eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
663 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۲۷ وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ  و جن [=نیروهای ناشناخته / ابلیس] را پيش تر [=قبل از آفرینش انس] ۱۹ از آتشي نافذ [=انرژي خالص] آفریدم. ۲۰  ۱۹- به نوشتة «جن و انس» از همين قلم مراجعه شود. ۲۰- معناي «السَّمُومِ» که در دو آيه ديگر [طور ۲۷ (۵۲:۲۷) و واقعه ۴۲ (۵۶:۴۲) ] وصفي از عذاب جهنم شمرده شده، «نافذ» است. سموم از «سمم» به معني سوراخ سوزن است. زهر را نيز به دليل نفوذش در سلول‌هاي بدن «سم» مي‌گويند، همچنين بادهاي گرم يا سرد را که گوئي در اندام نفوذ مي‌کنند و مي‌سوزاند و مي‌لرزاند باد سموم ناميده‌اند. «نَارِ السَّمُومِ» بودن منشأ آفرينش جن، ظاهراً دلالت بر انرژي ويژه‌اي مي‌کند که همچون جاذبه از ماده مي‌گذرد [والله اعلم]. حجر : ۲۹ فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ  پس هرگاه او را به سامان [کمال جسمي] آورده و از روح خود [=اختيار و استعداد کمال معنوي] در او دميدم، براي او به [حال] سجده درآييد ۲۱ [=در خدمت رشد و کمال او قرار گيريد].  ۲۱- در معناي سجده، که در خدمت خاضعانه و تسليم مطلق‌ِ فرمان تکويني يا تشريعي خدا در آمدن است، قبلا به تفصيل سخن گفته‌ايم. نقش فرشتگان نسبت به آدمي، همچون نقش معلمين مدرسه نسبت به دانش آموز است که به تدريج در طول سال، معلومات خود را مطابق نظامات آموزشي در اختيار محصّل قرار مي‌دهند. وقتي حيات در کره زمين به اوج تفصيل و تکامل مادي خود رسيد، آفريدگار عالم با دميدن از روح خود در اين آفريدهء برتر، فرشتگان را در خدمت کمال روحي او قرار داد. در اينجا به جاي «فاسجدوا له» [بر او سجده کنيد]، جمله «فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» آمده است. فقعوا از ريشه «وَقَعَ»، از بالا به پايين آمدن است، همچون نزول ابر آسمان به زمين [حج ۶۵ (۲۲:۶۵) و اعراف ۱۷۱ (۷:۱۷۱) ]. واقع شدن هر حادثه‌اي نيز مفهوم سقوط و ثبوت دارد. در اينجا گوئي فرشتگان بايد متواضعانه در برابر آدم «نازل» شوند. «ساجدين» نيز حاليه است و دلالت بر تداوم و پيوستگي مي‌کند. حجر : ۳۳ قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ  گفت: من [در شرايطي] نيستم تا براي بشري که او را از گِل سياه متغيري آفريده‌اي سجده کنم ۲۲ [=مادّه را پست‌تر از انرژي میدانم].  __ ۲۲- منطق ابليس برتري انرژي بر مادّه و تکيه بر تعصّب نوعي و نژادي بود. صافات ۷۶ (۳۷:۷۶) : قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و : يا ممنوع؟ 🔴قسمت سوم : ايا مجلس نبايد بر نظارت كند؟ 🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه از متون دینی بر می آید که مهم ترین وظیفه مردم، و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه است.👈عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد () نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند. در قسمت قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي ارسال شد 🔻در اين قسمت، نظر ايت الله را مرور مي كنيم پرسش: آیا ولی فقیه فوق چون و چراست؟ آیا مردم می توانند از رهبر انتقاد کنند؟ پاسخ: 1⃣-در نظام اسلام و ، همگان مسئولند و هر مسئولی باید در برابر باشد. 2⃣-اصل شامل همگان و حتی الشرایط رهبری نیز می شود. 3⃣-علاوه بر نظارت عمومی، مجلس خبرگان، کمیسیونی تشکیل داده است به نام « » که بر عملکرد رهبری نظارت دارد و نتیجه کارش را در جلسه علنی مجلس خبرگان گزارش می دهد. خبرگان که ارگان برگزیده مردم برای تعیین رهبر و بر شئون رهبری او می باشند، مطالب لازم را از رهبر می خواهند؛ اگر والی جامعه اسلامی، جواب قانع کننده ای ارائه داد، در منصب رهبری باقی می ماند و اگر جواب قانع کننده ای نداشت، او را اعلام می کنند و فقیه جامع الشرایط دیگری را به جمهور معرفی می نمایند. 4⃣-وظیفه نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر که بر مردم واجب می باشد، نه تنها حق آنان، که آنان است؛ ولی مراتبی دارد و باید از سهل ترین روش شروع شود و در آغاز کار نیازمند خشونت نیست و با طی مراتب امر به معروف و نهی از منکر، مشکل حل می شود. از همه آنچه گفته شد معلوم می شود که مسلمین، در برابر با دیگران یکسان است؛ چه اینکه این مطلب در قانون اساسی(اصل 107) نیز آمده است 📚(آیت الله جوادی آملی، ولایت فقیه، ص496-497). ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔹مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا 🔸هر که از خدا پروا کند، خدا راهی برای بیرون رفتن از تنگناها برای او باز می کند 📗سوره طلاق، آیه ۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 60 تا 68 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
-761258238_-1935771373.mp3
11.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كه در می‌درخشد 💠قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ (۶۴) قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ (۶۵) 🌱بگو: (این) خداست که شما را از آن (تاریکی‌ها) و از هر اندوهی نجات می‌دهد؛ (ولی) باز هم شما (برای او) شریک قرار می‌دهید. (۶۴) بگو: او می‌تواند عذابی از بالای سر یا زیر پاهایتان بر شما بفرستد؛ یا این‌که شما را گروه‌گروه به‌جان هم اندازد و به برخی از شما (طعم تلخ) جنگ (با) برخی دیگر را بچشاند. ببین چگونه آیات و نشانه‌ها را تکرار و به شکل‌های گوناگون بیان می‌کنیم. باشد که بفهمند. (۶۵) أنعام [۶۴-۶۵] 👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد: ‏ 🔷✨ذكر" تضرع" كه به معنی دعای آشكار و" خفية" كه دعای پنهانی است شايد به خاطر اين باشد كه مشكلات با هم متفاوتند گاهی به مرحله شدت نرسيده انسان را به دعای پنهانی دعوت می‌كند و گاهی كه به مرحله شديد می‌رسد آشكارا دست به دعا برمی‌دارد، و گاهی ناله‌ها و فريادها سر می‌دهد منظور اين است كه خداوند هم مشكلات شديد و هم مشكلات ضعيف شما را حل می‌كند. ‏ 🔷✨بعضی معتقدند كه در آيه به چهار حالت روانی انسان كه هر كدام يك نوع عكس العمل به هنگام بروز مشكلات است اشاره شده است: حالت" دعا و نياز" و حالت" تضرع و خضوع" و حالت" اخلاص" و حالت" التزام به شكرگزاری به هنگام نجات از مشكلات". ‏اما متاسفانه برای بسياری از اين افراد اين حالات پر ارزش همانند برقی زودگذر و تقريبا به شكل اضطراری در برابر شدائد و مشكلات پيدا می‌شود اما چون با آگاهی آميخته نيست پس از برطرف شدن شدائد به خاموشی می‌گرايد. ‏بنا بر اين اين حالات اگر چه زودگذر باشد، می‌تواند دليلی برای افراد دور افتاده در زمينه خداشناسی گردد. ‏ 🔷✨" كرب" (بر وزن حرب) در اصل به معنی زير و رو كردن زمين و حفر آن است و نيز به معنی گره محكمی كه در طناب دلو می‌زنند آمده است سپس در غم و اندوه‌هايی كه قلب انسان را زير و رو می‌كند و همچون گرهی بر دل انسان می‌نشيند گفته شده است. 👈‏بنا بر اين ذكر كلمه" كرب" در آيه بالا كه معنی وسيع و گسترده‌ای دارد و هر گونه مشكل مهمی را شامل می‌شود بعد از ذكر" ظلمات برو بحر" كه به قسمت خاصی از شدائد گفته می‌شود از قبيل ذكر يك مفهوم عام بعد از بيان مفهوم خاص است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از با 💠 وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‌ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «68/انعام» 🌱 و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مى‌كنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين. 🔷✨تنها با کسی باید بحث کرد که در جستجوی حقیقتی می گردد. بنابراین بحث و جدل و در اصلاح شرع " جدال و مراء " موجب تقویت و اهمیت یافتن سخنان حریف می شود و در اقناع و تغییر نظر ایشان مؤثر نخواهد بود. و این نکتهٔ بسیار مهمی است که رعایت آن در بحث‌ها و گفتگوها خردمندانه است. ضمنا باید در‌ نظر داشت که لغت " بحث " در اصل به معنی جستجو کردن است نه گفت و گو و مجادله کردن. 👌نشستن با مردم ظالم و دوستی و مراودت با ایشان خطایی عظیم است و افزون بر دیگران خود شخص را هم زیان می رساند زیرا مردم او را در شمار ظالمان می نهند. 🔴 ظالم باید تنها بماند. 🔷✨اگر جماعتی بسیار به سبب منافع و بهره‌مندی از غارت ظالم به گرد او جمع شوند و ایشان را هیچ باک نباشد که با ظالمان بنشینند این تقویت ظلم است. اگر هیچ کاری در دفع ظلم نمی‌توان کرد حداقل پرهیز از جانبداری و همراهی و مراودت ضروری است. 👈از بهترین مصداقهای امر به معروف و نهی از منکر دوستی با نیکوکاران و دوری از بدکاران است. بدان باید حس کنند که هیچ انسان شایسته ای با آنان نشست و برخاست نمی کند و چاره ای جز مصاحبت با بدان نخواهند داشت 📚برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن " به قلم حسین الهی قمشه ای ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره حجر ❓پاسخ خدا به خواست مشرکان،برای نزول فرشتگان، چه بود؟ ((ما ننزل الملائكة الا بالحق و ما كانوا اذا منظرين ) ظهور عالم ملائكه براى مردمى كه در بند ماده هستند موقوف بر اين است كه ظرف وجودشان مبدل گردد، يعنى با مردن از دنيا به آخرت منتقل شوند. چيزيكه در اين جا مى خواهيم خاطر نشان سازيم اين است كه در همين دنيا هم قبل از اين انتقال ممكن است ظهور چنين عالمى براى كسى صورت بندد و ملائكه نيز براى او ظاهر شوند، همچنان كه بندگان برگزيده خدا و اولياى او كه از پليدى گناهان پاك و همواره ملازم ساحت قرب خدايند در همين دنيا عالم غيب را مى بينند، با اينكه خود در عالم شهادتند - مانند انبياء (عليهم السلام ). و شايد همين معنايى كه گفتيم مراد آيه ((ما ننزل الملائكة الا بالحق و ما كانوا اذا منظرين )) باشد، چون اگر مشركين پيشنهاد نازل شدن ملائكه را دادند، براى اين بوده كه آنان را در صورت اصليشان ببينند تا پس از ديدن ، دعوت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را تصديق كنند و اين پيشنهاد جز با مردنشان عملى نمى شود. همچنان كه قرآن كريم فرموده :(( و قال الذين لا يرجون لقائنا لو لا انزل علينا الملائكة ... يوم يرون الملائكة لا بشرى يومئذ للمجرمين و يقولون حجرا محجورا و قدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا)). و هر دوى اين معانى در ((آيه و قالوا لولا انزل عليه ملك و لو انزلنا ملكا لقضى الامر ثم لا ينظرون و لو جعلناه ملكا لجعلناه رجلا و للبسنا عليهم ما يلبسون )) جمع شده ، خداى تعالى مى فرمايداگر ما فرشتگانى به عنوان معجزه و براى تصديق نبوت او نازل كنيم لازمه اش اين است كه كار ايشان را يكسره سازيم و هلاكشان كنيم و حتى اگر يكى از فرشتگان را پيامبر مردم كنيم باز ناگزيريم او را به صورت يك فرد بشر ممثل و مجسم كنيم ، و او را در مواقف اشتباه و خطا قرار دهيم ، چون منظور از رسالت اين است كه يكى از وسائل امتحان باشد كه هم وسيله نجات و هم وسيله هلاك بوده باشد و از رسالتى كه عقول مردم را مضطر و مجبور به ايمان و قبول دعوت الهى نمايد غرضى كه گفتيم حاصل نمى شود. https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و : يا ممنوع؟ 🔴قسمت چهارم : ايا مجلس نبايد بر نظارت كند؟ 🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه از متون دینی بر می آید که مهم ترین وظیفه مردم، و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه است.👈عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد () نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند. در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و ايت الله جوادي املي ارسال شد 🔻نظارت مجلس خبرگان بر رهبری "هرچند در قانون اساسی و به‌خصوص در اصل ۱۱۱ آن، به‌صراحت از نظارت بر رهبری سخنی به‌میان نیامده است، ولی قسمتی از این اصل بیان می‌دارد که « هرگاه‌ رهبر از انجام‌ وظایف‌ قانونی‌ خود ناتوان‌ شود یا فاقد یکی‌ از شرایط مذکور در اصول‌ پنجم‌ و یکصدونهم‌ گردد، یا معلوم‌ شود ازآغاز فاقد بعضی‌ از شرایط بوده‌ است‌، از مقام‌ خود بر کنار خواهد شد. تشخیص‌ این ‌امر به‌ عهده‌ی‌ خبرگان‌ مذکور در اصل‌ یکصدوهشتم‌ می‌باشد.» بدون شک این تشخیص در اصل مذکور، به مقدماتی نیاز دارد که « » از جمله‌ی آنان است. لذا در مشروح مذاکرات بیان شد که «همواره این بحث در مجلس خبرگان مطرح بود که خبرگان حق نظارت بر رهبری دارند یا نه؟ معتقد بودند که دارند.» (مشروح مذاکرات تدوین قانون اساسی (آیت‌الله مومن)، ص ۶۴۸) 👈به عبارت دیگر، مقدمه‌ی تشخیص ناتوانی رهبری و مقدمه‌ی تشخیص بقای اوصاف و شرایط رهبری مقرر در اصل ۱۰۹ قانون اساسی، مجلس خبرگان است. لذا در مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی هم می‌‌خوانیم: «ما در اصل صدویازدهم به هر حال به خبرگان اجازه دادیم که در موقع ضروری رهبر را کند و 👈این درست نیست که ما بگوییم خبرگان هیچ ندارند باید همین بنشینند، نه، واقعاً می‌شود که خبرگان اصلاً نداشته باشند و یک‌دفعه همین‌طوری بخواهند عزل کنند؟!» و «این مسأله [نظارت بر رهبری] تحکیم رهبری است.» (مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی (آیت‌الله مؤمن)، ج ۳، ص ۲۶۴و، ص ۱۲۷۳) 🖌دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، برگرفته از سايت farsi.khamenei.ir ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲إِلَهِي قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَيَّ) إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ‏ فَلاَ تَفْضَحْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ 💞چون لطف كردى و گناهانم را بر هيچ بنده صالحى آشكار نكردى پس روز قيامت هم مرا مفتضح و رسوا در حضور جميع خلايقت مگردان. 💫مناجات شعبانیه 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آموزه ، امید به خداوند تعالی هدف از بعثت انبیا را اقامه و داد اعلام می کند. روایات بسیاري، درباره ظهور وارد شده است که دوره ای خواهد آمد که در آن عدالت برپا می شود و به کسی ظلم نمی شود و حق کسی از بین نمیرود مهم ترین تفاوت حکومت مهدی(ع) با هر حکومت دیگری همین و است. امام علی(ع) : «کسی بر شما حکومت خواهد کرد که غیر از خاندان حکومت هاست، او عمال و روسای حکومت ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد...آن وقت عدالت گستری و روش پیامبر در عدالت را به شما نشان خواهد داد و کتاب و سنت را که پیش از آن مرده اند زنده خواهد ساخت»(نهج البلاغه، خ138). پس کار اصلی مهدی(ع) پیاده کردن کتاب خدا و سنت پیامبر است که مهم ترین آنها عدالت و توجه به حقوق انسان هاست. او كتاب جديدي نمي اورد. وظیفه همه کسانی که خود را منتظر می دانند اجرای دستورات آنهاست. امام صادق(ع) در پاسخ به زراره که از تکلیف مردم در زمان غیبت پرسیده بود فرمود که مردم باید به همان تکالیفی که در کتاب و سنت آمده عمل کنند تا امام بر آنان ظاهر شود(کمال الدین، ص350، باب33، ح44). دکترسلیمانی @quranpuyan
و : يا ممنوع؟ 🔴قسمت پنجم : ❓ ايا مجلس نبايد بر نظارت كند؟ 🔹 در قسمتهاي قبلي اشاره شد كه از متون دینی بر می آید که مهم ترین وظیفه مردم، و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه است.👈عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد () نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند. در قسمتهاي قبل، بخشي از نظرات امام خميني و شهيد بهشتي و ايت الله جوادي املي و ایت الله مومن ارسال شد 🔴نظارت فقط بر یا بر ؟ برخی از افرادی که بیان می کنند نظارت بر رهبری فاقد وجاهت و استناد قانونی است ، می گویند: "در هیچ ‌کجای قانون اساسی، عنوان بر رهبری نیامده است؛ البته برای اینکه رهبری واجد شرایط بماند، در قانون اساسی آمده است." برخی هم بعد از تصریح خود مقام رهبری به وظیفه نظارتی مجلس خبرگان، که: "کار مهم خبرگان در در درجه اول، همین انتخاب است و در درجه دوم، بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقى است؟ آیا علم او، تقواى او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقى است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند. این کارِ مهم مجلس خبرگان است." نظارت را اینگونه محدود کردند که نظارت مجلس خبرگان، فقط مختص رهبری است: "نظارت دو معنا دارد: در معنای اول نظارت برای تشخیص صلاحیت‌های شخص و احراز آن و باقی ماندن آن صفات صورت می‌گیرد؛ اما نظارت نوع دوم نظارت بر است که البته آن چیزی که در قانون اساسی مربوط به نظارت مجلس خبرگان بر رهبری آمده است از نوع اول یعنی بقاء صلاحیت‌های شخصی رهبر است و نه نظارت بر عملکرد." 🔴اما مرحوم ایت الله مصباح یزدی علیرغم انکه در بعد مردمی حکومت اسلامی نظراتی متفاوت با بنیانگذاران نظام و تدوین کنندگان قانون اساسی دارد، لکن در این زمینه معتقد به لزوم نظارت دقیق خبرگان بر عملکرد رهبری است. 🔹«باید در نظر داشت که زمامدار و رهبر جامعه اسلامی به هرحال، نیست؛ بنابراین محتمل است که در یک مقطع تاریخی، کسی که عهده دار زمامداری و رهبری امت اسلام است دچار شود و مرتکب سوء استفاده یا خیانت گردد یا هیچ یک از این امور نیز پیش نیاید و فقط شخصی شایسته تر از رهبر پدیدار شود؛ چرا که امکان دارد که رهبر در وضع خاص خود، از لحاظ فقاهت، مدیریت و تدبیر، تقوا و عدالت بماند و پیشرفتی نکند یا حتی دستخوش انحطاط و پسروی گردد؛ و از سوی دیگر کسی دیگر در این سه بعد، مدارج رشد و کمال را بپیماید و از حد رهبر هم فراتر رود. به هر تقدیر، در هر یک از این موارد چه باید کرد؟ یکی از وظایف «مجلس خبرگان رهبری» این است که بر مقام رهبری دقیق داشته باشد. هرگاه رهبر کاری کرد که -به زعم فقهای مجلس خبرگان- صحیح و مطابق موازین شرعی و معیارهای عقلی نبود آنان تشکیل می دهند و از وی می خواهند که در آن دادگاه عمل خود را توجیه کند و صحت آن را مدلل سازد. 👈اگر در دفاع از خود، موفق نشود و اعضای مجلس خبرگان دریابند که وی برای ادامه کار، شایستگی ندارد می کنند و دیگری را که اصلح افراد است برای تصدی مقام رهبری، به جایش منصوب می دارند؛ 👈زیرا در اسلام غیر از معصومین(ع) هیچکس فوق قانون نیست بلکه همه باید تابع قانون باشند همچنین اگر فقهای مجلس خبرگان کسی را من حیث المجموع شایسته تر از شخص رهبر دانستند او را به جای رهبر می نشانند. مجلس خبرگان باید همواره شخص رهبر باشد و پیوسته مترصد و مراقب باشد تا اگر کسی شایسته تر از رهبر پدیدار شد، بی درنگ جانشین او شود. 👈چنین نیست که رهبر جامعه اسلامی قدرت مطلق و بی چون و چرا داشته باشد و کسی نتواند وی را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد» 📚(آیت الله مصباح یزدی،حقوق و سیاست در قرآن، (1) ص262-263) ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت، بهترين توشه، پرهيزگارى است @quranpuyam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 69 تا 73 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan