🔵 #بصیرت و #شجاعت شهيدمطهری در #آسيب_شناسي مباحث و نهادهاي #ديني
🛑قسمت پنجم:
#انتقادهاي_تند استادمطهري از #روحانيت (بخش سوم)
✅استادمطهري در جای دیگری باز از این #القاب که بسیارشان صورت بی معناست، انتقاد میکند:
🔻«صورت بی معنا و ظاهر بی باطن و جوی خالی از آب فایده ندارد. تنها با نام گزاری قوام الشریعه و #حجه_الاسلام و رکن الدین و آیت الله و مروج الاحکام، دین درست نمی شود و دلها سیراب نمی شود».
وی سپس با اشاره به دیوی که انگشتر سلیمان را ربوده و جای او نشسته بود، از روحانیونی که لباس سلیمانی پوشیده اند و خاتم سلیمانی دزدیده و غصب کرده و به جای صالحان و زاهدان نشسته و فعل و عمل سلیمانی ندارند، انتقاد میکند. (13/ 245)
🔻و باز با اشاره به این القاب مینویسد:
«یک تناسب معکوسی است بین حجم نامها و #لقبها و عناوین و بین معنا و حقیقت... در میان فقهای اسلامی، تدریجاً از تنوع و وسعت دایره معنا کاسته شده، به طوری که #معلومات منحصر شده به چند کتاب معین، ولی در عوض بر حجم الفاظ و #القاب حجة الاسلام و #آیت_الله و امثال اینها افزوده شده است». (13/ 251)
🔻«در میان ما این خود نظامی است که ابلاغ حجت الاسلامی و صلاحیت پیشنمازی و صلاحیت منبر رفتن عبارت است از چند متر چلوار سفید، و البته هر اندازه ریش انبوه تر و درازتر و عصا مجلل تر و #نعلین آراسته تر باشد و بالخصوص اگر مقرون بشود به #تعارفات مخصوص از قبیل منصور باشید، مؤید باشید، محفوظ باشید، اعزکم الله و هر اندازه در آهنگ این کلمات تمرین بیشتری شده باشد، ابلاغ بالابلندتری خواهیم داشت. اینها جانشین ابلاغ استادی و دانشیاری و پروفسوری و غیره در دنیای جدید است». (13/216)
✅ایشان که از سبک #وجوهات گرفتن و تأثیر منفی آن در برخی از موارد انتقاد دارد، مینویسد:
🔻«دین از ما مشتی گرده کرده در بعضی جاها (اشداء علی الکفار) میخواهد و در بعضی جاها دست دراز به ملاطفت و مهربانی میخواهد (رحماء بینهم...) ولی ما در عوض، دو دست دیگر به دو شکل دیگر دراز کرده ایم: یکی دستی که پشتش به سوی مردم و انگشتها پایین افتاده برای بوسیدن دراز کرده ایم، و دیگری دستی که پشتش به طرف زمین و کفش نیمه باز برای #وجوهات گرفتن دراز کرده ایم. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟». (13/ 261)
در جای دیگری هم مینویسد:
🔻«به قول بعضی از گیرندگان سهم امام، این که ما میگیریم، مالیات بر ... است، نه مالیات بر دیانت و لهذا هر اندازه که ما بر #تظاهر و... بیفزاییم ازاین مالیات بهتر و بیشتر وصول میکنیم.» (13/ 401)
✅یک #انتقاد یا به تعبیری درخواست دیگر ایشان از #فقها هم این است که «مجتهدین باید به جریان #تاریخ آگاه باشند تا بتوانند خوب استنباط کنند، کما این که ما مکرر گفته ایم مسأله نجاست اهل کتاب نیز حکم سیاسی است نه حکم ذاتی». (13/ 261)
✅استاد فارغ از بحثهای انتقادی که نسبت به موقعیت اجتماعی و دینی روحانیت دارد، از بی توجهی آنان به #قرآن هم انتقاد کرده مینویسد که آنها از دو چیز وحشت دارند: «یکی #عقل است و دیگری #قرآن». مقصود وی بحثهایی که روی عدم حجیت ظواهر #قرآن تأکید دارد. (13/ 252)
🖋رسول جعفریان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ
خداوندا!
گوش های قلبم را برای یادت باز کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 156 تا 159
📄#صفحـہ_170
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_170
❇ #پیامبر اسلام فرستاده خدا برای همه شماست ، او را یاری و #تبعیت کنید
💠وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۵۶) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ
🔹 خدا در اینجا حلال کردن طیبات و حرام کردن خبائث را به پیامبر نسبت میدهد نه به خودش.نگفته خدا حلال کرده.
این عبارت تایید کننده ولایت تشریعی پیامبر می باشد.(که بالاتر از ولایت تکوینی است)یعنی هرچه پیامبر حلال کند ،خدا هم انرا تایید می کند.
(نکته ظریف در ایه نیز این است که تک تک حلال ها و حرام ها را نام نبرده بلکه حکم کلی داده که همه طیبات، حلال است و همه خبائث ،حرام.)
🔹 رحمت خاص خدا شامل چه کسانی است؟
کسانی که این صفات را داشته باشند:
۱-تقوا
۲-زکوة
۳- ایمان به ایات ما
۴-تبعیت از پیامبر اسلام
۵-ایمان به او و یاری او
۶-تبعیت از نوری که با پیامبر ارسال شده
اینها هستند که فقط مفلح و رستگارند و شامل رحمت خاص خدا میشوند.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst152_pymbr-slm-frstdh-khd-bry-hmh-shmst-w-r-yry-w-tbyt-khnyd.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_170
❇️#امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
👈یکی از ایاتی که اهمیت #امربه_معروف و #نهي_ازمنكر را نشان میدهد،ایه 157 سوره اعراف است.
💠الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ و...
این ایه در توصیف صفات و رفتار پیامبر گرامی اسلام است .
👈ویژگیهای پیامبر اسلام ازمنظر قران:
1⃣ در ایه فوق اولین رفتاری که در توصیف پیامبر استفاده میشود، #امربه_معروف و #نهي_ازمنكر است.
2⃣ #معروف یعنی شناخته شده در میان مردم جامعه و #منکر یعنی ناشناخته
👈مثلا اگر شما در کشورهای غیر مسلمان نماز بخوانید ممکن است خیلی از مردم انرا نشناسند و با تعجب نگاه کنند.پس از دید انها #منکر است.
اما در یک کشور مسلمان ،همه نماز را میشناسند. پس #معروف است.
3⃣ از نظر ما شیعیان و مطابق زیارتنامه ها و دعاهایی که داریم معروف ،ان چیزی است که امام معصوم به ان امر کرده و منکر ان چیزیست
که امام از ان #نهی کرده است."المعروف ما امرتم به والمنکر مانهیتم عنه"
4⃣ اگر در جامعه دیدید که بسیاری از مردم ،#منکر نهی شده از جانب پیامبر و امامان را میشناسند(مثلا ربا)و دیگر ناشناخته نیست،
نشان از انحراف جامعه و عوض شدن ارزشها دارد.
5⃣ #امربه_معروف و #نهي_ازمنكر شرایط دارد که حتما باید رعایت شود.در مرحله اول ان ،حتما باید با محبت همراه باشد.
🔹همانگونه که شما میخواهید فرزندتان را موعظه کنید و تذکر دهید،میباید با دیگران هم همانگونه رفتار کنید.تا تاثیر کند.
🔹چه بسا #امربه_معروف نامناسب،اثر منفی و معکوس هم در مخاطب ایجاد کند
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺✅ با سفارش كتاب " #باورها_و_رفتارهاي_قراني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سورههاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده است.
♻ در انتخاب آیات دغدغه اصلی آن بود که مهمترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان بصورت اينترنتي سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
♻♻ لينك معرفي كتاب در #شبكهقرانسيما
https://www.aparat.com/v/huYxR
🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر
پیشگوئی های تحقق یافته
در آیات ۵۱ تا ۵۶ الطافی را که به حضرت ابراهیم شده به یاد می آورد با این پیشگوئیِ تلویحی که ای پیامبر برای تو نیز الطاف خودمان را منظور کرده ایم که به وقتش ارائه میکنیم .
در آیات ۵۷ تا ۸۴ سرگذشت دو قوم از اقوام پیشین را ذکر کرده که اصرار در تکذیب و نافرمانی پیامبرشان سبب اضمحلالشان شد ، و در این یک پیشگوئیِ تلویحی نهفته است که ای پیامبر فعالان مخالفان تو نیز بزودی تغییر رویه خواهند داد یا مضمحل خواهند گردید .
هفت درب جهنم
در آیه ۴۴ درباره جهنم توصیفی ندارد فقط به ذکر این نکته کفایت نموده که جهنم هفت درب دارد که هر کدام برای قسمتی از آنان است.
اینکه جهنم هفت درب داشته باشد چه اهمیتی دارد؟ مثلاً اگر شش یا هشت درب می داشت چه فرقی می کرد؟
باید توجه داشته باشیم که مفاهیمی مانند قیامت و جهنم و بهشت و امثال آنها، چیزهائی است که ما هیچ راهی برای درک آنها نداریم.
همانطور که جنینِ داخل رحم هیچ راهی برای درک این جهان ندارد. همینطور است درباره جهنم و اینکه «درب»هایش هفت تاست.
باید بدانیم قرآن به زبان مخاطب صحبت کرده و باید بفهمیم که «هفت درب» یعنی «راه های ورودی متعدد». و چنین بنظر می رسد که علت متعدد بودن راه های ورودی طبقه بندی آنها برحسب نوع گناهان باشد.
اما در هر حال، هرچه باشد، فرقه ایی با هم دارند و ورودی هایشان جداست و شاید هم «هفت درب» کنایه ای از این باشد که «در اول» ورودی اصلی است و آنچه بین «در اول» و «در دوم» هست جایگاه کسانی است «جرائم سبک تر» دارند تا آنکه به در هفتم برسد که آنها «جهنمی در جهنمی در جهنمی ...» بوده، و صاحب بدترین و سنگـــین ترین و غیرقابل بخشش ترین گناهان باشند که جایشان در آنجا است.
چشمت دنبال «اموال» نباشد
با توجه به آیه ۸۸ طبعاً کسی باید مانند رسول اکرم(ص) باشد تا معنی این سخنان را به خوبی بفهمد زیرا ما مردم عادی که اسیر محسوسات هستیم دائماً آنچه را که در دست مردم است از قبیل اموال و اعتبارات اجتماعی و نعمتهائی مانند سلامت و زیبایی و فرزندان خوب و موقعیت های مناسب را می بینیم و چیزی را که نمی بینیم، همان چیزهائی است که از نوع «سخن» است.
در این آیه به پیغمبر می فرماید تو با دیگران فرق داری و نعمتی که به تو داده ایم بسیار بسیار بالاتر است از آنچه به مردم داده ایم و لذا متوجه همان باش و چشمت را روی جزئیات نعمت هائی که به دیگران داده ایم متمرکز نکن.
آیا پیامبر به دنبال مال و جاه بوده و از اهمیت قرآن غافل بوده؟
قطعاً اینطور نیست و دلایل زیادی می توان آورد که نشان دهد پیامبر دنبال فضایل اخلاقی و انسانی و کمال و تعالی روح بوده است.
با توجه به «درس» و «درب»، چنین می فهمیم که پیامبر برای پیشبرد رسالتش ممکن است گاهی چنین آرزو می کرده که اگر مثلاً مال فراوانی می داشته که بوسیله آن اسلام را پیش می برده چه خوب می شده که در این آیه به آن حضرت توجه می دهد که برای پیشبرد رسالت قرآن، آن هفت سخن تصدیق کنندهء یکدیگر مؤثرتر است تا آنچه در دست «گروه هائی از مردم» می بینی.
با توجه به آنچه عرض کردیم این کلمه «آنان» که در نیمه دوم آیه آمده (یعنی لا تحزن علیهم) به مسلمانان منطبق می شود که اکثراً فقیر بودند و اینطور معنی می دهد که ای پیامبر عزیزمان برای پیگیری رسالتت بیشتر به نفوذ قرآن و «آن هفت سخن مصدق یکدیگر» اهمیت بده نه مال و جاهی که به گروه هایی از غیر مسلمانان داده ایم و ضمناً برای مسلمانانی که از آن مال و جاه بی بهره اند اندوهگین مباش زیرا آنها هم این نعمت بزرگ را دارند که پیرو تو اند و اسلام را دارند و از نعمت بزرگ قرآن و آن هفت سخن مصدق یکدیگر بهره می برند.
ادامه دارد....
از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #جاعلان_سهگانه_حدیث از دیدگاه #امام_رضا(ع)
📌شخصی به نام ابراهيم بن ابى محمود میگوید به امام #رضا (ع) گفتم: اى فرزند پيامبر خدا، ما درباره فضايل اميرمؤمنان(ع) و فضايل شما اهل بيت، اخبارى در دست داريم كه راويانِ آنها، مخالفان شما هستند و چنان اخبارى را از شما سراغ نداريم. آيا آنها را بپذيريم؟
🌴امام رضا(ع) فرمود : «اى پسر ابو محمود! مخالفان ما، درباره فضايل ما اخبارى را جعل كردهاند كه بر سه دستهاند:
↩️يك دسته از آنها #غلو آميزند.
↩️دسته دوم، #كوتاهى در حقّ ماست
↩️و دسته سوم، #تصريح به #معايب دشمنان ماست.
هرگاه مردم اخبار غلوآميز را درباره ما بشنوند، شيعيان ما را تكفير مىكنند و آنان را معتقد به ربوبيت ما مىخوانند. هرگاه اخبار تقصيرآميز در حقّ ما را بشنوند، به آنها معتقد مىشوند. هرگاه اخبارى را بشنوند كه در آنها به نامِ دشمنان ما، بد گفته شده است، از ما صراحتا بد مىگويند، حال آنكه خداوند عزوجل فرموده است: «آنان را كه [مشركان] به جاى خدا مىخوانند، دشنام مدهيد كه آنان نيز خدا را به ستم و از روى نادانى دشنام خواهند داد» . وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ: انعام آیه:۱۰۸»
🟢آموزه اخلاقی مهمی که از این روایت زیبا میآموزیم که بدون فکر و تحقیق کارشناسی رجالی و تیپشناسی راویان حدیثها و روایات نقل شده و منتسب به امامان معصوم(ع) را باور نکنیم و نشر ندهیم که سبب دینگریزی میشود.
چون مخالفان با سه هدف احادیثی را جعل و در کنار روایات صحیح ما قرار دادهاند
1⃣: احادیثی #غلوآمیز برای نشان دادن #خرافاتی بودن #پیروان_اهل_بیت جعل کردهاند که همان گونه که امام رضا(ع) میفرماید با #جعل_احادیث_غلوآمیز پیروان اهل بیت را مشرکان قائل به الوهیت [خدا بودن] ائمه معرفی کنند.
2⃣: از سوی دیگر روایاتی جعل کردند که ائمه(ع) را از جایگاه واقعی آنها پائین میآورند و به تعبیر امام(ع) «التَّقْصِيرُ فِي أَمْرِنَا» تا آنها از حالت قابل پیروی و اسوه بودن خارج کنند.
سوم: با یک نوع جعل دیگر وحدت امت اسلام را نشانه گرفتند که با #دشنام و #سب افراد مورد احترام مذاهب اسلامی پیروان آنها را به عکسالعمل هتاکی و دشنام به امامان معصوم(ع) بهویژه امیرمؤمنان امام علی(ع) وادار کنند و وحدت امت اسلامی را دچار تفرقه کنند درصورتی که امام(ع) با تمسک به قرآن میفرمایند: و زبان به دشنام بتهایی مگشایید که اینان بجای خدا میخوانند! تا آنان نیز خدای یگانه را با مرزشکنی بیهیچ دانشی دشنام گویند.
┄┅═🌹═┅┅───
🔸قالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَبِي مَحْمُودٍ فَقُلْتُ لِلرِّضَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَنَا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ فَضْلِكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ هِيَ مِنْ رِوَايَةِ مُخَالِفِيكُمْ وَ لَا نَعْرِفُ مِثْلَهَا عِنْدَكُمْ أَ فَنَدِينُ بِهَا فَقَالَ... يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ يَا ابْنَ أَبِي مَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِينَا وَضَعُوا أَخْبَاراً فِي فَضَائِلِنَا وَ جَعَلُوهَا عَلَى ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِيهَا التَّقْصِيرُ فِي أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا شالتَّصْرِيحُ بِمَثَالِبِأَعْدَائِنَا فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِينَا كَفَّرُوا شِيعَتَنَا وَ نَسَبُوهُمْ إِلَى الْقَوْلِ بِرُبُوبِيَّتِنَا وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِيرَ اعْتَقَدُوهُ فِينَا وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ« وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ:انعام آیه: 108» ...
(عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص303)
✍محمدجعفر سعیدیانفر
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمیشود:
🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛
🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛
🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛
🔸نيكى بسيار خود را اندک بهحساب آورد؛
🔸از درخواستهای نیازمندان به او ملول نشود؛
🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛
🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست بدارد؛
🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛
🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛
❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود:
🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است.
امام رضا (ع)
📚 تحفالعقول، ص ۴۴۳
✨✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨✨
@quranpuyan
#آیههاینور
🔹 إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ
🔸 يقيناً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است
📗سوره اعراف، آیه ۵۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 160 تا 163
📄#صفحـہ_171
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan