eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 7 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5776358575030932772.mp3
2.9M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مقايسه بين و ، ايمان محور است و از عمل جدا نیست 💠ان الذین امنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم تجری من تحتهم الانهار فی جنات النعیم 9/یونس 🌱بدرستی کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته انجام دادند خداوند به وسیله ایمانشان آنها را هدایت می کند و دربهشتهای پرنعمت جویها از زیر جایگاهشان روان می باشد. 🔷✨در این آیه متعرض افراد مؤمنی می گردد که دعوت پیامبر را اجابت نموده ، ایمان آورده و عمل شایسته انجام داده اند، خداوند آنها را پاداش می دهد، یعنی آنها را با ایمانشان هدایت می فرماید و به سوی پروردگارشان راه می یابند، همچنانکه فرمود:(یهدی الیه من اناب )، (هر کس به سوی خدا توبه کند، خدا او را بسوی خود هدایت می کند)، یعنی مؤمنان با ایمانشان به مرتبه قرب الهی صعود می نمایند و نقش عمل صالح به نتیجه رساندن ایمان در بعد عمل است . 🔷✨همچنانکه فرمود: (الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه )، ( کلمه پاکیزه بسوی او بالا می رود وعمل شایسته آن را رفعت می دهد). لذا ایمان و عقاید حقه ، انسان را به مقام قرب هدایت می کند و هدایت درحقیقت وسایل و مدارجی دارد که نهایتا به خدای متعال منتهی می شود ومی فرماید: آنها در بهشتهای غرق نعمات جاودان قرار می گیرند و نهرها در زیرپایشان جاریست و نعمت به معنای حقیقیش همان ولایت الهی است که بالاترین نعمتهاست . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هر كس در ، و در گرفتاری كند، است 💠‏وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ قاعِداً أَوْ قائِماً فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنا إِلی‌ ضُرٍّ مَسَّهُ كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۱۲/یونس) 🌱‏وهنگامی كه ضرری به انسان برسد، در حالی كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را می‌خواند، ولی چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود می‌رود كه گويی هرگز ما را برای گرفتاری كه به وی رسيده بود، نخوانده است! اين‌گونه برای اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه می‌كند. 🔹‏بارها خداوند از ناسپاسی انسان گِله كرده كه در هنگام اضطرار و سختی خدا را می‌خواند، ولی پس از حلّ مشكل، از خدا غافل می‌شود و او را فراموش می‌كند. ‏🔹ايمان به خداوند، در عمق روح انسان عجين شده و حوادث تلخ، عامل بيداری اين وجدان وفطرت خداجوی اوست. «مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا» ‏🔹آنان كه دعا و نيايش موسمی دارند، مورد انتقاد و كارشان بی‌ارزش است. ‏«مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا» ‏🔹دعا در هر حال جايز است؛ ايستاده، نشسته يا خوابيده. «لِجَنْبِهِ‌، قاعِداً، قائِماً» ‏🔹نيايش خالصانه، سبب رفع گرفتاری است. دَعانا ... كَشَفْنا ‏🔹رفاه، زمينه‌ی غفلت است. «فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنا» ‏🔹انسان، ناسپاس است. «مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنا» ‏🔹آنان كه خدا را فراموش كنند، زندگی مادّی در نظرشان زيبا جلوه می‌كند. «زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ» ‏🔹فراموش كردن الطاف خداوند، نوعی اسراف است. مَرَّ ... لِلْمُسْرِفِينَ‌ ‏🔹هر كس در رفاه، غافل و در گرفتاری دعا كند، مسرف است. مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا ... فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ ... زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ‌ 🔹مرفّهان، از خودراضی‌اند. «زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹-۸ سوره هود از تفسیر نور ۱- برخی کارهای خداوند،زمان بندی دارد. أَخَّرْنا ... إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ ۲- قهر خداوند قابل تأخیر است. أَخَّرْنا ... ۳- مهلت ومدّت تأخیر قهر وعذاب الهی،اندک است. «إِلی أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ» ۴- تأخیر در عذاب،نشانه ی لطف خداست،نه دلیل ضعف خدا.پس آن را مسخره نکنیم. وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ ۵- قهر الهی،از مسخره کنندگان کافر برداشته نمی شود. «لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» ۶- به مهلت خداوند مغرور نشویم که عذاب الهی دیر و زود دارد،امّا سوخت و سوز ندارد. «یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» ۷- شیوه ی برخورد کفّار،مسخره کردن عقاید دینی است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» ۸- نعمت های الهی،فضل و رحمت خداست،نه استحقاق ما. أَذَقْنَا ... رَحْمَهً ۹- اگر مدّت کامیابی انسان طول کشید،مغرور نشویم. أَذَقْنَا ... ثُمَّ نَزَعْناها ( «ثُمَّ» نشانه ی مدّتی طولانی است) ۱۰- دادن ها و گرفتن ها به دست اوست. أَذَقْنَا ... نَزَعْناها ۱۱- گرفتن رحمت از انسان،برای او سخت است. «نَزَعْناها» («نزع»کشیدن همراه با سختی است) ۱۲- انسان کم ظرفیّت است و با از دست دادن نعمتی،از رحمت گسترده ی الهی مأیوس می شود. ثُمَّ نَزَعْناها ... إِنَّهُ لَیَؤُسٌ ۱۳- ایمان ما به خداوند نباید وابسته به کامیابی ها وشیرینی های زندگی باشد. نَزَعْناها ... إِنَّهُ لَیَؤُسٌ ۱۴- یأس از رحمت خداوند،مقدّمه ی کفر وناسپاسی است. «إِنَّهُ لَیَؤُسٌ کَفُورٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره20 سوره ⭕️✴️ لزوما با همراه نیست 🔸 قَالَ إِنَّهُ يَقُـولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُـولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ71 /بقره 🌱 گفت [پروردگارم] مي‌گويد: آن گاوي است به ذلّت درنيامده [=به بند و گاوآهن بسته نشده] نه زمين راشخم زده و نه كشتزار را آبياري كرده، 157 بي‌هيچ خال و لكه‌اي [ناشي از بيماري] در آن. گفتند: حالا حق مطلب را ادا كردي! 158 پس [سرانجام به ناچار] ذبحش كردند و نزديك بود كه نكنند. 📌هيچ اسبي در طبيعت رام و تسليم نيست، اين آدميانند كه بر آن لگام و افسار مي‌بندند و بر پُشتش سوار مي‌شوند، گاو نيز در طبيعت خود وحشي است، انسان است كه آن را به گاو آهن مي‌بندد كه زمين را شخم بزند يا در مسيري تكراري همچون «اسب عصّاري»، صبح تا شب حركت كند و از چاه يا رودخانه آب بكِشد. 📌 «ذَلُول» ناميدن آن گاو به دليل خو گرفتن و عادت به ذلت است. قرباني براي خدا، يا راه تقرّب به او، با آزادي و عزّت امكان‌پذير است، نه با ذلّت. آيا اين مشخصات جنبة نمادين ندارد؟ ✨گويا انتظار بسياري از مردم از و فرمان الهي، و دشوار بودن احكام و آداب آن است، اين قياس به نفس بشري است كه از فرمان‌هاي سخت سلاطين و جبّاران آموخته‌اند، حال آنكه و و در وُسع و توانايي متوسط است. 📌بني‌اسرائيل كُشتن گاوي عادي را كاري عبادي تلقي نمي‌كردند، اما وقتي شرايط سخت شد و چنان گاوي استثنايي را مجبور شدند به چند برابر قيمت معمول خريداري كنند، فكر كردند، رضايت خدا در همين است و كار خدايي بايد پيچيده و سخت باشد! 🌸هم به اشتباه رضايت خدا را در و دوري از ازدواج تصور و « » را بدعت‌گذاري كردند و هم سطحي‌نگراني از مسلمانان، و زيبايي‌هاي خدا داد، و برخورداري از روزي‌هاي دلپسند را كردند و مورد هشدار شديد الهي واقع شدند. 🌸اسلام، به تعبير رسول مكرّم اسلام، دين و [آسان و با مسامحه و مدارا] است، اما ديني آن را با همان گمان بني‌اسرائيل، با سخت‌گيري‌هاي فقهي به دشواري كشيدند. 💕اميرالمؤمنين علي(ع) فرمود: 🔻 📌 «خداوند بر شما كرده، آنها را نكنيد، حدودي بر شما مقرّر داشته، از آن تجاوز نكنيد، از اموري شما را نهي كرده، پردة آن را ندريد، در مورد چيزهايي هم سكوت كرده، بدون آنكه فراموش كرده باشد، پس بي‌جهت خود را در آن امور به سختي نيندازيد [نهج‌البلاغه حكمت 105]. ⁉️ آيا سادگي و آسان بودن احكام قرآن را با هزارلاي قواعد پيچيده فقهي دشوار كردن، مردم را مشتاق به دين خدا كرده است يا موجب تثبيت موقعيت و منافع گروهي خاص شده است؟ 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لازم داريم حالا نمازشب هم نخوند، نخوند. حكايت "باتقوای ندان هم که به درد نمی‌خورد؛ استادی داشتیم خدایش رحمت کند پیرمردی بود، ایشان سرش را با تیغ می‌تراشید. مرد ملّای بافضیلتِ محترم مربی و بزرگی بود. ایشان می‌گفت: سحر به حمام محله رفتم و آن دلاکی که همیشه سر مرا می‌تراشید نبود، یک دیگر آمده بود و تا آمد سر مرا به تیغ بزند و بتراشد چند جایش را زخم کرد. خوب بالاخره ما تحمل کردیم و بیرون آمدیم. برای اینکه دفعه دیگر دچار این مسأله نشویم به استاد حمامی گفتم: استاد، این دلاک ما کجا رفته؟ گفت: آقا رفته و دیگر به این حمام نمی‌آید، این دلاک که ان شاءالله خوب بود؟ من این دلاک را مخصوص شما گفتم آمده. پرسیدم: آخر چه طور مخصوص من آمده؟! گفت: این دلاک نماز شبش ترک نمی‌شود؛ هر شب می‌خواند، نافله می‌خواند. ایشان با اینکه ملایی بود که خودش هم به نماز شب و عبادت مقید بود گفت که به آن استاد حمامی گفتم: من که نماز شب او را نمی‌خواستم؛ من می‌خواستم او بلد باشد خوب سر بتراشد. چند جای سر مرا زخم کرد. از این به بعد هم یک استادی بیاور که نمازهای روزانه‌اش را بخواند و سر مرا خوب بتراشد. حالا اگر نماز شب هم نخواند، نخواند. شهید آیت‌الله دکتر 📚 کتاب () ص ۵۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌸 دعای هفتم صحیفه سجادیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 15 تا 20 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5778610374844618052.mp3
2.78M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بزرگ‌ترين ، ظلم فرهنگی، اعتقادی و آيات است 💠فمن اظلم ممن افتری علی الله کذبا او کذب بایاته انه لا یفلح المجرمون 17/یونس 🌱پس چه کسی ستمکارتر از آنست که به خدا نسبت دروغ دهد یاآیات او را تکذیب نماید، بدرستی که او گناهکاران را رستگار نمی کند. 👈این جمله استفهامی انکاری است که معنایش این است که احدی ستمکارتر ومجرمتر از این دو گروه نیست : 🔹اول ):کسی که به خدا افترا بزند و بگوید به من وحی می شود و حال آنکه وحیی به او نمی رسد  🔹دوم ): گروهی که آیات خدا راتکذیب کنند و آنها را دروغ بشمارند، چون همچنانکه سابق هم گفتیم هر چه مورد ظلم عظیمتر باشد و شخصی که مورد ستم واقع شده مقام والاتری داشته باشد قهرامرتکب آن ظلم ، گناهش بیشتر بوده و ظالمترین ظالمان خواهد بود، ومسلماکسی که به خدا افترا بزند و آیات او را تکذیب کند، چون خداوند ساحتش والاترین ساحتهاست ، پس ظلم این شخص آشکارتر بوده و او ظالمترین افراداست . 🔷✨یعنی پیامبر در تکمیل احتجاج علیه مشرکین می فرماید: من نمی توانم قرآن دیگری بیاورم ، زیرا اگر چنین کنم به خدا افترا زده ام و اگر هم قرآن را تغییر دهم و آن را مطابق هواهای نفسانی شما تبدیل نمایم ، در این صورت آیات خدا راتکذیب کرده ام و این اعمال هر دو از شنیع ترین ظلمهاست که من هرگز مرتکب نمی شوم ، چون خداوند افراد مکذب و مجرم را رستگار نمی کند و آنها را به سعادت مورد نظر و هدفشان نمی رساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (۲۰/یونس) 🌱‏و می‌گويند: چرا از سوی پروردگارش بر او آيه و معجزه‌ای نازل نمی‌شود؟ پس بگو: غيب (و معجزه كه به جهان غيب مربوط است)، از آنِ خداست (نه در اختيار من يا تابع هوس مردم). پس در انتظار باشيد، من نيز همراه شما از منتظرانم (كه خداوند چگونه پاسخ بهانه‌گيری‌های شما را می‌دهد). 🔹كلمه" آيه" (معجزه) اگر چه مطلق است و هر گونه معجزه‌ای را شامل می‌شود ولی قرائنی در دست است كه نشان می‌دهد آنها طالب معجزه برای شناخت پيامبر ص نبودند، بلكه آنها خواهان معجزات اقتراحی بودند، يعنی هر روز معجزه‌ای به نظرشان می‌رسيد، آن را به پيامبر پيشنهاد می‌كردند و انتظار داشتند او هم تسليم پيشنهاد آنان باشد، گويی پيامبر انسان بيكاری است كه كليد همه معجزات را در دست گرفته و منتظر است كسی از راه برسد و پيشنهادی به او بكند! غافل از اينكه اولا معجزه كار خدا است، و تنها به فرمان او انجام می‌گيرد، و ثانيا معجزه برای شناخت پيامبر و هدايت است و يك مورد آن هم برای اين منظور كافی است، و پيامبر اسلام علاوه بر آن، به اندازه كافی معجزه به آنها نشان داده بود، و بيش از آن چيزی جز يك مشت اقتراحات هوس‌آلود نبود. ‏🔹بهانه‌گيران، قرآن وصدها آيه را ناديده می‌گيرند و خواستار آيه‌ی ديگری می‌شوند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ» ‏🔹معجزه، به خواست خداست، نه در اختيار پيامبر و نه تابع هوسها و تمايلات مردم. «إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ» ‏🔹سنّت و قانون خدا، مهلت دادن است. فَانْتَظِرُوا ... 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا