eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️بیاید را در این دنیا بسازیم . 💠إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيون(45)ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِينَ(46)وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ(47/حجر) 🌱به یقین، پرهیزگاران در باغهاى (سرسبز) بهشتى و در کنار چشمه ها هستند.‌ ✿(فرشتگان به آنها مى گویند:) داخل این باغها شوید با (نهایت) سلامت و امنیّت!✿و ما هر گونه حسد و کینه را از سینه آنها بر مى کنیم. در حالى که همه برادرند، و بر تختها رو به روى یکدیگر قرار دارند‌✿ . 🔷غِلّ  در اصل به معنى نفوذ مخفیانه چیزى است و به همین جهت به حسد و و دشمنى که به طرز مرموزى در جان انسان نفوذ مى کند،  غِلّ  گفته مى شود، بنابراین،  غِلّ  مفهوم وسیعى دارد که بسیارى از صفات زشت و مزاحم اخلاقى را شامل مى گردد. 👈آنچه در آیات فوق، از نعمتهاى مادى و معنوى بهشتى تصویر شده، در حقیقت اصول نعمتهاى مهم این جهان را نیز همانها تشکیل مى دهد، و گویا مى خواهد به ما این نکته را نیز تفهیم کند که: شما با فراهم ساختن این نعمتها در زندگى دنیا مى توانید بهشت کوچکى بسازید که نمونه اى از آن بهشت بزرگ باشد: 🔹اگر کینه ها و عداوتها را از سینه ها بشوئیم. اگر اصول اخوت و برادرى را تقویت کنیم. 🔹اگر تشریفات زائد و تفرقه افکن را از زندگى و مخصوصاً اجتماعاتمان حذف کنیم. اگر سلامت و امنیت را به جامعه خود باز گردانیم. 🔹و اگر به همه مردم این اطمینان داده شود که کسى مزاحم آبرو، شخصیت، موقعیت اجتماعى و منافع مشروع آنها نیست، تا اطمینان به بقاء مواهب خویش پیدا کنند.آن روز است، که نمونه اى از در مقابل چشم شما قرار خواهد داشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به بندگان من خبر ده كه منم مهربان  💠نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «49»حجر 🌱(اى پيامبر!) به بندگانم خبر ده كه همانا من خودم بسيار بخشنده و مهربانم. 🔹رحمت الهى، بزرگ‌ترين و بهترين پيام است. «نبى‌ء» «نبأ» به خبر مهم گفته مى‌شود) 🔹گنهكاران نيز بنده خدا هستند. «عِبادِی» 🔹 او همراه با لطف و مهربانى است، نه تنها مى‌بخشد لطف هم مى‌كند. «الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» 🔹 و لطف الهى، عميق وپى‌درپى است. «الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (قالب غفور و رحيم، نشانه‌ى عمق و تكرار است) 🔹لطف و رحمت الهى بر غضبش مقدّم است. «أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَ أَنَّ عَذابِي» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۶۹ وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ  و فرستادگان [=فرشتگان] ما به همراه بشارت [فرزند] نزد ابراهيم آمدند؛ سلامي گفتند و ابراهيم سلامي [گرم‌تر] پاسخ داد، ۷۶ پس [همين که به خانه درآمدند، براي پذيرائي مهمانان] در کوتاه مدتي گوساله‌اي بريان [=کبابي لذيذ] آورد. ۷۷  ۷۶- در اين آيه سلام مهمان با تنوین فتحه آمده است و سلام ابراهيم با ضمه فاعلي، كه از نظر قواعد زباني دلالت بر سلامي صميمي‌تر و برتر مي‌كند. هر انساني بديهي است که جواب سلام نزديكانش را بدهد، ولي از غريبه استقبال كردن با روي خوش و پاسخي مهربانانه و صميمي دادن، دلالت بر مهمان دوستي و دل پر مهر و محبت مي‌كند. ۷۷- گوساله‌ براي مردمان قرن‌ها و هزاره‌هاي پيش، كه با دامداري و كشاورزي زندگي مي‌كردند، از فرزند‌شان عزيزتر بود و به او وابسته‌تر بودند. براي مهمان گوساله‌اي ذبح كردن، آنهم کباب بريان! دلالت بر عالي‌ترين مهمان‌نوازي و كريمانه‌ترين نيكي بلاعوض مي‌كند. در اين آيه به كيفيت طعام [کباب بريان] اشاره شده و در آيه ۲۶ سوره ذاريات (۵۱:۲۶) ، به پروار بودن گوساله [کميت پذيرائي] که مطلوب بيشتر مردم است. هود : ۷۰ فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لَا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ  پس همينکه ديد دستان آنان به غذا نمي‌رسد ۷۸ [=نمي‌خواهند يا نمي‌توانند غذا بخورند] غريبه‌شان يافت و ترسي از آنها به دل گرفت! گفتند: مترس که ما [فرشته‌ايم و] براي [عذاب] قوم لوط فرستاده شده‌ايم. ۷۹  ۷۸- فرشتگان که موجودات غير مادّي هستند، نه نيازي به رزق مادّي دارند، و نه ظاهراً دست‌شان براي برداشتن غذا چنين تواني دارد، اما براي ابراهيم که آنها را بشر مي‌پنداشت، نخوردن طعام علامت دشمني در آن دوران و نگران کننده بود. ۷۹- فرشتگان در واقع حامل دو پيام بودند؛ نابودي نسل لوط و تولد اسحاق! گوئي باغبان هستي براي بارور کردن گلهاي باغ، قبلا علف‌چيني مي‌کند تا علف هرزه‌هاي قوم لوط، باغ را بيقوله نکنند. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 67 سوره صفحه_41 ⭕️ 🔸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ "258/بقره" 🌱آیا ندیدى (و آگاهى ندارى از) کسى [= نمرود ]که بر اثر (غرور ناشى از) حکومتى که خدا به او داده بود با ابراهیم درباره پروردگارش محاجّه و گفتگو کرد؟ و هنگامى که ابراهیم گفت: «خداى من آن کسى است که زنده مى کند و مى میراند.» گفت: «من نیز زنده مى کنم و مى میرانم.» (و دستور داد دو زندانى را حاضر کردند، فرمان آزادى یکى و قتل دیگرى را داد.) ابراهیم گفت: «خداوند، خورشید را از مشرق مى آورد. (اگر راست مى گویى) تو آن را از مغرب بیاور!» به این صورت، آن مرد کافر، مبهوت و وامانده شد. و خداوند، گروه ستمکاران را هدایت نمى کند. 🔷🔸براى بت پرستى به زحمت مى توان تاریخچه اى نشان داد و آغاز آن را تعیین نمود، بلکه از قدیم ترین ایامى که امروز از آن آگاهى داریم این موضوع در میان افراد بشر که داراى افکارى منحط و در سطح پایین بوده اند، وجود داشته است. 🔸در حقیقت ، یک نوع تحریف در عقیده خداپرستى است، همان عقیده اى که جزء فطرت و سرشت انسان است، و از آنجا که این سرشت همیشه در انسان بوده، تحریف آن در میان افراد منحط نیز همیشه وجود داشته است. و لذا مى توان گفت: تاریخ بت پرستى با تاریخ پیدایش انسان، تقریباً همراه بوده است. ⭕️توضیح این که: 👇 انسان به مقتضاى سرشت و خلقت خویش، متوجه نیروى ما بوده است، این سرشت، با استدلال هاى روشنى از نظام هستى که نشان دهنده وجود یک مبدأ عالم و قادر بوده است، تأیید مى شده و انسان از این دو طریق (سرشت و عقل) همیشه کم و بیش با آن مبدأ هستى آشنائى داشته است. 🔸ولى همان طور که اگر احساس گرسنگى در وجود کودک به موقع، رهبرى نشود و غذاى سالم در اختیار او قرار نگیرد، کودک دست خود را به چیزهائى مانند خاک دراز مى کند و کم کم به آن خو مى گیرد، و سلامت خود را از دست مى دهد، انسان نیز اگر در مسیر فطرت و عقل، از نظر خداجوئى رهبرى نشود، رو به خدایان ساختگى و انواع بت ها کرده و در برابر آنها سر تعظیم فرود مى آورد، و صفات خدائى را براى آنها قائل مى شود. 👈از یک سو احتیاج به تذکر ندارد که افراد کوته بین و سفیه سعى دارند همه چیز را در قالب حسى ببینند و اساساً فکر آنها از منطقه محسوسات گام بیرون نگذاشته، به همین دلیل، پرستش خداى نادیده براى آنها مشکل و سنگین است و میل دارند خداى خود را در یک قالب حسى بریزند، این جهل و بى خبرى هنگامى که با سرشت خداپرستى آمیخته شد، به شکل بت پرستى و خداى حسى خودنمائى مى کند. 🔸از سوى دیگر، گفته مى شود: اقوام پیشین روى احترام خاصى که براى پیامبران و بزرگان مذهب قائل بودند بعد از وفات آنها مجسمه هاى یادبود آنها را مى ساختند و روح قهرمان سازى که در افراد ضعیف و کم فکر است، آنها را وادار مى کرد که براى آن بزرگان و سپس براى مجسمه هاى آنها مقامات و نفوذ فوق العاده اى قائل شوند و آنها را به سرحدّ الوهیت برسانند و این خود، سرچشمه دیگرى براى بت پرستى بود. 🔷 یکى دیگر از سرچشمه هاى بت پرستى این بود که: یک سلسله از موجودات که منشأ برکات و فوائدى در زندگى انسان بودند مانند: ماه و خورشید و آتش و آب توجه او را به خود جلب مى کردند، آنها به عنوان قدردانى در برابر این منابع سر تعظیم فرود مى آورند بدون این که افق فکر خود را وسیع تر سازند و سبب نخستین و آفریدگار جهان را در ماوراى آنها ببینند، این احترامات عظیم با گذشت زمان شکل بت پرستى به خود گرفت. 👈 البته ریشه همه اشکال بت پرستى یک چیز است و آن انحطاط فکرى و جهل و نادانى بشر و عدم رهبرى صحیح او در مسائل خداجوئى و خداشناسى است که با تعلیم و تربیت و راهنمائى انبیاء به خوبى قابل پیشگیرى مى باشد. 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🔻، سنت و 🌱 از ابو الصّلت هروى نقل شده است که : ... مأمون به امام علیه السلام گفت: معنى اين آيه چيست: *«وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»*؟ (اگر پروردگارت مى خواست تمام كسانى كه بر روى زمين زندگى مى كنند، همگى ايمان مى آوردند، آيا تو مى خواهى مردم را مجبور كنى تا مؤمن شوند؟ در حالى كه هيچ كس ايمان نمى آورد مگر با اذن و اجازه خدا ( يونس: ۱۰۰ و ۹۹) 🌴امام عليه السّلام فرمود: پدرم موسى بن جعفر از پدرش جعفر بن محمّد و او از پدرش محمّد بن علىّ و او از پدرش علىّ بن الحسين و او از پدرش حسين بن علىّ و او از پدرش علىّ بن أبى طالب عليهم السّلام نقل كرده است كه: 👈👈مسلمانان به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله عرضه داشتند: يا رسول اللَّه! اگر آن كسانى را كه بر آنها قدرت داشتى، مى كردى مسلمان شوند، تعداد ما زياد مى شد و در مقابل دشمنان نيرومند مى شديم؟!، 🌴حضرت فرمودند: من نمى خواهم با بدعتى كه خداوند در مورد آن، دستورى به من نداده است، خداوند را ملاقات كنم و من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست دخالت كنم. سپس خداوند آيه فوق را بر پیامبر نازل فرمود که: اگر پروردگار تو مى خواست همه را مى كرد كه در دنيا آورند همان طور كه در موقع ديدن سختى ها، در آخرت، ايمان مى آورند، 🔸[خداوند فرمود] و اگر اين كار را با آنها انجام مى دادم ديگر مستحقّ مدح و ثواب از جانب من نبودند اما من مى خواهم از روى و بدون اجبار ايمان آورند تا مستحقّ احترام و اكرام و نزديكى به من و جاودانگى در بهشت جاودان باشند. ❓« آيا تو مى خواهى مردم را مجبور كنى كه ايمان آورند؟...» 📚عیون اخبار الرضا جلد اول باب ١١ اخباری که در توحید از امام رضا علیه السلام رسیده صفحه ٢٧٢ تا ٢٧۵ حدیث ۳۳ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5965373054866428653.mp3
17.13M
حضرت (ع) وحقوق فراموش شده امام رضا شهید بود. رویکرد امام رضا در زمان ولایتعهدی عدالت و دفاع از بود و در مقابل، سیاست مامون توسعه مرزها بدون اهتمام به حقوق مردم بود که نتیجه آن افزایش فشار بر مردم بود و امام رضا به این رویکرد معترض است. ⚫️ امام علی فتوحات خلفا را قبول نداشته و حضور حسنین در لشکر فتوحات هم دروغ است ⚫️ جوانی که شغل و درآمد و سرپناه ندارد، نمی‌توان به او درباره دینداری امر و نهی کرد ⚫️ امام رضا و امام حسین بسیار خوبست، اما از جیب خودت، و الا دزدی است. وقتی پرستار و گندمکارمعترضند که مطالباتشان داده نشده و دولت به آنها بدهکار است، می‌شود این دیون داده نشده صرف زیارت شود؟ اگر امام رضا ع اینجا بود، دربرابر این سیاستها چه موضعی می‌گرفت؟ به جای متهم کردن مردم، ببینیم منشا این زندگی پر از اضطرار بسیاری از مردم که حداقل ها را ندارند، چیست؟ سروصدای و پیاده روی ما هم دنیا را فرا گرفته، اما امام رضا کجای زندگی و جامعه ماست؟ ◾️در جامعه ای که برخی در قله ثروت و برخی در دره فقرند، قابل ترویج نیست. ایت اله سروش‌محلاتی ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، @quranpuyan
4_6043865802698919635.mp3
5.21M
👆👆👆👆👆👆 با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم طالقانی و شهدای 17 شهریور 🌹🌷بخشی از سخنرانی آیت‌الله به‌مناسبت نخستین سالگرد قیام ۱۷ شهریور، در کنار آرامگاه شهدای میدان ژاله... . نقد استبداد دینی. انتقاد از بی توجهی به رای و نظر مردم و اصل نمایندگان مجلس و خبرگان، وکلای مردم هستند و باید به انها گزارش دهند و نظر موکلان را رعایت کنند. آیت الله سیدمحمود   در هنگام وفات، رییس شورای انقلاب و ، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و نخستین امام جمعه تهران بود . @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ  آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می یابد 🌸 سوره رعد ، آیه ۲۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 52 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
AUD-20220305-WA0006.mp3
2.01M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد می‌كند 💠فاسرباهلک‌ بقطع‌ من‌ الیل‌ و اتبع‌ ادبارهم‌ و لا یلتفت‌ منکم‌ احد و امضواحیث‌ تؤمرون‌  65/حجر 🌱پس‌ خانواده‌ات‌ را شبانه‌ بیرون‌ بر و خودت‌ بدنبال‌ آنها برو وابدا هیچ‌ یک‌ از شما متوجه‌ پشت‌ سر خود نباشد و به‌ راهی‌ که‌ امر شده‌اید برویدو بگذرید. 🔹(اسراء) یعنی‌ حرکت‌ شبانه‌ و (قطع‌ من‌ الیل‌)یعنی‌ قسمتی‌ یا پاره‌ای‌ ازشب‌، آیه‌ شریفه‌ در مقام‌ امر به‌ حضرت‌ لوط است‌ و می‌فرماید: شبانه‌ اهل‌ وعیالت‌ را حرکت‌ بده‌ و آنان‌ را مقدم‌ نما و خودت‌ بدنبال‌ آنها حرکت‌ کن‌ تا کسی‌از آنها باقی‌ نماند و مواظب‌ باش‌ کسی‌ به‌ پشت‌ سرش‌ نگاه‌ نکند و مستقیم‌ به‌سویی‌ که‌ مأمور شده‌اید پیش‌ روید، چون‌ در پیش‌ روی‌ شما هدایت‌ الهی‌ است‌،یعنی‌ یک‌ هادی‌ و قائد الهی‌ آنها را هدایت‌ کرده‌ و پیش‌ می‌راند. 🔹از غفلت كفّار برای نجات مؤمنان استفاده كنيد. «فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ» ‏ 🔹حركت انبيا، زير نظر وفرمان خداوند است. «تُؤْمَرُونَ» ‏ 🔹در حوادث مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد می‌كند. (هجرت در چه زمانی: ‏«بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ» با چه افرادی: «بِأَهْلِكَ» با چه روشی: «لا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ» وبه چه مقصدی: «حَيْثُ تُؤْمَرُونَ» ‏ 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۳-۶۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- سخن را باید با سلام آغاز کرد. «قالُوا سَلاماً» ۲- سلام،یک شعار آسمانی و شیوه ای ملکوتی است. «قالُوا سَلاماً» ۳- سلام را به نحو بهتر باید جواب داد.(جمله ی«سلام»جمله ی اسمیّه است که دوام وثبوت آن از جمله ی فعلیّه ی «قالُوا سَلاماً» بیشتر است) ۴- در پذیرایی باید تسریع نمود. «فَما لَبِثَ» ۵- پذیرایی از میهمان یک ارزش است،اگر چه ناشناس باشد. «جاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۶- ابراهیم علیه السلام،میهمان دوست و سخاوتمند بود. «جاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۷- پذیرایی از میهمان،مطلوب و ویژه باشد.«بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۸- علم انبیا محدود است.«نکرهم» ۹- گاهی ریشه ی ترس انسان،جهل است. أَوْجَسَ مِنْهُمْ ... لا تَخَفْ إِنّا أُرْسِلْنا ۱۰- از بهترین بشارت ها،نعمتی مستمر و دنباله دار است. «وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ یَعْقُوبَ» ۱۱- با اینکه هر دسته از فرشتگان الهی مأموریّت خاصّی دارند،امّا این گروه از فرستادگان،چند منظور را دنبال می کردند،یکی قلع و قمع و هلاکت مفسدان قوم لوط، و دیگری بشارت فرزند به ابراهیم علیه السلام وساره. «أُرْسِلْنا إِلی قَوْمِ لُوطٍ، فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ» ۱۲- قدرت خدا را در امکانات محدود خود محصور نسازیم. «أَنَا عَجُوزٌ ،بَعْلِی شَیْخاً» (همیشه اسباب و علل ظاهری،کارساز نیست) ۱۳- هرگز از امدادهای غیبی الهی،مأیوس نشویم. «أَ تَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ» ۱۴- برای برطرف کردن استبعاد وتعجّب در امری،نعمت های بیشمار الهی را یاد کنیم. أَ تَعْجَبِینَ ... رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ (همان خدایی که آتش را بر ابراهیم علیه السلام، سرد و او را بر بت پرستان پیروز نمود،می تواند به پیرزنی عقیم و شوهری سالخورده، فرزندانی عطا فرماید) ۱۵- فرزند صالح،رحمت وبرکت از جانب خداست. «رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 68 سوره صفحه_42 ⭕️ نكاتي از 🔸 أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى يُحْيِي هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ "259/بقره" 🌱يا همچون [تجربة] كسي كه بر قريه‌اي از پايه فروريخته گذشت و [پيش خود] گفت: خدا چگونه اين [مردمان مدفون زير آوارها] را زنده مي‌كند!؟ پس خدا صد سال او را ميراند و سپس برانگيخت. [آنگاه به او] گفت: چقدر درنگ كرده‌اي؟ گفت: يك روز يا قسمتي از روز را درنگ كرده‌ام. [خدا] گفت: [نه] بلكه صد سال درنگ كرده‌اي! پس [با وجود گذشت يك قرن] به خوردني و آشاميدني خود نگاه كن كه دگرگون نشده است و [نيز سالم بودن] الاغت را بنگر. [اين تجربه براي اين است] تا تو را نشانه‌اي براي مردم قرار دهيم و [حال كه به چشم ظاهري ديدي، به چشم باطن و خرد يقين آور؛] به استخوانها بنگر كه چگونه [در قيامت ذرات پوسيده آن را به هم] پيوند مي‌دهيم سپس گوشتي بر آن مي‌پوشانيم. پس [چون مدل و نمونه] رستاخير بر او آشكار شد،گفت: دانستم كه خدا بر هر كاري توانا [=قدر و اندازه‌گذار] است. 🔷در این آیه سرگذشت یکی دیگر از انبیاء پیشین بیان شده، که مشتمل بر شواهد زنده‌ای بر مسائل معاد است. آیه اشاره به سرگذشت کسی می‌کند که در اثنای سفر خود در حالی که بر مرکبی سوار بود و مقداری آشامیدنی و خوراکی همراه داشت از کنار یک آبادی گذشت در حالی که به شکل وحشتناکی در هم ریخته و ویران شده بود و اجساد و استخوانهای پوسیده ساکنان آن به چشم می‌خورد هنگامی که این منظره وحشتزا را دید گفت چگونه خداوند این را زنده می‌کند؟ در باره این که او کدامیک از پیامبران بوده مشهور و معروف این است که «عزیر» بوده است. 🔷در اين آيه، همچون آية قبل، هيچ نام و نشاني از شخص رهگذر، مقصد و تاريخ اين رويداد نيست كه اگر لازم بود حتماً ذكر مي‌شد. آنچه مهم است، نه ظرف تجربه، بلكه محتواي حكمت‌آميز آن و عبرت‌گيري و انديشه‌ورزي است. 🔷 اين سؤال براي هر كسي مي‌تواند پيش بيايد، كماآنكه در آية بعد همين سؤال را مطرح مي‌كند. گويا سؤال كننده كه سوار بر مركب خود از اين قرية ساكت و متروك مي‌گذشت، در سير انديشه با خود مي‌گفت: «خدا چگونه و در چه زماني از عمر» اينها را زنده مي‌كند [أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللهُ بَعْدَ مَوْتِهَا]؟ به سنّ كودكي، جواني، پيري يا هنگام مرگ؟ وقتي زمان در حركت است، چگونه ممكن است حيات ثابت مانده باشد؟ آيا مردمان اين دهكده با همة مشخصات زمان مرگ زنده مي‌شوند، پس گذشت زمان چه مي‌شود!؟ ما چون «زمان» يا حيات و مرگ را در ظرف ذهني خود مي‌فهميم و گذشته و حال و آينده را جدا مي‌پنداريم، حيّ و قيّوم بودن خدايي را كه اول و آخر و ظاهر و باطن است نمي‌فهميم و حقيقت «حيات» را، كه مستقل از تأثيرپذيري حوادث است، درك نمي‌كنيم. 🔷 در اين تك آيه 3 بار فعل «لَبَثَ» [درنگ كردن- اقامت] به كار رفته است. اين فعل دربارة خواب اصحاب كهف نيز 3 بار در آية 19 آن سوره [و 6 بار در كلّ آن سوره] آمده است. درنگ كردن دلالت بر نوعي زندگي، هرچند در كمون [مثل دانه در خاك يا خواب برخي حيوانات در زمستان] مي‌كند. احياء آنان را نيز با «ثُمَّ بَعَثَهُ» بيان كرده است كه نوعي برانگيختگي و حركت را نشان مي‌دهد. گويي زمان در آن صد سال براي آن مرد متوقف شده و هيچ تأثيري از بيرون نپذيرفته است. 🔷تأثير نپذيرفتن حيات از گذشت زمان، شامل حيات حيواني [آن الاغ]، و حيات ملكولي [باكتري‌ها و عوامل تغيير دهنده و تجزيه كنندة طعام و آب] مي‌شود. اگر امروز با موارد نگهدارنده [Preservatives] تا مدتي از تجزيه و فساد ميوه‌ها و مواد غذايي جلوگيري مي‌كنند، چرا اين زمان به صد سال نينجامد؟ مگر عسل فاسد شدني است؟ 📚تفاسير نمونه و بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
❇️ دین یا ؟ 🛑 قسمت اول: 📌 ایا برگزاری این همه مجلس ، دلیل بر اصل بودن عزا در فرهنگ اسلامی است؟ 📝 در این نوشتار نظر اسلام در رابطه با مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. ✅ بسیاری تصور می کنند که در فرهنگ مذهبی، رفتار اصلی، گریستن و زاری کردن، و داشتن غم واندوه است و شادی کردن و تفریح امری ناپسند است. کسانی این تصور برای آنها بوجود آمده اگر مردمی اندوهناک و غمزده باشند، صفات خدایی در آنها بهتر یافت می شود. ↩️ محافل دینی، به طور معمول برای عزاداری برگزار می شود. مجالس دعا و ندبه، در فضایی آکنده از و گریه تشکیل می گردد . طبیعی است که در چنین فضای عمومی فکری، بویژه در فرهنگ شیعی که عزاداری و گریه سنت دینی است، چنین برداشت می شود که در فرهنگ دینی، غلبه با ناشاد بودن است و این تصور ایجاد شود که اصل در دین، غم و حزن و گریه و ناله و توجه به عالم مرگ و ترس دائمی همراه با ملالت غصه است . ✅ در صورتی که همه ی حالات و غرایز انسان در اصل هیچ کدام بد نیست . همه ی غرایز در نهاد انسان به طور مساوی آفریده شده و محبت ، شادی و خندیدن از غرایزی است که در نهاد انسان وانهاده شده و هر یک در جای خود مفید است؛ چنان که خشم و نفرت در جای خود ضروری و نشانه ای از نظام دفاعی انسان در نظام هستی و در برخورد با حوادث و دشمنی ها است. ↩️ حزن برای فرار از غرور و وابستگی به دنیا است و این منافات با شادی و نشاط ندارد. 👈قرآن کریم، خداوند را آفریننده و می داند: 🔸وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى «اوست که می خنداند و می گریاند.» (نجم/43) اهمیت شادی و خنده چنان است که در کنار زنده کردن و میراندن انسان آورده شده، گویی نقش آفرینی آن در زندگی مانند حیات است. ↩️ دلیل آن روشن است. گاه با یک شادی درست، از مرگ روحی و روانی فردی جلوگیری می شود و از افسردگی ، خودکشی و سکته نجات پیدا می کند. به همین دلیل حالت خنده ای که به انسان دست می دهد،آیه ای از آیه های آفرینش جهان است. ✅ از سوی دیگر، سنت مذهبی و فراگیر عزاداری ، دعا و ندبه و زاری کردن، دلیل بر اصل بودن آن نیست . در سنت های دینی، جشن وشادی هم وجود دارد. اعیاد مذهبی هم وجود دارد و در آن ها دستور به شادی نیز داده شده است . ↩️ بگذریم که این برگزاری این همه مجلس عزاداری گویای صحت و اصل بودن عزا در فرهنگ اسلامی نیست. قدر متیقن آن است که در میان موالیان و مسلمانان نخست، این همه مجلس عزا نبوده است . ✅ همان گونه که زیبایی های طبیعت و رفتارهای انسانی والا شادی آفرین است، خودِ ، شادی آفرین است. هر انسانی ، شادی را تجربه کرده و تأثیر آن را در زندگی و رفتار خود دیده و ضرورت آن را لمس کرده است . گاهی جسم خسته است، استراحت می کند، می خوابد و گاه روح خسته می شود و باید استراحت کند و گاه جسم و روح هر دو خسته اند، این جاست که پای استراحت روح به میان می آید و شادی التیام بخش روح خسته و نیرو دهنده ی آن است . 🎙ایت الله سید محمد علی ایازی ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━