eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
1فهرست و جزو اول.pdf
1.54M
✅✅ مقدمه، فهرست و فصل اول کتاب :280 درس از 30جزء قرآن : ✅شما ميتوانيد ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم سوره ها را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين و اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ..موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 🔰 اطلاعات بیشتر در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار 🛑قسمت چهارم: ⁉ايا مقام منحصر به حضرت ادم ع بوده است؟ ادامه بيان مصاديق كرامت ذاتي انسان در آيات قران : ↩️ـ4.اعطای مقام از بزرگترین که خداوند منّان به انسان عطا نموده،مقام خلافت و جانشینی خود در روی زمین است.انسان از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که خداوند او را جانشین خود بر روی زمین قرار داده است. ⭕اولین اشکالی که ممکن است مطرح شود اینست که این خلافت مختصّ حضرت آدم(ع) بوده و انسان‌هایی که از نسل او هستند،در چنین کرامتی شریک نیستند. 👈در پاسخ باید گفت که شکی در این نیست که مقام خلیفةاللهی تنها مخصوص حضرت آدم(ع) نبوده است بلکه مربوط به همهٔ افراد بشر می‌شود،به چند دلیل: ↩️1.اگر این مقام مختصّ حضرت آدم (ع) بود، دیگر لزومی نداشت که ملائکه از خدا سؤال کنند که آیا کسی را در زمین می‌گماری که به کشتار و خونریزی و فساد در روی زمین می‌پردازد؟و در صورتیکه این مقام مختص حضرت آدم (ع) بود با عصمت او ناسازگار بود.به فرض هم ‌اگر ملائکه این سؤال را دربارهٔ حضرت آدم(ع) مطرح کرده‌ بودند، خداوند باید جواب می‌داد که این موجود، فساد و خونریزی نخواهد کرد.در حالی که خداوند جواب منفی به آنها نمی‌دهد. ↩️2.برخی از آیات دیگر قرآن تصریح دارد که ما شما را جانشین و خلیفه در روی زمین قرار دادیم آیه 165سوره انعام و 39 سوره فاطر از این قبیل است. 🔸هو الّذی جعلکم خلائف الأرض؛ او کسی است که شما را خلیفه‌هایی در زمین قرار داد. 🔸هو الّذی جعلکم خلائف فی الأرض فمن کفر فعلیه کفره و لا یزید الکافرین کفرهم عند ربّهم إلّا مقتاً و لا یزید الکافرین کفرهم إلاّ خساراً. اوست آن کس که شما را در این سرزمین جانشین گردانید. پس هر کس کُفر ورزد کُفرش به زیان اوست، و کافران را کُفرشان جز دشمنی نزد پروردگارشان نمی‌افزاید، و کافران را کُفرشان غیر از زیان نمی‌افزاید. 👈علامه طباطبائی (ره) نیز در این‌باره می‌فرمایند: این خلافت و جانشینی مختص حضرت آدم(ع) نیست بلکه دیگران نیز در این مقام شریک هستند.بر عمومیت این خلافت آیه‌های:ثمّ جعلناکم خلائف فی الأرضِ و…(یونس،10/14) نیز دلالت دارند. ⭕پرسش دیگر آنکه مقام خلافت الهی چه مقامی است و وقتی گفته می‌شود که انسان، الهی در روی زمین است مراد چیست؟ 👈در پاسخ باید گفت که این مقام کرامتی نیست که فی‌البدایه از بدو تولد انسان‌ در او فعلیت داشته باشد.بلکه مراد آنست که این مقام به صورت بالقوه در نهاد هر انسانی وجود دارد و آدمی با ایمان و عمل صالح و تلاش در راه بندگی خداوند می‌تواند به این مقام نایل شود. 📒از مقاله کرامت انسانی در پرتو قرآن و روایات 🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده. http://quranpuyan.com/yaf_postst2869_mrd-z-khrmn-bny-dm-chyst--y-nsn-jnshyn-khd-dr-zmyn-st.aspx 💫ادامه دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🕊بسم الله الرحمن الرحیم 🕊 وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ و سست نشويد و غمگين نگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد 🤍 سوره آل عمران : آیه ۱۳۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 89 تا 93 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️معيار ارزش مردم، به آنان است 💠بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلی‌ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ (۹۰/بقره) 🌱‏چه بد است آنچه كه خويشتن را به آن بفروختند كه از روی حسد، به آياتی كه خدا فرستاده بود كافر شدند (و گفتند:) كه چرا خداوند از فضل خويش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد، (آياتش را) نازل می‌كند. پس به قهر پی درپی الهی گرفتار شدند وبرای كافران، مجازاتی خوار كننده است 🔹اين آيه علت كفر يهود را با وجود علمی كه بحقانيت اسلام داشتند، بيان می‌كند، و آن را منحصرا حسد و ستم پيشگی ميداند و بنا بر اين كلمه (بغيا) مفعول مطلق نوعی است، و جمله‌ (أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ) الخ، متعلق بهمان مفعول مطلق است، (فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ) حرف باء در كلمه (بغضب) بمعنای مصاحبت و يا تبيين است و معنای جمله اين است كه ايشان با داشتن غضبی بخاطر كفرشان بقرآن، و غضبی بعلت كفرشان بتورات كه از پيش داشتند از طرفداری قرآن برگشتند، 🔹حاصل معنای آيه اين است كه يهوديان قبل از بعثت رسول خدا (ص) و هجرتش بمدينه پشتيبان آن حضرت بودند، و همواره آرزوی بعثت او و نازل شدن كتاب او را می‌كشيدند، ولی همين كه رسول خدا (ص) مبعوث شد، و به سوی ايشان مهاجرت كرد، و قرآن بر وی نازل شد، و با اينكه او را شناختند، كه همان كسی است كه سالها آرزوی بعثت و هجرتش را می‌كشيدند مع ذلك حسد بر آنان چيره گشت، و استكبار و پلنگ دماغی جلوگيرشان شد، از اينكه بوی ايمان بياورند، لذا بوی كفر ورزيده، گفته‌های سابق خود را انكار كردند، همانطور كه به تورات خود كفر ورزيدند، و كفرشان باسلام، كفری بالای كفر شد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ گرفتن، يكی از عوامل و انگيزه‌های عمل است.  ❇️وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُم بِهِ إِيمَانُكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 93/بقره 🌱و [ياد آر] آنگاه كه پيمان استواري از شما گرفتيم و [كوه] طور را بر فرازتان برافراشتیم، [با اين هشدار كه] آنچه [از احكام تورات] به شما داديم به قوّت [=جدّي] بگيريد و [حقايق الهي را] بشنويد، [اما] گفتند: شنيديم و نافرماني كرديم! و به دليل كفرشان [=دوري از يكتاپرستي] دلشان از [عشق] گوساله سيراب شده است! بگو: اگر [به آنچه ادعا مي‌كنيد] مؤمن هستيد، چه بد است آنچه ايمانتان شما را بدان فرمان مي‌دهد. 🔹بالا بردن كوه طور در آية 63 نيز عيناً آمده است، با اين تفاوت كه در آنجا پس از ذكر اين واقعه، جملة «وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آمده بود و در اينجا «وَاسْمَعُوا» [بشنويد و بفهميد]. در اعراف 171 نيز همين هشدار به بني‌اسرائيل آمده است، دو بار هم توصية «با قوّت گرفتن كتاب» به موسي [اعراف 145و يحيي مريم 12 ] در قرآن آمده است. البته بي هيچ نياز هشدار به كساني كه خود شيفته و مشتاق كلام و كتاب خدا بودند. 🔹استماع در زبان عربي، بيش از دريافتِ امواج صوتي و شنيدنِ غير ارادي است. استماع واقعي، شنيدنِ ارادي مطلب براي فهم آن، و در مورد سخن حق و كلام الهي، اطاعت و عمل صادقانه به آن است. يهوديان مغرض و متكبّر، كلام پيامبر اسلام را البته مي‌شنيدند، اما با پيشداوري منفي و به قصد مجادله و انكار و عصيان. اين همان اصطلاح با يك گوش شنيدن و با گوش ديگر دركردن است. مؤمنان با استماع سخن حق، آن را به جان جذب و هضم مي‌كنند و مي‌گويند: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» [بقره 285 ، نور 51 ] و بي چون و چرا و مشتاقانه اظهار ايمان مي‌كنند [آل‌عمران 193 ]، اما بني‌اسرائيل مي‌گفتند: شنيديم و نمي‌پذيريم، [به يكديگر توصيه مي‌كردند ظاهراً] بشنو، بدون آنكه بشنوي! خداوند مي‌گويد: اگر آنها مي‌گفتند شنيديم و مي‌پذيريم، تو نيز سخن ما بشنو و به ما نظر كن، حتماً به نفع خودشان بود [نساء 46- ... وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ... وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ]. در همين ارتباط است كه خداوند به مؤمنين توصيه كرده همچون كساني مباشيد كه گفتند شنيديم، ولي [به نيّت و قصد فهميدن] نشنيدند [انفال 21 ]. 🔹يهود خود را قوم برگزيدة خدا و اولياء و احباء او و مؤمن واقعي مي‌دانستند! [مائده 18] اما اين چه ايماني است كه با تنگ‌نظري، تعصّب، حرص به دنيا، حسد به ديگران، دشمني و كينه يا دگرانديشان توأم است!؟ 📚تفسیر بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۱۲ وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُـوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ  و [حال] دستت را در گريبانت ببر تا سفيد، بی هيچ آسيبی [ناشی از بيماری] خارج شود، ۱۴ [اين دو معجزه] از جمله نشانه‌های نه‌گانه‌ای است ۱۵ برای عرضه به فرعون و قومش، بي‌ترديد آنها مردمانی حرمت‌شکن بودند.  __ ۱۴- آيا مي‌توان از معجزه «يد بيضاء» [دست روشن] موسی پند و پيامی به صورت نمادين دريافت کرد؟ مشتقات واژه «بَيضَ» نيز [همچون واژه عصا] ۱۲ بار در قرآن آمده است که 5 مورد آن مرتبط با همين معجزه حضرت موسی مي‌باشد [اعراف ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ، طه ۲۲ (۲۰:۲۲) ، شعراء ۳۳ (۲۶:۳۳) ، نمل ۱۲ (۲۷:۱۲) ، قصص ۳۲ (۲۸:۳۲) ]. معنای اين واژه همان سپيدی و درخشندگی است که قرآن آن را در وصف: پوست تخم مرغ، سنگ‌های سفيد رنگ، خطوط روشن طلوع فجر در افق، سپيد روئی [در برابر سيه روئی عمل] و... به کار برده است، اما روشن و درخشنده بودن دست موسي(ع) نه ناشی از بيماری پوستی و نه ذاتی و جسمی بود، بلکه به تعبير قرآن، برای ناظرين چنين نمودی پيدا مي‌کرد [هی بيضاء للناظرين- اعراف ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ، شعراء ۳۳ (۲۶:۳۳) ] و در ارتباط با مردم معنا مي‌يافت.  از طرفی «يد» [دست]، نماد قدرت و انجام کار و خدمت است و «جَيب» به سينه و قلب و گريبان [بالای سينه] گفته مي‌شود، همچنانکه توصيه شده بانوان روسری را بر سينه خود بپوشانند.  از طرفی مي‌دانيم واژة «صدر» [سينه] در قرآن جايگاه قلب [حج ۴۶ (۲۲:۴۶) ] مي‌باشد و هر دو واژه سينه و قلب به معنای مجازی و معنوی خود در اين کتاب به کار رفته است، آنچنانکه در ادبيات ما آمده است:  خدايا سينه‌ای ده آتش افروز در آن سينه دلی وان دل همه سوز آيا نمي‌توان معجزه «يد بيضاء» موسی را، نمادی از نورانيتی شمرد که موسی از سينه پر سوز و نورانی شده خود از پرتو وحی برای «ناظرين» عرضه مي‌کرد؟ کسی که در عرصه آتش کوه طور در آمده، اينک بايد به دست توانای همتش، تاريکي‌های نظام فرعونی را به نور حق بزدايد. ۱۵- نُه گانه بودن معجزات موسي(ع) را آيه ۱۰۱ سوره اسراء (۱۷:۱۰۱) ذکر نموده و آيات ۱۳۰ (۷:۱۳۰) و ۱۳۳ سوره اعراف (۷:۱۳۳) به ۷ مورد ديگر [علاوه بر عصا و يد بيضاء] اشاره کرده است: خشکسالي، کاهش محصولات، طوفان، حمله ملخ به مزارع، حشرات موذي، قورباغه و خون. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴⚫️ نیست! از اصول مسلم ، این است که مسلمانان باید همواره و در هر شرط و وضع از دین خود و از مسلمانان کنند و پشت و پشتیبان یکدیگر باشند و در برابر هرگونه حمله و تهاجم دست در دست یکدیگر بگذارند، بلکه مانند یک دست شوند و مقاومت کنند و به حمله ها و ها پاسخ دهند 🖍علامه محمدرضاحکیمی 📚کتاب عاشورا صفحه ۱۰۳ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ و صابران را بشارت ده، همان کسانی که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند گویند : ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم. ◾سوره بقره : آیه ۱۵۵ ،۱۵۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 94 تا 101 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ترس از ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست 💠وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ 🌱و آنان، به سبب آن چیزی که (برای آخرتشان) پیش فرستاده‌اند، هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، و خدا از وضعیت ستمگران به‌خوبی آگاه است. بقره - ۹۵ 🔹(بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ) اين جمله كنايه از عمل است، از اين جهت كه بيشتر اعمال ظاهری انسان، با دست انجام ميشود، و انسان بعد از انجام، آن را بهر كس كه بدردش بخورد، و يا از او بخواهد، تقديم ميدارد، پس در اين جمله دو عنايت است اول اينكه تقديم را بدستها نسبت داده، نه صاحبان دست، دوم اينكه هر فعلی را عمل دانسته. ‏و سخن كوتاه آنكه: اعمال انسان و مخصوصا آن اعمالی كه بطور مستمر انجام ميدهد، بهترين دليل است بر آنچه كه در دل پنهان كرده، اعمال زشت و افعال خبيث جز از باطنی خبيث‌ حكايت نميكند، باطنی كه هرگز ميل ديدار خدا و وارد شدن بخانه اولياء او را ندارد. 🔹ترس از مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست. «بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ» ‏ 🔹مدّعيان دروغگو و متوقّعان نابجا، ظالمند. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»* ‏ 🔹خودتان می‌دانيد كه چه كرده‌ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا برای چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» 📚تفاسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بر زندگی 💠وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره" 🌱 و آنها را حریص‌ترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶) 🔹این آیه از حرص شدید آن‌ها به مادّیات چنین سخن می‌گوید: «و آن‌ها را حریص‌ترین مردم ـ حتّی حریص‌تر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا). 🔹آن چنان علاقه به دنیا دارند كه «هر یك از آن‌ها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة). برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات.  «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه می‌كنند «و خداوند به اعمال آن‌ها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ). نكته‌ها💬 1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران می‌گویند: عدد هزار بزرگ‌ترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگ‌تر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب می‌شده است. 2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است. 👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بسته‌اند كه حتّی پست‌ترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح می‌دهند. 3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگ‌ها و خونریزی‌ها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است. 🔹اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در رده‌های بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساخته‌اند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمی‌كنند. 💢✨نژادپرستی شعبه‌ای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسان‌ها را از یك پدر و مادر می‌داند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است. 4⃣  ریشه‌های ترس از مرگ :بیش‌تر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است: 🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر می‌كنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد. 🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر می‌بینند، به خاطر اعمال و خلاف كاری‌های خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود می‌دانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیش‌تر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم می‌كند. پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دل‌ها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچه‌ای به زندگی عالی‌تر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد. 👈👈بنابراین مردم با ایمان هرگز از مرگ وحشت ندارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا