#آیتالله_صانعی و دغدغه #کارآمدی_فقــه
بمناسبت ایام سالگرد #رحلت ایشان
⭕پیشنهاد دوراندیشانه شهید صدر و مرحوم صانعی برای معضل رد مصوبات مجلس بدلیل عدم تطابق با یک فهم خاص از شرع!
"آیت الله صانعی به اجتهاد روشمند و فقه جواهری معتقد و پایبند بود و تخطّی از آن را روا نمیدانست
آیتالله صانعی معتقد بود هر فقیهی که به روش متعارف اجتهاد پایبند باشد و به نظر و فتوایی برسد، فتوایش حجت است، و مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس آن فتوا قانون وضع نماید و این قانون هیچگونه مخالفتی با موازین اسلامی ندارد.
بهعبارتدیگر، #فتوای_معیار برای قانونگذاری را نه لزوماً «فتوای مشهور» میدانست، نه «فتوای اعلم»، نه «فتوای فقیهان شورای نگهبان» و نه «فتوای ولیّ حاکم»؛👈 بلکه هر فتوایی که بتواند گره از کار جامعه بگشاید، میتواند مبنای تقنین باشد.
معتقد بود که مجلس شورای اسلامی میتواند بر اساس مصلحتی که تشخیص میدهد، قانون وضع کند. همین که این قانون منطبق بر یک فتوای روشمند باشد، کافی است و این قانون را نمیتوان بهخاطر مخالفت با فتوای فقیهان شورای نگهبان یا فتوای رهبری یا فتوای مشهور یا فقیه اعلم، مخالف موازین و احکام اسلامی دانسته و ردّ کرد.
👈این دیدگاه پیش از ایشان در آثار شهید سید محمدباقر صدر هم دیده می شود. ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب و به هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی همین نظر را ارائه کرد که قانونگذاری میتواند بر اساس یک فتوا باشد، هر چند فتوایِ مشهور، یا فقیه اعلم، یا ولیّ امر نباشد. ترجمه عبارات وی چنین است:
"دین مبین اسلام خاستگاه قانونگذاری است. این سخن بدان معناست که شریعت اسلامی تنها منبعی است که قانون اساسی از آن اقتباس میشود و قوانین جمهوری اسلامی در پرتو روشنایی آن نهاده میشوند. این قانونگذار بدین ترتیب اعمال میشود:
↩️الف) احکام ثابت دین که از نظر فقهی واضح و روشن هستند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوط میشود، جزء تغییرناپذیری از قانون اساسی شمرده میشوند؛ اعم از آنکه متن آن بهصراحت در سند قانون اساسی آمده باشد و یا آنکه نیامده باشد.
↩️ب) در مورد هر مسئلهای که نسبت به آن بیش از یک نظر فقهی وجود داشته باشد و بهاصطلاح یک نظر دارای جایگزینهای اجتهادی متعددی باشد، انتخاب گزینه مشخصی از میان این نظرات بر عهده قوه مقننه است. قوهای که بر اساس مصلحت عمومی از سوی مردم انتخاب شده است.
↩️ج) در مواردی که یک نظر قطعی و نهایی در مورد مسئلهای بهصورت وجوب یا حرمت از جانب شریعت وجود ندارد، قوه مقننه که برخاسته از اراده مردم و نماینده آنها است، وظیفه دارد بر اساس مصالحی که تشخیص میدهد بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی، قانونگذاری کند. گستره این قوانین «منطقه الفراغ» نامیده میشود. این گستره شامل تمامی حالاتی است که دین، انتخاب را بر مکلف واگذار کرده است. قوه مقننه دارای این حق است که بر اساس مصالح عمومی و بهشرط عدم مغایرت با قانون اساسی در این موارد تصمیمگیری و قانونگذاری کند."
✳ #شجاعت و #حرّیت در #اظهارنظر
یکی دیگر از ویژگیهای آیتالله صانعی « #حریت و شجاعت» در اظهار رأی و نظر بود. ایشان اگر بر اساس ادلّه به رأی و نظری میرسید، بهویژه نظری که از دیدگاه ایشان مشکلی از مشکلات جامعه را حلّ میکرد، در اظهار آن تردید نکرده و از ملامت و نکوهش دیگران هراسی نداشت.
👈معتقد بود نباید از بیان حکم خدا، طبق تشخیص خود، بهخاطر بهخطرافتادن حیثیت و آبروی خویش، پرهیز کرد.
ممکن است فقیهی در رأی و نظر خطا کرده باشد، و دیگران حق دارند آن را با ادبیات علمی نقد نمایند و بدینوسیله مرزهای دانشگسترش یافته و فقه آل محمد رشد کند، اما دلیلی بر کتمان رأی و نظر نیست.
💢متأسفانه گاه در حوزه علمیه بر خلاف فلسفه وجودی خود فضایی ایجاد میشود که دانشمندان و متفکران از بیان دیدگاههای خود واهمه دارند، بهگونهای که یکی از فقیهان معاصرِ درگذشته با تأسف میگفت: «در حوزه هر فقیهی در طول سال، تنها حق دارد یک حرف جدید بزند، در غیر این صورت متهم به شذوذ میشود!»
👈بدیهی است در چنین جو و فضایی بسیاری جرئت نکنند دیدگاهی که بدان رسیدهاند را با طیبِ خاطر بیان نمایند.
حوزه باید آغوش خود را به روی دیدگاههای ابتکاری و جدید در علوم مختلف، و البته روشمند بگشاید و با تشکیل جلسات نقدِ علمی، عیار هر یک از دیدگاهها را نشان دهد.
همه صاحبنظران از شجاعت و #حریت کافی برخوردار نیستند تا فارغ از جوّ و فضای موجود به بیان نظرات خود بپردازند، ازاینرو، بر بزرگان و متولیان حوزه است تا فضای مناسب اظهارنظر و نقد را فراهم سازند."
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
4_6030444622604405517.mp3
746.8K
🔊فایل صوتی
💫مرحوم آیت الله #صانعی
#آزادی در اسلام
🔻 اگر به #آزادی توجه نشود، روزی فرا خواهد رسید که خواندنِ آیاتِ قرآنی نیز با محدودیت همراه خواهد شد.
💐🍂با گرامیداشت سالگردارتحال ایشان
@quranpuyan
#آیههاینور
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
و از مردم کسانی را که امر به عدالت میکنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده.
آل عمران/٢١
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 35 تا 42
📄#صفحـہ_271
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_271
❇️بدتر از #جهل و #كفر، پافشاری و اصرار بر آن است
💠و اقسموا بالله جهد ایمانهم لا یبعث الله من یموت بلی وعدا علیه حقاولکن اکثر الناس لا یعلمون38/نحل
🌱و به خداوند سوگندهای مؤکد خوردند که خداوندهر کس را که بمیرد زنده نمی کند، چنین نیست بلکه وعده خداوند به حق بوده وبر عهده اوست ، اما بیشتر مردم نمی دانند.
🔷مشرکان و کفار نهایت قسم را بکاربردند و گفتند که حشر و قیامتی درکار نیست ، یعنی مرگ ، نابودی و فناست و بعداز مرگ خلقت جدیدی نخواهد بود و این سخن آنها هیچ منافاتی با اعتقاد اکثرایشان به مسأله تناسخ ندارد، چون تناسخ عبارتست از اینکه روح مرده به بدن دیگری منتقل شود و باز در همین دنیا به زندگی ادامه دهد.
🔷اما خداوند می فرماید برانگیخته شدن مردگان و وجود حشر و قیامت وعده حقی است که خداوند آن را بر خود واجب و ثابت نموده و لذا ابدا تخلف نمی پذیرد، اما بیشتر مردم نمی دانند که این وعده را نسبت به بندگان خود عملی خواهد ساخت و وعده ای غیر قابل تخلف و حکمی غیر قابل تغییر است و علت این نادانی آنها هم این است که ایشان از آیات الهی که دال بر این وعده هستنداعراض نموده اند و این آیات عبارتند از خلقت آسمانها و تفاوتهای مردم درظلم و عدل و تکالیف نازل شده در شریعتهای الهی .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_271
❇️در برابر ستمگران، به #ايمان، #توكّل و #مقاومت خود وابسته باشيد، نه قدرتهای بيگانه و خارجی
💠وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (۴۱) الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۴۲/نحل)
🌱وكسانیكه پس از آنكه ستم ديدند در راه خدا هجرت كردند، بدون شك ما در همين دنيا جايگاه نيكوئی به آنان خواهيم داد و اگر میدانستند البتّه پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود.
(آنان) كسانی هستند كه صبر نمودند و بر پروردگارشان توكّل مینمايند.
🔹كسانیكه برای نشر دين يا حفظ دين و يا حفظ جانِ خود، از وطن ومال بگذرند و هجرت كنند به نتيجه میرسند. وَ الَّذِينَ هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ
🔹اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حقّ نداری سلطهی او را بپذيری، بلكه بايد هجرت كنی. «هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا»
🔹هجرت، صبر و توكّل، رمز پيروزی در برابر دشمن است. هاجَرُوا ... صَبَرُوا ... يَتَوَكَّلُونَ
🔹در برابر ستمگران، به ايمان، توكّل و مقاومت خود وابسته باشيد، نه قدرتهای بيگانه و خارجی. «صَبَرُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»
🔹گشايش و آسايش، بدون تحمّل سختی هجرت، حاصل نمیشود. هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan