eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ترس از مردم به جای ترس از خدا، نشانه روشن است. 💠‏لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ (۱۳/حشر) 🌱‏قطعاً ترس و وحشتی كه از شما در دل منافقان است، سخت‌تر از خوفی است كه آنان از خدا دارند و اين به خاطر آن است كه آنان فهم و معرفتی ندارند. 🔹‏«رَهْبَةً» به معنای ترس و وحشت درونی و عميق است كه آثار آن در عمل ظاهر می‌شود. ‏اين آيه به منزله دليل آيه قبل است كه منافقان، حاضر به جنگ نيستند و اگر به جبهه آيند، فرار می‌كنند، زيرا آنان ايمان ندارند و قدرت الهی را نمی‌شناسند ولی برق شمشير را می‌بينند و از شما بيش از خدا می‌ترسند. ‏🔹مؤمن دارای ابهت و هيبت است. «لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ» ‏🔹ترس از مردم به جای ترس از خدا، نشانه روشن نفاق است. «لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ» ‏🔹منافقان نمی‌دانند و نمی‌فهمند كه رمز عزّت و قدرت مسلمانان، اراده و لطف خداوند است. «لا يَفْقَهُونَ» ‏🔹هراس از مردم و نترسيدن از خداوند، به خاطر سطحی‌نگری و سبك‌سری است. لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً ... لا يَفْقَهُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️با طناب پوسيده به چاه نرويد! 💠كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ 🌱(وضعیت منافقان،) مانند وضعیت شیطان (است) که به انسان گفت: «کافر شو.»؛ پس هنگامی که (انسان)کافر می‌شود، (شیطان به او) می‌گوید: «من با تو هیچ رابطه‌ای ندارم؛ من از الله، مالک و صاحب‌اختیار جهانیان، می‌ترسم.» حشر - ۱۶ 🔹سپس به تشبيهی در باره منافقان پرداخته، می‌گويد:" داستان آنها نيز همانند داستان شيطان است كه به انسان گفت كافر شو تا مشكلات تو را حل كنم، اما هنگامی كه كافر شد گفت من از تو بيزارم، من از خداوندی كه پروردگار عالميان است بيم دارم"  🔹در اينكه منظور از" انسان" در اين آيه كيست؟ آيا مطلق انسانهايی است كه تحت تاثير شيطان قرار گرفته، فريب وعده‌های دروغين او را می‌خورند و راه كفر می‌پويند، و سرانجام شيطان آنها را تنها گذاشته و از آنان بيزاری می‌جويد؟ ‏يا منظور انسان خاصی است همانند" ابو جهل" و پيروان او كه در جنگ بدر به وعده‌های فريبنده شيطان دلگرم شدند، و عاقبت طعم تلخ شكست را چشيدند، چنان كه در آيه ۴۸ سوره انفال می‌خوانيم. 🔹و يا اينكه منظور از" انسان" همان" برصيصا" عابد بنی اسرائيل است كه فريب شيطان را خورد و كافر شد، و در لحظات حساس شيطان از او بيزاری جست و از او جدا شد كه شرح آن به خواست خدا خواهد آمد. ولی تفسير اول با مفهوم آيه سازگارتر است و تفسير دوم و سوم می‌تواند بيان مصداقی از آن مفهوم گسترده باشد، و به هر حال عذابی را كه شيطان از آن اظهار وحشت می‌كند ظاهرا عذاب دنيا است، و بنا بر اين ترس او جدی است نه شوخی و استهزا، و بسيارند كسانی كه از مجازاتهای نزديك می‌ترسند ولی نسبت به مجازاتهای دراز مدت بی اعتنا هستند. ‏آری چنين است حال منافقان كه دوستان خود را با وعده‌های دروغين و نيرنگ به وسط معركه می‌فرستند، سپس آنها را تنها گذارده فرار می‌كنند چرا كه در نفاق وفاداری نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۷-۴۳ سوره قصص وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ مِن بَعْدِ مَا أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولَى بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ {43} و به راستی ، پس از آنکه نسلهای نخستین (قبلی) را هلاک کردیم ، به موسی کتاب دادیم که [ دربردارنده ] روشنگری ها و رهنمود و رحمتی برای مردم بود ، امید که آنان پند گیرند. {43} وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنَا إِلَى مُوسَى الْأَمْرَ وَمَا كُنتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ {44} و چون امرِ [ ابلاغ پیامبری ] را به موسی تمام کردیم ، تو در جانب غربیِ [ طور ] نبودی و از گواهان [ نیز ] نبودی. {44} وَلَكِنَّا أَنشَأْنَا قُرُونًا فَتَطَاوَلَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ وَمَا كُنتَ ثَاوِيًا فِي أَهْلِ مَدْيَنَ تَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَلَكِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ {45} لیکن ما نسلهایی پدید آوردیم و زمان طولانی برانها گذشت (خبر انها به نسلهای فعلی نرسیده) و تو هم در میان ساکنان [ شهر ] مَدْیَن مقیم نبودی تا آیات ما را بر ایشان (قومت) بخوانی ، لیکن ماییم که فرستنده [ پیامبران ] هستیم.(و این اخبار را از طریق وحی به انها میرسانیم){45} وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الطُّورِ إِذْ نَادَيْنَا وَلَكِن رَّحْمَةً مِّن رَّبِّكَ لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِيرٍ مِّن قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ {46} و آن دم که [ موسی را ] ندا دردادیم ، تو در جانب طور نبودی ، ولی [ این اطّلاع تو ] رحمتی است از پروردگار تو ، تا قومی را که هیچ هشداردهنده ای پیش از تو برایشان نیامده است بیم دهی ، باشد که آنان پند پذیرند. {46} وَلَوْلَا أَن تُصِيبَهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَيَقُولُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {47} و اگر نبود که وقتی به [ سزای ] اعمالشان مصیبتی به ایشان برسد ، بگویند: «پروردگارا ، چرا فرستاده ای به سوی ما نفرستادی تا از آیات تو پیروی کنیم و از مؤمنان باشیم» [ قطعاً ترا نمی فرستادیم] . {47} ♻️عصاره فراز آیات ۴۷-۴۳ : ارسال رسل و کتب آسمانی سنت خدا در هدایت و متذکر نمودن انسانهاست.ای پیامبر ترا هم فرستادیم و داستانهای انبیای قبل ازجمله موسی را نیز وحی کردیم تا این قوم را بیم دهی.و بر انها حجت تمام شود که نگویند خدا رسولی نفرستاد. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🚩معیارهای تشخیص (ع)، از و ! 🔴(بخش سوم وپایانی) ⭕️تعیین مصادیقِ به عهدۀ چه کسی است؟! 🔻پس از بیان ملاک های مذکور، این سؤال مطرح می شود که آیا هر کسی حقّ دارد با توجه به این شروط و معیارها، از پیش خودش مصادیق شعائر حسینی را معیّن کند؟! آیا هر شاعر و و روحانی و سینه زن محترمی در کوچه و خیابان، صلاحیّت علمیِ ورود به یک چنین بحث مهم و دقیقی را دارد؟! ⁉️آیا هر که در ماهواره و اینترنت سخنرانی می کند، با هر سطح سوادی!، مُجاز است فتوا بدهد و به سلیقۀ خودش، یک سلسله از آداب و رسوم جدید را بر آنچه که خود اهل بیت (ع) انجام داده یا به ما توصیه نموده اند، بیافزاید؟! 👈در پاسخ باید گفت از دیدگاه بنده این امر، فقط در حیطۀ وظائف حوزه های علمیه، مراجع تقلید و است (و پیشتر اشاره شد که – طبق مبنای بنده – هر کس که فقط فقه می داند «عالم دین» نیست!، بلکه صرفاً «عالم فقه» است، مردم باید بدانند که «دین شناس»، غیر از «فقه شناس» است! «دین شناس» یا «اسلام شناس» فقط به کسی اطلاق می شود که در همۀ بخش های معارف دین – اعم از اصول و فروع – متخصّص، مجتهد و صاحب نظر باشد). 🔻🔻 بسیاری از مردم عادّی و عدۀ زیادی از روحانیون و سخنرانان، اگرچه با نیّت پاک و به عشق اباعبدالله (ع) وارد این مقوله می شوند، اما به دلیل عدم سرمایۀ علمیِ کافی، اعمال و افعالی را به نام ابداع و اختراع می کنند، که با معیارهای سه گانۀ پیش گفته، در تضادّ است! وقتی عالمان و دین شناسان واقعی در مسألۀ شعائر حسینی وارد نشوند، مصداق افعال صحیح را از کارهای بدعت آمیز و باطل جدا نکنند و در مقابل این همه و اباطیل سکوت اختیار نمایند، طبیعی است که عرصه برای افرادی که شایستۀ انجام یک چنین رسالت بزرگ و حساسی نیستند، باز می شود و مشکلاتی که اکنون شاهدش هستیم پدید می آید! 🛑حوزه های علمیه به ویژه حوزۀ قم و نجف و در رأس آنها در این زمینه وظیفه و تکلیف دارند و نباید نسبت به این مسألۀ مهم بی تفاوت باشند تا و بدعت ها از این بیشتر شده و چهرۀ عزاداری برای امام حسین (ع) را مکدّر، نازیبا و زننده جلوه دهند! 👈هدف من از ارائۀ ملاک و شاخص های سه گانۀ مذکور و طرح این بحث ها، چیزی جز بهتر و زیباتر تر جلوه دادن حماسه و (ع) نیست، قیامی که با وارد شدن حواشی، خرافات – و افعالی که هیچ اصل صحیح قرآنی و روایی و عقلی و فطری ندارند – به ساحت مقدّس آن، از اهداف اصلی خود تهی شده و اثر سازندگی برای امت اسلامی را از دست می دهد! ادامه دارد… 🖊ايت الله سيد كمال حيدري 📚مطارحات فی الفکر والعقیدة: الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔چراغی دیگر؛ ویژه برنامه ماه محرم در خانه اندیشمندان علوم انسانی سخنرانان: یکشنبه اول مرداد: دوشنبه دوم مرداد: سه شنبه سوم مرداد: چهارشنبه شب تاسوعا: پنج شنبه شب عاشورا: جمعه شب شام غریبان: 🔹همراه با شعرخوانی استادان شعر و ادب فارسی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت علیهم السلام 🗓 یکشنبه ۱ مرداد تا جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲       شروع برنامه: ساعت ۲۰ 🏡 خیابان استاد نجات الهی، بوستان ورشو، سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی 🔹ورود برای عموم آزاد است 💢خانه اندیشمندان علوم انسانی💢
🤲 یا سَتّارَ الْعُیُوبِ وَ یا عَلاّمَ الْغُیُوبِ وَ یا كاشِفَ الْكُرُوبِ اِغْفِرْ ذُنُوبى كُلَّها بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یا غَفّارُ یا غَفّارُ یا غَفّارُ بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 💞ای پرده‌پوش عیب‌ها. ای دانای نهان‌ها، ای برطرف‌کننده غم‌ها، همه گناهان مرا بیامرز، به احترام محمّد و خاندان محمّد، ای آمرزنده، ای آمرزنده، ای آمرزنده به مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 24 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اگر بر كوه‌ها نازل می‌شد از هم می‌شكافتند! 💠لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی‌ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّـهِ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۲۱/حشر) 🌱‏اگر اين قرآن را بر كوهی نازل كرده بوديم، بی شك آن كوه را از خشيت خداوند، خاشع و فرو پاشيده می‌ديدی. ما اين مثال‌ها را برای مردم می‌زنيم، شايد بيانديشند. 🔹‏در تعقيب آيات گذشته كه از طرق مختلف برای نفوذ در قلوب انسانها استفاده می‌كرد، و مسائل سرنوشت‌ساز انسانها را در زنده‌ترين صورتش بيان نمود در اين آيات كه آخرين آيات سوره حشر و ناظر به همه آيات قرآن مجيد است پرده از روی اين حقيقت بر می‌دارد كه نفوذ قرآن به قدری عميق است كه اگر بر كوه‌ها نازل می‌شد آنها را تكان می‌داد، اما عجب از اين انسان سنگدل كه گاه می‌شنود و تكان نمی‌خورد! 🔹بسياری از مفسران اين آيه را به صورت تشبيه تفسير كرده‌اند و گفته‌اند هدف اين است كه اين كوه‌ها با همه صلابت و استحكامی كه دارند اگر عقل و احساس می‌داشتند و اين آيات بجای قلب انسانها بر آنها نازل می‌شد چنان به لرزه در می‌آمدند كه از هم می‌شكافتند، اما گروهی از انسانهای قساوتمند و سنگدل می‌شنوند و كمتر تغييری در آنها رخ نمی‌دهد (جمله‌ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ‌ را گواه بر اين تفسير گرفته‌اند). ‏بعضی ديگر آن را بر ظاهرش حمل كرده‌اند و گفته‌اند: تمام موجودات اين جهان، از جمله كوه‌ها، برای خود نوعی درك و شعور دارند و اگر اين آيات بر آنها نازل می‌شد به راستی از هم متلاشی می‌شدند 🔹سپس دلهای شما بعد از اين ماجرا سخت شد، همچون سنگ! و يا سختتر! چرا كه پاره‌ای از سنگها می‌شكافد و از آنها نهرها جاری می‌شود، و پاره‌ای از آنها شكاف بر می‌دارد و آب از آن تراوش می‌كند و پاره‌ای از خوف خدا به زير می‌افتد"! تعبير به" مثل" ممكن است به معنی" توصيف" باشد، چنان كه اين كلمه در قرآن مجيد كرارا به اين معنی آمده است، بنا بر اين تعبير مزبور منافاتی با اين تفسير ندارد. 🔹‏قابل توجه اينكه نخست می‌گويد: كوه‌ها خاشع و خاضع در مقابل قرآن می‌گشتند، و سپس می‌افزايد: از هم شكافته می‌شدند، اشاره به اينكه قرآن تدريجا در آنها نفوذ می‌كرد، و هر زمان آثار تازه‌ای از تاثير قرآن در آنها نمايان می‌گشت، تا آنجا كه تاب و توان را از دست می‌دادند، و همچون عاشق بيقراری واله و شيدا می‌شدند و سپس از هم می‌شكافتند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عظمت آيات آخر سوره 💠‏هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ (۲۲/حشر) 🌱‏او خدايی است كه معبودی جز او نيست، به غيب و شهود آگاه است. او مهربان و بخشنده است. 🔹‏در روايات، برای تلاوت آيات آخر سوره حشر، سفارش بسيار شده و بركات گوناگونی برای آن بيان گرديده كه از جمله آن، بخشيده شدن گناهان و رسيدن به مرز مقام شهيد است. 🔹‏احتمال می‌رود كه انسان در ميان اسمايی كه در اين آيات (۲۲- ۲۴) آمده است، به اسم اعظم دست پيدا كند، زيرا در اين آيات، حدود پانزده و يا با عنايتی، هجده صفت از صفات الهی آمده است كه هر كدام نشانگر كمالات بی انتهای اوست. ‏معبود واقعی، وجودی است كه علم و رحمت و قداست و عزّت و قدرت و عظمت و احاطه كامل را داشته باشد و چون اين صفات مخصوص خداوند است، پس معبودی جز او نيست. ‏در قرآن هر كجا غيب و شهود كنار هم آمده، ابتدا غيب آمده و سپس شهود و اين اشاره است يا به اهميّت آن يا به كثرت موارد آن. ‏🔹يكتايی و يگانگی، اولين و مهم‌ترين اصل در صفات الهی است. «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ‏🔹او كه همه به دنبال اويند، خداست. «هُوَ اللَّهُ» ‏🔹علم خداوند به غيب و شهود يكسان است. «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ» ‏🔹با اينكه خداوند همه چيز را می‌داند، «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ» ولی با رحمت با بندگان برخورد می‌كند. اگر علم او بيم‌آور است، رحمت او اميدبخش است و در تربيت، انسان بايد بين بيم و اميد باشد. «الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ» ‏🔹هر موجودی جز خدای يكتا، فاقد علم و رحمت گسترده است. هُوَ ... عالِمُ الْغَيْبِ‌ ... هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراسم محرم در کانون توحید دوشنبه تا جمعه ۲ الی ۶ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ 🟢🕌@Kanontohid
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۶-۴۳ سوره قصص از تفسیر نور ۱- پایان کار مستکبران،هلاکت و نابودی است. «أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ الْأُولی» ۲- دینداری باید براساس بصیرت باشد. «بَصائِرَ» ۳- ارسال کتب و رسل،بر اساسِ رحمتِ الهی است. لِلنّاسِ ... رَحْمَهً ۴- کتب آسمانی،عامل بصیرت و هدایت است. «بَصائِرَ لِلنّاسِ وَ هُدیً» ۵- تا انسان بصیرت پیدا نکند،هدایت نمی شود و تا هدایت نشود،لطف و رحمت الهی را دریافت نمی کند. «بَصائِرَ لِلنّاسِ وَ هُدیً وَ رَحْمَهً» ۶- دین،جزو فطرت انسان هاست و کتب آسمانی آن فطرت را غبارزدایی می کنند. «یَتَذَکَّرُونَ» ۷- با وجود کتب آسمانی و پیامبران،باز هم گروهی از انسان ها هدایت را نمی پذیرند. «لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» ۸- نقل ماجرای نبوّت حضرت موسی با همه ی ریزه کاری های آن،از زبان پیامبری که در آن زمان ها حضور نداشته،نشانه ی حقّانیّت و اعجاز قرآن است. وَ ما کُنْتَ ... وَ ما کُنْتَ ... ۹- مردم در هر عصر و زمانی به معارف الهی نیازمندند. ما کُنْتَ ... تَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِنا ۱۰- بعثتِ پیامبران،سنّت خداوند است. «کُنّا مُرْسِلِینَ» ۱۱- انبیا بدون اتصال به عالم وحی،همچون سایر مردم اخبار غیبی را نمی دانند. ما کُنْتَ ... ۱۲- مقایسه(بین جهل و علم،عجز و قدرت،فقر و غنا،نقص و کمال،)کلید خودشناسی و خداخواهی است. ما کُنْتَ ... لکِنْ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ ۱۳- خاطرات قرآنی،همگی از سرچشمه وحی است. «ما کُنْتَ ... إِذْ نادَیْنا» ۱۴- بیان داستان های حقیقی و عبرت آموز قرآن،وسیله ای برای تربیت و هشدار است. «رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ لِتُنْذِرَ» ۱۵- انذار خلق،جلوه ای از رحمت خداست. «رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ لِتُنْذِرَ» ۱۶- برای هدایت افراد غافل،انذار و هشدار،کارسازتر است. «لِتُنْذِرَ - مِنْ نَذِیرٍ» (با این که رسالت پیامبران در قالب مجموعه ای از بشارات و انذارهاست،ولی از آنجاکه انذار اثر بیشتری در روحهای غفلت زده دارد،در قرآن توجّه بیشتری به مسأله ی انذار شده است.) ۱۷- مردم در انتخاب راه و عقیده آزادند و اجباری در پذیرش دعوت پیامبران ندارند. لِتُنْذِرَ ... لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ۱۸- انسان ها،به واسطه ی فطرت،مسائلی را در ضمیر خویش می دانند،ولی برای جلوگیری از فراموشی،باید آنها را تذکّر داد. «یَتَذَکَّرُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢✴️ تا اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است. امر به معروف مانند امام حسين بايد از جایی شروع شود، که محل شروع است، یعنی . 👈 تا اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است. 💢 یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید: «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را کنیم، و مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.» 💮مقصود امام از امر به چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد. ❇❇جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام ، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست. و جزء جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست. و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 🔻🔻در جامعه اسلامی، نخست باید امر به معروف شود 👈بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است، 👈 از جایی شروع شود، که محل شروع است، یعنی حاکمیت. باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران. 👈هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.» چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟ پس - بنا بر امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد. جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ... و جامعه تکاثری جامعه یزیدی است نه حسینی. اگر و درست شوند جامعه اسلامی درست می شود 🚩امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و خواری و و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟ 👈من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. 🌹 این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود: 💫«دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: و .» 📚نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف" تاليف زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از گودرزی
◾️ به نام ▫️"ملاحسین کاشفی مردی است که واعظ هم هست، اتفاقاً این بی‌‏انصاف مرد باسوادی هم بوده است، کتاب‌هایی هم دارد، صاحب انوار سهیلی است‏ که خیلی عبارت پردازی کرده و می‌‏گویند کلیله و دمنه را خراب کرده است. به هر حال مرد باسوادی بوده است. تاریخش را که انسان می‏‌خواند، معلوم نیست که او شیعه بوده یا سنی و مثل اینکه اساساً یک مرد بوقلمون صفتی هم بوده است، در میان شیعه‌‏ها خودش را یک شیعه صد در صد نشان می‏‌داده و در میان سنی‌‏ها خودش را حنفی نشان می‌‏داده است. اصلًا اهل بیهق و سبزوار است. سبزوار مرکز تشیع بوده است و مردم آن هم فوق‌العاده متعصب در تشیع. اینجا که در میان سبزواری‌ها بود، یک شیعه صد در صد شیعه بود. بعد می‌‏رفت هرات، آنجا که می‌‏رفت، به روش اهل تسنن بود. ▫️این مرد، واعظ هم بوده است. چون در سبزوار بود، ذکر مصیبت می‏‌کرد. کتابی نوشته است به فارسی. اولین کتابی که در مرثیه به فارسی نوشته شده همین کتاب روضة‌الشهداء است که در پانصد سال پیش نوشته شده است، چون وفات کاشفی در ۹۱۰، اوایل قرن دهم، بوده است و این کتاب یا در اواخر قرن نهم هجری نوشته شده است یا در اوایل قرن دهم. قبل از این کتاب مردم به منابع اصلی مراجعه می‌‏کردند. ▫️ماجرای اسم « » چیست؟ چون این کتاب اولین کتابی بود که به زبان فارسی نوشته شد، مرثیه خوان‌ها که اغلب بی‌سواد بودند و به کتاب‌های عربی مراجعه نمی‌‏کردند، همین کتاب را می‏‌گرفتند و در مجالس از رو می‌‏خواندند. این است که امروز مجلس عزاداری امام حسین را ما «روضه‌خوانی» می‏‌گوییم. در زمان امام حسین روضه‌خوانی نمی‏‌گفتند، در زمان حضرت صادق هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند، در زمان امام حسن عسکری هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند، بعد در زمان سیدمرتضی هم روضه خوانی نمی‌‏‌گفتند، در زمان خواجه نصیرالدین طوسی هم روضه خوانی نمی‌‏گفتند. از پانصد سال پیش به این طرف اسم این کار شده «روضه خوانی». 👈 یعنی خواندن کتاب روضة الشّهداء، همان . از وقتی که این کتاب در دست و بال‌ها افتاد، دیگر کسی تاریخ واقعی امام حسین را مطالعه نکرد و شد افسانه سازیِ روضة الشهداء خواندن. ما شدیم روضه‌خوان، یعنی روضة الشهداء خوان، یعنی ‏‌ها را نقل کردن و به تاریخ امام حسین توجه نکردن. بعد در شصت هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرف‌های روضة‌الشهداء را به اضافه یک چیزهای دیگر، همه را یک‌جا جمع کرد که دیگر واویلاست! 🔻🔻🔻واقعاً به اسلام باید .😔😔 ▫️شیخ مفید (رضوان اللَّه علیه) ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج به منبع دیگر نداریم. در تواریخ اهل تسنن، طبری نوشته است، ابن اثیر نوشته است، یعقوبی نوشته است، ابن عساکر نوشته است، خوارزمی نوشته است" 📚حماسه حسيني، شهيد مرتضي مطهري 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) گردان 💠 فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا