eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️اسلام، را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند 🟢 بررسي جايگاه زن در قران و طبقه بندي ديدگاه مفسران 🔖 ادعای من در کتاب «قرآن و مسئله زن» این است که رویکرد کلان اسلام به زن مثبت است. اسلام، زن را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند که وابسته به مرد نیست، بنابراین اگر می خواهیم که در مورد از منظر اسلام فعالیتی انجام دهیم باید چهارچوب کارمان مطابق با این نگاه اسلام باشد و بدانیم که مرد و زن هر دو موجودی مستقل هستند ولی با وجود دیگری به کمال می رسند. 🔖در صحبت از جایگاه در باید به چهار موضوع پرداخت، ↩️ آنها عبارتند از «آفرینش زنان» «سیر و سلوک زنان» «زنان در خانواده» و «زنان در جامعه». 🔰بخشی از کتاب «قرآن و مسئله زن» به آیاتی از قرآن کریم می پردازد که آنها به نوعی به زنان و مباحث پیرامون آنان اشاره دارند بر این اساس در این بخش مجموع این آیات که تعداد آنها به 349 مورد می رسد جمع آوری، فهرست و نمایه شده و بر اساس سیر نزول در موردشان بحث شده است. ♦️🔖بر اساس بررسی آیات فوق متوجه می شویم که قرآن در آغاز نزول خود، ابتدا به نقد می پردازد و سپس الگوهای جایگزینی مانند حضرت مریم (س) را مطرح کرده و بعدتر نیز در زمینه حکومت داری داستان حضرت «بلقیس» را مطرح می کند و در ادامه نیز آیات متاخرتر که در مدینه نازل شده اند به وضع احکام و مقررات می پردازند و در ادامه نیز در سال 7 هجرت است که سوره «نور» نازل می شود. البته من اولین نفری نیستم که به بررسی آیات قرآن به این شکل می پردازم بلکه در این زمینه افرادی چون «ابوالقاسم پاینده» در ایران و «عصمت کرکر» در مراکش چنین ایده ای را مطرح کرده و در این زمینه نظراتی داشته اند. ✳4گروه مفسران در ماهيت نگاه به مسساله زن در ايات 🔖 در بخش دوم کتاب «قرآن و مسئله زن» تفاسیر مفسران مسلمان از آیات قرآنی فوق را بررسی کرده و آنها رابه چهار گروه تقسیم کرده ام، : اولین گروه، دارای نگاهی « و رایج» هستند که برای مثال جسم زن را ساخته شده از جسم مرد می دانند و در تفاسیر افرادی چون «ابوالفتوح رازی» چنین نگاهی موجود است. ↩️دومین گروه، نگاهی « و تبیینی» دارند زیرا پس از اینکه در دوران جدید با پرسش هایی در مورد آیات قرآن یاد شده مواجه شدند به یافتن پاسخی برای آنها پرداختند که از جمله این تفاسیر می توان به «المنار» رشید رضا، «المیزان» علامه طباطبایی و تفسیر «نمونه» اشاره کرد. ↩️ تفاسیری چون «التحریر و التنویر» «ابن عاشور» و در میان شیعیان دیدگاههای تفسیری «علامه فضل الله» در دسته سوم قرار می گیرند که عنوان آنها را باید تفاسیر و دیدگاههای « و مدرن» دانست. ↩️دسته چهارم نیز دیدگاههای تفسیری « و جنسیتی» هستند که در این عرصه برخی از بانوان شیعه نیز فعالیت کرده اند و در این زمینه باید به تفسیر «مخزن العرفان فی تفسیرالقرآن» از «بانو امین اصفهانی» و همچنین ترجمه قرآن کریم از سوی «طاهره صفار زاده» اشاره کرد. 👈وجود یک نگاه زنانه در تفاسیر از قرآن برجسته است و این موضوع نکته ای مثبت در تفسیر قرآن است، بدلیل آنکه به برخی از نکاتی که به ذهن و نگاه مردان نمی آید، بانوان توجه می کنند و این باعث توجه به نقاط مغفول مانده در تفسیر قرآن می شود و من با بررسی دو تفسیر «المیزان» و «مخزن العرفان» که اتفاقا در یک دوره زمانی به نگارش در آمده اند این موضوع را به وضوح دریافتم. در حال حاضر نیز بحث تفاوت میان الهیات زنانه و الهیات مردانه در جهان مطرح شده است. 🖌 حجت الاسلام مهدی مهریزی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید، و او کارساز هر چیز است. لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد. 🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 34 تا 37 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️توصيف و 💠فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ ... «34»نساء 🌱پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند و (امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد،.... 🔹پس از بيان قوام بودم مردان نسبت به زنان، اضافه‌ می‌کند ‌که‌ زنان‌ ‌در‌ برابر وظایفی‌ ‌که‌ ‌در‌ خانواده‌ ‌به‌ عهده‌ دارند ‌به‌ دو دسته‌اند: 👈دسته اول‌: «و زنان‌ صالح‌، زنانی‌ هستند ‌که‌ متواضعند و ‌در‌ غیاب‌ (همسر ‌خود‌) حفظ اسرار و حقوق‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ مقابل‌ حقوقی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌برای‌ آنان‌ قرار داده‌، می‌کنند» (فَالصّالِحات‌ُ قانِتات‌ٌ حافِظات‌ٌ لِلغَیب‌ِ بِما حَفِظَ اللّه‌ُ). ‌یعنی‌ مرتکب‌ خیانت‌ چه‌ ‌از‌ نظر مال‌ و چه‌ ‌از‌ نظر ناموس‌ و چه‌ ‌از‌ نظر حفظ شخصیت‌ شوهر و اسرار خانواده‌ ‌در‌ غیاب‌ ‌او‌ نمی‌شوند، و وظایف‌ و مسؤولیتهای‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌به‌ خوبی‌ انجام‌ می‌دهند. 👈دسته دوم‌: زنانی‌ هستند ‌که‌ ‌از‌ وظایف‌ ‌خود‌ سرپیچی‌ می‌کنند و نشانه‌های‌ ناسازگاری‌ ‌در‌ ‌آنها‌ دیده‌ می‌شود، براى جمله‌ «حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ» معانى گوناگونى است: الف: زنان، آنچه را خدا خواهان حفظ آن است، حفظ نمايند. ب: زنان، حقوق شوهران را حفظ كنند، همان‌گونه كه خدا حقوق زنان را در سايه تكاليفى كه بر مرد نهاده، حفظ كرده است. ج: زنان حافظ هستند، ولى اين توفيق را از حفظ الهى دارند 🔹نشانه‌ى ، حفظ خود در غياب شوهر است. «حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ» 🔹اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمين زندگى او از سوى مرد است. بِما أَنْفَقُوا ... فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ‌ 📚تفسير نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً نساء «36» 🌱و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد 🔹بعد از نفي شرك و دعوت به بندگي خدا، می‌گوید: «و ‌به‌ پدر و مادر نیکی‌ کنید» (وَ بِالوالِدَین‌ِ إِحساناً). 🔹حق‌ پدر و مادر ‌از‌ مسائلی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ قرآن‌ مجید زیاد روی‌ ‌آن‌ تکیه‌ ‌شده‌ و کمتر موضوعی‌ ‌است‌ ‌که‌ این قدر مورد تأکید واقع‌ ‌شده‌ ‌باشد‌، و ‌در‌ چهار مورد ‌از‌ قرآن‌، ‌بعد‌ ‌از‌ توحید قرار گرفته‌ ‌است‌. (از جمله: بقره 83 (2:83) ، نساء 36 (4:36) ، انعام 151 (6:151) ، احقاف 15 (46:15) ، عنکبوت 8 (29:8) ). 🔹اين توصيه مطلق به هيچ شرطي مشروط نشده است که فرضاً برآورده نکردن برخي انتظارات فرزندان، يا احياناً کوتاهي در انجام وظايف پدر و مادري، آن را خدشه‌دار سازد. همين که وجود فرزندان از آنهاست و سالياني بي‌دريغ از خود براي آنها مايه گذاشته‌اند، کافي است. و اصلا مهر و محبت و دلسوزي اموري يکطرفه و ناشي شده از طرف خداست و نمي‌تواند معامله‌گرانه باشد. 📚تفسير نمونه و بازرگان 🔹پیامبر اکرم (ص) : آنکه را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است. 📚کنز العمال، ج 16، ص 470 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل ۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟ مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟ ۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟ ۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟ ۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟ ۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟ پاسخ ۳ آیه ۸۲ ناظر به وقایع نزدیک به وقوع قیامت است، و آیه های ۸۳ تا ۸۵ ناظر به جریانات پس از وقوع قیامت، و آیه ۸۶ گرچه پرانتزی است اما از این لحاظی که در سوره های قبلی (البته به ترتیب نزول) زندگیِ پس از قیامت را قسمت جدیِ زندگی و این زندگی دنیا را قسمت نیمه جانِ آن معرفی کرده بود، به موضوع قیامت مربوط بوده و حالت بشارت دارد که از قیامت مترسید که زندگی بهتر و کاملتری به شما رو خواهد کرد، و آیه ۸۷ بازهم به حوادث کاملا نزدیک به قیامت مربوط است، و آیه ۸۸ بازهم به حوادث قبل از وقوع، و آیه های ۸۹ و ۹۰ به چگونگیِ رسیدگی و ارزیابی اعمال مردم پرداخته که مربوط به پس از وقوع و استقرار آن است. -دابه الارض (آیه ۸۲) موضوع آیه ۸۲ یکی از حوادثی است که نزدیک به وقوع قیامت رخ میدهد، و دلیل ما متن خود قرآن است. زیرا از آیه ۶۶ تا ۷۲ که صراحتا قیامتی است و این واضح است. آیات بعد هم به نوعی به همان موضوع مرتبط است، مثلا آنجا که به علم خداوند اشاره میکند و اینکه هیچ چیزی نیست مگر اینکه در «کتاب مبین» هست، و اینکه ای پیامبر! نگران تکذیب اینها مباش، . . همگی به موضوع قیامت مرتبط است، تا اینکه در آیه ۸۲ دوباره برمیگردد به صراحت قبلی در موضوع قیامت. با این توضیح، آیه ۸۲ همسطح آیه «واذا الوحوش حشرت» در سوره تکویر است، و چیزی که در اینجا خاص است «تکلمهم ان الناس کانوا بآیاتنا لایوقنون» است، که چندان مایه تعجب نیست، زیرا در زمانِ نزدیک به وقوع قیامت (چنانکه تاکنون در سوره های پیشین دیده ایم) چنان اتفاقات عجیب و خارق العاده رخ میدهد که این موضوع در پیش آنها عجیب نیست، اما چیزی که اصلا مفهوم نیست روایت هایی است که «دابه الارض» مذکور را به امیرالمومنین (ع) تطبیق میدهند، و البته از این نوع روایاتی که چیزهایی را به آیه هایی ربط میدهند که واقعا هیچ ربطی ندارد، کم نیست، متاسفانه. تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروري كوتاه بر واقعه قسمت اول ✅، از رویدادهای دوره رضاخان بود که با تصویب قانونی در ۱۷ دی ماه، زنان و دختران ایرانی را از استفاده چادر، روبند و منع کرد.این قانون اوج سیاست‌های رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال ۱۳۰۷ش آغاز شده بود. برای برداشتن حجاب بانوان، مجالس جشن و سخنرانی‌هایی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار می‌گردید، ولی پیشرفت زیادی نداشت تا روز ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴، که شاه به اتفاق ملکه و شاهدخت‌ها به دانشسرای عالی رفتند و این روز را برای زنان روز ترقی و پیشرفت و سعادت برای خدمت به کشور بنامند ✳اقدامات رضاخان در جهت تثبیت قانون کشف حجاب بلافاصله در تهران دو امر پیش‌ آمد که یکی به افراط و دیگری به تفریط بود. از یک طرف بعضی از زن‌های معلوم‌الحال به کافه‌ها و رقاص‌خانه‌ها هجوم آورده به انواع رقص‌های معمول فرنگستان، مشغول دست‌افشانی و پایکوبی شدند و از طرف دیگر مامورین شهربانی و پلیس‌ها در تهران، فرمانداری‌ها در شهرها و قصبات مملکت برحسب دستور وزارت کشور به زنان، بی‌خبر مزاحم شده و آنها را به وادار به کشف حجاب می‌کردند، حتی چادر و نقاب آنان را پاره می‌کردند. نقل از سايت ويكي فقه ✳از این تاریخ به بعد، استفاده از چادر یا هر سرپوشی، به جز کلاه‌های اروپایی، ممنوع اعلام شد. زنان محجبه حق ورود به خیابان‌ها یا استفاده از وسایط نقلیه را نداشتند. نیز مجاز به فروش اجناس به زنان با حجاب نبودند. آن‌هایی که جرأت می‌کردند در مقابل این بی‌قانونی خشونت‌بار ایستادگی کنند، با حمله و بی‌حرمتی مأموران شهربانی مواجه می‎شدند. ❌مأموران انتظامی مجاز بودند زنان محجبه را نموده و به منزل آن‌ها وارد شوند، صندوق‌های لباس آن‌ها را کرده و اگر چادر بیابند به غنیمت برده یا آن را پاره کنند. 👈به وزارت معارف نیز دستور داده شده بود که در کلیه مدارس دخترانه، معلمان و دانش‌آ‌موزان بدون حجاب باشند و در غیر این صورت به مدارس راه داده نشوند. کلیه حکام ولایات نیز دستور داشتند از پذیرفتن زنان باحجاب که به ادارات مراجعه می‌کردند، خودداری به عمل آورند. ✳با صدور بخش‎نامه شمارهٔ ۵۴۱ مورخ ۳۰/۳/۱۳۱۵ از طرف وزارت داخله در شهر مشهد از گرمابه ‎های زنانه التزام گرفته شده که هیچ زنی را بدون کلاه به راه ندهند، و در صورتی که زنی با چارقد به حمام برود اسم او و همسرش راپرت داده شود و در این رابطه مأمورینی به طور محرمانه وضعیت‌ خانم‌ها و حمامی‌ها را اطلاع می‌دادند. همچنین از گاراژهایی که در این شهر وجود داشت، التزام گرفته شده بود که زنان با چارقد را سوار نکنند. 🖥نقل از سايت ويكي شيعه ✅ اجرای مفاد این امریه کار را به کشاند تا جایی که بانوان محجبه در کوچه‌ها نیز هتک حرمت می‌شدند. اما این اقدامات شدید نظامی به جد دنبال می‌شد تا آن‌جا که در شهری مانند سمنان یک هفته پس از ابلاغ امریه، 200 عدد چارقد و شال از بانوان گرفته شد و در کاشان اطلاعیه شدیدالحنی خطاب به بانوان صادر شد. کار شهربانی به شهرها و شهرستان‌ها محدود نشد، بلکه در دهات و قراء، که نظمیه حضور فعالی نداشت، کدخدای ده برای مراقبت از اهالی تحت فشار واقع می‌شد. مناطق ایلاتی کردنشین و لر نشین نیز از پیامدهای این سیاست دور نماندند. 👈در سطح نیز از بالاترین سطوح تا کارمندان عادی، زیادی وارد می‌شد که آنان در مراسم شرکت کرده و در معابر همراه همسرانشان حرکت کنند. و اگر «بعضی از اعضاء ادارات از بیرون بردن خانم‌های خودشان به کنفرانس‌ها و مجامع عمومی غفلت می‌ورزیدند» به رؤسای ادرات می‌شد که به «اعضای خودشان تذکر دهند من بعد اگر غفلت و کوتاهی نمایند، به ضرر خودشان تمام شده و صورت آن‌ها با نام و نشان به مقام ایالت گزارش خواهد شد.» کارمندان عادی چنان تحت مراقبت بودند که تنها یک گزارش امنیه در مورد اینکه همسری با حجاب دارند، کافی بود تا فورا او را احضار و اخراج نمایند. به عنوان نمونه این رویه در مورد یکی از کارمندان مالیه اسفراین اعمال شد. 👈 در ارتش نیز هنگامی که یکی از مقامات قضائی ارتش از برداشتن روسری نازک همسرش، در هنگام تشرف به حرم مطهر امام رضا (ع) استنکاف ‌ورزید به کشیده ‌شد. 💫از سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي ادامه دارد @quranpuyan
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ ❤️بارالها! چون اندوهناك مي‌شوم تو دلخوشي مني و چون محروم گردم تو محل اميد مني! 💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 38 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
*❇️* با !! چگونه؟ 💠وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا نساء38 🌱و هر كه را شيطان قرين [=همنشين] باشد، چه بد همنشيني است. 🔷قرين بودن باكسي يا چيزي دلالت بر نوعي پيوند و نزديكي مي‌كند، مثل نزديكي دو دوست. به مردمان هم نسل و هم عصر نيز «قرن» يا قرون گفته مي‌شود.قرين بودن شيطان با آدمي نيز همگوني رفتاري را نشان مي‌دهد، همچنان كه همنشيني با گلخن (فضولات)، به جاي همنشيني با گُل، بويناك و بدمنظر مي‌باشد. 🔷شيطان انفاق‌كنندگان را به نيازمند شدن خودشان با اين كار بيم دهد (بقره 268 (2:268) )، مردم را به رباخواري گرفتار مي‌كند (بقره 275 (2:275) )، به آرزوهاي مادّي دنيايي اسير مي‌سازد (نساء 120 (4:120) )، ارتباط تنگاتنگ برادري با اهل ريخت و پاش و تبذير برقرار مي‌كند (اسراء 27 (17:27) ). 👈چنين است كه هركس از ياد رحمن (احسان به خلق او) شانه خالي كند، شيطاني «قرين» (همراه شخصيت) او خواهد شد كه از راه حق بازش مي‌دارد و تنها روز قيامت مي‌فهمد كه با چه بد قريني همراه بوده است (زخرف آيات 36 (43:36) تا 38). 🔷شيطان، گاهى از دور چيزى را به افراد القا و وسوسه مى‌كند و گاهى از نزديك همدم آنان‌مى‌شود. مؤمنان از وسوسه‌ها و القائات شيطان مى‌گريزند، امّا آنگونه كه در آيه‌ى 36 سوره‌ى زخرف مى‌خوانيم: «مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» هركه از ياد خدا رخ برتافت، شيطانى براى او برمى‌انگيزيم تا يار و همنشين دائمى او باشد 📚تفاسير بازرگان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كه گمراه كننده مردم هستند، دشمن شمايند 💠أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيلَ «44»وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ 🔹آيا نديدى آنان را كه بهره‌اى از كتاب خدا به آنان داده شده بود (به جاى آنكه هدايت كسب كنند) گمراهى مى‌خرند و مى‌خواهند شما (نيز) راه را گم كنيد. و خدا دشمنان شما را بهتر مي‌شناسد 🔹جملة «أُوْتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَاب» علاوه بر اين آيه، در آيه 23 سورة آل‌عمران (3:23) و آية 51 همين سوره (4:51) دربارة سطحي نگراني از علماي يهود، كه مغرور به مختصر اطلاعاتِ كسب شده از ظواهر تورات بودند، آمده است. «نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَاب» دلالت بر جزء‌نگري آنها نسبت به كتاب ديني خود و غفلت از روح و اصول كلي آن مي‌كند. 🔹‌در‌ ‌این ‌آیه‌ خداوند ‌با‌ تعبیری‌ حاکی‌ ‌از‌ تعجب‌ ‌به‌ پیامبر ‌خود‌، خطاب‌ می‌کند ‌که‌: «آیا ندیدی‌ جمعیتی‌ ‌که‌ بهره‌ای‌ ‌از‌ کتاب‌ آسمانی‌ ‌را‌ ‌در‌ اختیار داشتند، (اما ‌به‌ جای‌ ‌این ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌، هدایت‌ و سعادت‌ ‌برای‌ ‌خود‌ و دیگران‌ بخرند) ‌هم‌ ‌برای‌ ‌خود‌ گمراهی‌ خریدند ‌هم‌ می‌خواهند ‌شما‌ گمراه‌ شوید» (أَ لَم‌ تَرَ إِلَی‌ الَّذِین‌َ أُوتُوا نَصِیباً مِن‌َ الکتاب‌ِ یشتَرُون‌َ الضَّلالَةَ وَ یرِیدُون‌َ أَن‌ تَضِلُّوا السَّبِیل‌َ).و ‌به‌ ‌این ترتیب‌ آنچه‌ وسیله هدایت‌ ‌خود‌ و دیگران‌ ‌بود‌ ‌بر‌ اثر سوء نیاتشان‌ تبدیل‌ ‌به‌ وسیله گمراه‌ شدن‌ و گمراه‌ کردن‌ گشت‌، چرا ‌که‌ ‌آنها‌ هیچ‌ گاه‌ دنبال‌ حقیقت‌ نبودند، بلکه‌ ‌به‌ همه‌ چیز ‌با‌ عینک‌ سیاه‌ نفاق‌ و حسد و مادیگری‌ می‌نگریستند. 🔹اینها ‌اگر‌ چه‌ ‌در‌ لباس‌ دوست‌، ‌خود‌ ‌را‌ جلوه‌ می‌دهند، دشمنان‌ واقعی‌ ‌شما‌ هستند «و خداوند ‌از‌ دشمنان‌ ‌شما‌ آگاهتر ‌است‌» 🔹علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ‌ ... يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ 🔹دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند. «يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيلَ» 📚تفاسير بازرگان نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل ۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟ مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟ ۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟ ۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟ ۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟ ۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟ پاسخ ۴ و زمانی که واقع شد قول بر آنها بیرون میکنیم از براي آنها جنبده از زمین با آنها تکلم میکند محققا ناس بآیات ما یقین ندارند. این آیه شریفه فی نفسه از متشابهات قرآن است لذا تفسیر مفسرین عامه تفسیر برأي است مگر از ائمه اطهار و مصادر عصمت و طهارت تفسیر بیاید باید بوسید و بر چشم گذارد و اخبار در تفسیر این آیه که در برهان ۱۷ حدیث مفصل و مبسوط از کتب معتمده شیعه مثل کلینی و نعمانی و علی بن ابراهیم و غیر آنها روایت کرده که دابۀ الارض وجود مبارك امیر المؤمنین است در دوره رجعت در کرة اخیره چون براي امیر المؤمنین در رجعت سه کره است و با او است عصاي موسی و خاتم سلیمان و با عصا بصورت مؤمن میزند نقش ایمان در صورتش نمایان میشود و به خاتم بصورت کافر سواد کفر در صورتش ظاهر میشود و در بسیاري از اخبار آیه بعد را شاهد گرفته اند [سوره النمل ( ۲۷ ): آیه ۸۳ ] .... وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّۀٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ ( ۸۳) و روزي که محشور میکنیم از هر امتی یک فوج و دستهاي از کسانی که تکذیب کردند به آیات ما پس آنها باز داشته میشوند. وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّۀٍ فَوْجاً مفسرین عامه تفسیر کردند بیوم القیمۀ لکن این تفسیر خلاف صریح قرآنست و در اخبار بسیاري از ائمه استشهاد فرموده اند بآیه شریفه وَ حَشَرْناهُمْ، فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً (کهف آیه ۴۷ ) که در قیامت تمام جن و انس حتی وحوش محشور می شوند و احدي باقی نمیماند و این آیه میفرماید از هر امتی فوجی محشور میشوند و این دلیل واضح است بر رجعت از كتاب تفسير طيب البيان https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروري كوتاه بر واقعه 🛑قسمت دوم : 💢بازتابهاي تصويب قانون منع حجاب در ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ ✳"محمدرضا در يادداشتهاي خود در كتاب مأموریت برای وطنم، (۱۳۴۷ش، ص۳۱۶.) نوشته است: «پدرم دستور را صادر کرد. بموجب این دستور هیچ زن و یا دوشیزه‌ای حق پوشیدن و را نداشت و اگر زنی با روبنده و چادر پیدا میشد پاسبان از وی تقاضا میکرد که روبند خود را بردارد و اگر امتناع میکرد چادر او را برمیداشتند و تا زمانیکه پدرم سلطنت میکرد در سراسر کشور این منع برقرار بود.» ✳علی اصغر حکمت وزیر وقت معارف دو دوره پهلوی اول بود که برنامه‌ریزی برای مسئله را برعهده داشت. او در کتابی نوشته که پس از کشف حجاب به نزد شاه رفت و به دو مسئله اعتراض کرد. یکی از این دو مسئله را چنین ابراز می‌دارد:‌ «این روزها مأمورین پلیس و بعضی حکام بزور و در کوچه و بازار در کشف حجاب سعی میکنند و برای زنها خیلی فراهم می کنند ...👈👈 این کار خواهد کرد». این درخواست با تغییری در عملکرد رضا شاه واقع نشد. ♦️با سرکوب قیام گوهرشاد، در تنگنای بیشتری قرار گرفتند، بعد از اعلام رسمی کشف حجاب آنان را مجبور به کردند و دیگر فرصتی برای بیان آشکار مخالفت‌های خود نیافتند. تنها مورد استثنا مخالفت‌های روحانیون ولایات بود که البته مخالفت‌هایشان بازتابی فرا‌تر از همان ناحیه نداشت و از سوی ماموران ولایت نیز به شدت با آنان برخورد می‌شد. سرکوب و برخورد تند رضاخان با آیت‌الله حائری(مدير حوزه علميه قم) پیش از قانون کشف حجاب، توانست واکنش‌ها را محدود کند. از روحانیون صاحب‌نام این دوره، امام جمعه تهران «حاج سیدمحمد» بود که در پی مخالفت با کشف حجاب محبوبیت خاصی در تهران و ایران پیدا کرد؛ زیرا که گفته بود اگر کشته شوم عیالم را بدون حجاب در مجلس جشن بی‌حجابی نخواهم برد. 💢 پس از روی کار آمدن در سال ۱۳۲۰ش، گروهی از زنان که از فشار حکومت پدرش سخت به ستوه آمده بودند، در مخالفت با کشف حجاب، در با ظاهر شدند و مأموران حکومتی هم علی‌رغم وجود قانون کشف حجاب چندان که باید با آنان مقابله نمی‌کردند. در مهرماه همان سال سید ابوالقاسم کاشانی طی نامه‌ای به نخست وزیر وقت خواهان کم کردن فشار بر شد. در سال ۱۳۲۳ش نیز سید حسین طباطبایی قمی از مراجع وقت، نامه‌ای به شاه جدید نوشت و از وی خواست کشف حجاب اجباری را لغو کند. سرانجام قانون کشف حجاب گردید." 🖥نقل از سايت ويكي شيعه 💢 سیاست در دوران رضاخان 👈از آغاز سال 1315 تا 1317 اقدامات انتظامی ابتدا در کنار اقدامات تبلیغی صورت گرفت و بعد از مدتی مهم‌ترین ابزار اجرای کشف حجاب گردید. از اواسط سال 1317 بودن کاربرد روشن و ترکیبی از روش‌های اداری و تلاش‌های تبلیغی در کنار برخوردهای مورد استفاده قرار گرفت. ✳با ، جامعه آن روی خود را نشان داد و به ثمر نشست. اول اردیبهشت 1321 وزارت کشور طی مکتوبی به نخست‌وزیر از شکست سیاست طرح کشف حجاب پرده برداشت و نوشت: 🖌🖌 «جناب آقای نخست‌وزیر! به طوری که گزارش داده‌اند چندی است استعمال سفید و اخیرا نیز چادر سیاه بین بعضی از بانوان معمول گردیده، در خیابان‌ها و معابر با چادر در حال عبور دیده می‌شوند» خرداد 1322 وزیر کشور طی مکتوبی دیگر به نخست‌وزیر بار دیگر شکست سیاست کشف حجاب را یادآور می‌شود و می‌نویسد: 👈«اخیرا استعمال و چادر مشکی و شیر شکری و پوست نمدی در اغلب شهرستان‌ها شیوع پیدا کرده است...» علاوه بر این، گزارش‌های ارسالی مختلف از استان‌های کشور نشان دیگری از شکست سیاست‌ کشف حجاب رضاخانی بود که سربازان هم نتوانست بر جامعه مذهبی ایران تحمیل شود. 🖌نقل از سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛