#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_485
❇️#قيامت نزدیک است!
💠اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ (۱۷/شوری)
🌱خداست آنكه كتاب آسمانی و ميزان را به حقّ نازل كرد و چه میدانی شايد قيامت نزديك باشد.
🔷" خداوند همان كسی است كه كتاب آسمانی را به حق نازل كرد و همچنين ميزان را" (اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ).
" حق" كلمه جامعی است كه معارف و عقائد حقه، و همچنين اخبار صحيح و برنامههای هماهنگ با نيازهای فطری و اجتماعی را و آنچه از اين قبيل است شامل میشود، چرا كه حق، همان چيزی است كه با عينيت خارجی موافق است و تحقق يافته، و جنبه ذهنی و پنداری ندارد.
🔷همچنين" ميزان" در اينگونه موارد معنی جامعی دارد هر چند معنی آن در لغت به معنی" ترازو" و ابزار سنجش وزن است، اما در معنی كنايی به هر گونه معيار سنجش، و قانون صحيح الهی، و حتی شخص پيامبر اسلام ص و امامان راستين ع كه وجودشان معيار تشخيص حق از باطل است اطلاق میگردد و ميزان روز قيامت نيز نمونهای است از اين معنی.
👈به اين ترتيب خداوند كتابی بر پيامبر اسلام ص نازل كرده است كه هم حق است، و هم ميزان ارزيابی ارزشها است، به گونهای كه دقت در محتوای اين كتاب، از معارف و عقائدش گرفته تا طرق استدلال منطقی آن، و از قوانين اجتماعيش گرفته تا برنامههايی كه برای تهذيب نفوس و تكامل انسانها ريخته دليل حقانيت آن است، اين محتوی عالی با اين عمق و عظمت، آنهم از يك فرد امی و درس نخوانده كه از عقب افتادهترين محيطها برخاسته خود دليلی است بر عظمت پروردگار و وجود عالم ما وراء طبيعت و هم دليلی است بر حقانيت آورنده آن.
و به اين ترتيب جمله فوق پاسخی است برای مشركان و هم اهل كتاب.
و از آنجا كه نتيجه همه اين مسائل، مخصوصا بروز و ظهور كامل حق و عدالت و ميزان در قيامت است در پايان آيه میگويد:" تو چه میدانی شايد ساعت (قيام رستاخيز) نزديك باشد"؟! (وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ).
🔷همان قيامتی كه وقتی برپا شود همگان در دادگاه عدلش حضور میيابند، و در برابر ميزان سنجشی كه حتی به اندازه سنگينی يك دانه خردل و كوچكتر از آن را دقيقا میسنجند قرار میگيرند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_485
❇️مزرعه #دنیا و #آخرت
💠مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ (۲۰/شوری)
🌱آن كه كشت آخرت بخواهد برای او در كشتش میافزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او میدهيم و در آخرت هيچ نصيبی ندارد.
🔹برای آخرتخواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ»
🔹آخرتخواهان از دنيا بهره كمی میبرند ولی دنياخواهان هيچ بهرهای از آخرت ندارند. «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»
🔹آخرتخواهان به همه اهداف خود میرسند. «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» ولی دنياخواهان تنها به گوشهای از اهداف خود میرسند. «نُؤْتِهِ مِنْها»
🔹انسان در انتخاب راه آزاد است. مَنْ كانَ يُرِيدُ ... مَنْ كانَ يُرِيدُ ...
🔹ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ- يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا»
🔹همه دادهها از خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها» و عطای خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. مَنْ كانَ يُرِيدُ .... مَنْ كانَ يُرِيدُ
🔹نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابی مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ- نُؤْتِهِ مِنْها»
🔹هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. يرث حرث الدنيا ...
ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓معناى ((روح )) و بيان اينكه يأس از روح و رحمت الهى گناه كبيره است
ارتباط ياس از روح و گشايش خدا با كفر چيست؟
و كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، كه ضد تعب و خستگى است ، و وجه اين كنايه اين است كه شدت و بيچارگى و بسته شدن راه نجات در نظر انسان نوعى اختناق و خفگى تصوّر مى شود، همچنان كه مقابل آن يعنى نجات يافتن به فراخناى فرج و پيروزى و عافيت ، نوعى تنفس و راحتى به نظر مى رسد، و لذا مى گويند خداوند ((يفرج الهم و ينفس الكرب - اندوه را به فرج ، و گرفتارى را به نفس راحت مى سازد))، پس روحى كه منسوب به خداست همان فرج بعد از شدتى است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گيرد.
و بر هر كس كه ايمان به خدا دارد لازم و حتمى است به اين معنا معتقد شود كه خدا هر چه بخواهد انجام مى دهد و بهر چه اراده كند حكم مي نمايد، و هيچ قاهرى نيست كه بر مشيت او فائق آيد و يا حكم او را بعقب اندازد، و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا مأيوس و از رحمتش نااميد شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست ، همچنان كه در آنجا كه گفتار يعقوب (عليه السّلام ) را حكايت مى كند مى فرمايد: ((انه لا يياس من روح اللّه الا القوم الكافرون )
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۳۴
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت هفتم
💢❇️حتي پيامبر هم موظف به #اجبار مخالفان در پيروي از دستوراتش نيست
💠مَّن يُطِعِ الرَّسُـولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا
🌱هر كس از اين فرستاده [=پيامبر] اطاعت كند، پس [توسط او] از خدا اطاعت كرده است و هركس [از اطاعت او] روي برتابد، ما تو را [در نقش] نگهبان آنان [=مراقب بر اجراي شريعت] نفرستاديم. نساء:80
🔹انسان، مختار است، نه مجبور. مَنْ يُطِعِ ... وَ مَنْ تَوَلَّى
🔹وظيفهى پيامبران، تبليغ است، نه تحميل. «وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»
🔹اطاعت از اوامر_حكومتى پيامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمانهاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بيان رسول ابلاغ مىشود، اطاعت از خداست نه رسول.)
🔹سپس می فرماید: «اگر کسانی سرپیچی کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسؤولیتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نیستی که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکاری بازداری، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهی از منکر و راهنمایی افراد گمراه و بی خبر است» (وَ مَن تَوَلّی فَما أَرسَلناکَ عَلَیهِم حَفِیظاً).
🔹7 بار در قرآن به پيامبر(ص) هشدار داده شده و آن رسول نيز آن را به مردم ابلاغ فرموده که پاسدار مردم نيست و خدا وکالت بندگان را به او نسپرده است (انعام 66 (6:66) و 107 (6:107) ، يونس 108 (10:108) ، زمر 41 (39:41) ، شوري 6 (42:6) ، اسراء 54 (17:54) ، فرقان 43 (25:43) ). شگفتا، خدا چنين اجازهاي حتي به پيامبر عظيمالشأنش نداده است.
📚تفاسير نور نمونه و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ،
بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو إِلّا فَضْلَهُ، وَلَا أَخْشىٰ إِلّا عَدْلَهُ، وَلَا أَعْتَمِدُ إِلّا قَوْلَهُ، وَلَا أُمْسِكُ إِلّا بِحَبْلِهِ،
🌸🌹به نام خدا که رحتمش بسیار و مهربانیاش همیشگی است، به نام خدایی که جز به فضل و بخشش او امید نبستم و جز از عدالت او نهراسم و جز به سخن او اعتماد نکنم و جز به ریسمانش چنگ نزنم
💫 فرازی از دعای روز یکشنبه
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شوری آیات 23 تا 31
📄#صفحه_486
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_486
❇️#مودت_اهلبيت (ع) پاداش رسالت است
💠ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (۲۳/شوری)
🌱اين (فضل بزرگ) چيزی است كه خداوند به بندگانش، آنان كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند بشارت میدهد. (ای پيامبر! به مردم) بگو: من از شما بر اين (رسالت خود) هيچ مزدی جز مودّت نزديكانم را نمیخواهم و هركس كار نيكی انجام دهد، برای او در نيكويی آن میافزاييم. همانا خداوند بسيار آمرزنده و قدردان است.
🔹بشارت خداوند بس بزرگ و عظيم است. «رَوْضاتِ الْجَنَّاتِ- ما يَشاؤُنَ- الْفَضْلُ الْكَبِيرُ- ذلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ»
🔹نشانه بنده خدا ايمان و عمل صالح است. «عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
🔹رمز دريافت آن همه نعمت و بشارت، بندگی خدا و ايمان و نيكوكاری است.
عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ...
🔹مودت قربی مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ ... إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی
🔹درخواست مزد از زبان خود سنگين است، لذا پيامبر مأمور میشود از طرف خداوند مزد خود را به مردم اعلام كند. قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ ...
🔹مودّت بدون معرفت امكان ندارد. (پس مزد رسالت قبل از هر چيز شناخت اهل بيت پيامبر است سپس مودّت آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی»
🔹مودّت بدون اطاعت، ريا و تملّق است. (پس مودّت قربی يعنی اطاعت از آنان) «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی»
🔹قربی معصومند. زيرا مودّت گناهكار نمیتواند مزد رسالت قرار گيرد. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی»
🔹مودّتی كه قهراً همراه با معرفت و اطاعت است تنها در اهلبيت مستقر است.
(كلمه «فی» رمز آن است كه جايگاه مودّت تنها اهلبيت است.) «فِي الْقُرْبی»
🔹مودّت فی القربی، راهی برای كسب خوبیهاست. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً»
🔹مودّت اهل بيت عليهم السلام، برجستهترين حسنه است. «الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً»
🔹مودّت قربی حسنه است. «مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً»
🔹مودّت قربی سبب دريافت پاداش بيشتراست. «نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً»
🔹دوستی اهل بيت پيامبر، زمينهی دريافت مغفرت است. إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی ...
إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ
🔹خداوند قدردان كسانی است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت عمل میكنند. «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_486
#فريادرسی خداوند بعد از #نوميديها و نشر #رحمت او
💠وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ
🌱او، کسی ست که پس از یأس و نومیدیِ (مردم)، باران را فرو میفرستد و رحمتش را (بر همگان) میگستراند، و فقط او سرپرستِ (همگان) و شایستهی ستایش است.
شورى - ۲۸
🔷درست است كه خداوند روزی را با حساب نازل میكند تا بندگان طغيان نكنند اما چنان نيست كه آنها را محروم و ممنوع سازد، لذا در آيه بعد میافزايد:
" او كسی است كه باران نافع را بعد از آنكه مردم مايوس شدند نازل میكند و دامنه رحمت خويش را میگستراند (وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ).
🔷و بايد هم چنين باشد" چرا كه او ولی و سرپرستی است شايسته ستايش" (وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ). اين آيه در عين اينكه بيان نعمت و لطف پروردگار است از آيات و نشانههای توحيد نيز سخن میگويد، چرا كه نزول باران نظام بسيار دقيق و حساب شدهای دارد، از موقعی كه آفتاب بر اقيانوسها میتابد و ذرات لطيف آب را از املاح جدا كرده و به صورت تودههای ابر به آسمان میفرستد، و هنگامی كه قشر سرد فوقانی هوا آنها را متراكم میسازد، و سپس بادها آنها را بر دوش خود حمل میكنند، و بر فراز زمينهای تشنه و خشكيده میبرند، و بر اثر برودت و فشار مخصوص هوا تبديل به دانههای كوچك باران میشود كه به نرمی بر زمين نشيند، و در آن نفوذ میكند، بیآنكه ويرانی بيافريند.
🔷آری اگر اين نظام را با دقت بررسی كنيم نشانههای علم و قدرت خداوند در آن نمايان است. او ولی حميدی است كه نيازهای بندگان را تامين كرده و آنها را مشمول الطاف خويش میگرداند.
قابل توجه اينكه" غيث"- چنان كه بسياری از مفسران و بعضی از اهل لغت تصريح كردهاند- به معنی باران نافع است، در حالی كه مطر به هر گونه باران گفته میشود خواه نافع باشد يا غير نافع.
و لذا به دنبال آن جمله و ينشر رحمته (رحمت خود را گسترش میدهد) آمده است.
🔷چه تعبير زيبا و جامعی؟ رحمت خود را در زنده كردن زمينهای مرده، در رويانيدن گياهان، در شستشوی هوا، در تامين آب آشاميدنی انسانها و موجودات زنده ديگر، و خلاصه در تمام زمينهها میگستراند. اگر انسان بخواهد مفهوم اين جمله قرآنی را درك كند بايد پس از نزول باران در يك ساعت آفتابی قدم به كوه و دشت و بيابان بگذارد و لطافت و زيبايی و طراوت را كه رحمت گسترده خدا است در همه جا مشاهده كند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓مقصود يوسف از اين دعا كه خدا مرا مسلم بميران چيست؟
و اين اسلامى كه يوسف درخواست كرد بالاترين درجات اسلام ، و عالى ترين مراتب آنست ، و آن عبارتست از تسليم محض بودن براى خداى سبحان به اينكه بنده براى خود و براى آثار وجودى خود هيچ استقلالى نبيند و در نتيجه هيچ چيز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و اين معنا وقتى به خدا نسبت داده شود (و عرض شود كه خدايا تو مرا مسلم قرار ده ) معنايش اين است كه خداوند بنده اش را خالص براى خود قرار دهد.
از آنچه گذشت معلوم شد كه معناى درخواست (مرا مسلم بميران ) اين است كه خدايا اخلاص و اسلام مرا مادامى كه زنده ام برايم باقى بدار. و به عبارت ديگر اين است كه تا زنده است مسلم زندگى كند، تا در نتيجه دم مرگ هم مسلم بميرد، و اين كنايه است از اينكه خداوند او را تا دم مرگ بر اسلام پايدار بدارد، نه اينكه معنايش اين باشد كه دم مرگ مسلم باشم ، هر چند در زندگى مسلم نبودم ، و نه اينكه درخواست مرگ باشد و معنايش اين باشد خدايا الان كه داراى اسلامم مرا بميران
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۳۴
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺همزمان با ايام برگزاري نمايشگاه #كتاب
✅ ميتوانيد با سفارش كتاب " باورها و رفتارهاي قراني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سورههاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
♻ در انتخاب آیات و تنظیم درسها، دغدغه اصلی آن بود که مهمترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 50 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
💧🌐گريه #میرزای_شیرازی بعد از فتواي معروفش و نگراني از اينده
به بهانه سالگرد نهضت تحریم #تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی
" مرحوم میرزای شیرازی وقتی فتوای تاریخی تحریم تنباکو را از شهر سامرا که محل زندگی شان بود، صادر کردند، نفوذ این فتوا به اندازه ای بود که تمام شیعیان به آن عمل کردند و حتی در حرم سرا و کاخ ناصرالدین شاه قلیان ها شکسته شد. در تاثير نفوذ مرجعيت، ذکر داستانی از شهید مدرس که توسط دختر ایشان و در مصاحبه ای مطرح شده، مناسب است:
زمانی که مرحوم سیدحسن مدرس، طلبه جوانی بودند، به سامرا رفته تا با مرحوم میرزای شیرازی ملاقات کنند؛ بعد از این که میرزای شیرازی از نام و نشان شهید مدرس می پرسد و میفهمد که اهل اصفهان ایران است، از اوضاع و احوال ایران از او می پرسد که شهید آیت الله مدرس در پاسخ مرحوم میرزای شیرازی، می گوید: فتوای شما در ایران غوغا به پا کرده و همه مردم حتی در قصر ناصرالدین شاه قلیان ها را شکستند؛ بعد از این که میرزای شیرازی این سخنان را از شهید آیت الله مدرس می شنود شروع به گریه می کند؛ شهید آیت الله مدرس از ایشان می پرسند که چرا گریه می کنید من فقط واقعیت های ایران را عرض کردم؟؛ میرزای شیرازی نیز در پاسخ به شهید آیت الله مدرس می فرمایند من از اهمیت دادن مردم به سخن عالمان دینی ناراحت نیستم، بلکه گریه و ناراحتی من به این دلیل است که دشمنان اسلام که تا کنون نمی دانستند قدرت اسلام در کجاست، از امروز فهمیدند؛ و از این رو از همین امروز برای شکستن قدرت اسلام کار می کنند."
💻نقل از سايت حوزه نيوز..
↩️در خاطرات شهيد مدرس می خوانیم: «وقتی به نجف رفتم، در سامرا خدمت میرزای شیرازی رسیدم. وقتی داستان پیروزی واقعه دخانیه را برایش تعریف کردم، آثار نگرانی در چهره اش پیدا شد و به فکر فرو رفت و اشکش سرازیر شد. از این حال او تعجب کردم؛ چون انتظار داشتم او را با این خبر خوشحال کنم. وقتی دلیل گریه اش را پرسیدم، گفت: حالا حکومت های قاهره فهمیدند قدرت اصلی یک ملت و نقطه تحرک شیعیان کجاست. حالا تصمیم می گیرند این نقطه و این مرکز را #نابود کنند. نگرانی من از آینده جامعه اسلامی است».1
1-سده تحریم تنباکو، ص 138.
⁉ ايا نگراني ميرزاي شيرازي محقق شده است؟ آيا امروز هم نفوذ كلام و فتواي #مرجعيت، مانند زمان نهضت تنباكو است؟ اگر كم شده، دلايل آن چيست؟ بدليل نقشه و تلاش دشمنان است يا عملكرد حوزه و روحانيت يا تغيير بينش مردم يا همه عوامل؟
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💐🌹عرضه کتاب «آشنایی با #مفسران و #قرآنپژوهان معاصر» همزمان با نمايشگاه كتاب
🔸🔹در اين كتاب ميتوانيد با مطالعه خلاصه تحقیق انديشوران در چند صفحه ، با مبانی و مهمترین نظرات مفسرین زیر اشنا شوید:
🔻ملاحسین واعظ کاشفی،
🔻سید قطب،
🔻امام موسی صدر،
🔻فضلالرحمان،
🔻محمد طاهر بنعاشور،
🔻شیخ محمد عبده،
🔻آیتالله طالقانی،
🔻علامه طباطبائی،
🔻علامه محمدحسین فضلالله،
🔻آیتالله سیدکمال حیدری،
🔻 آیتالله هاشمی رفسنجانی،
🔻آیتالله معرفت،
🌷این کتاب در 580 صفحه به همت #انجمن_مطالعات_قرآني، در قطع رقعی منتشرشده است.
علاقمندان ميتوانند انرا از لينك زير و با #تخفیف به قیمت سال گذشته سفارش دهند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/600797