eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كتاب و 💠أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها (۲۴/محمد) 🌱‏آيا در قرآن تدبّر و تأمّل نمی‌كنند يا بر دلهايشان قفل‌ها خورده است. 🔹‏آيات مختلف قرآن اين حقيقت را فاش می‌گويد كه اين كتاب بزرگ آسمانی تنها برای تلاوت نيست، بلكه هدف نهايی از آن" ذكر" (يادآوری) " تدبر" (بررسی عواقب و نتائج كار)" انذار"،" خارج كردن انسانها از ظلمات به نور" و" شفا و رحمت و هدايت" است. 🔹و به اين ترتيب بايد قرآن مجيد در متن زندگی مسلمانان قرار گيرد و آن را قدوه و اسوه خويش قرار دهند دستوراتش را مو به مو اجرا كنند، و تمام خطوط زندگی خويش را با آن هماهنگ سازند. 🔹‏اما متاسفانه برخورد گروهی از مسلمانان با قرآن برخورد با يك مشت اوراد نامفهوم است، تنها به تلاوت سرسری می‌پردازند، و در نهايت به تجويد و مخارج حروف و زيبايی صوت اهميت می‌دهند، و بيشترين بدبختی مسلمانان از همين جاست كه قرآن را از شكل يك برنامه جامع زندگی خارج ساخته و تنها به الفاظ آن قناعت كرده‌اند. 🔹تدبر" از ماده" دبر" (بر وزن ابر) به معنی بررسی نتائج و عواقب چيزی است، به عكس تفكر كه بيشتر به بررسی علل و اسباب چيزی گفته می‌شود، و به كاربردن هر دو تعبير در قرآن مجيد پر معنی است. 🔹‏اما نبايد فراموش كرد كه بهره‌گيری از قرآن نياز به يك نوع خودسازی دارد، هر چند خود قرآن نيز به خودسازی كمك می‌كند، چرا كه اگر بر دلها قفلها باشد، قفلهايی از هوی و هوس، كبر و غرور، لجاجت و تعصب، اجازه ورود نور حق به آن نمی‌دهد، در آيات مورد بحث به همين امر نيز اشاره شده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ راه را برای انسان آسان جلوه می‌دهد. 💠‏إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ (۲۵/محمد) 🌱‏همانا كسانی كه پس از آن كه راه هدايت برايشان روشن شد به آن پشت كردند، شيطان (رفتار بدشان را) برايشان آراسته و آنان را با آرزوهای طولانی فريفته است. ‏🔹توجّه و گوش سپردن به وسوسه‌های شيطان، از آفات ايمان است و سرانجامی جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا» 🔹ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملی ارتجاعی و قابل سرزنش است. ارْتَدُّوا عَلی‌ أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ‌ ... ‏🔹راه حق، روشن و واضح است و آگاهی و درك آن مسئوليّت آور. «مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی» ‏🔹اگر با جلوه‌ها و وسوسه‌ها به جدّيت مبارزه نكنيم، آگاهی و علم به تنهايی كاری از پيش نمی‌برد. «تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَی الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ» ‏🔹زيبا جلوه دادن بدی‌ها و آرزوهای طولانی، ابزار كار شيطان است. (هر كس زشتی‌ها را زيبا جلوه دهد، شيطان صفت است) «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلی‌ لَهُمْ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣8⃣ تدبر در سوره ❓به نظر شما ترجمه صحیح وظنوا انهم قد کذبوا در آیه زیر چیست؟ چه كسانی گمان كردند به آنها دروغ گفته شده؟ چه دروغی؟ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۱۱۰﴾ انصاریان : [پیامبران، مردم را به خدا خواندند و مردم هم حق را منکر شدند] تا زمانی که پیامبران [از ایمان آوردن اکثر مردم] مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان [از سوی مردم در وعده یاری و حمایت] دروغ گفته شده است. [ناگهان] یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. خرمشاهی : تا آنجا كه چون پيامبران نوميد شدند و [پيروان‏] پنداشتند كه به دروغ وعده داده شده‏اند، آنگاه بود كه نصرت ما به آنان در رسيد و هركس كه خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گناهكار برنمى‏ گردد فولادوند : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعا دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏ خواستيم نجات يافتند و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد قمشه‌ای : (مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد. مکارم شیرازی : (پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت همچنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتي گروه اندك مؤ منان) به آنها دروغ گفته‏ اند، در اين هنگام ياري ما به سراغ آنها آمد هر كس را مي‏خواستيم نجات مي‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمی شود. پاسخ ۱ : معناى آيه : ((حتى اذا استياءس الرّسل و ظنّوا انّهم قد كذبوا..)) و معناى مجموع آن اين است كه : اين رسولان كه گفتيم مردانى بودند مانند تو از اهل قريه ها، و گفتيم كه قريه هاى ايشان بكلى نابود شده است ، اين رسولان ، قوم خود را همچنان دعوت مى كردند، و مردم ، هم ، همچنان لجاجت نموده آنان به عذاب خدا انذارشان كرده و اينان نمى پذيرفتند، تا آنكه رسولان از ايمان آوردن قوم خود مأيوس شدند (و يا نزديك بود مأيوس شوند) و مردم گمان كردند آن كس كه به پيغمبرشان گفته عذابى چنين و چنان دارند دروغشان گفته ، در اين موقع بود كه يارى ما انبياء را دريافت ، پس هر كه را خواستيم نجات داديم ، و آنها همان مؤمنين بودند، و باس ما يعنى عذاب سخت ما از قوم مجرم درنگذشت و همه را فرا گرفت . اما مأيوس شدن رسولان از ايمان آوردن قوم خود، همان معنايى است كه در داستان نوح آورده و فرموده : ((و اوحى الى نوح انه لن يومن من قومك الا من قد آمن )) و نيز فرموده : ((و قال نوح رب لا تذر على الارض من الكافرين ديارا انك ان تذرهم يضلوا عبادك و لا يلدوا الا فاجرا كفارا)) و نظير آن در داستان هود و صالح و شعيب و موسى (عليه السّلام ) نيز ديده مى شود. و اما اينكه فرمود: امتهاى ايشان چنين پنداشتند كه به انبيايشان دروغ گفته اند، اين نيز نظير مطلبى است كه در داستان نوح آورده كه قومش گفته بودند: ((بل نظنكم كاذبين )) و همچنين در داستان هود و صالح آورده ، و در داستان موسى و فرعون فرموده ((فقال له فرعون انى لاظنك يا موسى مسحورا)). و اما اينكه فرمود: نتيجه ايمان مؤمنين يارى آنان شد اين نيز نظير آيه : ((و كان حقا علينا نصر المومنين )). مى باشد، و همچنين در ضمن داستان هلاكت پاره اى از امتها اين معنا را آورده از آن جمله در داستان قوم هود فرموده : ((نجينا هودا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم صالح فرموده : ((نجينا صالحا و الذين آمنوا معه )) و در داستان قوم شعيب فرموده : ((نجينا شعيبا و الذين آمنوا معه )) و همچنين در داستانهاى ديگر. و اما اينكه فرمود: باءس ما از مجرمين نمى گذرد، اين نيز در آيات بسيارى بطور عمومى و خصوصى ذكر شده ، در آيه ((و لكل امه رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون )) و آيه ((و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مردّ له و مالهم من دونه من وال )) و همچنين آيات ديگر ذكر شده تفسير الميزان https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آيا ترتيب سوره‌ها در قران، بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به اشكال دارد؟ 🎙 بخشي از سخنان استاد بهجت‌پور با موضوع قران در مراسم رونمایی کتاب"مباني و روش ساده فهم قران" 🌹علاقمندان به مطالعه و تدبر در سوره هاي قران، ، در گروه در پيام رسان حضور يابند https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚀⭕️ دادن به روسيه و حديث امام صادق ع 🖊"مرحوم كليني نقل مي‌كند كه كسي آمده از حضرت امام صادق(سلام الله عليه) سؤال مي‌كند كه 🔻 دو گروه‌اند كه هر دوي آنها اهل يك جنگ داخلي بين اينهاست آيا به اينها بفروشم يا نه ؟ فرمود: «بعكُما ما يَكُنُّهُما» ↩️سه مطلب را در همين يك جمله نوراني فرمود, فرمود بفروش اما به هر دو گروه بفروش نه اينكه به يك گروه بفروشي به گروه ديگر نفروشي. آن هم كه مي‌فروشي بفروش سپر بفروش, زره بفروش, خُود بفروش نه شمشير و دشنه و هرگز يا نفروش. خب اين دين, دين معطّري است. اين دين سر تا پاي او بوسيدني است." 🎙ايت الله جوادي املي ❓ايا در نزاع روسيه و ، ما باين توصيه امام صادق ع عمل كرديم؟!! ايا به هر دو طرف سلاح داديم يا يك طرف؟ ⁉️ايا ، سلاح دفاعي است؟!! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
بار خدایا! به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 30 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عوامل نابودی 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (۳۳/محمد) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول (نيز) پيروی نماييد و كارهايتان را باطل نسازيد. 🔹‏از نكات حساسی كه در آيات مختلف قرآن از جمله آيه مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است كه مؤمنان مراقب باشند كه اعمالشان همچون كفار حبط و نابود نشود. 🔹‏و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبی است، و نگاهداری آن مطلبی مهمتر، يك عمل پاك و سالم و مفيد عملی است كه از آغاز سالم و بی‌عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود. 👈‏عواملی كه اعمال آدمی را به خطر می‌افكند يا نابود می‌سازد بسيار است از جمله: 🔸‏۱-" منت گذاردن و آزار دادن" است، چنان كه قرآن می‌گويد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ‌ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد انفاقها و بخشش‌های خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند كسی كه مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌كند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد" (بقره- ۲۶۴). ‏در اينجا دو عامل بطلان عمل يكی" منت و آزار" و ديگری" ريا و كفر" مطرح شده است كه اولی بعد از عمل می‌آيد، و دومی مقارن آن، و اعمال نيك را به آتش می‌كشند. 🔸‏۲-" عجب" عامل ديگری است برای نابودی آثار عمل، چنان كه در حديث آمده است‌ ‏العجب ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏:" عجب حسنات انسان را می‌خورد همانگونه كه آتش هيزم را"! 🔸‏۳-" حسد" نيز يكی از اين گونه اعمال است كه در باره آن نيز تعبيری شبيه به" عجب" آمده كه همچون آتش، حسنات را نابود می‌كند، پيغمبر گرامی اسلام ص فرمود: ‏اياكم و الحسد فان الحسد ياكل الحسنات كما تاكل النار الحطب‌ ‏اصولا همانگونه كه حسنات، سيئات را از بين می‌برد (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‌) (سوره هود- ۱۱۴) همچنين گاهی سيئات، حسنات را به كلی از اثر می‌اندازد. 🔸‏۴- مساله حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقای آثار عمل است چرا كه قرآن به صراحت می‌گويد:" كسانی كه بی‌ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود می‌شود". از اينجا است كه به اهميت و مشكلات مساله نگهداری اعمال پی می‌بريم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر قدر كنيد به خودتان بخل كرده‌ايد! او هم‌از بی نیاز است هم از 💠ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَ مَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ (۳۸/محمد) 🌱‏آگاه باشيد! اين شماييد كه برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شويد، پس بعضی از شما بخل می‌ورزند و هر كس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل می‌ورزد و خداوند غنیّ و بی‌نياز است و شماييد نيازمندان و اگر روی بگردانيد، قومی غير شما را جانشين شما می‌كند كه آنان مثل شما (سست ايمان و بخيل) نباشند. 🔹در تبليغ، گاهی بايد مخاطب را برای شنيدن حساس كرد. ها أَنْتُمْ‌ ... 🔹تا می‌توانيد با دست خود انفاق كنيد كه وارثان كاری نخواهند كرد. «لِتُنْفِقُوا» 🔹آنچه مورد دعوت الهی است، كار خالصانه است. «لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» 🔹مردم را بايد به انفاق و كمك به ديگران دعوت كرد، امّا بايد آزادشان گذاشت‌ تا با فكر و انتخاب خود گامی بردارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» ‏ 🔹كسی كه بخل می‌ورزد، گمان می‌كند مردم را از مال خود محروم كرده، در حالی كه خودش را از محبوبيّت و عزّت وقرب الهی محروم كرده است. ‏«فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ» 🔹بخل مربوط به روحيه افراد است و لازمه‌ی آن ثروتمند بودن نيست، چه بسيارند افرادی كه سرمايه دارند و بخل ندارند. «فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ» 🔹دعوت به انفاق، نشانه‌ی نياز خداوند نيست. «وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ» 🔹در تبليغ، مخاطبين را مغرور نكنيم. تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... أَنْتُمُ الْفُقَراءُ (در كنار دعوت به انفاق، بی‌نيازی خدا و فقر و نيازمندی انسان را يادآور می‌شود) 🔹در تبليغ و دعوت، از تملّق مردم پرهيز شود و كرامت احكام الهی حفظ گردد. ‏تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا ... وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ‏ 🔹احكام خداوند تعطيل نمی‌شود، گرچه شما آن را انجام ندهيد. «إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹همان گونه كه تاريخ گذشته درس عبرت است، آينده‌نگری نيز می‌تواند سازنده باشد. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ» ‏ 🔹ترك انفاق به قدری خطر دارد كه ممكن است خداوند ملّت يا رژيمی را قلع و قمع كند. وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ‌ ... ‏ 🔹برای تربيت و ترغيب، گاهی بايد از اهرم تهديد استفاده كرد. «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ» ‏ 🔹زمين، هرگز از افراد صالح خالی نخواهد ماند. «يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (سنّت الهی آن است كه زمين خالی از حجّت نباشد.) ‏ 🔹آنچه برای خداوند مطرح است بندگان مطيع است، من و شما ندارد. «قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ» (دين الهی برای بقا و استمرار خود، وابسته به هيچ گروه و قوم خاصی نيست.) ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣8⃣ تدبر در سوره ❓به نظر شما ترجمه صحیح وظنوا انهم قد کذبوا در آیه زیر چیست؟ چه كسانی گمان كردند به آنها دروغ گفته شده؟ چه دروغی؟ حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۱۱۰﴾ انصاریان : [پیامبران، مردم را به خدا خواندند و مردم هم حق را منکر شدند] تا زمانی که پیامبران [از ایمان آوردن اکثر مردم] مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان [از سوی مردم در وعده یاری و حمایت] دروغ گفته شده است. [ناگهان] یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. خرمشاهی : تا آنجا كه چون پيامبران نوميد شدند و [پيروان‏] پنداشتند كه به دروغ وعده داده شده‏اند، آنگاه بود كه نصرت ما به آنان در رسيد و هركس كه خواسته بوديم نجات يافت، و عذاب ما از قوم گناهكار برنمى‏ گردد فولادوند : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعا دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏ خواستيم نجات يافتند و[لى] عذاب ما از گروه مجرمان برگشت ندارد قمشه‌ای : (مردم با انبیاء چندان ضدیت کردند) تا آنجا که رسولان مأیوس شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد (یا گمان کردند که دیگر هیچ کس تصدیق آنها نخواهد کرد) در آن حال یاری ما بدیشان فرا رسید تا هر که ما خواستیم نجات داده شد، و نیز قهر و انتقام ما از بدکاران عالم باز گردانده نخواهد شد. مکارم شیرازی : (پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت همچنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتي گروه اندك مؤ منان) به آنها دروغ گفته‏ اند، در اين هنگام ياري ما به سراغ آنها آمد هر كس را مي‏خواستيم نجات مي‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمی شود. پاسخ ۲ : تا هنگامى كه فرستادگان (ما از ايمان كافران) نوميد شدند، و پنداشتند كه به آنان (از جانب مردمان) بى گمان دروغ گفته شده، ياريمان آنان را در رسيد. پس كسانى را كه مى خواستيم، نجات يافتند. و برخورد شديدمان از گروه مجرمان برگشت ندارد. ۱۱۰ آيه ۱۱۰ ـ "وظَنُّو ا اَنهّم قد كُذبوا" بيانگر اين است كه به گمان فرستادگان خدا بر اينكه مورد تكذيب مكلفانى واقع شده و تا اندازه اى از نتيجه رسالت خود مايوس شده بودند، و در اين هنگامه نصرت ربانى فرار رسيد. تفسير فرقان پاسخ ۳ : حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء وَلاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ {۱۱۰} (وقوع عذاب مجرمین و نصرت مومنان بطول انجامید) تا اینكه فرستادگان [ما] نوميد شدند (از وقوع آن) و اینطور پنداشتند كه به آنان دروغ گفته شده (وعده نصرت) اما يارى ما به آنان رسيد پس كسانى را كه مى‏خواستيم نجات يافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمیشود (مجرمین عذاب شدند) {۱۱۰} آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 نفي و در دين سمحه سهله 🌴امام باقر: خوارج با زندگی را بر خود تنگ کردند. 🔸عده ای دین را با تنگ نظری و سخت گیری به جامعه عرضه می کنند و وقتی جامعه از آن سرباز می زند؛ افراد را به زور و جبر به احکام دین وادار می کنند تا به توهم خود باعث هدایت و تقویت دین شوند و از این رهگذرست که به انگیزه ترویج شعائر با تفریحات مردم مقابله می کنند و با اعصاب و روان مردم بازی می کنند! 🔻این نگاه منفی که نگاه به دین است، توسط امام باقر(ع) ریشه یابی شده و مرحوم کلینی در اصول کافی آن روایت معتبر را نقل نموده که جناب اسماعیل جعفی از امام باقر (ع) درخواست نمود؛ در رابطه با دین ذهن مرا روشن فرمایید تا گرفتار جهالت نباشم؟ امام فرمود: «خوارج با زندگی و حیات را بر خود تنگ و تیره کردند. «ان الخوارج ضیقوا علی انفسهم بجهالتهم» امروز هم خوارج مسلکان با دید تنگی عالم و آدم را نظاره کرده و به سبب جهالت خویش، کار را بر خود و جامعه تنگ و تیره می کنند! 🔸در مقابل این نگاه تنگ و تیره، نگاه بزرگوارانه به دین است، همان نگاهی که خدا از دین خود در آیه ۷۸ سوره حج قرآن معرفی نمود و اعلام داشت در سراسر دین چیزی به نام و طاقت فرسا و بن بست وجود ندارد؛ «وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» 🌹چه زیبا پیامبر رحمت (ص) وقتی خواست معاذ را به یمین به عنوان مُبلّغ دینی اعزام کند، فرمود: محور در رفتار و گفتارت روی باشد و نه روی ؛ «بشر و لاتنفر …» و بعد فرمود: «این دین؛ دین بزرگواری و است؛ الشریعه السمحه السهله.» 🖊مرحوم علامه فیض کاشانی در کتاب «الوافی» می گوید؛ حرام های الهی مانند شرب خمر یکجا به عنوان قانون الهی ارائه نشده بلکه در مرور زمان و با توجه فرا جامعه و مردم بوده است. 📚🖊سیّد شرف الدّین صاحب کتاب «المراجعات» از عالمان بی مثال شیعه و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی است و ترویج تشیع در لبنان مدیون اوست، یکی از بنیانگذاران روشی نو در دعوت به دین بوده است. روش محوری و تاثیرگذار او حکایت از درک والای او از اسلام دارد. خود ️جناب سید شرف الدین مى گوید: یک مسیحیِ لبنانی که دارای ثروت بود نزدم آمد و گفت: مى خواهم مسلمان شوم، وظیفه ام چیست؟ 👈گفتم: دو رکعت نماز صبح بخوان و سه رکعت نماز مغرب. گفت: مسلمانان هفده رکعت نماز می خوانند! گفتم: تفاوت می کند، مسلمانى آنها یک مقدار قوى شده است، پیامبر اسلام براى تازه مسلمانان؛ دو رکعـت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب را دستور می دادند، اکنون کـه شما مسلمان شده اید، همین اعمال را انجـام بدهید کـافى است. کم کم این شخص تازه مسلمان، قوى شد، و به مساجد مى رفت و مانند سایر مسلمانان، نمازهاى پنجگانه را به جا مى آورد. تا این که ماه رمضان فرا رسید، ایشان نزد من آمد و گفت: آیا من هم باید روزه بگیرم؟ گفتم: خیر، روزه مربوط به کهنه مسلمان هاست، مسلمانان صدر اسلام، پس از مدّت طولانى که از بعثت پیامبر گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند. گفت: می خواهم روزه بگیرم. گفتم: هر اندازه که آمادگى دارى روزه بگیر. 🔸همین روش باعث گردید کـه در سال دوّم، تمـام مـاه رمضان را روزه گرفت. او اکنون از مسلمانان نیرومـند لبنان است، نمـاز شبش ترک نمى شود، و مهمترین بودجه ها و کمبود هاى مالى جنوب لبنان را تأمین مى کند. 👌نه تنها مدارای دینی ضروری است و نباید ابلاغ احکام دینی با فشار و به تنگنا آوردن مردم باشد بلکه باید رفاقت و انس و احترام در سراسر جامعه دیده شود. مکرر دین توصیه به مدارای دینی و رفاقت اجتماعی دارد؛ امام صادق (ع) فرمود: «ان الله رفیق و یحب الرفق» بدون تردید دین عزیز اسلام از هر گونه دخالت در زندگی و یا چیزی که آرامش و لذت های مشروع و راحتی مردم را بهم زند بیگانه است. ❓آیا در روز شهادت یکی از ائمه (ع) تعطیل کردن مراکز تفریحی مردم درست است؟ آیا در این مورد یک روایت داریم که چنین توصیه داشته باشد؟ 🖊حجت الاسلام هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید  یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره های شعرا ،اسرا،فرقان،کهف و یوسف از مرحله ششم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره ششمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.