eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و هفتم وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ {حدید/۴} و هر كجا باشيد او با شماست کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿 در (ع) 🔹، شهری متشکل از ۳۶۰ قبیله که تحت مدیریت علی (ع) قرار داشت. کوفه شهر بزرگی بود و در آن گروه‌های بزرگی جمع شده بودند. مردمانی از ایران، حجاز، شامات و قبایلی از مصر در آنجا حضور داشتند. بنابراین کوفه به تعبیر امروز شهری چند ملیتی محسوب می‌شد. 🔹وقتی شهر گسترده است و اختلاف دیدگاه وجود دارد، ممکن است که سه نوع کنش و رفتار در آن شکل بگیرد. یک نوع از این رفتارها از جنس اعراض هستند، یعنی برخی کوشش می‌کنند که خود را از مسائل اجتماعی دور نگاه دارند، مساله‌ای که هم اکنون هم جریان دارد. یک قسمتی از مردم شهر هم اهل اعتراض هستند و نظر و ایده، و طرحی برای اداره زندگی دارند. برای صلح یا امنیت پیشنهاد دارند و این گونه افراد ممکن است در قدرت یا ناراضی از آن باشند. از درون این شهر، گروه‌های کوچکی هم هستند که دست به خشونت می‌زنند یعنی اهل تعرض و خشونت هستند. کوفه زمان امام علی(ع) هم چنین شهری بود. 🔹جنگ هفتادهزار کشته داشت، یعنی شهر، زخم خورده است، و شهری است که هفتادهزار مرد در آن کشته شده و هر کدام از آنها متوسط سرپرست حدود چهار نفر عائله هستند. امام علی(ع) حاکم چنین جامعه ای است که در آن مخالف، معاند و دیده دارای توقع هستند و چنین شهری باید اداره شود. 🔹شاید هر سیاستمداری در آن دوران شرایط ایجاد فضای امنیتی را در پیش می‌گرفت. با این حال، اسناد و روایاتی از امام علی(ع) وجود دارد که وی سیاست را به جای جامعه دنبال کرد، آن هم در شهری که تازه از جنگ خلاص شده و دشمن هم پشت دروازه‌های شهر قرار داشت. سه نوع است. ↩️یک نوع و آزادی یک شهروند است یعنی فرد احساس احترام کند. احترام بدون معنا ندارد و آزادی هم بدون آزادی عقیده بی‌پایه است و این یک نوع حق شهروندی است و مساوی حقوق بشر هم هست. ↩️ دومین نوع حق شهروندی، مندی از است. در هر جامعه‌ای افراد یک ثروت شخصی دارند اما بخش بزرگی از ثروت برای همگان است، مثل نفت، و معادن. ↩️ سومین نوع حق بر از است، این که آدمی بتواند با دیگران آزادانه رقابت کند در اشتغال و به دست آوردن پست‌های عمومی و پرهیز از بیکاری و فقر. این موارد از حقوق یک شهروند است. آن کسی که حاکم جامعه است، نباید از این سه حق محروم باشد و این کاری است که امام علی علیه السلام نیز انجام داد. 🔹امام علی(ع) در مقابل ، به دفاع از حقوق آن ها پرداخت و ایشان معتقد بود که هر شهروندی حق دارد با سیاست‌های دولت خود مخالفت کند و مخالف حقوقی دارد که باید رعایت شود. یکی از ویژگی‌های شاخص امام علی(ع) به شمار می‌ آمد. 🔹در روایتی از امام علی(ع) آمده است که دولت، دولت است چه مومن و چه کافر. حق دارند از خدمات دولت استفاده کنند. امام تأکید داشت که جامعه نیاز به حکومت دارد و این حکومت چه خوب و چه بد باید این کارها را انجام دهد و از آن حیث که دولت است چنین وظیفه‌ای دارد. 🔹این امام همام می‌فرماید لازم داریم حکومتی باشد که آنهایی که دین دارند راحت بتوانند به دینداری خود ادامه دهند، غیرمومنان هم بتوانند متاع خود را پیدا کرده و از زندگی بهره ببرند. امام علی(ع) اضافه می‌کند در چنین حکومتی درآمدهای عمومی باید بتواند جمع آوری و توزیع شود، جلوی مهاجمان به ممکلت سد شود، یعنی نیروی مسلحی درست شود که نیروی مسلح حاکم در مقابل شهروندان نباشد بلکه برای دفاع از جامعه باشد، راه ها امن شود و از آنهایی که را می‌خورند حقوق ضعیفان پس گرفته شود. این ویژگی‌هایی است که امام در خصوص حکومت مطرح می‌کند و هر کسی که شهروند آن حکومت است این حقوق را دارد اگر چه از میان خوارج باشد. 🔹 از نظر (ع) تا زمانی که شهروند دست به و به دیگران نبرده کسی حق ندارد به حقوق وی تعرض کند. وی در هنگام جنگ با خوارج هم سه دستور دارد: 📌نخست آنکه هر گروهی از خوارج هر لحظه که سلاح خود را زمین گذاشت؛ محترم است. 📌 دومین دستور، هر گروهی از خوارج که تشکیلاتی ندارد که آنها را دوباره جمع کنند به آنها حمله نکنید، 📌دستور سوم شاهکار است و در آن می فرماید این افراد نیستند و بلکه از دین دارند و به این طریق آن حضرت از همین جا جلوی مکانیزم را گرفتند. 🖋🖋مرحوم استاد داود فیرحی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهايي از 🟢قسمت شانزدهم : 46 ﴾ يَا غالِباً غَيْرَ مَغْلُوبٍ، يَا صانِعاً غَيْرَ مَصْنُوعٍ، يَا خالِقاً غَيْرَ مَخْلُوقٍ، يَا مالِكاً غَيْرَ مَمْلُوكٍ، يَا قاهِراً غَيْرَ مَقْهُورٍ، يَا رافِعاً غَيْرَ مَرْفُوعٍ، يَا حافِظاً غَيْرَ مَحْفُوظٍ، يَا ناصِراً غَيْرَ مَنْصُورٍ، يَا شاهِداً غَيْرَ غائِبٍ، يَا قَرِيباً غَيْرَ بَعِيدٍ. ﴿۴۷﴾ يَا نُورَ النُّورِ، يَا مُنَوِّرَ النُّورِ، يَا خالِقَ النُّورِ، يَا مُدَبِّرَ النُّورِ، يَا مُقَدِّرَ النُّورِ، يَا نُورَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً قَبْلَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً بَعْدَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً فَوْقَ كُلِّ نُورٍ، يَا نُوراً لَيْسَ كَمِثْلِهِ نُورٌ. ﴿۴۸﴾ يَا مَنْ عَطَاؤُهُ شَرِيفٌ، يَا مَنْ فِعْلُهُ لَطِيفٌ، يَا مَنْ لُطْفُهُ مُقِيمٌ، يَا مَنْ إِحْسانُهُ قَدِيمٌ، يَا مَنْ قَوْلُهُ حَقٌّ، يَا مَنْ وَعْدُهُ صِدْقٌ، يَا مَنْ عَفْوُهُ فَضْلٌ، يَا مَنْ عَذابُهُ عَدْلٌ، يَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ، يَا مَنْ فَضْلُهُ عَمِيمٌ. 💫(46) ای چیره شکست‌ناپذیر، ای سازنده ناساخته، ای آفریننده نا آفریده، ای مالک نامملوک، ای چیره چیره‌گی‌ناپذیر، ای بلندی بخش بلندی ناپذیر، ای نگهدار بی‌نگهدار، ای یاری‌کننده‌ی یاری نشده، ای گواه همیشه حاضر، ای نزدیک دوری ناپذیر. 💫4٧) ای روشنی نور، ای روشنی‌بخش نور، ای آفریننده نور، ای گرداننده نور، ای به‌اندازه کننده نور، ای روشنی هر نور، ای روشنایی پیش از هر نور، ای روشنایی پس از هر نور ، ای روشنایی بر فراز هر نور، ای نوری که همانندش نوری نیست. 💫(4٨) ای آن‌که عطایش برجسته است، ای آن‌که کارش مهربانی است، ای آن‌که مدارایش پایدار است، ای آن‌که نیکی‌اش دیرینه است، ای آن‌که سخنش حق است، ای آن‌که وعده‌اش راست است، ای آن‌که گذشتش فراتر از شایستگی است، ای آن‌که کیفرش عدالت است، ای آن‌که یادش شیرین است، ای آن‌که عطایش همگانی است" ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ 🔹و اکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ 🔹و قَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل 🔹یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین . 🔸خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز از اعمال نافله و مستحبات 🔸و کرم فرما در حقم در این روز به حاضر و آماده ساختن و مسائل (امور مربوط به دنیا و آخرت) 🔸و نزدیک گردان در این روز وسیله مرا(بین وسایل و اسباب) به سوی خودت از میان وسیله ها 🔸ای خدایی که باز ندارد تورا (از کار لطف و جود و بخشش) اصرار و سماجت بندگان اصرار کننده. 🆔 @quranpuyan
و هایی از هر جزء قرآن کریم روز بيست و هشتم جزء قسمت اول جزء 28شامل سوره های مدنی مجادله حشر ممتحنه صف جمعه منافقون تغابن طلاق و تحریم است. ✅ ها و های ممنوع و مجاز کدامند؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ {9} اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون با يكديگر محرمانه گفتگو مى‏ كنيد به [قصد] گناه و و نافرمانى پيامبر با همديگر محرمانه گفتگو نكنيد و به و پرهيزگارى نجوا كنيد و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ {10} چنان صرفا از [القاآت] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هيچ آسيبى به آنها نمى‏ رساند و مؤمنان بايد بر خدا اعتماد كنند {10} لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {114} در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به يا يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد {114} ✅خداوند اراده خود را محقق و میکند. آیات ۱-۵ سوره حشر، بطور خلاصه به پیروزی بدون جنگ و غیرقابل پیش بینی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر اشاره میکند. خداوند با القای ترس در دل انها، باعث شد تا خودشان قلعه های خود را خراب کنند .پس خداوند اراده خود و از جمله عذاب مخالفین را با استفاده از اسباب مختلف که گاها خارج از محاسبات مادی انسانهاست، محقق میکند. 🔸درس سوره :از خداوندی که چنین صفات و قدرتهایی دارد،پروا کنید و هیچ گاه او را از یاد نبرید. با ایمان صادقانه،از اوامر و نواهی رسول اطاعت و او را یاری کنید. ازدورویی در افکار و رفتار پرهیز کنید. ✅ و : دو راهکار برای کسب تقوا و کاهش حب مال پس تا آنجا كه در توان داريد تقواي الهي پيشه كنيد، و گوش دهيد و اطاعت نمائيد، و انفاق كنيد كه براي شما بهتر است، و آنها كه از بخل و حرص خويشتن مصون بمانند رستگار و پيروزند.(۱۶)تغابن اگر خدا را وامى نيكو (قرض الحسنه) دهيد آن را براى شما دو چندان مى ‏گرداند و بر شما مى ‏بخشايد و خدا[ست كه] سپاس‏ پذير بردبار است (۱۷) ❇️یا يا ولي بطور پسنديده 💠فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ 🌱هنگامی که به پایان زمان عدّه(شان) رسیدند، یا آنان را با نیکی (در همسری خود) نگه دارید، یا به‌خوبی و خوشی از آنان جدا شوید. طلاق - ۲ 🔹در اين آيه، يكی از مهمترين دستورهای مربوط به زندگی زناشويی، مطرح، و آن اينكه زن و مرد يا بايد به طور شايسته با هم زندگی كنند، و يا به طور شايسته از هم جدا شوند. همانگونه كه زندگی مشترك بايد روی اصول صحيح و طرز انسانی و شايسته باشد، جدايی نيز بايد خالی از هر گونه جار و جنجال و دعوی و نزاع و بدگويی و ناسزا و اجحاف و تضييع حقوق بوده باشد 🔹 چه خوب است كه نه فقط در زندگی زناشويی، بلكه در هر گونه دوستی و برنامه مشترك، انسان تا آنجا كه می‌تواند به همكاری شايسته ادامه دهد و هر گاه نتوانست به طرز شايسته جدا شود كه" جدايی شايسته" نيز خود نوعی پيروزی و موفقيت برای طرفين است! تفسير نمونه جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze28 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم روز بيست و هشتم : جزء قسمت دوم ✅ در ، فقط اعتماد به این اقوام و کشورها ممنوع است نه هر کافری لا یَنْهَاکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(۸)إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (۹- ممتحنه) خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. 👈 خدا فقط شما را از دوستی و اعتماد به کسانی نهی میکند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند.👉 این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصه بین الملل است که تکلیف سطح و نوع تعامل حکومت اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان میکند: رابطه و حتی نیکی کردن به کسانی که علیه شما اقدامی نکردند، مجاز و توصیه شده است. اما هر گونه رابطه دوستانه با کسانی که بادین شما مبارزه می کنند و اقدام عملی علیه شما می کنند،ممنوع است. اما در برخورد با این دشمنان هم اجرای عدالت و عدم تعدی به انها واجب است. ✅ دعوت مسلمانان به يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ «8/تحریم» اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌اى خالصانه. اميد است كه پروردگارتان بدى‌هاى شما را بپوشاند و شما را به بهشت‌هايى كه نهرها از زير آنها جارى است وارد كند. 🍃🌸(نصوح ) از ماده (نصح )به معنای جستجو از بهترین عمل و گفتار سودبخش است ودر معنای اخلاص نیز کاربرد دارد، بنابراین توبه نصوح ، است که صاحبش را از بازگشت به جانب گناه باز می دارد و یا بنده را برای رجوع از گناه خالص می سازد. در این آیه به همه مؤمنان می فرماید که توبه کنند، آنهم توبه ای خالصانه . تفسیر المیزان " توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن" استغفر اللَّه" نيست. در حديثی از امام باقر ع می‌خوانيم:"كسی كه از گناه توبه كند همچون كسی است كه اصلا گناه نكرده، و كسی كه به گناه خود ادامه دهد در حالی كه استغفار می‌كند مانند كسی است كه مسخره می‌كند". تفسير نمونه ✅پنج لطف ویژه خدا بر مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(۲)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (۳) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(۴) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(۵- طلاق) هر که از خدا پروا کند، 1.خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار میدهد 2. و او را از جایی که گمان نمیبرد روزی میدهد ... و هر که از خدا پروا کند 3. برای او در کارش آسانی قرار میدهد ... و هر کس از خدا پروا کند، 4.گناهانش را محو میکند 5.و پاداش او را بزرگ میدارد. (۵- طلاق) جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze28 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم روز بيست و هشتم: جزء قسمت سوم ✅ از هركس از جمله زمامداران، خلاف عقل و شرع است 💠وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ (۱۲/ممتحنه) 🌱‏ای پيامبر! هنگامی كه زنان با ايمان نزد تو آمدند تا با تو بيعت كنند كه چيزی را شريك خدا نگيرند و دزدی نكنند و مرتكب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نكشند و در ميان دست و پای خود، مرتكب هيچ گونه نسبت‌ ناروايی نشوند (و فرزندی را به ديگری به ناحق نسبت ندهند) و در هيچ كار خيری تو را نافرمانی نكنند، پس با آنان بيعت كن و برای آنان از خداوند آمرزش بخواه كه خداوند آمرزنده و مهربان است. 🔹"از نكته‌های جالبی كه از آيه فوق استفاده می‌شود اين است كه اطاعت از پيامبر ص را مقيد به معروف كرده، با اينكه پيامبر معصوم است و هرگز امر به منكر نمی‌كند، ولی اين تعبير ممكن است به عنوان الگويی برای تمام اوامری باشد كه از زمامداران اسلامی صادر می‌شود اين اوامر در صورتی محترم و قابل اجرا است كه با تعليمات قرآن و اصول شريعت اسلام سازگار باشد و مصداق‌ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ‌ گردد. 🔹‏و چه دورند كسانی كه اوامر را می‌دانند هر چه باشد و از هر كس كه باشد، چيزی كه نه با عقل سازگار است و نه با حكم شرع و قرآن. 🔹‏امير مؤمنان علی ع در نامه معروفی كه به مردم مصر در باره فرمانروايی مالك اشتر نوشت با تمام توصيفهای والايی كه در مورد مالك فرمود، در پايان چنين گفت: ‏فاسمعوا له و اطيعوا امره فيما طابق الحق، فانه سيف من سيوف اللَّه:‏" سخنش را بشنويد و فرمانش را اطاعت كنيد، در آنچه است، كه او شمشيری از شمشيرهای خدا است". 📚تفسیر نمونه ✅پاسخی برای سنجش صدق قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {6} جمعه بگو اى كسانى كه يهودى شده‏ ايد اگر پنداريد كه شما دوستان خداييد نه مردم ديگر پس اگر راست مى‏گوييد درخواست مرگ كنيد {6} وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ {7} و[لى] هرگز آن را به سبب آنچه از پيش به دست‏ خويش كرده‏ اند آرزو نخواهند كرد و خدا به [حال] ستمگران داناست {7} ✅ نباشیم 💠مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّـهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۵/جمعه) 🌱‏كسانی‌كه مكلّف به تورات شدند، ولی حق آن را ادا نكردند، مانند الاغی هستند كه كتاب‌هايی حمل می‌كند، (ولی چيزی از آن نمی‌فهمد.) گروهی كه آيات خدا را انكار كردند، مَثَل بدی دارند و خداوند قوم ستمگر را هدايت نمی‌كند. 🔹‏در بعضی از تعبيرات عالم بی‌عمل به" شجر بلا ثمر" (درخت بی‌ميوه) يا" سحاب بلا مطر" (ابر بی‌باران) يا شمعی كه می‌سوزد و اطراف خود را روشن می‌كند ولی خودش از بين می‌رود، يا چهارپايی كه به" طاحونه" (آسياب) می‌بندند و دائما زحمت می‌كشد و طی طريق می‌كند، اما چون به دور خود می‌گردد، هرگز راهی را طی نمی‌كند و به جايی نمی‌رسد و مانند اين‌ تشبيهات كه هر كدام بيانگر گوشه‌ای از سرنوشت شوم عالم بی‌عمل است. 👈در حديثی از امير مؤمنان علی ع می‌خوانيم : ‏" ای مردم! هنگامی كه چيزی را دانستيد كنيد تا هدايت يابيد، زيرا عالمی كه بر خلاف علمش عمل می‌كند، مانند جاهل سرگردانی است كه هرگز از جهلش هشيار نمی‌شود، بلكه من حجت را بر چنين عالمی بزرگتر، و حسرت را پايدارتر می‌بينم". 🔹‏و بدون شك وجود چنين علما و دانشمندانی، بزرگترين بلا برای يك جامعه، محسوب می‌شود، و سرنوشت مردمی كه عالمشان چنين باشد، سرنوشت خطرناكی است. 📚تفسیر نمونه 🆔@quranpuyanجهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze28 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء 28، نکاتی از سوره های ممتحنه، صف و ، سیدکاظم فرهنگ @quranpuyan
عکس‌نوشته ( ) از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan Www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و هشتم مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا( طلاق/2) [خدا] براى او راه بيرون‌شدنى قرار مى‌دهد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📌اهميت و در 🌱می ‏دانید که بر کسی که توانایی داشته باشد، واجب است و باید آن را از طرف خود و فرزندان و همۀ کسانی که تحت سرپرستی او هستند، بپردازد. 📌بی ‏گمان این مسئله نشان ‏دهندۀ عمق شعور انسانی و تأکید بر این نکته است که انسانی که خدا می ‏خواهد، انسانی که خدا از او خشنود است، انسانی که اسلام می‏ خواهد تربیت کند، انسانی که اسلام برای او آمده است، کسی است که وقتی در جامعه رنج دیده و گرسنه و فقیر وجود داشته باشد، احساس شادی نمی‏ کند. اسلام نمی‏ پذیرد که فرد مسلمان سیر بخوابد، ولی همسایۀ او گرسنه باشد، 📌خداوند از کسی که بتواند گرسنگی همسایگان، درد و رنج دوستان، درماندگی و نیاز زحمت ‏کشان را نادیده بگیرد و در خانۀ خود با فرزندانش شاد و خوشحال باشد، خشنود نیست. آن کسی که خدا از او راضی است و آن کسی که مصلح و موفق و خوشبخت به شمار می ‏آید و آن کسی که اسلام او را انسان به حساب می ‏آورد، کسی است که: «قَد أفلَحَ مَن تَزَکّی. وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِّهِ فَصَلّی. بَل تُؤثِرونَ الحَیاةَ الدُّنیا. وَالآخِرَةُ خَیرٌ وَأبقی.» یعنی انسان حتی برای مصلحت خودش نیز باید آخرت را بر دنیا ترجیح دهد. ♦ وقتی کامل می‏ شود که برادرش نیز همراه با او خوشحال باشد، ‏ اش پیش از او سیر باشد و دوستش پیش از او در راحتی باشد. اسلام از ما می‏ خواهد که وجود و جسم خود را بزرگ تر از این یک مترونیم احساس کنیم. می ‏خواهد در ما وجودی بزرگ و وسیع ببیند، چنین انسانی می‏ خواهد. می ‏خواهد این حس را گسترش دهد و این پیوند را عمیق کند و از شما و گسترده با وجودی بیش از یک مترونیم طول و نیم متر عرض پدید آورد. از این رو، در این روز را بر شما واجب کرده است و حتماً شما نیز زکات خود را پیش از نماز داده ‏اید. 👈ولی آیا تصور می‏ کنید وظیفۀ ما با دادن مالی و دادن پول پایان می ‏یابد؟ من بر این عقیده‏ ام که زکات مال، نشانه و نمادی از زکات در هرچیزی است. امروز ای برادر، همانگونه که از مال خود به همسایه یا خویشان یا فقیران زکات می‏ دهی، از تندرستی و و ، و حتی از نظر و خودت نیز به نیازمندان زکات بده. چه اشکالی دارد که دست خود را دراز کنی تا با کسی که از او بریده ای و، در عین حال، به تو نیاز دارد، ولی تو به او نیاز نداری، آشتی کنی؟ چه اشکالی دارد که فرد تازه ‏کار و ناآزموده ای را راهنمایی کنی؟ یا نادانی را آگاه کنی؟ یا فرد ناراحت و اندوهگینی را شاد کنی؟ اینها زکات است؛ زکاتی برگرفته از نماد زکات مالی. 🌺به طور خلاصه، ای مسلمان، اسلام از تو می ‏خواهد که شبِ تارِ ‏ ات را روشن کنی، پیش از آنکه خانه ‏ات را روشن کنی. از این رو، به تو می‏ گوید پیش از آنکه نماز عید بخوانی و به خانه بازگردی و عید را جشن بگیری، بده. می‏ خواهد شادی را به خانۀ همسایه‏ ات ببری، پیش از آنکه خودت شاد باشی. و این نماد اسلام و معنای عید است. برکت این در همین است. 💫از خطبه نمازعيد فطر- امام موسي صدر کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲عَلَيْنَا فَإِنَّا مُحْتَاجُونَ إِلَى نَيْلِكَ يَا غَفَّارُ بِنُورِكَ اهْتَدَيْنَا وَ بِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْنَا وَ بِنِعْمَتِكَ [فِي نِعَمِكَ] أَصْبَحْنَا وَ أَمْسَيْنَا ذُنُوبُنَا بَيْنَ يَدَيْكَ نَسْتَغْفِرُكَ اللَّهُمَّ مِنْهَا وَ نَتُوبُ إِلَيْكَ تَتَحَبَّبُ إِلَيْنَا بِالنِّعَمِ وَ نُعَارِضُكَ بِالذُّنُوبِ خَيْرُكَ إِلَيْنَا نَازِلٌ وَ شَرُّنَا إِلَيْكَ صَاعِدٌ وَ لَمْ يَزَلْ وَ لا يَزَال ُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِيكَ [عَنَّا] بِعَمَلٍ قَبِيحٍ فَلا يَمْنَعُكَ ذَلِكَ مِنْ أَنْ تَحُوطَنَا بِنِعَمِكَ وَ تَتَفَضَّلَ عَلَيْنَا بِآلائِكَ فَسُبْحَانَكَ مَا أَحْلَمَكَ وَ أَعْظَمَكَ وَ أَكْرَمَكَ، مُبْدِئا وَ مُعِيدا تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ كَرُمَ صَنَائِعُكَ وَ فِعَالُكَ أَنْت َ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي 💫پس آنگونه كه شايسته آنى بر ما منّت گذار، و بر ما جود كن،كه ما نيازمند به عطاى توييم، اى آمرزگار،به نور تو هدايت شديم، و به فضل تو بىنياز گشتيم، و به نعمتت بامداد نموديم و شامگاه كرديم،گناهان ما پيش روى توست، 💫خدايا از گناهانمان از تو آمرزش می خواهيم، و به سوى تو باز مىگرديم، تو با نعمتها به ما مهر می ورزى و ما با گناهان با تو مقابله می کنيم، خيرت به سوى ما سرازير است، و بدى ما به سوى تو بالا مىآيد 💫همواره فرشته كريمى، از ما كردار زشت به جانب تو مىآيد، و اين امر مانع نمی شود از اينكه ما را با نعمتهايت فراگيرى، و به عطاهاى برجسته ات بر ما تفضّل نمايى،منزّهى تو ،چه بردبار و بزرگ و كريمى، 💫آغاز كننده به نيكى و تكرار كننده آنى، نامهايت مقدس،و ثنايت عظيم، و رفتارها و كردارهايت كريمانه است، 💫خدايا،فضلت گسترده تر، و بردباری ات بزرگتر از آن است كه مرا به كردار ناپسند و خطاكاری ام بسنجى، 💫پس گذشت نما، گذشت نما، گذشت نما، آقاى من،آقاى من ،آقاى من. 🌹❣ ┄┅═🌹═┅┅─── @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔹اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ 🔹و ارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ و العِصْمَةِ 🔹و طَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ 🔹یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین. 🔸خدایا بپوشان مرا در این روز با مهر و رحمت 🔸و روزى کن مرا در این روز توفیق و حفظ گناه 🔸و پاک گردان قلبم را از تاریکی های اتهام و تهمت 🔸اى مهربان نسبت به بندگان با ایمانت. 🆔 @quranpuyan
و هایی از هر جزء قرآن کریم روز بيست و نهم: جزء قسمت اول جزء 29 شامل 11 سوره، سوره های ملک،قلم، حاقه، معارج، نوح، جن،مزمل، مدثر، قیامت، انسان و مرسلات می باشد. ✅ تو ای پیامبر ! عجب برجسته ای داری! 💠وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ قلم - ۴ 🔹"و ايـن آيـه شـريـفـه هـر چـنـد فـى نـفـسـهـا و بـه خـودى خـود حـسـن خـلق رسـول خـدا (ص) را مى ستايد، و آن را بزرگ مى شمارد،ليكن بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه مـعـاشـرت اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و و اغماض از آنان، سخاوت، ، تواضع و امثال اينها." تفسير الميزان ♦امام صادق ع فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالی پیامبر خود را به اختصاص داد، پس خود را بیازمایید و اگر دیدید که اخلاق او در شما هست، خدای عز و جل را شکر گویید و از او بخواهید که این اخلاق را در شما زیاد کند و👈 صفات او را در ده اخلاق برشمرد: یقین، قناعت، صبر، شکر، بردباری، اخلاق نیکو، بخشندگی، غیرت، شجاعت و جوانمردی. 📚بحارالانوار - جلد ۶۶، صفحه ۳۶۸ ✅خداوند دارد ولی ندارد فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ (۴۴) وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ (۴۵/قلم) 🌱‏پس مرا با كسی كه (قرآن،) اين حديث (الهی) را تكذيب می‌كند واگذار، ما آنان را از راهی كه نمی‌دانند تدريجاً (به سوی عذاب) پيش می‌بريم. و به آنان مهلت می‌دهم، همانا تدبير من محكم و استوار است. 👈‏كلمه « » يعنی نزديك شدن درجه درجه و گام به گام و مراد آن است كه خداوند گروهی را گام به گام به گونه‌ای كه متوجه نشوند به ورطه سقوط نزديك می‌كند. ‏‏🔹خداوند امهال دارد ولی اهمال ندارد. سَنَسْتَدْرِجُهُمْ‌ ... إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ‌ 🔹مهلت‌های الهی، تدبير خدا برای هلاكت كفّار است. «أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ» 📚تفسير نور ✅ در شمار قرارگرفتن، فقط به نمازخواندن نيست. در سوره معارج، رفتار و ویژگیهای بیان شده است. الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23}همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان پايدارى(مداومت) مى‏كنند {23} وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24}و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است {24} لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}براى سائل و محروم {25} وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26}و كسانى كه روز جزا را باور دارند {26} وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27}و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند {27} إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28}چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمى‏توانند بود {28} وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مى‏كنند {29} إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30} فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31}و هر كس پا از اين [حد] فراتر نهد آنان همان از حد درگذرندگانند {31} وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32}و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مى‏كنند {32} وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33}و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده‏اند {33} وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ {34}و كسانى كه بر (کیفیت يا حفظ اثار) نمازشان مراقبت مى‏ورزند {34} أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35}آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود {35} ⭕⭕ در واقع نمازگزاران باید متخلق به مجموعه اداب و رفتارهاي فوق باشند تا جزو مصلین باشند و فقط ظاهری کافی نیست. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze29 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم روز بيست و نهم: جزء قسمت دوم ✅ عیب گیری و ممنوع «هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»این مردم همّاز سخن چین. سوره قلم "همّاز یعنی همز كن.هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. در باب «همز» گفته اند نه هر گونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری و طعن زنی به نوع پست و حقیرش؛ آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند، تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند. انسان وقتی بخواهد كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. این هم خودش از حقارت و پستی است.یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.روبروی او بگو.تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"😔 کتاب آشنایی باقرآن.تفسیر سوره قلم شهید مطهری ✅ آیا آیه ی معروف وَ إِنْ یَكادُ، دفع است؟ "آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ "ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید.اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد)و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم." کتاب آشنایی با قرآن،شهيد مطهري ، تفسیر سوره قلم 👈 "ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. ولی در هر خانه ای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را می بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای این که جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام و شاید کمتر خانه ای است که چنین چیزی در آن نباشد. "😔😔 مجموعه آثار استاد شهید ، ج ۲۷، ص: ۳ و ۶۳۲ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze29 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛