eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5915976623110230102.mp3
2.82M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در آسمان و زمین و جهان گیاهان 💠اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ 🌱«الله»، کسی ست که آسمان‌ها را بدون ستون‌هایی که آن‌ها را ببینید، برافراشت. آنگاه بر تخت فرمانروایی (جهان) مستقر شد (و شروع به حکم رانی کرد) و خورشید و ماه را (برای منافع مهمی) رام و مسخّر کرد؛ به‌طوری که هر یک تا زمانی معین در حرکت‌اند. (خداوند،) کار (عالم هستی) را تدبیر می‌کند (و) آیات و نشانه‌ها(یش) را توضیح می‌دهد. باشد که شما به روبه‌رو شدن با پروردگارتان یقین پیدا کنید. رعد - ۲ 🔷✨بعد از بیان حروف مقطعه، به تشریح قسمت مهمى از دلائل توحید و نشانه‏هاى خدا در جهان آفرینش مى‏پردازد، و چه زیبا مى‏گوید: «خدا همان کسى است که آسمانها را چنانکه مى‏بینید بدون ستون برپا داشت» یا آنها را «با ستونهاى نامرئى برافراشت» (اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها). 🔷✨این آیه پرده از روى یک حقیقت علمى برداشته که در زمان نزول آیات، بر کسى آشکار نبود، چرا که در آن زمان «هیئت بطلمیوس» بر محافل علمى جهان و بر افکار مردم حکومت مى‏کرد، و طبق آن آسمانها به صورت کراتى تو در تو همانند طبقات پیاز روى هم قرار داشتند ولى حدود هزار سال بعد از نزول این آیات، علم و دانش بشر به اینجا رسید که افلاک پوست پیازى، بکلى موهوم است و آنچه واقعیت دارد، این است که کرات آسمانى هر کدام در مدار و جایگاه خود، معلق و ثابتند، بى‏آنکه تکیه گاهى داشته باشند، و تنها چیزى که آنها را در جاى خود ثابت مى‏دارد، تعادل قوه جاذبه و دافعه است. این تعادل جاذبه و دافعه به صورت یک ستون نامرئى، کرات آسمان را در جاى خود نگه داشته است. 🔷✨سپس مى‏فرماید: خداوند «بعد (از آفرینش این آسمانهاى بى‏ستون که نشانه بارز عظمت قدرت بى‏انتهاى اوست) بر عرش استیلا یافت» و زمام تدبیر جهان را در کف قدرت گرفت (ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ). 👈بعد از بیان آفرینش آسمانها و حکومت پروردگار بر آنها، سخن از تسخیر خورشید و ماه مى‏گوید: او کسى است که: «خورشید و ماه را مسخر و فرمانبردار و خدمتگذار ساخت» (وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ). اما این نظام جهان ماده جاودانى و ابدى نیست، «و هر کدام (از این خورشید و ماه) تا سر آمد مشخصى که براى آنها تعیین شده است در مسیر خود به حرکت ادامه مى‏دهند» (کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُسَمًّى). 🔷✨و به دنبال آن مى‏افزاید که: این آمد و شدها و دگرگونیها بى‏حساب و کتاب نیست و بدون نتیجه و فایده نمى‏باشد بلکه «اوست که همه کارها را تدبیر مى‏کند» (یُدَبِّرُ الْأَمْرَ). و براى هر حرکتى حسابى، و براى هر حسابى هدفى در نظر گرفته است. «او آیات خویش را براى شما بر مى‏شمرد و ریزه کاریهاى آنها را شرح مى‏دهد تا به لقاى پروردگار و سراى دیگر ایمان پیدا کنید» (یُفَصِّلُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انكار يعنی انكار ، و خداوند و اين است 💠‏وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَ إِذا كُنَّا تُراباً أَ إِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ (۵/رعد) 🌱‏اگر تعجّب می‌كنی پس عجيب گفتار آنهاست (كه می‌گويند:) آيا آنگاه كه خاك شديم، آيا به آفرينش تازه‌ای در می‌آييم؟ آنانند كسانی‌كه به پروردگارشان كفر ورزيدند و همانانند كه غُلها در گردنشان باشد و همانانند همدم آتش كه در آن جاودانه‌اند. ‏🔹انكار معاد يعنی انكار قدرت، عدالت و حكمت خداوند و اين كفر است. ‏«أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏🔹منكر معاد چون تمام هدفش دنياست، به غل و زنجير ماديّت، هواپرستی، جهل و خرافات مبتلا می‌گردد و اينچنين كسی در آخرت نيز در غل و زنجير عذاب الهی خواهد بود. «الْأَغْلالُ» 🔹غل و زنجير در قيامت بر روی گردن منكرين نيست تا بتوانند آن را بردارند، بلكه چنان به درون گردنشان فرو رفته كه قابل برداشتن نيست. «فِي أَعْناقِهِمْ» ‏🔹منكر معاد چون توشه‌ای برای رهايی خود از قهر الهی فراهم نكرده، هميشه در عذاب باقی است. «خالِدُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره هود از تفسیر فرقان منظور از احکام و تفصیل کتاب چیست؟ «كتاب» در اينجا به دو بخش تقسيم شده است: ۱- "اُحكِمَت آياته" كه مرحله نخستين فرود آمدن قرآن بر قلب رسول الله (صلى الله عليه وآله) است كه آياتى رمزى و احتمالا بدون هيچ لفظى بر حضرتش نازل گشته، چنان كه آياتى مانند "انّا انزلناه فى ليلة القدر" آن را تبيين مى كند كه همه قرآن به گونه اى فشرده در يك شب بر قلب حضرتش فرود آمد. ۲ـ "ثم فُصِّلَت" كه بيانگر مرحله تفصيل و باز شدن و گونه گون گرديدن قرآن است كه مدت بيست و سه سال به طول انجاميد. كَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَآءِ این ماء،غیر از آب مشهور است اين خود بجز «ماء» آسمانى و زمينى است كه از آن خلق شده است در پاسخ اين پرسش كه چرا «ماء» برخلاف ظاهرش به ماده نخستين تفسير شده است بايد گفت كه ماء اصولا ماده اى روان و همسان است، و اصلش بدون هيچ قرينه اى همان آب معمولى است، لكن با قرائنى، معانى و مصاديق ديگرى هم برايش فهميده مى شود از جمله "ماء دافق" كه منى است، اينجا هم «ماء» محور آغازين آفرينش زمين ها و آسمان هاست كه خود دليلى روشن بر اثبات اين حقيقت است كه مقصور از آن آب معمولى نيست، زيرا آب معمولى خود از اجزاء زمين و آسمان است، و اگر آب اوليه همين آب معمولى باشد آيا مى توان گفت آب از آب افريده شده است؟ بنابراين تمامى آسمان ها و زمين كه از «ماء» آفريده شده اند، غير از آب معمولى است بلكه تعبيرى است از ماده اى روان و همسان كه مادر و ماده اوليه جهان است، و چون حقيقت اين «ماء» براى هيچ كس روشن نيست لفظى هم كه درست بيانگر آن حقيقت باشد در كار نيست، پس بايد لفظى براى تبيين آن انتخاب گردد كه دورنمايى از حقيقيتش را نشان دهد و اين جز لفظ «ماء» نيست. منظور از آوردن آياتى مثل قرآن (تحدی) چیست؟ آيه ۱۳ ـ "بِعَشر سور مثله" ميانگين تهديد و تحدى كسانى است كه گمان مى برند قرآن كتاب وحيانى نيست و كمترش چنان كه در سوره بقره گذشت "بسورة من مثله" و بيشترش تحدى به كل قرآن است، و در جمع كمترينش يك سوره است، سوره هم تنها سوره اصطلاحى نيست، بلكه مجموعه كلماتى است كه دلالتى مستقل بر مطلبى دارد، گرچه در يك آيه باشد و منظور از آوردن آياتى مثل قرآن اين است كه شما اگر ادعا مى كنيد قرآن از جانب خدا نيست يا اينكه نجات دهنده مكلفان نيست، شما مطلبى بياوريد كه همانند قرآن در طول زمان خدشه ناپذير و مطلق باشد. مراحل توبه آيه ۵۲ ـ اينجا كه توبه پس از استغفار آمده اشاره به اين حقيقت است كه گناهكار نخست بايد از پروردگار پوزش و پوشش بطلبد، سپس به سوى او راه يابد تا توبه اش را قبول فرمايد، و در نتيجه نعمتهايى ويژه بر او ارزانى دارد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 54 سوره صفحه_36 در زمان ۞ وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(233بقره) 👈مادرانى كه مى‌خواهند دوران را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شير دهند. و خوراك وپوشاك اين مادران، به وجهى نيكو بر عهده (پدر و) صاحب فرزند است. هيچ كس جز به قدر توانش مكلف نمى‌شود. هيچ مادرى به خاطر فرزندش ونيز هيچ پدرى به خاطر فرزندش نبايد دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزينه خوراك و پوشاك مادر) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال) از شير بازگيرند، گناهى بر آنها نيست. واگر (به جهت عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايه‌اى براى فرزندانتان بگيريد، گناهى بر شما نيست، به شرط اينكه آنچه را به وجهى پسنديده قرار گذاشته‌ايد بپردازيد. و از خدا پروا داشته و بدانيد خدا به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست. بقره 233 💢قرار گرفتن اين آيه در متن آيات مربوط به طلاق، ارتباط مستقيم آن را با ، يا وضع حمل كرده پس از طلاق نشان مي‌دهد، هرچند مطلب جامعيت دارد و شرايط عادي را نيز شامل مي‌شود. معمولا در شرايط عادي كمتر مادري براي شير دادن نوزاد ادّعاي دستمزد از شوهر يا دايه گرفتن مي‌كند، ولي اختلافاتي كه منجر به مي‌شود، معمولا بر تعهّدات طرفين نسبت به يكديگر، به خصوص نوزاد، تأثير منفي مي‌گذارد. از اين روي براي حمايت از مادر باردار در دوران حاملگي، زايمان و شيردهي تا دو سال، همچنين حُسن مراقبت از نوزاد توصيه‌هاي جدّي در اين آيه و آيات مشابه شده است. 💫تفسير بازرگان 💢- المولود له بجاى- الأب يا الوالد- اشعار بحكمت اين حكم دارد: آنكه فرزند براى او و بهره ‏اش عائد او و نگهبان و وارث نامش ميباشد بايد لوازم زندگى متعارف و اوليه مادران شير ده را تأمين كند. چه زنان مطلقه‏ اى باشند كه اين آيات درباره آنها است يا مادران شوهر دارى كه درآمد و تعهدى دارند و در مدت شير از عهده و انجام آن بر نمى‏آيند. 💢-لاتضار.. نه بايد بمادرى بسبب و از ناحيه مولودش ضرر رسد: به اينكه باندك نفقه‏اى بسازد و دهد و يا طفل از او جدا گردد. و نه پدرى وادار شود كه بيش از توانايى تعهد انفاق نمايد و يا طفل باو واگذار شود. بهر صورت بايد حسن تفاهمى در ميان باشد كه مادر با دلگرمى فرزندش را حضانت نمايد و شير دهد و پدر در حد توانايى و متعارف از او نگهدارى كند. و اگر چنين نباشد هم به پدر و مادر ضرر ميرسد و هم بطفل شيرخوار كه بايد در آغوش گرم مادر و با شير نيالوده باندوه رشد يابد 📚تفسير پرتوي از قران -⏪ مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد. ⏪- مقدار خرجى بايد بر اساس عرفِ شناخته شده و به قدر توانايى باشد. ⏪- بايد زندگى در دوران تأمين شود، هرچند پدر فرزند از دنيا رفته باشد. «وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ» ↩️- از ، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» 📚تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
را بيشتر بشناسيم💞 🛑قسمت سوم: ❇مطالب و نهج‌البلاغه در نامه ۶۹ نهج‌البلاغه حدود ۳۸ جمله وجود دارد که سه جمله آن را انتخاب کرده‌ام. اگر این سه جمله را نصب‌العین خودمان قرار دهیم و در هر کاری نگاه کنیم ببینیم مطابق با این سه قاعده است یا خیر، حداقل ۵۰ درصد مشکلات ما حل می‌شود. ↩️۳ توصیه مهم حضرت علی(ع) حضرت علی(ع) می‌فرمایند: 🔶هر آنچه برای برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نخواه؛ یعنی در اعمالی که انجام می‌دهی، خودت را در جایگاه طرف مقابل قرار بده. ♦جمله دوم: و را یکی کن. چطور اگر یک نفر ناظر ما باشد، نوعی خودکنترلی بر ما حاکم می‌شود و ما خیلی کارها را انجام نمی‌دهیم، حضرت علی(ع) می‌فرماید برای خودت نیز به اندازه دیگران ارزش قائل باش. 🔶و جمله سوم: هر کاری می‌خواهی انجام دهی این در ذهنت باشد که اگر بعداً از تو پرسیدند که آیا این کار را شما انجام داده‌اید، بتوانید خیلی محکم بگویید که من انجام داده‌ام. 📌ما از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که به بستر می‌رویم، صدها کار و فکر در ذهنمان است، اگر این سه مورد که حضرت فرموده‌‌اند را نیز در گوشه ذهنمان داشته باشیم بسیاری از امور را متفاوت انجام خواهیم داد. 👌مثلاً وقتی صفحه‌ای در تلفن همراه خود باز می‌کنیم، این در ذهنمان باشد که اگر کس دیگری صفحه تلفن همراه ما را می‌دید آیا این صفحه را باز می‌کردیم؟❓ یا مثلاً انتقاد از همسر در محیط عمومی؛ آیا اگر همسرمان از ما در جمع خانواده انتقاد می‌کرد، خوشمان می‌آمد؟ 🖋سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدايا به من بينايى و بصيرتى در امور آخرت عطا فرما تا با اشتیاق فراوان و از بیم تو به جای گناهان در پى كارهاى نيك باشم. کانالِ قرآن‌پویان   تدبر در قرآن ،تفقه در دين    ┏━━🌹💠🌹━━┓  🆔@quranpuyan   ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 13 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5918228422923916683.mp3
3.06M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى‏ وَ ما تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ 🌱خدا از آنچه که هر (موجودِ) ماده حمل می‌کند و آنچه (از نطفه یا جنین) که رحِم‌ها نگه می‌دارند و آنچه اضافه می‌کنند (و بیش از یک جنین در آن رشد می‌کند)، آگاه است، و هر چیزی نزد او اندازه‌ای دارد. رعد - ۸ 🔷✨در این بخش سخن از علم وسیع پروردگار (علم به نظام آفرینش و علم به اعمال بندگان) و آگاهى او بر همه چیز است. نخست مى‏گوید «خداوند از جنینهایى که هر زن- یا هر حیوان ماده- حمل مى‏کند آگاه است» (اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثى‏). نه تنها از جنسیت آن، بلکه از تمام مشخصات، استعدادها، ذوقها، و نیروهایى که بالقوه در آن نهفته شده آگاه است. «و (همچنین) آنچه را که رحمها کم مى‏کنند و قبل از موعد مقرر بیرون مى‏ریزند» مى‏داند (وَ ما تَغِیضُ الْأَرْحامُ). «و (همچنین) از آنچه از موعد مقرر افزون نگاه مى‏دارند» نیز باخبر است (وَ ما تَزْدادُ). 👌سپس قرآن اضافه مى‏کند: «و هر چیز در نزد خدا به مقدار و میزان ثابت و معین است» (وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ). تا تصور نشود که این کم و زیادها بى‏حساب و بى‏دلیل است، همان گونه که اجزاى جنین و خون رحم، همه داراى حساب و کتاب است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حفاظت خداوند تا زمانی است كه انسان، نكند وگرنه از لطف الهی محروم و به حال خود رها خواهد شد 💠‏لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ (۱۱/رعد) 🌱‏برای انسان فرشتگانی است كه پی‌درپی او را از پيش‌رو و از پشت سر از فرمان خداوند حفاظت می‌كنند. همانا خداوند حال قومی را تغيير نمی‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند برای قومی آسيبی بخواهد پس هيچ برگشتی برای آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌ای برای آنان نيست. ‏🔹خداوند انسان را رها نمی‌گذارد. «لَهُ مُعَقِّباتٌ» 🔹گروهی از فرشتگان الهی، محافظ انسان‌ها هستند. «لَهُ مُعَقِّباتٌ» ‏🔹خداوند انسان را از حوادث غير مترقّبه حفظ می‌كند، «لَهُ مُعَقِّباتٌ‌ ... يَحْفَظُونَهُ» نه از حوادثی كه با علم وعمد برای خود بوجود می‌آورند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» ‏🔹خطرات وحوادث گوناگون، انسان را احاطه كرده است. «مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ» ‏🔹خداوند نعمتی را كه عطا فرمايد پس نمی‌گيرد، مگر آنكه مردم، آن نعمت را ناسپاسی كنند. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» 🔹به سراغ شانس و بخت اقبال و فال و نجوم نرويد، سرنوشت شما به دست خودتان است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‏🔹حفاظت خداوند تا زمانی است كه انسان، كفران نعمت نكند وگرنه از لطف الهی محروم و به حال خود رها خواهد شد. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً» ‏🔹برخورداری از نعمت‌های ظاهری و بيرونی، وابسته به كمالات نفسانی و حالات درونی است. «حَتَّی يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» در جای ديگر می‌فرمايد: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‌ ... ‏🔹اراده‌ی خداوند بالاتر از همه‌ی اراده‌هاست. «إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۵۲ وَيَاقَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ  و اي قوم من، ۵۷ از پروردگار خويش طلب آمرزش کنید ۵۸ و به سوي او باز آیید تا آسمان [باران] را بر شما پياپي ببارد ۵۹ و نیرویی بر نيروي‌تان بيافزايد و مجرمانه [به خدا] پشت نکنيد.۶۰  ۵۷- در اين سوره مرتب تکرار شده است که خداوند رسولان را به عنوان برادرشان [نه بيگانه و مدعي و مخالفشان] به سوي امت‌هاي منحرف فرستاد، آنها نيز مردم را يا قومِ [اي قوم من، هموطنانم، همشهريانم و...] خطاب مي‌کردند و خيرخواه آنها بودند. ۵۸- به پاورقي ۴ همين سوره (۱۱:۳) نگاه کنيد. ۵۹- در آيه سوم اين سوره به بهره‌هاي نيکوئي که در صورت استغفار و توبه نصيب ملت‌ها مي‌شود اشاره کرده و در اين آيه به ارتباط عملکرد اهل زمين با آسمان و ريزش خير و برکت و افزايش توش و توان آدميان. ۶۰- معناي ريشه‌اي «جُرم»، نوعي بريدگي و انقطاع است، مجرم کسي است که پيوند خود را با خدا و خلقش، با گذشته [عبرت‌گيري از تجربيات] و با آينده [تدارک زندگي بعدي] بريده باشد. هود : ۵۴ إِن نَّقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُـوءٍ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ  ـ [در پاسخ به دعوت تو] جز اين نمي‌گوئيم که [به کيفر کفرگویی] بعضي از خدايان ما آسيبي به [مشاعر] تو وارد کرده‌اند، ۶۱ [هود] گفت: خدا را به شهادت مي‌گيريم و شما نيز شاهد باشيد که من از آنچه غير خدا [از بُت‌هائي که براي او] شريک مي‌گيريد مبرا هستم. ۶۲  ۶۱- «اعْتَرَاكَ» از ريشة «عَرْو»، با عُروه [ريسمان و دستگيره‌اي که مي‌گيرند] هم ريشه است. اصل اين کلمه گرفتن و تعلق است. کافران مي‌پنداشتند بُت‌هاشان هود را گرفتار و جادو کرده‌اند. ۶۲- بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بیزاری و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته مي‌شود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد و «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري [بري شدن از مرض] و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است. همان کاري که حضرت عيسي(ع) به اذن خدا مي‌کرد [...وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللهِ...- آل‌عمران ۴۹ (۳:۴۹) ]. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 55 سوره صفحه_36 که شوهرشان کرده 🔶 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (234بقره) 🔸و كساني از شما كه وفات يافته و همسراني به جاي مي‌گذارند، [زنانشان] بايد چهار ماه و ده روز [براي ازدواج مجدد] به انتظار بنشينند. 511 و چون به پايان [اين مدت] رسيدند، در آنچه مطابق عُرف [=روش نيكوي زمانه] است دربارة [زندگي] خويش انجام دهند، گناهي [يا مسئوليتي] متوجه شما نيست و خدا از آنچه مي‌كنيد كاملا باخبر است. 512 __ 🔸511- مدت انتظار براي زنان طلاق گرفته شده سه ماه است، تعيين 4 ماه و ده روز براي زنان بيوه كه 40 روز بيش از 3 ماه نگه داشتن زنان مطلّقه است، حكمتي دارد كه ممكن هماست ناظر به جنبه‌هاي عاطفي پس از مرگ شوهر و يا رعايت حال بازماندگان و كسان خانوادة شوهر و آمادگي جسمي و روحي خود زن باشد. در دنياي مدرن قيد و قانوني در اين مورد وجود ندارد. 👈 در مسيحيت رسمي زن پس از مرگ شوهرش عزادار مي‌ماند و تا آخر عمر نبايد شوهر كند، در آداب باستاني هندوان، زن با جسد شوهرش سوخته مي‌شد، در جاهليت پيش از اسلام نيز زنان تا يكسال بايد در عزا و انزوا به سر مي‌بردند. در عُرف امروزي ايران نيز ازدواج زن بيوه پيش از گذشت چند سالي از مرگ شوهر و از ياد رفتن خاطرات او موجب رنجش خاطر و گلاية خانوادة شوهر مي‌گردد و ترجيح مي‌دهند كسي جايگزين عزيزشان نشود. اما از نظر قرآن گذشت 40 روز پس از سه ماه دروان عِدّه براي ازدواج مجدد كفايت مي‌كند. 🔸512- «فَلا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ» خطاب به خانوادة شوهر از دنيا رفته است تا احساس نكنند حق يا مسئوليتي در قبال زن پس از گذشت 4 ماه و 10 روز دارند و مي‌توانند براي او مصلحت‌انديشي كنند. تأكيد بر اين حق، عطف به فرهنگ دوران جاهيت يا يهوديت معاصر پيامبر است كه زن همچون كالايي تلقي مي‌شد كه پس از ، اختيارش به عهدة پدرشوهر يا برادرشوهر او بود. 💫تفسیر بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
را بيشتر بشناسيم💞 🛑قسمت چهارم : الگوگيري روزامد از مضامين نهج البلاغه 🔶در خصوص نحوه از حضرت علی(ع) باید گفت که اگر نگاه ما به این بزرگواران نگاه تاریخی باشد، یعنی آن حضرت را فردی که هزار و ۴۰۰ سال پیش در سرزمین، جغرافیا، زمانی و مکانی غیر از زمان و مکان ما زندگی می‌کرده است، این نگاه چندان برای ما مفید نیست. ❓ما باید بپرسیم چطور می‌توانیم یک امیرالمومنین سال ۱۴۰۲ داشته باشیم؟ یعنی امیرالمؤمنین را با توجه به گفته‌هایشان به دوره جدید منتقل کنیم و بگوییم اگر امروز و اکنون حضرت علی(ع) بودند چگونه این سخن و مطلب را بیان می‌کردند و چگونه در خصوص موضوعات کنونی موضع‌گیری می‌کردند. البته موضوعات حتماً لازم نیست سیاسی، امنیتی و بزرگ باشد 👈بلکه باید نگاه حضرت علی(ع) به موضوعات فردی یا اجتماعی اما ناظر بر توده مردم را هم بفهمیم. ما می‎توانیم از سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) این موارد را استخراج کنیم. 🟢 دوران حضرت علی(ع) را به دوران کنونی منتقل کنیم مثلاً حضرت علی(ع) در نامه‌هایشان خطاب به کارگزاران خود می‌فرمایند: من هیچ امری را از مردم مخفی نمی‌کنم مگر در امور جنگ. این یعنی شفافیت؛ پس کارگزار جمهوی اسلامی باید در همه امور شفافیت داشته باشد. تفاوتی هم که آن دوره با این دوره دارد این است که در آن زمان، حکومت یا کارگزاران، فردی بودند اما اکنون حاکم است. حال اگر بخواهیم شفافیتی که حضرت علی(ع) می‌فرمایند را به روزگار امروزین منتقل کنیم می‌گوییم سیستم باید شفاف باشد. شفاف بودن یعنی همه کارهایی که حاکمیت، مردم، استاد، کادر علمی، کادر اجرایی و … انجام می‌دهند کاملاً برای روشن باشد. این گونه خیلی دشوار است و ممکن است افراد زیربار این مسئله نروند. 👈آن زمان حتی هزینه و درآمد حضرت علی(ع) را مردم می‌دانستند؛ اگر شفافیت در همه امور باشد آن زمان است که هم صورت نمی‌گیرد. 🔶اگر شفافیت را کنار این مسئله که هر چیزی برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند قرار دهیم، نتیجه خوبی حاصل می‌شود و می توان پله پله و مرحله به مرحله پیش رفت و سیستم را تصحیح کرد. 👈حضرت به می‌فرمایند هیچ حجابی بین تو و مردم نباید باشد. اما اکنون نمی‌توانیم این را محقق کنیم ولی سیستم باید به گونه‌ای باشد که من اگر حرفی دارم با مسئول ارشد و حتی مقام اول کشور دارم، بتوانم بزنم. 🖋سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث پايان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛