eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ  آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می یابد 🌸 سوره رعد ، آیه ۲۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 52 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
AUD-20220305-WA0006.mp3
2.01M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد می‌كند 💠فاسرباهلک‌ بقطع‌ من‌ الیل‌ و اتبع‌ ادبارهم‌ و لا یلتفت‌ منکم‌ احد و امضواحیث‌ تؤمرون‌  65/حجر 🌱پس‌ خانواده‌ات‌ را شبانه‌ بیرون‌ بر و خودت‌ بدنبال‌ آنها برو وابدا هیچ‌ یک‌ از شما متوجه‌ پشت‌ سر خود نباشد و به‌ راهی‌ که‌ امر شده‌اید برویدو بگذرید. 🔹(اسراء) یعنی‌ حرکت‌ شبانه‌ و (قطع‌ من‌ الیل‌)یعنی‌ قسمتی‌ یا پاره‌ای‌ ازشب‌، آیه‌ شریفه‌ در مقام‌ امر به‌ حضرت‌ لوط است‌ و می‌فرماید: شبانه‌ اهل‌ وعیالت‌ را حرکت‌ بده‌ و آنان‌ را مقدم‌ نما و خودت‌ بدنبال‌ آنها حرکت‌ کن‌ تا کسی‌از آنها باقی‌ نماند و مواظب‌ باش‌ کسی‌ به‌ پشت‌ سرش‌ نگاه‌ نکند و مستقیم‌ به‌سویی‌ که‌ مأمور شده‌اید پیش‌ روید، چون‌ در پیش‌ روی‌ شما هدایت‌ الهی‌ است‌،یعنی‌ یک‌ هادی‌ و قائد الهی‌ آنها را هدایت‌ کرده‌ و پیش‌ می‌راند. 🔹از غفلت كفّار برای نجات مؤمنان استفاده كنيد. «فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ» ‏ 🔹حركت انبيا، زير نظر وفرمان خداوند است. «تُؤْمَرُونَ» ‏ 🔹در حوادث مهم لطف خدا لحظه به لحظه امداد می‌كند. (هجرت در چه زمانی: ‏«بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ» با چه افرادی: «بِأَهْلِكَ» با چه روشی: «لا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ» وبه چه مقصدی: «حَيْثُ تُؤْمَرُونَ» ‏ 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۷۳-۶۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- سخن را باید با سلام آغاز کرد. «قالُوا سَلاماً» ۲- سلام،یک شعار آسمانی و شیوه ای ملکوتی است. «قالُوا سَلاماً» ۳- سلام را به نحو بهتر باید جواب داد.(جمله ی«سلام»جمله ی اسمیّه است که دوام وثبوت آن از جمله ی فعلیّه ی «قالُوا سَلاماً» بیشتر است) ۴- در پذیرایی باید تسریع نمود. «فَما لَبِثَ» ۵- پذیرایی از میهمان یک ارزش است،اگر چه ناشناس باشد. «جاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۶- ابراهیم علیه السلام،میهمان دوست و سخاوتمند بود. «جاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۷- پذیرایی از میهمان،مطلوب و ویژه باشد.«بِعِجْلٍ حَنِیذٍ» ۸- علم انبیا محدود است.«نکرهم» ۹- گاهی ریشه ی ترس انسان،جهل است. أَوْجَسَ مِنْهُمْ ... لا تَخَفْ إِنّا أُرْسِلْنا ۱۰- از بهترین بشارت ها،نعمتی مستمر و دنباله دار است. «وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ یَعْقُوبَ» ۱۱- با اینکه هر دسته از فرشتگان الهی مأموریّت خاصّی دارند،امّا این گروه از فرستادگان،چند منظور را دنبال می کردند،یکی قلع و قمع و هلاکت مفسدان قوم لوط، و دیگری بشارت فرزند به ابراهیم علیه السلام وساره. «أُرْسِلْنا إِلی قَوْمِ لُوطٍ، فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ» ۱۲- قدرت خدا را در امکانات محدود خود محصور نسازیم. «أَنَا عَجُوزٌ ،بَعْلِی شَیْخاً» (همیشه اسباب و علل ظاهری،کارساز نیست) ۱۳- هرگز از امدادهای غیبی الهی،مأیوس نشویم. «أَ تَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ» ۱۴- برای برطرف کردن استبعاد وتعجّب در امری،نعمت های بیشمار الهی را یاد کنیم. أَ تَعْجَبِینَ ... رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ (همان خدایی که آتش را بر ابراهیم علیه السلام، سرد و او را بر بت پرستان پیروز نمود،می تواند به پیرزنی عقیم و شوهری سالخورده، فرزندانی عطا فرماید) ۱۵- فرزند صالح،رحمت وبرکت از جانب خداست. «رَحْمَتُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیْکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 68 سوره صفحه_42 ⭕️ نكاتي از 🔸 أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى يُحْيِي هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ "259/بقره" 🌱يا همچون [تجربة] كسي كه بر قريه‌اي از پايه فروريخته گذشت و [پيش خود] گفت: خدا چگونه اين [مردمان مدفون زير آوارها] را زنده مي‌كند!؟ پس خدا صد سال او را ميراند و سپس برانگيخت. [آنگاه به او] گفت: چقدر درنگ كرده‌اي؟ گفت: يك روز يا قسمتي از روز را درنگ كرده‌ام. [خدا] گفت: [نه] بلكه صد سال درنگ كرده‌اي! پس [با وجود گذشت يك قرن] به خوردني و آشاميدني خود نگاه كن كه دگرگون نشده است و [نيز سالم بودن] الاغت را بنگر. [اين تجربه براي اين است] تا تو را نشانه‌اي براي مردم قرار دهيم و [حال كه به چشم ظاهري ديدي، به چشم باطن و خرد يقين آور؛] به استخوانها بنگر كه چگونه [در قيامت ذرات پوسيده آن را به هم] پيوند مي‌دهيم سپس گوشتي بر آن مي‌پوشانيم. پس [چون مدل و نمونه] رستاخير بر او آشكار شد،گفت: دانستم كه خدا بر هر كاري توانا [=قدر و اندازه‌گذار] است. 🔷در این آیه سرگذشت یکی دیگر از انبیاء پیشین بیان شده، که مشتمل بر شواهد زنده‌ای بر مسائل معاد است. آیه اشاره به سرگذشت کسی می‌کند که در اثنای سفر خود در حالی که بر مرکبی سوار بود و مقداری آشامیدنی و خوراکی همراه داشت از کنار یک آبادی گذشت در حالی که به شکل وحشتناکی در هم ریخته و ویران شده بود و اجساد و استخوانهای پوسیده ساکنان آن به چشم می‌خورد هنگامی که این منظره وحشتزا را دید گفت چگونه خداوند این را زنده می‌کند؟ در باره این که او کدامیک از پیامبران بوده مشهور و معروف این است که «عزیر» بوده است. 🔷در اين آيه، همچون آية قبل، هيچ نام و نشاني از شخص رهگذر، مقصد و تاريخ اين رويداد نيست كه اگر لازم بود حتماً ذكر مي‌شد. آنچه مهم است، نه ظرف تجربه، بلكه محتواي حكمت‌آميز آن و عبرت‌گيري و انديشه‌ورزي است. 🔷 اين سؤال براي هر كسي مي‌تواند پيش بيايد، كماآنكه در آية بعد همين سؤال را مطرح مي‌كند. گويا سؤال كننده كه سوار بر مركب خود از اين قرية ساكت و متروك مي‌گذشت، در سير انديشه با خود مي‌گفت: «خدا چگونه و در چه زماني از عمر» اينها را زنده مي‌كند [أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللهُ بَعْدَ مَوْتِهَا]؟ به سنّ كودكي، جواني، پيري يا هنگام مرگ؟ وقتي زمان در حركت است، چگونه ممكن است حيات ثابت مانده باشد؟ آيا مردمان اين دهكده با همة مشخصات زمان مرگ زنده مي‌شوند، پس گذشت زمان چه مي‌شود!؟ ما چون «زمان» يا حيات و مرگ را در ظرف ذهني خود مي‌فهميم و گذشته و حال و آينده را جدا مي‌پنداريم، حيّ و قيّوم بودن خدايي را كه اول و آخر و ظاهر و باطن است نمي‌فهميم و حقيقت «حيات» را، كه مستقل از تأثيرپذيري حوادث است، درك نمي‌كنيم. 🔷 در اين تك آيه 3 بار فعل «لَبَثَ» [درنگ كردن- اقامت] به كار رفته است. اين فعل دربارة خواب اصحاب كهف نيز 3 بار در آية 19 آن سوره [و 6 بار در كلّ آن سوره] آمده است. درنگ كردن دلالت بر نوعي زندگي، هرچند در كمون [مثل دانه در خاك يا خواب برخي حيوانات در زمستان] مي‌كند. احياء آنان را نيز با «ثُمَّ بَعَثَهُ» بيان كرده است كه نوعي برانگيختگي و حركت را نشان مي‌دهد. گويي زمان در آن صد سال براي آن مرد متوقف شده و هيچ تأثيري از بيرون نپذيرفته است. 🔷تأثير نپذيرفتن حيات از گذشت زمان، شامل حيات حيواني [آن الاغ]، و حيات ملكولي [باكتري‌ها و عوامل تغيير دهنده و تجزيه كنندة طعام و آب] مي‌شود. اگر امروز با موارد نگهدارنده [Preservatives] تا مدتي از تجزيه و فساد ميوه‌ها و مواد غذايي جلوگيري مي‌كنند، چرا اين زمان به صد سال نينجامد؟ مگر عسل فاسد شدني است؟ 📚تفاسير نمونه و بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━