#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_122
❇️#ايمان، با تغيير و دست بردن در #احكام_الهی سازگار نيست
💠یا ایها الذین امنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین(87/مائده)
🌱ای کسانیکه ایمان آورده اید طیباتی را که خداوند بر شماحلال نموده ، حرام نکرده و تجاوز نکنید ،چون همانا خدا متجاوزان را دوست نمی دارد.
🔹(حرام )به معنای چیزی است که از آن منع شده باشد، چه این منع به تسخیر الهی باشد و چه به منع قهری و یا عقلی و یا شرعی و یا از ناحیه کسی که اطاعت امرش لازم است و در آیه از حرام کردن حلائل الهی نهی شده است ،(حلال )از ریشه (حل )به معنای گشودن گره است یا به معنای حلول و نزول وحلال در معنا مقابل حرام است و در آیه می فرماید: حلال الهی را حرام نکنید .
🔹وتحریم حلال یا به این است که در مقابل حلیت شارع حرمتش را تشریع کنند و یاکسی از انجام آن عمل حلال جلوگیری نموده یا خودش از انجامش امتناع بورزد، چون همه اینها تحریم و منع ودر حقیقت نزاع با خدای سبحان است درسلطنت او و نقض ایمان به خدا و تسلیم به اوامر اوست و این نوعی تجاوز به سلطنت تشریعی خدا، و خروج از تسلیم و التزام و پایبندی به اوامر الهی ، وهمچنین اعتداء و دشمنی با پروردگار عالم است و خدا تجاوز کارانی را که حلال را حرام می کنند دوست نمی دارد ،چون خداوند مطابق حکمت و مصلحت وشناختی که از فطرت بشر دارد، چیزهای پاکیزه و طیبات را حلال نموده وخبائث و آلودگیها را حرام کرده است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_122
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_122
❇️#سوگند و #کفاره سوگند
💠لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۸۹/مائده)
🌱خداوند، شمارا به خاطر سوگندهای لغو وبيهوده بازخواست نمیكند، ليكن برای شكستن سوگندهايی كه (از روی اراده) بستهايد، مؤاخذه میكند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانوادهی خود میخورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن بردهای. پس كسی كه (غذا و لباس برای ده فقير نداشت و بردهای) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفارهی سوگندهای شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان میكند، تا او را شكر كنيد.
🔷سوگندهايی كه بدون قصد و توجّه يا بیهدف و از روی عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايهی مطالب نادرست، يا برای انجام كارهای خلاف باشد، سوگندهای لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولی سوگندی كه از روی قصد و برای كار مفيد باشد، الزامآور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادق عليه السلام در تفسير واژهی «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلی و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّی داشته باشد، سوگند لغو است.
🔹برداشتن جريمه از سوگندهای بیهدف، يك تفضّل و لطف الهی است.
لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز برای جسارتهايی كه مردم در حال عصبانيّت به ما میكنند، حساب باز نكنيم)
🔹اسلام، دين آسان است و برای سوگندهای غير جدّی، كفّاره قرار نداده است.
لا يُؤاخِذُكُمُ ... (ملاك در گفتهها و كردارها قصد و نيّت است)
🔹در اسلام، جريمهی مالی هم وجود دارد. إِطْعامُ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ ...
🔹قوانين اسلام در مسير فقرزدايی است و احكام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ...
🔹ميانه روی و عدالت، در همه جا حتّی در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين)
🔹جريمه بايد با وضع مالی افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ...
🔹در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگی روزمرّه و معمولی افراد را به حساب آورد، نه روزهای استثنايی. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد)
🔹در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانوادهی خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ»
🔹جرأت سوگند شكنی خود را با سختی روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد.
(پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازی است.) فَكَفَّارَتُهُ ...
🔹اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّی برای جبران و كفّارهی برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.)
🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ»
🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند.
«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
🔹كسی كه توان مالی ندارد، بايد از توانايی جسمی خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ»
🔹باز بودن راه جبران كوتاهیها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است.
ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🔹عملكردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اينكه به جای «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده میشود كه عملكردن بهترين شكر است.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣ تدبر در سوره #حجر
❓در آيه ۹ إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ
مرجع ضميرها در له #لحافظون چيست؟ قرآن يا پيامبر؟
مراد از «ذكر» قرآن است برخى گفته اند: ضمير «له» به محمّد صلّى اللّه عليه و آله برمى گردد و خداوند او را از گزند دشمنانش نگه مى دارد اين ديدگاه، خلاف ظاهر آيه است بنابراين، روشن است كه ضمير به قرآن برمى گردد
تفسير مغنيه
آقای محمد الجابري هم در تفسير تنزيلي خود، این ضمير را مربوط به پیامبر میداند و آنرا به آیه ۶ که فرموده "وقالو یاابهالذی نزل اليک الذکر آنک لمجنون" مرتبط میکند
بااین توضیح که سیاق آیات راجع به قرآن نیست بلكه مربوط به پيامبر است
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی #کتاب_باورها_و_رفتارهای_قرآنی :280 درس از 30 جزء قران»
توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ،
در برنامه مصباح #شبکه_قرآن
🌹🌹🌹با تبريك فرارسيدن نيمه شعبان
✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" #باورهاو_رفتارهايقرآني را به شما پيشنهاد ميكنيم.
✅ با سفارش كتاب "#280نكته_از30جزءقرآن" باستقبال #بهارقرآن برويد
تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم #اهدا نماييد.
✅اطلاعات بيشتر در :
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
#عيدي، #كتاب_بدهيم
#حكومت و #عدالت
🔴قسمت پنجم:
🌴دستورات #علي ع به واليانش: انكه فكر ميكند وظيفه حاكم، فرمان دادن و وظيفه مردم، اطاعت كردن است، قلبش فاسد و دينش ضعيف است
📚 "به ذکر نمونه هاى دیگرى از عدالت علي در نهجالبلاغه بپردازیم.
بیشتر باید به سراغ نامه هاى على(ع) به فرماندارانش برویم، مخصوصا آنها که جنبه بخشنامه دارد.
در این نامه هاست که شأن حکمران و وظایف او در برابر مردم و #حقوق واقعى آنان منعکس شده است.
📩 در نامه اى که به عامل آذربایجان مىنویسد چنین مىفرماید: «و انّ عملک لیس لک بطعمه ولکنه فى عنقک امانه و انت مسترعى لمن فوقک. لیس لک ان تفتات فى رعیه…:
مبادا بپندارى حکومتى که به تو سپرده شده است، یک #شکار است که به چنگت افتاده است، خیر،
#امانتى بر گردنت گذاشته شده است و
مافوق تو از تو رعایت و نگهبانى و #حفظ_حقوق_مردم را مىخواهد.
تو را نرسد که به #استبداد و #دلخواه در میان مردم رفتار کنى.»
📜در بخشنامه اى که براى مأمورین جمعآورى مالیات نوشته است، پس از چند جمله موعظه و تذکر مىفرماید: «فانصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم، فانّکم خُزّان الرّعیه و وکلاء الامّه و سُفراء الائمه:
👈به عدل و #انصاف رفتار کنید،
به مردم درباره خودتان حق بدهید،
#پر_حوصله باشید
و در برآوردن حاجات مردم تنگحوصلگى نکنید که شما گنجوران و خزانه داران رعیت و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید.»
🖌🖌در فرمان معروف، خطاب به مالک اشتر مىنویسد: «و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم، فانهم صنفان: اما اخ لک فى الدین او نظیر لک فى الخلق:
✅در قلب خود استشعار مهربانى، #محبت و لطف به #مردم را بیدار کن.
مبادا مانند یک درنده که دریدن و خوردن را فرصت مى شمارد، رفتار کنى
👈 که مردم تو یا مسلمان اند و برادر دینى تو
و یا غیر مسلمان اند و انسانى مانند تو…
و لا تقولن انّى مؤمر آمر فاطاع، فانّ ذلک ادغال فى القلب و منهکه للدین و تقرب من الغیر:
🔴مگو من اکنون بر آنان #مسلطم،
از من فرماندادن است و از آنها اطاعت کردن،
که این عین راه یافتن #فساد در دل و ضعف در دین و نزدیک شدن به سلب نعمت است.»
💫ادامه دارد
📚مجموعه آثار شهید مطهرى (ج۱۶)
ص453
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ
🔸همۀ آنان كه روى اين زمين هستند، فانى مى شوند
📗سوره الرحمن، آیه ۲۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 90 تا 95
📄#صفحه_123
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_123
❇️هر كس كه عامل #كينه و #عداوت در ميان مردم شود، مانند #شيطان است
💠انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاءفی الخمروالمیسرویصدکم عن ذکرالله وعن الصلوه فهل انتم منتهون(91/مائده)
🌱همانا شیطان می خواهد بین شما بوسیله شراب و قمار دشمنی و خشم بیاندازد و شما را ازذکر خدا و نماز باز دارد، پس آیا شما دست بردار هستید؟
🔹(عداوت )به معنای تجاوز ضد التیام است و، اگر نسبت به قلب لحاظ شود و معنای آن دشمنی است و (بغضاء)ضد محبت ،یعنی تنفر قلبی و کینه ،ومی فرماید: شیطان بوسیله شراب وقمار بین شما دشمنی و کینه می اندازد و اینکه اینها را از آثار شراب و قماردانسته ، به این جهت است که این اثر در آن دو ظاهرتر است چون معلوم است که نوشیدن شراب باعث تحریک سلسله اعصاب شده و عقل را تخدیر وعواطف عصبی را به هیجان در می آورد و عقل را زایل می نماید و شهوات حیوانی را به تحریک وا می دارد و در نتیجه باعث ارتکاب فجور در مال و عرض و ناموس و نفوس می گردد و حتی باعث هتک مقدسات دینی وشکستن حدوداجتماعی می شود.
🔹اما قمار سعی و کوششی را که شخص در مدتهای طویل در راه جمع مال وبدست آوردن وجهه و آبرو بکار برده ، در کمترین مدت از بین می برد،البته این درصورتی است که در قمار شکست بخورد و اگر هم پیروز شود، همین مال حرام که آنرا بدون زحمت کسب کرده باعث انحرافات دیگر او می گثردد و آن را در راه صحیح خرج نمی کند و عادت به تنبلی و ولخرجی می نماید و انسان را اهل لهوو فجور می سازد ،چنین کسی که عادت به مال باد آورده بکند همواره در صددکسب مال از راههای نامشروع بر می آید و اگر در قمار مغلوب شود و هستی خود راببازد،همین بی پولی و زیاندیدگی ، او را به کینه توزی نسبت به حریف واداشته و درنتیجه یک عمر رابه حسرت یاخشم وعصبانیت می گذراند.
👈و این دو موجب جلوگیری از یاد خدا می گردند، در حالیکه یاد خدا روح حیات در کالبد عبودیت و بندگی است و همینطور تنها هدف از دعوت الهی می باشد و ذکر در مقابل نسیان و فراموشی قرار دارد، پس عدم ذکر خدا به غفلت و فراموشی و خارج شدن از طریق عبودیت می انجامد .
🔹و اینکه نماز را بصورت جداگانه ذکر نمود، علی رغم اینکه نماز هم از مصادیق ذکر خداست به جهت آن است که نماز فرد اکمل از ذکر است و خدای تعالی اهتمام بیشتری به نماز دارد،چون به فرموده رسول اکرم (ص ) نماز ستون دین می باشد.
👈و در آخر بعد از ذکر این همه مفاسد شراب و قمار به نحو استفهام توبیخی می فرماید: که آیا دست بر نمی دارید؟و این دلالت دارد بر اینکه مسلمانان آنروزدست بردار نبوده اند و نهی الهی را جدی نگرفته اند، اما خداوند با این کلام درواقع می فرماید:هیچ امیدی به اینکه روزی نفع این اعمال از گناهش بیشتر شود ودر نتیجه مباح شوند نیست .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_123
❇️وظيفهی #پيامبر، تنها #ابلاغ_رسالت است، نه اجبار و تحميل
💠وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ (۹۲/مائده)
🌱و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانی) بپرهيزيد. پس اگر روی گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه وظيفهی رسول ما تنها ابلاغ آشكار است.
🔹فرمانهای حكومتی رسول خدا صلی الله عليه و آله همانند فرمانهای الهی، اطاعتش واجب است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ» (تكرار كلمهی «أَطِيعُوا»، نشانهی دو نوع دستور میباشد؛ دستورات ثابت الهی و دستورات حكومتی پيامبر صلی الله عليه و آله)
🔹از خطر سرپيچی فرمان خدا و رسول بترسيم. «وَ احْذَرُوا»
🔹انسان در انتخاب راه، آزاد است. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ»
🔹با تخلّف و رویگردانی، به كسی جز خود لطمه نمیزنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ ... أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
🔹شرط ابلاغ احكام الهی پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ ... عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
🔹وظيفهی پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه اجبار و تحميل. «أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹فراز آیات ۲۵-۱۶ سوره حجر
وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاء بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ {16}
و به يقين ما در آسمان برجهايى قرار داديم و آن را براى تماشاگران آراستيم {16}
وَحَفِظْنَاهَا مِن كُلِّ شَيْطَانٍ رَّجِيمٍ {17}
و آن را از هر شيطان رانده شده اى حفظ كرديم {17}
إِلاَّ مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِينٌ {18}
مگر آن كس كه دزديده گوش فرا دهد كه شهابى روشن او را دنبال مىكند {18}
وَالأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْزُونٍ {19}
و زمين را گسترانيديم و در آن كوههاى استوار افكنديم و از هر چيز سنجيده(یا وزن دار)اى در آن رويانيديم {19}
وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ وَمَن لَّسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِينَ {20}
و براى شما و هر كس كه شما روزىدهنده او نيستيد در آن وسايل زندگى قرار داديم {20}
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ {21}
و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينههاى آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه اى معين فرو نمىفرستيم {21}
وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ وَمَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ {22}
و بادها را بارداركننده فرستاديم و از آسمان آبى نازل كرديم پس شما را بدان سيراب نموديم و شما خزانهدار آن (آب آسمان) نيستيد {22}
وَإنَّا لَنَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَنَحْنُ الْوَارِثُونَ {23}
و بىترديد اين ماييم كه زنده مى كنيم و مىميرانيم و ما وارث [همه] هستيم {23}
وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنكُمْ وَلَقَدْ عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِينَ {24}
و به يقين پيشينيان شما را شناختهايم و آيندگان [شما را نيز] شناختهايم {24}
وَإِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ {25}
و مسلما پروردگار توست كه آنان را محشور خواهد كرد چرا كه او حكيم داناست {25}
♻️عصاره فراز آیات ۲۵-۱۶ : ای پیامبرخدایی که اسمان زیبا را از شر شیاطین محافظت می کند، و نعمات و نباتات مختلف در زمین را برای شما پدید اورده، باد و باران می فرستد و شما را حیات و ممات و روزی می بخشد همه آنها را در قیامت محشور خواهد کرد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#حكومت و #عدالت
🔴قسمت ششم:
✴️ تا #عدالت اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است.
امر به معروف مانند امام حسين بايد از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی #حاکمیت.
👈 "تا #عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است.
#فقر مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث #پایمال شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است.
💢 #عاشورا یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید:
«ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را #اصلاح کنیم، و #مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.»
👈مقصود امام از امر به #معروف چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، #قیام_دربرابر_ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و #دیکتاتوری مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد.
❇❇جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام #عامل_بالعدل، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست.
و جز جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست.
و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست.
🔻🔻در جامعه اسلامی، نخست #حاکمیت باید امر به معروف شود
👈بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است،
👈 از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی #حاکمیت.
باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران.
👈هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.»
چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟
پس - بنا بر منطق عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد.
جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ...
و جامعه تکاثری جامعه #یزیدی است نه حسینی.
اگر #عالمان و #حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود
🚩امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و #رانت خواری و #چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و #سقوطانسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟
👈من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم.
🌹 این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود:
💫«دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی #فاسد می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: #عالمان و #حاکمان .»"
📚نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف"
تاليف زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲 إِلَهِی كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي (تُولِنِي) إِلاَّ الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي
إِلَهِي تَوَلَّ مِنْ أَمْرِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ
💫اى خدا چگونه مايوس از احسانت بعد مردنم شوم و حال آنكه تو در تمام عمرم با من جز نيكى و احسان نكردى.
اى خدا با من آن كن كه تو را شايد (نه آنجه مرا بايد) و باز هم به فضل و كرم بر گنهكارى كه در لجه گناه از جهل و نادانى فرو رفته ترحم فرما.
💫مناجات شعبانیه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5967658097726984520.mp3
38.73M
🟡"توهین به مقدسات و آزادی بیان"
✅در میان همه ادیان و مکاتب جهان دو قاعده بنیان زیست اخلاقی پذیرفته شده است؛
قانون #سیمین: با دیگران آن گونه رفتار نکن که دوست نداری با تو رفتار کنند؛
قانون #زرین: با دیگران آن گونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.
در روایات ما از پیامبر ص و امامان نیز نقل شده است که:" آنچه را که برای خود دوست نداری برای دیگران هم دوست نداشته باش؛ و آنچه را که برای خودت دوست داری برای برادرت نیز دوست داشته باش؛"
✅درباره شيوه برخورد زباني و قلمي با عقايد و اعمال و #مقدسات ديگران ، قرآن مجيد ميفرمايد: و آنهايي را كه جز خدا ميخوانند دشنام مدهيد كه آنان از روي دشمني و به ناداني، خدا را دشنام بدهند» (انعام/ 108). در اينجا قرآن مجيد قانون زرين و سیمين را به كار برده است.
قرآن مجيد از مسلمان ميخواهد آنچه را كه دوست ندارند درباره دين آنان گفته شود درباره مقدسات ديگران نگويند.
#بي_منطقترين انسان كسي است كه بگويد من آزادم كه به مقدسات ديگران هر چه خواستم بگويم ولی نسبت با کسانی که به مقدسات من توهین کنند شديدترين برخورد را ميكنم.
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
#حکومت و #عدالت
🛑قسمت هفتم:
❇️💢#عدالت= جامعه عاري از فقر. رسیدن به #عدالت_معیشتی بدون #عدالت_سیاسی، #قضایی و #اجتماعی ممکن نیست.
↩️"در این نوشتار مى خواهم تعریفى مغفول و مهجور از «عدالت»، که از دو پیشواى مان رسیده است بیاورم.
از حضرت امام جعفر صادق(ع) رسیده است که:
✅ ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم.
اگر در میان مردمان به عدالت رفتار شود، همه بى نیاز مى گردند.
این «تعریف»، بصورتى شگفتى آور، در نزد عموم مسلمین، به ویژه پیروان ائمه معصومین(ع)، مورد غفلت قرار گرفته و فراموش گشته است.
نقطه اوج این تعریف (بجز اعماق الهى آن، و ابعاد انسانى آن، و همچنین نشان دادن «مراد الهى»، از اقامه قسط و اجراى عدل در آیات قرآن کریم و سنت نبوى)، عینیت آن است، یعنى در این تعریف، به هیچ روى، «کلى گویى» و «ذهنگرایى» نشده است، بلکه واقعیت عینى، و خارجیت ملموس، با صراحت (و به تعبیر مردم: لب و پوست کنده)، گفته شده است، تا مطلب براى هرکس، حتى عامى ترین مردم، و حتى در سنین پایین از نوجوانان، معلوم و محسوس باشد…
حدیثى دیگر، از امام موسى کاظم(ع) رسیده است
✅ ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا وقد قسمه ، واعطى کل ذی حق حقه، الخاصه والعامه، والفقراء والمساکین، و کل صنف من صنوف الناس… لو عدل فی الناس لاستغنوا.. .
خداوند هیچگونه مالى را رها نگذاشته، بلکه آن را قسمت کرده است، و حق هر صاحب حقى را (در تقدیر الهى) به او داده است. خواص و عوام، و فقیران و بینوایان، و همه قشرهاى مردمان… اگر در میان مردم به عدالت رفتار مى شد همه بى نیاز مى شدند (و فقیرى و مسکینى و نیازمندى باقى نمى ماند).
👈اگرچه از ظاهر این دو حدیث، #عدالت_اقتصادى و معیشتى فهمیده مى شود، لیکن تا #عدالت «سیاسى» و « #عدالت_قضایى» و « #عدالت_اجتماعى»… در جامعه اى و در زندگى مردمى تحقق نیابد، و دست نفوذداران مالى از تملک اموال تکاثرى و تصرف هاى شادخوارانه اترافى بریده نشود، #عدالت_معیشتى در زندگى توده ها تحقق نخواهد یافت، زیرا که جمع میان دو ضد ممکن نیست، نمى شود هم تکاثر باشد و هم عدالت.
💢🔸#عدالت راستین رسیدن به جامعه منهاى #فقر است;
چنانکه امام على(ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى فرماید:
ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزله لیاکل البر، ویجلس فی الظل، ویشرب من ماء الفرات.
👈👈هیچ کس در #کوفه نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایینترین افراد نان گندم مىخورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى کنند.
و این چگونگى در کوفه جنگزده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از #رفاه نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد.
✅ 👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه #قسط» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه گیر (لیقوم الناس بالقسط)، یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط. و آیا ممکن است که خداوند حکیم دانا و مهربان و عادل، امرى را که شدنى نیست، هدف نهضت درازدامن و بزرگ آهنگ پیامبران خود قرار داده باشد؟ نه، هرگز! پس اقامه قسط و اجراى عدالت ممکن است و عملى است.
✅ و آیا عدالت چیست؟
عدالت بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که فقر نباشد و #مردم_در_معیشت و زندگى به « #استغنا» (بىنیازى) برسند،
🔴👈 و به راه رشد درآیند که بدون #عدالت تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه هاى ممکن سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى عدالت است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است.
و از این رو است که امام على(ع) مى فرماید: «العدل حیاه الاحکام ، زنده شدن دین و احکام دین به اجراى #عدالت است»
🖌از مقاله "تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)،" نويسنده مرحوم محمدرضا #حكيمي
@quranpuyan