May 11
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_202
❇️به #عذرها و #سوگندهاى_دروغینشان اعتنا نکنید
💠يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
🌱وقتی نزد آنان بازگردید، در برابر شما عذرتراشی میکنند. بگو: عذر نیاورید (؛ که سخنان) شما را باور نخواهیم کرد. خداوند، برخی از اخبار شما را به اطلاع ما رسانده است، و قطعاً خدا و پیامبرش، کار شما را خواهند دید. سپس به پیشگاه (خدای) دانای پنهان و آشکار بازگردانده میشوید؛ آنگاه شما را از کارهایتان آگاه میکند.
توبه - ۹۴
🔷✨این سلسله از آیات همچنان پیرامون اعمال شیطانى منافقان سخن مى گوید، و پرده از روى کارهایشان ، یکى پس از دیگرى ، برمى دارد، و به مسلمانان هشدار مى دهد فریب اعمال ریاکارانه و سخنان ظاهرا دلپذیر آنها را نخورند.
در آیه نخست مى گوید: هنگامى که شما (از جنگ تبوک ) به مدینه باز مى گردید، منافقان به سراغ شما مى آیند و عذر خواهى مى کنند یعتذرون الیکم اذا رجعتم الیهم ).
👈از تعبیر یعتذرون که فعل مضارع است چنین برمى آید که قبلا خداوند پیامبر و مسلمانان را از این موضوع آگاه کرد که منافقان دروغگو، به عنوان عذر خواهى ، به زودى نزد آنها خواهند آمد لذا طرز پاسخگوئى آنها را نیز به مسلمانان تعلیم داد.
🔷✨در اینجا روى سخن را به پیامبرش به عنوان رهبر مسلمین کرده ، مى گوید: به منافقان بگو عذر خواهى مکنید، ما هرگز به سخنان شما ایمان نخواهیم آورد
(قل لا تعتذروا لن نؤ من لکم ).
چرا که خداوند ما را از اخبار شما آگاه ساخته بنابراین ما از نقشه هاى شیطانى شما به خوبى باخبریم ! (قد نبانا الله من اخبارکم ).
ولى در عین حال راه بازگشت و توبه ، به سوى شما باز است ، و به زودى خداوند و پیامبرش اعمال شما را مى بینند (و سیرى الله عملکم و رسوله )
🔷✨این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که منظور از این جمله مساله توبه نیست ، بلکه هدف آنست که در آینده نیز خداوند و پیامبرش (طبق وحى الهى ) از اعمال و نقشه هاى شما آگاه مى شود و آنها را نقشه بر آب خواهد کرد، بنابراین نه امروز از دست شما کارى ساخته است و نه فردا!.
👌ولى تفسیر اول با ظاهر آیه سازگارتر است .
ضمنا توجه داشته باشید که درباره این جمله و مساله عرضه داشتن همه اعمال امت بر پیامبرش (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بحث مشروحى داریم که در ذیل آیه 105 همین سوره خواهد آمد.
بعد مى فرماید همه اعمال و نیات شما امروز ثبت و بایگانى مى شود، سپس به سوى کسى که اسرار پنهان و آشکار را میداند باز مى گردید، و او شما را به اعمالتان آگاه مى کند و جزاى آنرا به شما خواهد داد (ثم تردون الى عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_202
❇️اگر گروهی را سرزنش میكنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم!
💠ومن الاعراب من یؤمن بالله و الیوم الاخر و یتخذ ما ینفق قربات عندالله و صلوات الرسول الا انها قربه لهم سیدخلهم الله فی رحمته ان الله غفوررحیم 99/توبه
🌱و بعضی از بادیه نشینان به خدا و روز جزا ایمان دارند و آنچه را انفاق می کنند باعث تقرب به خدا و دعای پیامبر می دانند، بدانید که همان برای آنان باعث قربت و نزدیکی است ، بزودی خدا آنها را در رحمت خود داخل می کند،همانا خدا آمرزنده مهربان است .
🔷✨ آنگاه در وصف عده ای دیگر از اعراب بیابانی می فرماید: اینها موحد بوده و مشرک نیستند، یعنی ایمان به خدا دارند و روزقیامت و حساب و جزا را تصدیق می کنند و انفاق در راه خدا و توابع آن را مایه نزدیکی به خدا و دعای پیامبر بر خیر و برکت می دانند و غرضشان تقرب به خداست ، پس آگاه باشید که این انفاق آنها نتیجه اش همان دعای رسول و تقرب به حق است و آنگاه به ایشان وعده می دهد که آنان را در رحمت خود داخل نماید، چون خدا آمرزنده و عیب پوش و نسبت به مؤمنان و مطیعان مهربان است .
🔹اگر گروهی را سرزنش میكنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» میفرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ ...
🔹باديهنشينی و محيط اجتماعی، اختيار رشد را از انسان نمیگيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ ...
🔹ايمان، زمينهساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ»
🔹از امكانات مادّی برای رسيدن به قرب الهی بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ»
🔹آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق میكنند، ولی انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ»
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#تمام_حق
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام(خطاب به مردم کوفه) فرمودند:
با این جامه های مندرس به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.
«دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی ها هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ 》
(مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325)
عید سعید غدیر مبارک باد!
#کانال_المیزان
©️ @almizann
هدایت شده از قران پویان
4_5805593695860295627.m4a
6.87M
🎧 #غدیر، امامت و سیره پیامبر اکرم(ص)
🔸 نسبت عترت و #سنت_سیاسی پیامبر
♦️تفکیک بین دو نوع سنت؛ سنت سیاسی پیامبر و سنت سیاسی خلفا.
🔹امام #علی(ع) و سنت سیاسی پیامبر اسلام
🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)، دوره جدید، جلسه چهاردهم،
زنده یاد دکتر فیرحی
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مرحوم محمدجواد باهنر:
#امام و #امامت باید مورد قبول مردم باشد. یعنی اگر چنانچه کسی صفات خوبی هم دارد ولی مردم او را نپذیرفتند، نمی تواند رهبری کند.
💫رهبری در اسلام امامت متکی به قبول و پذیرش مردم است.
پیامبر هم وقتی ولی و امام می شود که از سوی مردم پذیرفته شود. حضرت علی(ع) امامت سیاسی- اجتماعی و حکومتی خود را پس از بیعت مردم با وی اعمال کرد.
👈بنابراین در اسلام اگر پذیرش مردمی نباشد حکومت معنا ندارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳✳رويكرد آیت الله بروجردی :
موضوع #خلافت را از #امامت تفكيك كنيد.
در حال حاضر مهم ان است كه #مرجعيت_علمي_عترت در تبيين دين پذيرفته شود.
"یادم هست که مرحوم آیت الله #بروجردی همیشه این مطلب را گوشزد میکردند که: دو مطلب است،
🔻🔻این دو مطلب را از یکدیگر تفکیک بکنید، آن وقت اختلافات ما با سنیها حل میشود و به نفع ما هم حل میشود:
یکی مسئله #خلافت و زعامت،
و دیگر مسئله #امامت.
✅در مورد خلافت و زعامت،(سیاسی) ما میگوییم بعد از پیغمبر آن کسی که میبایست زمامدار میشد، حضرت امیر علیه السلام است. آنها میگویند نه، ابابکر است. این یک اختلاف.
✳مسئله دیگر مسئله امامت است؛ یعنی ما تنها روی شأن زمامداری و حکومت پیغمبر بحث نمیکنیم، پیغمبر شأن دیگری هم داشت و آن این که پیغمبر بود و #مبین_احکام.
👈ما این حساب را باید بکنیم که بعد از پیغمبر مرجع احکام کیست؟
یعنی قول چه کسی برای ما #حجت است؟
بعد ایشان میگفتند که در بعضی از روایات، نص در این است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام بعد از من خلیفه و زمامدار است.
بعضی دیگر مطلب دیگری را علاوه میکنند، میگویند رسول اکرم فرمود: علی بعد از من مرجع احکام است.
ما به سنیها میگوییم که ما یک بحثی با شما داریم راجع به زمامداری بعد از پیغمبر، ولی این موضوع #گذشته است. نه حضرت علی وجود دارد که زمامدار باشد و نه ابوبکر. 👈پرونده این موضوع را میبندیم و راکد میگذاریم.
🔴🔴ولی یک مسئله دیگر هست و آن اینکه قول چه کسی بعد از پیغمبر حجت است؟ حدیث انّی تارِک فیکمُ الثَّقَلَینِ: کتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی .مقام #مرجعیت_علمی_عترت را بیان میکند و آن امروز هم به درد ما میخورد، یعنی الآن ما باید در یاد گرفتن احکام ببینیم #عترت چه گفته است.
❓ آیا پیغمبر گفته است که همانطور که قول من حجت است، بعد از من قول عترت من هم حجت است یا نه؟
👈بله، گفت.
ما روی #خلافت و زمامداری با شما بحث نمیکنیم اما این مسئله روز را باید عمل کنیم.
❓ما چرا خودمان را سر موضوع زمامداری خسته کنیم؟ البته ما عقیده خودمان را حفظ میکنیم که بعد از پیغمبر علی باید زمامدار میشد و اگر علی زمامدار میشد این وضعی که دنیای اسلام پیدا کرده، پیدا نمیشد. اما این فقط یک بحث نظری است راجع به گذشته."
🖌 استاد شهيد مطهری،
📚 اسلام و نیازهای زمان، ج١، ص١٠٨
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
﷽
🌹🌹امروز همزمان با عید سعید #غدير کانال #قرآن_پویان ،قدم به #دههمین سال حیات خود گذاشت🌹🌹
🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده
با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان
اقدام به تشکیل کانال کردیم.
در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی،
بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه،
انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم.
🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 تعريف #مردم از نگاه #والیان: طرفداران يا همه شهروندان؟
🛑قسمت چهارم:
در قسمتهای قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد. همچنین به تعريف مردم (رعیت) در نگاه حضرت علي ع پرداخته شد که شامل همه مردم میشد.
"وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ، فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ يُجْحِفُ بِرِضَى الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ
دوست داشتنى ترين چيزها در نزد تو، در حق ميانه ترين، و در عدل فراگيرترين، و در #جلب_خشنودى_مردم، #گستردهترين باشد،
كه همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص را از بين مى برد، و خشم خواص را خشنودى همگان بى أثر مى كند. "
بخشی از نامه حضرت علی ع به مالک اشتر
حال به قسمتهایی از دیدگاههای آیت الله خامنه ای اشاره میشود:
✳"همهی افراد ملت و جامعه را باید خدمت کرد؛ اما مراد عمدتاً طبقهی محرومند که باید مورد توجه خاص برای خدمت قرار بگیرند؛
به دو دلیل: اولاً چون احتیاجشان بیشتر است و عدل این را اقتضا میکند؛
ثانیاً چون پشتیبانی آنها از نظام، جدی تر و همیشگی تر است و از اول اینطور بوده است.
در جبههها چه کسانی بودند؟
#مردم که میگوییم، یعنی اینها؛
همان عامهیی که امیرالمؤمنین (سلاماللهعلیه) در آن فرمان تاریخیشان به مالک اشتر فرمودند که عامه را داشتهباش، خاصه را رها کن.
#عامه یعنی همانهایی که در جنگ با تو هستند، در مشکلات با تو هستند، سختیها را با تو تقسیم میکنند، غم تو را از دلت میزدایند، خودشان را سپر بلای تو قرار میدهند و صادقند؛ نه عافیتطلبهای پُرروىِ پُرخورِ پُرخواهی که هیچوقت هم قانع نمیشوند. تا وقتی که خیری به آنها برسد، تو را میخواهند؛ به مجرد اینکه ذرهیی کم شود، رویشان را برمیگردانند.
آقایان! ما در قبال مردم دو کار داریم: یک کار این است که به آنها خدمت برسانیم؛ کار دیگر این است که محبت و اعتماد آنها را جلب کنیم. خدمت به آنها برسانیم، یعنی چه؟ یعنی هرجا که هستید،
👈 برنامهی شما آنوقتی درست است که نفعش به همین مردمی که عرضکردم، برسد
کارشناسانی که در وزارتخانهها هستند، اگر آنها خودشان بعضی از نکات را نمیدانند و ملتفت نیستند، به آنها تفهیم کنید و بگویید که کارشناسی مورد انتظار از تو این است که آن وضعیتی را که برای مردم مفید و نافع است، بگردی پیدا کنی و ارایه نمایی. این کارشناسی، کارشناسی درستی است. آن کارشناسی که خودش مسایل مردم را درک نکرده، معلوم نیست خیلی امین باشد. حالا نمیگویم که دست کارشناسان را بگیرید و از دستگاه خارج کنید؛ نه، توجیهشان کنید و تفهیم نمایید که از آنها چه میخواهید."
سخنرانی مورخ 1370/5/23
✅"من خواهش میکنم که در همه بخشها - در زمینه فرهنگ، در زمینه مسائل سیاسی و در زمینه امنیت - مسأله «رضی العامة و سخط العامة» را در مقابل «رضی الخاصة و سخط الخاصة» در نظر بگیرید؛
ببینید آنهایی که فریاد و استصراخ (کمک خواهی) شما مسولان را در هنگام لازم جواب میدهند، چه کسانی هستند."
سخنرانی مورخ 1376/6/2
✅انتخابات یک امر واقعی است برای دخالت دادن نظر مردم و رضای #عامه؛ همانی که در فرمان معروف امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به مالک اشتر هست که: رضای عامه را بر سُخط خاصه ترجیح بده، و نترس از سُخط خاصه به خاطر رضای عامه.
ما باید نگاه کنیم و ببینیم که مردم چه میگویند و چه میخواهند. حضور این مردم برکاتی دارد.
....
در بیست و دوی بهمن، شما نمونهی کمنظیر حضور جوانان را مشاهده کردید؛ چه در تهران، چه در بقیهی شهرها - خوب، این نشاندهندهی چیست؟ مردم احساس مسئولیت میکنند، میآیند توی میدان."
سخنرانی در مورخ 1388/12/6
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
وَاللهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ
و خداوند بى نياز است
و شما همه نيازمنديد
🌹 سوره محمد ، آیه ۳۸
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 100 تا 106
📄#صفحـہ_203
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#پیشگامان_اسلام
💠وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🌱پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، و کسانی که از آن (پیشگام)ها باکارهای نیک پیروی کردند، در حالی که کارهای نیکو میکردند، خدا از آنان راضی ست، و آنان (نیز) از خدا راضیاند، و (همو) برایشان باغهایی (از بهشت) آماده کرده است که از زیر (درختان) آن، نهرهایی جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این نجات و پیروزی بزرگ است.
توبه - ۱۰۰
🔷✨گر چه درباره شان نزول آیه فوق ، مفسران روایات متعددى نقل کرده اند، ولى چنانکه خواهیم دید هیچ کدام از آنها شان نزول آیه نیست ، بلکه در واقع بیان مصداق و وجود خارجى آن است .
به هر حال به دنبال آیات گذشته که بیان حال کفار و منافقان را مى نمود در آیه فوق اشاره به گروههاى مختلف از مسلمانان راستین شده است و آنها را در سه گروه مشخص تقسیم مى کند.
نخست آنها که پیشگامان در اسلام و هجرت بوده اند (و السابقون الاولون من المهاجرین ).
دوم آنها که پیشگام در نصرت و یارى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یاران مهاجرش بودند (و الانصار).
سوم آنها که بعد از این دو گروه آمدند و از برنامه هاى آنها پیروى کردند، و با انجام اعمال نیک ، و قبول اسلام ، و هجرت ، و نصرت آئین پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها پیوستند (و الذین اتبعوهم باحسان ).
🔷✨از آنچه گفتیم روشن شد که منظور از (باحسان ) در واقع بیان اعمال و معتقداتى است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروى مى کنند، و به تعبیر دیگر احسان بیان وصف برنامه هائى است که از آن متابعت مى شود.
ولى این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که (احسان ) بیان وصف چگونگى متابعت و پیروى باشد یعنى آنها بطور شایسته پیروى (در صورت اول (با) بمعنى (فى ) و در صورت دوم بمعنى (مع ) است ).
ولى ظاهر آیه مطابق تفسیر اول است .
پس از ذکر این گروه سه گانه مى فرماید: (هم خداوند از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى شده اند) (رضى الله عنهم و رضوا عنه ).
رضایت خدا از آنها به خاطر ایمان و اعمال صالحى است که انجام داده اند، و خشنودى آنان از خدا به خاطر پاداشهاى گوناگون و فوق العاده و پر اهمیت است که به آنان ارزانى داشته .
به تعبیر دیگر آنچه خدا از آنها خواسته انجام داده اند، و آنچه آنها از خدا خواسته اند به آنان بخشیده ، بنابراین هم خدا از آنها راضى است و هم آنان از خدا راضى هستند.
👈با اینکه جمله گذشته همه مواهب و نعمتهاى الهى را در برداشت (مواهب مادى و معنوى ، جسمانى و روحانى ) ولى بعنوان تاءکید و بیان (تفصیل ) بعد از (اجمال ) اضافه مى کند: (خداوند براى آنها باغهائى از بهشت فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارند) (و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار).
از امتیازات این نعمت آن است که جاودانى است و (همواره در آن خواهند ماند) (خالدین فیها ابدا).
(و مجموع این مواهب معنوى و مادى براى آنها پیروزى بزرگى محسوب مى شود) (ذلک الفوز العظیم ).
چه پیروزى از این برتر که انسان احساس کند آفریدگار و معبود و مولایش از او خشنود است و کارنامه قبولى او را امضا کرده ؟ و چه پیروزى از این بالاتر که با اعمال محدودى در چند روز عمر فانى مواهب بى پایان ابدى پیدا کند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#اعتراف به #گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينهساز #بخشايش الهی است
💠وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۰۲/توبه)
🌱و (از اعراب) ديگرانی هستند كه به گناهان خويش اعتراف كردهاند، كار خوب و بد را به هم آميختهاند. اميد است خداوند توبهی آنان را بپذيرد (و لطف خويش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🔹روایت شده که این آیه در شأن ابولبابه و گروهی از یارانش ، که در جریان جنگ تبوک از فرمان رسولخدا(ص ) سرپیچی نمودند نازل شده ، چون آنها زمانی که پیامبر(ص ) از جنگ مراجعت کرد، خود را به ستونهای مسجد بسته و قسم خوردند که جز رسولخدا(ص ) کسی آنان را آزاد نکند و زمانیکه این آیه نازل شد، پیامبر(ص ) آنها را از ستونها باز نمود و توبه شان را پذیرفت ، زیرا آنها به گناه خود اعتراف کردند و مثل سایر منافقان از در نیرنگ و ریا وارد نشدند و عمل شایسته فعلی را با عمل زشت قبلی آمیختند و لذا خداوند هم ، برای ایجاد امید درنفوس آنان و برای جلوگیری از احاطه یأس بر ایشان فرمود: شاید که خدا بسوی آنان باز گردد و توبه آنها را بپذیرد و آنگاه برای ترجیح دادن جانب امید و رجاءفرمود: خدا آمرزنده مهربان است .
🔹همهی اصحاب پيامبر عادل نبودند، برخی مرتكب سيّئات هم میشدند.
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»
🔹انسان در ميان اعمالِ خود نبايد تنها نقاط قوّتش را ببيند، بلكه بايد بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهايش باشد. اعْتَرَفُوا ... خَلَطُوا
🔹اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينهساز بخشايش الهی است. «اعْتَرَفُوا، يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹گرچه خداوند وعدهی آمرزش داده، امّا انسان بايد ميان خوف و رجاء باشد.
«عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹خطاكار پشيمان، به اميد نيازمند است و آغوش اسلام برای پذيرش او باز است. اعْتَرَفُوا ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11