eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهل ايمان تسليم نمی شوند! 💠وَ الَّذِينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ 🌱و کسانی‌ که هر گاه مورد ستم و تجاوز قرار گیرند، (سکوت نمی‌کنند و مطابق با قوانین الهی،) حق خود را می‌ستانند. شورى - ۳۹ 🔹ناگفته پيداست كه در برابر وظيفه" انتصار" در مقابل ستم، ديگران نيز وظيفه ياری كردن دارند، چرا كه ياری طلبيدن بدون ياری كردن لغو و بيهوده است، در حقيقت هم مظلوم موظف به مقاومت در برابر ظالم و فرياد بر آوردن است، و هم مؤمنان ديگر موظف به پاسخگويی او هستند، همانگونه كه در آيه ۷۲ سوره انفال می‌خوانيم: وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ: ‏" هر گاه آنها از شما برای حفظ دين خود ياری بطلبند بر شما است كه آنها را ياری كنيد". 🔹‏اين برنامه مثبت و سازنده به ظالمان هشدار می‌دهد كه اگر دست به ستم بيالايند مؤمنان ساكت نمی‌نشينند، و در برابر آنها بپا می‌خيزند، و هم به مظلومان اعتماد می‌بخشد كه اگر استغاثه كنند ديگران بياری آنها می‌شتابند. 🔹‏" ينتصرون" از ماده" انتصار" به معنی ياری طلبيدن است، ولی بعضی آن را به معنی" تناصر" (به ياری يكديگر شتافتن) تفسير كرده‌اند، ولی نتيجه هر دو با توجه به توضيحی كه داديم يكی است. 👈‏به هر حال وظيفه هر مظلومی اين است كه اگر به تنهايی قادر بر دفع ظلم و ستم نيست سكوت نكند، و با استفاده از نيروی ديگران به مقابله با ظلم قيام نمايد، و وظيفه همه مسلمانان است كه به ندای او پاسخ مثبت دهند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آیا راه به دنیا وجود دارد؟! 💠‏وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَ تَرَی الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلی‌ مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ (۴۴/شوری) 🌱‏و هر كه را خدا گمراه كند (و به گمراهی خويش واگذارد) پس بعد از آن برای او هيچ ياوری نيست و ستمگران را هنگامی كه عذاب الهی را ديدند مشاهده می‌كنی كه می‌گويند: آيا راهی برای بازگشت (به دنيا) وجود ندارد؟ ‏🔹تجاوز به حقوق مردم سبب محروميّت از هدايت و افتادن در گرداب گمراهی و سرگردانی و حسرت است. يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ‌ ... وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ‌ ... هَلْ إِلی‌ مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ‌ ‏🔹ظالمان و منحرفان بدانند كه هيچ فرد و قدرتی آنان را نجات نخواهد داد. «فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ» ‏🔹آگاهی از اخبار قيامت، تنها از طريق وحی ممكن است. «تَرَی الظَّالِمِينَ» ‏🔹بر خلاف بهشتيان كه هر چه می‌خواهند دريافت می‌كنند، «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ» دوزخيان به هيچ آرزويی نمی‌رسند. «هَلْ إِلی‌ مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ» ‏📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۴-۹۲ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- سعه صدر،ابزار و وسیله ی ریاست است. «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» ۲- همین که خلافکار اعتراف کرد،بپذیرید واو را خجل نکنید. «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ .قالَ لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ» ۳- گذشت خود را به همه اعلام کنید تا دیگران هم سرزنش نکنند. «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ» ۴- یوسف علیه السلام به بازسازی روحی روانی برادران گنهکار پرداخت،ما نیز چنین کنیم. لا تَثْرِیبَ ... ۵- عفو در اوج عزّت و قدرت،سیره اولیای خداست. «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» ۶- فتوت را از یوسف بیاموزیم که هم حقّ خود را بخشید و هم از خداوند طلب آمرزش و عفو می کند. لا تَثْرِیبَ ... یَغْفِرُ اللّهُ ۷- عفو خداوند،شامل کسانی هم که سالها موجب آزار دو پیامبر او(یوسف و یعقوب)شده اند،می شود. «وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» ۸- گذشت ستم دیدگان از ظالمین،زمینه ساز شمول مغفرت الهی است،ولی در آمرزش او به مغفرت و رحمت الهی نیز منوط است. لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ ... یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ ۹- حزن و شادی در نور چشم اثر دارد. وَ ابْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ الْحُزْنِ ... یَأْتِ بَصِیراً شاید به همین دلیل فرزند خوب را«قرهالعین»نامیده اند.(البتّه اگر نخواهیم از بُعد معجزه بررسی کنیم.) ۱۰- وصال،دل پیر را زنده و نابینا را بینا می کند. «فَأَلْقُوهُ عَلی وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیراً» ۱۱- در معجزه وکرامت،سن وسال شرط نیست.(پیراهن فرزند،چشمان پدر را بینا می کند.) ۱۲- خداوند آنچه را که روزی سبب حزن یعقوب شده بود،مایه شادی و شفای او قرار داد.(پیراهن روزی سبب اندوه شد و امروز سبب شادی) ۱۳- شرایط اجتماعی،در عمل به وظیفه اثر دارد. «وَ أْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ» (صله ی رحم یوسف در آن شرایط به نوعی بود که باید فامیل به مصر بیایند.) ۱۴- رسیدگی به بستگان با حفظ حقوق سایر مردم،لازم است. «أْتُونِی بِأَهْلِکُمْ» ۱۵- جوانمردی یوسف علیه السلام تا آن اندازه بود که برادران او را تحمّل نکردند و را در چاه انداختند،ولی یوسف علیه السلام همه برادران و خانواده هایشان را دعوت کرد. «وَ أْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ» ۱۶- با خویشان هر چند خطاکار باشند نباید قطع رابطه کرد. «وَ أْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ» ۱۷- انسان،با صفای باطن می تواند حقایق معنوی را درک کند. «إِنِّی لَأَجِدُ رِیحَ یُوسُفَ» ولی درک حقایق محدود است،اینگونه نیست که آنان در هر مکان و زمان بتوانند هرچه را دریابند و لذا بوی پیراهن را بعد از فاصله کاروان دریافت نمود. «فَصَلَتِ الْعِیرُ» ۱۸- اگر حقایقی را درک نمی کنیم،مقام دیگران را انکار نکنیم. «لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ» ۱۹- همه ی مردم ظرفیّت شنیدن حقایق را ندارند و نسبت بی خردی به گوینده می دهند. «لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ 💮✨امام صادق(ع) پیشوای گفتگو است. برای آن حضرت فرقی نداشت که مخالفان فكرى اش چقدر خشن هستند و يا دلیل مخالفتشان با مبانی اسلامی چیست. او از کسانی که منکر اعتقادات اسلامی بودند و نزد آن حضرت می‌آمدند به هیچ وجه دلگیر نمی‌شد. 💮✨دستشان را مى گرفت و مى خواست روش اندیشیدن و رسیدن به حقیقت را به آنها بیاموزد. مشکل بسیاری از مردم، از جمله آنانی که خود را عالمان دینی می‌شمارند، این است که شاید دانش‌هایی داشته باشند، اما روش اندیشیدن و گشودن خرد انسان به روی حقیقت را نمی‌دانند... 🌴امام صادق(ع) در بيت الله الحرام مي‌نشست تا با بزرگان ملحدين كه اسلام و اديان الهى را انكار مي‌كردند گفتگو كند. حتى اگر آنان از الفاظى درشت و خشن استفاده مي‌كردند و بعضى اعمال حج را مسخره مي‌نمودند ولى امام صادق(ع) منتظر مي‌شد تا سخنانشان پايان يابد آن وقت برايشان استدلال مى نمود. اگر چه از روى عناد ممكن بود استدلال امام (ع) را نپذيرند ولى استدلال امام آنان را به سكوت وا مى ‌داشت. 📚علامه سید محمد حسین فضل الله ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🥀امام صادق عليه السلام: غلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ ، و يُذهِبُ الأمانَةَ ، و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ .[ نرخ، اخلاق را بد مى كند، امانتدارى را از بين مى برد و انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد 📚ميزان الحكمه جلد ۳ صفحه ۴۹۳ 📚الكافي: 5 / 164 / 6 .] 🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد @quranpuyan
✴️‏صلوات خاص امام عليه السلام :✴️ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ‏ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ‏، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. پروردگارا درود فرست بر حضرت جعفر بن محمد امام صادق كه گنجينه علم تو و خواننده خلق با نور علم و حجت روشن بسوى حق است. پروردگارا چنانكه تو او را معدن اسرار كتاب وحى خود و مخزن علم و زبان گوياى به توحيد و معرفت و ولى امر خود و نگهبان دين خويش قرار دادى. پس درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از خاصان و حجتهاى خود فرستادى كه البته تو اى خدا در صفات و ذات پسنديده و بزرگوارى. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 45 تا 51 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خدا، سبب پرورش ماست 💠‏اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ما لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَ ما لَكُمْ مِنْ نَكِيرٍ (۴۷/شوری) 🌱‏پيش از آنكه روزی فرا رسد كه از جانب خداوند بازگشتی برايش نباشد، پروردگارتان را اجابت كنيد. در آن روز برای شما هيچ پناهگاهی نيست و شما را هيچ قدرت انكار نيست. 🔹آنچه انسان را از خسارت حفظ می‌كند پيروی از انبياست. (در آيات قبل سخن از خاسرين بود، در اين آيه می‌فرمايد: درمانش اطاعت خداوند است. ‏«اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ» 🔹اجابت دستورات خدا، سبب پرورش ماست پس سخن مربی را گوش كنيم. ‏«اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ» ‏🔹ربوبيّت خداوند نسبت به انسان، مقتضی پاسخگويی به دعوت اوست. ‏«اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ» ‏🔹علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. (فرصت‌ها و امكانات را از دست ندهيم) «مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه ریزه خوار او هستند و نیازمندان 💠لِلَّـهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما يَشاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ (۴۹) أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيماً إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ (۵۰/شوری) 🌱فرمانروایی آسمان‌ها و زمین، تنها برای خداست. آنچه بخواهد، می‌آفریند. به هر کس که بخواهد، دختر می‌بخشد، و به هر کس که بخواهد، پسر عطا می‌کند؛ (۴۹) یا این‌که به برخی از مردم، هم پسر و هم دختر می‌دهد، و هر کس را که بخواهد، عقیم می‌کند. او بسیار دانا و تواناست. (۵۰) شورى [۴۹-۵۰] 🔷سپس برای نشان دادن اين واقعيت كه هر گونه نعمت و رحمت در اين عالم از سوی خدا است، و كسی از خود چيزی ندارد، به يك مساله كلی و يك مصداق روشن آن اشاره كرده، می‌فرمايد" مالكيت و حاكميت آسمانها و زمين برای خدا است و هر چه بخواهد می‌آفريند" (لِلَّـهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما يَشاءُ). ‏و به همين دليل همه ريزخوار خوان نعمت او هستند، و نيازمندان لطف و رحمت او، لذا نه غرور به هنگام نعمت منطقی است، و نه ياس به هنگام مصيبت! نمونه روشنی از اين واقعيت كه هيچكس از خود چيزی ندارد، و هر چه هست از ناحيه او است اينكه:" به هر كس اراده كند دختر می‌بخشد و به هر كس بخواهد پسر" (يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ). ‏ 🔷يا اگر بخواهد پسر و دختر هر دو به آنها می‌دهد، و هر كس را بخواهد عقيم و بی فرزند می‌گذارد" (أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيماً). ‏و به اين ترتيب مردم به چهار گروه تقسيم می‌شوند: آنهايی كه تنها پسر دارند و در آرزوی دختری هستند، و آنها كه دختر دارند و در آرزوی پسری، و آنها كه هر دو را دارند، و گروهی كه فاقد هر گونه فرزندند و قلبشان در آرزوی آن پر می‌كشد. 👌‏و عجب اينكه هيچكس نه در زمانهای گذشته و نه امروز كه علوم و دانشها پيشرفت فراوان كرده قدرت انتخاب در اين مساله را ندارد، و علی رغم تمام تلاشها و كوششها هنوز كسی نتوانسته است عقيمان واقعی را فرزند ببخشد، و يا نوع فرزند را طبق تمايل انسان تعيين كند گر چه نقش بعضی از غذاها و داروها را در افزايش احتمال تولد پسر يا دختر نمی‌توان انكار كرد، ولی بايد دانست كه اينها فقط احتمال را افزايش می‌دهد، و نتيجه هيچيك قطعی نيست. 👈‏و اين يك نمونه بارز از عدم توانايی انسان از يك سو، و نشانه روشن از مالكيت و حاكميت و خالقيت خداوند از سوی ديگر است، چه مثال زنده و آشكاری؟ 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌اخرین هشدار پیامبر خطاب به حاکمان: مردم را و خوار نکنید. مردم تقصیر شماست امام جعفر صادق(ع) فرمود: این آخرين سخنرانی پيامبر اکرمﷺ بر بالای منبر مسجدالنبی است. چنين فرمود: «أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَي أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَي جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِﷺ عَلَي مِنْبَرِهِ» (الکافی، ج۱، ص۴۰۶) 🔅پيامبر اکرمﷺ در حساس‌ترين لحظۀ عمرشان بيشترين نگرانيش مربوط به حاكمان بعد از خودش است. تا مبادا با حكمراني ناشايست امت اسلامي را از دين و دنيا محروم كنند. 🔻آن حضرت معتقد بود اگر مردمی دنيا نداشته باشند دينشان نيز درست نخواهد بود. : «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً» (الکافی، ج۲، ص۳۰۷)؛ و اين آخرين سفارش پيامبر اکرم(ص) به قدرتمندانِ به حکومت رسيدۀ بعد از خود است: 🔸قدرتمندان به عموم مردم مسلمان رحم کنند. 🔸بزرگان را احترام كنند، زيرا آنان سرمايه‌های يک ملت هستند و بايد علم و دانش و تجربۀ آنها را مورد استفاده قرار داد. 🔸به ضعيفان و ناتوانان رسيدگی کنند. 🔸دانشمندان را در جامعه تکريم کنند و به سراغ آنان بروند و از علمشان بهره بگيرند؛ يعنی علم و دانش در جامعه مورد تکريم قرار گيرد. 🔸مردم را تحت قرار ندهند و به خفت و نيفکنند. 🔸مردم را نکنند که در نتيجه، کافر و بی‌دين بشوند (فقر، کفر می‌آورد. 🔴پيامبر اکرمﷺ به حاکمان اسلامی که بعد از او به حکومت می‌رسند می‌فرمايد: اين شما هستيد که مردم را بی‌دين می‌کنيد. پس آن حضرت کفر را به حکومت دينی نسبت می‌دهد) 🔸درب را به روی مردم نبندند و مردم به حاکمان خود دسترسی داشته باشند، در غير اين صورت اغنياء ضعيفان را می‌خورند. 🔸زياد مردم را به جنگ و جبهه نفرستند و به نسل امت من آسيب نرسانند و نيروهای انسانی مسلمانان را در خطر قرار ندهند. برای آنان آرامش و آسايش فراهم کنند. استاد نقویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
هدایت شده از فرهنگ
💫کانال وارد سال فعالیت خود شد. 🍃﷽ قال الله تعالی: " مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون َ‌‏"(97)نحل 🔸 هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد. ✅⚫️سال 99 در سالروز شهادت امام جعفر ، که مذهب شیعه جعفری وامدار تلاش‌های علمی ایشان است آغاز بکار کانال در تلگرام را اعلام نمودیم . بعد از آن، با استقبال مخاطبان علاقمند، در واتساپ و ایتا هم گروه‌های زیست قرآنی تشکیل و بلطف خدا تا کنون بطور منظم، روزانه مطالبی در زمینه رفتارها و باورهای قرآنی ارسال نموده ایم. 👌برای حرکت در مسیر شناخت و تحقق با عمل به فرامین الهی در کانال باما همراه باشید .🌸🙏 ارسال پستهاي روزانه كانالِ 👇👇 1- ساعت 5 صبح : 2-ساعت 10 صبح: ( روزهای زوج) /رفتارها و باورهای قرآنی (روزهای فرد) 3 -ساعت 19: حضور کلیه علاقمندان به اشنایی با مفاهیم عملی و اعتقادی قران، مغتنم است. 💐 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. کانال زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 🔸🔸 .https://t.me/zistequrani
بر امام یا اشک با امام؟ 🛑قسمت اول یکی از شاگردان خاص امام شخصیتی به نام «برید» است. که گاه صحنه های عجیب و یا گفته های استثنائی از امام بازگو می کند. وی گزارشی از یکی از این ملاقات ها ارائه کرده است. در درّه در یکی از مجالس خصوصی که امام با او خلوت کرده بود، حضرت با اشاره به شیوه حکمرانی امیرالمؤمنین (ع) چنان متأثر و ناراحت شد که بی اختیار شروع به گریستن کرد و در حالی که اشک از دیدگانش سرازیر بود و فشار بغض و ناراحتی اجازه سخن گفتن به او نمی داد، پرده از روی حقایقی برداشت. آنچه امام می خواست آشکار کند این بود که در جامعه ما از حقیقت دین چه چیزی باقی مانده است؟ امام این جملات را نه فقط با گریه ادا می کرد، بلکه با قسم به اسم جلاله هم قرین ساخته بود و سوگند می خورد که چنین است: 🔸«والله ما بقیت لله حرمة الا انتهکت... و لا عُمل بشیء من الحق.» این جملات بسیار سنگین و کوبنده بود و چونان پتکی «همه چیز» را نابود می کرد، از یک سو امام اهل اغراق‌گوئی و سیاه نمائی و گزافه سرائی نبود، و از سوی دیگر مگر می توان همه چیز را «سیاه» دید و برهمه افتخارات رژیم، مهر بطلان زد؟ این گونه قضاوت و داوری، دارای ملاک خاصّی است، ولی این ملاک، نه تقیّد به "مناسک" دینی مانند نماز جمعه و جماعت است، و نه "گسترش" مرزهای کشور اسلامی است، و نه رونق یافتن بازار "بحث های علمی" است، و نه از دیار" ثروت" و رشد اقتصادی. زیرا بر طبق این شاخص ها، جامعه اسلامی در آن دوره "پیشرفت" کرده و بر اساس آنها نمی توان به انحطاط و عقب گرد، نظر داد. به نظر میرسد امام صادق (ع) در داوری خود از شاخص دیگری استفاده می‌کرد و به نتیجه کاملاً معکوسی می رسید، از نظر امام «شاخص اسلامیّت» نظام، « » است و «شاخص عدالت»، «رفتار انسانی» حکمرانان است، و شاخص رفتار انسانی، رعایت « » و احترام به شخصیت آنان و پرهیز از زبان زور و عنف و دوری از جباریت است. 🔻 منصور زندگی کاملاً ساده و معمولی داشت، او نه تنها لباس فاخر به تن نمی کرد، بلکه معمولاً لباسش وصله دار بود، اگر در اطرافیانش کسی را می دید که به تجملات روی آورده، به شدت او را تنبیه می کرد 🌴امام صادق (ع) در داوری خود، مجذوب پرده های فریب کاری نمی شود، او میزان دینداری منصور را نه در مجالس موعظه، بلکه در های وحشتناکی می بیند که برای مخالفان ساخته است. امام (ع) او را از ماورای زهد فروشی ها می بیند و در خلوت خانه اش تماشا می کند. زیرا منصور در لایه درونی اش خلیفه سفّاکی بود که برای حفظ قدرت خود از هیچ جنایتی خود داری نمی کرد 💢 امام صادق (ع) برای نشان دادن آن که جامعه امروز، چقدر از اسلام حقیقی فاصله دارد، مقیاس را «جامعه علوی» قرار می دهد و با یادآوری یک نمونه از دستور العمل های امیرالمؤمنین به راحتی آشکار می سازد که از اسلام چیزی باقی نمانده است. 👈نمونه ای که امام صادق (ع) انتخاب کرده است، همان دستورالعملی است که امام علی (ع) برای مأموران جمع آوری زکات صادر کردند، در آنجا حضرت توضیح دادند که مأموران چگونه باید با مردم برخورد کرده، چگونه به سخن آنان اعتماد نموده و نظر آنها را بپذیرند و چگونه باید رأی آنان را بر خواست خویش مقدّم دارند و چگونه باید در مقام استیفای حق حکومت، از درشت گویی پرهیز کنند و چگونه موظف اند که به عنوان مأمور حکومت، از زبان و عنف دوری نمایند. حتی امام به آنان سفارش کرده اند در برخورد با حیوانات هم، رحم و عطوفت را در نظر گرفته، و رفتاری به دور از در حق آنها نداشته باشند 🌴امام صادق (ع) با نقل این دستور العمل، حالش دگرگون شد و چنان قلبش به درد آمد، که شروع به گریستن کرد و در همین لحظات پر تأثّر و پر غصّه از یک سو گذشته در اوج افتخار را بازگو می کند و از سوی دیگر امروز را در حضیض انحطاط می بیند، با بیان چند جمله، از اندوه درونی اش پرده برمی دارد، بُرید ادامه ماجرا را چنین نقل می کند: 🔸«ثُمَّ بَكَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثُمَّ قَالَ يَا بُرَيْدُ لَا وَ اللَّهِ مَا بَقِيَتْ لِلَّهِ حُرْمَةٌ إِلَّا انْتُهِكَتْ وَ لَا عُمِلَ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سُنَّةِ نَبِيِّهِ فِي هَذَا الْعَالَمِ وَ لَا أُقِيمَ فِي هَذَا الْخَلْقِ حَدٌّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ وَ لَا عُمِلَ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْحَقِّ إِلَى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا» 💫ادامه دارد 🖊استاد سروش محلاتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛