#كرامتانساني، ذاتي يا اكتسابي،
تفاوتها و آثار
🛑قسمت اول:
💫كليات
🔸کرامت انسانی به معنی بزرگواری و ارزش و حرمت داشتن همه انسانها است.
🌱🔸انواع #کرامت_انسانی
در میان عالمان مسلمان دو دیدگاه وجود دارد که بر اساس آن گروهی معتقد به #کرامت_ذاتی همه انسانها هستند و گروه دیگر آن را #کرامت_اکتسابی میدانند که ناشی از عواملی مانند تقوا و ایمان است.
👈علامه طباطبائی، سید محمدحسین فضلالله، فقیه شیعه، و ابنعاشور، مفسر اهلسنت، قائل به کرامت ذاتی انسان هستند و آن را موجودی برتر از سایر مخلوقات دانسته و مطلق بودنِ کرامت در آیه ۷۰ سوره اسراء را دلیل بر ادّعای خود میدانند.
🔸 به نظر مفسران بر اساس این آیه، امتیاز و ویژگی انسان، عقل و اراده او است که اختصاص به انسان دارد و به وسیله آن خوب را از بد تشخیص داده و سبب برتری او بر دیگر موجودات میشود.
از نظر علامه طباطبائی، این امتیازات شامل همه انسانها (مسلمان و غیرمسلمان) میشود؛ زیرا در غیر این صورت خداوند باید در آیه به مؤمنان اشاره میکرد نه همه انسانها.
👈مفسران دیگری مانند شیخ طوسی، فقیه و مفسر شیعه، و زمخشری، مفسر اهلسنت، قائل به کرامت اکتسابیاند و قابلیتهای بالقوه انسان از جمله تقوا و ایمان را دلیل بر کرامت و برتری او میدانند و بر آنند که ممکن است انسان با انجام اعمال ناشایست برتری خود را از دست بدهد. محمدتقی جعفری، فیلسوف شیعه معاصر، این نوع کرامت برای انسان را اختیاری دانسته و «کرامت ارزشی» مینامد. به نظر علامه جعفری، ارزش نهایی انسان به کرامت اکتسابی است.
عبدالله جوادی آملی و محمدتقی مصباح یزدی، فیلسوف شیعه، نیز کرامت انسان را از نوع اکتسابی میدانند
🌱🌱جایگاه #کرامت انسانی در #فقه
پذیرش کرامت انسانی در استنباط برخی از احکام تأثیرگذار بوده است. به گفته محمدهادی معرفت، فقیه و قرآنپژوه، بسیاری از فتاوای فقهی با توجه مسئله کرامت انسان تبیین شده است؛ مانند شخصی که در کما است و پزشکان از او قطع امید کردهاند اما کرامت انسان اقتضا میکند او را نکشند.
👈 همچنین ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، معتقد است که از #کرامت_انسان میتوان بهعنوان قاعدهای برای حل مسائل جدید فقهی استفاده کرد.
یوسف صانعی، نیز با پذیرش کرامت ذاتی انسانها، به برابری دیه و قصاص مسلمان و غیرمسلمان و همچنین حرمت #غیبت #غیرمسلمانان قائل شده است.
💻سایت ويكي شيعه
💫ادامه دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
یَا مَنْ یَسْمَعُ أَنِینَ الْوَاهِنِینَ
ای که می شنود ناله خستهدلان را
جوشن کبیر
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 70 تا 76
📄#صفحه_11
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_11
❇️#عبادت لزوما با سختی همراه نیست
💠قَالَ إِنَّهُ يَقُـولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُـولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ71 /بقره
🌱 گفت [پروردگارم] ميگويد: آن گاوي است به ذلّت درنيامده [=به بند و گاوآهن بسته نشده] نه زمين راشخم زده و نه كشتزار را آبياري كرده، 157 بيهيچ خال و لكهاي [ناشي از بيماري] در آن. گفتند: حالا حق مطلب را ادا كردي! 158 پس [سرانجام به ناچار] ذبحش كردند و نزديك بود كه نكنند.
🔹هيچ اسبي در طبيعت رام و تسليم نيست، اين آدميانند كه بر آن لگام و افسار ميبندند و بر پُشتش سوار ميشوند، گاو نيز در طبيعت خود وحشي است، انسان است كه آن را به گاو آهن ميبندد كه زمين را شخم بزند يا در مسيري تكراري همچون «اسب عصّاري»، صبح تا شب حركت كند و از چاه يا رودخانه آب بكِشد.
🔹 «ذَلُول» ناميدن آن گاو به دليل خو گرفتن و عادت به ذلت است. قرباني براي خدا، يا راه تقرّب به او، با آزادي و عزّت امكانپذير است، نه با ذلّت. آيا اين مشخصات جنبة نمادين ندارد؟
🔹گويا انتظار بسياري از مردم از دين و فرمان الهي، سخت و دشوار بودن احكام و آداب آن است، اين قياس به نفس بشري است كه از فرمانهاي سخت سلاطين و جبّاران آموختهاند، حال آنكه دين خدا سهل و آسان و در وُسع و توانايي متوسط مردم است.
بنياسرائيل كُشتن گاوي عادي را كاري عبادي تلقي نميكردند، اما وقتي شرايط سخت شد و چنان گاوي استثنايي را مجبور شدند به چند برابر قيمت معمول خريداري كنند، فكر كردند، رضايت خدا در همين است و كار خدايي بايد پيچيده و سخت باشد!
🔹هم مسيحيان به اشتباه رضايت خدا را در ترك دنيا و دوري از ازدواج تصور و «رهبانيت» را بدعتگذاري كردند و هم سطحينگراني از مسلمانان، زينتها و زيباييهاي خدا داد، و برخورداري از روزيهاي دلپسند را تحريم كردند و مورد هشدار شديد الهي واقع شدند.
🔹اسلام، به تعبير رسول مكرّم اسلام، دين سهله و سمحه [آسان و با مسامحه و مدارا] است، اما متوليان ديني آن را با همان گمان بنياسرائيل، با سختگيريهاي فقهي به دشواري كشيدند.
💕اميرالمؤمنين علي(ع) فرمود: 🔻
«خداوند فرايضي بر شما واجب كرده، آنها را ضايع نكنيد، حدودي بر شما مقرّر داشته، از آن تجاوز نكنيد، از اموري شما را نهي كرده، پردة آن را ندريد، در مورد چيزهايي هم سكوت كرده، بدون آنكه فراموش كرده باشد، پس بيجهت خود را در آن امور به سختي نيندازيد [نهجالبلاغه حكمت 105].
⁉️ آيا سادگي و آسان بودن احكام قرآن را با هزارلاي قواعد پيچيده فقهي دشوار كردن، مردم را مشتاق به دين فطري خدا كرده است يا موجب تثبيت موقعيت و منافع گروهي خاص شده است؟
📚تفسیر آقای بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_11
❇️#قساوت و #سنگدلی
💠 ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَـمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَـمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَـمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ "74/بقره"
🌱 سپس دلهاتان پس از اين [تجربة عبرتآموز] سخت شد، پس [دلهاتان از نظر تأثيرناپذيري] همچون سنگ يا سختتر از آن است، چرا كه از پارهاي سنگها نهرها برون ميجهد و پارهاي از آنها شكاف برميدارد و آب از آن برون ميترواد و بعضي از آنها [در اثر فرسايش كوهها] از ابهت خدايي فرو ميريزد! و خدا از آنچه [سنگدلان] ميكنید غافل نيست.
🔹دراین آیه بین سنگ و قلب مقایسه شده است ،زیرا سنگ باهمه سختی اش ازآن آب تراوش دارد، درحالیکه از قلب آنها نه سخن مطابق واقع صادر می شود و نه مطلب حقی در آن جایگزین می گردد،(وان منها لما یهبط من خشیه الله )(و بعضی ازآنها از ترس خدا فرومی افتند)پس همانا کوه طور روزی که بنی اسرائیل طلب رؤیت نمودند ازجای خویش کنده شد، همچنانکه سنگهای کوهها به سبب زلزله ، آتشفشان و غیره ساقط می شوند، چون تمام اسباب منتهی به خدای متعال گردد و سقوط و نزول سنگها متأثر از امر پروردگار است و آنها شعور و درک تکوینی امر پروردگارشان را دارند (به مصداق آیه شریفه (کل له قانتون )،(همه در عبادت اویند)و حال آنکه قلبهای بنی اسرائیل ازخدا خشیت و ترسی ندارند،(وما الله بغافل عماتعملون ):(و خدا ازآنچه انجام می دهید غافل نبوده ، لذا هیچ عملی از اعمال شمابر او مخفی نیست.
🔹و روایت شده درقصه بقره ،که مردی از بنی اسرائیل راخویشانش کشتند، سپس آن را در میان راه برترین قوم بنی اسرائیل رها کردند،آنگاه به خونخواهی او برخاستند و به موسی (ع ) گفتند، که آن قوم این شخص راکشته اند ،پس به ما بگو چه کسی او راکشته است و او فرمود: گاوی برای من بیاورید و آنهاگفتند مارامسخره کرده ای ؟ و پیامبر(ص )فرمود: پناه می برم به خداازاینکه جاهل و اهل تمسخر باشم و اگر در همین مرحله آنها یک گاو معمولی هم می آوردند کفایت می کرد،اما لجاجت وسختگیری کردند،لذا خداوند هم برایشان سخت گرفت تا نهایتا همه قیود گاو بیان شد و چنان گاوی را تنها نزدجوانی یافتند که گفت :آن را نمی فروشم مگر آنکه تمام پوستش را از طلا پر کنیدومجبور شدند آن را بخرند و چون آن را ذبح کردند و دم گاو را به بدن میت زدند،مرده زنده شد و گفت : ای رسول خدا مرا پسر عمویم کشته است نه کسی که به او تهمت می زنند، وبه این وسیله قاتل شناسایی شد ،اما موسی (ع ) به یاران خود گفت :می دانید ماجرای این جوان صاحب گاو چه بوده است ، گفتند:چیست ،ماجرای آن ای رسول خدا(ص )؟ پس فرمود این جوان از بنی اسرائیل نسبت به پدرش بسیار مهربان بود ،روزی جنسی خریده بود و چون به منزل آمدتا ازخانه پول ببرد ،دید پدرسر بر جامه او نهاده و بخواب رفته است و کلیدپولهایش هم زیر سر پدر بود و او به جهت لطف و احسان از خیر معامله گذشت و چون پدر از خواب برخاست و او جریان را به پدر گفت ،پدرش به او احسنت گفت و گاوی در عوض به او بخشید و نتیجه این نیکو کاری آن شد که بنی اسرائیل بدنبال همین گاوکذایی بیایند وجوان به سود فراوان برسد وموسی (ع )فرمود: ببینید نتیجه نیکوکاری تا چه اندازه و به چه نحو به نیکو کار می رسد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan