eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
"وَ نُقَلِّبُ اَفئِدَتَهُم وَ اَبصارَهُم" (و ما قلبها و دیدگانشان را دگرگون می کنیم!) انعام/۱۱۰ ☆ دگرگون شدن قلب، از این آگاهی به آن آگاهی رفتن است. یک تغییر شعور است. و متعاقب آن جور دیگر دیدن. گاه این منقلب شدن به تاریکی است و گاه به نور. و چون به نور باشد، به معنای عروج به لایه ی برتر حیات و آگاهی است. قلب که دگرگون شود، یعنی ادراک تو دگرگون شده است. و آنگاه جهان، دیگر همان جهان قبلی نیست و چشمانت چیز دیگری خواهند دید. نادیده ها قابل دیدن می شوند و اشیاء حقایق خود را نشان خواهند داد. و این تغییر آغازش از دل است. اول "اَفئِدَة" آمده و سپس "اَبصار"! از قوّه ی مُدرِکه آغاز می شود. از مرکز شعور. و آنگاه در خواهی یافت که چشمانت قابلیت حقیقی خود را باز یافته اند. چشم و دل که هماهنگ شوند، از آن پس؛ تغییر نگاه، تغییر شعور را باعث است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 15 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر کس در گرو خویش است 💠وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ 🌱و کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان در ایمان داشتن، به‌گونه‌ای (هرچند کمتر از پدرانشان) پا جا پای آنان گذاشتند، فرزندانشان را (در قیامت) به آنان ملحق می‌کنیم، و (البته به سبب این کار،) از (پاداش) کارهای (خوب) آن (پدر)ها(ی والامقام)، ذرّه‌ای نمی‌کاهیم؛ (زیرا) هر کس همراه کار خویش است. طور - ۲۱ 🔹در اسلام محور ايمان است، نه خانواده و خويشان. «وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ» 🔹نتيجه ملحق شدن به راه حق نياكان در دنيا، ملحق شدن به آنان در بهشت‌ است. وَ اتَّبَعَتْهُمْ‌ ... أَلْحَقْنا بِهِمْ‌ 🔹همراه بودن با نسل و فرزند، يكی از لذّات بهشتی است. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» ‏ 🔹علاقه به فرزند حتّی در آخرت نيز وجود دارد. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» ‏ 🔹الحاق فرزندان در دنيا، سبب تنگ شدن مسكن و يا از دست دادن رفاه است ولی الحاق در بهشت هيچ كاستی ندارد. وَ ما أَلَتْناهُمْ‌ ... مِنْ شَيْ‌ءٍ ‏ 🔹ملحق شدن نسل انسان به او، از آثار عمل نيك است. أَلْحَقْنا ... بِما كَسَبَ رَهِينٌ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️جز خداوند سرچشمه‌ای برای و نيست. 💠إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ 🌱(زیرا) ما پیش از این، او را می‌پرستیدیم. اوست که حقیقتاً (به بندگانش) محبت دارد و مهربان است.» طور - ۲۸ 🔹بهشتيان در آخرين سخنی كه از آنها در اينجا نقل شده به اين واقعيت اعتراف می‌كنند كه نيكوكار و رحيم بودن خدا را در آنجا از هر زمان بيشتر احساس می‌كنند، می‌گويند:" ما از قبل خدا را می‌خوانديم، و او را به عنوان نيكوكار و رحيم می‌ستوديم" (إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ‌). 🔹‏ولی در اينجا به واقعيت و عمق اين صفات بيشتر پی می‌بريم كه چگونه در مقابل اعمال ناچيز ما اينهمه نيكی كرده، و در برابر آن همه لغزشها ما را مشمول رحمتش ساخته است. ‏آری صحنه قيامت و نعمتهای بهشت تجليگاه اسماء و صفات خدا است، و مؤمنان با مشاهده اين صحنه‌ها به حقيقت اين اسماء و صفات بيش از هر زمان آشنا می‌شوند، حتی دوزخ نيز بيانگر صفات او است و حكمت و عدل و قدرتش را نشان می‌دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۲۸-۱۴ سوره قصص ۱-تکرار افعال و کلمات مشتق از خوف ۲-فعل امر لاتخف در قرآن در موارد زیر بکار رفته است: -سوره صاد، آیه ۲۲، فرشتگان خطاب به داود وقتی برای رفع اختلاف مراجعه کردند -سوره ذاریات آیه ۲۸، و هود ۷۰ فرشتگان به ابراهیم وقتی بر او وارد شدند و بشارت فرزند دادند. -سوره طه آیه ۲۱ و قصص آیه ۳۱ و نمل ۱۰ خداوند به موسی وقتی عصایش تبدیل به مار شد -سوره طه آیه ۶۸ خداوند به موسی وقتی ساحران ،سحر خود را نمایش دادند. -سوره قصص آیه ۲۵، شعیب خطاب به موسی وقتی که از ترس فرعونیان وارد مدین شد. -سوره عنکبوت آیه ۳۳؛فرشتگان خطاب به لوط وقتی بر او وارد شدند ۳- فعل امر لاتحزن نیز در قرآن در موارد زیر بکار رفته است: -سوره طه آیه ۴۰،قصص آیه ۷،قصص آیه ۱۳ خطاب به مادر موسی، -سوره مریم آیه ۲۴ خطاب به مریم، -سوره نمل آیه ۷۰ ،نحل آیه ۱۲۷ و سوره حجر آیه ۸۸ خطاب به پیامبر اسلام لاتحزن علیهم -سوره عنکبوت آیه ۳۳ خطاب به لوط نبی -سوره توبه آیه ۴۰ پیامبر خطاب به هم نشینش در غار ثور ۴- ایه وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ دو بار در قران بکار رفته(با تفاوت جزیی در فعل استوی) یکبار برای حضرت یوسف یکبار هم حضرت موسی در سوره های قصص و یوسف ۵- خداوند سه بار موسی را از مرگ نجات داد: در نوزادی هنگامیکه به اب انداخته شد،هنگامیکه توسط فرعونیان از اب گرفته شد و زن فرعون او را نگاه داشت و مانع قتلش شد. یکی هم هنگامیکه فرد فرعونی را کشته بود و تصمیم به قتل او گرفتند. ۶- آیه ۲۵، حاوی یک نکته ظریف اخلاقی تربیتی است که کوچکترین احسان و همکاری دیگران، را نباید بدون تشکر و تحنیت و جبران گذاشت. اقدام پدر دختران در دادن اجرت به موسی که برای گوسفندانشان اب کشیده بود،درسی در این زمینه است. ۷- آیه ۲۶ سوره قصص ،در زمینه شرایط بکارگیری و انتصاب نیروی انسانی،یکی از بهترین ایات قران، است. حضرت موسی پس از اینکه به شهر مدین رسید و دختران شعیب(که البته ان زمان،انها را نمی شناخت)را در کار آب کشیدن از چاه و اب دادن به گوسفندان یاری کرد،حضرت شعیب در صدد جبران خدمت او بر می آید. یکی از دخترانش پیشنهاد می کند که او را بکار گیریم. قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾ فولادوند: يكى از آن دو [دختر] گفت اى پدر او را استخدام كن چرا كه بهترين كسى است كه استخدام مى ‏كنى هم نيرومند [و هم] در خور اعتماد است خرمشاهی : يكى از آن دو [دختر] گفت پدرجان او را [با دستمزد] به كار گير كه او بهترين كسى است كه مى ‏توانى به كار بگيرى، هم تواناست و هم درستكار در واقع دو شرط تخصص و تعهد را خیلی جامع تر بیان میکند.قوی و توانا در انجام کار یعنی هم توانایی جسمی و هم امادگی و مهارت فکری و علمی.امین هم که یعنی قابل اعتماد و درست کار باشد. آقای سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
❇️خودمان را انتخاب می‌کنیم هیچ مقامی مصون از نیست. 🔷ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب می‌کنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را می‌کنیم و سمت زمامداری را ما به او می‌دهیم. این عهد الهی نیست... 👈 این ما هستیم که زمامدار را در هر درجه‌ای که باشد، انتخاب می‌کنیم، از کسانی که مسئولیت‌های محلی را برعهده دارند تا کسانی که می‌خواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند. این‌ها دارندگان نیستند، این‌ها دارندگان عهد ما هستند. بین ما و آن‌ها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شده‌است. قرار نیست عهد خدا به این‌ها برسد. 📚سیاست بهشتی، ص ۹۰ 🔹هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم نيست كه انسانى، يا انسان‌هايى، بتوانند هر چه مى‌خواهند بكند بى‌آنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بى‌آنكه بشود از آنها كرد. مسئوليت در جامعه اسلامى مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عن رعية». 📚 بایدها و نبایدها، شهید بهشتی، ص۱۹2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃۞﷽‌۞🍃❁═┄ ⚛💮امروز  روز هشتم ذى الحجّه است این روز را روز «» مى نامند 🔶🔹علت نام گذاری این روز، بدان جهت است که در قديم   در منا و عرفات آب  نبوده و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را داشتند، باید از مکه برای خویش آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند و چنین حالتی را ترویه می‌نامند. 🔶🔹این روز، از روزهای مهم ذی‌الحجه است.در این روز حاجیان خانه خدا، مراسم تمتع و حج اکبر را آغاز می‌کنند. 🔶🔹امشب  نيز، است شب عرفه از شب هاى مبارک و بافضیلت است که عبادت و توبه و راز و نیاز با حضرت حقّ در آن بسیار پرارزش است. 💕در روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: 🔻 🔶🔹شب عرفه شبى است که دعاها در آن مستجاب است، و کسى که آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش سالها عبادت را دارد و این شب، شبِ مناجات و توبه است👌 التماس دعا 🤲 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
🌴﷽🌴     ✍ فرازی از دعای عاشقانه امام ‌حسین(ع)  در روز ...... 🌷ای مولای من، که نعمت دادی، تویی که احسان کردی، تویی که به نیکی رفتار نمودی، تویی که کرامت فرمودی، تویی که فضیلت بخشیدی، تویی که روزی عطا فرمودی، تویی که کرم کردی، تویی که توانمندم ساختی، تویی که سرمایه ام دادی، تویی که پناه دادی، تویی که هدایت کردی، تویی که از گناه بازداشتی، تویی که گناهان را پوشیدی، تویی که گناهان را بخشیدی، تویی که عزت دادی ، تویی که یاری رساندی ، تویی که شفا بخشیدی ، تویی که سلامتی دادی ، خجسته و بلند مرتبه ای ای پروردگار من، ستایش جاودانه از آن توست و سپاس پیوسته تو را سزاست. اما من ای خدایم ، به خطاهایم معترفم ، پس بر من ببخشای ! 😞😞 که گناه کردم، منم که خطا نمودم، منم که نادانی کردم، منم که به سوی گناه شتافتم، منم که اشتباه کردم، منم که به غیر تواعتماد کردم، منم که در عین دانایی گناه کردم، منم که وعده هادادم، منم که وفا ننمودم، منم که پیمان شکستم، منم که به جرم خود اقرار کردم. بارالها، من بدان نعمات که مرا داده ای اذعان دارم، به گناهانم اعتراف کرده و از آنها باز می گردم; تو نیز مرا بیامرز. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 32 تا 49 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر راست می‌گويند كلامی مانند آن بياورند 💠فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِينَ 🌱اگر راست می‌گویند، سخنی مانند آن بیاورند. طور - ۳۴ 🔹 مجيد پاسخ دندان‌شكنی به آنها می‌گويد: می‌فرمايد" اگر راست می‌گويند كه اين كلام بشر است، و ساخته و پرداخته فكر انسان، پس‌ آنها نيز سخنی همانند آن بياورند" (فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِينَ‌). 🔹‏شما هم انسانيد و به گفته خود دارای هوش سرشار، و قدرت بيان، و آگاهی و تسلط بر انواع سخن هستيد، چرا گويندگان و متفكران شما قادر نيستند سخنی همانند آن بياورند؟! جمله" 🔹فلياتوا" (پس بياورند ...) به اصطلاح امر تعجيزی است، و هدف آن است كه عجز و ناتوانی آنها را از مقابله به مثل در برابر قرآن روشن سازد، و اين همان چيزی است كه در علم كلام و عقائد از آن تعبير به" تحدی" می‌كنند، يعنی دعوت مخالفان به معارضه و مقابله به مثل در برابر معجزات. 👈‏به هر حال اين يكی از آياتی است كه به روشنی اعجاز قرآن را روشن می‌كند، و مفهوم آن مخصوص معاصران پيامبر نيست، بلكه تمام كسانی كه در همه قرون و اعصار می‌گويند قرآن سخن بشر است، و بر خدا افترا بسته شده، آنها نيز مخاطب به اين خطابند كه اگر راست می‌گويند سخنی همانند آن بياورند. 🔹‏و همانگونه كه می‌دانيم اين ندای قرآن در اين آيه و آيات مشابه همواره بلند بوده است، و در طی چهارده قرن كه از بعثت پيامبر ص می‌گذرد كسی نتوانسته است به آن پاسخ مثبت گويد، با اينكه مسلم است كه دشمنان اسلام مخصوصا ارباب كليسا و يهود در طول سال ميلياردها صرف تبليغات بر ضد اسلام می‌كنند، چه مانعی داشت كه بخشی از آن را در اختيار گروهی از دانشمندان و ادبا و سخن‌سنجان مخالف می‌گذاردند تا در برابر قرآن به معارضه برخيزند، و مصداق" فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ‌" باشند، و اين عجز عمومی گواه زنده اصالت اين وحی آسمانی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan