💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 38 تا 43
📄#صفحـہ_155
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_155
❇️راهی برای ورود افراد #بیايمان #متكبر در بهشت مطلقا موجود نيست!
💠ان الذین کذبوا بایاتنا واستکبروا عنها لا تفتح لهم ابواب السماء و لایدخلون الجنه حتی یلج الجمل فی سم الخیاط و کذلک نجزی المجرمین40/اعراف
🌱بدرستی کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و از آنها تکبر نمودند، هرگز درهای آسمان برایشان گشوده نمی شود و به بهشت وارد نمی شوند، تا زمانیکه طناب کشتی درسوراخ سوزن وارد شود، و اینچنین بدکاران را سزا می دهیم.
🔹یعنی کسانی که حق را طرد نمودند و در برابر آن استکبار ورزیدند و از آیات حق پیروی نکردند،هرگز درهای آسمان به رویشان گشوده نخواهد شد، یعنی دعاها و اعمال آنها به محضر ربوبی صعود نمی کند و ارواحشان نیز به عالم ملکوت نمی رود و نیزهرگز وارد بهشت نمی شوند، تا زمانیکه طناب ضخیم وارد سوراخ نازک سوزن شود، یعنی ورود آنها به بهشت را تعلیق بر امری محال نموده است و این تعلیق بر محال ، کنایه از آن است که چنین امری محقق نمی شود و باید همیشه از آن مأیوس باشند .
🔹و در آخر می فرماید: آری اینچنین گناهکاران را مجازات می کنیم وهرگز از آتش بیرون نخواهند شد،(و ما هم بخارجین من النار)،(و نباشند ایشان بیرون آیندگان از آتش ).
🔹اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهی و عدم نزول آن مؤثّر است. كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ...
🔹تكذيب آيات الهی و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهای رحمت و ورود به بهشت است. لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ... وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ
🔹سنّت الهی، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است. لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ... وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_155
❇️در اسلام به هر کس اندازه توانش #تکلیف داده میشود
💠وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۴۲/اعراف)
🌱و كسانی كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند، (هر اندازه عمل كردهاند میپذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمیكنيم.
آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.
🔹بهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ... أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ
🔹گرچه بهتر، انجام همهی كارهای شايسته است، «وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» امّا در عمل، هر كس به اندازهی توانش مسئول است. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
🔹در اسلام، تكليف، طاقتفرسا نيست. «وُسْعَها» چنانكه در جای ديگر میخوانيم: «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از قران پویان
عارفانِ علم عاشق می شوند
بهترین مردم معلم می شوند
عشق با دانش متمم می شود
هر که عاشق شد معلم می شود
سالگرد شهادت استاد مطهری و روز معلم گرامی باد
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۷۸
وَإِن كَانَ أَصْحَابُ الْأَيْكَةِ لَظَالِـمِينَ
بيگمان اهل «ايکه» نيز ستمگر بودند. ۴۵
۴۵- سخن از «اصحاب الايکه» علاوه بر اين آيه، در سه آيه ديگر [شعراء ۱۷۶ (۲۶:۱۷۶) ، ص ۱۳ (۳۸:۱۳) و ق ۱۴ (۴۰:۱۴) ] آمده است. «اَيکه» به جنگل و بيشه گفته ميشود. مصاحبت با هر چيز، ملازمت و پيوستگي با آن را نشان ميدهد. گويا اين قوم در منطقهاي جنگلي يا سبز و خرّم و بيشه مانند ميزيستند و به اتکاء ثروت طبيعي از خدا غافل شده و ستم ميکردند. به گفته برخي مفسرين، اصحاب ايکه همان قوم مَدْين بودند که شعيب پيامبر براي هدايت آنان فرستاده شد. ظاهراً اين قوم در ناحيه شمال غربي عربستان و شام [سوريه و اردن و فلسطين فعلي] ميزيستند.
حجر : ۸۰
وَلَقَدْ كَذَّبَ أَصْحَابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ
و هر آينه اصحاب حجر [=قوم ثمود که در منطقهاي کوهستاني زندگي ميکردند] رسولان را تکذيب کردند. ۴۷
۴۷- «حَجَر» به سنگ گفته ميشود و «حِجْر» به سنگچين و ديوارههاي محافظتي که براي احراز مالکيت به دور خانه و ملک و مزرعه ميکشيدند. اين واژه بيان کننده مفهوم حفاظت و کنترل نيز ميباشد و از اين روي به صاحبان خرد که بر نفس خويش مراقبت و کنترل دارند «ذي حجر» گفته ميشود.
قوم ثمود که بر حسب آيه ۹ سوره فجر (۸۹:۹) [وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ] شهر و خانههاي خود را در دل کوه بنا کرده بودند، ميپنداشتند در پناه اين کاخها و استحکامات سنگي «محفوظ» از عوارض ظلم و ستم خواهند بود. «اصحاب الحجر» ناميدن اين قوم، بيانگر احساس تعلق و تکيه و اعتماد آنها به محل سکونتشان بود و اصولا کلمه «اصحاب» نوعي ملازمت و مقارنت را ميرساند.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️همان بهتر که ما جاهلها #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نکنیم!
🎙خطابه پرشور و عمیق استاد #مطهری در سال ۱۳۴۸
🛑ما که تا حالا همه اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و #موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است.
ما معروف و منکر نمی شناسیم چی است.
ما معروف ها را به جای منکر می گیریم و گاهی وقتها منکرها به جای معروف می گیریم.
همین بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم.
🔴چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.
آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می خواهد. دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند.
یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می گیرد.
🌹روحش شاد و راه فراموش شده اش پر رهرو باد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدایا؛ مرا به کاری که فردای قیامت از من سوال میکنی، وادار کن.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 44 تا 51
📄#صفحـہ_156
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_156
❇️#اعراف گذرگاه مهمى به سوى بهشت!
💠وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ
🌱بین آن دو (گروه)، حائلی (مرتفع میان بهشت و دوزخ) قرار دارد، و بر آن بلندیها، مردانی (عظیمالشأن) هستند که همهی (افراد آن دو گروه) را به علامت(های) آنان میشناسند. بهشتیانی را که (هنوز) وارد بهشت نشدهاند، در حالی که امید (ورود به آن را) دارند، ندا میدهند: «درود بر شما!»
أعراف - ۴۶
🔷در تعقیب بیان سرگذشت بهشتیان و دوزخیان این آیه و سه آیه بعد از آن در باره «اعراف» که منطقهاى است حد فاصل میان بهشت و دوزخ، با ویژگیهایى که دارد سخن مىگوید.
👈نخست به حجابى که در میان بهشتیان و دوزخیان کشیده شده است اشاره کرده، مىگوید: «میان این دو گروه حجابى قرار دارد» (وَ بَیْنَهُما حِجابٌ).
از آیات بعد چنین استفاده مىشود که حجاب مزبور همان «اعراف» است که مکان مرتفعى است در میان این دو گروه، که مانع از مشاهده یکدیگر مىشود، البته کسانى که بر اعراف یعنى قسمتهاى بالاى این مانع مرتفع قرار دارند، هر دو گروه را مىتوانند ببینند.
👈سپس قرآن مىگوید: «بر اعراف مردانى قرار دارند که هر یک از جهنمیان و دوزخیان را (در جایگاه خود مىبینند و) از سیمایشان آنها را مىشناسند» (وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ).
سپس مىگوید: مردانى که بر اعراف قرار دارند «بهشتیان را صدا مىزنند و مىگویند: درود بر شما باد، اما خودشان وارد بهشت نشدهاند، اگرچه بسیار تمایل دارند» (وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_156
❇️تحقير #دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد.
💠الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ يَوْمِهِمْ هذا وَ ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ (۵۱/اعراف)
🌱كسانی كه (در دنيا) دين خويش را به بازی و سرگرمی گرفتند و زندگی دنيوی مغرورشان ساخت، پس همان گونه كه آنان ديدار اين روزشان را فراموش كرده و آيات ما را انكار میكردند، (ما نيز) امروز آنان را به فراموشی میسپاريم.
🔹مسخره كردن دين، مغرور شدن به دنيا، فراموشی آخرت و انكار آيات الهی، همه از نشانههای كافران است. «الْكافِرِينَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا»
🔹كفّار، احكام دين را كه جدّی است به بازی میگيرند. «دِينَهُمْ لَهْواً» و در عوض دنيا كه بازيچهای بيش نيست را جدّی گرفتند.
🔹تحقير دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانی كه دين را به بازی میگيرند، در قيامت التماس میكنند. «أَفِيضُوا عَلَيْنا- دِينَهُمْ لَهْواً»
🔹زندگی دنيوی فريبنده است. «غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا»
🔹فريفتگی به دنيا، زمينهی بازی گرفتن دين است. لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ ...
🔹كيفر الهی با اعمال ما تناسب دارد. «نَنْساهُمْ كَما نَسُوا»
🔹انكار مستمرّ آيات الهی، موجب محروميّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ»
🔹فراموش كردن خداوند در دنيا، سبب فراموش شدن انسان در قيامت میشود.
«نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» چنانكه در جای ديگر ياد خداوند را مايهی ياد او از انسان میداند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»
🔹انكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختی وهلاكت انسان است. كانُوا ... يَجْحَدُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣4⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹فراز آیات ۹۹-۸۵ سوره حجر
وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ {85}
و ما آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق نيافريدهايم و يقينا قيامت فرا خواهد رسيد پس به خوبى (از مخالفتهای انها) صرف نظر كن (و به خداوند متوجه شو) {85}
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ {86}
زيرا پروردگار تو همان آفريننده داناست {86}
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ {87}
و به راستى به تو هفت چیز منعطف شونده به هم (یا مکرر) و قرآن بزرگ را عطا كرديم {87}
لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ {88}
(پس) به آنچه که ما دسته هايى از آنان [=كافران] را بدان برخوردار ساخته ايم چشم مدوز و محزون نباش (از گفتار و رفتار انها) و بال رحمت خويش براى مؤمنان فرو گستر {88}
وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ {89}
و بگو من همان هشداردهنده آشكارم{89}
كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى المُقْتَسِمِينَ {90}
همان گونه كه [انذار را] بر تقسيم (تجزیه)كنندگان نازل كرديم {90}
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ {91}
همانان كه قرآن را جزء جزء كردند [میان خودشان ، برای مقابله با آن] {91}
فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِيْنَ {92}
پس سوگند به پروردگارت كه از همه آنان خواهيم پرسيد {92}
عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ {93}
از آنچه انجام مىدادند {93}
فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ {94}
پس واضح و آشکار آنچه را بدان مامورى بگو و از مشركان روى برتاب (به انها توجه نکن){94}
إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ {95}
(چرا) كه ما [شر] ريشخندگران را از تو برطرف می کنیم{95}}
الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهًا آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ {96}
همانان كه با خدا معبودى ديگر قرار مىدهند پس به زودى [سرانجام کار را] خواهند دانست {96}
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ {97}
و قطعا مىدانيم كه سينه تو از آنچه مىگويند تنگ مىشود {97}
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ {98}
پس با ستايش پروردگارت تسبيح گوى و از سجدهكنندگان باش {98}
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ {99}
و پروردگارت را پرستش كن تا اينكه یقینی(فراتر) دریابی. {99}
♻️عصاره فراز آیات ۹۹-۸۵ : ای پیامبر با توجه به قطعی بودن قیامت به بندگانم هشدار بده که قطعا از کارهایی که میکنند، مواخذه خواهند شد. در این راه به مشرکین و مخالفتهایشان اهمیت نده که ما ترا از شر انها کفایت می کنیم. با تسبیح و حمد پرودگارت و سجده و عبادت خدا، برملالتهای ناشی از گفتار و رفتار آنها غلبه کن.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛