#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_555
❇️#عزت، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است.
يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ (۸/منافقون)
🌱میگويند: «اگر (از اين سفر جنگی) به مدينه بازگرديم، عزيزترين افراد، ذليلترين مردم را بيرون خواهد كرد»، در حالی كه عزّت و اقتدار مخصوص خدا و پيامبرش و مؤمنان است، ولی منافقان نمیدانند.
🔹منافقان، در صدد براندازی حكومت اسلامی هستند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»
🔹منافقان، خود را عزيز و پيامبر و مؤمنان را ذليل میدانند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ»
🔹خداوند، پيروزی و عزّت مؤمنان را به شرط مؤمن ماندن تضمين كرده است.
وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ ...
🔹عزّت، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است. «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ»
🔹به ياوه سرايی دشمن پاسخ دهيد و به كسانیكه خود را عزيزترين مردم و پيامبر را ذليلترين میپندارند بگوييد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ»
🔹منافقان از شناخت حقايق عاجزند. نه قدرت درك اين مطلب را دارند كه خداوند در برابر تحريم اقتصادی، مؤمنان را روزی میدهد: «لا يَفْقَهُونَ» و نه اينكه عزّت حقيقی از آنِ اهل ايمان است. «لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_555
❇️#اموال و #فرزندان، شما را از #ياد_خدا غافل نكنند!
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (۹/منافقون)
🌱ای كسانیكه ايمان آوردهايد! اموال و اولادتان شما را از ياد خدا غافل نسازد و كسانی كه چنين كنند، آنان همان زيانكارانند.
🔹از آنجا كه يكی از عوامل مهم نفاق حب دنيا، و علاقه افراطی به اموال و فرزندان است، در اين آيات كه آخرين آيات سوره" منافقين" است مؤمنان را از چنين علاقه افراطی باز میدارد، و میگويد:" ای كسانی كه ايمان آوردهايد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ).
" و آنها كه چنين كنند زيانكارانند" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
🔹درست است كه اموال و اولاد از مواهب الهی هستند، ولی تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نيل به سعادت كمك گرفته شود، اما اگر علاقه افراطی به آنها سدی در ميان انسان و خدا ايجاد كند بزرگترين بلا محسوب میشوند، و چنان كه در داستان منافقين در آيات گذشته ديديم يكی از عوامل انحراف آنها همين حب دنيا بود.
🔹تعبير به" خاسرون" (زيانكاران) به خاطر آن است كه حب دنيا چنان انسان را سرگرم میكند كه سرمايههای وجودی خويش را در راه لذات ناپايدار، و گاهی اوهام و پندارها، صرف میكند و با دست خالی از اين دنيا میرود در حالی كه با داشتن سرمايههای بزرگ برای زندگی جاويدانش كاری نكرده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص
در آیه ۵۲ سوره قصص
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿۵۲﴾
❓مرجع ضمیر ه در به يومنون چیست؟
قرآن یا کتاب خودشان!؟
پاسخ ۱ :
مرجع ضمیر ه در "به" و "قبله" یکی است. وگرنه اشاره به قرآن حشو خواهد بود. نیز ضمیر "هم" که اقتضای تاکید دارد، در این صورت است که معنا پیدا میکند . آنهایند که به آن ایمان می آورند. می شد بسادگی بگوید الذین آتیناهم الکتاب یومنون به.
سركار خانم دكتر موسوي
پاسخ ۲ :
۵۲. کسانی که قبل از ان کتاب اسمانی به ایشان داده ایم انان به قران می گرویدند. این ایه شریفه را دو نحوه می توان تفسیر کرد نحوه اول مراد از الذین اتینا هم الکتاب. انبیا هستند. که بر انها کتاب نازل شده. مثل موسی و داوود و عیسی که تورات و زبور و انجیل بر آن ها نازل شده. دوم. مومنین به انبیا که این کتب سماویه بر آنها تلاوت شده و قبول نمودند و وحی الهی دانستند و مانعی ندارد مراد اعم از انبیا و مومنین به ا نها باشند.
من قبله مرجع ضمیر ممکن است قران باشد یعنی کتبی که قبل از قران نازل شده. وممکن است پیغمبر اسلام باشد یعنی انبیایی که قبل از حضرت رسالت بودند (هم به یومنون)انها به این قران و به این رسول ایمان اوردند. زیرا تمام انبیا خبر از امدن حضرت رسالت داده اند ودر تمام کتب سماویه بشارت به وجود مبارک او داده شده
تفسر اطیب البیان جلد ۱۶ صفحه ۱۵۲
پاسخ ۳ :
ضمير "قبله" و "به" به قرآن بر مىگردد و بعضى از مفسرين آن را به رسول خدا برگرداندهاند. ولى قول اول با سياق موافقتر است. در اين آيه و ما بعد آن بعضى از مردم با ايمان از يهود و نصارى مدح شدهاند، بعد از آنكه در آيههاى قبل، مشركين اهل مكه مذمت شدند.
و سياق ذيل آيه شهادت مىدهد بر اينكه اين طايفه از اهل كتاب كه مدح شدهاند، طايفه مخصوصى از اهل كتاب بودهاند كه ايمان به قرآن آوردهاند، نه تمامى مؤمنين اهل كتاب. پس نبايد به گفته مفسرينى كه اين احتمال را دادهاند، اعتناء كرد.
الميزان
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع)
✴️قسمت دوم
4⃣- 🍁 #عدم توسل به دروغ جهت فرار از دستور بیعت
👈وقتی امام با دستور ولید مبنی بر الزام یزید به اخذ بیعت مواجه می شوند ، علیرغم تصمیم به عدم بیعت ، برای رهاسازی خود از آن شرایط سخت ، به هیچ دروغی متوسل نشده ، بلکه می فرمایند :
" اینکه گفتی بیعت کنم ، کسی همانند من به نهانی بیعت نمی کند ، گمان ندارم به بیعت نهانی من بسنده کنی و باید آنرا میان مردم علنی کنیم . "
و ولید پذیرفت که تا فردا به تاخیر افتد . «9»
5⃣- 🍁 شفاف سازی هدف خود بعنوان اصلاحات نه شورش
📝💔امام قبل از خروج از مدینه ، وصیتنامه ای نوشته و به برادر خود محمد حنفیه می دهد که ضمن خنثی سازی احتمال ترور ایشان توسط حکومت به بهانه خارجی بودن ، هدف انسانی اخلاقی خود را چنین می فرمایند :
" حقیقت آنکه من از روی سرمستی و گردنکشی و فساد و ظلم خارج نشده ام و جز این نیست که خارج شدم برای اصلاح در امت جدم (ص) . اراده دارم امربه معروف و نهی از منکر کنم و مطابق سیرت جدم و پدرم علی بن ابیطالب (ع) رفتار کنم ." «10»
6⃣_ 🍁 #مشورت با یاران و خود داری از خود رایی
• وقتی اما قصد خروج خود را از مدینه با محمد حنفیه مطرح کرد ، محمد فرمود :
به مکه برو ، اگر امنیت یافتی چه بهتر و گرنه به کوه¬ها و شهرهای مختلف مسافرت کن ...
امام فرمود:
" ای برادر ، به حق خیرخواهی و دلسوزی کردی ، امیدوارم نظر تو استوار و با موفقیت همراه باشد. "
• پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و هانی در نزدیکیهای کوفه ، جلسه مشورتی با یاران همراه خود تشکیل داده و وقتی ، نظر اکثریت آنها به ادامه حرکت بود ، به آن عمل کردند .« 11»
7⃣- 🍁بردن خانواده جهت حفظ حرمت آنها
از آنجا که امام احتمال این را می دادند که در صورت خروج از مدینه بدون خانواده ، امکان تعرض حکومت به خانواده ایشان ، برای تحت فشار قرار دادن و تسلیم او وجود دارد ، خانواده را با خود همراه کرده تا ضمن تقویت دلیل عدم شورشی بودن خود ، بتواند از کیان و حرمت خانواده خود نیز دفاع کند . «12»
زيرنويسها : 👎👎
8- أما مَا سألتني من البيعة فإن مثلي لا يعطي بيعته سرا، وَلا أراك تجتزئ بِهَا مني سرا دون أن نظهرها عَلَى رءوس الناس علانية، قَالَ: أجل - الطبری ج 5 ص 339 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2906 )
9- و انى لم اخرج اسرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى ( ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدى و ابى على بن ابىطالب . - مقتل خوارزمى ، ج1، ص188 - بحارالانوار ، ج44، ص329.
10- فإني ذاهب يَا أخي، قَالَ: فانزل مكة فإن اطمأنت بك الدار فسبيل ذَلِكَ، وإن نبت بك لحقت بالرمال، وشعف الجبال، وخرجت من بلد إِلَى بلد حَتَّى تنظر إِلَى مَا يصير أمر الناس، وتعرف عند ذلك الرأي، فإنك اصوب ما تكون رأيا وأحزمه عملا حين تستقبل الأمور استقبالا، وَلا تكون الأمور عَلَيْك أبدا أشكل منها حين تستدبرها استدبارا،
قَالَ:یا أخي، قَدْ نصحت فأشفقت، فأرجو أن يكون رأيك سديدا موفقا . الطبری ج 5 ص 398 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2986 )
11- کتاب شهید جاوید مرحوم صالحی ص 406
12- " و قد بعثت اليكم ... ثقتى من اهل بيتى و امرته ان يكتب الى .... رايكم فان كتب الى انه قد اجمع راى ملاكم و ذوى الفضل ....منكم على مثل ما قدمت على به رسلكم و قرات فى كتبكم اقدم عليكم و شيكا ان شاءالله...; " - الطبری ج 5 ص 353 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2935 )
🖋🔖تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
مبادا زندگی دنیا شما را فریب دهد.
🌸 سوره فاطر ، آیه ۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_تغابن آیات 1 تا 9
📄#صفحه_556
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_556
❇️او از #اسرار نهفته درون سينهها آگاه است
💠يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (۴/تغابن)
🌱آنچه در آسمانها و زمين است میداند و آنچه را پنهان میكنيد و آنچه را آشكار میسازيد، میداند و خداوند به آنچه در سينههاست به خوبی آگاهی دارد.
🔹علم خداوند، محدود به زمان و مكان و اشيا يا امور خاص نيست. هم به آسمانها و زمين علم دارد و هم به آنچه پنهانی يا علنی انجام شود، آگاه است.
يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ ... يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ ...
🔹انسان، رها نيست، بلكه زير نظر خداست. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
🔹پنهان و آشكار برای خداوند يكسان است. تُسِرُّونَ ... تُعْلِنُونَ
🔹خداوند، هم به كارهای مخفيانه انسان آگاه است و هم به افكار و انگيزهها و اسرار نهفته در سينه او. تُسِرُّونَ ... بِذاتِ الصُّدُورِ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_556
❇️روز #تغابن و آشكار شدن غبنها
💠يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🌱در روزی، (از اعمالتان آگاه خواهید شد) که شما را برای (کیفر و پاداش در آن) روزِ گردآوریِ (همگانی) جمع میکند. آن، روزی ست که مردم احساس میکنند ضرر کردهاند و مغبون شدهاند، و کسانی که به خدا ایمان آورند و کار شایسته بکنند، (خداوند،) بدیهایشان را میپوشاند و از آنان میزداید و آنان را در باغهایی (از بهشت) وارد میکند که از زیر (درختان) آن، نهرها جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این، نجات و پیروزی بزرگ است./تغابن -۹
🔹بگو تمام اولين و آخرين در ميعاد روز معينی جمع میشوند" و از آن به خوبی استفاده میشود كه رستاخيز همه انسانها در يك روز است.
سپس میافزايد:" آن روز، روز تغابن است" (ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ).
روزی است كه" غابن" (برنده) و" مغبون" (بازنده) شناخته میشوند، روزی كه روشن میشود چه كسانی در تجارت خود در عالم دنيا گرفتار غبن و زيان و خسران شدهاند؟
🔹روزی است كه جهنميان جايگاه خالی خود را در بهشت میبينند، و تاسف میخورند، و بهشتيان جای خالی خود را در دوزخ میبينند و خوشحال میشوند، زيرا در حديث آمده است كه هر انسانی جايگاهی در بهشت، و جايگاهی در دوزخ دارد، هر گاه به بهشت برود جايگاه دوزخيش به دوزخيان واگذار میشود، و هر گاه به جهنم برود جايگاه بهشتيش به بهشتيان" و تعبير به" ارث" در آيات قرآن در اين مورد احتمالا ناظر به همين مطلب است.
🔹به اين ترتيب يكی ديگر از نامهای قيامت" يَوْمُ التَّغابُنِ" روز ظهور غبنهاست سپس به بيان حال مؤمنان در آن روز پرداخته میافزايد.
🔹كسی كه ايمان به خدا آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سيئات او را میپوشاند و از بين میبرد، و او را در باغهايی از بهشت وارد میكند كه از زير درختانش نهرها جاری است، جاودانه تا ابد در آن میمانند، و اين پيروزی بزرگی است"
👈به اين ترتيب هنگامی كه دو شرط اصلی، يعنی ايمان و عمل صالح، حاصل شود، اين مواهب عظيم، پشت سر آن خواهد بود: بخشودگی گناهان كه بيش از همه چيز فكر انسان را به خود مشغول میدارد، و بعد از پاك شدن از گناه ورود به بهشت جاودان، و نيل به فوز عظيم، بنا بر اين همه چيز بر محور ايمان و عمل صالح دور میزند و سرمايههای اصلی همينها است، اينها كسانی هستند كه در آن" يَوْمُ التَّغابُنِ" نه تنها مغبون نيستند، بلكه به پيروزی بزرگ و فوز عظيم رسيدهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۵۰-۴۷ سوره قصص از تفسیر نور
۱- بسیاری از مصائب و حوادث تلخ،مولود عملکرد خودماست. «تُصِیبَهُمْ مُصِیبَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ» آری اعمال نیک و بد،در همین دنیا نیز اثر خود را می گذارند.
۲- ایمان به خدا و پیروی از انبیا،رمز نجات از مصیبت هاست. «تُصِیبَهُمْ مُصِیبَهٌ - لَوْ لا أَرْسَلْتَ»
۳- عقل،علم وفطرت،به تنهایی کافی و کارساز نیست،بلکه وحی نیز لازم است.
«لَوْ لا أَرْسَلْتَ»
۴- عقاب بدون بیان،قبیح است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ» (بعثت انبیا یک اتمام حجّت است تا کسی نگوید:ما که خبر نداشتیم و ندانسته مرتکب خلاف شده ایم.)
۵- رسالت پیامبر وقرآن،حقّ است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَیْنا رَسُولاً - فَلَمّا جاءَهُمُ الْحَقُّ»
۶- منکرین حقّ،بجای توجّه به حقّانیّت،تنها به مقایسه های بی اساس وباطل نظر دارند. «جاءَهُمُ الْحَقُّ - لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ»
۷- افراد متحجّر،حاضر به پذیرش حرف جدید و منطقی نیستند. «لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ مُوسی»
۸- سحر و ساحری،شایع ترین تهمتی است که به انبیا زده می شود. «سِحْرانِ» (منکرین بهانه جو اظهار می نموند که این قرآن و آن تورات،دو کتاب سحرند که از یکدیگر پشتیبانی می کنند.)
۹- دشمنان،منطق و کلام حقّ را خدشه دار می کنند تا راه را برای انکار خود باز کنند. سِحْرانِ ... إِنّا بِکُلٍّ کافِرُونَ
۱۰- برای اثبات حقّ،گاهی باید روش تحدّی و مبارزه طلبی و مناظره را انتخاب کرد. قُلْ فَأْتُوا بِکِتابٍ ...
۱۱- توراتِ اصلی وقرآن،بهترین کتاب های آسمانی برای هدایت بشر می باشند.
فَأْتُوا بِکِتابٍ ... أَهْدی مِنْهُما
۱۲- در مقابل کفر و انکار باید پیروان ادیان الهی حامی یکدیگر باشند. «أَهْدی مِنْهُما» و نفرمود:«أهدی منی»آری،در برابر دشمن مشترکی که به همه ی کتب آسمانی کافر است و شعار «إِنّا بِکُلٍّ کافِرُونَ» سر می دهد،قرآن،از تورات حمایت کرده و آن را در کنار خویش قرار می دهد.
۱۳- رهبران دینی باید بهترین سخن و منطقی ترین شیوه را در مقابل مخالفان ارائه دهند. فَأْتُوا بِکِتابٍ ... أَهْدی مِنْهُما أَتَّبِعْهُ
۱۴- ملاک ومعیار در انتخاب،تبعیّت از بهترین هاست. «أَهْدی مِنْهُما أَتَّبِعْهُ»
۱۵- گاه هواپرستی(با تبلیغات،توجیهات،مغالطه کاری و طرفداری اکثریّت) چنان جلوه می کند که شناخت آن،بصیرت و دقّت لازم دارد. «فَاعْلَمْ»
۱۶- آنجا که هدایت پذیری نباشد،هواپرستی حاکم است. لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... یَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ
۱۷- منکران حقّ وهواپرستان،گمراه ترین مردم هستند. «مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ»
۱۸- هدایت واقعی،هدایتی است که از علم و حکمت بی نهایت سرچشمه گرفته باشد. «هُدیً مِنَ اللّهِ»
۱۹- هواپرستی ظلم است و هواپرستان از هدایت الهی به دورند. «إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع)
✴️قسمت سوم :
8⃣- 🍁 اعتقاد به رعایت حقوق مردم در حرکت خود۴
🌱• هر چند امام معتقد بودند که برای اصلاح یک جامعه ، کاراترین روش ، گرفتن حکومت می باشد ولی از آنجا که آن را نه از حقوق الهی خود ، که از حقوق مردم می دانستند ، پس از دریافت نامه های متععد کوفیان ، نامه ای به آنها نوشتند تا از اراده قطعی آنها مطمین شوند :
" اينك ... شخص مورد اعتماد از خانواده خود را به سوى شما گسيل داشتم و به او دستور دادم كه مرا از وضعيت ..و راى شما مطلع گرداند ، پس اگر براى من بنويسد كه ، نظر بزرگان ... شما بر همان چيزى استقرار يافته كه فرستادگان شما به اطلاع من رساندند و در نامه هايتان خواندم ، به سرعت به سوى شما خواهم آمد ان شاءالله ." « 13»
🌳•💔 و با رسیدن پاسخ مسلم كه :
نیروهای مردمی کوفه با شما هستند ، پس با رسیدن نامه من با تعجیل ، به کوفه حرکت کنید .« 14»
🌴🍃امام بسوی آنها حرکت کرده و آنگاه بود که سخن از عدم لیاقت یزید و لیاقت خود در امر ولایت بر مردم ، به زبان راندند :
" شما آگاهيد كه اين قوم ـ بني اميه ـ پيروي از شيطان را برگزيدند و از اطاعت خدا روي برتافتند ، فساد و تباهي را آشكار و حدود الهي را تعطيل نمودند و فيي ء را به تصرف خود درآوردند ، حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نمودند و حال آنكه من به اين امر ـ سرپرستي و حكومت بر مردم و جانشيني پيامبر (ص) ـ سزاوارترم ؛ به دليل جايگاهم نسبت به رسول خدا ." «15»
9⃣- 🍁خروج ناگهانی از مکه جهت حفظ حرمت خانه خدا
💢👈بعد از گذشت 125 روز در مکه ، وقتی خبر طرح ترور خود در مراسم حج در موقع احرام را شنیدند ، در حالیکه دو روز به عید قربان مانده بود ، از ادامه حج منصرف شده و بسرعت از آنجا خارج شدند ، که مبادا دشمن با استفاده از حرمت حمل سلاح در مراسم احرام ،۵ نسبت به تعرض و قتل ایشان اقدام کرده و حرمت خانه خدا را بشکند و در جواب بعض دوستان علت خروج خود را چنین می فرمایند :
💔👈" اى اباهرم ! بنى اميه با فحاشى و ناسزا گويى احترام مرا درهم شكستند ، من راه صبر و شكيبايى را در پيش گرفتم . و ثروتم را از دستم ربودند ، باز هم شكيبايى كردم ولى چون خواستند خونم را بريزند ناچار به فرار شدم ." «16»
0⃣1⃣- 🍁پرداخت کرایه شتران مسیر کوفه
🍂🐪🥀امام در مسیر کوفه با کاروانی یمنی روبرو شده که چند شتر از آنها برای حمل بارها و اصحاب کرایه کرده و پیشنهاد کرد تا هر کجا که او را همراهی کنند کرایه آنها محفوظ است و داده خواهد شد که تعدادی قبول کرده و با امام همراه شدند . «17»
زيرنويسها : 👎👎
13- " و قد بعثت اليكم ... ثقتى من اهل بيتى و امرته ان يكتب الى .... رايكم فان كتب الى انه قد اجمع راى ملاكم و ذوى الفضل ....منكم على مثل ما قدمت على به رسلكم و قرات فى كتبكم اقدم عليكم و شيكا ان شاءالله...; " - الطبری ج 5 ص 353 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2935 )
14- " عجل الاقبال حین یاتیک کتابی فان الناس کلهم معک " - الطبری ج 5 ص 375 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982 )
15- فقد علمتم انّ رسول اللّه ـ (ص) ـ قد قال في حياته : من رأي سلطاناً جائراً مستحلاّ لحرم اللّه ناكِثاً لعهداللّه مخالفاً لسنة رسول اللّه يعمل في عباداللّه بالاثم و العدوان ثم لم يغيّر بقول و لا فعل كان حقيقاً علي اللّه اَنْ يدخله مدخله و قد علمتم ان هؤلاء القوم قد لزموا طاعة الشيطان و تولّوا عن طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استأثروا بالفيي ء و اَحَلّوا حرام اللّه و حرموا حلاله و انّي احق بهذا الامر لقرابتي من رسول اللّه ـ (ص ) ـ " الفتوح ، ج 5 ، ص 91
16- يا اَباهِرهٍ! اِنَّ بَنِى اُمَيَّةَ شَتَمُوا عِرْضِى فَصَبَرْتُ وَاَخَذُوا مالى فَصَبَرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِى فَهَربْتُ ... - مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 226. لهوف ، ص 62 - ابن اعثم ص 873
17- فلقي عيرا قد أقبلت من اليمن، فاستأجر من أهلها جمالا لرحله وأصحابه، وقال لأصحابها: " من أحب أن ينطلق معنا إلى العراق وفيناه كراءه وأحسنا صحبته، ومن أحب أن يفارقنا في بعض الطريق أعطيناه كراء على قدر ما قطع من الطريق " فمضى معه قوم وامتنع آخرون. الارشاد ج 2 ص 68
🔖🖋تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸 💔 فَلْيَبْكِ الْباكُونَ، وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرِفِ الدُّمُوعُ، وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ، أَيْنَ الْحَسَنُ ؟ أَيْنَ الْحُسَيْنُ ؟ أَيْنَ أَبْناءُ الْحُسَيْنِ ؟ صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ، وَصادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ
💫باید گریهکنندگان بگریند و زاریکنندگان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشکها روان شود و فریادکنندگان فریاد زنند شیونکنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند، حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ فرزندان حسین کجایند؟ شایستهای پس از شایسته دیگر، راستگویی پس از راستگویی دیگر، راه از پس راه کجاست؟
فرازی از دعای ندبه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
5_6197315951868774815.mp3
50.66M
نقش فساد و #رانتخواری در #نارضایتی_عمومی
🎙دکتر محمدرضا یوسفی
۷ محرم ۱۴۰۲، کانون توحید
⭕️معاویه میگفت من نماینده خدایم و فقط به او جواب میدهم، نه به مردم
🔹در روایتی از رسول خدا؛ حکومت بنی امیه دو ویژگی اصلی دارد: یکی انحصار در اموال عمومی و دیگری نگاه اطاعت محور و زورمدار به مردم.
به معاویه بجای امیرالمومنین؛ ملک می گفتند و در پاسخ به اعتراض معاویه گفتند: علی بدان خاطر امیرالمومنین بود که توسط مردم و با اصرار مردم بر کرسی خلافت نشست، اما تو با زور به قدرت چنگ انداختی.
❌حوزه نخست فساد سیاسی است؛
❌حوزه دوم فساد اقتصادی و فساد مالی است که همواره در تاریخ دولتها وجود داشته است.
❌یکی از راههای توجیه این فساد، ادعای نمایندگی خدا و دین است؛ معاویه گفت « الارض لله و انا خلیفه الله»: زمین مال خداست و من نماینده اویم. و سپس می گوید من هر مالی را گرفتم، هرکاری را بخواهم میتوانم با آن بکنم و فقط به خدا جواب میدهم، نه به مردم.
❇️؛ برعکس حضرت علی مشروعیت خود را ناشی از حمایت و انتخاب مردم عنوان می کند، نه انتخاب خدا و به مالک اشتر می نویسد: در پی رضایت مردم باش که رضایت خدا در رضایت مردم است.
@quranpuyan