eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسان بايد به خود بنگرد! 🔹نزديكترين اشياء خارجی به انسان غذای او است كه با يك دگرگونی جزء بافت وجود او می‌شود، و اگر به او نرسد به زودی راه فنا را پيش می‌گيرد، و به همين دليل قرآن از ميان تمام موجودات روی مواد غذايی آن هم موادی‌ كه از طريق گياهان و درختان، عائد انسان می‌شود تكيه كرده است. 🔹‏روشن است كه منظور از" نگاه كردن" تماشای ظاهری نيست، بلكه نگاه به معنی دقت و انديشه در ساختمان اين مواد غذايی، و اجزاء حياتبخش آن، و تاثيرات شگرفی كه در وجود انسان دارد، و سپس انديشه در خالق آنها است. 🔹‏و اينكه بعضی احتمال داده‌اند مراد نگاه ظاهری است، نگاهی كه باعث تحريك غده‌های بزاقی دهن، می‌شود، در نتيجه كمك به هضم غذا می‌كند بسيار بعيد به نظر می‌رسد، زيرا آيه به قرينه آيات قبل و بعد اصلا در مقام بيان اينگونه مسائل نيست، منتها بعضی از دانشمندان غذاشناس كه قرآن را تنها از زاويه محدود مسائل شخصی خود می‌نگرند طبيعی است چنين پنداری درباره آيه فوق داشته باشند. 🔹‏بعضی نيز معتقدند كه منظور از نگاه كردن به مواد غذايی اين است كه انسان هنگامی كه بر سر سفره می‌نشيند دقيقا بنگرد كه آنها را از چه راهی تهيه كرده؟ حلال يا حرام؟ مشروع يا نامشروع؟ و به اين ترتيب جنبه‌های اخلاقی و تشريعی را مورد توجه قرار دهد. 🔹‏در بعضی از روايات كه از معصومين نقل شده نيز آمده است كه منظور از" طعام" در اينجا" علم و دانشی" است كه غذای روح انسان است، بايد بنگرد كه آن را از چه كسی گرفته؟ 👈آری انسان بايد درست بنگرد كه سرچشمه اصلی علم و دانش او كه غذای روحانی او است كجا است مبادا از سرچشمه آلوده‌ای تغذيه شود و روح و جان او را بيمار كند يا به هلاكت افكند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روز فرار! 💠‏فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ (۳۳) يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ (۳۴) وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ (۳۵) وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ (۳۶) لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ (۳۷/عبس) 🌱‏پس زمانی كه آن صدای هولناك در آيد. روزی كه انسان از برادرش بگريزد و از مادر و پدرش و همسر و فرزندانش. در آن روز برای هر يك از آنان كار و گرفتاری است كه او را (از پرداختن به كار ديگران) بازدارد. 🔸‏«صاخه» به معنای صدای وحشتناكی است كه نزديك است گوش را كر كند. مراد از آن، يا صيحه‌ی برپا شدن قيامت است و يا ناله و فرياد گوش خراش مردم در آن روز. ‏در آيات قبل، از معاش بحث شد و در اين آيات از معاد گفتگو می‌شود. ‏در باره انگيزه فرار انسان از برادر و مادر و پدر و همسر و فرزندان، مطالبی می‌توان گفت، از جمله اينكه می‌گريزد تا مبادا برادرش از حقوق خود مطالبه كند و او را گرفتار سازد. ‏می‌گريزد تا مورد تقاضای ديگران قرار نگيرد. می‌گريزد تا رسوايی او را ديگران نفهمند. ‏می‌گريزد تا به كار خود برسد و تكليفش زودتر روشن شود. «لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ» ‏🔹قيامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ يَوْمَ يَفِرُّ ... 🔹روابط خويشاوندی، در قيامت گسسته می‌شود. يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ ... 🔹در قيامت، هركس به فكر نجات خويش است. لِكُلِّ امْرِئٍ‌ ... شَأْنٌ يُغْنِيهِ‌ ‏🔹در قيامت، فرصت برای پرداختن به كار ديگران نيست. «لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. 🏴 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓  🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ترجمه متن 🏴 سلام بر ولىّ خدا و حبيبش، سلام بر دوست خدا و نجيبش، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آن دچار گرفتاري ها و كشته اشك ها، خدايا من گواهى میدهم كه حسين ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزيده توست حسينى كه به كرامتت رسيده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاكى ولادت برگزيدى، و او را آقايى از آقايان، و پيشروى از پيشرويان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى، و ميراث هاى پيامبران را به او عطا فرمودى، و او را از ميان جانشينان حجّت بر بندگانت قرار دادى، و در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، و از خيرخواهى دريغ نورزيد، و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالی كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد، و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، تكبّر كردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پيامبرت را به خشم آوردند، و اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل شكاف افكنى و نفاق و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ريخته شد و حريمش مباح گشت خدايا آنان را لعنت كن لعنتى سنگين، و عذابشان كن عذابى دردناك، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشينان، شهادت میدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى، خوشبخت زيستى، و ستوده درگذشتى، و از دنيا رفتى گم گشته، و مظلوم و شهيد، گواهى میدهم كه خدا وفاكننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودكننده كسانى را كه از ياریات دريغ ورزيدند، و عذاب كننده كسانى را كه تو را كشتند، و گواهى میدهم كه تو به عهد خدا وفا كرديد و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسيد، پس خدا لعنت كند كسانى را كه تو را كشتند، و به تو ستم كردند، و اين جريان را شنيدند و به آن خشنود شدند، خداى من تو را شاهد میگيرم كه من دوستم با آنان كه او را دوست دارند، و دشمن با آنان كه با او دشمنند، پدر و مادرم فدايت اى فرزند رسول خدا، گواهى میدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند، و گواهى میدهم كه تو از ستون هاى دين، و پايه هاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى میدهم كه پيشواى نيكوكار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاكيزه، هدايت كننده، و هدايت شده اى، و گواهى میدهم كه امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه هاى هدايت، و دستگيره محكم، و حجّت بر اهل دنيا هستند و گواهى میدهم كه من به يقين مؤمن به شمايم، و به بازگشتتان يقين دارم، براساس قوانين دينم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياری ام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمايم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پيكرهايتان، و بر حاضر و غايبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمين اى پروردگار جهانيان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓  🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷سه نگاه به : تاریخی ، مناسکی ، و معرفتی 🔹نگاه تاریخی ،  نگاه به گذشته است که در اربعین سال ۶۱ چه اتفاقی افتاده است ؟ محققانی مانند علامه مجلسی میگویند پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد . 🔹نگاه مناسکی ، نگاه به برنامه این روز برای ماست که مهم ترین ان زیارت امام حسین ع است . 🔹نگاه معرفتی ، نگاه به دستاورد معرفتی ما از این زیارت است برای انتخاب راه و استراتژی حرکت .  که مهم ترین ان در زیارت اربعین از این جمله استفاده میشود : -- قلبی لقلبکم سلم و -- امری لامرکم متبع و -- نصرتی لکم معده حتی یاذن الله لکم 🔹زائر حسینی در اربعین به چنان درکی میرسد که در این فراز صادقانه میگوید : دلم ، در اختیار شما و کارهام به پیروی از شما و قدرتم در خدمت شماست ، تا اذن الهی برای قیام شما فرا رسد . 🔹این زائر ، فقط دلش را به حسین سپرده و سر سپرده اوست ،او فقط خود را برای سربازی آن حضرت آماده کرده است و منتظر اذن خداوند به خاندان رسالت است  . مدعیان نمیتوانند چنین زائری را فریب داده و خودشان را بجای حسین قرار دهند . استادسروش محلاتی @quranpuyan
❇️رسالت ع :مبارزه با 🔹عصری است که، دیگر در میان توده، هیچ آوایی و ندایی بلند نیست: را شکسته‌اند، را بریده‌اند، لب‌ها را دوخته‌اند و همه‌ پایگاه‌های حقیقت را بر سر وفادارانش، ویران کرده‌اند. و اکنون، حسین، به عنوان یک رهبر مسئول، می‌بیند که اگر خاموش بماند، تمامِ اسلام به صورت یک "دینِ دولتی" درمی‌آید. اسلام تبدیل می‌شود به یک قدرتِ نظامی‌ _ سیاسی، و دگر هیچ!ِ 🔹اگر حسین نباشد تامردم را از سه خدای روی زمین آگاه کند: خدای زر، خدای زور و خدای تزویر، یعنی این مثلث شوم حاکم برتاریخ، همان مثلث تیغ وطلا وتسبیح و جهل عوام نگذارد که حسین وحسین ها به رسالت خویش دست یازند، سیرحرکت تاریخ، باز دوباره و دوباره و دوباره تکرار میشود، اولی سرخلق رابه بند می آورد ودومی جیبش را خالی میکند وسومی بالحنی خیرخواهانه و با زبان دین درگوش خلق میگوید: صبرکن برادر،دنیارا به اهلش وابگذار، آخرتت را آباد کن، این مثلث شوم وبیگانه ای که همیشه درتاریخ به کاربوده است. 🔹اگر پیام کربلا را به تاریخ باز نگوید، کربلا در تاریخ می‌ماند، و کسانی که به این پیام نیازمندند از آن محروم می‌مانند، و کسانی که با خون خویش، با همه نسل‌ها سخن می‌گویند، سخنشان را کسی نمی‌شنود. این است که رسالت زینب سنگین و دشوار است. 🔹تشیع، در داستانِ کربلا، در اوجِ شکوه‌اش، تجسمِ عینی پیدا می‌کند. اما، یکی از وسایلِ بی‌روح شدن و فلج شدنِ فکرِ شیعی، و گم شدنِ اصلِ قضیه، این است که، 👌 ما، همه چیز را گذاشتیم، و به داستانِ کربلا پرداختیم. و به شکلی پرداختیم، که اولین قربانی‌ی تجلیل و تعظیمِ ما از حسین، و یادآوری‌ی داستانِ کربلا، خودِ ، و خودِ داستانِ کربلا است..." 📚دکتر علی شریعتی/حسین وارث آدم ص_۲۳۴ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ 🤲خدایا! با یاد تو به‌ سویت نزدیکی می‌جویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت می‌طلبم و از تو می‌خواهم به بخشندگی‌ات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی 📖دعای کمیل 📍کانالِ قرآن‌پویان 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آن روز كه طومار پيچيده شود! 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ 🌱آن زمان که بساط خورشید جمع و در هم پیچیده شود؛ تكویر - ۱ 🔹كورت" از ماده" تكوير" در اصل به معنی پيچيدن و جمع و جور كردن چيزی است (همچون پيچيدن عمامه بر سر) اين مطلبی است كه از كتب مختلف لغت و تفسير استفاده می‌شود، و گاه آن را به" افكندن" يا" تاريك شدن" چيزی گفته شده، و به نظر می‌رسد كه اين دو معنی نيز باز گشت به همان ريشه اول می‌كند. ‏به هر حال منظور در اينجا پيچيده شدن نور خورشيد، و تاريك شدن و جمع شدن حجم آن است. 🔹‏می‌دانيم خورشيد در حال حاضر كره‌ای است فوق العاده داغ و سوزان به اندازه‌ای كه تمام مواد آن به صورت گاز فشرده‌ای در آمده و در گرداگردش شعله‌های سوزانی زبانه می‌كشد كه صدها هزار كيلومتر ارتفاع آنها است! و اگر كره زمين در وسط يكی از اين شعله‌های عظيم گرفتار شود در دم خاكستر و تبديل به مشتی گاز می‌شود! ولی در پايان اين جهان و در آستانه قيامت اين حرارت فرو می‌نشيند، و آن شعله‌ها جمع می‌شود، روشنايی آن به خاموشی می‌گرايد، و از حجم آن كاسته می‌شود، و اين است معنی" تكوير" و لذا در" لسان العرب" آمده است" كورت الشمس: جمع ضوءها و لف كما تلف العمامة":" معنی تكوير خورشيد اين است كه نور آن جمع و پيچيده می‌شود، همانگونه كه عمامه را می‌پيچند". 🔹‏اين حقيقتی است كه در علم و دانش امروز نيز منعكس است و ثابت خورشيد تدريجا رو به تاريكی و خاموشی می‌رود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، بهترين وسيله پند، تذكّر و موعظه است. 💠‏فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ (۲۶) إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ (۲۷) لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ (۲۸) وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ (۲۹/تکویر) 🌱‏پس به كجا می‌رويد؟ آن (قرآن) جز پند و تذكّری برای جهانيان نيست. ‏برای هر كس از شما كه بخواهد راستی و درستی پيشه كند. و شما نمی‌خواهيد جز آنچه خداوند، پروردگار جهانيان بخواهد. 🔹انسان بی‌هدف و بی‌مكتب نداريم، حتی كفار ومشركان برای خود راه و مرامی دارند، «لكم دينكم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ» 🔹قرآن، بهترين وسيله پند، تذكّر و موعظه است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ» 🔹قرآن، برای همه جهانيان است و به زمان و مكان و نژاد خاصی وابسته نيست. ‏«لِلْعالَمِينَ» 🔹در شيوه تبليغ، تذكّر آری ولی اجبار نه. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ» 🔹راه‌يابی به راه راست و پايداری در آن، در گرو خواست خود انسان است. ‏«لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ» 🔹راه قرآن، راه مستقيم است و به دور از هرگونه افراط و تفريط و اعوجاج می‌باشد. «لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ» 🔹خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، كه در اين صورت، خواست ما بی معنا می‌شود. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ» 🔹انسان، نه بی اراده است و نه خود مختار. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ» 🔹مشيّت خداوند بر مبنای ربوبيّت اوست. «يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ» 🔹چون خداوند ربّ العالمين است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نيز مشروط به خواست اوست. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ» ‏مثلًا در ماشين‌های تعليم رانندگی، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ يكی زير پای كارآموز و ديگری زير پای مربّی. در اين ماشين كارآموز می‌تواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده كند، ولی به شرط آنكه مربّی هم بخواهد. يا نظير چك‌های دو امضائی كه هر يك از دو صاحب امضا می‌تواند امضا كند، اما اثر و پرداخت چك زمانی است كه ديگری نيز آن را امضا كرده باشد. ‏«والحمد للّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص فروریختِن یک افسانه افسانه ای در میان یهودیان هست که نمیدانم در خود تورات هم وجود دارد یانه، و آن این است که «پیشگویان» به فرعون خبر داده بودند که در میان بنی اسرائیل پسری زاده خواهد شد که فروپاشی سیستم فرعونیت بدست او خواهد بود، و او دستور داده بود که نوزادان ذکور بنی اسرائیل کشته شوند که چنان پسری بدنیا نیاید. چون قرآن حق مطلق است و اگر چیزی با آن مغایر باشد باطل است، افسانه مذکور نیز باطل میگردد، زیرا چطور میتوان وقوع چنان دستوری را با آیه های ۸ و ۹ جمع کرد؟ اگر فرعون چنان دستوری داده، چگونه ممکن است زنش نوزادی را از آب بگیرد و کسی نگوید شکل و قیافه و پارچه ای که این بچه در آن پیچیده شده داد میزند که او بنی اسرائیلی است، بعدش اورا از آب بگیرند و از آن تابلوتر یک دختر بچه بنی اسرائیلی به آنها پیشنهاد دهد که گوش به حرف من دهید و او را به یک زن بنی اسرائیلی بسپارید که شیرش دهد و آنها هم بره وار بپذیرند!! بچه در رودخانه با شکل و شمایل بنی اسرائیلی و با قنداقِ بنی اسرائیلی و با راهنمائی دختر بچه بنی اسرائیلی با شیرِ زن بنی اسرائیلی بزرگ شود و همه اینها در حالی باشد که همان فرعون چند روز پیش فرمان قتل نوزادان ذکور بنی اسرائیلی را صادر کرده باشد؟!! بله! آن افسانه بکلی باطل است! موضوع آیات ۸ و ۹ مذکور را بجای آنکه مطابق روایات اسرائیلی به فرعون مربوط کنیم می باید به مشکلات داخل-قبیله ایِ بنی اسرائیل مربوط کرد، که قبیله بزرگی بودند در بردگی، و انگیزه تقرب به مرکز قدرت، طایفه های مختلف آنها را به رقابت با یکدیگر وامیداشت، و این، اسباب دشمنی ها و چشم-همچشمی های زیاد میگشت و از این میان مادر موسی بو کشیده و فهمیده بود گمان این هست که چشم زخمی به جگر گوشه اش برسد و آنطور او را (به وحی) از کانون خطر دور کرد. تفسير مرحوم مهندس گنجه ای https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ حسین ع، دیگران را خود نکرد. بودن با خودش را به دیگران نکرد. 🔹شهادت حسین یک تراژدی بود. مظلومیت قتل عام گروهی از پاکبازترین و آزاده ترین انسان ها در نبردی نابرابر با جباریت! جلوه ای از ماندن بر سر اصول، تا پای جان باختن خود و خانواده، رخدادی تراژیک برای انسانیت که متاسفانه در مرزهای عقیدتی اسلام باقی ماند و به اندازه کافی ابعاد جهانی نیافت. حسین با ما و جان ما کاری کرد که می توان متدین نبود، می توان مسلمان نبود، ولی نمی توان او را تحسین نکرد و دوست نداشت، شاید به دلایل زیر؛ 🔹حسین " " بود و هزینه تفاوت و با دیگران را پرداخت. در روزگاری که همگان در قبال جباریت، با یا زبان در کام کشیده بودند، حسین به ما آموخت که هزینه زیست اصیل انسانی، مرگی " دردناک " و " تراژیک " است. حسین آموزگار بزرگ" ایستادن "در مقابل تمام چیزهایی بود که انسان و انسانیت را به تباهی می کشاند. از همین رو بود که همگان را در مقابل یک انتخاب قرار داده بود؛ تسلیم، یا مرگ! 🔹حسین بود و به آزادی دیگران نیز احترام می گذاشت. در "بودن" یا" نبودن " با او. 🔺حسین در هیچ زمانی، بودن با خود را به دیگران نکرد. برای او کرامت انسان نه در تبعیت، بلکه در انتخاب است که می تواند تجلی یابد. انتخابی که می تواند زندگی یا مرگ را برگزیند. از همین رو در منازل مختلف سفر، پایان ماجرا را بارها به همراهان یادآوری و بر پرهیز از تحمیل خواست خود بر دیگران تاکید می ورزید. 🔹حسین بزرگ بود، ولی نه آن قدر که دیگران را خود بخواهد. در قیاس با نسلی از رهبران جهان که مردم را ابزاری برای دست یابی به قدرت و فدایی خود می پسندند، حسین برای تحقق آرمان هایش هزینه ای سنگین پرداخت؛ هزینه ای از جنس خانواده و فرزندان. حسین به ما آموخت که " انسان فی نفسه هدف است نه وسیله" (کانت)، و از همین رو تا انتها می کوشید تا از وقوع این حادثه ناگوار پرهیز کند. 🔹حسین زندگی را دوست داشت و به آن عشق می ورزید. برای او سویه‌ی مقابل زندگی ذلت بار نه مرگ، بلکه رهایی بود. این دشمن بود که او را مجبور به انتخاب میان تسلیم یا مرگ کرد. برای حسین شهادت گزینه نخست نبود. از همین رو از انجام با دشمن ابایی نداشت. حسین آموزگار بزرگ زندگی توام با کرامت و ارزش های بلند اخلاقی است. 🔹حسین اصلاح گری بزرگ بود که اصلاح امت جدش برای او اولویتی کاستی ناپذیر داشت (به عمر سعد گفته بود که حاضر است از مرزهای خلافت یزید خارج شود ولی هرگز از امر به معروف دست نمی کشد). پدرش هم در این مسیر از مشاوره دادن به خلفای پیش از خود دریغ نمی ورزید. مسئولیت پذیری او در قبال جامعه برای پیروانش درس آموز است؛ تاثیر بگذار حتی به اندازه یک واژه! 🔺 نکته پایانی: مناسکی شدن عاشورا اگر چه روندی اجتناب ناپذیر است ولی از امکان زیادی برای تقلیل دادن ابعاد انسانی این رخداد به فرآیندی تکراری و غفلت آمیز برخوردار است. به نظر می رسد شناخت ارزش های اخلاقی بعضا به فراموشی سپرده شده این حادثه به تلاش های تئوریک بیشتری نیازمند است. 📚مهران صولتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸💞 سَلامٌ عَلَىٰ آلِ يس، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا داعِيَ اللّٰهِ وَرَبَّانِيَّ آياتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَناصِرَ حَقِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا تالِيَ كِتابِ اللّٰهِ وَتَرْجُمانَهُ 🌸سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوت‌کننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و حاکم سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو ای حجّت خدا و راهنما به سوی اراده‌اش، سلام بر تو ای تلاوت‌کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‌اش، 💫فرازی از زیارت آل یس ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan