eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️اصول كلی و قوانين و وظايف در همه يكسان بوده است 💠شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی‌ وَ عِيسی‌ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ (۱۳/شوری) 🌱‏از (احكام) دين آنچه را به نوح سفارش كرد، برای شما (نيز) مقرّر داشت و آنچه به سوی تو وحی كرديم و آنچه ابراهيم و موسی و عيسی را بدان سفارش نموديم آن بود كه دين را به پا داريد و در آن دچار تفرقه نشويد، آنچه مردم را بدان دعوت می‌كنی بر مشركان سنگين است. خداوند هر كه را بخواهد به سوی خويش بر می‌گزيند و هر كه را به درگاه او رو آورد به سوی خويش هدايت می‌كند. 👈محور دعوت انبيا يكی بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحيد و معاد، تقوی و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدين و رسيدگی به محرومان دعوت می‌كردند. 🔹خداوند براساس علم بی‌پايان خود، شريعت‌ها را برای مردم قرار داد. إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ شَرَعَ لَكُمْ‌ ... ‏ 🔹دين و شريعت در راستای منافع انسان است. «شَرَعَ لَكُمْ» ‏ 🔹نوح، اولين پيامبری است كه دارای شريعت جامع بوده است. «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً» 🔹اسلام دين جامع است و تعاليم همه‌ی پيامبران پيشين را در بردارد. ما وَصَّی بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی‌ وَ عِيسی‌ ‏ 🔹وحدت واقعی در سايه دين الهی امكان دارد. «أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا» ‏ 🔹مانع اقامه دين و اجرای احكام آن اختلافات دينی است. «أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا» ‏ 🔹وحدت مؤمنان برای مشركان سخت است. لا تَتَفَرَّقُوا ... كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ‌ ‏ 🔹مشركان را به حقّ دعوت كنيد گرچه بر ايشان سنگين است. «كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ» ‏ 🔹نبوّت، منصبی الهی است و خداوند افرادی را كه لايق می‌داند برمی‌گزيند. ‏«يَجْتَبِي إِلَيْهِ» ‏ 🔹خداوند، انبيا را قبل از آنكه رهبر مردم شوند برای بندگی خويش بر می‌گزيند. «اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ» ‏ 🔹انسان با اعمال خويش زمينه دريافت الطاف الهی را به وجود می‌آورد. ‏«يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره ❓چگونه خدا امر خود را بر همه عوامل مخالف يوسف، غلبه داد؟ تتمه كلام يوسف است كه به برادران دستور مى دهد پيراهنش را نزد پدر ببرند، و به روى پدر بيندازند، تا خداوند ديدگانش را بعد از آنكه از شدت اندوه نابينا شده بود شفا دهد. و اين آخرين عنايت بى سابقه ايست كه خداوند در حق يوسف (عليه السّلام ) اظهار فرمود، و مانند ساير اسبابى كه در اين سوره و اين داستان بود و بر خلاف جهتى كه طبعا جريان مى يافت جريانش داد، ايشان مى خواستند با آن اسباب و وسايل او را ذليل كنند، خداوند هم با همان اسباب او را عزيز كرد، مى خواستند از آغوش پدر به ديار غريبش ‍ بيندازند و بدين جهت در چاهش انداختند، خداوند نيز همين سبب را سبب راه يافتنش به خانه عزيز و آبرومندترين زندگى قرار داد و در آخر بر اريكه عزّت و سلطنتش نشانيد، و برادرانش را در برابر تخت سلطنتى او ذليل و خوار نموده به التماس و تضرع درآورد، تضرعى كه آيه ((يا ايها العزيز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعه مزجاه فاوف لنا الكيل و تصدق علينا ان اللّه يجزى المتصدقين )) آنرا حكايت مى كند. و همچنين همسر عزيز و زنان مصر عاشق او شدند، و با او بناى مراوده گذاشتند، تا بدين وسيله او را در مهلكه فجور بيفكنند، ولى خداوند همين عشق ايشان را سبب ظهور و بروز پاكى دامن و برائت ساحت و كمال عفت او قرار داد، دربار مصر او را به زندان افكند، و خداوند همين زندان را وسيله عزّت و سلطنت او قرار داد. برادران آنروز كه وى را به چاه انداختند پيراهن به خون آلوده اش را براى پدرش آورده به دروغ گفتند مرده ، خداوند بوسيله همين پيراهن خون آلودى كه باعث اندوه و گريه و در آخر كورى او شد چشم وى را شفا داد و روشن كرد كوتاه سخن اينكه تمامى اسباب دست به دست هم دادند تا او را بى مقدار و خوار سازند، ولى چون خدا نخواست ، روز بروز بزرگتر شد، آرى آنچه خدا مى خواست غير آن چيزى بود كه اسباب طبيعى بسوى آن جريان مى يافت ، و خدا بر كار خود غالب است https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت ششم : ناروابودن برمردم در سنت و گفتار پیامبر در کرانه نبوت پیامبر گزاره هایی دیده میشود که کمتر مورد گفتگو بوده و درنتیجه مورد گفتمان هم بطور شایسته قرار نگرفته! یکی از آن دسته موضوعات "ناروابودن فشار برمردم" است که در این مورد مطالب ذیل را ملاحظه فرمایید؛ ✅ به عنوان یک مبعوث شدم .. پیامبر رحمت به عنوان یک معلم مبعوث میشود . معلم کارش تعلیم است و تعلیم با قدرت نمایی ، زور و ریاست خواهی هیچ سنخیتی ندارد. 👈فرمود : «خداوند من را نفرستاده که بر خود نمایم و یا دیگران را در تنگنا قرار دهم، بلکه من را بعنوان یک فرستاده است. / إِنَّ اللهَ لمْ یبعثنی معنّتاً ولا متعنّتاً ولکنْ بعثنی معلّماً میسّراً». (نهج الفصاحه ، ص ۴۰۲ از صحیح مسلم حدیث ۱۴۷۸) ✅ وظیفه؛ است و نه بیشتر ↩️در چهار مورد قرآن تاکید نموده ؛ 🔸«فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ»؛ پس آیا بر پیامبران جز رساندن پیام روشن و آشکار تکلیفی هست (مائده / ۹۹ و نحل/ ۳۵ و نور / ۵۴ و عنکبوت ۱۸ ) 👈و در سه مورد هم تاکید میکند اگر مردم شما را نپذیرفتند شما مسئولیتی نداری ؛ 🔸"فإن توليتم فإنما على رسولنا البلاغ المبين". (مائده / ۹۲ و نحل /۸۲ و تغابن /۱۲) ♦راز مطلب این است که علامه طباطبایی میگوید : 👈 وظیفه انبیاء این نیست که مردم را قرار دهند تا انان را بپذیرند .. رسالت انبیاء حاوی مجموعه قوانینی است که برای اصلاح جامعه است.(المیزان ج ۱۲ص۲۴۱) ✅ پیامبر رحمت و بیگانگی از زور و به مردم ♦️اجبار و اکراه و از حریم پیامبر و دین او بیگانه است . این مهم در آیات متعدد قرآن آمده ، مانند؛‌ 🔹"وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّار: - ای پیامبر - تو بر مردم جبار و خودکامه نیستی." ( ق /۴۵) 🔹"لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ : تو بر مردم استیلا و سیطره نداری." (غاشیه/۲۲) 🔹وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ: تو را نگهبان و وکیل آنها تعیین نکرده ایم (انعام /۱۰۷) 👈امام علی (ع) پروش یافته آن پیامبر بزرگ خدا چنین مشی و مرام خود را نسبت به جامعه معرفی میکند : وَ لَيْسَ لِي أَنْ أَحْمِلَكُمْ عَلَى مَا تَكْرَهُون؛ مرا نشاید که شما را به کاری سازم که به آن تمایل ندارید. 📚(نهج‌البلاغه، خ/۲۰۸) با این تحلیل "اِعمال قدرت و حتی اقتدارطلبی" از حریم رسول الله دور است ✅قدرت داشتن دلیلِ نیست در صدر اسلام، تعدادی از مسلمانان به حضرت محمد ص گفتند: يا رسول الله! اگر كسانى را كه بر آنها قدرت داشتى، مجبور مى‌كردى مسلمان شوند، تعداد ما زياد مى‌شد و در مقابل دشمنان نيرومند مى‌شديم. 👈رسول الله در پاسخ آنها فرمودند: من نمى‌خواهم با بدعتى كه خداوند در مورد آن، دستورى به من نداده است، خداوند را ملاقات كنم و من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست دخالت كنم. 💢سپس خداوند فرمود: « اگر پروردگارت مى‌خواست، تمام كسانى كه بر روى زمين زندگى مى‌كنند، همگى ايمان مى‌آوردند. آيا تو مى‌خواهى مردم را مجبور كنى تا مؤمن شوند؟ در حالى كه هيچ‌كس ايمان نمى‌آورد مگر با اذن و اجازه خدا وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (یونس / ۹۹ و۱۰۰) 🖋علامه طباطبائی مینویسد : "از شان و شخصیت پیامبر بدور است که مردم را قرار دهد تا انان ایمان آورند و 👈👈یا از او تبعیت کنند .. ؛ لیس من شآن الرسول اجبار الناس و الجاوهم علی الایمان و الطاعه بل البلاغ المبین .. (المیزان ج۱۲ ص ۲۴۳) 🖌حجت الاسلام هادی سروش 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مفهوم و کاربردهای مختلف و فعل صلی در قرآن صلات خدا بر مومنین و پیامبر،چگونه است؟ صلات مومنین به پیامبر چگونه است؟ چرا ایرانیان به صلاه، گفتند؟ مفهوم صلات چیست؟ دایم الصلاه بودن و خشوع داشتن در صلاه، یعنی چه؟ این نماز مرسوم که از پیامبر به ما رسیده، یکی از بهترین مصادیق صلات است نمازهای ما غالبا فقط به یک فرم تبدیل شده، اما از مفهوم اصلی، صلات، خالی شده است. استاد عبدالعلی بازرگان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️بین مردم و فاصله افتاده است آقایان مسئول! ندهید! به مردم خلاف نگویید! ‼️این بی‌اعتمادی مردم را بیشتر نکنید! 🔷این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم. نباید این‌گونه باشد. الان چه شده که [برخی] این‌طور با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟ آیا این طلبه را که به او حمله کردی، می‌شناسی؟! این طلبۀ بیچاره نه کاره‌ای است و نه متصدی کاری! اینجا کنار خیابان ایستاده و حتی ماشین ندارد سوار بشود. منتظر اتوبوس است. این چه گناهی کرده؟ چه اتفاقی دارد می‌افتد؟! ‼️آقایان مسئول! بی‌اعتمادی مردم را به خود بیشتر نکنید! 🔷به فکر باشید! چه شده که به اینجا رسیده‌ایم؟ چرا مردم این‌طور اطمینان خود را به ما از دست داده‌اند؟! شما را به خدا در این حرف‌زدن‌های خود ذره‌ای مراقبت کنید! حرف‌هایی نزنید که مردم را برنجاند. شما را به خدا در وعده‌دادن‌های خود یک ذره رعایت کنید. ‼️آقایان مسئول! وعده‌های توخالی ندهید! به مردم خلاف نگویید! 🔷این بی‌اعتمادی مردم را بیشتر نکنید! این کارها عاقبت سوئی دارد. ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند و بعد برای اینکه اطمینان پیدا کنند که ضربه کاری شده، پیاده بشوند و با چاقو هم کار خود را تکمیل کنند! این بوده نظری که مردم به ما داشتند؟! 🔷فاصله بین ما و مردم کم نشود خطرناک است این‌طور که پیش می‌رود، امنیت برای افراد روحانی در بلاد نیست. این‌ها اگر هدفشان آن بزرگان مسئول است، که آن‌ها محافظ و ماشین دارند و دَمِ‌دست مردم واقع نمی‌شوند! آن‌هایی که دم‌دست مردم واقع هستند، مانند امام‌جماعت مسجد، چیزی ندارند. حقوق این استاد حوزه که شهریۀ طلبگی هم دارد، به شش میلیون تومان نمی‌رسد. کارگران که حقوق ماهیانه‌شان حداقل هفت میلیون تومان است، معترض‌اند و درآمدشان با خط فقر نمی‌سازد. این وضعیت طلبه است. با چه جان‌کندنی زندگی را اداره می‌کنند. الان خانواده‌های دعوا دارند و به همسرانشان می‌گویند که لباس نپوش و برو دنبال کار دیگری. با ما درد دل می‌کنند. 🛑بین ما و مردم این فاصله‌ها افتاده است. اگر کم نشود، خطرناک است و خطر بیشتر می‌شود. 📚آیت اله علوی بروجردی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
. 💖 بسم الله الرحمن الرحیم 💖 كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ خداوند رحمت و بخشایش را بر خویش واجب فرموده است 🌸 سوره انعام ، آیه ۵۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 16 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نزدیک است! 💠اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ (۱۷/شوری) 🌱‏خداست آنكه كتاب آسمانی و ميزان را به حقّ نازل كرد و چه می‌دانی شايد قيامت نزديك باشد. 🔷" خداوند همان كسی است كه كتاب آسمانی را به حق نازل كرد و همچنين ميزان را" (اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ‌). ‏" حق" كلمه جامعی است كه معارف و عقائد حقه، و همچنين اخبار صحيح و برنامه‌های هماهنگ با نيازهای فطری و اجتماعی را و آنچه از اين قبيل است شامل می‌شود، چرا كه حق، همان چيزی است كه با عينيت خارجی موافق است و تحقق يافته، و جنبه ذهنی و پنداری ندارد. 🔷‏همچنين" ميزان" در اينگونه موارد معنی جامعی دارد هر چند معنی آن در لغت به معنی" ترازو" و ابزار سنجش وزن است، اما در معنی كنايی به هر گونه معيار سنجش، و قانون صحيح الهی، و حتی شخص پيامبر اسلام ص و امامان راستين ع كه وجودشان معيار تشخيص حق از باطل است اطلاق می‌گردد و ميزان روز قيامت نيز نمونه‌ای است از اين معنی. 👈‏به اين ترتيب خداوند كتابی بر پيامبر اسلام ص نازل كرده است كه هم حق است، و هم ميزان ارزيابی ارزشها است، به گونه‌ای كه دقت در محتوای اين كتاب، از معارف و عقائدش گرفته تا طرق استدلال منطقی آن، و از قوانين اجتماعيش گرفته تا برنامه‌هايی كه برای تهذيب نفوس و تكامل انسانها ريخته دليل حقانيت آن است، اين محتوی عالی با اين عمق و عظمت، آنهم از يك فرد امی و درس نخوانده كه از عقب افتاده‌ترين محيطها برخاسته خود دليلی است بر عظمت پروردگار و وجود عالم ما وراء طبيعت و هم دليلی است بر حقانيت آورنده آن. ‏و به اين ترتيب جمله فوق پاسخی است برای مشركان و هم اهل كتاب. ‏و از آنجا كه نتيجه همه اين مسائل، مخصوصا بروز و ظهور كامل حق و عدالت‌ و ميزان در قيامت است در پايان آيه می‌گويد:" تو چه می‌دانی شايد ساعت (قيام رستاخيز) نزديك باشد"؟! (وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ‌). 🔷‏همان قيامتی كه وقتی برپا شود همگان در دادگاه عدلش حضور می‌يابند، و در برابر ميزان سنجشی كه حتی به اندازه سنگينی يك دانه خردل و كوچكتر از آن را دقيقا می‌سنجند قرار می‌گيرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مزرعه و 💠مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ (۲۰/شوری) 🌱‏آن كه كشت آخرت بخواهد برای او در كشتش می‌افزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او می‌دهيم و در آخرت هيچ نصيبی ندارد. ‏🔹برای آخرت‌خواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» 🔹آخرت‌خواهان از دنيا بهره كمی می‌برند ولی دنياخواهان هيچ بهره‌ای از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ» 🔹آخرت‌خواهان به همه اهداف خود می‌رسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولی دنياخواهان تنها به گوشه‌ای از اهداف خود می‌رسند. «نُؤْتِهِ مِنْها» ‏🔹انسان در انتخاب راه آزاد است. مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ... ‏🔹ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا» ‏🔹همه داده‌ها از خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطای خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ ‏🔹نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابی مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ‌- نُؤْتِهِ مِنْها» ‏🔹هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. يرث حرث الدنيا ... ‏ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره ❓معناى ((روح )) و بيان اينكه يأس از روح و رحمت الهى گناه كبيره است ارتباط ياس از روح و گشايش خدا با كفر چيست؟ و كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس ‍ خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، كه ضد تعب و خستگى است ، و وجه اين كنايه اين است كه شدت و بيچارگى و بسته شدن راه نجات در نظر انسان نوعى اختناق و خفگى تصوّر مى شود، همچنان كه مقابل آن يعنى نجات يافتن به فراخناى فرج و پيروزى و عافيت ، نوعى تنفس و راحتى به نظر مى رسد، و لذا مى گويند خداوند ((يفرج الهم و ينفس الكرب - اندوه را به فرج ، و گرفتارى را به نفس ‍ راحت مى سازد))، پس روحى كه منسوب به خداست همان فرج بعد از شدتى است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گيرد. و بر هر كس كه ايمان به خدا دارد لازم و حتمى است به اين معنا معتقد شود كه خدا هر چه بخواهد انجام مى دهد و بهر چه اراده كند حكم مي نمايد، و هيچ قاهرى نيست كه بر مشيت او فائق آيد و يا حكم او را بعقب اندازد، و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا مأيوس و از رحمتش نااميد شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست ، همچنان كه در آنجا كه گفتار يعقوب (عليه السّلام ) را حكايت مى كند مى فرمايد: ((انه لا يياس من روح اللّه الا القوم الكافرون ) ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۳۴ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هفتم 💢❇️حتي پيامبر هم موظف به مخالفان در پيروي از دستوراتش نيست 💠مَّن يُطِعِ الرَّسُـولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا 🌱هر كس از اين فرستاده [=پيامبر] اطاعت كند، پس [توسط او] از خدا اطاعت كرده است و هركس [از اطاعت او] روي برتابد، ما تو را [در نقش] نگهبان آنان [=مراقب بر اجراي شريعت] نفرستاديم. نساء:80 🔹انسان، مختار است، نه مجبور. مَنْ يُطِعِ‌ ... وَ مَنْ تَوَلَّى‌ 🔹وظيفه‌ى پيامبران، تبليغ است، نه تحميل. «وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» 🔹اطاعت از اوامر_حكومتى پيامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمان‌هاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بيان رسول ابلاغ مى‌شود، اطاعت از خداست نه رسول.) 🔹سپس می فرماید: «اگر کسانی سرپیچی کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسؤولیتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نیستی که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکاری بازداری، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهی از منکر و راهنمایی افراد گمراه و بی خبر است» (وَ مَن تَوَلّی فَما أَرسَلناکَ عَلَیهِم حَفِیظاً). 🔹7 بار در قرآن به پيامبر(ص) هشدار داده شده و آن رسول نيز آن را به مردم ابلاغ فرموده که پاسدار مردم نيست و خدا وکالت بندگان را به او نسپرده است (انعام 66 (6:66) و 107 (6:107) ، يونس 108 (10:108) ، زمر 41 (39:41) ، شوري 6 (42:6) ، اسراء 54 (17:54) ، فرقان 43 (25:43) ). شگفتا، خدا چنين اجازه‌اي حتي به پيامبر عظيم‌الشأنش نداده است. 📚تفاسير نور نمونه و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو إِلّا فَضْلَهُ، وَلَا أَخْشىٰ إِلّا عَدْلَهُ، وَلَا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ، وَلَا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ، 🌸🌹به نام خدا که رحتمش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، به نام خدایی که جز به فضل و بخشش او امید نبستم و جز از عدالت او نهراسم و جز به سخن او اعتماد نکنم و جز به ریسمانش چنگ نزنم 💫 فرازی از دعای روز یکشنبه 🆔@quranpuyan