eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از سوی هركس كه باشد، در اثر می‌گذارد 💠‏إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۲) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۳) 🌱‏مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهايشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آيات خدا بر آنان تلاوت شود، ايمانشان را می‌افزايد و تنها برپروردگارشان توكّل می‌كنند. ‏آنان كه نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به ايشان روزی داده‌ايم، (به محرومان) انفاق می‌كنند. 🔹ياد قهر و عقاب الهی دل مؤمن را می‌لرزاند و با ياد لطف و مهر الهی، دلش آرام می‌گيرد، همچون كودكی كه از والدين خود، هم می‌ترسد و هم به آنان دلگرم است. 🔹آنكه با شنيدن ندای اذان و آيات الهی بی‌تفاوت باشد، بايد در كمال ايمان خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» ‏🔹ذكر خدا از سوی هركس كه باشد، در مؤمن اثر می‌گذارد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 🔹ايمان، با عشق و خشيت درونی همراه است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌ ‏🔹ايمان، مراتب ودرجاتی دارد وقابل كاهش وافزايش است. «زادَتْهُمْ إِيماناً» ‏🔹ترسی كه ريشه در جهل داشته باشد بد است، ولی ترسی كه از معرفت سرچشمه بگيرد پسنديده است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ‌ ‏🔹هر آيه‌ی قرآن، حجّت و دليل و نوری است كه می‌تواند بر ايمان بيافزايد. إِذا تُلِيَتْ‌ ... زادَتْهُمْ إِيماناً ‏🔹مؤمن، ميان بيم و اميد است. «الْمُؤْمِنُونَ، وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌، يَتَوَكَّلُونَ» ‏🔹كسی كه تنها خداوند را ربّ خود می‌داند، به او توكّل می‌كند. «عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» 🔹نشانه‌ی ايمان كامل آن است كه دل مؤمن با ياد خدا خشيت پيدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و يادآوری آيات الهی، بر ايمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِيماناً» و توكّل بر خدا كرده، «يَتَوَكَّلُونَ» نماز را به پا دارد، «يُقِيمُونَ» و به ديگران نيز كمك می‌رساند. «يُنْفِقُونَ» ‏🔹رفتار هركس، برخاسته از انگيزه‌ها، ديدگاه‌ها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‌ ... يُقِيمُونَ‌ ... يُنْفِقُونَ‌ ‏🔹اسلام، انفاق بخشی از مال و دارايی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (يكی از معانی «مِن»، تبعيض است) ‏🔹نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نيست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است. ‏يُقِيمُونَ‌ ... يُنْفِقُونَ‌ ‏🔹انفاق، بايد از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمی‌دهد) ‏🔹مؤمن، دارايی خود را بخشش الهی می‌داند، نه محصول دست رنج خويش و اين عقيده، گذشت و انفاق را بر او آسان می‌كند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۸۷ سوره حجر، منظور از چیست؟ آیا سوره است؟  🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ قسمت پنجم: ☸ تحلیل انتقادی برداشتهای صورت گرفته از روایاتي كه را بر سوره منطبق كرده اند. 👈بررسیها نشان می دهد که روایات تفسیری رسیده در این باره متقن، استوار و یقین آور نیستند؛ چه، در منابع روایی شیعه تنها هفت روایت در این باره وارد شده است و این روایات نیز مشکلات گوناگون دلَالی، سندی و منبعی دارند. 🔹مثل این که شش روایت از آن ها دچار ضعف سندی است و یا این که در پنج روایت از آن ها محور اصلی روایت، اثبات درستی احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد از طریق استناد به بودن سوره است. 🔸در واقع در این روایات با خواندن سوره به به نوعی مصادره به مطلوب صورت می گیرد و نتیجه از پیش مطلوب بدین وسیله حاصل می گردد. 🔹در این روایات دو علت برای سبعاً من المثانی بودن سوره حمد ذکر می گردد: یکی، تکرار این سوره در نماز و دیگری، تکرار برخی واژگان در آن؛ 🔸اما هیچ یک از این این دو وجه بازگو کننده علت گزینش این وصف برای یادکرد از این سوره در مقام امتنان در سوره حجر نیستند. ✒ ۱- عبدالهادی فقهی زاده ۲- مهدیه دهقانی قناتغستانی مجله علوم حدیث، سال بیست و دوم، شماره چهارم ☸ وجوه ديگری  كه به ذهن ميرسد 1⃣ منظور از < > قرآن باشد. در روايات بسياري كه از معصومين نقل شده چنين آمده است كه قـرآن ظـاهري دارد و باطني, و باطن آن هم باطني تا هفت بطن 🔶ﺑﻌﻴﺪﻧﻴﺴتﻛﻪﻣﺮاد از ،ﻫﻤﺎن ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﺣﺮف ﻗﺮآن ﺑﺎﺷﺪ وﺧﺪاوﻧﺪ آنراﺑﻪﺻﻮرت عطیه ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺧﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪه و ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: وﻟﻘﺪآﺗﻴﻨﺎﻙ ّﺳﺒﻌا ﻣﻦاﻟﻤﺜﺎﻧﻲ واﻟﻘﺮآن اﻟﻌﻈﻴﻢ. 💫ﺗﺮﺟﻤﺎن وﺣﻲ.ﺳﺎلﭘﻨﺠﻢ.ﺷﻤﺎرةﺍول 2⃣ همه قرآن،  و سبع، هفت سوره بزرگ ابتدای آن یا هفت سوره خاص است. 🔶بنابر نظر مشهور سوره‌های بعد از سوره‌های مئین هستند. محتوای آنها عموما مسائل اخلاقی و اعتقادی (حقانیت قرآن، وحی، نبوت و معاد) است. در تعداد این سوره‌ها اختلاف است.در نامگذاری این سوره‌ها به نظرات مختلفی وجود دارد. به گفته محمدی ری‌شهری، واژه مثانی جمع «مَثْنی» به معنای دومین است چراکه این سوره‌ها پس از سوره‌های طوال قرار گرفته‌اند و گویا سوره‌های طوال آغاز قرآن و سوره‌های مثانی دومین آنها هستند. 🔸محمدهادی معرفت، سوره‌های کمتر از صد آیه را به مثانی نامگذاری کرده است. به اعتقاد وی از این جهت به آنها مثانی گفته می‌شود که قابل تکرارند و به جهت کوتاه بودن، بیش از یک مرتبه تکرار می‌شوند. 🔹بر پایه روایتی از پیامبر اسلام(ص)، سوره‌های به جای زبور به او داده شده است. 🔻👈اشكال این نظر :با توجه به ماضي بودن فعل اتیناک و مکی بودن ، انطباق بر سوره هاي بقره، آل عمران و سایر سور مدنی و نیز سوره های بعد از نزول حجر پذیرفتنی نیست. 💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇 zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت هشتم: 🔴ضرورت تحول در ✅حوزه، الا و لابد ، باید درس اصلی اش باشد ✅اينكه همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوز ه ها بگویید این روا نیست. 🔹 وجود مبارک حضرت رسول به اميرالمومنين فرمود «أنا و انت ابوا هذه الأمة» ، وقتی فرزند اینها شدیم راه اینها را باید طی کنیم. برای پیمودن این راه ، باید ببینیم اینها حوزه ها را چگونه اداره کردند؟ را اینها چگونه اداره می کنند؟ قطب فرهنگی یک ملت به چیست؟ اینها وظیفه ماست... . 🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای رعایت کنید این درست نیست برای اینکه او برای خلق شده. در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است! 🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزه ها بگویید این روا نیست. 😔 👈همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست. بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند. 🎙ايت اله جوادي آملي در اغاز سال تحصيلي حوزه 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 9 تا 16 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5956537353655817084.mp3
2.5M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan