#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت
🛑قسمت هفتم:
حوزه اي که درآن #اخلاق و #حقوق خوانده نشود،قطعا انحراف پيدا خواهد كرد. حوزه اي كه در ان #عقل نباشد، احتمال گرفتارشدن به مشكلات #وهابيت را دارد.
⭕️ بخش دوم :
🔻ادامه صحبتهاي اخير حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي در حوزه علميه شهرستان آمل
🛑اما مسئله #حقوق، امروز انسان مدرن رو تعريف مي کنند ميگن انسان مدرن اون انساني است که از #تکليف گذر کرده به #حق رسيده. انساني مدرن است که خودش رو ديگه زير بار تکليف ندونه بلکه براي خودش از ابتدا حق قائل بشود، تکليف چيه انسان مدرن اينه
📒خب اين رساله حقوق امام سجاد عليه السلام به اين عظمت با اين هيبت با اين جلال و شکوه که يونسکو هم در حقيقت براي خودش ثبت کرده اونجا اين الان نبايد به عنوان پايه درسي حوزه هاي علميه باشه؟
و ما کنار فقه #اخلاق بخونيم #حقوق بخونيم و اين ها رو مکمل فقهمون بدونيم،
خب اين يکي از ضعف هاي جدي حوزه ها است آسيب هاي جدي حوزه ها است،
🔻🔻حوزه اي که درش #اخلاق و #حقوق خونده نشه اين حوزه بدون شک ،ترديد نيست، قاطعانه عرض مي کنم اين حوزه #حوزه_مطلوب نيست و #انحراف قطعا براي او است،
مثل اينکه يک ماشين روي يک شهر بخواد حرکت بکنه، فقه و اصول بسيار خوبه ولي فقه و اصول نسبت به مجموعه دين يک بخش از اون هستش بسيار لازم بسيار ضروري اما ما براي اينکه يک دين کامل داشته باشيم اين رو بايد توجه کنيم
اين هم مسئله جدي است که ما بايد بهش بپردازيم و حوزه اي که از اين جامعيت برخوردار نيست اين حوزه حوزه مطلوب نيست
اين رو از منظر آسيب شناسي دارم عرض مي کنم که
اگر جريان #وهابيت دست به يه همچي حرکت هايي زد، اين بعيد نيست که از حوزه هاي ما هم خدا نکرده هميچين حرکت هايي بشه بله ميشه
🔻🔻يک حوزه اي که #عقل درش نباشه #حکمت درش نباشه معارف درش نباشه #اخلاق براش نباشه چاقو به دست مي گيره گرز به دست مي گيره
بله دست حوزه ها دادن اگر در آن حوزه فقاهت صرفي که بدون اخلاق است بدون حقوق است بدون معارف است بدون عرفان هاي آنچناني شايسته، هست اين اتفاق ها خواهد افتاد؛
🛑 نياز به آسيب شناسي حوزه ها امروز از همه وقت ها بيشتر است و اگر جريان وهابيت از درون خودش يک آسيب شناسي جدي داشت پونزده تا فتواي اون چناني صادر نمي کرد که امروز جامعه انساني رو به اين رنج و مصيبت بکشاند.
محققين و فضلا بايد کار علمي بکنند و تا کار علمي نشده سخني اگر گفته بشود ،👈يک #گفتار_ناصواب ممکن است در بياد و بعد ملاحظه مي فرماييد که يک سخن از يک سخنران چگونه مي تواند زلزله اي رو براي جامعه علمي ايجاد بکند خيلي با دقت با حساسيت با ملاحظه و در يک کلام فقاهتي که مقبول جامعه علمي و حوزوي هست.
🔹حوزه رو محترم بشماريم در زي طلبگي خودتون . شما نگاه نکنيد که افرادي که از کنار حوزه رد مي شوند بي تفاوتند نه دقت مي کنند در گفتگوي شما در سوار شدن ماشينتون در وضع ماشينتون تميز بودن لباس تون تميز بود در ماشينتون آمد و شدها تون رو گفتگو تون شوخي ها تون جدي ها تون عصبانيت تون خوشحالي تون همه اين رو دارن رصد مي کنن و اين ها باعث مي شه که
📌يک #حوزه اگر درست رعايت بکنه يک حوزه محترم باشه
حوزه که محترم شد #دين_محترم است
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ
🔸خدا يار و سرپرست شماست؛ و او بهترين يارى دهندگان است
📗سوره آل عمران، آیه ۱۵۰
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای #بازرگان و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آلعمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارکه_انفال
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفال آیه 1 تا 8
📄#صفحـہ_177
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_177
❇️#انفال چيست؟
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
🌱از تو دربارهی (حکم) انفال (یعنی اموال عمومی و غنائم جنگی) میپرسند. بگو: انفال، از آنِ خدا و پیامبر است. بنابراین اگر ایمان دارید، خود را از (خشم) خدا در امان نگه دارید و (اختلافات و دشمنیهای) بین یکدیگر را اصلاح کنید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید.
أنفال - ۱
🔹كلمه" انفال" جمع" نفل"- به فتح فاء- است، كه به معنای زيادی هر چيزی است. و لذا نمازهای مستحبی را هم" نافله" میگويند چون زياده بر فريضه است، و اين كلمه بر زياديهايی كه" فیء" هم شمرده شود اطلاق میگردد، و مقصود از" فیء" اموالی است كه مالكی برای آن شناخته نشده باشد، از قبيل قله كوهها و بستر رودخانهها و خرابههای متروك، و آباديهايی كه اهالیاش هلاك گرديدهاند، و اموال كسی كه وارث ندارد، و غير آن، و از اين جهت آن را انفال میگويند كه گويا اموال مذكور زيادی بر آن مقدار اموالی است كه مردم مالك شدهاند، بطوری كه ديگر كسی نبوده كه آنها را مالك شود، و چنين اموالی از آن خدا و رسول خدا (ص) است.
🔹غنائم جنگی را نيز انفال میگويند، اينهم باز بخاطر اين است كه زيادی بر آن چيزی است كه غالبا در جنگها مورد نظر است، چون در جنگها تنها مقصود ظفر يافتن بر دشمن و تار و مار كردن او است، و وقتی غلبه دست داد و بر دشمن ظفر پيدا شد مقصود حاصل شده، حال اگر اموالی هم به دست مردان جنگی افتاده باشد و يا اسيری گرفته باشند موقعيتی است زياده بر آنچه مقصود بوده، (پس همه جا، در معنای اين كلمه، زيادتی نهفته است).
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_177
❇️#ذكر_خدا از سوی هركس كه باشد، در #مؤمن اثر میگذارد
💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۲) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۳)
🌱مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهايشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آيات خدا بر آنان تلاوت شود، ايمانشان را میافزايد و تنها برپروردگارشان توكّل میكنند.
آنان كه نماز را برپا میدارند و از آنچه به ايشان روزی دادهايم، (به محرومان) انفاق میكنند.
🔹ياد قهر و عقاب الهی دل مؤمن را میلرزاند و با ياد لطف و مهر الهی، دلش آرام میگيرد، همچون كودكی كه از والدين خود، هم میترسد و هم به آنان دلگرم است.
🔹آنكه با شنيدن ندای اذان و آيات الهی بیتفاوت باشد، بايد در كمال ايمان خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ»
🔹ذكر خدا از سوی هركس كه باشد، در مؤمن اثر میگذارد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ»
🔹ايمان، با عشق و خشيت درونی همراه است. الْمُؤْمِنُونَ ... وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
🔹ايمان، مراتب ودرجاتی دارد وقابل كاهش وافزايش است. «زادَتْهُمْ إِيماناً»
🔹ترسی كه ريشه در جهل داشته باشد بد است، ولی ترسی كه از معرفت سرچشمه بگيرد پسنديده است. الْمُؤْمِنُونَ ... وَجِلَتْ
🔹هر آيهی قرآن، حجّت و دليل و نوری است كه میتواند بر ايمان بيافزايد. إِذا تُلِيَتْ ... زادَتْهُمْ إِيماناً
🔹مؤمن، ميان بيم و اميد است. «الْمُؤْمِنُونَ، وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ، يَتَوَكَّلُونَ»
🔹كسی كه تنها خداوند را ربّ خود میداند، به او توكّل میكند. «عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»
🔹نشانهی ايمان كامل آن است كه دل مؤمن با ياد خدا خشيت پيدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و يادآوری آيات الهی، بر ايمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِيماناً» و توكّل بر خدا كرده، «يَتَوَكَّلُونَ» نماز را به پا دارد، «يُقِيمُونَ» و به ديگران نيز كمك میرساند. «يُنْفِقُونَ»
🔹رفتار هركس، برخاسته از انگيزهها، ديدگاهها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ
🔹اسلام، انفاق بخشی از مال و دارايی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (يكی از معانی «مِن»، تبعيض است)
🔹نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نيست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است.
يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ
🔹انفاق، بايد از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمیدهد)
🔹مؤمن، دارايی خود را بخشش الهی میداند، نه محصول دست رنج خويش و اين عقيده، گذشت و انفاق را بر او آسان میكند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
❓در آیه ۸۷ سوره حجر، منظور از #سبعا_من_المثانی چیست؟ آیا سوره #حمد است؟
🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾
قسمت پنجم:
☸ تحلیل انتقادی برداشتهای صورت گرفته از روایاتي كه #سبعاً_من_المثانی را بر سوره #حمد منطبق كرده اند.
👈بررسیها نشان می دهد که روایات تفسیری رسیده در این باره متقن، استوار و یقین آور نیستند؛ چه، در منابع روایی شیعه تنها هفت روایت در این باره وارد شده است و این روایات نیز مشکلات گوناگون دلَالی، سندی و منبعی دارند.
🔹مثل این که شش روایت از آن ها دچار ضعف سندی است و یا این که در پنج روایت از آن ها محور اصلی روایت، اثبات درستی احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد از طریق استناد به #سبعاً_من_المثانی بودن سوره #حمد است.
🔸در واقع در این روایات با خواندن سوره #حمد به #سبعاً_من_المثانی به نوعی مصادره به مطلوب صورت می گیرد و نتیجه از پیش مطلوب بدین وسیله حاصل می گردد.
🔹در این روایات دو علت برای سبعاً من المثانی بودن سوره حمد ذکر می گردد:
یکی، تکرار این سوره در نماز و دیگری، تکرار برخی واژگان در آن؛
🔸اما هیچ یک از این این دو وجه بازگو کننده علت گزینش این وصف برای یادکرد از این سوره در مقام امتنان در سوره حجر نیستند.
✒ ۱- عبدالهادی فقهی زاده
۲- مهدیه دهقانی قناتغستانی
مجله علوم حدیث، سال بیست و دوم، شماره چهارم
☸ وجوه ديگری كه به ذهن ميرسد
1⃣ منظور از < #سبع_المثاني > #هفت_بطن قرآن باشد.
در روايات بسياري كه از معصومين نقل شده چنين آمده است كه قـرآن ظـاهري دارد و باطني, و باطن آن هم باطني تا هفت بطن
🔶ﺑﻌﻴﺪﻧﻴﺴتﻛﻪﻣﺮاد از#ﺳﺒﻊاﻟﻤﺜﺎﻧﻲ ،ﻫﻤﺎن #ﻫﻔت_ﺑﻄﻦ ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﺣﺮف ﻗﺮآن ﺑﺎﺷﺪ وﺧﺪاوﻧﺪ آنراﺑﻪﺻﻮرت عطیه ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺧﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪه و ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: وﻟﻘﺪآﺗﻴﻨﺎﻙ ّﺳﺒﻌا ﻣﻦاﻟﻤﺜﺎﻧﻲ واﻟﻘﺮآن اﻟﻌﻈﻴﻢ.
💫ﺗﺮﺟﻤﺎن وﺣﻲ.ﺳﺎلﭘﻨﺠﻢ.ﺷﻤﺎرةﺍول
2⃣ همه قرآن، #مثانی و سبع، هفت سوره بزرگ ابتدای آن یا هفت سوره خاص است.
🔶بنابر نظر مشهور سورههای بعد از سورههای مئین هستند. محتوای آنها عموما مسائل اخلاقی و اعتقادی (حقانیت قرآن، وحی، نبوت و معاد) است. در تعداد این سورهها اختلاف است.در نامگذاری این سورهها به #مثانی نظرات مختلفی وجود دارد. به گفته محمدی ریشهری، واژه مثانی جمع «مَثْنی» به معنای دومین است چراکه این سورهها پس از سورههای طوال قرار گرفتهاند و گویا سورههای طوال آغاز قرآن و سورههای مثانی دومین آنها هستند.
🔸محمدهادی معرفت، سورههای کمتر از صد آیه را به مثانی نامگذاری کرده است. به اعتقاد وی از این جهت به آنها مثانی گفته میشود که قابل تکرارند و به جهت کوتاه بودن، بیش از یک مرتبه تکرار میشوند.
🔹بر پایه روایتی از پیامبر اسلام(ص)، سورههای #مثانی به جای زبور به او داده شده است.
🔻👈اشكال این نظر :با توجه به ماضي بودن فعل اتیناک و مکی بودن #سوره_حجر، انطباق #سبعا_من_المثاني بر سوره هاي بقره، آل عمران و سایر سور مدنی و نیز سوره های بعد از نزول حجر پذیرفتنی نیست.
💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇
zaya.io/dxdmh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت
🛑قسمت هشتم:
🔴ضرورت تحول در #حوزهها
✅حوزه، الا و لابد #قرآن، باید درس اصلی اش باشد
✅اينكه همان درس #صد_سال_قبل را با همان سبک بخواهید الآن در حوز ه ها بگویید این روا نیست.
🔹 وجود مبارک حضرت رسول به اميرالمومنين فرمود «أنا و انت ابوا هذه الأمة» ، وقتی فرزند اینها شدیم راه اینها را باید طی کنیم.
برای پیمودن این راه ، باید ببینیم اینها حوزه ها را چگونه اداره کردند؟ #جامعه_فرهنگی را اینها چگونه اداره می کنند؟ قطب فرهنگی یک ملت به چیست؟ اینها وظیفه ماست... .
🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای #فرزندانتان رعایت کنید
این درست نیست برای اینکه او برای #نسل_امروز خلق شده.
در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است!
🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزه ها بگویید این روا نیست. 😔
👈همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست.
بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند.
🎙ايت اله جوادي آملي
در اغاز سال تحصيلي حوزه
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدا جاااان …
حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر..
و هر چه آشوب تر..
آرام می کند …
وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست ..
که گرمایِ وجودش، آسمانی ست …
و لبخندش بالی به آسمانِ آبی…
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفال آیه 9 تا 16
📄#صفحـہ_178
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_178
❇️#نعمتها و #امدادهای_الهی را در روزهای سخت را فراموش نكنيم، چرا كه ياد نعمتهای الهی، روحيّهی شكر و شجاعت را در انسان بالا میبرد
💠اذ تستغیثون ربکم فاستجاب لکم انی ممدکم بالف من الملئکه مردفین 9/انفال
🌱زمانی که از درگاه پروردگارتان طلب یاری کردید و او شما را اجابت کرد وفرمود:بدرستی که من شما را با هزار نفر از ملائکه های منظم و به صف شده یاری می کنم .
🔷✨،(استغاثه )یعنی طلب یاری وفریاد رسی و(امداد)یعنی کمک رسانی ،لذا می فرماید:زمانیکه به درگاه خدا استغاثه کردید و طلب یاری نمودید او شما رااجابت کرد،نقل شده که رسولخدا(ص ) در جنگ بدر با پروردگارش مناجات نمود و عرض کرد: خدایا آنچه را به من وعده کرده ای محقق نما،خدایا اگر این گروه اندک مؤمن کشته شوند، دیگر کسی در روی زمین نخواهد بود که بندگی تورا نماید،و خداوند دعای آنحضرت را اجابت کرده و فرمود:من شما را با هزارفرشته پشت سر هم که عده دیگری هم در پی دارند،یاری می کنم ،لذا امر درجنگ بدر دائر مدار مشیت و امر الهی بود.
🔹خداوند، بدون دعا هم میتواند عطا كند، ولی دعا، يكی از راههای تربيت الهی است. «إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ»
🔹دعا همراه با حضور در جبهه مؤثّر است و دعای رزمندگان مستجاب میشود.
تَسْتَغِيثُونَ ... فَاسْتَجابَ
🔹دعا، كليد استجابت است. تَسْتَغِيثُونَ ... فَاسْتَجابَ
🔹فرشتگان، گاهی در زندگی انسانها تأثيرگذار و مؤثّرند. «مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ»
🔹امدادهای غيبی وقتی تحقّق پيدا میكند كه آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به كار گرفته باشيم. «مُمِدُّكُمْ»
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_178
❇️#دلها به دست خداوند است، #آرامش و #اضطراب هم از اوست
💠إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ
🌱زمانی (را یاد کن) که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شما هستم. بنابراین، مؤمنان را استوار و مقاوم بدارید. قطعاً در دلهای کافران ترس و وحشت میافکنم. پس بر بالای گردنها (یعنی بر مغزها و سرهایشان) ضربه فرود آرید و همهی انگشتانشان را ببرید (و دست و پاهایشان را قطع کنید).
أنفال - ۱۲
🔷✨دیگر از نعمتهاى پروردگار بر مجاهدان جنگ بدر، ترس و وحشتى بود که در دل دشمنان افکند و روحیه آنها را سخت متزلزل ساخت در این باره مىفرماید: «به خاطر بیاور هنگامى را که پروردگار تو به فرشتگان وحى فرستاد، من با شما هستم و شما افراد با ایمان را تقویت کنید و ثابت قدم بدارید» (إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا).
«و به زودى در دلهاى کافران ترس و وحشت مىافکنم» (سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ).
و این راستى عجیب بود که ارتش نیرومند قریش در برابر سپاه کوچک مسلمانان آنچنان روحیه خود را باخته بود که جمعى از درگیر شدن با مسلمانان بسیار وحشت داشتند.
🔷✨سپس فرمانى را که در میدان بدر به وسیله پیامبر صلّى اللّه علیه و آله به مسلمانان داده بود، به یاد آنها مىآورد، و آن این بود که هنگام نبرد با مشرکان از ضربههاى غیر کارى بپرهیزید و نیروى خود را در آن صرف نکنید، بلکه ضربههاى کارى بر پیکر دشمن فرود آرید «ضربه بر بالاتر از گردن، (بر مغزها و سرهاى آنها) فرود آرید» (فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ).
«و دست و پاى آنها را از کار بیندازید» (وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ کُلَّ بَنانٍ)
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan