eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و گوش كردن به ، زمينه‌ی برخورداری از است. 💠وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «204»اعراف 🌱و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد. 💥" اَنصِتُوا" خاموش شوید! 🤫 🔹 برای شنیدن سخن خداوند، باید سکوت همه جانبه داشت،باید خاموش بود. انسان اگر بخواهد با "متکلم"، رابطه بر قرار کند، باید خاموشی را بیاموزد. 👈 انسان خاموش، انسانی است که هم زبانش ساکت است،هم ذهنش آرام است و هم قلبش نرم و پذیراست،این مقدمات را فراهم کن، آنگاه سخن حق را خواهی شنید! 🔹استماع‌ ‌غير‌ ‌از‌ سماع‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ مفهوم‌ ‌آن‌ توجه‌ و دل‌ دادن‌ بخصوص‌ بمعانی‌ ‌آنست. أَنصِتُوا (انصات‌ ‌) هم‌ ‌غيراز‌ سکوت‌ ‌است‌ سكوت‌ ، مجرد تكلم‌ نكردن‌ ‌است‌ اما انصات‌ ، سكوت‌ ‌با‌ توجه‌ ‌است‌. 🔹عمده‌ غرض‌ تدبر ‌است‌ ..أَفَلا يَتَدَبَّرُون‌َ القُرآن‌َ أَم‌ عَلی‌ قُلُوب‌ٍ أَقفالُها ‌؟! 👈 "از ظاهر آیه استفاده می‌شود که این حکم، عمومی و همگانی است و مخصوص به حال معینی نیست یعنی، شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسی قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است.تنها موردی که این حکم الهی شکل وجوب به خود می‌گیرد موقع نماز جماعت است که مأموم به هنگام شنیدن قرائت امام باید سکوت کند و گوش فرا دهد." ¹ 📚1_تفسیرنمونه 📚برگرفته از کانال تفسیر روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شیوه برای غلبه و پیروزى بر 👈در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ، بیان شده است 💠إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌱مکارم شیرازی : پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند. 🔷✨اصولا هر كس در هر مرحله‌ای از ايمان و در هر سن و سال گهگاه گرفتار وسوسه‌های شيطانی می‌گردد، و گاه در خود احساس می‌كند كه نيروی محرك شديدی در درون جانش آشكار شده و او را به سوی گناه دعوت می‌كند، اين وسوسه‌ها و تحريكها، مسلما در سنين جوانی بيشتر است، در محيطهای آلوده، همچون محيطهای امروز كه خود مراكز فساد در آن فراوان و آزادی نه به معنی حقيقی بلكه به شكل بی‌بند و باری همه جا را فرا گرفته و دستگاههای تبليغاتی غالبا در خدمت شيطان و وسوسه‌های شيطانی هستند، فزونتر می‌باشد. 👌 تنها راه نجات از آلودگی در چنين شرائطی، نخست فراهم ساختن سرمايه" " است كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده، و سپس" " و سرانجام توجه به خويشتن و پناه بردن به خدا، ياد الطاف و نعمتهای او، و مجازاتهای دردناك خطاكاران است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره ❓در ایه 87 سوره حجر، منظور از چیست؟ ایا سوره است؟ 🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ 🛑قسمت چهارم: 💠 "ساختار سبع مثانی قرآن کریم نظریه ای جدید در باب " مسـأله ترتیـب سـوره ها در مصحـف، یکـی از مسـائل مهـم تفسـیری و علـوم قرآنـی اسـت کـه بسـیار مـورد توجــه قــرار گرفتــه اســت.معــدودی از دانشـمندان علـوم قرآنـی و مفسـران، عـلاوه بـر بـاور بـه توقیفـی بـودن ترتیـب سـوره ها بـه حکیمانـه بـودن ایـن چینـش نیـز اعتقـاد داشـته و در راسـتای تبییـن حکمـت چینـش سـوره ها، نظراتـی را مطـرح کرده انـد. 🔸نظریـه تناسـب خطـی سـوره ها، نظریـه احـزاب چهارگانـه بـا محوریـت سـوره بقـره و نظریـه احـزاب هفتگانـه مکـی- مدنـی شـامل زوج سـوره ها، سـه نظریـه ای اسـت کـه تاکنـون در ایـن بـاره مطـرح شـده اسـت. در ایـن مقالـه بـا تصحیـح و تکمیـل نظریـه سـوم، نظریـه جدیـدی دربـاره نظـام و چینــش ســوره ها در قــرآن مطــرح می گــردد. 🔸قــرآن ابتــدا بــه یــک دوتایــی، یعنــی در یــک ســو، ســوره حمــد و در ســوی دیگــر، ســوره های بقــره تــا نــاس تقســیم شــده اســت. ســپس ســوره های بقــره تــا نــاس،بــه هفــت دوتایــی، یعنــی هفــت گــروه شــامل یــک دســته ســور مدنــی و یــک دســته سـور مکـی تقسـیم شـده اسـت. هـر گـروه سـوره مدنـی یـا مکـی نیـز در درون خـود بـه زوج ســوره های عمدتــاً دوتایــی تقســیم شــده انــد. 👈ســاختار فــوق، بنــا بــر وصــف ســبعاً مـن المثانـی اسـت کـه قـرآن خـود را بـدان متصـف کـرده اسـت و برخـی روایـات نیـز مؤیـد جنبه هایـی از آن هسـتند. 🔸بــا کنــکاش بیشــتر جهــت کشــف گــروه ســوره ها در قــرآن یــک معیــار برجســته می شــود کــه هــر دو ویژگــی پوشــش کل قــرآن و حفــظ نظــم موجــود ســوره ها را دارا می باشــد. ایــن معیــار، معیــاری محتوایــی اســت و آن اینکــه ســوره های قــرآن بــه لحــاظ محــور و فضــای محتوایــی خــود یــا حاکمیتــی و جامعه ســاز اســت و یــا اعتقــادی و فــرد ســاز. 🔹ســوره های نــوع اول، ســوره هایی اســت کــه در مدینــه و دوران حکومــت پیامبــر اکـرم نـازل شـده بـه عنـوان سـوره های مدنـی نام گـذاری شـده اسـت، و ســوره های نــوع دوم ســوره هایی اســت کــه در دوران دعــوت پیامبــر اکــرم در فضــای اختنـاق مکـه نـازل شـده و بـه عنـوان سـوره های مکـی نام گـذاری شـده اســت. 🔻🔻چینــش گروهــی ســوره های قــرآن بــر ایــن اســاس بدیــن شــرح می باشــند: مقدمه و اجمال قرآن: سوره حمد گروه اول: بقره تا مائده(حاکمیتی و مدنی)- انعام و اعراف (اعتقادی و مکی) گروه دوم: انفال و توبه(حاکمیتی و مدنی)- یونس تا مؤمنون (اعتقادی و مکی) گروه سوم: نور(حاکمیتی و مدنی)- فرقان تا سجده(اعتقادی و مکی) گروه چهارم: احزاب(حاکمیتی و مدنی)- سبأ تا احقاف (اعتقادی و مکی) گــروه پنجــم: محمــد تــا حجرات(حاکمیتــی و مدنــی) - قــاف تــا واقعه (اعتقــادی و مکـی) گـروه ششـم: حدیـد تـا تحریم (حاکمیتـی و مدنـی)- ملـک تـا کافرون(اعتقـادی و مكي) گروه هفتم: نصر(حاکمیتی و مدنی)- تبت تا ناس ( اعتقادی و مکی) 🔹🔹گروه هـای هفتگانـه سـوره های قـرآن بـه دلیـل آنکـه دوتایـی دوتایـی بـوده و هـر یــک شــامل تعــدادی ســوره مدنــی و تعــدادی ســوره مکــی هســتند، می تواننــد بــرای ســبع مثانــی بــودن قــرآن باشــند. در واقــع ایــن تقســیم بندی از ســوره، بــا هفــت گـروه بـودن، مطابـق لفـظ سـبع بـوده و بـا بـودن در مدنـی- مکـی بـودن ســوره ها، متناســب بــا لفــظ هســت. تلخيص از مجله پژوهش دینی، شماره 36 ،بهار و تابستان 1397، نويسندگان محمد برزگر،عباس همامی 💫ادامه موضوع و ساير نظرات را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت هفتم: حوزه اي که درآن و خوانده نشود،قطعا انحراف پيدا خواهد كرد. حوزه اي كه در ان نباشد، احتمال گرفتارشدن به مشكلات را دارد. ⭕️ بخش دوم : 🔻ادامه صحبتهاي اخير حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي در حوزه علميه شهرستان آمل 🛑اما مسئله ، امروز انسان مدرن رو تعريف مي کنند ميگن انسان مدرن اون انساني است که از گذر کرده به رسيده. انساني مدرن است که خودش رو ديگه زير بار تکليف ندونه بلکه براي خودش از ابتدا حق قائل بشود، تکليف چيه انسان مدرن اينه 📒خب اين رساله حقوق امام سجاد عليه السلام به اين عظمت با اين هيبت با اين جلال و شکوه که يونسکو هم در حقيقت براي خودش ثبت کرده اونجا اين الان نبايد به عنوان پايه درسي حوزه هاي علميه باشه؟ و ما کنار فقه بخونيم بخونيم و اين ها رو مکمل فقهمون بدونيم، خب اين يکي از ضعف هاي جدي حوزه ها است آسيب هاي جدي حوزه ها است، 🔻🔻حوزه اي که درش و خونده نشه اين حوزه بدون شک ،ترديد نيست، قاطعانه عرض مي کنم اين حوزه نيست و قطعا براي او است، مثل اينکه يک ماشين روي يک شهر بخواد حرکت بکنه، فقه و اصول بسيار خوبه ولي فقه و اصول نسبت به مجموعه دين يک بخش از اون هستش بسيار لازم بسيار ضروري اما ما براي اينکه يک دين کامل داشته باشيم اين رو بايد توجه کنيم اين هم مسئله جدي است که ما بايد بهش بپردازيم و حوزه اي که از اين جامعيت برخوردار نيست اين حوزه حوزه مطلوب نيست اين رو از منظر آسيب شناسي دارم عرض مي کنم که اگر جريان دست به يه همچي حرکت هايي زد، اين بعيد نيست که از حوزه هاي ما هم خدا نکرده هميچين حرکت هايي بشه بله ميشه 🔻🔻يک حوزه اي که درش نباشه درش نباشه معارف درش نباشه براش نباشه چاقو به دست مي گيره گرز به دست مي گيره بله دست حوزه ها دادن اگر در آن حوزه فقاهت صرفي که بدون اخلاق است بدون حقوق است بدون معارف است بدون عرفان هاي آنچناني شايسته، هست اين اتفاق ها خواهد افتاد؛ 🛑 نياز به آسيب شناسي حوزه ها امروز از همه وقت ها بيشتر است و اگر جريان وهابيت از درون خودش يک آسيب شناسي جدي داشت پونزده تا فتواي اون چناني صادر نمي کرد که امروز جامعه انساني رو به اين رنج و مصيبت بکشاند. محققين و فضلا بايد کار علمي بکنند و تا کار علمي نشده سخني اگر گفته بشود ،👈يک ممکن است در بياد و بعد ملاحظه مي فرماييد که يک سخن از يک سخنران چگونه مي تواند زلزله اي رو براي جامعه علمي ايجاد بکند خيلي با دقت با حساسيت با ملاحظه و در يک کلام فقاهتي که مقبول جامعه علمي و حوزوي هست. 🔹حوزه رو محترم بشماريم در زي طلبگي خودتون . شما نگاه نکنيد که افرادي که از کنار حوزه رد مي شوند بي تفاوتند نه دقت مي کنند در گفتگوي شما در سوار شدن ماشينتون در وضع ماشينتون تميز بودن لباس تون تميز بود در ماشينتون آمد و شدها تون رو گفتگو تون شوخي ها تون جدي ها تون عصبانيت تون خوشحالي تون همه اين رو دارن رصد مي کنن و اين ها باعث مي شه که 📌يک اگر درست رعايت بکنه يک حوزه محترم باشه حوزه که محترم شد است 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ 🔸خدا يار و سرپرست شماست؛ و او بهترين يارى دهندگان است 📗سوره آل عمران، آیه ۱۵۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر آقای و توضیح صفحه وگزیده نکات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 1 تا 8 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ چيست؟ 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّـهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 🌱از تو درباره‌ی (حکم) انفال (یعنی اموال عمومی و غنائم جنگی) می‌پرسند. بگو: انفال، از آنِ خدا و پیامبر است. بنابراین اگر ایمان دارید، خود را از (خشم) خدا در امان نگه دارید و (اختلافات و دشمنی‌های) بین یکدیگر را اصلاح کنید و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. أنفال - ۱ 🔹كلمه" انفال" جمع" نفل"- به فتح فاء- است، كه به معنای زيادی هر چيزی است. و لذا نمازهای مستحبی را هم" نافله" می‌گويند چون زياده بر فريضه است، و اين كلمه بر زياديهايی كه" فی‌ء" هم شمرده شود اطلاق می‌گردد، و مقصود از" فی‌ء" اموالی است كه مالكی برای آن شناخته نشده باشد، از قبيل قله كوه‌ها و بستر رودخانه‌ها و خرابه‌های متروك، و آباديهايی كه اهالی‌اش هلاك گرديده‌اند، و اموال كسی كه وارث ندارد، و غير آن، و از اين جهت آن را انفال می‌گويند كه گويا اموال مذكور زيادی بر آن مقدار اموالی است كه مردم مالك شده‌اند، بطوری كه ديگر كسی نبوده كه آنها را مالك شود، و چنين اموالی از آن خدا و رسول خدا (ص) است. 🔹‏غنائم جنگی را نيز انفال می‌گويند، اينهم باز بخاطر اين است كه زيادی بر آن چيزی است كه غالبا در جنگها مورد نظر است، چون در جنگها تنها مقصود ظفر يافتن بر دشمن و تار و مار كردن او است، و وقتی غلبه دست داد و بر دشمن ظفر پيدا شد مقصود حاصل شده، حال اگر اموالی هم به دست مردان جنگی افتاده باشد و يا اسيری گرفته باشند موقعيتی است زياده بر آنچه مقصود بوده، (پس همه جا، در معنای اين كلمه، زيادتی نهفته است). 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از سوی هركس كه باشد، در اثر می‌گذارد 💠‏إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۲) الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۳) 🌱‏مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهايشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آيات خدا بر آنان تلاوت شود، ايمانشان را می‌افزايد و تنها برپروردگارشان توكّل می‌كنند. ‏آنان كه نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به ايشان روزی داده‌ايم، (به محرومان) انفاق می‌كنند. 🔹ياد قهر و عقاب الهی دل مؤمن را می‌لرزاند و با ياد لطف و مهر الهی، دلش آرام می‌گيرد، همچون كودكی كه از والدين خود، هم می‌ترسد و هم به آنان دلگرم است. 🔹آنكه با شنيدن ندای اذان و آيات الهی بی‌تفاوت باشد، بايد در كمال ايمان خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» ‏🔹ذكر خدا از سوی هركس كه باشد، در مؤمن اثر می‌گذارد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 🔹ايمان، با عشق و خشيت درونی همراه است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌ ‏🔹ايمان، مراتب ودرجاتی دارد وقابل كاهش وافزايش است. «زادَتْهُمْ إِيماناً» ‏🔹ترسی كه ريشه در جهل داشته باشد بد است، ولی ترسی كه از معرفت سرچشمه بگيرد پسنديده است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ‌ ‏🔹هر آيه‌ی قرآن، حجّت و دليل و نوری است كه می‌تواند بر ايمان بيافزايد. إِذا تُلِيَتْ‌ ... زادَتْهُمْ إِيماناً ‏🔹مؤمن، ميان بيم و اميد است. «الْمُؤْمِنُونَ، وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌، يَتَوَكَّلُونَ» ‏🔹كسی كه تنها خداوند را ربّ خود می‌داند، به او توكّل می‌كند. «عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» 🔹نشانه‌ی ايمان كامل آن است كه دل مؤمن با ياد خدا خشيت پيدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و يادآوری آيات الهی، بر ايمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِيماناً» و توكّل بر خدا كرده، «يَتَوَكَّلُونَ» نماز را به پا دارد، «يُقِيمُونَ» و به ديگران نيز كمك می‌رساند. «يُنْفِقُونَ» ‏🔹رفتار هركس، برخاسته از انگيزه‌ها، ديدگاه‌ها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‌ ... يُقِيمُونَ‌ ... يُنْفِقُونَ‌ ‏🔹اسلام، انفاق بخشی از مال و دارايی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (يكی از معانی «مِن»، تبعيض است) ‏🔹نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نيست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است. ‏يُقِيمُونَ‌ ... يُنْفِقُونَ‌ ‏🔹انفاق، بايد از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمی‌دهد) ‏🔹مؤمن، دارايی خود را بخشش الهی می‌داند، نه محصول دست رنج خويش و اين عقيده، گذشت و انفاق را بر او آسان می‌كند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره ❓در آیه ۸۷ سوره حجر، منظور از چیست؟ آیا سوره است؟  🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ قسمت پنجم: ☸ تحلیل انتقادی برداشتهای صورت گرفته از روایاتي كه را بر سوره منطبق كرده اند. 👈بررسیها نشان می دهد که روایات تفسیری رسیده در این باره متقن، استوار و یقین آور نیستند؛ چه، در منابع روایی شیعه تنها هفت روایت در این باره وارد شده است و این روایات نیز مشکلات گوناگون دلَالی، سندی و منبعی دارند. 🔹مثل این که شش روایت از آن ها دچار ضعف سندی است و یا این که در پنج روایت از آن ها محور اصلی روایت، اثبات درستی احتساب بسمله در شمار آیات سوره حمد از طریق استناد به بودن سوره است. 🔸در واقع در این روایات با خواندن سوره به به نوعی مصادره به مطلوب صورت می گیرد و نتیجه از پیش مطلوب بدین وسیله حاصل می گردد. 🔹در این روایات دو علت برای سبعاً من المثانی بودن سوره حمد ذکر می گردد: یکی، تکرار این سوره در نماز و دیگری، تکرار برخی واژگان در آن؛ 🔸اما هیچ یک از این این دو وجه بازگو کننده علت گزینش این وصف برای یادکرد از این سوره در مقام امتنان در سوره حجر نیستند. ✒ ۱- عبدالهادی فقهی زاده ۲- مهدیه دهقانی قناتغستانی مجله علوم حدیث، سال بیست و دوم، شماره چهارم ☸ وجوه ديگری  كه به ذهن ميرسد 1⃣ منظور از < > قرآن باشد. در روايات بسياري كه از معصومين نقل شده چنين آمده است كه قـرآن ظـاهري دارد و باطني, و باطن آن هم باطني تا هفت بطن 🔶ﺑﻌﻴﺪﻧﻴﺴتﻛﻪﻣﺮاد از ،ﻫﻤﺎن ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﺣﺮف ﻗﺮآن ﺑﺎﺷﺪ وﺧﺪاوﻧﺪ آنراﺑﻪﺻﻮرت عطیه ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺧﻮد ﺑﺨﺸﻴﺪه و ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ: وﻟﻘﺪآﺗﻴﻨﺎﻙ ّﺳﺒﻌا ﻣﻦاﻟﻤﺜﺎﻧﻲ واﻟﻘﺮآن اﻟﻌﻈﻴﻢ. 💫ﺗﺮﺟﻤﺎن وﺣﻲ.ﺳﺎلﭘﻨﺠﻢ.ﺷﻤﺎرةﺍول 2⃣ همه قرآن،  و سبع، هفت سوره بزرگ ابتدای آن یا هفت سوره خاص است. 🔶بنابر نظر مشهور سوره‌های بعد از سوره‌های مئین هستند. محتوای آنها عموما مسائل اخلاقی و اعتقادی (حقانیت قرآن، وحی، نبوت و معاد) است. در تعداد این سوره‌ها اختلاف است.در نامگذاری این سوره‌ها به نظرات مختلفی وجود دارد. به گفته محمدی ری‌شهری، واژه مثانی جمع «مَثْنی» به معنای دومین است چراکه این سوره‌ها پس از سوره‌های طوال قرار گرفته‌اند و گویا سوره‌های طوال آغاز قرآن و سوره‌های مثانی دومین آنها هستند. 🔸محمدهادی معرفت، سوره‌های کمتر از صد آیه را به مثانی نامگذاری کرده است. به اعتقاد وی از این جهت به آنها مثانی گفته می‌شود که قابل تکرارند و به جهت کوتاه بودن، بیش از یک مرتبه تکرار می‌شوند. 🔹بر پایه روایتی از پیامبر اسلام(ص)، سوره‌های به جای زبور به او داده شده است. 🔻👈اشكال این نظر :با توجه به ماضي بودن فعل اتیناک و مکی بودن ، انطباق بر سوره هاي بقره، آل عمران و سایر سور مدنی و نیز سوره های بعد از نزول حجر پذیرفتنی نیست. 💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇 zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت هشتم: 🔴ضرورت تحول در ✅حوزه، الا و لابد ، باید درس اصلی اش باشد ✅اينكه همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوز ه ها بگویید این روا نیست. 🔹 وجود مبارک حضرت رسول به اميرالمومنين فرمود «أنا و انت ابوا هذه الأمة» ، وقتی فرزند اینها شدیم راه اینها را باید طی کنیم. برای پیمودن این راه ، باید ببینیم اینها حوزه ها را چگونه اداره کردند؟ را اینها چگونه اداره می کنند؟ قطب فرهنگی یک ملت به چیست؟ اینها وظیفه ماست... . 🔹 حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود شما بچه هایتان را فشار نیاورید که مثل خودتان تربیت کنید «لا تقسروا أولادكم على آدابكم»، همان آداب و سنن و روشی که خودتان داشتید همان روش را بخواهید برای رعایت کنید این درست نیست برای اینکه او برای خلق شده. در حوزه ها و دانشگاه ها همین طور است! 🔹 همان درسی که صد سال قبل در حوزه ها می خواندند همان درس را با همان سبک بخواهید الآن در حوزه ها بگویید این روا نیست. 😔 👈همان درس و بحثی که صد سال قبل در دانشگاه ها داشتند همان سبک را بخواهید در دانشگاه های فعلی عمل بکنید درست نیست. بالاخره علم ترقی کرده، صنایع ترقی کرده جهان شناسی تغییر کرده، هر چند خطوط کلی و اصول اصلی ما لا یتغیر است، اما کیفیتش، خصوصیاتش، نحوه اش باید به سبکی باشد که مشکلات جامعه را حل کند. 🎙ايت اله جوادي آملي در اغاز سال تحصيلي حوزه 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan