eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴بنا بر منطق عاشورا، امر به معروف ، باید از شروع شود، تا فساد از ریشه برافتد. 🔴 آن « نهی از منکر» ای که امام حسین(ع)، می‌فرمایند که «ما قیام کردیم برای ان، مقصود چسبیدن به یقه چهار تا محروم و بدبخت، یا چند تا دختر بدحجاب نیست، بلکه قیام در برابر و ستم است، و خروش برداشتن در برابر و سروران اقتصادی و است. مرحوم استاد محمد رضا حکیمی 🔻"ریشه شکل گیری منکر در جامعه، است 🔹قرآن می‌فرماید: ظاهر و باطن اثم (گناه و منکر) را رها کنید. به تعبیر امام صادق هرچه گناه در جامعه شیوع پیدا کند، ظاهر منکر است و علت شکل گیری منکر، باطن اثم است و آن ریشه، است. 🔹 از نظر امیرالمومنین اهمیت نهی از منکر در امر و است که جلوی به قدرت رسیدن اشرار را می گیرد. ♦ یکی از علل اصلی خروج و شهادت امام حسین نهی از بوده است، طبیعتا در آن جامعه ترک نماز و روزه و دروغ و مشروب خواری وجود داشته است، اما امام حسین، به این منکرها اشاره نمی کند و منکر بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، (حاکم ظالم) عنوان می کند." استاد سروش محلاتی، شب عاشورای 1402 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💐اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ 🌼كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ 💐اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ 🌼الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، 🌼🤲خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت. 💫مناجات العارفین ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يُشْرِكْنَ بِاللَّـهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۲/ممتحنه) 🌱‏ای پيامبر! هنگامی كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزی را شريك خدا نگيرند و دزدی نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پای خود، مرتكب هيچ گونه نسبت‌ ناروايی نشوند (و فرزندی را به ديگری به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيری تو را نافرمانی نكنند، پس با آنان بيعت كن و برای آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹از نكته‌های جالبی كه از آيه فوق استفاده می‌شود اين است كه اطاعت از پيامبر ص را مقيد به معروف كرده، با اينكه پيامبر معصوم است و هرگز امر به منكر نمی‌كند، ولی اين تعبير ممكن است به عنوان الگويی برای تمام اوامری باشد كه از زمامداران اسلامی صادر می‌شود اين اوامر در صورتی محترم و قابل اجرا است كه با تعليمات قرآن و اصول شريعت اسلام سازگار باشد و مصداق‌ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ‌ گردد. 🔹‏و چه دورند كسانی كه اوامر زمامداران را واجب الاطاعه می‌دانند هر چه باشد و از هر كس كه باشد، چيزی كه نه با عقل سازگار است و نه با حكم شرع و قرآن. 🔹‏امير مؤمنان علی ع در نامه معروفی كه به مردم مصر در باره فرمانروايی مالك اشتر نوشت با تمام توصيفهای والايی كه در مورد مالك فرمود، در پايان چنين گفت: ‏فاسمعوا له و اطيعوا امره فيما طابق الحق، فانه سيف من سيوف اللَّه: ‏" سخنش را بشنويد و فرمانش را اطاعت كنيد، در آنچه مطابق حق است، كه او شمشيری از شمشيرهای خدا است". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر دشمن، صفوف مؤمنان بايد و و باشد 💠إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ (۴/صف) 🌱‏همانا خداوند كسانی را دوست دارد كه صف بسته در راه او پيكار كنند، چنانكه گويی بنای بسيار مستحكم سربی هستند. 🔹در تربيت، قهر و مهر هر دو لازم است. (در آيه قبل سخن از قهر الهی بود و در اينجا سخن از مهر الهی است). إِنَّ اللَّهَ يُحِبُ‌ ... 🔹برای بازداشتن از كار ناپسند انذار لازم است، لِمَ تَقُولُونَ‌ ... كَبُرَ مَقْتاً ولی واداشتن به كار نيك، تشويق لازم دارد. «يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ» 🔹جلب رضايت و محبت خداوند، بالاترين تشويق برای مؤمنان است، حتّی برتر از بهشت و امثال آن. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُ‌ ... 🔹كارهای سخت، انگيزه قوی لازم دارد و بالاترين انگيزه‌ها، محبوب خدا شدن است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ» 🔹مؤمنانِ مجاهد، دوستداران خداوند هستند و در راه او می‌كنند، «يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ» خداوند هم آنها را دوست دارد. «يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ» 🔹در شرايط عادّی، وحدت و اتحاد و دوری از تفرقه لازم است ولی در برابر دشمن، صفوف مؤمنان بايد متّحدتر و نفوذناپذير و مستحكم‌تر باشد. «صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۷-۴۸ سوره قصص - تکرار زباد کلمات مشتق از هدی - دومین کاربرد افعال انفاق در معنای انفاق مشهور و توصیه به ان . اولین مورد در سوره فرقان بود. اولین کلمه انفاق نیز در سوره اسرا بود. ۱- پیش از این در سوره شعرا اینکه علمای بنی اسراییل پیامبر را می شناسند، بعنوان حجت و دلیلی علیه کافران مکه بیان شد. سپس در سوره اسراء هم بیان شد که شما چه ایمان بیاورید چه نیاورید،اهل کتاب در برابر آیات قران خاضعند. در سوره قصص ضمن بیان مجدد این مطلب اشاره می کند که همین اهل کتب مومن به قران و پیامبر اسلام هم مخالفانی دارند هم از مشرکین و هم از هم مسلکان خود که بخاطر صبر و مقاومت در برابر این مخالفان، پاداش مضاعف خواهند داشت. ۲- ربودن اهل ایمان در مکه، مانع ذهنی برای گسترش اسلام: در سوره عنکبوت آیه ۶۷ خدا فرموده: اولم یروا انا جعلنا حرما امنا و یتخطف الناس من حولهم همچنین در سوره انفال پس از هجرت مسلمانان و استقرار انها در مدینه میفرماید: واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فاواکم و ایدکم بنصره این آیات نشان می دهد که اولا آدم ربایی در عربستان ان زمان و شهرها و روستاهای اطراف مکه شایع بوده است اما امن بودن حرم الهی، مکه را مستثنی از ادم ربایی کرده بود.که در سوره قریش هم اشاره ای کوتاه شده بود. امنهم من خوف ثانیا بعد از گرویدن تعداد قابل توجهی از مکیان به دین اسلام، تهدید و ازار و فشار سران مشرک علیه مسلمانان زیاد شده بود. یکی از اقدامات انها جهت ایجاد فضای رعب و ترس از همراهی با پیامبر، ربوده شدن تازه مسلمانانی بوده که از چتر حمایتی قریش و هم پیمانانش خارج میشدند و این عامل مهمی در ایمان نیاوردن سایر مردم بوده که خداوند در اینجا به آن پاسخ میدهد که تامین امنیت هم بخواست خداست همانگونه که علیرغم ناامنی اطراف مکه، مکه را در امنیت قرار داده است. ۳- پاسخ خدا به بهانه کافران که چرا به محمد ص نظیر انچه به موسی داده شد(معجزات) داده نشده است: - اگر صادقید پس چرا موسی را هم ساحر خواندید؟ - اگر راست می گویید (که میخواهید از رسول خدا و آیاتش پیروی کنید و از طرف دیگر قران و تورات را هم تکذیب میکنید)، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده تر باشد تا پیرویش کنم. - پس اگر جواب این سئوالات را نمیدهند بدان که فقط هوسهای خود را پیروی می کنند - خود پیروان موسی که باو استناد می کنید، قران را تصدیق می کنند ۴- ایه ۵۵ که پاسخ مومنان اهل کتاب به مخالفانشان اعم از مشزکین مکه یا هم کیشان خود است،مشابه توصیف عبادالرحمان در سوره فرقان است. و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما آقای سید کاظم فرهنگ https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌴 "حضرت زینب(س) خطاب به یزید: 🌟تو حقیرتر و کوچڪ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم"🌟 💢اگر برای زن جبن به معناے یڪـ خوے و خلق اخلاقے، خوب بود، حضرت زینب(س) مےبایست از همه زن‌هاے دیگر ترسوتر و بےشخصیت‌تر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاڪـ خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه ڪوفه ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه بیاید سخنرانے بڪند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر ڪشته شدن خودش و ڪسانش وجود داشت؟! 💢👌و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه ڪه خیلے با مجلس ابن زیاد فرق مےڪرد، چون اولا ابن زیاد حاڪم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در ڪوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینڪه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شڪوه خاصے داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزے نمےگیرد، به یزید مےگوید: تو حقیرتر و ڪوچڪـ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز ندارے. ❓آیا یڪـ زن ترسو مےتواند این ڪار را بڪند؟ 🌹👈نه. در آنجا حداڪثر این بود ڪه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان ڪه نمےترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعڪس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده مےشد. 📚ڪتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهرے کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً تو ای روح آرام يافته به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است. 🌸 سوره فجر - آیه ۲۷ ، ۲۸ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠وَ إِذْ قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ يا بَنِي إِسْرائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّـهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِينٌ (۶/صف) 🌱‏و آنگاه كه عيسی پسر مريم به بنی اسرائيل گفت: همانا من فرستاده خدا به سوی شما هستم و توراتی را كه پيش از من بوده است، تصديق می‌كنم و نسبت به پيامبری كه بعد از من خواهد آمد و نامش احمد است، مژده می‌دهم. پس چون معجزات روشنی برای آنان آورد، گفتند: اين جادويی آشكار است. 🔹‏تعبير" بشارت" در مورد خبر دادن مسيح ع از ظهور اسلام اشاره لطيفی به تكامل اين آئين نسبت به آئينهای پيشين است، بررسی آيات قرآن و مقايسه معارف و تعليمات اسلام در زمينه عقائد، احكام، قوانين و مسائل اخلاقی و اجتماعی با آنچه در كتب عهدين (تورات و انجيل) آمده است اين برتری را به وضوح نشان می‌دهد. 🔹‏گرچه در آيه فوق ذكری از اين سخن به ميان نيامده كه اين بشارت‌ در متن كتاب آسمانی مسيح بوده يا نه، ولی آيات ديگر قرآن گواه بر ذكر آن در خود انجيل است در آيه ۱۵۶ اعراف می‌خوانيم: الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ ...:" آنها كه از فرستاده خدا، پيامبر امی پيروی می‌كنند، همان كس كه صفاتش را در تورات و انجيلی كه نزدشان است مكتوب می‌بينند ..." و بعضی آيات ديگر. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را از خدا بدانید ،نه از تجهیزات و تخصص و تجربه! 💠‏وَ أُخْری‌ تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۳/صف) 🌱‏و نعمت ديگری كه آن را دوست داريد، ياری و نصرت از جانب خداوند و پيروزی نزديك است و (ای پيامبر!) مؤمنان را بشارت ده. 🔹‏ورود به بهشت و مغفرت الهی، مصداق نجات از عذاب الهی است ولی چون نصرت و فتح الهی لطف ديگری است، خداوند آن را جداگانه بيان فرموده است. ‏🔹تمام پاداش‌ها در آخرت نيست، بخشی از آنها در دنياست. وَ أُخْری‌ تُحِبُّونَها ... ‏🔹پاداش بايد مورد علاقه‌ی تشويق شونده باشد. «تُحِبُّونَها» ‏🔹رزمندگان مخلص به يكی از دو نيكی می‌رسند، اگر شهيد شوند: يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ‌ ... (كه در آيه قبل بود) و اگر پيروز شوند: «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ» ‏🔹پيروزی را از خدا بدانيد، نه از تجهيزات و تجربه و تخصص. «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ» 🔹اميد به آينده روشن، وسيله‌ی دلگرمی رزمندگان است. «نَصْرٌ، فَتْحٌ» ‏🔹خداوند به وعده‌های خود عمل می‌كند: ‏در اينجا: «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ» و در جای ديگر: «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» ‏در اينجا: «فَتْحٌ قَرِيبٌ» و در جای ديگر: «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» ‏🔹برای تشويق رزمندگان به گذشتن از مال و جان، از اهرم بشارت استفاده كنيد. ‏«وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan