eitaa logo
قران پویان
474 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن،کتاب هدایت قرآن کریم کتاب هدایت است. یَهدِی بِهِ الله مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ(مائده ۱۶) قرآن کتاب هدایت انسان است،هدایت به تمامی راههای خیر و سلامت،سلامت و سعادت دنیا و آخرت.قرآن در این آیه شریفه، چهار محور هدایت را نشان داده است: 1⃣ هدایت کننده،که خدای رحمان است.(یهَدیِ بِه الله). 2⃣ وسیله هدایت،که قرآن است.(یَهدِی بِه). 3⃣ هدایت شونده،و آن،کسی است که در پی رضوان و خشنودی خداوند باشد.(مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَه). 4⃣ مقصود هدایت،که دستیابی به راههای سلامت است.(سُبلُ السَّلامِ). پس خدای رحمان چشم هر انسانی را که با قرآن سر به راز دارد و در جستجوی رضایت و خشنودی خداوند است،به رههای امن و سلام می گشاید و در طول زندگی راه حق را بدو می نمایاند و او را از گمراهی می رهاند. (برگرفته از سایتwww.mirbagheri.ir) دکتر سید محسن میرباقری http://yon.ir/NK0XU 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ✨ " ستايش خدايى را که پروردگار جهانيان است ،(2)سوره حمد ✨✨🍃 praise is due to Allah  the lord of the worlds 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پرسش و پاسخ از تفسیر سوره : منظور از روح در یوم یقوم الروح و الملائکه چیست؟مراد از لایملکون منه خطابا چیست؟ لایتکلمون منه خطابا  مراد از خطابي که فرموده مالک آن نيستند اعتراض به حکم و رفتار او نيست ، بلکه تنها همان مساله شفاعت و ساير وسائل تخلص از شر است ، نظير عدل ، بيع ، دوستي ، دعاء و درخواست ، که در جاي ديگر هم فرموده : من قبل ان ياتي يوم لا بيع فيه و لا خلة و لا شفاعة و نيز فرموده : و لا يقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعة ، و نيز فرموده : يوم يات لا تکلم نفس الا باذنه .  ضمير فاعل در يملکون به تمامي حاضران در يوم الفصل بر ميگردد ، چه ملائکه ، چه روح ، چه انس و چه جن ، چون سياق آيه سياق حکايت از عظمت و کبريايي خداي تعالي است ، و در چنين سياقي همه مشمولند نه خصوص ملائکه و روح ، و نه خصوص طاغيان .  علاوه بر اين ملائکه و روح قبلا نامشان به ميان نيامده بود تا ضمير به آنان برگردد ، و طاغيان هم هر چند نامشان برده شده ، ولي فاصله طولاني اجازه نميدهد ضمير به آنان برگردد ، پس ضمير به همه بر ميگردد ، و به دليلي که گفته شد منظور از خطاب ، شفاعت و يا شبيه به آن است .  و کلمه يوم ظرف است براي جمله لا يملکون .  بعضي گفته اند : ظرف است براي جمله لا يتکلمون ولي با اينکه لا يملکون جلوتر از يوم واقع شده ، بعيد است که يوم ظرف باشد براي يتکلمون که بعد از ظرف قرار گرفته .  و مراد از روح مخلوقي امري است که آيه قل الروح من امر ربي به آن اشاره دارد .  ❓مراد از در یوم یقوم الروح و الملائکه چیست؟ 👈در قرآن کريم کلمه روح - که متبادر از آن مبدأ حيات است - مکرر آمده ، و آن را منحصر در انسان و يا انسان و حيوان به تنهايي ندانسته ، بلکه در مورد غير اين دو طايفه نيز اثبات کرده ، مثلا در آيه فارسلنا اليها روحنا ، و در آيه و کذلک أوحينا اليک روحا من امرنا ، و در آياتي ديگر در غير مورد انسان و حيوان استعمال کرده پس معلوم ميشود روح يک مصداق در انسان دارد ، و مصداقي ديگر در غير انسان . و خداي تعالي هر چند اين کلمه را در اغلب موارد کلامش با اضافه و قيد ذکر کرده ، مثلا فرموده : و نفخت فيه من روحي ، و يا فرمود : و نفخ فيه من روحه ، و يا فرموده : فارسلنا اليها روحنا ، و يا فرموده : و روح منه ، و يا فرموده : و ايدناه بروح القدس ، و آياتي ديگر ( که در آنها تعبير کرده به روحم ، روح خود ، روحمان ، روحي از او ، روح القدس و غيره ). 👈ليکن در بعضي از موارد هم بدون قيد ذکر کرده ، مثلا فرموده : تنزل الملئکة و الروح فيها باذن ربهم من کل امر ، که از ظاهر آن بر ميآيد روح موجودي مستقل و مخلوقي آسماني و غير ملائکه است .  و نظير اين آيه به وجهي آيه زير است که ميفرمايد : تعرج الملئکة و الروح اليه في يوم کان مقداره خمسين الف سنة .  و اما روحي که متعلق به انسان ميشود از آن تعبير کرده به من روحي - از روح خودم و يا من روحه - از روح خودش ، و در اين تعبير کلمه من را آورده که بر مبدئيت دلالت دارد ، و نيز از تعلق آن به بدن انسان تعبير به نفخ کرده ، و از روحي که مخصوص به مؤمنينش کرده به مثل آيه و ايدهم بروح منه و يا تعبير نموده و در آن حرف باء را بکار برده که بر سببيت دلالت دارد ، و روح را تاييد و تقويت خوانده ، و از روحي که خاص انبيائش کرده به مثل جمله و ايدناه بروح القدس ، تعبير نموده ، روح را به کلمه قدس اضافه نموده که به معناي نزاهت و طهارت است ، و اين را هم تاييد انبياء خوانده روح مراتب مختلفي دارد ، يک مرحله از روح آن مرحله اي است که در گياهان سبز هست ، و اثرش اين است که گياه و درخت را رشد ميدهد ، و آيات داله بر اينکه زمين مرده بود ، و ما آن را زنده کرديم در باره اين روح سخن ميگويد .  👈مرحله اي ديگر از روح آن روحي است که به وسيله آن انبيا تاييد ميشوند ، و جمله و ايدناه بروح القدس از آن خبر ميدهد ، و سياق آيات دلالت دارد بر اينکه اين روح شريفتر است و مرتبه اي عاليتر از روح انسان دارد .  و اما آيه يلقي الروح من أمره علي من يشاء من عباده لينذر يوم التلاق ، و آيه و کذلک اوحينا اليک روحا من امرنا ، هم ميتواند با روح ايمان تطبيق شود ، و هم با روح القدس  از تفسیرالمیزان http://yon.ir/Qp331 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 6 پرهیز از 🚫 زبان چیست؟ عادت زشتی است،که برخی ، باکنایه واشاره نکات ضعف طرف مقابل را به رخ او کشیده وبزرگنمایی و یا مسخره میکنند.در حالیکه در قران کریم و روایات به شدت این رفتار نهی شده است. ◀خداوند متعال درسوره مبارک همزه آیه 1 می فرماید : وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ🔥 ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﻫﺮ ﺑﺪﮔﻮﻯ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ، 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و هفت تفسیر سوره قسمتپانزدهم از جلد پنجم کتاب ✅فراموش كردن «خود» عزیز كریم واقعی خداست؛ العزیز اوست و الكریم اوست. كسی در مقابل خدا خودش را عزیز و كریم بداند این همان عصیان در مقابل حق و تكبر بر ذات پروردگار است؛ آخرین نتیجه اش همین است كه قرآن ذكر می كند: 🔰🔰🔰 «إِنَّ شَجَرَةَ اَلزَّقُّومِ. طَعامُ اَلْأَثِیمِ. كَالْمُهْلِ یَغْلِی فِی اَلْبُطُونِ. كَغَلْیِ اَلْحَمِیمِ. خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلی سَواءِ اَلْجَحِیمِ. ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ اَلْحَمِیمِ. ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْكَرِیمُ » . ❇️خدا موجودی جدا از انسان نیست كه انسان بگوید من خودم را حفظ می كنم در مقابل او؛ او را طرد می كنم خودم را حفظ می كنم. «خود» انسان با خدا حفظ می شود. در آیات دیگر قرآن خوانده ایم:👇👇 «وَ لاتَكونوا كَالَّذینَ نَسوُا اللّهَ فَاَنْسیهُمْ اَنْفُسَهُمْ» 🌺 آدمی كه خدا را فراموش كند خودش را فراموش كرده، نه اینكه خودش را دریافته و خدا را فراموش كرده؛ آن كه خدا را از دست بدهد خودش را از دست داده. 🌺 🔺«قُلْ اِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِروا اَنْفُسَهُمْ» . اشتباه اینها این است؛ می گویند انسان خودش را بازیابد و بازیافتن انسان خودش را به این است كه همه چیز را طرد كند. پس همه چیز را طرد كند حتی خودش را! خداوند غایت كمال انسان است. یك موجود [اگر] آن غایت كمال خودش را بجوید خودش را جستجو كرده است نه اینكه یك بیگانه از خودش را جستجو كرده است. یك رباعی به شیخ اشراق نسبت می دهند، خیلی رباعی خوبی است: 🔺هان تا سر رشته ی خرد گم نكنی 🔺خود را ز برای نیك و بد گم نكنی 🔺رهرو تویی و راه تویی منزل تو 🔺هشدار كه راهِ «خود» به «خود» گم نكنی خیلی حرف عجیبی است! می گوید آدمی كه به سوی خدا می رود در واقع به سوی خود واقعی خودش می رود، در واقع به یك معنا از «ناخود» به «خود» می رود. آن خودی را كه باید رها كند آن خود «ناخود» است، خودِ عوضی است؛ انسان از آن خود موهوم خیالی به سوی خود واقعی خودش می رود. آنگاه به این متكبر علی اللّه، به این مدعی خدایی می گویند: «ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْكَرِیمُ » [بچش ] ای كسی كه مدعی خدایی بودی  👈«اِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرونَ» این همان چیزی است كه شما در دنیا قبولش نداشتید، آنهایی را كه در دنیا قبول نداشتید حالا واقعیتش را می بینید. 👈«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی مَقامٍ اَمینٍ» اما متقیان، پرهیزكاران در قرارگاهی امن [به سر می برند. ] برای آنها (بدكاران) 👈«كَالْمُهْلِ یَغْلی فِی الْبُطون» بود، غلیان و جوشش بود، و گفتیم كه همیشه كار خیر و كار حق امنیت آور است، و آن امن و امانی كه متقیان در آنجا دارند نتیجه ی امن و امان دنیاست كه 👈«اَلا بِذِكْرِاللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ»  «فی جَنّاتٍ وَ عُیونٍ» در باغها، در بهشتها و در میان چشمه ها «یَلْبَسونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَ اِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلینَ» از انواع جامه های دیبا، نازك و ستبر می پوشند، روبروی هم می نشینند و از مجالست با یكدیگر لذت می برند. «كَذلِكَ» اینچنین «وَ زَوَّجْناهُمْ بِحورٍ عینٍ» و جفت و قرین قرار می دهیم آنها را به سیاه چشمان خوش چشمی، كه ممكن است مقصود همان زوجات دنیاشان باشد كه شامل حورالعین آخرت هم می شود (در آیات پیش این طور خواندیم) . 👈 «یَدْعونَ فیها بِكُلِّ فاكِهَةٍ امِنینَ» می خواهند و می خوانند هر نوع میوه ای را. تكرار می كند: در نهایت امن و امان و آرامش به سر می برند. 👈«لا یَذوقونَ فیهَا الْمَوْتَ اِلَّا الْمَوْتَةَ الْاُولی وَ وَقیهُمْ عَذابَ الْجَحیم» در آنجا دیگر مرگ وجود ندارد، دیگر مرگی نمی چشند. برای اهل بهشت تصور اینكه وجود داشته باشد نهایت ناراحتی است؛ برای اهل جهنم تصور اینكه مرگی وجود داشته باشد نهایت بشارت است. به اینها وقتی می گویند مرگی نیست، این بزرگترین عذابهاست؛ به آنها وقتی می گویند دیگر مرگی نیست بزرگترین بشارتهاست. 👈 «وَ وَقیهُمْ عَذابَ الْجَحیم» خدای آنها آنان را از عذاب جحیم نگهداری كرده است. (از متقین شروع شد كه از ماده ی «تقوا» و «وَقْو» و «وَقْی» و نگهداری است و تقریباً به اینجا ختم می شود كه «وَ وَقیهُمْ» خدا هم آنها را نگهداری كرده است. ) انسان تا در دنیا خودش را از آنچه كه موجب جهنم است نگه ندارد در آخرت از جهنم نگهداری نمی شود. «فَضْلاً مِنْ رَبِّكَ» همه ی اینها تفضلات پروردگار توست. اهل بهشت هر چه را كه دارند فضل پروردگار می بینند «ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» و رستگاری بزرگ این است 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده " فرازی از دعای روز یکشنبه " https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✴️ همگان تسبیح گوی دلدار سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الاَرضِ وَ هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ آن چه در آسمان ها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح می کنند و اوست عزیز حکیم. حشر/۱ بعضی گفته اند مراد از تسبیح موجودات، تسبیح تکوینی است، نه تشریعی، یعنی همه موجودات به زبان حال، نه زبان قال، خدا را تسبیح و تنزیه می کنند... اما به نظر می رسد مراد قرآن از تسبیح موجودات، تسبیح با زبان باشد، زیرا : اگر آفرینش حکیمانه موجودات نشانه تسبیح باشد، ما این نشانه را می فهمیم،  در حالی که خداوند در آیه ای دیگر (اسراء/۴۴) می فرماید: «شما تسبیح موجودات را نمی فهمید» تفسیر نور/ج۱۱/ص۵۳۳ http://yon.ir/Qpsm214 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
"ویبقی وجه ربک ذو الجلال والاکرام."✨ و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می‌ماند!(27)سوره الرحمن ✨✨🍃 And there will remain the Face of your Lord, Owner of Majesty and Honor. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره نکته هایی از تفسیر نور( بخش اول) ◀️ شروع سخن با طرح سؤال،در تأثیر کلام مؤثّر است. «عَمَّ یَتَساءَلُونَ» ◀️ اگر سوال طبیعی بود باید جواب داد:یسئلونک...قل ولی اگر شیطنت بود. برخورد لازم است. «کَلاّ سَیَعْلَمُونَ» ◀️ در برابر طعنه و کنایه به مقدّسات و باورهای قطعی،با قاطعیّت باید سخن گفت. «کَلاّ» ◀️ در برابر تردید،باید حرف حق را تکرار کرد. کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ... کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ◀️ انسان در دادگاه عقل و وجدان خدا پرست است و می توان از وجدان او درباره قدرت الهی سوال کرد. «أَ لَمْ نَجْعَلِ» ◀️ پس از طرد افکار باطل،بر عقاید حقتان استدلال کنید. کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ... أَ لَمْ نَجْعَلِ ◀️ اگر روحیه لجاجت نباشد،انسان از همین زمین و زمان و خواب و خوراک می تواند درس بگیرد. اَلْأَرْضَ ... اَللَّیْلَ ... اَلنَّهارَ ... ◀️ قدرت و حکمت الهی در آفرینش ما و هستی،دلیل آن است که ما را با مرگ رها نخواهد کرد. خَلَقْناکُمْ أَزْواجاً ... نَوْمَکُمْ سُباتاً ... اَلنَّهارَ مَعاشاً ◀️ خداوند اداره هستی را بر اساس یک نظام مشخص(نظام سببیّت و علّت و معلول)قرار داده است.(نور و حرارت خورشید همراه با ابر و باران،عامل تولید دانه و گیاه می شود.) سِراجاً وَهّاجاً ... ماءً ثَجّاجاً لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً ◀️ قرآن،شعر نیست،امّا از آهنگ و موسیقی خاصّی برخوردار است. «وَهّاجاً ، ثَجّاجاً ، نَباتاً» ◀️ خداوندی که زمین مرده را با نزول باران به صورت بوستانی پر درخت در می آورد،از زنده کردن مردگان عاجز نیست. لِنُخْرِجَ بِهِ ... جَنّاتٍ أَلْفافاً 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از زبان ◀خداوند متعال در سوره مبارک حجرات ایه 11 می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 🚫اﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻗﻮﻣﻰ ﻗﻮم ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻛﻨﺪ، ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻧﺎﻧﻰ ﺯﻧﺎﻥِ [ﺩﻳﮕﺮ] ﺭﺍ [ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻛﻨﻨﺪ]، ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، 🚫و ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺐ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻟﻘﺒﻬﺎﻯ ﺯﺷﺖ ﻣﺪﻫﻴﺪ ﭼﻪ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﺎم ﺯﺷﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ. ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﺮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ 14 اردي بهشت ماه در دانشكده الهيات دانشگاه تهران ،نشستي با عنوان "بررسي حجاب در عصر نزول" با حضور اقاي تركاشوند مولف كتاب حجاب شرعي در عصر پيامبر برگزارشد. خلاصه اين جلسه را در اينجا ارسال مي كنم: خلاصه اي از نظرات اعلام شده در جلسه بررسي حجاب در بستر تاريخ و فرهنگ عصر نزول مورخ 14/2/95 1-اقاي تركاشوند(مولف كتاب حجاب در عصر پيامبر): الف:بخش اول(بخش تاريخي) -در عصر قبل از بعثت(در مكه و مدينه)،هرچند لباس رايج بوده اما برهنگي نيز بوده ودر نظر مردم قبيح نبوده است.يعني از برهنه بودن خجالت نميكشيدند و بقيه نيز متعجب نمي شدند .مثل مراسم طواف عريان بدوركعبه -لباس هاي آن زمان غالبا نادوخته بوده و لذا در هنگام حركت،نشست وبرخاست،دو زانو نشستن اندام انها از جمله شرمگاه آنها مشهود و مكشوف ميشده و انها هم تعهدي در پوشش آن و ستر عورت نداشتند. -لباس اقايان يك يا دو تكه پارچه بوده كه بر دوش انداخته يا دور كمر گره ميزدند.لباس زنان نيز يا همين بوده يا پارچه اي سراسرس كه باندازه سر و سينه را از بالا سوراخ كرده و از سر مي پوشيدند و در بغل نيز شامل چاك هاي بوده است. -خانه ها فاقد در بوده و عابرين ميتوانستند به داخل خانه اشراف بصري داشته باشند. -خانه ها فاقد سرويس هاس بهداشتي بوده و مردان وزنان براي قضاي حاجت واستحمام به محل هايي باز در معابر ميرفتند .تقيدي هم براي تنها رفتن و نگاه نكردن به همديگر نداشتند. -مردم آن عصر عفيف و پاكدامن هم نبودند وزنا را زشت نميدانستند.براي همين پيامبر از شرايط بيعت بازنان را زنا نكردن ذكر كرده بود. ب:بخش دوم(بخش راهكارهاي قران در مواجهه با اين مردم): -قران واسلام براي وضع موجود همان مردم راهكارهاي فرهنگي و نرم افزاري ارايه داد.اسلام براي خانه ها در و سرويس بهداشتي نفرستاد.اما باچند دستور همين مقاصد را تامين كرد. -ايات استيذان سوره نور مبني بر وجوب اجازه گرفتن از اهل خانه،مشكل در نداشتن خانه ها را رفع كرد ايه فسئلوهن من وراء حجاب براي زنان پيامبر هم در همين راستاست كه ازجلو خانه به انها نگاه نكنيد.بلكه از پشت پرده يا حجابي با انها صحبت كنيد. -پيامبر با توصيه هايي كه با هم دستشويي نرويد يا در هنگام استحمام ،دور خود لنگ يا حايلي بگذاريد،انها را از مكشوف العوره بودن در هنگام اين اعمال بازداشت. -هم چنين قران با بيان داستان ادم وهوا و نيز ايه بني ادم براي شما لباس فرستاديم تا شما را بپوشاند انها را مقيد به ستر عورت كرد. -ايات معروف حجاب در سوره نور واحزاب هم بر اين دلالت دارند كه زنان،همان لباس و جلباب خود را مراقبت كنند .گره بزنند يا بدوزند كه سينه انها و در هنگام نشست وبرخاست ،عورت انها بارز نگردد. ✨2-نقدهاي اقاي دكتر اذرنوش: -اينكه تاريخ و فرهنگ مردمان آن عصر را فقط از روي روايات بفهميم،كامل نيست.مردم عصر نزول فرهنگها و اداب مختلفي داشتند. -فقر ،فراگير نبوده كه نتوانند لباس تهيه كنند.بلكه شهرهاي ثروتمند وپيشرفته هم بوده مثلا در يمن. -در كتاب،فقط روايات و نقل ها بيان شده است.اما نقد و تحليل تاريخي نشده اند.هم چنين بستر تاريخي هر نقل يا واقعه بايد بيان شود. لذا اين كتاب نيازمند ويرايش است تا اعتبار تاريخي داشته باشد. -اينكه لباس دوخته نداشته اند،پذيرفته نيست.سرابيل كه درقران هست،جمع سربال يا سلوار است كه همان شلوار است و از مسيحيت وارد آن سرزمين وادبيات انها شد. ✨3-نقدهاي اقاي دكتر حميديه: -روش تحقيق ،اشكال دارد.منابع،صحت سنجي نشده وخيلي از منابع موثق نيستند. -تسلط ايشان به زبان عربي زياد نبوده و در ترجمه متون يا انتقال مطالب،اشكالاتي وجود دارد. -با فرض قبول اعتبار اسناد،اين نتايج قابل تعيميم به كل مردم ان دوران نيست.بلكه فهميده مشود كه مردماني هم با اين اوصاف بوده اند. ✨جمع بندي حقير: -در واقع اين كتاب،اغاز يك راه تحقيقي است .اين كتاب را نمي توان به كلي رد كرد و نه ميتوان همه يافته هايش را پذيرفت.به هرحال حداقل نمايشگر فرهنگ بخشي از مردم ان عصر است كه قران در ميان انها نازل شده است. مولف بايد با بهره گيري از يك تيم شامل متخصصين تاريخ و زبان و ادبيات عرب ،آنرا بازنگري و اعتبار تاريخي كتاب را افزايش دهد 🖌سید کاظم فرهنگ 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا همانگونه که چشمهايمان را ازخواب بيدار کردی، روحهایمان را از غفلت بيدار کن و همانگونه که جهان را به نور صبح منور گرداندی زندگیمان را بنور هدايتت منور بگردان سلام صبحتان بخیر https://eitaa.com/quranpuyan