#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_46
❇️#صدقات آشکار یا پنهان ،زداینده برخی گناهان شما
💠إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (بقره:271)
🌱اگر صدقات [=دهشهاي صادقانه] را آشكار بدهيد، چه كار خوبي است! و اگر هم آن را پنهان داريد و به نيازمندان بدهيد، البته [چنين شيوهاي] براي شما بهتر است و [موجب ميشود پارهاي] از بديهایتان را بزدايد و خدا به آنچه ميكنيد بس آگاه است.
🔹انفاقي را كه به دور از رياكاري و منّتگذاري و آزار، و به معناي عامتر، صادقانه [صدقات] باشد، به هر صورت ميتوان داد؛ آشكارا در مواردي كه كاري عامالمنفعه است و موجب تشويق ديگران ميگردد. مثل تدارك مالي جهاد يا مشاركت در ايجاد بناهاي آموزشي و بهداشتي و مشابه آن. و پنهان كه البته پنهان داشتنش در مواردي كه آبروي گيرندهاي در معرض خطر باشد اولويت دارد.
🔹در قرآن تأكيد شده است: «مسلماً نيكوييها بديها را ميزدايد اين يادآوري است براي بيدار دلان» [هود 114- ... إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ]؛ همچنين: «خدا بديهاي آنها را به خوبي تبديل ميكند [فرقان 70- ...فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...]. در مورد اين كه حسنات شامل چه كارهايي ميشود كه بديها را ميزدايند، بايد به آيات مربوط به تكفير سيئات مراجعه كرد.
📚تفسیر بازرگان
🔹گرچه آيه در مورد كمكهاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار
خيرى صدقه گفته مىشود. حتّى اگر سنگى را از ميان راه مسلمانان كنار زديم، صدقه است.
👈بنابراين كمك به محرومان از طريق علم و آبرو و وساطت نيز صدقه مىباشد.
1⃣انفاقِ علنى، سبب تشويق ديگران و رفع تهمت بخل از انسان و يك نوع تبليغ عملى است. «فَنِعِمَّا هِيَ»
2⃣با اينكه صدقات و زكات، مصارف زيادى دارد، لكن نام فقرا در آيه نشانه اولويّت آنان است. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ»
3⃣شما بايد به سراغ فقرا برويد، نه آنكه آنان به سراغ شما بيايند. «تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «يأتكم الفقراء»
4⃣انفاقِ پنهانى، از ريا و خودنمايى دور و به اخلاص نزديك است و آبروى گيرنده صدقه را محفوظ نگه مىدارد. «فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»
5⃣كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغيره را مىبخشد. «يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ» «سيئات» در قرآن در برابر گناهان كبيره آمده وبه گناهان صغيره گفته مىشود.
6⃣آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_46
❇️آیا #انفاق به غیر مذهبی ها اشکال دارد؟ ایا از فشار اقتصادی برای اصلاح افراد می توان استفاده کرد؟
💠لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ "بقره/272"
🌱هدايت آنان برعهدة تو نيست، بلكه خداست كه هر كسي را بخواهد [=شايسته بداند] هدايت ميكند. [انفاق كردن مشروط به ايمانِ گيرنده نيست] و هر خيري [از بهترين آنچه داريد] انفاق كنيد، به سود خودتان است
🔷 گويا برخي مسلمانان در حمايت مالي از نيازمنداني از خويشاوندانشان [در مكه]، كه هنوز خود را از عقايد شركآميز دور نساخته و هجرت نكرده بودند، و يا انفاق به دگرانديشاني محتاج در شك و ترديد بودند كه آيا خدا كمك به غير همدينان را ميپذيرد يا خير؟
🔷 اين آيه ميرساند مشروط كردن انفاق به هدايت نادرست است. همين كه خدا منكران خود را از رزق و روزي محروم نساخته، بندگان مؤمن او بايد چنين باشند.
🔷 در این آیه سخن از جواز انفاق به غیر مسلمانان است، به این معنى که نباید انفاق بر بینوایان غیر مسلمان را ترک کنند، به منظور این که تحت فشار قرار گیرند و اسلام را اختیار کنند و هدایت شوند.
🔷آیه فوق مى گوید: همان طور که بخشش هاى الهى و نعمت هاى او در این جهان، شامل حال همه انسان ها (صرف نظر از عقیده و آئین آنها) مى شود، مؤمنان هم باید به هنگام انفاق هاى مستحبى و رفع نیازمندى هاى بینوایان در مواقع لزوم، رعایت حال غیر مسلمانان را نیز بکنند.
🔷البته این در صورتى است که انفاق بر غیر مسلمانان، به خاطر یک کمک انسانى باشد و موجب تقویت کفر و پیشبرد نقشه هاى شوم دشمنان نگردد، بلکه آنها را به روح انسان دوستى اسلام آگاه سازد.
🔹 از ايجاد فشار اقتصادى و ترك انفاق، براى ايمان آوردن كفّار استفاده نكنيد.
رسيدگى به محرومان، يك وظيفه انسانى است. پس بر غير مسلمانان نيز انفاق كنيد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
🔹 اسلام، مكتب انسان دوستى است و فقر و محروميّت را حتّى براى غير مسلمانان نيز نمىپسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ»
📚تفاسیر بازرگان ، نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۵۸-۵۴ سوره نمل
وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنتُمْ تُبْصِرُونَ {54}
و [ياد كن] لوط را كه چون به قوم خود گفت آيا ديده و دانسته مرتكب عمل ناشايست [لواط] مىشويد {54}
أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ {55}
آيا شما به جاى زنان از روى شهوت با مردها در مىآميزيد [نه] بلكه شما مردمى جهالتپيشهايد {55}
فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ {56}
و[لى] پاسخ قومش غير از اين نبود كه گفتند خاندان لوط را از شهرتان بيرون كنيد كه آنها مردمى هستند كه به پاكى تظاهر مىنمايند {56}
فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَاهَا مِنَ الْغَابِرِينَ {57}
پس او و همراهانش را نجات داديم جز زنش را كه مقدر كرديم از باقىماندگان [در خاكستر آتش] باشد {57}
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاء مَطَرُ الْمُنذَرِينَ {58}
و بارانى [از سجيل] بر ايشان فرو باريديم و باران هشداردادهشدگان چه بد بارانى بود {58}
♻️عصاره فراز آیات ۵۸-۵۴ : مخالفان لوط هم در صدد اخراج او از شهر برامدند اما عذاب الهی انها را هلاک کرد و او و پیروانش نجات یافتند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت هشتم:
↩️6 ـ حق بهرهمندی از #عدالت_اجتماعی
از دیگر حقوق شهروندان حق برخورداری از عدالت اجتماعی است به این معنا که دولت موظف است همه امکانات خود را در تمام زمینههای مادی و معنوی به طور عادلانه در اختیار همه شهروندان قرار دهد و همچنین افراد بر اساس لیاقتها و شایستگیهای خود در ادارات دولتی بهکار گمارده شوند
🔸آیتالله سیستانی، برقراری عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه سرمایههای ملی، لغو و تغییر قوانینی که امتیازات ویژهای به کارگزاران ارشد دولتی میدهد و استخدام کارمندان دولتی بر اساس شایستگی نه بر مبنای رابطه و خویشاوندی را از خواستههای مهم شهروندان برمیشمارد .
و به مسئولان کشور گوشزد میکند که یکی از مطالبات برحق شهروندان تحقق عدالت اجتماعی است و دولت باید با تصمیمات مهم و تدابیر سختگیرانه در اجرای #عدالت_اجتماعی و #حذف_امتیازات_غیرقابلقبول بکوشد
ایشان دولت را موظف میکند که حقوق همه مردم را بدون در نظر گرفتن وابستگیهای قومی، مذهبی و فکری تضمین نماید
👈و در راستای تحقق عدالت اجتماعی به مبارزه با فساد اداری، بهرهمندی عادلانه و یکسان کارگزاران ارشد دولتی و شهروندان از امکانات مادی و پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد کارمندان و #حذف_اختلاف_فاحش در حقوق آنان تأکید میکند
↩️7 ـ حق #آزادی
آیتالله سیستانی، درخواست آزادی فردی را میدهد که به دلیل #اهانت به ایشان به دو سال حبس محکوم شده بود
👈در پیام دفتر ایشان به قاضی دادگاه آمده است: «به اطلاع شما میرسانیم که آیتالله سیستانی هرگز راضی نمیشوند که فردی به دلیل انتشار مطالب حاوی توهین به ایشان مجازات شود»
🔸ایشان آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِک الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِک هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» را بهترین پند برای عراقیها و مسلمانان میداند و بر این باور است که اگر مسلمانان به این آیه عمل میکردند، روزگاری بهتر از اکنون داشتند البته روشن است که مهمترین پیام این آیه؛ #آزاداندیشی، شنیدن همه سخنان و پیروی از نیکوترین نظر میباشد.
🔸آیتالله سیستانی همچنین به نیروهای امنیتی گوشزد میکند که باید #فضای_امنی فراهم کنند تا #تظاهراتکنندگان خواستههای خود را با #آزادی مطرح کنند.، و میافزاید شهروندان باید با آزادی کامل و روشهای مسالمتآمیز اظهار نظر کنند.
ایشان همچنین در دیدار با پاپ فرانسیس؛ رهبر کاتولیکهای جهان و در پاسخ به نامه وی بیان میکند؛ از جمله فجایع و مشکلاتی که مردم با آن روبرو هستند، ظلم فکری و دینی و #سرکوب_آزادیهای اساسی است که منتهی به بروز جنبشهای افراطی نیز میشود.
افزون به موارد یادشده، آیتالله سیستانی از یک سو به دولت نسبت به محدود کردن #آزادیهای_عمومی و خصوصی شهروندان هشدار میدهد، و از سوی دیگر نسبت به برگزاری انتخابات آزاد تأکید ویژهای دارد.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 275 تا 281
📄#صفحه_47
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_47
❇️چرا قران، #رباخوار را مس شده شیطان و نامتعادل میخواند؟
💠الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا "275/بقره"
🌱كساني كه رِبا ميخورند برنميخيزند [=استعدادها و قواي انسانيشان به رشد و تعالي نميرسد] مگر همچون برخاستن [=شكلگيري شخصيتي] كسي كه شيطان بر اثر تماس [خود] به آشفتگي [=مسخ ارزشهاي انساني] گرفتارش ساخته است.اين [واژگوني معيارهاي ارزشي] بدين سبب است كه [در مقام توجيه] گفتند: خريد و فروش هم [معاملهاي] جز مانند رِبا نيست! حال آنكه خدا خريد و فروش را حلال و رِبا را حرام كرده است.
🔷 به دنبال آيات مفصل و حكيمانهاي كه دربارة انفاق آمده بود، اينك از «رِبا» كه عملي مخالف و متضاد آن است در آيات آينده ياد ميكند. در انفاق و صدقات آدمي از دارايي و آنچه دوست دارد ميگذرد و از وابستگي و اسارت مال آزاد ميشود، اما در رباخواري از فقر و فلاكت مردم سوء استفاده ميكند و با درصدي افزوده و تصاعدي سودجويي بيشتر ميكند. معناي لغوي ربا، نوعي افزايش و برآمدن حقيقي يا مجازي است كه بدون تلاش و توليد، به اتكاء دارايي ديگران حاصل ميشود. انفاق «خرج» كردن از خود براي ديگران است، و رِبا، «خوردن» از مال ديگران براي برآمدن «خود».
🔷 خدا مال و ثروت را وسيلة قيام مردم قرار داده است [نساء 5]. سرمايه، مشروط بر آنكه از طريق كار و تلاش توليدي يا تفكر و خلاقيّت سازنده كسب شده باشد، موجب رشد و شكوفايي اقتصاد و پيشرفت [قيام] جامعه ميگردد؛ حال آنكه رباخواري عملي كاذب و بادكنكي است و نفعي به اقتصاد نميرساند.
🔷 «خَبْط» [مثل خطا]، به راه رفتن و روش نامتعادل و پريشان گفته ميشود و درباب تفعّل و مضارع آمدن آن [يَتَخَبَّطُهُ]، دلالت بر خبط پذيري و استمرار عمل ميكند. گويي رباخوار جنون ثروت به سرش زده و در اين مسير به هر كار شيطاني دست ميزند تا همچون عنكبوت خون قربانيان را بمكد. رباخواري شخصيت فرد را مسخ و دگرگون ميسازد و از او ديو صفتي بيعاطفه و احساس پديد ميآورد.
🔷 نشانة دگرگوني در بينش و راه و روش همين است كه با توجيهي حق به جانب،هيچ تفاوتي ميان داد و ستد كه با تراضي واقعي طرفين انجام ميشود با رباخواري، كه رضايت گيرنده از سرِ ناچاري است قايل نميشوند.
🔷در این جمله شخص رباخوار، تشبیه به آدم مصروع یا دیوانه بیمار گونه اى شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و به طور صحیح گام بر دارد.
آیا منظور ترسیم حال آنان در قیامت و به هنگام ورود در صحنه رستاخیز است؟ یعنى آنها به هنگام ورود در عرصه محشر به شکل دیوانگان و مصروعان محشور مى شوند؟
اکثر مفسران این احتمال را پذیرفته اند.ولى بعضى مى گویند: منظور تجسم حال آنها در زندگى این دنیا است; زیرا عمل آنها همچون دیوانگان است، آنها فاقد تفکر صحیح اجتماعى هستند و حتى نمى توانند منافع خود را در نظر بگیرند، و مسائلى مانند تعاون، همدردى، عواطف انسانى، نوع دوستى براى آنها، مفهومى ندارد و پرستش ثروت آن چنان چشم عقل آنها را کور کرده که نمى فهمند استثمار طبقات زیر دست، و غارت کردن دسترنج آنان بذر دشمنى را در دل هاى آنها مى پاشد، و به انقلاب ها و انفجارهاى اجتماعى که اساس مالکیت را به خطر مى افکند، منتهى مى شود، و در این صورت، امنیت و آرامش در چنین اجتماعى وجود نخواهد داشت، بنابراین او هم نمى تواند راحت زندگى کند، پس مشى او مشى دیوانگان است.
👈 اما از آنجا که وضع انسان در جهان دیگر، تجسمى از اعمال او در این جهان است، ممکن است آیه اشاره به هر دو معنى باشد، آرى، رباخواران که قیامشان در دنیا بى رویه، غیر عاقلانه و آمیخته با ثروت اندوزى جنون آمیز است، در جهان دیگر نیز بسان دیوانگان محشور مى شوند.
📚تفاسیر بازرگان و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_47
❇️#آرامش در پرتو #ايمان و #عمل_صالح، پيوند با خدا و مردم
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ بقره "277/بقره"
🌱 همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام دادهاند و نماز برپا داشته و زكات پرداختهاند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مىشوند.
🔷اين آيه، برابر رباخواران كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مىكند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مىدارند و زكات پرداخت مىكنند. تا اشاره به اين باشد كه زمينهى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به ايمان وعمل صالح واحياى نماز وزكات است.
🔷اگر #رباخواران از خدا و مردم بريدهاند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مىباشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند.
1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژهاى دارد.
4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايهى ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
👈مردم چهار گروهند:🔻
1. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مىدهند كه اينان «مؤمنانند».
2. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مىدهند كه اينان «كافرانند».
3. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند».
4. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مىكنند و در ظاهر كار نيك انجام مىدهند كه اينان «منافقانند».
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۵۸-۵۴ سوره نمل از تفسیر نور
۱- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شایع زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
۲- حرمت لواط،مخصوص اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
۳- گناه علنی و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
۴- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
۵- هم جنس گرایی،برخاسته از بی فرهنگی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
۶- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا»
۷- در محیط آلوده،پاکدامنی جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ
۸- سابقه ی تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا»
۹- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند.
«إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
۱۰- محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
۱۱- ثمره ی تقوا و پاکدامنی در دنیا،نجات از قهر الهی است. «فَأَنْجَیْناهُ»
۱۲- نجات الهی از طریق اسباب طبیعی است.(لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فَأَنْجَیْناهُ»
۱۳- زن در انتخاب عقیده،مستقلّ است ونظام خانوادگی،محیط زندگی و وابستگی اقتصادی به شوهر،او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمی کند.
«إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۴- نسبت و فامیلی،عامل نجات نیست؛شایستگی لازم است. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۵- در کیفر و مجازات متخلفان،تحت تأثیر روابط قرار نگیرید. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۶- در برخوردها،حساب هر کسی را جداگانه بررسی کنیم؛انحراف همسر،به پاکی شوهر ضرری نمی زند. فَأَنْجَیْناهُ ... إِلاّ امْرَأَتَهُ (همسر پیامبر می تواند دوزخی باشد)
۱۷- مقدرات الهی،به عملکرد خود انسان بستگی دارد. «قَدَّرْناها»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴 سیره #حضرت_فاطمه، #همدردی_بامردم و مقاومت در برابر #ظلم بود
🌱مهمترین ویژگی در سیره آن حضرت که میتواند در همه زمانها الگو و درسآموز باشد، وفاداری، عفت و پاکدامنی ایشان است. حضرت فاطمه(س)، زنی بود که در اداره زندگی خانوادگی خود محوریت داشت و کانون محبت و عاطفه و انسانیت بود.
🔻 متأسفانه امروز در جامعه خودمان میبینیم که نقش محوری و مرکزیت مادر در خانواده بهعنوان توزیعکننده مهر و محبت کمرنگ شده است، ولی حضرت فاطمه(س) این ویژگی ممتاز را داشت که محور خانواده بود و این محوریت در حدیث کساء مشهود است.
🌱 ویژگی دیگر ایشان این بود که شرایط زمان را به خوبی درک میکرد و در مشکلاتی که برای پدر و همسرشان پیش میآمد، صبر و همراهی نشان میداد. خطبههای آن حضرت حاکی از این است که ایشان روزآمد بود، مسائل جامعه را درک میکرد و حتی پیشبینیهایی درباره آینده مسلمانان داشت.
🚩 به لحاظ سیاسی و اجتماعی، مهمترین درسی که از سیره حضرت فاطمه(س) میتوان آموخت، این است که انسان باید #دردهای_مردم جامعه خود را درک کند و شرایط زمان را بشناسد، چنانکه آن حضرت اینگونه بود و نسبت به فقرا و بیچارگان، نه سخاوت و بخشش، بلکه ایثار میکرد و سوره «هل اتی» به خوبی این موضوع را نشان میدهد. در جامعه ما نیز که مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است، #همزیستی و همدردی حضرت فاطمه(س) با نیازمندان میتواند الگویی اخلاقی و تربیتی در این زمینه باشد.
🚩💎 بعد دیگر زندگی آن حضرت، #دفاع_از_حق و حقیقت و مظلوم بود. در بسیاری از مواقع، گفتن حرف حق برای انسان هزینهها و گرفتاریهایی دارد و او را از بعضی مزایا محروم میکند. بنابراین، بسیاری از افراد حاضر به دفاع از حق نیستند و در بحرانها، یا سکوت میکنند، یا خود را کنار میکشند، در حالی که حضرت فاطمه(س) تا پای جان، از حق دفاع و ایستادگی کرد که نشان میدهد وقتی میبینیم حقی زیر پا گذاشته میشود و #ظلم و اجحاف صورت میگیرد، باید در برابر آن بایستیم و #مقاومت کنیم. #عزاداری برای آن حضرت جای خود را دارد، ولی مهمتر از همه این است که الگوی زندگی ایشان را حفظ کنیم و برای خدمت به مردم و ارزشهای دینی، حاضر به پرداخت هزینه باشیم.
🎇 در مجالس عزاداری #حضرت_فاطمه(س)، نباید با طرح بعضی از مسائل، #اختلافافکنی کرد. جامعه ما، جامعهای همبسته است و پیروان #مذاهب مختلف در آن زندگی میکنند که باید در کنار هم و در #صفا_وصمیمیت به سر ببرند.
🖋حجتالاسلام محمود صلواتی
@quranpuyan
.#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ
يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی يَنْصُرُكُمْ مِنْ
بَعْدِهِ وَعَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما
غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما
بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد
كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
🌹 سوره آل عمران ، آیه ۱۶۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیه 282
📄#صفحه_48
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا