداده است، خداوند را ملاقات كنم و من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست دخالت كنم.
💢سپس خداوند فرمود: « اگر پروردگارت مىخواست، تمام كسانى كه بر روى زمين زندگى مىكنند، همگى ايمان مىآوردند. آيا تو مىخواهى مردم را مجبور كنى تا مؤمن شوند؟ در حالى كه هيچكس ايمان نمىآورد مگر با اذن و اجازه خدا
وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (یونس / ۹۹ و۱۰۰)
🖋علامه طباطبائی مینویسد : "از شان و شخصیت پیامبر بدور است که مردم را #تحت_فشار قرار دهد تا انان ایمان آورند و 👈👈یا از #دستورات او تبعیت کنند .. ؛ لیس من شآن الرسول اجبار الناس و الجاوهم علی الایمان و الطاعه بل البلاغ المبین .. (المیزان ج۱۲ ص ۲۴۳)
🖌حجت الاسلام هادی سروش
💫ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛