eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⚛💮 ، از قربانی، از ‼‼تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از » قربانی «میگیرند» 🔶در ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و دستور به او برای قربانی فرزندش، رمزهای فراوانی وجود دارد. یکی از آنها این است که باید قربانی «از خودت» باشد. او باید پاره تن خود را به قربانگاه ببرد و گرنه «قربانی کردن دیگری» هنری نیست. ابراهیم خلیل با این آزمون، شایسته امامت گردید تا سپس از دیگران هم قربانی بخواهد. 🔷تفاوت اولیای دین با رجال سیاسی در همین جاست: پیامبران «از خود» قربانی «میدهند» و سیاستمداران «از مردم» قربانی «میگیرند». چه اینکه اباعبدالله الحسین(ع) از خود قربانی آورد و اصحاب را آزاد گذاشت، در حالیکه یزید و عبیدالله خود نشستند و مردم کوفه را به زور برای قربانی شدن اعزام کردند. 🔶دنیاطلبان بر لاشه های مردم خود بالا میروند تا نشان دهند که قهرمانند، را به میدان میفرستند تا ثابت کنند که ، آنان را روانه شِعب میکنند تا بگویند که اهل و آنان را به چوبه دار میاویزند تا ژست مبارزه با بگیرند. این در حالی است که هرگز خودشان و اطرافیانشان قربانی نمیشوند. چرا که پیوسته در قرار داشته و از خطر به دورند. 🔷اگر مردم در خانه های ناامن ساکنند و زیر قرار میگیرند و قربانی میشوند، آنان در مستحکمترین پناهگاهها سکونت دارند واگر مردم با پرنده‌های ناامن سفر میکنند و قربانی میدهند، آنان از بالاترین امنیت پرواز برخوردارند واگر مردم با استفاده از داروی بی کیفیت و کمبود امکانات درمانی، قربانی میدهند، آنان از بهترین تجهیزات و امکانات دارویی استفاده میکنند و اگر مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند و به عنوان فساد و قربانی میشوند، آنان به هیچ کس حساب پس نمیدهند و از هفت دولت آزادند. 👈 و این است فرق قربانی از خود و از اینجا (نزدیک) با قربانی از دیگران و از آنجا(دور). 🔶قربانی از اینجا اینگونه است: روز عید قربان بود و در این روز زنان از زیورالات خود استفاده میکردند. ام کلثوم دختر امیرالمومنین از زیورهای گرانبها بهره‌ای نداشت، تصمیم گرفت یگ قطعه زینتی از بیت المال عاریه بگیرد و مراسم روز عید را با آن بگذراند. ابورافع که خزانه‌دار حضرت بود، پیشنهاد او را پذیرفت و با مسئولیت و ضمانت خود، آن قطعه را سه روزه به عاریت داد. پس از آن، امیرالمومنین(ع)، آن زیور را بگردن دخترش دید و دانست که از کجا آمده و ماجرا از دختر پرسید. ام کلثوم گفت: برای روز عید از خازنه بیت المال امانت گرفته‌ام. امام به دنبال ابورافع فرستاد و به او فرمود: آیا به مسلمانان خیانت میکنی؟ خزانه‌دار گفت: هرگز، پناه به خدا! امام فرمود: پس چگونه قطعه‌ای از بیت المال را بدون اذن من و رضایت مردم، عاریه داده ای؟! ابورافع گفت که بدرخواست دختر شما و با ضمانت خودم، آن را امانت داده‌ام. امام دستور داد تا فورا آن را باز پس گیرد و به محلش برگرداند و اگر چنین کاری را تکرار کند، او را مجازات خواهد کرد و به دختر خود فرمود: اگر عاریه مضمونه نبود، تو اولین زن هاشمی بودی که دستت را بعنوان سرقت قطع میکردم . و در حالیکه دختر، کار خود را توجیه میکرد که دختر امیرالمومنین برای استفاده از این زیور از دیگران سزاوارتر است، پدر او را تهدید کرد و گفت: خود را از حق دور مکن، آیا در این روز عید، همه زنان مهاجر میتوانند با چنین زینتی خود را بیارایند؟! «أ کلّ نساء المهاجرین تتزین فی هذا العید بمثل هذا»(التهذیب، ج۱۰، ص۱۵۲) آیا شکی وجود دارد که امام در مقابل امتیازخواهی فرزندش بسختی برخورد کرد؟ آیا تردیدی وجود دارد که از نظر موازین فقهی، از دختر گناهی سر نزده است؟ آیا کاملا روشن نیست که چرا امام(ع) با دخترخود برخورد میکند و اجازه نمیدهد زینت عاریه ای داشته باشد؟ 🔷آری امیرالمومنین(ع) اگر فساد را در « » هم میدید و بسراغ دورترین نقاط میرفت و در مبارزه با آن کاملا موفق بود، بدلیل آن بود که میتوانست را در « » ببیند و بدون مسامحه با آن برخورد کند. او آماده بود تا «از خود» قربانی کند، از اطرافیان خود، از بنی هاشم، از حزب خود! نه اینکه از دیگران «برای خود» قربانی بگیرد. 📚استاد سروش محلاتی @quranpuyan
قابل توجه علاقمندان به دوره فهم و تدبر قرآن ✅ اگر مایل به مطالعه مجموع نظرات قران آموزان دوره های قبل هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/a02388 ✅ اگر مایل به مشاهده تدبر قران آموزان دوره های قبل هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید: http://quranpuyan.com/yaf_postst2792_tmryn-mly-tdbr-qrn-mwzn-dwrh-HDwry-rwsh-mTlh-w-fhm-qrn.aspx ✅ اگر مایل به مشاهده برخی اموزشی هستید ،میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید: https://www.aparat.com/quranpuyan/videos ✅ اگر مایل به ثبت نام در دوره جدید هستید از لینک زیر میتوانید کنید https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 توضیحات بیشتر در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://b2n.ir/p92928
🌹🌹🌹، روزی است که ارتباط انسان ها با یکدیگر نیز مستحکم میشود. 🔸 نشاط انسان در عبادت است. وقتی كه از عبادت فارغ شد آن روز، است. مستحضرید که عید رسمی اسلام، است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. 🔸 درست است كه برنامه‌ های دینی ما در سایه ولی را خودِ خدا فرمود فراموش نكنید! در نامگذاری می‌بینید عید فطر به نام عید صوم نامگذاری نشده در نامگذاری عید قربان به عنوان عید طواف، عید زیارت، عید رمی، عید وقوف نامگذاری نشده نامگذاری شد كه در آنجا مطرح است ذبحی هست، نَحری هست، اطعامی هست 🔶🔶 آنجا كه با یكدیگر مستحكم است آنجا نام می‌گیرد. 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 🎙آیت اله جوادی آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش بخش دوم ✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس آنرا میخوانیم ✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار از این سوره به روم باز شده ✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این و با جزئیات نگاه نکرده بودم ✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود . ✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. ✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام و باشه و انقدر ذهنم را کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است. ✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو تر میکنه. ✅ این روش باعث میشه که انسان یک از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند ✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم به قدری هست که ام گرفت از شادی. این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در از دبیرستان آموزش میدادن. 👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه برای ارتباط با قران . روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن. ✅ با اینکه چند سال است روی کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش . ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم ✅ حس ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك و کاربردی پناه ببرم. انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم.... ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌹عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَ‌ُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ, 💞🍂بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، 💫فرازی از دعای ندبه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02_@sokhanranihaa_۲۴_دى_۱۳۷۹_کانال.mp3
22.78M
و در خطبه 192 نهج البلاغه 🕋چرا خدا کعبه را در میان کوههای سخت و سرزمینی خشک قرار داد؟ چرا در مناطق سبز و میان درختان قرار نداد؟ چرا کعبه با زمرد و عقیق ساخته نشد؟ خدا میخواهد که فقط برای او خالص شوند و غلبه برشیطان و تردید، سخت تر شود تا فرد حاجی ساخته شود حج، برای شناخت است. تکرار نمایشنامه ابراهیم است که چگونه به چنین مقامی رسید 👈برای تمرکز بیشتر در نماز، بجای تکرار همیشگی سوره توحید، سوره های دیگر را هم بخوانید 🎙استاد بازرگان @quranpuyan
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش بخش سوم ✅ دوره مفید و برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. خودم هم چندین بار قران را بامعنی خواندم هرچند که هردفعه چیز تازه ای متوجه می شدم. و چون یادداشت نمی کردم ،بعد از مدتی فراموش میکردم. اول فکر میکردم یعنی خواندن قران .اما این روش تدبر خیلی برام لذت بخشه. سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. ✅ من تاحالا معنی هر آیه رو میخوندم. ولی الان برام جالب اینه که ناخودآگاه میخوام بدونم خدا میخواسته با نزول این سوره با چه چیزی بفهمیم وآیا میفهمیم. ✅ سپاس از دوره بسیار خوبی که برای تدبر در مفاهیم قران برگزار کردید.رویکردی که را برای فهم سوره های قران کریم ارایه می کرد و برای من بسیار داشت.از آن‌رو که برای سوره های قرآن برایم باز می کرد و راهی برای پاسخگويی به عدم ارتباط و جدایی معانی ظاهری ایات می گشود. من هم با تکنیک فرازبندی، برای نخستین بار توانستم مفهوم کلی یک سوره 36 ایه ای را متوجه شوم.تا قبل از این معنای ایه های سوره ها را میخواندم ولی نمی توانستم ایده کلی چنین سوره ای را بیان کنم. ✅ سلام استاد عزیز چقدر داشتم که در این گروه شرکت کردم چقدر گوش کردن به پیام های شما برایم بود نمی دانم چه دعایي کنم که در حد شما باشد. فقط می گویم اجرتان با خدای همین قران. ✅ در این فرصت کوتاه خیلی استفاده کردم هر چند ،چندین ساله، کلاس هاي ديگر شرکت کردم. ولی شما و اندیشیدن را نشان دادید. ✅ اگر فردي دوست دارد به گونه ای از روشهای مرسوم، قرآن را مطالعه و بررسی نماید پیشنهاد میکنم که حتما در دوره ی روش ساده فهم قرآن شرکت کند.آنچه آموزش داده میشود نحوه ی مطالعه ی و سوره های قرآن میباشد. ✅ رمز ورود به محتوای قرآن ازهمین طریق است.خداراشکر روش تدریس به نظرم بود، تعیين فرازها و درس سوره بسیار و قابل استفاده و راهکاری برای تحقیق درسور دیگر بود. من واقعا استفاده کردم. این دروس تحقیقی ارزنده باید درحوزه های علمیه هم ورود پیداکنه ✅ آنچه مسلم است تا حالا قرآن می‌خواندیم اما با این روش خواندن وتدبرکردن است ✅ من رشته ام قرآنی نیست خیلی هم فهم قرآن را دوست دارم. مدت ها پیش به خدا گفتم، خدایا کتابت رو می خونم ولی نمیفهمم باهام حرف میزنی ولی نمی دونم چی میگی. استاد فکر می کنم برام بازشده ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ 🔷🔷لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
و مصیبت‌های ‏دیدگان را با و نپوشانیم. 📌"پیام عید قربان با روش کسانی که آن را جشن می‌‏گیرند و گرامی می‌‏دارند، متفاوت است. عید به آنان می‌‏گوید: کسی که می‌‏گیرد ولی ‏بخشد، است و امتی که در ساخت بنای انسانیت نقش نداشته باشد و فقط با تکیه بر بخشش و عطای دیگران زندگی می‌‏کند، از زمره امت‌ها بیرون است و سرنوشت آن بدون دخالت اراده‏ اش رقم می‌‏خورد. 🎊شادی عید برای کسانی است که از بند رها شده و توانسته باشند ، ببخشند و فداکاری کنند. کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواسته‌های نفسانی به سوی خداوند و خدمت به خلق خداوند مهاجرت کند. معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و درد و رنج امت خود را درک کنند و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بی‏‌خوابی و درد و تب مبتلا می‌‏شوند. 🔸عزت و سربلندی برای کسانی نیست که فقط به خود می‌‏اندیشند و برای خود زندگی می‌‏کنند، بلکه برای کسانی است که آسایش و منافع و حتی جان خویش را در راه امت و پاسداری از کشور و شرافت میهن، اندک و بی‌ارزش می‌‏شمارند. همه این‌ها پیام عید قربان است. عید نمی‌‏پذیرد که کسی با وجود دیگران رقص و پایکوبی کند. پذیرفتنی نیست که اندوه‏‌ها را با زینت‌کردن، و و مصیبت‌های ‏دیدگان را با و بپوشانیم. 🔹عید قربان، تسلیم‌شدن و تباهی و بی‏ مسئولیتی را رد می‌‏کند. 🌹عید قربان عزادار است؛ عزادار خود و دیگر اعیاد و همه اعیاد نیز عزادار عبادت‌ها، عزادار ایمان و عزادار سخن [حق] اند…! ↩️سخن بر روی لبان ما مرده است؛ سخنی که بخشی از وجود انسان و پیوند میان انسان‏‌ها با یکدیگر و میان گذشته و حال و آینده است؛ سخنی که تنها راه تفاهم و همدلی مردم و تبدیل فرد به امت است. این سخن نابود شده است. مرده است و در پی آن، پیوند و اعتماد و پایبندی نیز مرده است و هر فردی، غریب و تنها، در ماتم سخن به سر می‌‏برد. 💢از این روست که عید ساکت است و هر آنچه ما می‌گوئیم یا می‌‏نویسیم، مرثیه ‏خوانی و نوحه‏ سرایی است. پس ساکت شویم و به ندای عید گوش بسپاریم و به حرکت برخیزیم، شاید از این راه بتوانیم روح و زندگی را به سخن و عید و همه عوامل تحرک‏ بخش زندگی و الگوهای جوامع بازگردانیم. «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقوُا اللهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدیداً. یُصْلحْ لَکُمْ اَعْمالَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُم.»" 🖌بخشی از یادداشت امام موسی صدر که به مناسبت عید قربان و در تاریخ ۱۹۷۳/۱/۷ در ضمیمه روزنامه الحیاه بیروت منتشر شده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ اگر اين قرآن را بر كوهى فرومى‌فرستاديم، يقيناً آن [كوه‌] را از بيم خدا فروتن [و] از هم‌پاشيده مى‌ديدى. و اين مَثَلها را براى مردم مى‌زنيم، باشد كه آنان بينديشند. کانال قرآن پویان @quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 27 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و هرگز كسی را به نمی‌رساند 💠وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً 🌱آنان به این (پندار باطل)، هیچ علم و دانشی در دست ندارند. آنان فقط از گمان پیروی می‌کنند؛ (حال آن‌که) گمان به هیچ وجه (انسان را) از حقیقت بی‌نیاز نمی‌کند. نجم - ۲۸ 🔹انسان متعهد و معتقد هرگز سخنی را بدون علم و آگاهی نمی‌گويد، و نسبتی را به كسی بی دليل نمی‌دهد، تكيه بر گمان و پندار كار شيطان و انسانهای‌ شيطان صفت است، و قبول خرافات و موهومات نشانه انحراف و بی عقلی است. ‏روشن است واژه" ظن" (گمان) دو معنی متفاوت دارد: گاه به معنی گمانهای بی پايه است كه طبق تعبيرات آيات قبل همرديف" هوای نفس و اوهام و خرافات" است، منظور از اين كلمه در آيات مورد بحث همين معنی است. 🔹‏معنی ديگر: گمانهايی است كه معقول و موجه است و غالبا مطابق واقع و مبنای كار عقلا در زندگی روزمره می‌باشد، مانند شهادت شهود در محكمه و دادگاه، يا" قول اهل خبره" و يا" ظواهر الفاظ" و امثال آن كه اگر اينگونه گمانها را از زندگی بشر برداريم و تنها تكيه بر يقين قطعی كنيم نظام زندگی به كلی متلاشی می‌شود. 🔹‏بدون شك اين قسم از ظن داخل در اين آيات نيست، و شواهد فراوانی در خود اين آيات بر اين معنی وجود دارد، و به تعبير ديگر قسم دوم در حقيقت يك نوع علم عرفی است نه گمان، بنا بر اين كسانی كه با اين آيه (إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً) و مانند آن برای نفی حجيت" ظن" به طور كلی استدلال كرده‌اند قابل قبول نيست. 👈‏اين نكته نيز قابل توجه است كه" ظن" در اصطلاح فقها و اصوليين به معنی اعتقاد راجح است (اعتقادی كه يك طرف احتمال در نظر انسان ترجيح داشته باشد) ولی در لغت مفهوم گسترده‌ای دارد كه حتی به" وهم" و احتمالات ضعيف نيز گفته می‌شود، و ظن بت پرستان از همين قبيل بود، خرافه‌ای به صورت يك احتمال ضعيف در مغزشان ظاهر می‌شد، سپس هوای نفس به فعاليت برمی‌خاست و آن را تزيين می‌كرد، و احتمال ديگر را كه در مقابل آن قرار داشت و قويتر بود به دست فراموشی می‌سپرد و تدريجا به صورت يك اعتقاد راسخ درمی‌آمد، در حالی كه هيچ پايه‌ای نداشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نكنيد، او شما را بهتر می‌شناسد! 💠الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی‌ (۳۲/نجم) 🌱‏كسانی كه از گناهان بزرگ و زشتی‌های آشكار اجتناب می‌كنند جز گناهان ناخواسته، بی‌شك پروردگارت (نسبت به آنان) آمرزشش گسترده است. او به شما داناتر است، آنگاه كه شما را از زمين پديد آورد و آنگاه كه شما در شكم مادرانتان جنين بوديد، پس خود را بی‌عيب نشماريد كه او به تقواپيشگان داناتر است. 🔹با بيان نشانه‌ها، خوبان را معرّفی كنيم. الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی‌ ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ‌ 🔹انجام كارهای خوب، زمانی ارزشمند است كه همراه با تقوا و دوری از گناه باشد. أَحْسَنُوا ... يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ 🔹اجتناب از گناه بايد سيره و ملكه انسان باشد. «يَجْتَنِبُونَ» (فعل مضارع نشانه استمرار و دوام است) 🔹روشن‌ترين نشانه نيكوكاران، دوری از گناهان كبيره و گناهانی است كه قبح بيشتری دارند. الَّذِينَ أَحْسَنُوا ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ‌ 🔹نزديك شدن به گناه، انسان را به گناه می‌كشاند. (لذا قرآن، واژه اجتناب و دوری از گناه را به كار برده است.) «يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ» 🔹در زمين به سراغ فرشته نگرديد، انسان، جايزالخطا است و حتّی نيكوكاران در معرض لغزش و خطا هستند. الَّذِينَ أَحْسَنُوا ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ‌ ... إِلَّا اللَّمَمَ‌ 🔹مربّی بايد خطاپوش باشد و از يك سری لغزش‌ها، گذشت كند. «إِلَّا اللَّمَمَ» 🔹از گناهانی كه لحظه‌ای انجام می‌گيرد و لجاجت و اصراری بر آن نيست، بايد گذشت. «إِلَّا اللَّمَمَ» 🔹انگيزه در عمل، اثر دارد. گناهانی كه با انگيزه سرپيچی و نافرمانی صورت نمی‌گيرد، مورد عفو است. «إِلَّا اللَّمَمَ» ‏ 🔹مغفرت الهی، دليل و توجيهی برای گناه كردن نيست، در هر حال بايد از گناه اجتناب كنيم. يَجْتَنِبُونَ‌ ... واسِعُ الْمَغْفِرَةِ ‏ 🔹حتّی مرتكبين گناه كبيره، نبايد از رحمت الهی مأيوس شوند. «إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ» 🔹خداوند، هم علم دارد و هم قدرت ولی در عين حال خطاپوش است. «واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ» 🔹خداوند نه تنها امروز ما، بلكه دوران پست جنينی ما را نيز می‌داند، پس فخرفروشی نكنيم. «إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ» 🔹كسانی كه از گناه دوری می‌كنند، گرفتار خودستايی نشوند. يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ ... ‏فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ 🔹توجّه به ناچيزی و ضعف و ذلت سابق، انسان را از خودستايی باز می‌دارد. ‏«إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ» 🔹اصلاح رفتار مردم بايد از طريق اصلاح عقايد باشد. عقيده به علم و نظارت الهی انسان را از خودستايی باز می‌دارد. هُوَ أَعْلَمُ‌ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ ‏ 🔹اگر كمالی داريم همه از اوست، چرا به خود افتخار می‌كنيم. أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ‌ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ ‏ 🔹با تظاهر به تقوا، انسان متّقی نمی‌شود. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش ✅ بخش چهارم ✅ استاد انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون کرده که به گاز داریم میریم چون 👈 واقعا همه روشها رو برای قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، ✅ ترین روش در درک کلمات وحی و دسترسی به منبع الهی درون و کتاب مکنون است. ✅ واقعا پیدا کردم چون تابه حال از این زاویه به قرآن نگاه نکرده بودم و با این روش بتدریج لایه های باطنی این کتاب الهی برایم روشن میشود خدا رو شکر می کنم که همچین فرصتی به من داده شد که با نگاه دیگری به آیات توجه کنم مخصوصا در زمینه پاراگراف بندی برایم مفید بود. استاد بزرگوار خیلی عالی می فرمایند که تفسیر قرآن نیست . واقعا من چند وقتی است که به این نتیجه رسیدم که جز در موارد خاص که نیاز به مراجعه به کتب تفسیر هست، در بقیه موارد خداوند با ما انسانها خیلی راحت صحبت می کنه و براحتی می تونیم مخاطب قرار بگیریم و از کلام الهی بهره ببریم .گاهی بعضی مفسرین کلام قرآن را اش می کنند و سخت جلوه می دهند ✅ این روش فاصله زیاد و و و بیگانگی با قران را از بین میبره و چون روش کار نوعی تفکیک مطالب را در بر دارد بهتر بخاطر ميماند. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ 🔷🔷لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۱۵ وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ  و [در آن ايام، روزی موسی به صورت مخفيانه برای سرکشی به مؤمنين] در حال غفلت مردم، از کاخ وارد شهر شد و دو تن را يافت که زد و خورد مي‌کردند، يکی از پیروانش [=قوم بني‌اسرائيل] و ديگری از دشمنانش [=قبطيان پيرو فرعون] بود. آن که از پيروانش بود، عليه کسی که از دشمنانش بود، از موسی ياری طلبيد، پس موسی مشتی [آنچنان محکم] بر او نواخت که او را از پای درآورد. [آنگاه با مشاهده چنين قتل ناخواسته‌ای] گفت: اين کار شيطانی بود [=از تحريکات او ناشی شد] که مسلماً شيطان دشمن گمراه کننده آشکاری است. قصص : ۱۶ قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  ـ [آنگاه با ندامت بسيار] گفت: پروردگارا، من به خود ستم کردم، مرا ببخش، آنگاه [به دليل غير عمد بودن قتل و توبه‌اش] او را بخشيديم، همانا خدا همان بخشنده مهربان است. قصص : ۱۷ قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ   موسی گفت: پروردگارا، به پاس نعمتی که [در توانائي‌های جسمی و عقلي، يا آمرزش قتل غير عمد] بر من ارزانی داشتي، پس [تعهد مي‌کنم از اين به بعد] هرگز پشتيبان مجرمان نباشم. ۱۶  ۱۶- ظاهرا منظور از مجرم در اين آيه همان هوادار خام و بي‌تجربه و بي‌احتياطی است که بي‌جهت درگيری با مأموران فرعون پيدا کرد و موجب دردسر برای خودش و ساير مؤمنين مي‌شد. قصص : ۱۸ فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفًا يَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِي اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُّبِينٌ  ـ [در نگرانی از پي‌آمد چنين قتلی] موسی با ترس و انتظار ۱۷ [از عکس‌العمل دستگاه فرعون] آن روز را به فردا رساند که [بار ديگر] کسی که ديروز از او ياری خواسته بود، همی به فرياد‌رسي‌اش مي‌خواند! موسی گفت: مسلماً تو آشکارا به خطا مي‌روی ۱۸ [که هر روز موجب درگيری مي‌شوی].  ۱۷- معنای «تَرَقَّبُ»، معادل انتظار است، با اين تفاوت که در آن «مراقبت» از موضوع و مراعات احتياط هم وجود دارد. ۱۸- کلمه غَیّ، مقابل رشد [بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ] و غوايه، رفتن در راه هلاکت است. غوی کسی است که کار خطرناک و نينديشيده‌ای مي‌کند و به جای موفقيت و پيروزي، به شکست و هلاکت مي‌رسد. تندروي‌های آن هوادار افراطی و احساساتی به تعبير حضرت موسی موجب دستگيری و اعدام او مي‌شد. قصص : ۱۹ فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَن يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَّهُمَا قَالَ يَامُوسَى أَتُرِيدُ أَن تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْسًا بِالْأَمْسِ إِن تُرِيدُ إِلَّا أَن تَكُونَ جَبَّارًا فِي الْأَرْضِ وَمَا تُرِيدُ أَن تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ  پس همين که موسی خواست به آن که دشمن هر دو بود يورش آورد، گفت: ای موسی آيا همچنان که ديروز کسی را کشتي، مي‌خواهی مرا نيز به قتل رساني؟ [با چنين شيوه‌ای گويا] تو جز جباريت در اين سرزمين قصدی نداری [=فقط مي‌خواهی به قدرت برسی] و نمي‌خواهی از اصلاح‌گران باشي. ۱۹  ۱۹- اشارات اين آيه مي‌رساند که توسل به خشونت در تبليغ و پيش‌برد دين نوعی جباريت محسوب مي‌شود که با اصلاح‌گری تناقض دارد. قصص : ۲۰ وَجَاءَ رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَامُوسَى إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ  ـ [در اين هنگام] مردی از دورترين نقطه شهر ۲۰ شتابان آمد و گفت: ای موسی سردمداران قوم به مشورت پرداخته‌اند تا تو را بكشند، [پس بي‌درنگ از شهر] خارج شو که من خيرخواه تو هستم.  ۲۰- ذکر جمله: «أَقْصَى الْمَدِينَهِ یَسْعَى» نشان مي‌دهد، به رغم نزديک‌ترهای تندرو و افراطي، که مجرمانه عمل مي‌کنند، چه بسا از «دورترين» نقطه شهر، که دسترسی و اميد به آنها کمتر است، فردی دورنگر، مآل انديش و محتاط، آنهم نه به شکل عادي، بلکه با شتاب خود را به صحنه برساند و به موقع هشدار دهد. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
‍ ◀️مراسم ، قرائتي ناصواب از آيات برائت 🔻🔻"موضوع از مشرکین که توسط جمهوری اسلامی به مناسک حج افزوده شده ، از مصادیق بارز التقاط با اسلام سلفی تکفیری است که مسلمانان ـ آن هم فقط مسلمانان خودی ـ را در یک سو و دیگر انسانها و جوامع را در سوی دیگر می بیند و آنان را مستحق لعن و برائت می داند. بر مبنای قرائت حاكميت از ولايت فقيه، آنان خود در جایگاه پیامبر و امام معصوم نشسته اند و واجد همه شایستگی ها و اختیاراتِ این جایگاه الهی هستند و لذا حق دارند خود را مخاطب همه آیات قران و مجری آن بدانند و مخالفان خود را ولو بر مذهب شیعه امامیه هم باشند، باغی و منافق و خارج از دین بدانند و نیز دیگر مردم جهان را مصداق شرک و کفر، و سزاوار برائت اعلام کنند، 👈در حالی که بر اساس مبانی متقن قرانی و شیعی، اساسا در غیاب حجت معصوم خداوند همه این مرزبندی ها و خط کشی ها به میزانی بسیار وسیع بلاموضوع می شوند (دیدگاه عصر حیرت) و عموم مردم جهان با هر عقیده و مسلک و مذهبی به دلیل انسان بودن و کرامت ذاتی داشتن، واجد همه احترامات و حقوق انسانی هستند. 🔻 اشکال اساسی تر این تفکر این است که در فهم آیات هم شدیدا به بیراهه می رود. اولین آیه سوره توبه که آیه (اعلام بیزاری) است در مورد مشرکان عهد شکن و محارب با مسلمین که نظامی مبتنی بر بیعت و آرای عمومی مستقر کرده بودند، می باشد و نه همه مشرکان آن روز حجاز و غیرحجاز. قران در پنج آیه بعد از همین آیه برائت می گوید: «اگر یکی از مشرکان از تو پیامبر درخواست کرد که به سراغت بیاید تا دعوتت را بشنود و در باره دینت تحقیق کند، به او پناه بده و پس از گفتگو او را در سلامت و امنیت به منزلش برسان» (توبه/ ۶) 🔻باید از محیط سراسر توحش و خشونت جزیرة العرب آن روز و جنایاتی که مشرکان مکه در حق مسلمانان روا داشتند و همگی بعد از فتح مکه مورد عفو قرار گرفتند، مطلع بود تا دریافت که آیه ۶ سوره توبه چقدر آزاد اندیشانه، و این سنت قرانی چقدر مدرن است. ↩️در هر صورت اسلام برائتی محصول اندیشه سید قطب، ایدئولوگ محبوب و اسوه رهبري نظام است. سید قطب همه جوامع بشری را ـ به استثنای اقلیت پیرواندیشه خود ـ جامعه جاهلی می داند(مرادی، مجید ، گفتمان سیدقطب، علوم سیاسی، شماره ۲۱ ص ۱۹۹ ) 🔻از بسیاری از سخنان سیدقطب به صراحت یا اشاره بر می‌آید که وی جوامع مسلمان را نیز به دلیل تن در ندادن به حاکمیت الهی یا تلاش نکردن برای برپایی آن تکفیر می‌کند. (همان ،ص ۲۰۰) 👈وی تعریفی تازه از دارالاسلام و دارالحرب ارائه می‌کند که تا زمان وی سابقه نداشته است: "تنها یک هست و آن همان است که دولتی اسلامی در آن برپا و شریعت خدا بر آن حاکم است و حدود خدا اقامه می‌شود. جز این هرچه هست دارالحرب است و رابطه مسلمانان با آن یا جنگ و پیکار است یا صلح بر مبنای امان". 📗( قطب، سید، معالم فی الطریق، ص۱۳۵) 👈در هر صورت از که جمهوری اسلامی اصرار بر فریاد کردن آن در مراسم دارد و البته سالهاست به دلیل مخالفت دولت عربستان به زیر چادرهای حجاج ایرانی محصور شده، ربطی به اسلام نبوی و علوی و امامان تشیع ندارد و یکی از اجزای ایدئولوژی جمهوری اسلامی است که هیچ کس جز اقلیت طرفدار و منتفع از نظام آن را جدی نمی گیرد. ✍مهدی نصیری. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━