#آیههاینور
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
پس صبر كن كه وعده خدا حق است
🌸 سوره روم ٦٠
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
#آیههاینور
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
پس صبر كن كه وعده خدا حق است
🌸 سوره روم ٦٠
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_557
❇️همه #مصائب به فرمان او است
💠ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (۱۱/تغابن)
🌱هيچ مصيبتی، جز با اذن خداوند به كسی نرسد و هر كس به خداوند ايمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شكيبايی) هدايت كند و خداوند به همه چيز آگاه است.
🔹بدون شك همه حوادث اين عالم به اذن خدا است، چرا كه به مقتضای" توحيد افعالی" در تمام عالم هستی چيزی بدون اراده حق تحقق نمیيابد، ولی از آنجا كه مصائب هميشه به صورت يك علامت استفهام در اذهان جای داشته بالخصوص روی آن تكيه شده است.
🔹البته منظور از اذن در اينجا همان اراده تكوينی خداوند است، نه اراده تشريعی.
👈در اينجا سؤال مهمی مطرح است و آن اينكه: بسياری از اين مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ میدهد، و يا اينكه خود انسان بر اثر كوتاهی و ندانم كاری، و يا ارتكاب خلاف، گرفتار آن میشود، آيا اينها همه به اذن خدا است؟!
✅در پاسخ اين سؤال بايد گفت از مجموع آياتی كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است برمیآيد كه مصائب بر دوگونه است:
🔹مصائبی كه با طبيعت زندگی انسان سرشته شده، و اراده بشر كمترين تاثيری در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتی از حوادث دردناك طبيعی.
🔹دوم مصائبی كه انسان به نحوی در آن نقشی داشته است.
👈قرآن در باره دسته اول میگويد همه به اذن خدا روی میدهد، و در باره قسم دوم میگويد به خاطر اعمال خودتان دامانتان را میگيرد! بنا بر اين كسی نمیتواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوی خدا است در مقابل ظالمان سكوت كرده، به مبارزه برنخيزد، و نيز نمیتواند به اين بهانه دست از مبارزه با بيماريها و آفات و مبارزه با فقر و جهل بردارد.
البته در اينجا نكته ديگری نيز وجود دارد و آن اينكه حتی در مصائبی كه خود انسان در آن نقشی دارد تاثير اين اسباب از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان او است كه اگر او اراده كند هر سببی بیرنگ و بیاثر میشود.
🔹سپس در دنباله آيه به مؤمنان بشارت میدهد كه" هر كس به خدا ايمان آورد، خدا قلبش را هدايت میكند" (آن چنان كه در برابر مصائب زانو نزند، مايوس نشود جزع و بيتابی نكند) (وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ).
اين هدايت الهی هنگامی كه به سراغ انسان آيد در نعمتها شاكر باشد و در مصيبتها صابر، و در برابر قضای الهی تسليم.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_557
❇️#اموال و #فرزندانتان وسيله #آزمايش شما هستند
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۴/تغابن)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! برخی از همسران و فرزندانتان برای شما دشمنند (كه شما را از راه خدا بازمیدارند)، پس از آنان بر حذر باشيد و اگر (آزار و خطايشان را) عفو كنيد و چشم بپوشيد و درگذريد، پس (بدانيد كه) خداوند آمرزنده مهربان است.
🔹لازمه ايمان واقعی، مقاومت در برابر خواستههای عاطفی و به ناحق همسر و فرزند است، گرچه ممكن است دشمنی آنان را به همراه داشته باشد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ»
🔹تنها بعضی از همسران و فرزندان، مانعتراشی میكنند، نه همه. «مِنْ أَزْواجِكُمْ»
🔹بايد مراقب بوده و فريب همسران و فرزندان نااهل را نخورد. «فَاحْذَرُوهُمْ»
🔹گرچه نبايد تسليم خواستههای نابجايی همسر و فرزندان شد، ولی رابطه عفو و گذشت و بخشش را مراعات كنيد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا»
🔹در مسير خطاپوشی، تا آخرين مرحله پيش رويد؛ ببخشيد، سرزنش نكنيد و به ياد خودتان هم نياوريد. «تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا»
🔹تعادل ميان وظيفه و غريزه در زندگی خانوادگی لازم است، نه به خاطر عواطف و غرايز، دست از وظيفه و هجرت و جهاد برداريد و نه به خاطر انجام وظيفه، عواطف خانوادگی را ناديده بگيريد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا»
🔹به دنبال عفو و مغفرت شما، عفو و مغفرت الهی است. «إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
🔹مغفرت الهی، همراه با رحمت و الطاف ويژه است. اگر شما ديگران را ببخشيد، خداوند هم شما را میبخشد و هم مورد لطف ويژه قرار میدهد.
«فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۵۶
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
ـ [ای پيامبر] مسلماً تو آنرا که دوست داری نميتوانی هدايت کني، اين خداست که هر که را بخواهد [طبق نظاماتش و با تلاش خود او] هدايت ميکند و او به هدايت يافتگان آگاهتر است [=نيازی نيست که بندگان در اين مورد داوری کنند].
قصص : ۵۷
وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَى إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِّزْقًا مِّن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
ـ [برخی از مکّيان تمايل يافته به ايمان، اما عافيتطلب و محافظه کار] گفتند: اگر با تو از هدايت [قرآن] پيروی کنيم [=با تو همفکری نمائيم] از سرزمينمان کنده ميشويم ۴۷
[با سلب حمايت قبيلهمان، آواره و اسير ميشويم]، آيا جز اين است که ما برای آنها حريم امنی [=مکه] قرار دادهايم که انواع محصولات، که رزقی از جانب ماست، ۴۸
به طرف آنها گسيل ميشود؟ [برخورداری و رشد اقتصادی ناشی از تجارت و تبادل کالاها در مکه، ناشی از امنيت حريم مکه است] وليکن [متأسفانه] بيشتر آنها نميدانند [که همين امنيت را هم ما مقرّر کردهايم].
__
۴۷- «خطف» ربودن و به سرعت اخذ کردن است. در قرآن آمده است که: «برق آسمان نزديک است بينايی چشم آنان را بربايد» [بقره ۲۰ (۲:۲۰) - یَكَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ].
۴۸ – مکه تنها نقطهای از عربستان بود که به دليل حرمت کعبه، جنگيدن در آن حرام به شمار ميرفت و در سايه چنين پناهي، قبايل متخاصم ميتوانستند در کمال امنيت در کنار يکديگر به داد و ستد بپردازند. چنين امنيتي، تجارت را رونق داده و موجب توسعه اقتصادی و راحت و رفاه ساکنان شهری شده بود که با وجود محروم بودن از کشاورزی و دامداری و صنعت، قطب اقتصادی شبه جزيره عربستان گشته و «رزق الهی» از هر سو به طرف آنان سرازير ميشد. اين همان دعای معمار اين خانه ابراهيم خليل(ع) بود که هنگام بنای کعبه، تأمين رزق مکه را مسئلت کرده بود [بقره ۱۲۶ (۲:۱۲۶) ].
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛