eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مفهوم و کاربردهای مختلف و فعل صلی در قرآن صلات خدا بر مومنین و پیامبر،چگونه است؟ صلات مومنین به پیامبر چگونه است؟ چرا ایرانیان به صلاه، گفتند؟ مفهوم صلات چیست؟ دایم الصلاه بودن و خشوع داشتن در صلاه، یعنی چه؟ این نماز مرسوم که از پیامبر به ما رسیده، یکی از بهترین مصادیق صلات است نمازهای ما غالبا فقط به یک فرم تبدیل شده، اما از مفهوم اصلی، صلات، خالی شده است. استاد عبدالعلی بازرگان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️بین مردم و فاصله افتاده است آقایان مسئول! ندهید! به مردم خلاف نگویید! ‼️این بی‌اعتمادی مردم را بیشتر نکنید! 🔷این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم. نباید این‌گونه باشد. الان چه شده که [برخی] این‌طور با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟ آیا این طلبه را که به او حمله کردی، می‌شناسی؟! این طلبۀ بیچاره نه کاره‌ای است و نه متصدی کاری! اینجا کنار خیابان ایستاده و حتی ماشین ندارد سوار بشود. منتظر اتوبوس است. این چه گناهی کرده؟ چه اتفاقی دارد می‌افتد؟! ‼️آقایان مسئول! بی‌اعتمادی مردم را به خود بیشتر نکنید! 🔷به فکر باشید! چه شده که به اینجا رسیده‌ایم؟ چرا مردم این‌طور اطمینان خود را به ما از دست داده‌اند؟! شما را به خدا در این حرف‌زدن‌های خود ذره‌ای مراقبت کنید! حرف‌هایی نزنید که مردم را برنجاند. شما را به خدا در وعده‌دادن‌های خود یک ذره رعایت کنید. ‼️آقایان مسئول! وعده‌های توخالی ندهید! به مردم خلاف نگویید! 🔷این بی‌اعتمادی مردم را بیشتر نکنید! این کارها عاقبت سوئی دارد. ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند و بعد برای اینکه اطمینان پیدا کنند که ضربه کاری شده، پیاده بشوند و با چاقو هم کار خود را تکمیل کنند! این بوده نظری که مردم به ما داشتند؟! 🔷فاصله بین ما و مردم کم نشود خطرناک است این‌طور که پیش می‌رود، امنیت برای افراد روحانی در بلاد نیست. این‌ها اگر هدفشان آن بزرگان مسئول است، که آن‌ها محافظ و ماشین دارند و دَمِ‌دست مردم واقع نمی‌شوند! آن‌هایی که دم‌دست مردم واقع هستند، مانند امام‌جماعت مسجد، چیزی ندارند. حقوق این استاد حوزه که شهریۀ طلبگی هم دارد، به شش میلیون تومان نمی‌رسد. کارگران که حقوق ماهیانه‌شان حداقل هفت میلیون تومان است، معترض‌اند و درآمدشان با خط فقر نمی‌سازد. این وضعیت طلبه است. با چه جان‌کندنی زندگی را اداره می‌کنند. الان خانواده‌های دعوا دارند و به همسرانشان می‌گویند که لباس نپوش و برو دنبال کار دیگری. با ما درد دل می‌کنند. 🛑بین ما و مردم این فاصله‌ها افتاده است. اگر کم نشود، خطرناک است و خطر بیشتر می‌شود. 📚آیت اله علوی بروجردی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
. 💖 بسم الله الرحمن الرحیم 💖 كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ خداوند رحمت و بخشایش را بر خویش واجب فرموده است 🌸 سوره انعام ، آیه ۵۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 16 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نزدیک است! 💠اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ (۱۷/شوری) 🌱‏خداست آنكه كتاب آسمانی و ميزان را به حقّ نازل كرد و چه می‌دانی شايد قيامت نزديك باشد. 🔷" خداوند همان كسی است كه كتاب آسمانی را به حق نازل كرد و همچنين ميزان را" (اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ‌). ‏" حق" كلمه جامعی است كه معارف و عقائد حقه، و همچنين اخبار صحيح و برنامه‌های هماهنگ با نيازهای فطری و اجتماعی را و آنچه از اين قبيل است شامل می‌شود، چرا كه حق، همان چيزی است كه با عينيت خارجی موافق است و تحقق يافته، و جنبه ذهنی و پنداری ندارد. 🔷‏همچنين" ميزان" در اينگونه موارد معنی جامعی دارد هر چند معنی آن در لغت به معنی" ترازو" و ابزار سنجش وزن است، اما در معنی كنايی به هر گونه معيار سنجش، و قانون صحيح الهی، و حتی شخص پيامبر اسلام ص و امامان راستين ع كه وجودشان معيار تشخيص حق از باطل است اطلاق می‌گردد و ميزان روز قيامت نيز نمونه‌ای است از اين معنی. 👈‏به اين ترتيب خداوند كتابی بر پيامبر اسلام ص نازل كرده است كه هم حق است، و هم ميزان ارزيابی ارزشها است، به گونه‌ای كه دقت در محتوای اين كتاب، از معارف و عقائدش گرفته تا طرق استدلال منطقی آن، و از قوانين اجتماعيش گرفته تا برنامه‌هايی كه برای تهذيب نفوس و تكامل انسانها ريخته دليل حقانيت آن است، اين محتوی عالی با اين عمق و عظمت، آنهم از يك فرد امی و درس نخوانده كه از عقب افتاده‌ترين محيطها برخاسته خود دليلی است بر عظمت پروردگار و وجود عالم ما وراء طبيعت و هم دليلی است بر حقانيت آورنده آن. ‏و به اين ترتيب جمله فوق پاسخی است برای مشركان و هم اهل كتاب. ‏و از آنجا كه نتيجه همه اين مسائل، مخصوصا بروز و ظهور كامل حق و عدالت‌ و ميزان در قيامت است در پايان آيه می‌گويد:" تو چه می‌دانی شايد ساعت (قيام رستاخيز) نزديك باشد"؟! (وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ‌). 🔷‏همان قيامتی كه وقتی برپا شود همگان در دادگاه عدلش حضور می‌يابند، و در برابر ميزان سنجشی كه حتی به اندازه سنگينی يك دانه خردل و كوچكتر از آن را دقيقا می‌سنجند قرار می‌گيرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مزرعه و 💠مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ (۲۰/شوری) 🌱‏آن كه كشت آخرت بخواهد برای او در كشتش می‌افزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او می‌دهيم و در آخرت هيچ نصيبی ندارد. ‏🔹برای آخرت‌خواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» 🔹آخرت‌خواهان از دنيا بهره كمی می‌برند ولی دنياخواهان هيچ بهره‌ای از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ» 🔹آخرت‌خواهان به همه اهداف خود می‌رسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولی دنياخواهان تنها به گوشه‌ای از اهداف خود می‌رسند. «نُؤْتِهِ مِنْها» ‏🔹انسان در انتخاب راه آزاد است. مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ... ‏🔹ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا» ‏🔹همه داده‌ها از خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطای خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ ‏🔹نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابی مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» ‏🔹هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. يرث حرث الدنيا ... ‏ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره ❓معناى ((روح )) و بيان اينكه يأس از روح و رحمت الهى گناه كبيره است ارتباط ياس از روح و گشايش خدا با كفر چيست؟ و كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس ‍ خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، كه ضد تعب و خستگى است ، و وجه اين كنايه اين است كه شدت و بيچارگى و بسته شدن راه نجات در نظر انسان نوعى اختناق و خفگى تصوّر مى شود، همچنان كه مقابل آن يعنى نجات يافتن به فراخناى فرج و پيروزى و عافيت ، نوعى تنفس و راحتى به نظر مى رسد، و لذا مى گويند خداوند ((يفرج الهم و ينفس الكرب - اندوه را به فرج ، و گرفتارى را به نفس ‍ راحت مى سازد))، پس روحى كه منسوب به خداست همان فرج بعد از شدتى است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گيرد. و بر هر كس كه ايمان به خدا دارد لازم و حتمى است به اين معنا معتقد شود كه خدا هر چه بخواهد انجام مى دهد و بهر چه اراده كند حكم مي نمايد، و هيچ قاهرى نيست كه بر مشيت او فائق آيد و يا حكم او را بعقب اندازد، و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا مأيوس و از رحمتش نااميد شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست ، همچنان كه در آنجا كه گفتار يعقوب (عليه السّلام ) را حكايت مى كند مى فرمايد: ((انه لا يياس من روح اللّه الا القوم الكافرون ) ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۳۴ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هفتم 💢❇️حتي پيامبر هم موظف به مخالفان در پيروي از دستوراتش نيست 💠مَّن يُطِعِ الرَّسُـولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا 🌱هر كس از اين فرستاده [=پيامبر] اطاعت كند، پس [توسط او] از خدا اطاعت كرده است و هركس [از اطاعت او] روي برتابد، ما تو را [در نقش] نگهبان آنان [=مراقب بر اجراي شريعت] نفرستاديم. نساء:80 🔹انسان، مختار است، نه مجبور. مَنْ يُطِعِ‌ ... وَ مَنْ تَوَلَّى‌ 🔹وظيفه‌ى پيامبران، تبليغ است، نه تحميل. «وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» 🔹اطاعت از اوامر_حكومتى پيامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمان‌هاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بيان رسول ابلاغ مى‌شود، اطاعت از خداست نه رسول.) 🔹سپس می فرماید: «اگر کسانی سرپیچی کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسؤولیتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نیستی که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکاری بازداری، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهی از منکر و راهنمایی افراد گمراه و بی خبر است» (وَ مَن تَوَلّی فَما أَرسَلناکَ عَلَیهِم حَفِیظاً). 🔹7 بار در قرآن به پيامبر(ص) هشدار داده شده و آن رسول نيز آن را به مردم ابلاغ فرموده که پاسدار مردم نيست و خدا وکالت بندگان را به او نسپرده است (انعام 66 (6:66) و 107 (6:107) ، يونس 108 (10:108) ، زمر 41 (39:41) ، شوري 6 (42:6) ، اسراء 54 (17:54) ، فرقان 43 (25:43) ). شگفتا، خدا چنين اجازه‌اي حتي به پيامبر عظيم‌الشأنش نداده است. 📚تفاسير نور نمونه و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو إِلّا فَضْلَهُ، وَلَا أَخْشىٰ إِلّا عَدْلَهُ، وَلَا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ، وَلَا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ، 🌸🌹به نام خدا که رحتمش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، به نام خدایی که جز به فضل و بخشش او امید نبستم و جز از عدالت او نهراسم و جز به سخن او اعتماد نکنم و جز به ریسمانش چنگ نزنم 💫 فرازی از دعای روز یکشنبه 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 23 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ (ع) پاداش رسالت است‌ 💠ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (۲۳/شوری) 🌱‏اين (فضل بزرگ) چيزی است كه خداوند به بندگانش، آنان كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام داده‌اند بشارت می‌دهد. (ای پيامبر! به مردم) بگو: من از شما بر اين (رسالت خود) هيچ مزدی جز مودّت نزديكانم را نمی‌خواهم و هركس كار نيكی انجام دهد، برای او در نيكويی آن می‌افزاييم. همانا خداوند بسيار آمرزنده و قدردان است. 🔹بشارت خداوند بس بزرگ و عظيم است. «رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ‌- ما يَشاؤُنَ‌- الْفَضْلُ الْكَبِيرُ- ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ» ‏ 🔹نشانه بنده خدا ايمان و عمل صالح است. «عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ‏ 🔹رمز دريافت آن همه نعمت و بشارت، بندگی خدا و ايمان و نيكوكاری است. ‏عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... ‏ 🔹مودت قربی مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ‌ ... إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌ ‏ 🔹درخواست مزد از زبان خود سنگين است، لذا پيامبر مأمور می‌شود از طرف‌ خداوند مزد خود را به مردم اعلام كند. قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ‌ ... ‏ 🔹مودّت بدون معرفت امكان ندارد. (پس مزد رسالت قبل از هر چيز شناخت اهل بيت پيامبر است سپس مودّت آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌» ‏ 🔹مودّت بدون اطاعت، ريا و تملّق است. (پس مودّت قربی يعنی اطاعت از آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌» 🔹قربی معصومند. زيرا مودّت گناهكار نمی‌تواند مزد رسالت قرار گيرد. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌» ‏ 🔹مودّتی كه قهراً همراه با معرفت و اطاعت است تنها در اهل‌بيت مستقر است. ‏(كلمه «فی» رمز آن است كه جايگاه مودّت تنها اهل‌بيت است.) «فِي الْقُرْبی‌» ‏ 🔹مودّت فی القربی، راهی برای كسب خوبی‌هاست. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» ‏ 🔹مودّت اهل بيت عليهم السلام، برجسته‌ترين حسنه است. «الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» ‏ 🔹مودّت قربی حسنه است. «مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» ‏ 🔹مودّت قربی سبب دريافت پاداش بيشتراست. «نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً» ‏ 🔹دوستی اهل بيت پيامبر، زمينه‌ی دريافت مغفرت است. إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی‌ ... ‏إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ ‏ 🔹خداوند قدردان كسانی است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت عمل می‌كنند. «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan