#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_551
❇️#اطاعت_در_معروف
💠يُشْرِكْنَ بِاللَّـهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۲/ممتحنه)
🌱ای پيامبر! هنگامی كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزی را شريك خدا نگيرند و دزدی نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پای خود، مرتكب هيچ گونه نسبت ناروايی نشوند (و فرزندی را به ديگری به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيری تو را نافرمانی نكنند، پس با آنان بيعت كن و برای آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است.
🔹از نكتههای جالبی كه از آيه فوق استفاده میشود اين است كه اطاعت از پيامبر ص را مقيد به معروف كرده، با اينكه پيامبر معصوم است و هرگز امر به منكر نمیكند، ولی اين تعبير ممكن است به عنوان الگويی برای تمام اوامری باشد كه از زمامداران اسلامی صادر میشود اين اوامر در صورتی محترم و قابل اجرا است كه با تعليمات قرآن و اصول شريعت اسلام سازگار باشد و مصداق لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ گردد.
🔹و چه دورند كسانی كه اوامر زمامداران را واجب الاطاعه میدانند هر چه باشد و از هر كس كه باشد، چيزی كه نه با عقل سازگار است و نه با حكم شرع و قرآن.
🔹امير مؤمنان علی ع در نامه معروفی كه به مردم مصر در باره فرمانروايی مالك اشتر نوشت با تمام توصيفهای والايی كه در مورد مالك فرمود، در پايان چنين گفت:
فاسمعوا له و اطيعوا امره فيما طابق الحق، فانه سيف من سيوف اللَّه:
" سخنش را بشنويد و فرمانش را اطاعت كنيد، در آنچه مطابق حق است، كه او شمشيری از شمشيرهای خدا است".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_551
❇️در برابر دشمن، صفوف مؤمنان بايد #متّحدتر و #نفوذناپذير و #مستحكمتر باشد
💠إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ (۴/صف)
🌱همانا خداوند كسانی را دوست دارد كه صف بسته در راه او پيكار كنند، چنانكه گويی بنای بسيار مستحكم سربی هستند.
🔹در تربيت، قهر و مهر هر دو لازم است. (در آيه قبل سخن از قهر الهی بود و در اينجا سخن از مهر الهی است). إِنَّ اللَّهَ يُحِبُ ...
🔹برای بازداشتن از كار ناپسند انذار لازم است، لِمَ تَقُولُونَ ... كَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به كار نيك، تشويق لازم دارد. «يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ»
🔹جلب رضايت و محبت خداوند، بالاترين تشويق برای مؤمنان است، حتّی برتر از بهشت و امثال آن. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُ ...
🔹كارهای سخت، انگيزه قوی لازم دارد و بالاترين انگيزهها، محبوب خدا شدن است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ»
🔹مؤمنانِ مجاهد، دوستداران خداوند هستند و در راه او میكنند، «يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد. «يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ»
🔹در شرايط عادّی، وحدت و اتحاد و دوری از تفرقه لازم است ولی در برابر دشمن، صفوف مؤمنان بايد متّحدتر و نفوذناپذير و مستحكمتر باشد. «صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات فراز آیات ۵۷-۴۸ سوره قصص
- تکرار زباد کلمات مشتق از هدی
- دومین کاربرد افعال انفاق در معنای انفاق مشهور و توصیه به ان . اولین مورد در سوره فرقان بود. اولین کلمه انفاق نیز در سوره اسرا بود.
۱- پیش از این در سوره شعرا اینکه علمای بنی اسراییل پیامبر را می شناسند، بعنوان حجت و دلیلی علیه کافران مکه بیان شد.
سپس در سوره اسراء هم بیان شد که شما چه ایمان بیاورید چه نیاورید،اهل کتاب در برابر آیات قران خاضعند.
در سوره قصص ضمن بیان مجدد این مطلب اشاره می کند که همین اهل کتب مومن به قران و پیامبر اسلام هم مخالفانی دارند هم از مشرکین و هم از هم مسلکان خود که بخاطر صبر و مقاومت در برابر این مخالفان، پاداش مضاعف خواهند داشت.
۲- ربودن اهل ایمان در مکه، مانع ذهنی برای گسترش اسلام:
در سوره عنکبوت آیه ۶۷ خدا فرموده: اولم یروا انا جعلنا حرما امنا و یتخطف الناس من حولهم
همچنین در سوره انفال پس از هجرت مسلمانان و استقرار انها در مدینه میفرماید: واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فاواکم و ایدکم بنصره
این آیات نشان می دهد که اولا آدم ربایی در عربستان ان زمان و شهرها و روستاهای اطراف مکه شایع بوده است اما امن بودن حرم الهی، مکه را مستثنی از ادم ربایی کرده بود.که در سوره قریش هم اشاره ای کوتاه شده بود. امنهم من خوف
ثانیا بعد از گرویدن تعداد قابل توجهی از مکیان به دین اسلام، تهدید و ازار و فشار سران مشرک علیه مسلمانان زیاد شده بود. یکی از اقدامات انها جهت ایجاد فضای رعب و ترس از همراهی با پیامبر، ربوده شدن تازه مسلمانانی بوده که از چتر حمایتی قریش و هم پیمانانش خارج میشدند و این عامل مهمی در ایمان نیاوردن سایر مردم بوده که خداوند در اینجا به آن پاسخ میدهد که تامین امنیت هم بخواست خداست همانگونه که علیرغم ناامنی اطراف مکه، مکه را در امنیت قرار داده است.
۳- پاسخ خدا به بهانه کافران که چرا به محمد ص نظیر انچه به موسی داده شد(معجزات) داده نشده است:
- اگر صادقید پس چرا موسی را هم ساحر خواندید؟
- اگر راست می گویید (که میخواهید از رسول خدا و آیاتش پیروی کنید و از طرف دیگر قران و تورات را هم تکذیب میکنید)، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده تر باشد تا پیرویش کنم.
- پس اگر جواب این سئوالات را نمیدهند بدان که فقط هوسهای خود را پیروی می کنند
- خود پیروان موسی که باو استناد می کنید، قران را تصدیق می کنند
۴- ایه ۵۵ که پاسخ مومنان اهل کتاب به مخالفانشان اعم از مشزکین مکه یا هم کیشان خود است،مشابه توصیف عبادالرحمان در سوره فرقان است. و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
آقای سید کاظم فرهنگ
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌴 "حضرت زینب(س) خطاب به یزید:
🌟تو حقیرتر و کوچڪ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم"🌟
💢اگر برای زن جبن به معناے یڪـ خوے و خلق اخلاقے، خوب بود، حضرت زینب(س) مےبایست از همه زنهاے دیگر ترسوتر و بےشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاڪـ خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه ڪوفه ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه بیاید سخنرانے بڪند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر ڪشته شدن خودش و ڪسانش وجود داشت؟!
💢👌و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه ڪه خیلے با مجلس ابن زیاد فرق مےڪرد، چون اولا ابن زیاد حاڪم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در ڪوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینڪه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شڪوه خاصے داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزے نمےگیرد، به یزید مےگوید: تو حقیرتر و ڪوچڪـ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز ندارے.
❓آیا یڪـ زن ترسو مےتواند این ڪار را بڪند؟
🌹👈نه. در آنجا حداڪثر این بود ڪه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان ڪه نمےترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعڪس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده مےشد.
📚ڪتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهرے
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً
تو ای روح آرام يافته به سوی پروردگارت
بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و
هم او از تو خشنود است.
🌸 سوره فجر - آیه ۲۷ ، ۲۸
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_صف آیات 6 تا 14
📄#صفحه_552
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_552
❇️رابطه #بشارت و #تكامل_دين
💠وَ إِذْ قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ يا بَنِي إِسْرائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّـهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِينٌ (۶/صف)
🌱و آنگاه كه عيسی پسر مريم به بنی اسرائيل گفت: همانا من فرستاده خدا به سوی شما هستم و توراتی را كه پيش از من بوده است، تصديق میكنم و نسبت به پيامبری كه بعد از من خواهد آمد و نامش احمد است، مژده میدهم. پس چون معجزات روشنی برای آنان آورد، گفتند: اين جادويی آشكار است.
🔹تعبير" بشارت" در مورد خبر دادن مسيح ع از ظهور اسلام اشاره لطيفی به تكامل اين آئين نسبت به آئينهای پيشين است، بررسی آيات قرآن و مقايسه معارف و تعليمات اسلام در زمينه عقائد، احكام، قوانين و مسائل اخلاقی و اجتماعی با آنچه در كتب عهدين (تورات و انجيل) آمده است اين برتری را به وضوح نشان میدهد.
🔹گرچه در آيه فوق ذكری از اين سخن به ميان نيامده كه اين بشارت در متن كتاب آسمانی مسيح بوده يا نه، ولی آيات ديگر قرآن گواه بر ذكر آن در خود انجيل است در آيه ۱۵۶ اعراف میخوانيم: الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ ...:" آنها كه از فرستاده خدا، پيامبر امی پيروی میكنند، همان كس كه صفاتش را در تورات و انجيلی كه نزدشان است مكتوب میبينند ..." و بعضی آيات ديگر.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_552
❇️#پیروزی را از خدا بدانید ،نه از تجهیزات و تخصص و تجربه!
💠وَ أُخْری تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۳/صف)
🌱و نعمت ديگری كه آن را دوست داريد، ياری و نصرت از جانب خداوند و پيروزی نزديك است و (ای پيامبر!) مؤمنان را بشارت ده.
🔹ورود به بهشت و مغفرت الهی، مصداق نجات از عذاب الهی است ولی چون نصرت و فتح الهی لطف ديگری است، خداوند آن را جداگانه بيان فرموده است.
🔹تمام پاداشها در آخرت نيست، بخشی از آنها در دنياست. وَ أُخْری تُحِبُّونَها ...
🔹پاداش بايد مورد علاقهی تشويق شونده باشد. «تُحِبُّونَها»
🔹رزمندگان مخلص به يكی از دو نيكی میرسند، اگر شهيد شوند: يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ ... (كه در آيه قبل بود) و اگر پيروز شوند: «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ»
🔹پيروزی را از خدا بدانيد، نه از تجهيزات و تجربه و تخصص. «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ»
🔹اميد به آينده روشن، وسيلهی دلگرمی رزمندگان است. «نَصْرٌ، فَتْحٌ»
🔹خداوند به وعدههای خود عمل میكند:
در اينجا: «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ» و در جای ديگر: «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ»
در اينجا: «فَتْحٌ قَرِيبٌ» و در جای ديگر: «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»
🔹برای تشويق رزمندگان به گذشتن از مال و جان، از اهرم بشارت استفاده كنيد.
«وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #قصص
در آيه وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۵۱﴾
❓منظور از وصل قول چيست؟ آيا قرآن است یا كتابهاي آسماني؟
با توجه به اينكه اكثر تفاسير و ترجمه ها،ضمير هم را به مردم مكه و قول را به قرآن برگرده اند،
❓آيا می تواند اين آيه بر نفی روايات فترت وحی دلالت نمايد؟
انصاریان : ما این قرآن را برای آنان پی در پی و به هم پیوسته [به صورت سوره ای پس از سوره ای و آیه ای بعد از آیه ای] آوردیم تا متذکّر و هوشیار [حقایق] شوند.
خرمشاهی : و براى آنان سخن در سخن پيوستيم باشد كه پندگيرند
فولادوند : و به راستى اين گفتار را براى آنان پى در پى و به هم پيوسته نازل ساختيم اميد كه آنان پند پذيرند
قمشهای : و همانا ما برای (هدایت) این مردم (آیات قرآن را) سخن پیوسته (یعنی مرتب و مربوط به سعادت دنیا و آخرت خلق) آوردیم تا مگر متذکر (حقایق آن) شوند.
مکارم شیرازی : ما آيات قرآن را يكي بعد از ديگري براي آنها آورديم شايد متذكر شوند.
پاسخ ۱ :
((و لقد وصلنا لهم القول لعلهم يتذكرون ))
كلمه ((وصلنا)) از باب تفعيل از ماده وصل است ، و وصل در باب تفعيل ، كثرت را افاده مى كند، مانند قطع كه به معناى بريدن ، و تقطيع به معناى بسيار بريدن است ، و قتل به معناى كشتن ، و تقتيل به معناى بسيار كشتن است ، و ضمير در ((لهم )) به مشركين مكه بر مى گردد، و معناى آيه اين است كه : ما قرآن را كه اجزايى متصل به هم دارد، بر آنان نازل كرديم ، قرآنى كه آيه اى بعد از آيه ، و سوره اى دنبال سوره ، و وعده و وعيد و معارف و احكام و قصص و عبرت ها و حكمت ها، و مواعظى پيوسته به هم دارد، چنين قرآنى بر آنان نازل كرديم ، براى اين كه متذكر شوند
تفسير الميزان
https://cutt.ly/fweMIpGw
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⚛بخشی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد ع /درخواست #هدایت_نتیجهبخش و #کارآمد
💠«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ مَتِّعْنِی بِهُدًی صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ وَ طَرِیقَةِ حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا وَ نِیةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِیهَا وَ عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ فَإِذَا كَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیكَ قَبْلَ أَنْ یسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَی، أَوْ یسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَی».
🌱بار خدایا درود بفرست بر محمد(ص) و خاندانش و مرا به راه شایستۀ هدایت راه بنمای و چنان كن كه راه دیگرگون نكنم. و طریق حق پیش پای من بگشای و چنان كن كه به راه باطل نگرایم. و نیتی صوابم ده و چنان كن كه در آن تردید روا ندارم. و عمر مرا دراز نمای و چنان كن كه در طاعت تو به سر شود و چون مرتع عمر من چراگاه اهریمن گردد، پیش از آنكه خصومت تو بر من تازد یا خشم تو مرا به سر دراندازد، جان من بستان.
🔷واژۀ «مَتِّعْنی» فعل امر از مادّۀ «مَتَعَ»، به معنای بهرهمندی است. وجود مبارک امام سجاد(ع)، همۀ بهرۀ خود را در مصادیقی میداند که در این فقره از دعا از پروردگار خویش تمنّا میکند و آن چیزی جز برخورداری از هدایت صالح نیست؛ هدایت صالحی که ایشان هیچ چیز دیگری را جایگزین آن نکند.
واژۀ «هُدَی» مصدر دوم «هدایت» است. هدایت در معنای دلالتِ با لطف و به عبارت سادهتر به معنای نشان دادن راه و مقصد با نرمش و مهربانی به کار میرود. ایشان میگوید: خدایا، از تو میخواهم که در مسیر پرپیچ و تاب و لبریز از دغدغۀ زندگی دنیا، با مهرورزی و ملاطفت خویش راهنماییام کنی.
🔷گاهی آدمی تمام امکانات خود را برای سفر فراهم میآورد و برای رفتن، از وسیلۀ نقلیۀ مناسب، سوخت کافی و زاد و توشۀ مطلوب بهره میجوید؛ اما پس از طی کیلومترها با تابلویی مواجه میشود که مضمون آن، این بیت است:
ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی
کین ره که تو میروی به ترکستان است
این تابلو به مسافرِ دربیراههرانده میگوید که باید تغییر مسیر دهد؛ چرا که از مقصد دور افتاده و توش و توانش را در مسیری نادرست، صرف کرده است.
🔷سرمایۀ گرانبهای عمر، همان مرکب و زاد و برگ سفر دنیایی است. برگزیدن مسیر خطا در زندگی، و صرف سرمایه و توان و استعداد در آن راه، فاجعهای مهم و جبرانناپذیر است؛ زیرا آبِ رفته به جوی باز نمیگردد و تیرِ پرتابی، دوباره در چلّۀ کمان نمینشیند و حتی یک ثانیه از عمرِ رفته، دیگر بازآمدنی نیست.
هر دم از عمر میرود نفسی
چون نگه میکنم نماند بسی
ای که پنجاه رفت و در خوابی
مگر این پنج روز دریابی
🔷حضرت زینالعابدین(ع) از خداوند میخواهد که راه درست زندگی را به او نشان دهد تا در شمار هدایتیافتگان باشد و پای در وادی اهل ضلالت نگذارد.
همان گونه که پیشتر گفتیم، فساد به معنای بیخاصیتی بوده و ضد صلاح است که معنای اثربخشی و کارآیی میدهد. امام از خدا هدایتِ صالح یعنی هدایت نتیجهبخش و کارآمد میطلبد؛ یعنی این هدایت به گونهای باشد که چه در ارتباط ایشان با خالق و چه در ارتباط با خَلق، تمام رفتار و گفتار را به صلاح آورد.
گرنه موشی دزد در انبار ماست
گندم اعمال چلساله کجاست؟
🔷چطور ممکن است کسی چهل سال نماز بخواند و همواره در صف اول جماعت حاضر باشد و باز مرتکب انواع معاصی صغیره و کبیره شود؟ این حالت حکایت از آن دارد که صلاح، یعنی اثربخشی و کارآیی، در رفتار چنین شخصی وجود ندارد. اگر کسی به حج برود، بر مقام ابراهیم قرار بگیرد، نماز بگزارد، گرداگرد کعبه به طواف بپردازد، ابلیس را رمی جمرات کند و در عرفات و منا به مناجات و قربانی مشغول شود، ولی پس از بازگشت به دیار خود، رفتارهای ناروای پیش از سفر حجش را تکرار کند، مشخص میشود که حج او، حجی صالح نبوده و اثر تحولآفرین خودش را بر روح و شخصیت وی نگذاشته است. حال، امام خواستار برخورداری از هدایتی صالح است که قابلِ استبدال نباشد.
استبدال به معنای جایگزینی چیزی با چیز دیگر است. برای مثال اگر کتابی برداریم و به جای آن چیز دیگری بگذاریم، تبدیل و استبدال رخ داده است. بر همین اساس، امام هدایت صالحی میطلبد که در هیچیک از مراحل زندگی، چیز دیگری را جایگزین آن نکند.
📚دکتر محمدعلی انصاری/بخشهایی از کتاب سلوک جمیل، شرح دعای بیستم صحیفۀ سجادیه(مکارم الاخلاق)،
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد علیه السلام:
خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟
و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_جمعه آیات 1 تا 8
📄#صفحه_553
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan