eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۰-۴۷ سوره قصص از تفسیر نور ۱- بسیاری از مصائب و حوادث تلخ،مولود عملکرد خودماست. «تُصِیبَهُمْ مُصِیبَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ» آری اعمال نیک و بد،در همین دنیا نیز اثر خود را می گذارند. ۲- ایمان به خدا و پیروی از انبیا،رمز نجات از مصیبت هاست. «تُصِیبَهُمْ مُصِیبَهٌ - لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ۳- عقل،علم وفطرت،به تنهایی کافی و کارساز نیست،بلکه وحی نیز لازم است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ» ۴- عقاب بدون بیان،قبیح است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ» (بعثت انبیا یک اتمام حجّت است تا کسی نگوید:ما که خبر نداشتیم و ندانسته مرتکب خلاف شده ایم.) ۵- رسالت پیامبر وقرآن،حقّ است. «لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَیْنا رَسُولاً - فَلَمّا جاءَهُمُ الْحَقُّ» ۶- منکرین حقّ،بجای توجّه به حقّانیّت،تنها به مقایسه های بی اساس وباطل نظر دارند. «جاءَهُمُ الْحَقُّ - لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ» ۷- افراد متحجّر،حاضر به پذیرش حرف جدید و منطقی نیستند. «لَوْ لا أُوتِیَ مِثْلَ ما أُوتِیَ مُوسی» ۸- سحر و ساحری،شایع ترین تهمتی است که به انبیا زده می شود. «سِحْرانِ» (منکرین بهانه جو اظهار می نموند که این قرآن و آن تورات،دو کتاب سحرند که از یکدیگر پشتیبانی می کنند.) ۹- دشمنان،منطق و کلام حقّ را خدشه دار می کنند تا راه را برای انکار خود باز کنند. سِحْرانِ ... إِنّا بِکُلٍّ کافِرُونَ ۱۰- برای اثبات حقّ،گاهی باید روش تحدّی و مبارزه طلبی و مناظره را انتخاب کرد. قُلْ فَأْتُوا بِکِتابٍ ... ۱۱- توراتِ اصلی وقرآن،بهترین کتاب های آسمانی برای هدایت بشر می باشند. فَأْتُوا بِکِتابٍ ... أَهْدی مِنْهُما ۱۲- در مقابل کفر و انکار باید پیروان ادیان الهی حامی یکدیگر باشند. «أَهْدی مِنْهُما» و نفرمود:«أهدی منی»آری،در برابر دشمن مشترکی که به همه ی کتب آسمانی کافر است و شعار «إِنّا بِکُلٍّ کافِرُونَ» سر می دهد،قرآن،از تورات حمایت کرده و آن را در کنار خویش قرار می دهد. ۱۳- رهبران دینی باید بهترین سخن و منطقی ترین شیوه را در مقابل مخالفان ارائه دهند. فَأْتُوا بِکِتابٍ ... أَهْدی مِنْهُما أَتَّبِعْهُ ۱۴- ملاک ومعیار در انتخاب،تبعیّت از بهترین هاست. «أَهْدی مِنْهُما أَتَّبِعْهُ» ۱۵- گاه هواپرستی(با تبلیغات،توجیهات،مغالطه کاری و طرفداری اکثریّت) چنان جلوه می کند که شناخت آن،بصیرت و دقّت لازم دارد. «فَاعْلَمْ» ۱۶- آنجا که هدایت پذیری نباشد،هواپرستی حاکم است. لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... یَتَّبِعُونَ أَهْواءَهُمْ ۱۷- منکران حقّ وهواپرستان،گمراه ترین مردم هستند. «مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ» ۱۸- هدایت واقعی،هدایتی است که از علم و حکمت بی نهایت سرچشمه گرفته باشد. «هُدیً مِنَ اللّهِ» ۱۹- هواپرستی ظلم است و هواپرستان از هدایت الهی به دورند. «إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در سرزمین (ع) ✴️قسمت سوم : 8⃣- 🍁 اعتقاد به رعایت حقوق مردم در حرکت خود۴ 🌱• هر چند امام معتقد بودند که برای اصلاح یک جامعه ، کاراترین روش ، گرفتن حکومت می باشد ولی از آنجا که آن را نه از حقوق الهی خود ، که از حقوق مردم می دانستند ، پس از دریافت نامه های متععد کوفیان ، نامه ای به آنها نوشتند تا از اراده قطعی آنها مطمین شوند : " اينك ... شخص مورد اعتماد از خانواده خود را به سوى شما گسيل داشتم و به او دستور دادم كه مرا از وضعيت ..و راى شما مطلع گرداند ، پس اگر براى من بنويسد كه ، نظر بزرگان ... شما بر همان چيزى استقرار يافته كه فرستادگان شما به اطلاع من رساندند و در نامه هايتان خواندم ، به سرعت‏ به سوى شما خواهم آمد ان شاءالله ." « 13» 🌳•💔 و با رسیدن پاسخ مسلم كه : نیروهای مردمی کوفه با شما هستند ، پس با رسیدن نامه من با تعجیل ، به کوفه حرکت کنید .« 14» 🌴🍃امام بسوی آنها حرکت کرده و آنگاه بود که سخن از عدم لیاقت یزید و لیاقت خود در امر ولایت بر مردم ، به زبان راندند : " شما آگاهيد كه اين قوم ـ بني اميه ـ پيروي از شيطان را برگزيدند و از اطاعت خدا روي برتافتند ، فساد و تباهي را آشكار و حدود الهي را تعطيل نمودند و فيي ء را به تصرف خود درآوردند ، حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نمودند و حال آنكه من به اين امر ـ سرپرستي و حكومت بر مردم و جانشيني پيامبر (ص) ـ سزاوارترم ؛ به دليل جايگاهم نسبت به رسول خدا ." «15» 9⃣- 🍁خروج ناگهانی از مکه جهت حفظ حرمت خانه خدا 💢👈بعد از گذشت 125 روز در مکه ، وقتی خبر طرح ترور خود در مراسم حج در موقع احرام را شنیدند ، در حالیکه دو روز به عید قربان مانده بود ، از ادامه حج منصرف شده و بسرعت از آنجا خارج شدند ، که مبادا دشمن با استفاده از حرمت حمل سلاح در مراسم احرام ،۵ نسبت به تعرض و قتل ایشان اقدام کرده و حرمت خانه خدا را بشکند و در جواب بعض دوستان علت خروج خود را چنین می فرمایند : 💔👈" اى اباهرم ! بنى اميه با فحاشى و ناسزا گويى احترام مرا درهم شكستند ، من راه صبر و شكيبايى را در پيش ‍ گرفتم . و ثروتم را از دستم ربودند ، باز هم شكيبايى كردم ولى چون خواستند خونم را بريزند ناچار به فرار شدم ." «16» 0⃣1⃣- 🍁پرداخت کرایه شتران مسیر کوفه 🍂🐪🥀امام در مسیر کوفه با کاروانی یمنی روبرو شده که چند شتر از آنها برای حمل بارها و اصحاب کرایه کرده و پیشنهاد کرد تا هر کجا که او را همراهی کنند کرایه آنها محفوظ است و داده خواهد شد که تعدادی قبول کرده و با امام همراه شدند . «17» زيرنويسها : 👎👎 13- " و قد بعثت اليكم ... ثقتى من اهل بيتى و امرته ان يكتب الى .... رايكم فان كتب الى انه قد اجمع راى ملاكم و ذوى الفضل ....منكم على مثل ما قدمت على به رسلكم و قرات فى كتبكم اقدم عليكم و شيكا ان شاءالله...; " - الطبری ج 5 ص 353 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2935 ) 14- " عجل الاقبال حین یاتیک کتابی فان الناس کلهم معک " - الطبری ج 5 ص 375 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2982 ) 15- فقد علمتم انّ رسول اللّه ـ (ص) ـ قد قال في حياته : من رأي سلطاناً جائراً مستحلاّ لحرم اللّه ناكِثاً لعهداللّه مخالفاً لسنة رسول اللّه يعمل في عباداللّه بالاثم و العدوان ثم لم يغيّر بقول و لا فعل كان حقيقاً علي اللّه اَنْ يدخله مدخله و قد علمتم ان هؤلاء القوم قد لزموا طاعة الشيطان و تولّوا عن طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و استأثروا بالفيي ء و اَحَلّوا حرام اللّه و حرموا حلاله و انّي احق بهذا الامر لقرابتي من رسول اللّه ـ (ص ) ـ " الفتوح ، ج 5 ، ص 91 16- يا اَباهِرهٍ! اِنَّ بَنِى اُمَيَّةَ شَتَمُوا عِرْضِى فَصَبَرْتُ وَاَخَذُوا مالى فَصَبَرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِى فَهَربْتُ ... - مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 226. لهوف ، ص 62 - ابن اعثم ص 873 17- فلقي عيرا قد أقبلت من اليمن، فاستأجر من أهلها جمالا لرحله وأصحابه، وقال لأصحابها: " من أحب أن ينطلق معنا إلى العراق وفيناه كراءه وأحسنا صحبته، ومن أحب أن يفارقنا في بعض الطريق أعطيناه كراء على قدر ما قطع من الطريق " فمضى معه قوم وامتنع آخرون. الارشاد ج 2 ص 68 🔖🖋تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 💔 فَلْيَبْكِ الْباكُونَ، وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرِفِ الدُّمُوعُ، وَلْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَيَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَيَعِجَّ الْعاجُّونَ، أَيْنَ الْحَسَنُ ؟ أَيْنَ الْحُسَيْنُ ؟ أَيْنَ أَبْناءُ الْحُسَيْنِ ؟ صالِحٌ بَعْدَ صالِحٍ، وَصادِقٌ بَعْدَ صادِقٍ، أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ 💫باید گریه‌کنندگان بگریند و زاری‌کنندگان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشک‌ها روان شود و فریادکنندگان فریاد زنند  شیون‌کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند، حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ فرزندان حسین کجایند؟ شایسته‌ای پس از شایسته دیگر، راستگویی پس از راستگویی دیگر، راه از پس راه کجاست؟ فرازی از دعای ندبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش فساد و در 🎙دکتر محمدرضا یوسفی ۷ محرم ۱۴۰۲، کانون توحید ⭕️معاویه می‌گفت من نماینده خدایم و فقط به او جواب می‌دهم، نه به مردم 🔹در روایتی از رسول خدا؛ حکومت بنی امیه دو ویژگی اصلی دارد: یکی انحصار در اموال عمومی و دیگری نگاه اطاعت محور و زورمدار به مردم. به معاویه بجای امیرالمومنین؛ ملک می گفتند و در پاسخ به اعتراض معاویه گفتند: علی بدان خاطر امیرالمومنین بود که توسط مردم و با اصرار مردم بر کرسی خلافت نشست، اما تو با زور به قدرت چنگ انداختی. ❌حوزه نخست فساد سیاسی است؛ ❌حوزه دوم فساد اقتصادی و فساد مالی است که همواره در تاریخ دولتها وجود داشته است. ❌یکی از راههای توجیه این فساد، ادعای نمایندگی خدا و دین است؛ معاویه گفت « الارض لله و انا خلیفه الله»: زمین مال خداست و من نماینده اویم.  و سپس می گوید من هر مالی را گرفتم، هرکاری را بخواهم می‌توانم با آن بکنم و فقط به خدا جواب می‌دهم، نه به مردم. ❇️؛ برعکس حضرت علی مشروعیت خود را ناشی از حمایت و انتخاب مردم عنوان می کند، نه انتخاب خدا و به مالک اشتر می نویسد: در پی رضایت مردم باش که رضایت خدا در رضایت مردم است. @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ ۞﷽‌۞ ❇️شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن را تجربه كنيد ودر از قرآن به همراه با ما همراه شوید. ✳روزهای زوج: یک سوره یا یک صفحه جدید از قران کریم 🌹هر روز فایل صوتی و تصویری قرائت و شرح گویای صفحه را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات از تفاسیر مختلف ، به ترتیب نزول در گروه ارسال میکنیم. ✍تاکنون سوره های مرحله اول و دوم نزول شامل: سوره مبارکه (آیات 1 تا 5) سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه به اتمام رسیده است که جهت دسترسی به آنها میتوانید از هشتگها استفاده نمایید. 🌹به لطف پرودگار از روز شنبه ، سوره های مرحله سوم نزول را با سوره مبارکه آغاز خواهیم کرد. 💫گروه ࿐ 🍃═🌸━━┓ @taqarrob99 ┗━━🌸═🍃࿐‌
⭕ استفاده از برای هدف حق، ممنوع❌❌ ⁉ایا روضه خوان و برای مردم بر حسین ع میتواند روضه جعلی بخواند؟ 🔻براى هدف حق بايد از وسیله حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مى‏دانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مى‏كنند و همه شما نماز شب خوان مى‏شويد، [در عين حال‏] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمى‏دهد. 🔻آيا اسلام اجازه مى‏دهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مى‏شنود كه نمى‏داند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مى‏دهد؟ ابداً.❌❌ 🔻اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مى‏برد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى‏ ايستد، خودش مى‏رود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد. 🔻گفتند: يكى از علماى بزرگ يكى از شهرستانها پاى منبرى نشسته بود. يك آقايى كه شال سيّدى به سر داشت، روضه‏ هاى دروغ مى‏خواند. آن آقا كه از مجتهدين خيلى بزرگ بوده، از پاى منبر گفت: آقا اينها چيست دارى مى‏گويى؟ يك وقت او از بالاى منبر فرياد زد: تو برو دنبال فقه و اصولت، اختيار جدّ خودم را دارم، هرچه دلم بخواهد مى‏گويم. «اختيار جدّم را دارم» يعنى چه؟! 🔻يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه‏ هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همان‏طور كه هدفمان بايد مقدس باشد، هم كه براى اين مقدس استخدام مى‏كنيم بايد مقدس باشد. 🔻 ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، ❎❎❎به نفع دين هم نبايد بگوييم، ⭕⭕⭕يعنى به نفع دين هم نبايد بى‏ دينى كنيم، 🔻چون دروغ گفتن بى‏ دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى‏ دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى‏ دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى‏ دينى كردن است.📛📛 🔻دين اجازه نمى‏دهد و لو به نفع خودش ما بى‏ دينى كنيم. «ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ». ببينيد سيره تبليغى پيغمبر اكرم- كه از مهم‏ترين سيره‏ هاى ايشان است- چگونه بوده! پيغمبر، اسلام را چگونه تبليغ كرد، چگونه ارشاد و هدايت كرد؟ 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏16 ؛ ص111-110- با تلخیص @quranpuyan
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ پس صبر كن كه وعده خدا حق است 🌸 سوره روم ٦٠ کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ پس صبر كن كه وعده خدا حق است 🌸 سوره روم ٦٠ کانال قرآن پویان @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه به فرمان او است 💠ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ (۱۱/تغابن) 🌱‏هيچ مصيبتی، جز با اذن خداوند به كسی نرسد و هر كس به خداوند ايمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شكيبايی) هدايت كند و خداوند به همه چيز آگاه است. 🔹بدون شك همه حوادث اين عالم به اذن خدا است، چرا كه به مقتضای" توحيد افعالی" در تمام عالم هستی چيزی بدون اراده حق تحقق نمی‌يابد، ولی از آنجا كه مصائب هميشه به صورت يك علامت استفهام در اذهان جای داشته بالخصوص روی آن تكيه شده است. 🔹‏البته منظور از اذن در اينجا همان اراده تكوينی خداوند است، نه اراده تشريعی. 👈‏در اينجا سؤال مهمی مطرح است و آن اينكه: بسياری از اين مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ می‌دهد، و يا اينكه خود انسان بر اثر كوتاهی و ندانم كاری، و يا ارتكاب خلاف، گرفتار آن می‌شود، آيا اينها همه به اذن خدا است؟! ✅در پاسخ اين سؤال بايد گفت از مجموع آياتی كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است برمی‌آيد كه مصائب بر دوگونه است: 🔹مصائبی كه با طبيعت زندگی انسان سرشته شده، و اراده بشر كمترين تاثيری در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتی از حوادث دردناك طبيعی. 🔹‏دوم مصائبی كه انسان به نحوی در آن نقشی داشته است. 👈‏قرآن در باره دسته اول می‌گويد همه به اذن خدا روی می‌دهد، و در باره قسم دوم می‌گويد به خاطر اعمال خودتان دامانتان را می‌گيرد! بنا بر اين كسی نمی‌تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوی خدا است در مقابل ظالمان سكوت كرده، به مبارزه برنخيزد، و نيز نمی‌تواند به اين بهانه دست از مبارزه با بيماريها و آفات و مبارزه با فقر و جهل بردارد. ‏البته در اينجا نكته ديگری نيز وجود دارد و آن اينكه حتی در مصائبی كه خود انسان در آن نقشی دارد تاثير اين اسباب از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان او است كه اگر او اراده كند هر سببی بی‌رنگ و بی‌اثر می‌شود. 🔹‏سپس در دنباله آيه به مؤمنان بشارت می‌دهد كه" هر كس به خدا ايمان آورد، خدا قلبش را هدايت می‌كند" (آن چنان كه در برابر مصائب زانو نزند، مايوس نشود جزع و بيتابی نكند) (وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ يَهْدِ قَلْبَهُ‌). ‏اين هدايت الهی هنگامی كه به سراغ انسان آيد در نعمتها شاكر باشد و در مصيبتها صابر، و در برابر قضای الهی تسليم. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و وسيله شما هستند 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۴/تغابن) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! برخی از همسران و فرزندانتان برای شما دشمنند (كه شما را از راه خدا بازمی‌دارند)، پس از آنان بر حذر باشيد و اگر (آزار و خطايشان را) عفو كنيد و چشم بپوشيد و درگذريد، پس (بدانيد كه) خداوند آمرزنده مهربان است. 🔹لازمه ايمان واقعی، مقاومت در برابر خواسته‌های عاطفی و به ناحق همسر و فرزند است، گرچه ممكن است دشمنی آنان را به همراه داشته باشد. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ» ‏ 🔹تنها بعضی از همسران و فرزندان، مانع‌تراشی می‌كنند، نه همه. «مِنْ أَزْواجِكُمْ» ‏ 🔹بايد مراقب بوده و فريب همسران و فرزندان نااهل را نخورد. «فَاحْذَرُوهُمْ» 🔹گرچه نبايد تسليم خواسته‌های نابجايی همسر و فرزندان شد، ولی رابطه عفو و گذشت و بخشش را مراعات كنيد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹در مسير خطاپوشی، تا آخرين مرحله پيش رويد؛ ببخشيد، سرزنش نكنيد و به ياد خودتان هم نياوريد. «تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹تعادل ميان وظيفه و غريزه در زندگی خانوادگی لازم است، نه به خاطر عواطف و غرايز، دست از وظيفه و هجرت و جهاد برداريد و نه به خاطر انجام وظيفه، عواطف خانوادگی را ناديده بگيريد. «فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا» ‏ 🔹به دنبال عفو و مغفرت شما، عفو و مغفرت الهی است. «إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» ‏ 🔹مغفرت الهی، همراه با رحمت و الطاف ويژه است. اگر شما ديگران را ببخشيد، خداوند هم شما را می‌بخشد و هم مورد لطف ويژه قرار می‌دهد. ‏«فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۵۶ إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ  ـ [ای پيامبر] مسلماً تو آنرا که دوست داری نمي‌توانی هدايت کني، اين خداست که هر که را بخواهد [طبق نظاماتش و با تلاش خود او] هدايت مي‌کند و او به هدايت يافتگان آگاه‌تر است [=نيازی نيست که بندگان در اين مورد داوری کنند]. قصص : ۵۷ وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَى إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِّزْقًا مِّن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ  ـ [برخی از مکّيان تمايل يافته به ايمان، اما عافيت‌طلب و محافظه کار] گفتند: اگر با تو از هدايت [قرآن] پيروی کنيم [=با تو همفکری نمائيم] از سرزمين‌مان کنده مي‌شويم ۴۷ [با سلب حمايت قبيله‌مان، آواره و اسير مي‌شويم]، آيا جز اين است که ما برای آنها حريم امنی [=مکه] قرار داده‌ايم که انواع محصولات، که رزقی از جانب ماست، ۴۸ به طرف آنها گسيل مي‌شود؟ [برخورداری و رشد اقتصادی ناشی از تجارت و تبادل کالاها در مکه، ناشی از امنيت حريم مکه است] وليکن [متأسفانه] بيشتر آنها نمي‌دانند [که همين امنيت را هم ما مقرّر کرده‌ايم].  __ ۴۷- «خطف» ربودن و به سرعت اخذ کردن است. در قرآن آمده است که: «برق آسمان نزديک است بينايی چشم آنان را بربايد» [بقره ۲۰ (۲:۲۰) - یَكَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ]. ۴۸ – مکه تنها نقطه‌ای از عربستان بود که به دليل حرمت کعبه، جنگيدن در آن حرام به شمار مي‌رفت و در سايه چنين پناهي، قبايل متخاصم مي‌توانستند در کمال امنيت در کنار يکديگر به داد و ستد بپردازند. چنين امنيتي، تجارت را رونق داده و موجب توسعه اقتصادی و راحت و رفاه ساکنان شهری شده بود که با وجود محروم بودن از کشاورزی و دامداری و صنعت، قطب اقتصادی شبه جزيره عربستان گشته و «رزق الهی» از هر سو به طرف آنان سرازير مي‌شد. اين همان دعای معمار اين خانه ابراهيم خليل(ع) بود که هنگام بنای کعبه، تأمين رزق مکه را مسئلت کرده بود [بقره ۱۲۶ (۲:۱۲۶) ]. https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠بمناسبت 14 مرداد سالروز صدور فرمان و روز اسلامي 🌱نگاهي به نقاط قوت از نگاه شهيد مطهري 🛑قسمت اول حیثیت و انسانی : اعلاميه 🔻«از آنجا كه شناسایی حیثیت ذاتی كلیه ی اعضای خانواده ی بشری و حقوق یكسان و انتقال ناپذیر آنان، اساس آزادی و عدالت و صلح را تشكیل می دهد. ↩️از آنجا كه عدم شناسایی و تحقیر منتهی به اعمال وحشیانه ای گردیده است كه روح بشریت را به عصیان واداشته، و ظهور دنیایی كه در آن افراد بشر در بیان عقیده، آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آمال بشر اعلام شده است. از آنجا كه اساساً حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت كرد تا بشر به عنوان آخرین علاج به قیام بر ضد و فشار مجبور نگردد. از آنجا كه اساساً لازم است توسعه ی روابط دوستانه بین ملل را مورد تشویق قرار داد. ↩️از آنجا كه مردم ملل متحد، ایمان خود را به حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن مجدداً در منشور اعلام كرده اند و تصمیم راسخ گرفته اند كه به پیشرفت اجتماعی كمك كنند و در محیطی آزادتر وضع زندگی بهتری به وجود آورند. ↩️از آنجا كه. . . مجمع عمومی، این اعلامیه ی جهانی حقوق بشر را آرمان مشتركی برای تمام مردم وكلیه ی ملل اعلام می كند تا جمیع افراد و همه ی اركان اجتماع این اعلامیه را دائماً در مد نظر داشته باشند و مجاهدت كنند كه به وسیله ی تعلیم و تربیت احترام این و توسعه یابد و با تدابیر تدریجی ملی و بین المللی، شناسایی و اجرای واقعی و حیاتی آنها، چه در میان خود ملل عضو و چه در بین مردم كشورهایی كه در قلمرو آنها می باشد تأمین گردد. . . » . 🟡 بالا مقدمه ی اعلامیه ی جهانی حقوق بشر است؛ مقدمه ی همان اعلامیه ای است كه در باره اش می گویند: «بزرگترین توفیقی است كه تا این تاریخ در طریق تأیید حقوق انسانی نصیب عالم بشریت شده است» . روی هر كلمه و هر جمله ی آن حساب شده است، و مظهر افكار چندین قرن فلاسفه ی آزادیخواه و حقوق شناس جهان است. 🔹مقام و احترام انسان اعلامیه ی حقوق بشر چون بر اساس احترام به و و تنظیم شده و برای احیای حقوق بشر به وجود آمده، 👈👈مورد احترام و تكریم هر انسان با وجدانی است. ما مردم مشرق زمین از دیر زمان از ارزش و مقام و احترام انسان دم زده ایم. در دین مقدس اسلام- انسان، حقوق انسان، آزادی و مساوات آنها نهایت ارزش و احترام را دارد. 👈👈نویسندگان و تنظیم كنندگان این اعلامیه و همچنین فیلسوفانی كه در حقیقت الهام دهنده ی نویسندگان این اعلامیه هستند، مورد ستایش و تعظیم ما می باشند. ولی چون این اعلامیه یك متن فلسفی است، به دست بشر نوشته شده نه به دست فرشتگان، استنباط گروهی از افراد بشر است، هر فیلسوفی حق دارد آن را تجزیه و تحلیل كند و احیاناً نقاط ضعفی كه در آن می بیند تذكر دهد. 🔶این اعلامیه خالی از نقاط ضعف نیست ولی ما در این مقاله روی نقاط ضعف آن انگشت نمی گذاریم، روی نقطه ی قوّت آن انگشت می گذاریم. 🔻تكیه گاه این اعلامیه « » است، و حیثیت ذاتی انسان است. 👈از نظر این اعلامیه انسان به واسطه ی یك نوع كرامت و شرافت مخصوص به خود دارای یك سلسله و شده است كه سایر جانداران به واسطه ی فاقد بودن آن حیثیت و شرافت و كرامت ذاتی، از آن حقوق و آزادیها بی بهره اند. 👌نقطه ی قوّت این اعلامیه همین است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 150 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا