May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹فراز آیات ۵۰-۴۹ سوره حجر
نَبِّىءْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ {49}
به بندگان من خبر ده كه منم آمرزنده مهربان {49}
وَ أَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الأَلِيمَ {50}
و اينكه عذاب من عذابى است دردناك {50}
♻️عصاره فراز آیات ۵۰-۴۹ : ای پیامبر به بندگانم .بگو که خدا در ضمن رحیم و غفور بودن، عذاب دردناک نیز دارد.
🔹فراز آیات ۵۶-۵۱ سوره حجر
وَنَبِّئْهُمْ عَن ضَيْفِ إِبْراَهِيمَ {51}
و از مهمانان ابراهيم به آنان خبر ده {51}
إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلامًا قَالَ إِنَّا مِنكُمْ وَجِلُونَ {52}
هنگامى كه بر او وارد شدند و سلام گفتند [ابراهيم] گفت ما از شما بيمناكيم {52}
قَالُواْ لاَ تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَلِيمٍ {53}
گفتند مترس كه ما تو را به پسرى دانا مژده مىدهيم {53}
قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِي عَلَى أَن مَّسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ {54}
گفت آيا با اينكه مرا پيرى فرا رسيده است بشارتم مىدهيد به چه بشارت مىدهيد {54}
قَالُواْ بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلاَ تَكُن مِّنَ الْقَانِطِينَ {55}
گفتند ما تو را به حق بشارت داديم پس از نوميدان مباش {55}
قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ {56}
گفت چه كسى جز گمراهان از رحمت پروردگارش قطع امید می کند {56}
♻️عصاره فراز آیات ۵۶-۵۱ : نمونه ای از رحمت خدا بر بندگانش: نزول فرشتگان بر ابراهیم و خبر عطای فرزند به ابراهیم علیرغم پیری و نازایی او و همسرش
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️منظور از #انتقام الهي چيست؟
❓❓تفاوت #انتقام_خدا با #انسان چيست؟
👈کلمه #ذو_انتقام يکي از اسماي حسناي خداي تعالي است و در چند جاي قرآن خود را به آن اسم ناميده است .
👈يک قسم انتقام آن انتقامي است که بر اساس احساس دروني صورت ميگيرد ، و آن انتقام فردي است که غرض از آن تنها رضايت خاطر است .
و قسم ديگر #انتقام ، انتقامي است که بر اساس عقل انجام ميپذيرد ، و آن انتقام اجتماعي است که غرض از آن ، حفظ نظام و احقاق حق مجتمع است .
و اگر خواستي اين طور تعبير کن که : يک قسم انتقام ، حق فرد فرد اجتماع است ، و قسم ديگر حق قانون و سنت است ، زيرا قانون که مسؤول تعديل زندگي مردم است خود مانند يک فرد ، سلامتي و مرض دارد و سلامتي و استقامتش اقتضاء ميکند که مجرم متخلف را کيفر کند ، و همانطور که او سلامتي و آرامش و استقامت قانون را سلب نموده ، به همان مقدار قانون نيز تلافي نموده ، از او سلب آسايش ميکند .
📌حال که اين معنا روشن شد به آساني ميتوان فهميد که هر جا در قرآن کريم و سنت ، #انتقام به خدا نسبت داده شده منظور از آن ، انتقامي است که حقي از حقوق دين الهي و شريعت آسماني ) ضايع شده ( باشد و به عبارت ديگر : انتقامهايي به خدا نسبت داده شده که حقي از حقوق مجتمع اسلامي ) ضايع شده ( باشد ، هر چند که در پاره اي موارد حق فرد را هم تامين ميکند ، مانند مواردي که شريعت و قانون دين ، #داد_مظلوم را از ظالم ميستاند که در اين موارد ، انتقام هم حق فرد است و هم حق اجتماع .
پس کاملا روشن گرديد که در اين گونه موارد نبايد توهم کرد که مقصود خدا از انتقام ، رضايت خاطر است ، چون ساحت او مقدس و مقامش عزيزتر از اين است که از ناحيه جرم مجرمين و معصيت گنهکاران متضرر شود و از اطاعت مطيعين منتفع گردد .
#انتقامي که براي خدا اثبات ميکنيم انتقام اجتماعي است ، نه فردي ، تا مستلزم تشفي قلب باشد ، .
👈 لذا ميبينيم عذاب خلق ، همواره در باره جرمهايي است که استعداد رحمت و امکان افاضه را از بين ميبرد ، در اين جا نکته اي است که تذکرش لازم است ، و آن اينست : معنايي که ما براي انتقام منسوب به خداي تعالي کرديم معنايي است که بر مسلک مجازات و ثواب و عقاب تمام ميشود و اما اگر زندگي آخرت را نتيجه اعمال دنيا بدانيم ، برگشت معناي انتقام الهي به تجسم صورتهاي زشت و ناراحت کننده از ملکات زشتي است که در دنيا در اثر تکرار گناهان در آدمي پديد آمده است .
👈ساده تر اينکه عقاب و همچنين ثوابهاي آخرت بنا بر نظريه دوم عبارت ميشود از همان ملکات فاضله و يا ملکات زشتي که در اثر تکرار #نيکيها و #بديها در نفس آدمي صورت ميبندد .
همين صورتها در آخرت شکل عذاب و ثواب به خود ميگيرد ، ) و همين معنا عبارت ميشود از انتقام الهي
📚تفسير الميزان
📌هدف خداوند از #انتقام گرفتن
هدف خداوند از انتقام، #اصلاح زمین از#فساد است؛ یعنی مفسدانی را که امید هیچگونه خیری از آنها نیست و همهی منافذ نور و هدایت را بر خودشان بستهاند، از بین برده و ریشهکن میکند. پس خداوند انتقام گیرنده از ظالمین به خاطر حق مظلومان است که در قرآن میفرماید:
🔸«...فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنینَ»[روم/47]
«... ولى (هنگامى که اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یارى کردیم) و یارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهدهی ما!»
📚تفسير فرقان
http://quranpuyan.com/yaf_postsm20109_mnZwr-z-ynkh-khdwnd-dhwntqm-st-w-ntqm-mygyrd-chyst.aspx#post20109
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا
وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ
و هر کس پاداش دنیا را بخواهد از آن به او میدهیم
و هرکس پاداش آخرت را بخواهد از آن به او میدهیم
سوره آل عمران آیه ۱۴۵
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 111 تا 118
📄#صفحـہ_142
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_142
❇️#وسوسههای_شيطانی
💠وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ
🌱اینچنین برای هر پیامبری، شیطانهای انس و جن را دشمن قرار دادیم؛ بهطوری که بعضی از آنان، به برخی دیگر، پنهانی سخنان خوشظاهر ولی بیپایه برای فریب القا میکنند، و اگر پروردگارت میخواست، چنین نمیکردند. بنابراین، آنان را با تهمتهایشان رها کن؛
أنعام - ۱۱۲
🔷✨در آيه فوق خداوند وجود شياطين انس و جن را در برابر انبياء به خود نسبت میدهد و میگويد وَ كَذلِكَ جَعَلْنا (ما اينچنين قرار داديم) و در معنی اين جمله در ميان مفسران گفتگو است، ولی همانطور كه در سابق نيز اشاره كرديم تمام اعمال انسانها را از يك نظر میتوان به خداوند نسبت داد، زيرا هر كسی هر چه دارد از او دارد، قدرتش از او است، هم چنان كه اختيار و آزادی ارادهاش نيز از او میباشد. اما مفهوم اينگونه تعبيرات هرگز، جبر و سلب اختيار نيست، كه خداوند عدهای را آن چنان آفريده كه به دشمنی در برابر انبياء برخيزند.
زيرا اگر چنين بود میبايست آنها در عداوت و دشمنی خود هيچگونه مسئوليتی نداشته باشند، بلكه كار آنها انجام يك رسالت محسوب شود، در حالی كه میدانيم چنين نيست.
البته انكار نمیتوان كرد كه وجود اينگونه دشمنان هر چند به اختيار خودشان بوده باشد میتواند برای مؤمنان به طور غير مستقيم اثر سازنده داشته باشد، و به تعبير بهتر مؤمنان راستين میتوانند از وجود هر گونه دشمن اثر مثبت بگيرند و او را وسيلهای برای بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی و مقاومت خود قرار دهند، زيرا وجود دشمن باعث بسيج نيروهای انسان است.
🔷✨شياطين جمع شيطان معنی وسيعی دارد و به معنی هر موجود سركش و طغيانگر و موذی است، و لذا در قرآن به انسانهای پست و خبيث و طغيانگر نيز كلمه" شيطان" اطلاق شده است، همانطور كه در آيه فوق كلمه شيطان هم به شيطانهای انسانی و هم به شيطانهای غير انسانی كه از نظر ما پنهانند اطلاق شده، اما" ابليس" اسم خاص برای شيطانی است كه در برابر آدم ع قرار گرفت و در حقيقت رئيس همه شياطين است!
🔷✨تعبير به وحی در آيه بالا اشاره لطيفی است به اين حقيقت كه آنها در گفتار و اعمال شيطانی خود نقشههای اسرار آميز دارند كه محرمانه به يكديگر القاء میكنند، تا مردم از كار آنها آگاه نشوند، و طرحهای آنها كاملا پياده شود، زيرا يكی از معانی" وحی" در لغت سخنان آهسته و در گوشی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_142
❇️#قرآن، پاسخگوی همهی نيازهای هدايتی جوامع بشری است
❇️وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۱۱۵/انعام)
🌱و كلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد. هيچ تغييردهندهای برای كلمات او نيست و او شنوای داناست.
🔹مراد از «كلمت» در اين آيه، به دليل آيهی قبل، آيات قرآن است ولی واژهی «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات، گاهی به معنای وعدهی حتمی آمده است، «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنی عَلی بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» كه تحقّق وعدهی الهی را نسبت به بنیاسرائيل به خاطر صبرشان بيان میكند.
🔹گاهی به معنای دين آمده است، «كلمت اللّه» يعنی دين خدا، و گاهی به پيامبر و اوليای الهی اطلاق شده است، چنانكه دربارهی حضرت عيسی عليه السلام میخوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْيَمَ»
🔹قرآن، آخرين كتاب آسمانی و اسلام، آخرين دين الهی است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹قرآن، معجزهای كامل برای اثبات رسالت پيامبر اكرم است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹قرآن، پاسخگوی همهی نيازهای هدايتی جوامع بشری است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹اسلام، مكمّل اديان گذشته است. تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ ...
🔹اتمام دين با بعثت رسول اكرم صلی الله عليه و آله، جلوهای از ربوبيّت خداوند است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹مبنای قوانين و سنّتهای خداوند در نظام هستی، صدق و عدل است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا»
🔹اخبار قرآن، صادق و احكامش بر عدل استوار است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيهی ديگر میخوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً»۴
🔹در قرآن، تحريف راه ندارد. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ»
🔹خداوند نيازها را بسيار خوب میداند و با توجّه به آن، قرآن را نازل كرده است. «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۳۹
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
گفت: پروردگارا، حال که مرا [از مسير رشد و کمال با اخراج از مقامي که داشتم] به تباهي سپردي، ۲۳
براي آنها [=بنيآدم؛ دنياپرستي را] در زمين حتماً خواهم آراست ۲۴
و بيترديد همگي آنان را به تباهي خواهم کشاند.
۲۳- «لاغوينهم» از ريشة «غَوَي»، و غواية به راه تباهي و هلاکت رفتن است، درست مقابل رشد که به راه سعادت منتهي شدن ميباشد. قرآن واژة «غوايه» را مقابل رشد قرار داده است. مثل: بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ. [همچنين اعراف ۱۴۶ (۷:۱۴۶) ]. و اطاعت از حق، آدمي را به رشد ميرساند و عصيان در برابر آن، به غَي [وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى- طه ۱۲۱ (۲۰:۱۲۱) ].
۲۴- نيکو جلوه کردن اعمال شخص نزد خود را قرآن گاهي به شيطان نسبت داده [انعام ۴۳ (۶:۴۳) ، انفال ۴۸ (۸:۴۸) ، نحل ۶۳ (۱۶:۶۳) ، نمل ۲۴ (۲۷:۲۴) ، عنکبوت ۳۸ (۲۹:۳۸) ]، گاهي به شرکاء شيطاني [فصلت ۲۵ (۴۱:۲۵) ، انعام ۱۳۷ (۴:۱۳۷) ]، گاهي به خدا [انعام ۱۰۸، نمل ۴ (۲۷:۴) ] ولي بيشتر به صورت ناشناخته، که ميتواند هر يک از موارد فوق باشد [انعام ۱۲۲ (۶:۱۲۲) ، توبه ۳۷ (۹:۳۷) ، يونس ۱۲ (۱۰:۱۲) ، رعد ۳۳ (۱۳:۳۳) ، فاطر ۸ (۳۵:۸) ، مؤمن ۳۷ (۲۳:۳۷) ، محمد ۱۴ (۴۷:۱۴) و فتح ۱۲ (۴۸:۱۲) ].
حجر : ۴۰
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ
مگر بندگان اخلاص يافتهات از ايشان. ۲۵
۲۵- «خلوص» صاف شدن و اخلاص، صاف و پاک کردن خود از هر آلودگي و شرک است. مخلِص [اسم فاعل] کسي است که ميکوشد خود را پاک کند و مخلَص [اسم مفعول] کسي است که به توفيق الهي خلوص در بندگي يافته باشد.
در آية ۵۱ سوره مريم (۱۹:۵۱) ، موسي(ع) مخلَص ناميده شده است و در آيه ۲۴ سوره يوسف (۱۲:۲۴) ، يوسف. ابليس نيز سوگند خورده است که همة بندگان را گمراه ميکند، مگر مخلَصين را، و اين تهديد نشان ميدهد که جز با اخلاص در عبادت و پاک شدن از شرک نميتوان از گزند شيطان محفوظ ماند. واژه مخلصين ۵ بار نيز در سوره صافات آمده است [آيات: ۴۰، ۷۴، ۱۲۸، ۱۶۰، ۱۶۹].
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🎤💐 #صراحت_شيرين و #نرمش_بجا
💢دوستان گاهی #صراحت را با #صراحت_تلخ اشتباه میکنند و #صراحت_شیرین را هم با #مجامله و #مزاج_گویی عوض میکنند.
دوستان عزیز، ما باید #صریح باشیم و میتوانیم صریح باشیم اما لازم نیست این صراحت ما #تلخ باشد.
دوستان عزیز!
⏪صراحت داشتن غیر از صراحت تلخ داشتن است.
وقتی #خدا به #محمد (ص) میگوید:
🔸«فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» (آلعمران /۱۵۹)
«ای محمد با آن مِهری که خدا تو را با آن بار آورد، با آن #مهر_انسانیت، در برابر دیگران #نرمش بجا نشان دادی و اگر تو #خشن بودی همین دوستانت هم از کنارت پراکنده میشدند.»
وقتی به او این را میگوید دیگر بنده و شما چه میگوییم؟
محمد صریح نبود؟
مجاملهگو بود؟
نه، #صراحت داشت اما صراحتش را هم با #شیرینی ممکن به کار میبرد.
شهید مظلوم آیت الله دکتر #بهشتی
📚 کتاب (#اتحادیه_انجمن_های_اسلامی_دانشجویان_در_اروپا) ص۱۱۹-۱۱۸
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
پروردگارا
عطای امروزِ تو به ما مهربانی باشد
برایمان کافی ست
آنجا که دل باصفا باشد
انسانِ بی وفا نیست
معبودا
هدیه امروز تو به ما
تواضع و بخشش باشد
یادم هست گفتی
جایی که بخشش باشد
دشمنی و کینه وجود ندارد
ای یزدان پاڪ بی همتا
امروز را به ما عنایت کردی
پس توانایی شکر را نیز به ما عطا کن.
آمین🙏🌸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 119 تا 124
📄#صفحـہ_143
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan